Tällainen uutinen löytyi Kotimaan sivuilta:
http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kulttuuri/6772-vaitostutkimus-adventistinuorista-palkittiin
Ja linkki tutkimukseen:
https://helda.helsinki.fi/handle/10138/24942
Pitänee tutustua ja katsotaan, saammeko siitä mielenkiintoisen keskustelun taas aikaiseksi.
Pyhille lienee jo jotain sanottavaa, heti alkajaisiksi ;) Sillä Pyh! lienee adventtikirkon tulevaisuuden toivo, eli tätä nousevaa nuorisoa.
Väitöstutkimus adventistinuorista palkittiin
21
390
Vastaukset
Tiedoksi palstan lukijoille, että väitöskirjan tekijä Arniika Kuusisto on adventisti. Mukavaa, että väitös onnistui noin hyvin.
- Mitteen sannoopi
Arniika Kuusisto kirjoittaa väitöksessään: "Toimijuus onkin keskeisessä osassa arvojen ja jäsenyyksien neuvottelemisessa."
Selevee suomeahan tuo on jollekin suomen opelle, mutt´eihän se meikäläiselle heti aukee, joku voipi savonmuan ukolle suomentoo mittee se merkinnee, niin uon käsitteellinen tokkiinsa että.... :).... Mitteen sannoopi kirjoitti:
Arniika Kuusisto kirjoittaa väitöksessään: "Toimijuus onkin keskeisessä osassa arvojen ja jäsenyyksien neuvottelemisessa."
Selevee suomeahan tuo on jollekin suomen opelle, mutt´eihän se meikäläiselle heti aukee, joku voipi savonmuan ukolle suomentoo mittee se merkinnee, niin uon käsitteellinen tokkiinsa että.... :)....>>> Arniika Kuusisto kirjoittaa väitöksessään: "Toimijuus onkin keskeisessä osassa arvojen ja jäsenyyksien neuvottelemisessa." >>>
Toimijuus on nykyinen trendisana, joka täytyy olla jokaisessa vakavastiotettavassa tutkimuksessa.
Toimijuus tarkoittaa yhteisöllisessä toiminnassa syntyvää yksilön identiteettiin ja kulttuurisiin malleihin perustuvaa toimintavalmiutta. Toimijuutta voi olla sekä yksilöillä että yhteisöillä.
Se tarkoittaa siis sitä, miten ihminen tuntee yksilönä kykenevänsä vaikuttamaan siinä organisaatiossa, jossa hän on osallisena.
Huoli nuorten uskonnollisesta toimijuudesta tarkoittaa yleensä huolta siitä, ettei lapsilla ole näkyvyyttä, läsnäoloa eikä osallisuutta uskonnollisessa organisaatiossaan.
- valvova
No nyt se sitten paljastui kuka se on se adventtikirkon "Pyh!" nimimerkillä kirjoitellut henkilö.
Hieman "PyHiä" nyt kaihertaa, kun hänen oma väitöskirjansa ei saanut mitään huomiota mediassa.- plääh plääh
Häh? Mitä sössötät?
Oliko tuo väite tarkoitettu minulle, kun oli nimeni perään laitettu? Jos oli, niin metsään meni ja pahasti.
Minua ei ainakaan kaiherra yhtään, että Arniikan väitös on noin onnistunut. Sehän on vain hyvä asia.
Toiseksi, väitöskirjastani oli lyhyt uutinen joissain sanomalehdissä (jolla ei ole mitään väliä). MTV3 uutistoimitus yritti haastatellakin, mutta en ollut siitä kiinnostunut.
Viime vuosina tekstikritiikin tutkijoita on siteerattu maailmalla mediassa ihan miten sattuu ja laitettu sanomaan sellaista, mitä he eivät ole sanoneet. Keskustelimme tutkijakollegoiden kanssa tästä tilanteesta ja aika moni oikea huippututkija näytti olevan sitä mieltä, että median kanssa ei kannata olla missään tekemisissä. Olen samaa mieltä.
- annas tulla nyt
Mitäs negatiivisen mielenkiintoista bushmanni sitten löysi Arniikan väitöskirjasta? Vai kauanko kestää rivien välistä lukeminen?
>>> Mitäs negatiivisen mielenkiintoista bushmanni sitten löysi Arniikan väitöskirjasta? Vai kauanko kestää rivien välistä lukeminen? >>>
Luen kun ehdin tai saan jostain käsiini. Ostamaan sitä en ala.
Enkä minä mitään negatiivistä sieltä etsi, vaan poimin huomioita, aivan kuten mistä muualta tahansa.
