Nauttiiko kukaan yksinäisyydestä?

Yksinäinenkö?

Olen oppinut nauttimaan yksinäisyydetä. Olen ollut jo yli 4 vuotta yksinäinen ja vihdoin olen alkanut nauttimaan yksinäisyydestä. Teen töitä kotona ja olen työpaikalleni yhteydessä lähes ainoastaan sähköpostilla. Kaupassa käyn noin 1.5 - 2.5 viikon välein.
Harvoin poistun asunnostani lenkkipolkua pidemmälle. Nyt en ole käynyt ulkona kolmeen päivään. Vanhempiini olen yhteydessä noin 4 kertaa vuodessa. Puhelin on ollut 3 viikkoa sammuksissa kun en ole viitsinyt ladata sitä, kun ei siihen edes lehtimyyjät enään soittele.
Päivät kuluvat rattoisasti pelien ja netin parissa. Usein tulee uppouduttua pelimaailmaan jopa 7 tunniksi päivässä. Töitä olen tehnyt urakkana jo toukokuulle ja pyydän jatkuvasti lisähommia vaikka rahaa ei juurikaan kulu. En nimittäin ryyppää enkä polta sekä syön vai elääkseni. En juurikaan osta kaupasta mitään herkkuja. Jopa turhaksi käyneet tavarat tulee usein myytyä netissä eteenpäin.
Onko yleistäkin että kun on ollut tarpeekis kauan yksinäinen, niin yksinäisyys ei enään juurikaan haittaa. Vielä puolivuotta sitten harkitsin terapeutille hakeutumista mutta sitten totesin ettei se ole tarpeen.

177

7668

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En tod

      Niin syvälle itsepetokseen en ole vielä onneksi mennyt...

    • yksin kotona

      En

      • lonely dragon

        Yksin oleminen on aivan mahtavaa!
        Helvetillistä avioliittoa oli takana 24 vuotta,
        kun erosin vaimostani kuusi vuotta sitten,
        enkä todellakaan kaipaa uutta sotaa.
        Syitä en tässä ala selvittämään mihinkään,
        kysymyshän on vain yksinäisyyden rauhasta.


    • Tavallaan

      Yksin ollessa saa ainakin tehdä juuri sitä mitä lystää, eikä kukaan ole arvostelemassa eikä nalkuttamassa.
      Niin pahasti en ole sammaloitunut, ettenkö kävisi joka päivä ulkona. Tykkään käydä kaupassa ja lenkillä. Huoneilmaan tukehtuu jos ei pääse raittiiseen ilmaan.

      On hyvä olla olemassa ihminen/ihmisiä, joiden kanssa voi jutella päivittäin tai ainakin viikottain. Tosin, voisin vetää kevyesti viikon putkeen ihan yksin ilman ahdistusta. Päivittäinen sos. ohjelma saa minut hermostumaan varsinkin, jos täytyy esittää hirveän vetreää ja kiinnostunutta asioista, jotka ei kiinnosta.
      Fyysistä läheisyyttä ja kosketusta jokainen kaipaa, mutta ilman sitä pystyy elämään jos ei löydy ketään tarpeeksi sopivaa seurustelukumppania. Mieluummin yksin kuin huonossa suhteessa tai suhteessa, joka on vain muodon vuoksi.

      Minusta on kai tullut hieman ihmisiä välttelevä persoona. Ahdistun tungoksissa, mieluiten liikun reiteillä, joissa ei tule vastaantulijoita. Eri asia on tarpeeksi iso ihmisvilinä, jossa kenelläkään ei ole aikaa perehtyä toisiinsa. Silloinkin on yksin. Sanotaan, että suurissa kaupungeissa on eniten yksinäisiä. Jos voisin, tekisin töitä kotoa etätöinä. Kävisin vain pakollisilla asioilla ja tapaisin vain lähimpiä ihmisiä. Ja olisin henkilö nobody.

      • yksinyksinäinen?

        Minua taas yksinäisyys ahdistaa kotona välillä .... vielä. Olen elänyt yksin 1,5 vuotta kun lapsi muutti maailmalle. Se oli jonkinlainen shokki. Mies muutti pois muutama vuosi sitten.

        Olen päivätyössä vakituisena ja tapaan työpäiväni aikana n. 35 eri ihmistä. Viikolla yksin kotona menee ihan ok kun on väsynyt työstä. Jos olen koko viikonlopun lisäksi yksin kotona niin usein ahdistaa.
        Harrastan lavatanssia viikonloppuisin ja tapaan sielläkin n. 15-25 eri ihmistä tanssin ja juttelun merkeissä lisäksi satoja näkyy ympärillä ja joskus tuntuukin fyysisesti. Olen sosiaalinen ja pidän ihmisistä.

