Kun seurakunnat kinastelevat siitä, mitä järjestöjä voivat tukea ja mitä eivät, minä itse tein tänä vuonna yhteenvedon omista lahjoituksistani:
Ykkössijalle päässee Suomen lähetysseura, lähinnä kummilapsityö Afrikassa, toistaiseksi 1198 euroa
kakkoseksi Fida, ihmiskaupan uhrien ja romanien tukeminen Euroopassa 518 euroa
kolmanneksi KUA:n ympäristötyö 316 euroa
neljänneksi Pelastusarmeijan työ Suomessa 210 euroa
viidenneksi Pipliaseura, Raamattuja Kiinaan 100 euroa.
ja kuudenneksi Sansa, radiolähetystyö 50 euroa
Lisäksi muita pienempiä kohteita noin 50-100 eurolla.
Ensi vuonna jatkan edelleenkin sekä Suomen lähetysseuran että Kirkon ulkomaanavun tukemista, vaikkakin minua hienoisesti ärsyttää se, että nämä järjestöt toimivat erillään. Myös Suomen lähetysseura tekee kehitysyhteistyötä, eikä työnjako järjestöjen välillä ole siksi selkeä ja toisiaan tukeva (selkeästi lähetystyö ja selkeästi kehitysyhteistyö), vaan toiminnoissa on päällekkäisyyksiä.
Todennäköisesti tuen myös Pipliaseuraa ja Sansaa, vaikka mieluiten siirtäisin niille antamani tuen lähetysseuralle, mikäli lähetysseuran nettisivuilta ja toiminnasta löytyisi jo ensi vuonna helppo lahjoitustapa hengelliseen työhön, seurakuntatyöhön, pappiskoulutukseen ja evankeliumin sähköiseen viestintään uusille alueille. Muiltakin pienemmiltä järjestöiltä olisin valmis siirtämään vähäiset tukeni suuremmille, sillä en haluaisi tuhlata rahojani päällekäiseen byrokratiaan ja kokousteluun. Tämä kyllä edellyttäisi myös suuremmilta järjestöiltä kykyä muuntautua nykyaikaan ja tarttua uusiin haasteisiin nopeasti - esimerkiksi juuri tuohon radio-, tv- ja nettityöhön. Toivoisin todella, että Sansan ansiokas radiolähetystyö vois ajan kanssa siirtyä osaksi Suomen lähetysseuran toimintaa. Minusta on äärimmäisen surullista, että Suomen ev. lut. kirkon lähetys- ja kehitysyhteistyö on niin pirstaloitunutta ja herätysliikekuppikuntiin eriytynyttä.
Todennäköisesti tuen ensi vuonna myös Fidaa, sillä ev.lut.kirkon suuret järjestöt eivät ole tarttuneet globalisoituvan Euroopan vanhoihin ja uusiin ihmisoikeusongelmiin. Fidalaisten homofobiaa katson siis yhä läpi sormien, sillä parempaakaan vaihtoehtoa ei ole tarjolla. Fida osaa katsoa myös lähelle, kun tarve vaatii. Se näkee Euroopan uudet haasteet ja ihmisten liikkumisen. Se löytää nopeammin tämän päivän kipukohdat kuin Ev. lut. kirkko järjestöineen. Ainoa negatiivinen puoli on todellakin vain tuo helluntailaisten homofobia.
Pelastusarmeijan tukemista aion puolestani jopa hieman kasvattaa, mikäli Euroopan rahoituskriisi alkaa näkymään lamana myös Suomessa. Pelastusarmeija lienee ainoa järjestö, joka on levittäytynyt koko Suomen laajuisesti ja tekee kadunvarsityötä syrjäytyneiden, kodittomien, alkoholistien, vapautuvien vankien, mielenterveyskuntoutujien ja ylipäätänsä virallisen yhteiskuntamme turvaverkkojen läpi putoavien ihmisten kanssa.
Tässä perusteita sille, kuinka itse olen lahjoituskohteitani valinnut. Millä perusteilla sinä valitset lahjoituskohteesi? Haluaisitko ehdottaa jotakin uutta näkökulmaa minulle tai kommentoida valintojani?
KUA, SLS, SLEY, FIDA, SANSA, Kylväjä, Pelastusarmeija, ...
8
123
Vastaukset
- Pölvästi sana
Ei käytetä sitä homofobia-sanaa. Sillä saadaan paljon pahaa aikaan.
