Kuka Jeesus on?!?

6532

Kun kerran Jeesus EI ollut enkeli (tästä olen samaa mieltä entisen Jehovan todistajan Riku Richterin kanssa http://koti.mbnet.fi/jpoika/riku/mikael.html) EIKÄ myöskään osa luomakuntaa (Ps. 2:7, Kol.1:16), niin kuka Jeesus sitten oli?

42

392

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 25

Sinulla on selvästi oma mielipide asiasta, tuo nyt se ensin esiin, ja kysy sitten onk o muita mielipiteitä.

• Jeesuksen oma

Jeesus oli maanpäällä n. 30 vuotta. Viimeiset 3 vuotta hän opetti kansaa. Jumala lähetti Poikansa Jeesuksen Kristusen maan päälle. Jeesus oli Jumala ja samalla ihminen. Hän kärsi äärimmäisen tuskaisan ristinkuoleman. Hän vei meidän syntimme, sairautemme ja häpeämme ristille jotta meillä olisi sopu Jumalan kanssa ja iänkaikkinen elämä!

• gfdhf

samaa mieltä.

• 6532

Jos/ kun Jeesus ei ollut osa luomakuntaa niin mitä vaihtoehtoja enää jää jäljelle?

• 4

Jeesus oli ihminen.

• raakkuna1

Haluan vahvistaa tuon kosmologisen tosiasian että Mikael on Enkeliruhtinas, eli ensimmäinen enkeliolento, joka kuuluu olennaisena järjestyksenä Taivaanvaltakunnan hierarkiaan. Ja vanha kristillinen opetus on aina tuonut esiin että Jeesuksen toinen nimi on Mikael. Puhutaan siis Immanuel luokan Enkelistä joka on hallintoluokassaan kaikkein korkein.

Ja esille tullut Jehovantodistajien vartiotornitutkistelu on päätellyt että Jeesuksen täytyy olla korkearvoisemman hallintaluokan Ruhtinas, kuin tavallisen enkeliluokan edustajat, niin siinä mielessä tuo esitetty Raamattuun vetoaminen on oikeassa. Mutta Teologiamme tuntema Immanuel luokan Enkeli Mikael joka tunnetaan vanhan lohikäärmeen tappajana, on todella ylivertainen verrattuna aikaisempaan enkeliluokkaan, joka ei ollut hallintakyvyssään verrannollinen Immanuel luokan Enkeliin. Niinpä on ymmärrettävissä että mainitsemani ensimmäinen korkeaarvoinen Enkeliruhtinas Mikael on todella sama hallitsija kuin oli kuuluisa uskontomme perustaja Jeesus nazaretilainen, jonka tunnemme kristillisen teologian, ja okkultismin mukaan myös korkearvoisella nimellään Mikael Immanuel.

Ja lopuksi haluan tuoda esiin Raamatun kohdan jossa Enkeli Gabriel ilmoitti Josefin tulevalle vaimolle Marialle, että "Suuren ilon minä ilmoitan teille, sinulle on syntyvä poikalapsi, jonka nimeksi on annettava Jeesus" Ja tämän jouluevankeliumin kera haluan ilmoittaa että Enkeli Gabriel ilmoitti omasta saapumisestaan maan päälle ihmiseksi, ja tuleva inkarnaatio oli valittu Josefin ja Marian perheeseen syntyväksi Vapahtajaksi eli Messiaaksi. Niin ymmärtäkää että Gabriel on tunnetusti ollut aina korkeamman Immanuel luokan Enkeli, joten hän lahjoittautui maan päälle Kuningas Daavidin sukuun, ja hänen koko kunniakas nimi luettelo on Jeesus Mikael Immanuel Gabriel Sananda Maytreya. Sela.

• sfdgfdhg

Sinä raakkuna1 olet teosofian kannattaja, sinut tunnetaan ja tiedetään.

• tziizöz öv nazaret

Ei, ei , ei... MINÄ olen Jeesus nazaretilainen, te ette nyt tiedä mitään.

• Jeesus Messias

Jeesus oli Jumalasta lähtenyt ja tullut Jumalan Pyhä Messias.
      Huomaa; Jeesus on lähtenyt Pyhästä Hengestä, ts. Isästä.
      Juutalaiset, jotka tunsivat Kirjoitukset, tiesivät Messiaan tulevan ja he odottivat Häntä. Jeesus sanoi olevansa Messias. Juutalaiset tiesivät että, kun Messias tulee, Hän on lihaan tullut Jumala joka vapauttaa heidät heidän synneistään. Tämä valta on vain Jumalalla.
      Jeesus sikisi Pyhästä Hengestä. Tästä on luonnollinen seuraus se että, Pyhä Henki on Herran Jeesuksen Kristuksen biologinen Isä. Raamatun ilmoituksen mukaan Herra Jeesus on Jumalan Poika. Tästä johtuen Pyhä Henki on Jumala. Pyhä Henki on sekä Isä Jumalan, että Jeesuksen Henki.
      Jeesuksen ja Isä Jumalan Henki on yksi ja sama Henki. Näin ollen Jeesus on Jumala, Henki, ilmestynyt lihassa.

• Jeesus sai alkunsa aivan normaalista sukupuoliyhteydestä.
        Korkeammat voimat vaivuttivat näet Joosefin ja Marian transsiin yhdynnän ajaksi.
        Joosef ei jälkeenpäin muistanut tapahtuneesta mitään ja epäili aluksi Marian pettäneen häntä.
        Ei edes Jumala voi muuttaa säätämiään lakeja. Näihin lakeihin kuuluu, että miehen ja naisen siemenen on naisen kohdissa yhdistyttävä.
        Eikä tästä laista ole yhtään poikkeusta olemassa.
        Ensimmäiset kristityt tiesivät, että Kristus oli näin saanut alkunsa.

• 2226

Jeesus Kristus
      Jumalan Pojan nimi ja arvonimi hänen maan päällä olonsa aikana hänen voitelustaan lähtien......

Nimi Jeesus (kreik. I‧ē‧sous′) vastaa heprealaista nimeä Jesua tai Joosua (täydellisessä muodossaan Jehosua, hepr. Jehō‧šu′aʽ),
      joka merkitsee ’Jehova on pelastus’.

Nimi ei ollut harvinainen, vaan tuohon aikaan oli paljon sennimisiä miehiä.

Tästä syystä ihmiset käyttivätkin usein jotain lisänimeä,
      ja sanoivat esimerkiksi ”Jeesus Nasaretilainen” (Mr 10:47; Ap 2:22).

Kristus tulee kreikkalaisesta sanasta Khri‧stos′, joka on heprealaisen sanan Ma‧ši′aḥ (Messias) vastine ja merkitsee ’voideltua’.