Jo tuosta pienestä tiivistelmästä pisti esiin muutama kohta, eli nämä:
"Uskontoon ja yhteisöön liittyvien kokemusten luonne oli keskeisen tärkeä lähtökohta: kotikasvatuksen, jossa uskonnosta välittyi liian ehdoton tai toisaalta epäjohdonmukainen kuva, koettiin kannustavan nuoria hakemaan arvomaailmansa muualta kuin vanhempien aatejärjestelmästä."
Suomeksi tuo tarkoittanee sitä, että fundamentalistisen adventistiperheen lapsesta ei tule adventistia, tai hänestä tulee sellainen haamujäsen, joka on sitä vastentahtoisesti. Vain ja ainoastaan miellyttääkseen vanhempiaan niin kauan kuin kokee sen tarpeelliseksi perhesovun säilyttämiseksi.
No adventtioppi on hyvin epäjohdonmukainen ihan alusta loppuun, joten vanhemmilta vaaditaan hyvin suuria taitoja kasvattaa lapsestaan edes jonkinlainen adventisti tänä päivänä.
Fundamentalistinen, ahdasmielinen suhtautuminen omaan uskontoon kasvattaa ei-uskovia lapsia ja tämähän on tiedetty kyllä aika kauan.
"Yhteisöllä on aineiston perusteella merkittävä rooli uskonnollisessa sosialisaatiossa: yhteisön rohkaisu kannusti nuoria arvo- ja elämäntapavalinnoissa sekä tarjosi jäsenyyden kautta jaetun uskonnollisen identiteetin juurruttamalla nuoria sosiaaliseen verkostoon. "
Tämä on myös totta. Uskonnolliset yhteisöt ovat täydellisen riippuvaisia ryhmäpaineesta ja ryhmäkurista. Jumalalla ei ole mitään sijaa siinä, miten näiden lahkojen käy, vaan juurruttaminen yhteisöön tapahtuu yhteisön omalla painostuksella. Mutta viitaten edelliseen kohtaan, painostuksen tulee olla riittävän hellävaraista ja huomaamatonta niin että ihminen kokee muiden tyrkyttämät ajatukset omiksi ajatuksikseen. Silloin homma toimii.
"Tutkimus kuitenkin havainnollistaa, miten neuvotteleminen vähemmistön ja muun yhteiskunnan arvojen ja jäsenyyksien välillä aiheuttaa jännitteitä nuorten elämään. "
Tuttua huttua. "Me vastaan muut" on se ajattelumalli, joka pitää ryhmän koossa, mutta toisaalta se aiheuttaa paljon jännitteitä, eli lähtemisiä, koska hyvin moni ei halua ajatella enää näin yksioikoisesti. Mutta me vs. muut on taas lahkoille melkein pakollinen malli, jota oman lahkon olemiselle saadaan edes yksi järkevä syy.- pyh!
bushmanni kirjoitti:
>>> Mitäs negatiivisen mielenkiintoista bushmanni sitten löysi Arniikan väitöskirjasta? Vai kauanko kestää rivien välistä lukeminen? >>>
Luen kun ehdin tai saan jostain käsiini. Ostamaan sitä en ala.
Enkä minä mitään negatiivistä sieltä etsi, vaan poimin huomioita, aivan kuten mistä muualta tahansa.
Jo tuosta pienestä tiivistelmästä pisti esiin muutama kohta, eli nämä:
"Uskontoon ja yhteisöön liittyvien kokemusten luonne oli keskeisen tärkeä lähtökohta: kotikasvatuksen, jossa uskonnosta välittyi liian ehdoton tai toisaalta epäjohdonmukainen kuva, koettiin kannustavan nuoria hakemaan arvomaailmansa muualta kuin vanhempien aatejärjestelmästä."
Suomeksi tuo tarkoittanee sitä, että fundamentalistisen adventistiperheen lapsesta ei tule adventistia, tai hänestä tulee sellainen haamujäsen, joka on sitä vastentahtoisesti. Vain ja ainoastaan miellyttääkseen vanhempiaan niin kauan kuin kokee sen tarpeelliseksi perhesovun säilyttämiseksi.
No adventtioppi on hyvin epäjohdonmukainen ihan alusta loppuun, joten vanhemmilta vaaditaan hyvin suuria taitoja kasvattaa lapsestaan edes jonkinlainen adventisti tänä päivänä.
Fundamentalistinen, ahdasmielinen suhtautuminen omaan uskontoon kasvattaa ei-uskovia lapsia ja tämähän on tiedetty kyllä aika kauan.