Tavalliset, melkeinpä uskonnottomatkin ihmiset alkavat ärsyyntyä siitä.
Sitä paitsi se on naurettava sana. (Äidinkielessä oli laudatur, ärsyttää väärien sanojen käyttö). Sen perusteella siis suuri osa ihmisistä on pedofiilifobisia, eli todennäköisesti kammoksuvat kaikkea erilaista ja sitten ovat todennäköisesti vielä itse kaappi-pedofiileja. Eli aika huolestuttava tilanne, eikö? Siis noin 95 % ihmisistä on kaappipedofiilejä. Huh huh.Pölvästi sana
4.12.2011 17:15
>>>Ei käytetä sitä homofobia-sanaa...melkeinpä uskonnottomatkin ihmiset alkavat ärsyyntyä siitä
- juolutervehdys
Minäkin olen tukenut kehitysyhteistyötä muutamien homovastaisten järjestöjen kautta. Olen ajatellut, ettei homovastaisuus yksinkertaisesti voi näkyä siinä kriisityössä, jonka arkea varjostavat paljon suuremmat ongelmat kuin pienten vähemmistöjen yksityinen seksuaalisuus.
Eilen sain kuitenkin yhdestä kummikohteestani (Tansanian aidsorpotyöstä) kirjeen, joka pysäytti. Kirjeessä kerrottiin Tansanian koko poliittisesta tilanteesta tasan kolmella lauseella näin:
"Tansaniassa laaditaan uutta perustuslakia. Parlamentti on kokoontunut useasti kuumissa tunnelmissa ja oppositiopuolueet ovat haastaneet valtaa pitävää puoluetta lain laadinnassa. Hallitus vastustaa myös tiukasti avioliittoa samaa sukupuolta olevien kesken."
Helluntailaisen järjestön (Fidan) lähettämän kirjeen 5 allekirjoittanutta paikallista työntekijää olivat nostaneet homoasian perustuslain laadinnan rinnalle asiaksi, josta täytyi kirjoittaa kaukaiseen Suomeen saakka. Olin järkyttynyt. Näkyykö homofobia kuitenkin köyhien orpolasten parissa tehtävässä työssä? En olisi uskonut. En ikinä!
Minulla on ollut tapana olla vuosikymmenestä toiseen uskollinen valitsemilleni kehityshankkeille, sillä lyhyet projektit eivät yleensä kanna yhteisöä eteenpäin. Nyt olen vaikean paikan edessä. Nykyinen kummilapseni saa toki opiskella tuellani loppuun saakka, mutta enää en tiedä otanko samasta kohteesta hänen jälkeensä viidettä kummilasta. Olen pettynyt.- Tansanian kummi
Jos haluat joskus vuosien päästä vaihtaa järjestöä, mutta edelleen tukea Tansanian AIDS -orpoja, niin esimerkiksi SLS:n kautta saat AIDS -orvon kummilapsen Tansanian Ilenbulasta:
http://www.mission.fi/lahjoita/lahjoita_saannollisesti/kummilapsityo/tietoa_kummikohteista/tansania/
Vaihtoehtoja on. - Erilainen ympäristö
En tunne tilannetta, mutta tuli mieleen, että siellä ilmeisesti on tullut aidsia ja orpoja niin paljon, että tuo laki voi tulla siitäkin.
Kuvitellaan, että Suomessa joka paikassa meitä ympäröisivät aids-potilaat ja olisimme köyhiä jne. Sen lisäksi joka paikassa aids-orpoja.
Näin vähillä tiedoilla on vaikea sanoa mitään. - 18+3
Sillä, millaisia arvoja lähetysjärjestöt vievät mukanaan maan ääriin, on oikeasti merkitystä.
http://www.kotimaa24.fi/uutiset/ulkomaat/6853-clinton-uskonto-voi-vaikeuttaa-ihmisoikeuksien-toteutumista
on lahjaa vain
4.12.2011 16:46 kirjoitti:
>>>Millä perusteilla sinä valitset lahjoituskohteesi?- HÄPEä
Kansainvälisen avustustyön kuppikuntaisuus on kirkon HÄPEÄ. Järjestöjen pitäisi itsekin vilkaista peiliin ja ryhtyä tekoihin, mutta emokirkon pitäisi ottaa asiassa johtajan rooli.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä403047- 792732
- 1772377
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?362135- 181466
Naiselle mieheltä
Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?231393Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411386- 131269
- 101264
- 221241