Vaikka ilmausta ”voideltu” käytettiin perustellusti muistakin ihmisistä, esimerkiksi Mooseksesta, Aaronista ja Daavidista,
      jo ennen Jeesuksen aikaa (Hpr 11:24–26; 3Mo 4:3; 8:12; 2Sa 22:51),
      niin se asema, virka tai palvelustehtävä, johon heidät oli voideltu,
      oli ainoastaan e-si-ku-va Jeesuksen Kristuksen korkeammasta asemasta, virasta ja palvelustehtävästä.

Jeesus on sen vuoksi ylivertaisella ja ainutlaatuisella tavalla
      ”Kristus, elävän Jumalan Poika” (Mt 16:16).

Olemassaolo ennen ihmiseksi tuloa.?
       Jeesuksena Kristuksena tunnetuksi tulleen persoonan elämä ei alkanut maan päällä.
      Hän sanoi itse eläneensä taivaassa ennen ihmiseksi tuloaan
      (Joh 3:13; 6:38, 62; 8:23, 42, 58).

Johanneksen 1:1, 2:ssa kerrotaan, mikä hänen nimensä oli taivaassa,
      ennen kuin hänestä tuli Jeesus:
      ”Alussa oli Sana [kreik. Lo′gos], ja Sana oli Jumalan luona,
      ja Sana oli jumala [”oli jumalallinen”, AT, Mo;
      ”jumalolento”, R. Böhmer, C. Stage; molemmat saksalaisia].

Tämä oli alussa Jumalan luona.”
      Jehova on ikuinen eikä hänellä ole alkua (Ps 90:2; Il 15:3),
      joten sen että Sana oli Jumalan luona ”alussa”,
      täytyy viitata Jehovan luomistöiden alkuun.

Tätä tukevat toiset raamatunkohdat, joissa sanotaan
      Jeesuksen olevan ”koko luomakunnan esikoinen”,
      ”Jumalan luomakunnan alku” (Kol 1:15; Il 1:1; 3:14)

Raamattu osoittaa siis Sanan (Jeesuksen ennen ihmiseksi tuloaan) olleen Jumalan ensimmäinen luomistyö, hänen esikoispoikansa.

Jeesuksen omista sanoista käy ilmi,
      että Jehova todella oli tämän Esikoispojan Isä eli Elämänantaja
      ja että tämä Poika oli sen vuoksi Jumalan suoranainen luomus.

Hän osoitti elämänsä olleen lähtöisin Jumalasta, kun hän sanoi:
      ”Minä elän Isän takia.”
      Tekstiyhteyden mukaan tämä merkitsi sitä, että hänen elämänsä johtui hänen Isästään, samoin kuin se, että kuolevaiset ihmiset voisivat saada elämän, johtuisi heidän uskostaan Jeesuksen lunastusuhriin. (Joh 6:56, 57.)

Jos nykyajan tiedemiesten arviot aineellisen kaikkeuden iästä pitävät likimainkaan paikkansa, alkoi Jeesuksen olemassaolo henkiluomuksena miljardeja vuosia ennen ensimmäisen ihmisen luomista (vrt. Mi 5:2).

Isä käytti tätä Esikoishenkipoikaansa kaiken muun luomiseen
      (Joh 1:3; Kol 1:16, 17).
      Siihen sisältyivät miljoonat muut Jehova Jumalan taivaallisen perheen henkipojat (Da 7:9, 10; Il 5:11)
      samoin kuin aineellinen maailmankaikkeus ja siihen alun perin tehdyt luomukset.

Jehova sanoi siis juuri tälle Esikoispojalleen:
      ”Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme.” (1Mo 1:26.)
      Kaikkia näitä muita luotuja ei luotu ainoastaan ”hänen välityksellään” vaan myös ”häntä varten”, sillä hän on Jumalan Esikoinen ja ”kaiken perillinen”
      (Kol 1:16; Hpr 1:2).

• 14

Pojan osuus luomistyössä ei kuitenkaan tehnyt hänestä Isänsä kanssa samanarvoista Luojaa.....
        Luomisvoima tuli Jumalalta hänen pyhän henkensä eli vaikuttavan voimansa kautta -1Mo 1:2;
        - Ps 33:6.

Koska Jehova on kaiken elämän Lähde, kaikki elolliset – sekä näkyvät että näkymättömät – saavat kiittää elämästään häntä -Ps 36:9-

Poika ei siis ollut toinen Luoja vaan välikappale, jonka kautta Jehova,
        Luoja, toimi.
        Jeesus itse antoi luomisesta kunnian Jumalalle,
        ja samoin tehdään kaikkialla Raamatussa -Mt 19:4–6-.

• Joukosta

Voisimme kiistellä ikuisesti onko Poika "luotu" vaiko " syntynyt". Tämä on täysin teologinen kiista!
        Joka tapauksessa Hän on syntynyt ihmiseksi.
        Tulemme tämän kysymyksen kohdalla siihen tosiasiaan että " käsitteemme" eivät oikeastaan riitä,meillä ei ole sanoja ymmärtääksemme ja selittääksemme Pojan ja Isän yhteyttä! Voimme kuitenkin loogisesti tulla edellämainittuun johtopäätöksen lukemalla Raamattua; että Jeesus oli taivaassa jo ennen ihmiseksi syntymää.
        Kun asiainlaita on tämä ,että sekä ymmärryksemme että sanamme eivät riitä,
        lienee tarpeetonta kiistellä asiasta.
        Se ei millään tavalla vaikuta siihen että Jeesus tuli koko maailman Pelastajaksi.
        On tietenkin selvää että Jumala,voimansa kautta saattoi Marian Messiaan äidiksi
        joka on siten johdonmukainen lupauksen täyttäminen.

• 6uuyty

>>Raamattu osoittaa siis Sanan (Jeesuksen ennen ihmiseksi tuloaan) olleen Jumalan ensimmäinen luomistyö>>

Jeesus on syntynyt, ei luotu Isän jumalallisesta olennosta iankaikkisuudesta.
      Enkelit ovat luotuja ja heitä on paljon, mutta on vain yksi Poika Jeesus, joka on esikoinen ja ollut jo ennen kaikkea luomakuntaa, eli sitä mitä on luotu.