"Yhteisöllä on aineiston perusteella merkittävä rooli uskonnollisessa sosialisaatiossa: yhteisön rohkaisu kannusti nuoria arvo- ja elämäntapavalinnoissa sekä tarjosi jäsenyyden kautta jaetun uskonnollisen identiteetin juurruttamalla nuoria sosiaaliseen verkostoon. "
Tämä on myös totta. Uskonnolliset yhteisöt ovat täydellisen riippuvaisia ryhmäpaineesta ja ryhmäkurista. Jumalalla ei ole mitään sijaa siinä, miten näiden lahkojen käy, vaan juurruttaminen yhteisöön tapahtuu yhteisön omalla painostuksella. Mutta viitaten edelliseen kohtaan, painostuksen tulee olla riittävän hellävaraista ja huomaamatonta niin että ihminen kokee muiden tyrkyttämät ajatukset omiksi ajatuksikseen. Silloin homma toimii.
"Tutkimus kuitenkin havainnollistaa, miten neuvotteleminen vähemmistön ja muun yhteiskunnan arvojen ja jäsenyyksien välillä aiheuttaa jännitteitä nuorten elämään. "
Tuttua huttua. "Me vastaan muut" on se ajattelumalli, joka pitää ryhmän koossa, mutta toisaalta se aiheuttaa paljon jännitteitä, eli lähtemisiä, koska hyvin moni ei halua ajatella enää näin yksioikoisesti. Mutta me vs. muut on taas lahkoille melkein pakollinen malli, jota oman lahkon olemiselle saadaan edes yksi järkevä syy.No just joo. Siellähän se halveksija taas halveksii adventistivanhempia.
pyh! kirjoitti:
No just joo. Siellähän se halveksija taas halveksii adventistivanhempia.
No mistäs se Pyh taas tuollaista sai päähänsä?
Ettei käynyt nyt niin, että Pyh halveksii adventistin tekemää hienoa tutkimusta?
Ehkäpä adventistiperheet ovat liian fundamentalistisia ja epäjohdonmukaisia, kun parhaimmillaan 70% a-nuorista jättää a-lahkon aikuisiällä.
Vai onko Pyhillä iskeä pöytään jotain muuta tutkittua tietoa?- pyh!
bushmanni kirjoitti:
No mistäs se Pyh taas tuollaista sai päähänsä?
Ettei käynyt nyt niin, että Pyh halveksii adventistin tekemää hienoa tutkimusta?
Ehkäpä adventistiperheet ovat liian fundamentalistisia ja epäjohdonmukaisia, kun parhaimmillaan 70% a-nuorista jättää a-lahkon aikuisiällä.
Vai onko Pyhillä iskeä pöytään jotain muuta tutkittua tietoa?1 Kor. 2:14-15 "Ihminen ei luonnostaan ota vastaan Jumalan Hengen puhetta, sillä se on hänen mielestään hulluutta. Hän ei pysty tajuamaan sitä, koska sitä on tutkittava Hengen avulla. Hengellinen ihminen sen sijaan pystyy tutkimaan kaikkea, mutta häntä itseään ei kukaan voi tutkia."
Siinä syy, miksi uskovien perheiden lapsista ei läheskään aina tule uskovia, ainakaan heti. pyh! kirjoitti:
1 Kor. 2:14-15 "Ihminen ei luonnostaan ota vastaan Jumalan Hengen puhetta, sillä se on hänen mielestään hulluutta. Hän ei pysty tajuamaan sitä, koska sitä on tutkittava Hengen avulla. Hengellinen ihminen sen sijaan pystyy tutkimaan kaikkea, mutta häntä itseään ei kukaan voi tutkia."
Siinä syy, miksi uskovien perheiden lapsista ei läheskään aina tule uskovia, ainakaan heti.Mistäs kohtaa tutkimusta tuo luki?
Siellä taisi lukea näin:
"Uskontoon ja yhteisöön liittyvien kokemusten luonne oli KESKEISEN TÄRKEÄ lähtökohta: kotikasvatuksen, jossa uskonnosta välittyi liian ehdoton tai toisaalta epäjohdonmukainen kuva, koettiin kannustavan nuoria hakemaan arvomaailmansa muualta kuin vanhempien aatejärjestelmästä."
Siinä on syy, miksi nuoret jättävät nämä amerikkalaiset uuslahkot ja tuo teidän palkkapapiston kannattaisi sisäistää, jos haluavat pelastaa kuolevan organisaationne.- pyh!
bushmanni kirjoitti:
Mistäs kohtaa tutkimusta tuo luki?