        Olen nyt kuitenkin alkanut viihtyäkkin yksin. Miesystäväkin on tanssien merkeissä löytynyt mutta hiukan kauempaa ja hän on ollut jo niin kauan yksin että ei yhteistä seuraa kaipaile läheskään joka viikonloppu. Ihmettelee kun haluaisin useammin tavata.

        Kyllä yksinäisyyteen tottuu ihan selvästi ja oma valinta on se miten paljon yksinäisyyttä haluaa. Minullekkin siis alkaa jo maistumaan. Yksin tässä nytkin naatiskelen kun miesystävä juuri lähti kotiinsa ajamaan.


      • uskoisin niin, että
        yksinyksinäinen? kirjoitti:

        Minua taas yksinäisyys ahdistaa kotona välillä .... vielä. Olen elänyt yksin 1,5 vuotta kun lapsi muutti maailmalle. Se oli jonkinlainen shokki. Mies muutti pois muutama vuosi sitten.

        Olen päivätyössä vakituisena ja tapaan työpäiväni aikana n. 35 eri ihmistä. Viikolla yksin kotona menee ihan ok kun on väsynyt työstä. Jos olen koko viikonlopun lisäksi yksin kotona niin usein ahdistaa.
        Harrastan lavatanssia viikonloppuisin ja tapaan sielläkin n. 15-25 eri ihmistä tanssin ja juttelun merkeissä lisäksi satoja näkyy ympärillä ja joskus tuntuukin fyysisesti. Olen sosiaalinen ja pidän ihmisistä.

        Olen nyt kuitenkin alkanut viihtyäkkin yksin. Miesystäväkin on tanssien merkeissä löytynyt mutta hiukan kauempaa ja hän on ollut jo niin kauan yksin että ei yhteistä seuraa kaipaile läheskään joka viikonloppu. Ihmettelee kun haluaisin useammin tavata.

        Kyllä yksinäisyyteen tottuu ihan selvästi ja oma valinta on se miten paljon yksinäisyyttä haluaa. Minullekkin siis alkaa jo maistumaan. Yksin tässä nytkin naatiskelen kun miesystävä juuri lähti kotiinsa ajamaan.

        se vaan käy sitten tyhjentämässä pussit sun luona ja kakkosmuija sil on siellä kaukana.


      • mummeliini

        Minä olen asustellut yksikseni nyt viitisen vuotta. Koira on elinkumppanini ja sen kanssa teen päivittäin tunnin lenkin. Muutin pk-seudulta kerrostalosta maalle,kirkonkylään pari vuotta sitten. Viihdyn mainiosti yksin. Kolme lastani perheineen käyvät luonani suhteellisen usein ja olen saanut nykyiseltä kotipaikkakunnaltani hyviä ystäviä, joita voin tavata päivittäin jos vain haluan.
        Olen aina kaivannut yksinoloa edes muutaman viikon vuodessa. Tämän olen pystynytkin toteuttamaan jo 15-kesäisestä. Kun olin vielä aviossa, lähdin yksikseni mökille akkuja lataamaan. Mikä sen rauhoittavampaa, kuin istua aamutuimaan mökin kuistilla kahvikuppi kädessä ja tuijotella heräävää luontoa. Se kävi mainiosti meditaatiosta.
        Nyt asustan pikku torppaa ja puuhailen kesäisin pihalla mitä mieleen tulee. talvellakin,kun sää sallii olen pihalla vaikkapa lumitöitä tekemässä. Koirakin viihtyy, kun pääsee ulos milloin haluaa.
        Kaikkein parasta yksin asumisessa on se, että vastaa vain omista tekemisistään. Olisinpa vain aiemmin ymmärtänyt erota avioliitosta, jossa ainainen huoli holtittomasta miehestä, viinasta ja muista naisista täytti päiväni...
        en silloin osannut ajatellakan, kuinka hyvää elämä voi olla.


    • descending

      Toi tuntuis olevan sinänsä eräänlainen ihanne, johon joskus yritinkin pyrkiä, mutta oon todennut etten siihen lopulta pysty. Aina on jonkinlainen kaipuu seurasta.

      • supurrikkt

        Descending taitaa olla mies. Lähes jokainen nainen saa halutessaan seuraa.


      • <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

        minäkin olen paljon yksin,enkä kaipaakaan ketään.teen mitä haluan ja milloinka vain.ei tartte olla kellekään mieliksi,eikä mua määräile tyhmät apinat.