Raamatunilmoitus selkeästi ilmoitaa, että Jeesus Kristus on ainoasyntyinen Jumalan Poika.1. Joh. 2:22-25

Jeesus on Jumalan Sana joka tuli lihaksi (Joh 1:1-3,14). Ilman Sanaa (Jeesusta) ei ole luotu mitään (Kol 1:16-17). ”Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on" (Joh 1:3).
      Näin ollen Jeesus ei ole luotu vaan on syntynyt, Jumala Jumalasta. Ihmisestä syntyy ihminen, apinasta syntyy apina ja Jumalasta syntyy Jumala. Kukin lajinsa mukaan. Eikö niin? Ainosyntyinen Poika (Joh 3:16).

Siksi juutalaiset ymmärsivät Jeesuksen väittävän olevansa Jumala, koska Hän sanoi olevansa Jumalan Poika (Joh 10:36, Luuk 1:35).

. >>Nimi Jeesus merkitsee ’Jehova on pelastus’.>>

Nimi Jeesus merkitsee "Jumala meidän kanssamme"
      ( Matt.1:18-24.)

On vaikea avata Raamattua Uuden Testamentin kohdalta löytämättä näitä totuuksia. Ne kun löytyvät miltei joka sivulta. Raamattu on täynnä todisteita Jeesuksen ja Pyhän Hengen jumaluudesta.

Ei ole samantekevää kuka Jeesus meille on, sillä Jeesus sanoo: ”ellette te usko minua siksi, joka Minä Olen, niin te kuolette synteihinne” (Joh 8:24).
      Näillä sanoilla Jeesus viittaa VT:n Jumalaan joka ilmoitti Moosekselle nimensä ”Minä Olen” (2 Moos3:14). Jeesus sanoo olevansa tuo Minä Olen.

VT:n mukaan vain Herra on Pelastaja ja vain Hänessä on pelastus (Jes 43:3,11, Ps 130:8).
      UT:n Jeesus on ainoa pelastaja (Matt 1:21, Apt 4:11-12).

VT: Ainoastaan Herrassa tulee ihminen vanhurskaaksi (Jes 45:24-25).
      UT: Jeesuksessa tulee ihminen vanhurskaaksi (Ap.t 13:38-39, 1 Kor 1:30, Room 10:4).

Vain Jumalaa saa kumartaa ja palvoa (Matt 4:10, Ilm 22:8-9).
      Jeesus otti vastaan palvontaa (Matt 8:2-3, 9:18, 14:33, 15:25,28:17, Mark 3:11, Luuk 4:15, 17:15-17, Ap.t 19:17).
      Jeesus vaati ihmisiltä samaa kunnioitusta itseään kohtaan kuin Jumalaa kohtaan.

Joh 5:22-23 ”Isä ei myöskään tuomitse ketään, vaan hän on antanut kaiken tuomiovallan Pojalle, että kaikki kunnioittaisivat Poikaa niin kuin he kunnioittavat Isää. Se, joka ei kunnioita Poikaa, ei kunnioita Isää, joka on hänet lähettänyt.” ”Ja jos joku minua palvelee, niin Isä on kunnioittava häntä (Joh 12:26).
      Jeesuksen nimeen pitää jokaisen polven notkistuman (Fil 2:10).

Huomaa tässä että kaikki Jeesuksen teot ja Sanat olivat Jumalan Sanoja ja tekoja (Joh 5:19, 8:26-29, 12:50,14:10-11). Jeesus siis puhui samoja Sanoja kuin Isä ja Hän teki ainoastaan Jumalan tekoja.

Raamattu sanoo suoraan Jeesuksen olevan Jumala (Room 9:5 ja 1 Joh 5:20-21, Joh 1:1, Hebr 1:8, Tiit 2:13, 3:4-5).

Jeesus väitti olevansa Jumala. Kansa halusi kivittää Hänet jumalanpilkan tähden, koska Jeesus oli tehnyt itsensä Jumalaksi (Joh 10:33).

• Joukosta

Millä tavoin antamasi raamatun paikat osoittavat että Jeesus otti Hänelle osoitetut
        ylistykset ja kiitokset,vastaan Jumalana.
        Jeesus osoitti kaiken kunnian yksin taivalliselle Isälleen,ei ole olemassa raamatussa sellaista kohtaa jossa Jeesus sanoisi: Minä olen Jumala!
        Hän teki kyllä tiettäväksi, ja monet sen todistivat ;että hän oli Jumalan Poika.
        Kun esimerkiksi Jeesus kertoi opetuslapsilleen tulevista tapahtumisista liittyen tämän
        mailman häviämiseen ja kun opetuslapset kysyivät häneltä: Herra,milloin nämä kaikki tapahtuvat,vastasi Jeesus: Isä Yksin tietää,ei edes Poika.
        Jeesus opetti myös opetuslapsiaan rukoilemaan: Isä meidän...-tapahtukoon Sinun tahtosi.
        Kun Jeesus kuoli Ristillä sanoi Hän Isälleen : Tapahtukoon Sinun tahtosi.

Mainitut esimerkit ainoastaan korostavat sitä kuinka kuuliainen Jeesus, Jumalan Poikana oli Isälleen; Kaikkivaltiaalle Jumalalle.
        Jeesus oli jumalallinen,Jumalan asettama,ainosyntyinen poika mutta Hän ei ollut Jumala vaan hänellä oli tehtävä jonka Hän täytti täydellisesti ja tuli siten toteuttaneeksi Jumalan täydellisen tahdon kuten Jeesus sanoi: Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä!

Jeesuksella Jumalan pojalla on ollut taivaassa tehtäviä ennen Ihmiseksi tuloaan,
        Hän on voinut toimia erilaisissa " Viroissa", vaikkapa Yli Enkelinä,mutta luonnoltaan Hän ei ole Enkeli koska Hän on " ainosyntyinen" Jumalan Poika ja siten ainoa laatuaan.
        Jeesus on koroitettu uhrityönsä jälkeen Kuninkaaksi taivalliselle valtaistuimelle...

Jeesuksesta kerrotaan että hänen ihastuksensa olivat ihmislapset ja Hän antoi jumalallisen Henkensä ja verensä uhriksi jotta jokainen joka uskoo Häneen pelastuisi;-siksi me rakastamme Jeesusta.
        Kun sanomme että Jeesus on jumalallinen on se totta, muttemme voisi sanoa että hän on Jumala.
        Kaikissa mainitsemissasi raamatunkohdissa Apostolit ja opetuspapset kiittivät !!!Jumalaa,tosin monimutkaisin lauserakennelmin; JEESUKSESTA.

Jeesus ei koskaan sanonut: minä olen Jumala
        Kristus on Jumalan kuva,Kirkastettu Herra Jeesus.

