Hei! Olen 26v. nainen ja olemme yrittäneet reilun vuoden saada raskautta aluilleen. Minulla on painoindeksilaskurin mukaan lievää ylipainoa. Painoindeksini on 27,3. Laskurin mukaan, jos saisin pudotettua 6,3kg, niin pääsisin normaalipainon rajoihin. Voiko minulla oleva lievä ylipaino olla syy /osasyy lapsettomuuteen/ siihen, etten ole tullut raskaaksi reilun vuoden säännöllisestä yrittämisestä huolimatta?
Millä tavalla saisin pudotettua painoa vähintään tuon 6,3kg verran (mielellään noin 9-14kg) niin, ettei laihduttaminen vaikuttaisi raskaaksi tuloon eikä haittaisi jos mahdollinen raskaus alkaisin ja painonpudotus olisi vielä kesken?
Haluaisin päästä normaalipainon rajoihin, mutta painonpudotus tuntuu olevan todella hankalaa. Lapsettomuus on masentanut mieltäni, joten olen suruuni sitten syönyt herkkuja/ en ole jaksanut harrastaa säännöllistä liikuntaa.
Vuosi sitten painoin muistaakseni noin 8-10kg vähemmän.
Pelottaa, että jos lihon mahdollisen tulevan raskauden aikana vaikka kymmenen kiloa niin painoindeksi kertoo minun olevan jo merkittävästi ylipainoinen.
Paljonko ylipainoa on liikaa / syy lapsettomuuteen?
1
272
Vastaukset
Hei,
Kiitos kysymyksestäsi.
Tällainen ylipaino ei vielä merkittävästi vaikuta raskaaksi tuloon. Jos BMI nousee yli 30, niin jopa IVF-hoitojen tulos huononee.
Mitään oikotietä onneen ei ole (ja huomasin kyllä ettet sitä kysymykselläsi tarkoitakaan). Laihduttamiseen on vain yksi tie eli se, että energiansaanti ei saa ylittää kulutusta.
Monet potilaat ovat saaneet hyvän avun ja startin netin "kiloklubin" tai "keventäjien" avulla. Varsinaista "karppaamista" ei suositella, mutta "tyhjät" hiilihydraatit (karkit, keksit yms.) kannattaa jättää pois. Syödä kuitenkin pitää, mutta ravinnon sisältöön pitää kiinnittää huomiota. Liikunnan, edes hyötyliikunnan, määrää tulee lisätä. Liikunnan lisääminen myös piristää ja kohottaa itsetuntoa...
Paikkakunnallasi voi olla painonhallintaryhmiä, ne toimivat monesti todella hyvin alkuna terveelliseen elämään.
Onnea matkaan,
Riitta/Väestöliiton klinikat
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus166768- 1972500
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1001928En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.761507Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k1911059- 41980
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va46949- 77843
- 45719
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka7708