      • Jess
        <<<<<<<<<<<<<<<<<<<< kirjoitti:

        minäkin olen paljon yksin,enkä kaipaakaan ketään.teen mitä haluan ja milloinka vain.ei tartte olla kellekään mieliksi,eikä mua määräile tyhmät apinat.

        Mäkin oon yksin kiikutan kiikus tuolissa kissat sylissä,jopa viikon,ja en käy välttämättä ulkona ollenkaan,Ja ruokaakin syön vaan jos on pakko:D
        Ja kyllä on ihanaa,tää vasta sitä unelma elämää on:D


      • susinov
        supurrikkt kirjoitti:

        Descending taitaa olla mies. Lähes jokainen nainen saa halutessaan seuraa.

        mä olen sitten se lähes joka ei saa, enkä tiedä missä vika! IKINÄ ei siis koskaan kukaan ole ollut kiinnostunut minusta, ei todellakaan. Tansseissa sain aina olla seinäkukkanen.
        Ja en nyt niin pajhannäköinen ole, mutta...en edes tunne ketään miehiä, en ainoatakaan!


      • niin minäkin teen
        susinov kirjoitti:

        mä olen sitten se lähes joka ei saa, enkä tiedä missä vika! IKINÄ ei siis koskaan kukaan ole ollut kiinnostunut minusta, ei todellakaan. Tansseissa sain aina olla seinäkukkanen.
        Ja en nyt niin pajhannäköinen ole, mutta...en edes tunne ketään miehiä, en ainoatakaan!

        minua ei edes huomattu tytöksi paitsi kun ala-aste/ylä-aste luokkalaiset astuivat baari ikään. kaikki kummasteli ja jotkut sano et "olivat varmoja siitä että olen lesbo".

        älä jaksa etsiä vikaa itsestäsi :) olet mitä olet. äläkä tee sitä virhettä että muuksi muuttuisit.


      • tikkusilmä.
        <<<<<<<<<<<<<<<<<<<< kirjoitti:

        minäkin olen paljon yksin,enkä kaipaakaan ketään.teen mitä haluan ja milloinka vain.ei tartte olla kellekään mieliksi,eikä mua määräile tyhmät apinat.

        en minäkään elä täällä muita miellyttääkseni. ja sanon asiat kuin ne ovat. harmi vain, että minusta tuli silmätikku! :)


      • näin!!!
        Jess kirjoitti:

        Mäkin oon yksin kiikutan kiikus tuolissa kissat sylissä,jopa viikon,ja en käy välttämättä ulkona ollenkaan,Ja ruokaakin syön vaan jos on pakko:D
        Ja kyllä on ihanaa,tää vasta sitä unelma elämää on:D

        Mielummin yksin ,kun katsoo örisevää kuorsaavaa juoppoa ukkoa!!!!


      • törkee
        supurrikkt kirjoitti:

        Descending taitaa olla mies. Lähes jokainen nainen saa halutessaan seuraa.

        Pitäiskö naisten sitten käydä jakelemassa itteensä jotta sais kavereita itteleen??? Mikä siinä oikeen on kun naisia pidetään jonain hutsuina.????


    • 15

      Riippuu tyypistä, luonnostaan yksinäisyyteen taipuvainen ei varmaan muunlaisesta elämästä tiedäkkään.

      • moralla selekään

        Olen erakoitunut kavereideni silmissä siksi, että olen 20vuotais nainen ja sulkeutunut sivistyksessä. Todellisuudessa en jaksa sitä teennäistä pelleilyä baareissa, jatkuvaa valitusta siitä miten kaikki on päin *ersettä, dokaamista ja selkäänpuukottamista.

        Minua ei kiinnosta muiden mielipiteet. Oloni on hyvä näin eikä se hetkauta jos joku on toista mieltä.


    • erakkoooo

      Itse olen käytännössä koko elämäni ollut yksin (nyt 42v.), ensin teininä uppouduin huoneeseeni tietokoneen kanssa ja sitten armeijan jälkeen ihan konkreettisestikin yksin.

      Ja olen pääsääntöisesti nauttinut elämästäni. Lueskelen kirjoja, katselen elokuvia ja surffailen netissä ja kaikkea muuta. Työkavereiden kanssa tulee jokunen sana vaihdettua päivittäin, lähisukulaisiin pidän yhteyttä korkeintaan kerran viikossa tai kuukaudessa (sukulaisesta riippuen).

      Tokihan sitä välillä kaipaa rakkautta ja läheisyyttä mutta jos ei moista meinaa löytyä niin ei väkisten. Ilmankin kyllä pärjään. Nautin yksinolosta ja varmaankin ahdistuisin jos joka päivä pitäisi hypätä kyläilemässä, seurapiirielämästä tai bilettämästä puhumattakaan.