-------------- ------------- -------------

-Kun katsomme peiliin emme sano: minä olen peilissä vaan katsomme kuvaa joka siellä näkyy ,tietäen ettemmeitse ole siellä peilissä joten sanomme: kuvani näkyy peilistä?
        Ps: olen kirjoittanut aiemmin tätä kolminaisuutta koskevan aiheen: " Vakava teologinen ongelma"

• Jeesus alensi itsens
        Joukosta kirjoitti:

Millä tavoin antamasi raamatun paikat osoittavat että Jeesus otti Hänelle osoitetut
        ylistykset ja kiitokset,vastaan Jumalana.
        Jeesus osoitti kaiken kunnian yksin taivalliselle Isälleen,ei ole olemassa raamatussa sellaista kohtaa jossa Jeesus sanoisi: Minä olen Jumala!
        Hän teki kyllä tiettäväksi, ja monet sen todistivat ;että hän oli Jumalan Poika.
        Kun esimerkiksi Jeesus kertoi opetuslapsilleen tulevista tapahtumisista liittyen tämän
        mailman häviämiseen ja kun opetuslapset kysyivät häneltä: Herra,milloin nämä kaikki tapahtuvat,vastasi Jeesus: Isä Yksin tietää,ei edes Poika.
        Jeesus opetti myös opetuslapsiaan rukoilemaan: Isä meidän...-tapahtukoon Sinun tahtosi.
        Kun Jeesus kuoli Ristillä sanoi Hän Isälleen : Tapahtukoon Sinun tahtosi.

Mainitut esimerkit ainoastaan korostavat sitä kuinka kuuliainen Jeesus, Jumalan Poikana oli Isälleen; Kaikkivaltiaalle Jumalalle.
        Jeesus oli jumalallinen,Jumalan asettama,ainosyntyinen poika mutta Hän ei ollut Jumala vaan hänellä oli tehtävä jonka Hän täytti täydellisesti ja tuli siten toteuttaneeksi Jumalan täydellisen tahdon kuten Jeesus sanoi: Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä!

Jeesuksella Jumalan pojalla on ollut taivaassa tehtäviä ennen Ihmiseksi tuloaan,
        Hän on voinut toimia erilaisissa " Viroissa", vaikkapa Yli Enkelinä,mutta luonnoltaan Hän ei ole Enkeli koska Hän on " ainosyntyinen" Jumalan Poika ja siten ainoa laatuaan.
        Jeesus on koroitettu uhrityönsä jälkeen Kuninkaaksi taivalliselle valtaistuimelle...

Jeesuksesta kerrotaan että hänen ihastuksensa olivat ihmislapset ja Hän antoi jumalallisen Henkensä ja verensä uhriksi jotta jokainen joka uskoo Häneen pelastuisi;-siksi me rakastamme Jeesusta.
        Kun sanomme että Jeesus on jumalallinen on se totta, muttemme voisi sanoa että hän on Jumala.
        Kaikissa mainitsemissasi raamatunkohdissa Apostolit ja opetuspapset kiittivät !!!Jumalaa,tosin monimutkaisin lauserakennelmin; JEESUKSESTA.

Jeesus ei koskaan sanonut: minä olen Jumala
        Kristus on Jumalan kuva,Kirkastettu Herra Jeesus.

-------------- ------------- -------------

-Kun katsomme peiliin emme sano: minä olen peilissä vaan katsomme kuvaa joka siellä näkyy ,tietäen ettemmeitse ole siellä peilissä joten sanomme: kuvani näkyy peilistä?
        Ps: olen kirjoittanut aiemmin tätä kolminaisuutta koskevan aiheen: " Vakava teologinen ongelma"

>>Mainitut esimerkit ainoastaan korostavat sitä kuinka kuuliainen Jeesus, Jumalan Poikana oli Isälleen; Kaikkivaltiaalle Jumalalle.>>

Maan päällä ollessaan Jeesus alensi itsensä ja otti arvonsa takaisin ylösnousemuksensa jälkeen.

5 Olkoon teillä se mieli, joka myös Kristuksella Jeesuksella oli,
        6 joka ei, vaikka hänellä olikin Jumalan muoto, katsonut saaliiksensa olla Jumalan kaltainen,
        7 vaan tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen;
        8 hän nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, hamaan ristin kuolemaan asti.
        9 Sentähden onkin Jumala hänet korkealle korottanut ja antanut hänelle nimen, kaikkia muita nimiä korkeamman,
        10 niin että kaikkien polvien pitää Jeesuksen nimeen notkistuman, sekä niitten, jotka taivaissa ovat, että niitten, jotka maan päällä ovat, ja niitten, jotka maan alla ovat, Fil. 2.

>>Jeesuksella Jumalan pojalla on ollut taivaassa tehtäviä ennen Ihmiseksi tuloaan,
        Hän on voinut toimia erilaisissa " Viroissa", vaikkapa Yli Enkelinä,mutta luonnoltaan Hän ei ole Enkeli koska Hän on " ainosyntyinen" Jumalan Poika ja siten ainoa laatuaan.>>

Uskosi eroaa sitten sekä jehovan todistajien että Kristittyjen uskosta. Uskon Jeesuksen olevan Jumalan sana, Jumalan toinen persoona.

• Joukosta
        Jeesus alensi itsens kirjoitti:

>>Mainitut esimerkit ainoastaan korostavat sitä kuinka kuuliainen Jeesus, Jumalan Poikana oli Isälleen; Kaikkivaltiaalle Jumalalle.>>

Maan päällä ollessaan Jeesus alensi itsensä ja otti arvonsa takaisin ylösnousemuksensa jälkeen.

5 Olkoon teillä se mieli, joka myös Kristuksella Jeesuksella oli,
        6 joka ei, vaikka hänellä olikin Jumalan muoto, katsonut saaliiksensa olla Jumalan kaltainen,
        7 vaan tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen;
        8 hän nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, hamaan ristin kuolemaan asti.
        9 Sentähden onkin Jumala hänet korkealle korottanut ja antanut hänelle nimen, kaikkia muita nimiä korkeamman,
        10 niin että kaikkien polvien pitää Jeesuksen nimeen notkistuman, sekä niitten, jotka taivaissa ovat, että niitten, jotka maan päällä ovat, ja niitten, jotka maan alla ovat, Fil. 2.

>>Jeesuksella Jumalan pojalla on ollut taivaassa tehtäviä ennen Ihmiseksi tuloaan,
        Hän on voinut toimia erilaisissa " Viroissa", vaikkapa Yli Enkelinä,mutta luonnoltaan Hän ei ole Enkeli koska Hän on " ainosyntyinen" Jumalan Poika ja siten ainoa laatuaan.>>

Uskosi eroaa sitten sekä jehovan todistajien että Kristittyjen uskosta. Uskon Jeesuksen olevan Jumalan sana, Jumalan toinen persoona.

