Paljonko ylipainoa on liikaa / syy lapsettomuuteen?

lievästi ylipainoine

Hei! Olen 26v. nainen ja olemme yrittäneet reilun vuoden saada raskautta aluilleen. Minulla on painoindeksilaskurin mukaan lievää ylipainoa. Painoindeksini on 27,3. Laskurin mukaan, jos saisin pudotettua 6,3kg, niin pääsisin normaalipainon rajoihin. Voiko minulla oleva lievä ylipaino olla syy /osasyy lapsettomuuteen/ siihen, etten ole tullut raskaaksi reilun vuoden säännöllisestä yrittämisestä huolimatta?

Millä tavalla saisin pudotettua painoa vähintään tuon 6,3kg verran (mielellään noin 9-14kg) niin, ettei laihduttaminen vaikuttaisi raskaaksi tuloon eikä haittaisi jos mahdollinen raskaus alkaisin ja painonpudotus olisi vielä kesken?

Haluaisin päästä normaalipainon rajoihin, mutta painonpudotus tuntuu olevan todella hankalaa. Lapsettomuus on masentanut mieltäni, joten olen suruuni sitten syönyt herkkuja/ en ole jaksanut harrastaa säännöllistä liikuntaa.
Vuosi sitten painoin muistaakseni noin 8-10kg vähemmän.

Pelottaa, että jos lihon mahdollisen tulevan raskauden aikana vaikka kymmenen kiloa niin painoindeksi kertoo minun olevan jo merkittävästi ylipainoinen.

1

254

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei,

Kiitos kysymyksestäsi.

Tällainen ylipaino ei vielä merkittävästi vaikuta raskaaksi tuloon. Jos BMI nousee yli 30, niin jopa IVF-hoitojen tulos huononee.

Mitään oikotietä onneen ei ole (ja huomasin kyllä ettet sitä kysymykselläsi tarkoitakaan). Laihduttamiseen on vain yksi tie eli se, että energiansaanti ei saa ylittää kulutusta.
      Monet potilaat ovat saaneet hyvän avun ja startin netin "kiloklubin" tai "keventäjien" avulla. Varsinaista "karppaamista" ei suositella, mutta "tyhjät" hiilihydraatit (karkit, keksit yms.) kannattaa jättää pois. Syödä kuitenkin pitää, mutta ravinnon sisältöön pitää kiinnittää huomiota. Liikunnan, edes hyötyliikunnan, määrää tulee lisätä. Liikunnan lisääminen myös piristää ja kohottaa itsetuntoa...

Paikkakunnallasi voi olla painonhallintaryhmiä, ne toimivat monesti todella hyvin alkuna terveelliseen elämään.

Onnea matkaan,

Riitta/Väestöliiton klinikat

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      11
      3545
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      69
      1886
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      542
      1578
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      81
      1204
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      61
      1002
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      968
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      888
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      833
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      824
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      768
    Aihe