    • IttaakrairtaM92

      Itse olen 19-vuotias nuori naisen alku ja asun vielä primääriperheeni luona, joten oma yksinoloni ei ehkä ole niin fyysistä kuin mitä teillä ehkä on, olettaen että aloittaja ja vastailijat asutte jo omissa asunnoissa. Ajattelin silti kertoa oman mielipiteeni.

      Tosiaan, yksinäisyydestä olen itsekin aina nauttinut, yksin en ole silti varsinaisesti koskaan ollut. Toki olen usein kotona hautautunut omaan huoneeseeni ja omiin maailmoihin, eikä minua liiemmin häiritä. Pelit ja tietokone aika pitkälti vievät vapaa-aikaani, ja ulkoilen myös paljon. Kavereita ja seuraa on aina ollut tarjolla, mutta minun on hankala sitoutua syviin suhteisiin juuri sen suuren itsekseen olemisen tarpeen takia. Mielummin kuuntelen musiikkia ja teen mitä haluan, ilman että joutuisin jatkuvasti tehdä kompromisseja ajanvieton suhteen siksi koska pitää ottaa jonkun toisen osapuolen halut huomioon.

      Jokaisena päivänä kuitenkin käyn aina ihmisten ilmoilla, mutta en varsinaisesti ole kontaktissa kehenkään. Minun sosiaaliset tarpeeni täyttyvät esimerkiksi päivittäisellä kauppareissulla, kun näen ihmisiä mutta minun ei tarvitse jutella heidän kanssaan ja saan silti olla omissa ajatuksissani ja näen elämää.

      En tiedä miten teillä, mutta itse jos olen liian paljon tekemisissä jonkun ihmisen kanssa, minua alkaa ärsyttämään tässä ihan kaikki, puhetyyli, hänen seuransa ja jos tämä ihminen syö vaikka nähteni purukumia, niin sekin tuntuu sietämättömältä. Tästä syystä en esimerkiksi ruokaile samassa tilassa enää perheeni kanssa, koska en vain kestä sitä. Tämä on aika surullista ja ehkä sairastakin mutta en vain voi sille mitään, ja olen tosiaan huomannut tämän muissakin ihmissuhteissa: alussa mikään ei ärsytä, mutta jos liian tiivisti ollaan tekemisissä niin jo alkaa tapahtua.

      Pääasiassa on ihan mukavaa olla yksin, mutta ymmärrän että itsellänikin on ne jonkinlaiset sosiaaliset tarpeet. Joskus ajattelen, että olisi mukavaa nauttia ihmisten kanssa olemisesta ja siitä mitä kaikkea sillä saralla voisi kokea, mutta en stressaa, omaan elämääni sosiaalisuuksien puolesta olen nyt kohtuullisen tyytyväinen.

      • yst.vast.

        Missäköhän kokouksessa se päätettiin että on pakko olla sosiaalinen ollaksesi normaali ja henkisesti terve? Minä en ainakaan ole mitään sellaista sopimusta allekirjoittanut.


      • da
        yst.vast. kirjoitti:

        Missäköhän kokouksessa se päätettiin että on pakko olla sosiaalinen ollaksesi normaali ja henkisesti terve? Minä en ainakaan ole mitään sellaista sopimusta allekirjoittanut.

        No yhteiskunnan normien mukaan ei ole normaalia olla ei-sosiaalinen. Toisaalta itselle nämä normit ovat yksi hailee, omasta mielestäni olen kohtuu normaali, sosiaalinen olen mutten seurallinen. Ne ovat loppujen lopuksi kaksi eri asiaa.


      • GoldenFuture

        Jos noin jatkat elelyä voi muutaman vuoden päästä olla toinen mieli, ihan ystävyydellä.


      • werwerui2r2
        yst.vast. kirjoitti:

        Missäköhän kokouksessa se päätettiin että on pakko olla sosiaalinen ollaksesi normaali ja henkisesti terve? Minä en ainakaan ole mitään sellaista sopimusta allekirjoittanut.

        "He who is unable to live in society, or who has no need
        because he is sufficient for himself, must be either a beast or a god." - Aristotle


      • wise man
        werwerui2r2 kirjoitti:

        "He who is unable to live in society, or who has no need
        because he is sufficient for himself, must be either a beast or a god." - Aristotle

        :))))


      • assityttö

        kuin olisi omaa tekstiä lukenut. Asun kyllä yksin ja olen 21v nainen, mutta minulla on ihan samanlaisia kokemuksia. Minulla on Aspergerin syndrooma.