Kun esitetää väite että Jeesus oli Jumala:Jumalan toinen persoona,puolustetaan samalla kolminaisuusoppia!
        Kolminaisuusopin vakava ongelma tulee esille seuraavan kysymyksen kohdalla: Jos Jeesus olisi langennut syntiin ja epäonnistunut tehtävässään jota varten Jumala Hänet lähetti, ja kun sa....tana tiesi että hän voisi uhmata Jumalan tahtoa ja kiusata Jeesusta äärimmäiseen saakka sekä myös toteteutti tämän "kiusaamisen" niin olisiko sitten Jumala tuominnut "osan persoonastaan" ikuiseen kadotukseen ja eroon itsestään?
        Kysyn myös seuraavaa: eikö meille ihmisille riitä pelastukseen se että Jeesus oli Jumalanpoika-jumalallista syntyä vai vaadimmeko me pelastuaksemme todella että ainoastaan Kaikkivaltiaan Jumalan oli astuttava alas ja jakaanuttava moneen eri persoonaan,että me edes haluaisimme ottaa vastaan Jeesuksen henkilökohtaisena
        syntiemme sovittajana?
        Tämä on kuitenkin teologinen keskustelu opista eikä tarkoitus ole horjuttaa kenenkään uskoa sillä Jumala on Rakkaus - nämä kolme ovat ;Usko , Toivo ja Rakkaus,mutta suurin niistä on Rakkaus

-olen Raamatun tutkija ja evankeliumin julistaja, en ole Jhwh-todistaja!

• ESIKOINEN ?

Kolossalaisille 1. luku....

siirsi meidät rakkaan Poikansa valtakuntaan,
      14 hänen jonka välityksellä meillä on vapautus lunnaiden perusteella, syntiemme anteeksianto.
      15 Hän on näkymättömän Jumalan kuva, koko luomakunnan ESIKOINEN,

16 sillä hänen välityksellään luotiin kaikki muu, mitä on taivaissa ja maan päällä, näkyvät ja näkymättömät, olkootpa ne valtaistuimia tai herrauksia tai hallituksia tai valtoja. Kaikki muu on luotu hänen välityksellään ja häntä varten.

17 Hän on myös ennen kaikkea muuta, ja hänen välityksellään kaikki muu saatettiin olemaan,
      18 ja hän on ruumiin, seurakunnan, pää. Hän on alku, esikoinen kuolleista, jotta hänestä tulisi se, joka on kaikessa ensimmäinen,
      19 sillä Jumala näki hyväksi antaa kaiken täyteyden asua hänessä
      20 ja hänen välityksellään sovittaa kanssaan kaiken muun, olkoonpa se maan päällä olevaa tai taivaissa olevaa, tekemällä rauhan hänen kidutuspaalussa vuodattamansa veren kautta.....

Siis:LUOMAKUNNAN ESIKOINEN=
      luoduista ensimmäinen....

• SSssSsx

• 17
        SSssSsx kirjoitti:

Vt-raamattu on kovin erilainen kuin 33/38 Raamattu. Tästä voit tehdä vertailuja:
        http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible

Et varmaan huomannut, mutta tämä on 33/38 versiosta:

15. ja hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa.

Huvittavaa kun joku raamatuntuntija alkaa latoa vääriä tietoja. Niinhän se kolminaisuusopin kannattajien totuus toimii.

• fdsad
        17 kirjoitti:

Et varmaan huomannut, mutta tämä on 33/38 versiosta:

15. ja hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa.

Huvittavaa kun joku raamatuntuntija alkaa latoa vääriä tietoja. Niinhän se kolminaisuusopin kannattajien totuus toimii.

>>ja hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa.>>

Aivan, Isää ei ole kukaan milloinkaan nähnyt Joh.1:18.

• lisäys
        fdsad kirjoitti:

>>ja hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa.>>

Aivan, Isää ei ole kukaan milloinkaan nähnyt Joh.1:18.

Jmalan näkeminen kasvoista kasvoihin tietää kuolemaa.

Sen tähden Jumala riisuutui kirkkaudestaan ja Jumalan asemastaan ja tuli ihmiseksi. Hän telttaili ihmisen lihan ruumiissa. Ihmisen Pojassa Jeesuksessa Kristuksessa voidaan sitten nähdä Jumala ja silti jäädä eloon.

Joh 3:14-18 jakeissa Jeesus opettaa asian käänteisenä. Jeesukseen katsova ihminen ei vain jää eloon, vaan, HÄN ELÄÄ IKUISESTI! Hallelujaa!!!

Siis, kukaan ei voi nähdä Jumalaa Hänen kirkkaudessaan ja jäädä eloon. Mutta Jeesukseen katsomalla ihminen jää eloon ja elää ikuisesti.

Jeesus rukoili Joh 17. luvussa Isää palauttamaan Hänelle sen kirkkauden josta Hän oli vapaehtoisesti riisuutunut. Jeesus sai varmasti rukousvastauksen ja on nyt samassa Jumalan asemassa kuin ennen lihaan tuloaankin. Mutta meille ihmisillä on Jumala lihaan tulleessa Jumalan ja Ihmisen Pojassa Jeesuksessa Kristuksessa ja vain Hänessä ja Hänen kauttaan.

• kauttani

Jeesuksen tärkeä osa Jumalan tarkoituksessa.?

 Jehova Jumala katsoi sopivaksi tehdä Esikoispojastaan keskeisen eli avainhahmon kaikkien tarkoitustensa toteuttamisessa
      (Joh 1:14–18; Kol 1:18–20; 2:8, 9),
      -polttopisteen, johon kaikkien profetioiden valo kohdistuisi ja josta niiden valo säteilisi (1Pi 1:10–12; Il 19:10; Joh 1:3–9),
      -ratkaisun kaikkiin ongelmiin, jotka Saatanan kapina oli aiheuttanut
      (Hpr 2:5–9, 14, 15; 1Jo 3:8),
      -ja perustan, jolle Jumala rakentaisi kaikki tulevat järjestelyt taivaassa
      ja maan päällä olevan kaikkeuden perheensä ikuiseksi hyödyksi
      (Ef 1:8–10; 2:20; 1Pi 2:4–8).

Koska Jeesuksella oli näin tärkeä osa Jumalan tarkoituksissa, hän saattoi perustellusti ja liioittelematta sanoa:
      ”Minä olen tie ja totuus ja elämä.
      Kukaan ei tule Isän luo muuten kuin minun kauttani.” (Joh 14:6.)