Siellä taisi lukea näin:
"Uskontoon ja yhteisöön liittyvien kokemusten luonne oli KESKEISEN TÄRKEÄ lähtökohta: kotikasvatuksen, jossa uskonnosta välittyi liian ehdoton tai toisaalta epäjohdonmukainen kuva, koettiin kannustavan nuoria hakemaan arvomaailmansa muualta kuin vanhempien aatejärjestelmästä."
Siinä on syy, miksi nuoret jättävät nämä amerikkalaiset uuslahkot ja tuo teidän palkkapapiston kannattaisi sisäistää, jos haluavat pelastaa kuolevan organisaationne.Raamattu ohittaa kaikki tutkimukset ja sun herjaukset.
pyh! kirjoitti:
Raamattu ohittaa kaikki tutkimukset ja sun herjaukset.
>>> Raamattu ohittaa kaikki tutkimukset ja sun herjaukset. >>>
Olet sitä mieltä, että oppineen adventistin Arniikka Kuusiston tutkimus on herjaa, jumalanpilkkaa ja hänet pitäisi ehkä kivittää kuoliaaksi, kun kehtaa ohittaa pyhän Raamatun totuuden?
Hän kuitenkin sai tieteelliset kriteerit täyttävässä, palkitussa tutkimuksessaan selville sen, jonka sinulle ystävällisesti ilmoitin.
"Uskontoon ja yhteisöön liittyvien kokemusten luonne oli KESKEISEN TÄRKEÄ lähtökohta: kotikasvatuksen, jossa uskonnosta välittyi liian ehdoton tai toisaalta epäjohdonmukainen kuva, koettiin kannustavan nuoria hakemaan arvomaailmansa muualta kuin vanhempien aatejärjestelmästä."
Hän ei saanut selville, että parin Korinttolaiskirjeen jakeen lukemattomuus ja samaisten jakeiden ymrtämättömyys aiheuttaa nuorison erkaantumisen amerikkalaisesta lahkosta.
No enpä toisaalta yhtään ihmettele, että oppineita ja koulutettuja ihmisiä lahkostasi tuskin enää löytää, jos kommentit lahkon sisältä ovat tuollaista.- pyh!
bushmanni kirjoitti:
>>> Raamattu ohittaa kaikki tutkimukset ja sun herjaukset. >>>
Olet sitä mieltä, että oppineen adventistin Arniikka Kuusiston tutkimus on herjaa, jumalanpilkkaa ja hänet pitäisi ehkä kivittää kuoliaaksi, kun kehtaa ohittaa pyhän Raamatun totuuden?
Hän kuitenkin sai tieteelliset kriteerit täyttävässä, palkitussa tutkimuksessaan selville sen, jonka sinulle ystävällisesti ilmoitin.
"Uskontoon ja yhteisöön liittyvien kokemusten luonne oli KESKEISEN TÄRKEÄ lähtökohta: kotikasvatuksen, jossa uskonnosta välittyi liian ehdoton tai toisaalta epäjohdonmukainen kuva, koettiin kannustavan nuoria hakemaan arvomaailmansa muualta kuin vanhempien aatejärjestelmästä."
Hän ei saanut selville, että parin Korinttolaiskirjeen jakeen lukemattomuus ja samaisten jakeiden ymrtämättömyys aiheuttaa nuorison erkaantumisen amerikkalaisesta lahkosta.
No enpä toisaalta yhtään ihmettele, että oppineita ja koulutettuja ihmisiä lahkostasi tuskin enää löytää, jos kommentit lahkon sisältä ovat tuollaista.Sinä et ilmoita ystävällisesti yhtään mitään. Sinä vain ja ainoastaan haluat herjata, ja käytät siihen muiden tekstien paloja vääritellen niiden sisällön. Kuusistosta en puhunut mitään. Enkä oo puhunu mistään kivittämisestä mitään.
pyh! kirjoitti:
Sinä et ilmoita ystävällisesti yhtään mitään. Sinä vain ja ainoastaan haluat herjata, ja käytät siihen muiden tekstien paloja vääritellen niiden sisällön. Kuusistosta en puhunut mitään. Enkä oo puhunu mistään kivittämisestä mitään.
No kerropa omin sanoin Kuusiston tutkimuksen tiivistelmästä, että mikä kotikasvatuksessa aiheuttaa nuorten irtautumista vanhempiensa uskonnosta, jos minun versioni samasta tutkimuksesta oli mielestäsi vääristelyä.
Verrataan sitten tuloksia.
- pyh!