      • assityttö
        assityttö kirjoitti:

        kuin olisi omaa tekstiä lukenut. Asun kyllä yksin ja olen 21v nainen, mutta minulla on ihan samanlaisia kokemuksia. Minulla on Aspergerin syndrooma.

        Siis tämä oli tuolle 19v tytölle.


      • ???
        wise man kirjoitti:

        :))))

        Ai että me olisimme petoja vai?


      • kommando
        da kirjoitti:

        No yhteiskunnan normien mukaan ei ole normaalia olla ei-sosiaalinen. Toisaalta itselle nämä normit ovat yksi hailee, omasta mielestäni olen kohtuu normaali, sosiaalinen olen mutten seurallinen. Ne ovat loppujen lopuksi kaksi eri asiaa.

        niin paljon valetta ja katkeruutta. on tervettä olla ei-sosiaalinen!


      • ...
        ??? kirjoitti:

        Ai että me olisimme petoja vai?

        Yksinäisiä susia vain.


      • 15
        kommando kirjoitti:

        niin paljon valetta ja katkeruutta. on tervettä olla ei-sosiaalinen!

        Kun kerran ihminen on onnellinen niin ei se väärinkään voi olla.
        Toki tuon sosiaalisen pakon yhteiskunnan taholta ymmärtää.

        Jos kaikki olisivat onnellisia itsekseen ja tyytyväisiä elämäänsä ei tällainen kateuteen ja ahneuteen perustuva markkinatalousyhteiskunta kauaa pystyssä pysyisi. Puuttuisi se kilpailu.


      • qwzy
        werwerui2r2 kirjoitti:

        "He who is unable to live in society, or who has no need
        because he is sufficient for himself, must be either a beast or a god." - Aristotle

        Olet ymmärtänyt väärin. 'Yksinään' elevät jotka tässä kirjoittavat ovat tuottavia yhteiskunnan jäseniä, eli elävät yhteiskunnassa, eivät suinkaan sen ulkopuolella. Rajatapauksia yhteiskunnan ulkopuolella elävistä ovat useat baareissa öykkäröivät.


      • yksinvoiollahyväolla
        ... kirjoitti:

        Yksinäisiä susia vain.

        Ei vaan jumalia!


      • wererwwerwer
        qwzy kirjoitti:

        Olet ymmärtänyt väärin. 'Yksinään' elevät jotka tässä kirjoittavat ovat tuottavia yhteiskunnan jäseniä, eli elävät yhteiskunnassa, eivät suinkaan sen ulkopuolella. Rajatapauksia yhteiskunnan ulkopuolella elävistä ovat useat baareissa öykkäröivät.

        Et tiedä, mitä ymmärsin ja mitä en.
        Teet vain olettamuksia.


    • vastausko

      Netti on tehnyt ihmisistä näennäis sosiaalisia, tosiasiassa he ovat kaikkein yksinäisimpiä ja epäsosiaalisimpia. Ellei ihmisellä ole oikeita sosiaalisia suhteita hänestä tulee kapeakatseinen ja häneltä puuttuu sosiaaliseen kanssakäymiseen tarvittavat taidot ja hänestä tulee yksinäinen. Jännittäminen, ujous ja kaikki tämän suuntainen johtuvat eristäytymisestä, jossa ihminen ei ole normaalissa kanssakäymisessä muiden kanssa.

      • oma tie

        Ei ole mikään pakko olla laumasielu jos ei halua. Menkää te sopulit vaan siinä omassa joukkohysteriassanne ja olkaa onnellisia. Minä en ole koskaan mihinkään valmiiseen muottiin sopinut enkä sovi nyt enkä vastaisuudessakaan.


      • sosiaalinen erakko81
        oma tie kirjoitti:

        Ei ole mikään pakko olla laumasielu jos ei halua. Menkää te sopulit vaan siinä omassa joukkohysteriassanne ja olkaa onnellisia. Minä en ole koskaan mihinkään valmiiseen muottiin sopinut enkä sovi nyt enkä vastaisuudessakaan.