• Rintti-

Jeesuksen oma sana niille, joilla on kysymykseen liittyvää "täsmällistä tietoa":

Kaikki on minun Isäni antanut minun haltuuni,
         e i k ä   kukaan muu tunne Poikaa kuin Isä,
         eikä Isää tunne kukaan muu kuin Poika ja se,
         kenelle Poika tahtoo hänet ilmoittaa.

• 8

Paitsi, että ei voi tietää kuka on kyseisen virkkeen ut:hen lisännyt. Se on itse asiassa jotenkin ... gnostilainen ilmaisu?

Joka tapauksessa, oli aivan tavallista kutsua jumalan pojaksi sellaisia ihmisiä, joilla tuntui olevan erityinen jumalan suosio tai suhde jumalaan. Ei siinä ollut mitään ihmeellistä.

• ei Mikael_ enkeli

Ei ainkaan lihaksi syntynyt Mikael-enkeli niin kuin Jt opettavat. Jeesus on Jumaluuden toinen Persoona. Totinen ihminen ja Jumala.

• 29

Jeesus oli ihminen, piti itseään messiaana, oli jo omana aikanaan kiistelty henkilö.
      Epäilemättä hän oli Johannes Kastajan seuraa ja opetuslapsi, sillä Johannes kastoi hänet.
      Hän kuoli kapinallisena, sillä Rooman valtaa uhkaavat teloitettiin ristiinnaulitsemalla. Asiaa vahvistaa ristin yläosaan laitettu kyltti juutalaisten kuninkaasta.
      Kaikkiaan hän syntyi, eli ja kuoli juutalaisena, eikä saarnannut mitään kolmiyhteistä jumalaa, jonka osa hän itse olisi.

• qwertyxy

>>Raamatusta ei löydy sanaa kolminaisuusoppi>>

Tuo on jehovan todistajien tapaista propagandaa, yrittää hämätä ihmisiä, jos asialle annetaan teologinen nimitys. Ei Raamatussa lue myöskään “ristinsovitusoppi”-sanaa, mutta sovitus myös löytyy.

• tosiasioita

Otavan suuri ensyklopedia mainitsee: ”Kolminaisuusopilla ei ole välitöntä perustaa Raamatussa.” (1977, 3. osa, s. 2435.)

Iso tietosanakirja sanoo:
        ”Varsinaista kolminaisuusoppia ei ole raamatussa.
        Kolminaisuusdogmin kehittäminen suoritettiin pääasiallisesti loppuun 300-luvulla. Länsimailla se valettiin Athanasiuksen tunnustuksen kaavoihin.”
        (1934, 6. osa, palsta 1123.)

• ei WT-kirja,

The New Encyclopædia Britannica sanoo:
        ”Sanaa kolminaisuus sen enempää kuin täsmällisesti esitettyä kolminaisuusoppiakaan ei sinänsä esiinny Uudessa testamentissa,
        eikä Jeesuksen ja hänen seuraajiensa tarkoitus ollut kieltää Vanhassa testamentissa esitettyä šemaa:
        ’Kuule, Israel! Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi.’ (5. Moos. 6:4.) – – Tuo oppi kehittyi vähitellen useiden vuosisatojen aikana ja monien kiistelyjen kautta. – – 300-luvun loppuun mennessä – – kolminaisuusoppi muotoutui olennaisilta osiltaan sellaiseksi, jollaisena se on säilynyt siitä saakka.”
        (1976, Micropædia, X osa, s. 126.)

• kolmiyhteinen Jumala
        tosiasioita kirjoitti:

Otavan suuri ensyklopedia mainitsee: ”Kolminaisuusopilla ei ole välitöntä perustaa Raamatussa.” (1977, 3. osa, s. 2435.)

Iso tietosanakirja sanoo:
        ”Varsinaista kolminaisuusoppia ei ole raamatussa.
        Kolminaisuusdogmin kehittäminen suoritettiin pääasiallisesti loppuun 300-luvulla. Länsimailla se valettiin Athanasiuksen tunnustuksen kaavoihin.”
        (1934, 6. osa, palsta 1123.)

>>Iso tietosanakirja sanoo:”Varsinaista kolminaisuusoppia ei ole raamatussa.>>

VT-järjestö on hyökännut raamatullista kolminaisuusoppia vastaan voimakkaasti.

The encyclopedia Americanan koko artikkelista saa tosen sävyn. Artikkelissä Trinity (s.116) sanotaan:
        "Kristinuskon keskeisin ja luonteenomaisin oppi Jumalasta on, että Hän on olemassa kolmessa persoonassa. Isä, Poika ja Pyhä Henki...Samalla kristillinen seurakunta painottaa, että Jumala pn olemuksellisesti yksi...sisällyttäen näin mysteeriin ne totuudet, jotka esitetään Pyhässä Raamatussa.
        Yleensä ollaan sitä mieltä, että vaikka tämä oppi on ihmisjärjelle käsittämätön, se, kuten useat fysiikan formulaatiot, ei ole järjenvastainen ja voidaan imismielellä omaksua (vaikkei sitä voi täysin ymmärtää).

Vartiotorniseura ei tietenkään mainitse, että tietosanakirja puhuu kolminaisuuden yhteydessä" totuuksista, jotka esitetään Pyhässä raamatussa"
        .
        Edellä lainattua kappaletta seuraa lause, joka sekin on täysin ristiriidassa Seuran opetuksen kanssa.
        Americanan mukaan nimittäin on todennäköisesti virheellisesti olettaa kolminaisuuopin syntyneen kreikkalaisen filosofian tunkeutumisesta kristilliseen ajatteluun. Vartiotorni on hyödyntänyt artikkelissaan vain ne sanat, jotka ovat palvelleet sen omaa tarkoitusta.

ISON RAAMATUN TIETOSANAKIRJAN on myös käytetty kyseenalaisesti.
        Sanat on otettu artikkelista, joka puolustaa klassista kolminaisuusoppia.
        Seuran käyttämä lainaus on kolminaisuusartikkelin viimeisestä kappaleesta ja saa asayhteydessään varsin toisenlaisen sävyn.

"klassinen kolminaisuusopi sitä vastoin on suurenmoinen, ytimekäs ja ylevä oppiratkaisu, joka pyrkii olemaan uskollinen koko Raamatulle. kaikki oikeutetut näkemykset sisältyvät paradoksiin ja mysteeriin, jota ihmisjärki ei yrityksistä huolimatta voi ymmärtää.
        Kolminaisuusoppi on hyödyllinen astia ilmestyksen sisällön suojelemiseksi. Se on enemmän kuin dogmi, se on välittömästi tajuttu totuus, ilmoituksen mysteeri".
        (IRT, kolminaisuus, palsta 2610)

Tulisiko sinun uskoa kolminaisuuteen- kirjassa vääristellään aivan erityisellä tavalla varhaisten kirkkoisien lausuntoja.
        Kirjoittajat yrittävät, jopa antaa ymmärtää, että Tertullianus, jolta kristikunta sai ilmaisun "kolme persoonaa - yksi Jumala", ei olisi uskonut kolminaisuuteen.
        Lisäksi vihkossa väitetään täysin paikkansapitämättömästi, että Justinus Marttyyri olisi sanonut tai väittänyt Jeesuksen olleen luotu enkeli ennen ihmiseksi tuloaan.