Eipä oo, ku en tiiä siit mitään, enkä oo lukenu. Mitä siinä sitte sanotaan?
Mukava kuulla, että nimenomaan adventistinuoria käytettiin nuoren kristityn kasvun tutkimuspohjana jaihan hyväksytysti. suht koht vastaavanlaisiin tuloksiin varmaan päästäisiin muissakin vakavamielisten kristillisten yhteisöjen kohdalla.
Pääpointteja tutkimuksen tavoitteesta ja tuloksista ovat nämä, joista minä henkilökohtaisesti olen iloinen. En näe raporttia mitenkään negatiivisena vaan päinvastoin.
### miten uskonnollinen yhteisö sosialisaatiokontekstina, tässä suomalainen adventismi, vaikuttaa nuorten identiteetin ja arvojen kehityksessä. Tutkimusongelmaa lähestytään seuraavien kysymysten kautta:
Mitkä tekijät tukevat uskonnollisen kotikasvatuksen ylisukupolvista arvojen ja perinteen siirtymistä?
Mikä on uskonnollisen yhteisön ja sosiaalisen pääoman rooli sosialisaatioprosessissa?
Miten katsomukselliset taustat toisaalta kristillisen ja toisaalta kunnallisen koulun vertaisryhmässä vaikuttavat nuorten sosiaalisiin suhteisiin ja uskonnolliseen identiteettiin?
Miten adventistinuoret neuvottelevat uskonnollisia arvojaan ja jäsenyyksiään erilaisissa sosiaalisissa konteksteissa? ###
### Tutkimuksen perusteella keskeisiä tekijöitä kodin arvokasvatuksessa ovat lasta arvostava suhtautuminen, vanhempien esimerkki merkityksellisestä elämäntavasta sekä lasten rohkaiseminen kriittiseen ajatteluun omakohtaisten arvovalintojen mahdollistajana. ###
### Yhteisöllä on aineiston perusteella merkittävä rooli uskonnollisessa sosialisaatiossa: yhteisön rohkaisu kannusti nuoria arvo- ja elämäntapavalinnoissa sekä tarjosi jäsenyyden kautta jaetun uskonnollisen identiteetin juurruttamalla nuoria sosiaaliseen verkostoon. ###
Otteet ovat siis täältä: https://helda.helsinki.fi/handle/10138/24942 ja kannattaa lukea kokoknaisuus.
antti- prof.
Todella mukavaa, että juuri "adventtinuoria" käytettiin hyväksi.
Musta-valko kontrasti tulee paremmin esiin.
Adventistiperheen kasvatusfilosia perustuu lähes poikseutta musta-valkoiseen maailmankatsomukseen.
Värit ovat unohtuneet kokonaan.
Tämä johtuu pitkälti erään amerikkalaisen rouvan mustavalkoisesta maailmankuvasta ja häneltä omaksutuista katsantokannoista. - pyh!
prof. kirjoitti:
Todella mukavaa, että juuri "adventtinuoria" käytettiin hyväksi.
Musta-valko kontrasti tulee paremmin esiin.
Adventistiperheen kasvatusfilosia perustuu lähes poikseutta musta-valkoiseen maailmankatsomukseen.
Värit ovat unohtuneet kokonaan.
Tämä johtuu pitkälti erään amerikkalaisen rouvan mustavalkoisesta maailmankuvasta ja häneltä omaksutuista katsantokannoista.Tuokin on taas potaskaa, jota te herjaajat päivästä toiseen intätte.
- adventisti
Seitsemännen päivän adventtiliike on alkanut 1800-luvun alkupuolella voimakkaana uskonpuhdistusliikkeenä.Ellen White,joka oli yksi sen perustajajäsenistä on yksi viimeisten vuosisatojen voimakkaimmista Jumalan palvelijoista.Elämänsä aikana hän johti valtaisan määrän ihmisiä Jeesuksen opetuslapseksi.Hänen työssään ja toiminnassaan oli vahva Jumalan leima.
Ellen myös kirjoitti kymmeniäkirjoja,jotka ovat johtaneet miloonia ihmisiä Jeesuksen luokse tai lähempään yhteyteen Jeesuksen kanssa.Monet hänen kirjoistaan ovat maailman luetuimpia hengellisiä kirjojaJa hänen kirjoituksissaan ei oo mitään Jumalan sanan vastaista.
Ellen White oli nöyrä,kuuliainen ja ahkera Jeesuksen palvelija.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä913100Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2991747Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461617- 901450
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4051437Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4031333Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21189Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat381093Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun340942Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?
"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden270928