        Olen samanlainen 30vee nainen..
        Olin aikanaani todella sosiaalinen ja menevä ja piti jauhaa tuntikaupalla kavereitten kanssa ja käydä baareissa ja kaikkea sellasta säätöä kokoajan.
        Viimeiset 5 v olen matkustanut yksin, elänyt yksin ja ollut vaan itseäni varten ja en ole oikein kelpuuttanut seurustelukumppaniakaan.
        On ihan hyvä näin, minulla on työni ja harrastukseni ja sitten haluan olla vaan sen jälkeen, en kaipaa mitään enkä ketään.
        Toki, varsinki iltaisin on kaipuu halipusutella joskus.. mutta sekin meni ohi..
        ihminen kait tottuu olemaan ok yksin ja ihan onnellinen itsensä kanssa..
        musta se on terveempä kuin se että ei voisi olla yksin ja jatkuvasti tarvitsisi toista ihmistä.
        Musta myös tuntuu että olen niin eri maailmasta muitten ihmisten kanssa..
        joten en halua esittää mitään muutakaan kun olla oma itseni ja joskus ihmiset sitten ei tajua oikein :D
        On mulla ystäviä ym mutta en ole vaan tavannut nyt hetkeen ketään ja aina mukas joku selitys mulla että miksi en lähde jonnekin heijän kanssa.
        Mutta oikeastaan haluan vain olla silloin... ei kait siinä mitään pahaa ole!
        EN ota liikaa ressiä siitä että nyt on hyvä näin mutta mitäs sitten 5 vuoden päästä... menen päivä kerrallaan ja teen kuten sydän sanoo :) tsemppiä kaikille!


      • oma tie
        sosiaalinen erakko81 kirjoitti:

        Olen samanlainen 30vee nainen..
        Olin aikanaani todella sosiaalinen ja menevä ja piti jauhaa tuntikaupalla kavereitten kanssa ja käydä baareissa ja kaikkea sellasta säätöä kokoajan.
        Viimeiset 5 v olen matkustanut yksin, elänyt yksin ja ollut vaan itseäni varten ja en ole oikein kelpuuttanut seurustelukumppaniakaan.
        On ihan hyvä näin, minulla on työni ja harrastukseni ja sitten haluan olla vaan sen jälkeen, en kaipaa mitään enkä ketään.
        Toki, varsinki iltaisin on kaipuu halipusutella joskus.. mutta sekin meni ohi..
        ihminen kait tottuu olemaan ok yksin ja ihan onnellinen itsensä kanssa..
        musta se on terveempä kuin se että ei voisi olla yksin ja jatkuvasti tarvitsisi toista ihmistä.
        Musta myös tuntuu että olen niin eri maailmasta muitten ihmisten kanssa..
        joten en halua esittää mitään muutakaan kun olla oma itseni ja joskus ihmiset sitten ei tajua oikein :D
        On mulla ystäviä ym mutta en ole vaan tavannut nyt hetkeen ketään ja aina mukas joku selitys mulla että miksi en lähde jonnekin heijän kanssa.
        Mutta oikeastaan haluan vain olla silloin... ei kait siinä mitään pahaa ole!
        EN ota liikaa ressiä siitä että nyt on hyvä näin mutta mitäs sitten 5 vuoden päästä... menen päivä kerrallaan ja teen kuten sydän sanoo :) tsemppiä kaikille!

        Aivan oikein! Itse sen tietää parhaiten mikä on hyvästä itselle, antaa noiden viisastelijoiden olla omassa arvossaan :)))


      • kummajuttu!

        mistä teille ihmisille tulee sairaanloinen tarve analysoida ihminen aina jollain saralla sairaaksi?

        minusta sinä olet outo koska olet niin riippuvainen muista!


      • Kapeastikatsahtava

        Mun mielestäni se on kyllä ihan toisinpäin. Eli nämä ns. normaalit ihmiset ne vasta kapeakatseisia ovat ja juuri sen takia en viihdy ns. normaalien ihmisten seurassa. Niiden kanssa ei voi OIKEASTI keskustella vaikka yrittäisi.


    • tokkopas

      En sitä sanonutkaan, että aina tarvitsi olla kauhean sosiaalinen ja kaikessa mukana. Sopivasti kuitenkin on hyvä tavata muitakin ihmisiä ettei päässä ala viiraamaan. Koska uhmallisesti väität, että et ole mihinkään valmiiseen muottiin sopinut, niin mikä se valmis muotti sinusta sitten on? Uhmakkaasti vastustaa kaikkea mikä on tervettä ja järkevää vai? ja uhmakkaasti pitää kiinni omasta valhemaailmasta vai?

      • oma tie

        Se muotti on juurikin tuo määritelmäsi terveestä ja järkevästä. Jos jokin sopii sinulle se ei välttämättä sovi minulle, emme ole yksi ja sama henkilö. Taidatkin olla itse vielä uhmaiässä :)


    • M3302

      Olen pohtinut voisinko itsekin oppia nauttimaan tästä yksinäisyydestä, johon en ole löytänyt lääkettä. Mutta yksinäisyys myös peloittaa minua. Olen vielä suhteellisen nuori, ja elimistöni on vielä hyvässä kunnossa. Entä vuosikymmenien päästä? Entä jos migreenikohtaukseni palaavat, ja joudun jälleen viettämään tuntikausia vessan lattialla, voimattomana ja vain uutta aamua odottaen? Juuri nuo kokemukset, vaikka niistä onkin jo aikaa, ahdistavat yhä. Terveenä yksin oleminen menettelee, mutta sairaana, kun silti pitää hoitaa kaupassakäynti yms, tuo omat vaikeutensa.