Christian Research Journal s 30 (Fall1989). Tulisiko sinun uskoakolminaisuuteen-vihkosessa ja muissakin järjestön julkaisuissa on useita harhaanjotavia lähdelainauksia. Jehovahs Witnesses, Jesus Christ & the Gospel of John (Tri Robert M.Browman; baker Book House, 1989, Why You Should Believe in the Trinity (baker Book House1989) ym.ym.

• VainYksi Jehova

Raamatusta ei löydy sanaa kolminaisuusoppi.

Vanhassa Testamentissa ei opeteta mitään kolminaisuuteen viittaavaakaan.
      Jeesus ei opettanut kolminaisuusoppia,
      eivätkä hänen opetuslapsensa eivätkä apostolit.

• Rintti-

>> VainYksi Jehova

Vartiotorniseuralla on kuitenkin kaksi. Ensimmäinen on se, josta kerrotaan Raamatussa ja jota ollaan edustavinaan. Toinen, ja käytännössä merkittävämpi Jehova on se, joka antaa sitä "täsmällistä tietoa" järjestön hallintoelimen kautta jaettavaksi. Nämä tahtovat mennä sekaisin, ja niinpä ensimmäiselle käännetän selkä tätä toista palvottaessa.

• 22

Raamattu ei tue kolminaisuusoppia.
      Raamattua on muutettu aikain kuluessa.
      Raamattua lukiessa tulee ottaa huomioon sen aikaiset olosuhteet.
      Raamattu ei ole erehtymätöntä jumalan sanaa.

• Platonin hapatusta;

Nouveau Dictionnaire Universel sanookin:
        :
        ”Platonin kolminaisuus, joka on itsekin vain
        muinaisilta kansoilta peräisin olevien vanhempien kolminaisuuksien uudelleenjärjestelyn tulos,
        näyttää olevan se järkiperäinen ja filosofinen ominaisuuksien kolminaisuus, josta saivat alkunsa kristillisten kirkkojen opettamat kolme hypostaasiaa eli jumalallista persoonaa. – – Tämän kreikkalaisen filosofin [300-luvulla eaa. eläneen Platonin] käsitys Jumalan kolminaisuudesta – – voidaan löytää kaikista muinaisista [pakana]uskonnoista.”
        Toim. M. Lachâtre, Pariisi 1865–1870, 2. osa, s. 1467.

Vanhaa pakanallista peruahan se, kolminaisuus... :D

• Mikä SUN nimi on..?

Pyhä Raamattu ilmaisee Isän persoonanimen – Jehova.

Se ilmoittaa, että Poika on Jeesus Kristus.
      Mutta ....pyhästä hengestä ei missään raamatunkohdassa
      käytetä persoonanimeä.

Miksei kolminaisuuden kolmannella persoonalla olekaan
      omaa persoonanimeä...?

• 21

Hyvä pointti. Pyhä henkihän voi olla jollain lailla perua jumalan läsnäolosta, sekinasta?

"English spelling of a grammatically feminine Hebrew word that means the dwelling or settling, and is used to denote the dwelling or settling divine presence of God, especially in the Temple in Jerusalem."

"The Shekhinah in the New Testament is commonly equated to the presence or indwelling of the Spirit of the Lord (generally referred to as the Holy Spirit, or Spirit of Christ) in the believer, drawing parallels to the presence of God in Solomon's Temple. In contradistinction with the Old Testament where the Holy of Holies signified the presence of God, from the New Testament onwards, it is the Holy Spirit that reminds us of God's abiding presence. "

http://en.wikipedia.org/wiki/Shekhinah

• Pyhä Henki persoona
        21 kirjoitti:

Hyvä pointti. Pyhä henkihän voi olla jollain lailla perua jumalan läsnäolosta, sekinasta?

"English spelling of a grammatically feminine Hebrew word that means the dwelling or settling, and is used to denote the dwelling or settling divine presence of God, especially in the Temple in Jerusalem."

"The Shekhinah in the New Testament is commonly equated to the presence or indwelling of the Spirit of the Lord (generally referred to as the Holy Spirit, or Spirit of Christ) in the believer, drawing parallels to the presence of God in Solomon's Temple. In contradistinction with the Old Testament where the Holy of Holies signified the presence of God, from the New Testament onwards, it is the Holy Spirit that reminds us of God's abiding presence. "

http://en.wikipedia.org/wiki/Shekhinah

>>pyhästä hengestä ei missään raamatunkohdassa käytetä persoonanimeä>>

Pyhää Henkeä kuvaillaan myös totuuden Hengeksi.

Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa (Joh.16:13).

Jehovan todistajien pyhä henki on kuin sähkövirta - persoonaton voima.
        Jehova itse on johonkin tuntemattomaan paikkaan ja henkiruumiiseen sidottu olento. Hän ulottaa vaikutuksensa kaikkialle pyhän hengen kautta samoin kuin sähkövoimalan "tuottamaa sähköä jaetaan jonkin alueen kaikkiin osiin".
        Lähde: Sinä voit elää ikuisesti paratiisissa maan päällä, s.36-37; Jehovan todistajien kirjapaino, Vantaa, 1990.

Vt-järjestön oppia heijastaa se, että suomenkielinen Uuden maailman käännös käyttää Pyhästä Hengestä puhuessaan pronominia "se" pronominin "hän" asemasta. Kaikki muut käännökset käyttävät Pyhästä Hengestä persoonapronominia "hän".

Jos Jumalan Henki on vain persoonaton voima, kuten Seura opettaa, niin kuinka sellainen voi "johdattaa", "puhua", "kuulla" ja "julistaa tulevia"? Miten sähköenergian kaltainen voima voi "murehtia"(Ef.4:30), "tahtoa"(1 Kor.12:11), "rukoilla"(Room.8:26-27)"opettaa" ja "muistuttaa"(Joh.14:26). Lisäksi Pyhä Henki puhuu itsestään käyttäen persoonapronominia "minä"(Apt.13:2).
        Miten Jeesus saattoi sanoa, että kaikki synnit ja pilkkaamiset annetaan ihmisille anteeksi, muttei Pyhän Hengen pilkkaamista, jos kyseessä on vain persoonaton voima?