      Myös ajatus siitä, että en tulisi koskaan saamaan lapsia, ahdistaa. Kyllähän elämä yksinkin mennä kolkuttelee eteenpäin; tunnit kuluvat, joskus hitaammin, joskus nopeammin, eli sitten yksin tai parisuhteessa (tai yksin parisuhteessa jne).

      Ihminen kuitenkin on sosiaalinen eläin, ja sen sosiaalisuuden tarpeen huomaan omassa ahdistuksessani. Vaikka on hienoa, että jotkut meistä nauttivat yksinäisyydestään, nostan hattuani teille.

    • meitä on moneksi

      nautin kun saan olla rauhassa ja omillani -menen ja teen mitä haluan sillä töissä on oltava sidoksissa kelloon ja työyhteisöön joka välillä jo ahdistaa
      nykypäivä vaatii ihmiiseltä dynamisuutta -jatkuvaa kännykkään puhumista -pätevyyttä ja kova äänisyyyttä,menoa ja meinkinkiä eikä kaikki sellaista kaipaa
      minulle riittää hektisen työpäivän jälkeen pääsy oman kodin rauhaan jossa en kaipaa juttuseuraa enkä lomillanikaan kaipaile edes matkaseuraa
      ystäviä,tuttuja,naapureita tapaan päivittäin mutta valintaisesti
      saan katsella ja kuunnella maailmaa juuri niin kuin itse valitsen

    • oma tie

      Pitääkö sitä menoa ja meininkiä olla sen vuoksi ettei tarvitsisi pysähtyä ja kohdata itseään? Yhteiskunta vielä kannustaa siihen niin ihmekös tuo että on jaksamisongelmia. Lakaistaan vaan kaikki maton alle niin hyvä tulee vai mitä?

    • ???????????????

      Pari mietelausetta:
      "Ihminen on ihmiselle susi"
      "Kun menee sutta pakoon, tulee karhu vastaan"
      Minulla on näistä kokemusta. Olen aikoinani lähtenyt "sutta" pakoon ja tulikin "karhu" vastaan, joka raateli enemmän kuin "susi"
      Nyt kuljen vammaisena elämäni loppuun yksin. Pelkään, että vastaan voi tulla seuraavaksi "kyykäärme", joka tappaa siihen paikkaan.

      • "pakoilija"

        Sinä "???????" Kertoisitko tarkemmin. Herätit mielenkiintoni. Kuulostaa niin "tutulta".


      • Mitä sanotte?

        Ihminen tarvitsee ihmistä ollakseen itse ihminen ...


      • for real
        Mitä sanotte? kirjoitti:

        Ihminen tarvitsee ihmistä ollakseen itse ihminen ...

        paitsi että tarvitsee löytää ensin se järkevä ihminen eikä sitä naapurin narkkaria.


      • Mites
        for real kirjoitti:

        paitsi että tarvitsee löytää ensin se järkevä ihminen eikä sitä naapurin narkkaria.

        määritellään "järkevä ihminen"?


    • Aikuinen nainen!

      Kyllä minä nautin. Olen yksin mutten yksinäinen.

      Tosin eräs mies on jotenkin sekoittanut mun pääni, juuri kun nautin omasta olostani. Nimittäin viimeinenkin (kuopukseni) muutti kotoa pois ja jäin siten yksin - on olo ruhtinaalinen.

      Tuosta miehestä vielä. Hän on jotenkin riippuvainen minusta ja sitä on kestänyt jo puolisen vuotta.