Raamatun selvän todistuksen mukaan Pyhä Henki on persoona, koska hänestä käytetään yllä esitetyn kaltaisia persoonallisia ilmauksia. Aivan samasta syystä me voimme päätellä, että paholainen on persoona eikä vain yleisen pahuuden personoituma.
        Jeesus kutsui Pyhää Henkeä "toiseksi puolustajaksi"(Joh.14:16). Tässä käytetty alkukielen sana on "allos" mikä tarkoittaa toista samanlaista ( ei heteros, mikä merkitsee toista erilaista). Jeesus itse on ensimmäinen puolustaja (1 Joh:2:1).
        Hän on persoona. Siispä Pyhä Henki on persoona.

• henki-neutri :)
        Pyhä Henki persoona kirjoitti:

>>pyhästä hengestä ei missään raamatunkohdassa käytetä persoonanimeä>>

Pyhää Henkeä kuvaillaan myös totuuden Hengeksi.

Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa (Joh.16:13).

Jehovan todistajien pyhä henki on kuin sähkövirta - persoonaton voima.
        Jehova itse on johonkin tuntemattomaan paikkaan ja henkiruumiiseen sidottu olento. Hän ulottaa vaikutuksensa kaikkialle pyhän hengen kautta samoin kuin sähkövoimalan "tuottamaa sähköä jaetaan jonkin alueen kaikkiin osiin".
        Lähde: Sinä voit elää ikuisesti paratiisissa maan päällä, s.36-37; Jehovan todistajien kirjapaino, Vantaa, 1990.

Vt-järjestön oppia heijastaa se, että suomenkielinen Uuden maailman käännös käyttää Pyhästä Hengestä puhuessaan pronominia "se" pronominin "hän" asemasta. Kaikki muut käännökset käyttävät Pyhästä Hengestä persoonapronominia "hän".

Jos Jumalan Henki on vain persoonaton voima, kuten Seura opettaa, niin kuinka sellainen voi "johdattaa", "puhua", "kuulla" ja "julistaa tulevia"? Miten sähköenergian kaltainen voima voi "murehtia"(Ef.4:30), "tahtoa"(1 Kor.12:11), "rukoilla"(Room.8:26-27)"opettaa" ja "muistuttaa"(Joh.14:26). Lisäksi Pyhä Henki puhuu itsestään käyttäen persoonapronominia "minä"(Apt.13:2).
        Miten Jeesus saattoi sanoa, että kaikki synnit ja pilkkaamiset annetaan ihmisille anteeksi, muttei Pyhän Hengen pilkkaamista, jos kyseessä on vain persoonaton voima?

Raamatun selvän todistuksen mukaan Pyhä Henki on persoona, koska hänestä käytetään yllä esitetyn kaltaisia persoonallisia ilmauksia. Aivan samasta syystä me voimme päätellä, että paholainen on persoona eikä vain yleisen pahuuden personoituma.
        Jeesus kutsui Pyhää Henkeä "toiseksi puolustajaksi"(Joh.14:16). Tässä käytetty alkukielen sana on "allos" mikä tarkoittaa toista samanlaista ( ei heteros, mikä merkitsee toista erilaista). Jeesus itse on ensimmäinen puolustaja (1 Joh:2:1).
        Hän on persoona. Siispä Pyhä Henki on persoona.

Miksi kreikan kielessä käytetään auttajasta eli totuuden hengestä
        Johanneksen 14:16, 17:ssä
        - neutrisukuista pronominia -

kun taas Johanneksen 16:7, 8, 13, 14:ssä maskuliinista pronominia? ???

Maskuliinisen pronominin käyttö ei merkitse sitä, että olisi kyse persoonasta.

Syy on puhtaasti kieliopillinen.
        . Kreikan kielessä, jolla Johanneksen evankeliumi kirjoitettiin,
        ”auttajaa” vastaava sana on maskuliinisukuinen,
        mutta ”henkeä” vastaava sana on neutri.

Sen vuoksi merkitessään muistiin Jeesuksen sanat Johannes käytti maskuliinista pronominia viitatessaan siihen, mitä auttaja tekisi.
        Kun hän viittasi siihen, mitä totuuden henki tekisi,
        hän käytti neutrisukuista pronominia.

• pe s.37

"Jehovan todistajien pyhä henki on kuin sähkövirta - persoonaton voima.
      Lähde: Sinä voit elää ikuisesti paratiisissa maan päällä, s.36-37; Jehovan todistajien kirjapaino, Vantaa, 1990."
      Tjaahah, konteksti taas.....????Katsotaanpas tarkemmin....

9 Voimala sijaitsee määräpaikassa joko kaupungissa tai sen lähistöllä.
      Mutta sen tuottamaa sähköä jaetaan tuon alueen kaikkiin osiin,
      jolloin saadaan valoa ja energiaa.
      Sama pitää paikkansa Jumalasta.
      Hän on taivaissa. (Jesaja 57:15; Psalmi 123:1)
      Mutta hänen pyhä henkensä, joka on hänen näkymätön vaikuttava voimansa, voi vaikuttaa kaikkialla,
      ko-ko kaik-keu-des-sa.

Jumala loi pyhän henkensä välityksellä taivaat, maan ja kaikki elolliset.
      (Psalmi 33:6; 1. Mooseksen kirja 1:2; Psalmi 104:30)
      Jumalan ei tarvinnut olla ruumiillisesti läsnä luodessaan tuota kaikkea.

Hän voi lähettää henkensä, vaikuttavan voimansa, tekemään kaiken mitä hän tahtoo, vaikka hän onkin kaukana.
      Hän on todella suurenmoinen Jumala! – Jeremia 10:12; Daniel 4:32.
      Lähde: Sinä voit elää ikuisesti paratiisissa maan päällä, s.36-37; Jehovan todistajien kirjapaino, Vantaa, 1990. s 37

Persoonalla on persoonanimi.. :D
      Mikä on tämän voiman, pyhän hengen nimi,"27.11.2011 15:20" ??????

• 17

Jos Sonera olisi jumala ja sanoisi, että kun ADSL-yhteys kytketään teille, tekin pääsette osalliseksi Soneran autuudesta, pitäisikö joku teistä ADSL:llää persoonana?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      33
      7887
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      43
      4553
    3. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      31
      4325
    4. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      189
      3569
    5. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      13
      2753
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      2616
    7. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      33
      2339
    8. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      44
      2323
    9. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      164
      2023
    10. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      50
      1660
    Aihe