      • koukussa

        Minä olen eronnut vajaa vuosi sitten. Muutin kotoamme pois 14-v kuopuksen kanssa. Nyt poikakin viihtyy enemmän edellisessäkotipaikassa kun on kaveritkin siellä. Töissä tapaan työkavereita ja asiakkaita, mutta koen olevani vain muutaman kanssa samalla "aaltopituudella", jotkut ovat liian kovaäänisiä tai jotenkin yli-iloisia ja rauhattomia. Ihmettelen itsekseni, miten ehtivät juoruamaan ja omista asioistaan puhelemaan, kun itse yritän keskittyä töihin, joita on enemmän kuin työpäivän aikana ehtii tehdä.
        Työni on henkisesti aika rankkaa, kuunnella ihmisten vaivoja ja yksinäisyyttä, ja huomaan että kun itsellä joskus on huono päivä tai huolet painaa, on vielä rankempaa. Tavallaan kuitenkin nautin myös yksinäisyydestä kun pääsen kotiin. Tytär asuu toisessa kaupungissa ja käy kotona kun ehtii, ja poika myös. Soitellaan kuitenkin usein. Tapailen erästä miestä ja hänenkin kanssaan soitellaan päivittäin, ja hän auttaa monessa asiassa, ainoa huono asia tässä suhteessa on se, että hän on varattu. Ei naimisissa, mutta muuten asuu naisen kanssa. Se, etten voi soittaa tai tavata häntä julkisesti tai silloin kuin tuntuu siltä, että tarvitsisi toista, on välillä aika rankkaa. Olemme nyt tapailleet jo niin kauan että on toiseen kiintynyt ja jollain tapaa riippuvainenkin, että tuntuisi todella ikävältä pistää suhde poikki.. En tiedä miten nyt liittyy kirjoitukseesi, mutta kunhan kirjoitin.


    • opelastra

      Mä ainakin viihdyn todella hyvin yksin.Käyn töissä ja sielläkin tuntuu monesti että joutuu oleen liian sosiaalinen monesti.Vietän kaiken vapaa-ajan yksin jos se vaan on mahdollista.Kavereilla käyn todella harvoin ja silloinkin jos ihan pakko ja sama koskee perhettä.On mulla välillä naisseuraakin mutta ei siitä mitään tule kun pitäs olla liikaa tekemisissä,mulle kun riittäs että nähtäis 2 viikon - kuukauden välein.En tarvitse naista enkä ketään muutakaan elämääni,nautin siitä täysin ihan itsekseni.

    • En tiedä miten negatiivisesta tunteesta voi nauttia. Ajoittain nautin yksin olemisesta kyllä.

      • Totaaliyksinäisyydestä touhottavat tunnevammaiset eivät varmaankaan tosin ymmärrä mitä tarkoitan, heille kun yksinäisyys on kilpailua siitä kuinka vähässä ihmiskontaktissa on.

        Yksinäisyys ja se että on yksin eivät itseasiassa olekaan sama asia.


      • mörömiina
        hahmotelma kirjoitti:

        Totaaliyksinäisyydestä touhottavat tunnevammaiset eivät varmaankaan tosin ymmärrä mitä tarkoitan, heille kun yksinäisyys on kilpailua siitä kuinka vähässä ihmiskontaktissa on.

        Yksinäisyys ja se että on yksin eivät itseasiassa olekaan sama asia.

        elin yksin koulun loppumisen jälkeen kymmenkunta vuotta, väliin meni viikko,etten sanonut kuin aamulla huomenta ja illalla näkemiin pomolle. Oli homma jota tein yksin ja ilman perään vahtaamista ja viikonloppuna en käynyt missään. viikolla kävin kerran kaupassa ja kirjastossa. Sitten muutin vanhemieni luo maanviljelijöksi ja ahdistuin muista ihmisistä nii että hankin jalammökin pihan perälle. Maanviljelys romahti ja joku hullus pani kirjoittaan deitti-palstalle. Nyt on olut aviossa 10 vuotta, ja kaipaan edelleen yksin oloa, jopa niin että on asuntovaunut takapihalla murjotusmökkinä, kun miehen jatkuva puhueenpulina keittää hermot!


    • ??????????

      "pakoilija" Tuossa viestissä oli sanottu kaikki.

    • J.C.

      Miksei voisi olla sosiaalinen ja seurallinen, vaikka tulee yksinäisyyden kans toimeen ja jopa nauttii yksinäisyydestä metsässä samoillessa, minusta muutenkin nykyinen yhteiskunnan malli, että joka paikassa ja kaikkialla pitäisi olla pää kolmantena jalkana menossa ei kaikille sovo eikä tarvitsekkaan sopia. Aivan hyvin ihminen tulee toimeen vaikkei aivan kaikessa kulje sen valtavirran mukaan. Ja kaikille yksinäisille jotka tämän näin vuoden viimeisen päivän iltana lukevat oikei hyvää ja tunnerikasta uutta vuotta 2012.

    • ?????????????

      Ehkä on syytä tarkentaa sittenkin. Ennenvanhaan pikkupojat huuteli pilahuutoja vanhemmille ohikulkeville ihmisille talojen nurkkien takaa. Olivat siellä piilossa.

      Nyt ne on täällä netissä piilossa. (jos ovat) "Huutelevat täältä pilahuutoja" Ei noita muuksi voi ymmärtää. Mutta jälleen mietelause: "Erehdys on inhimmillistä sanoi siili(naaras), kun ohikulkija häntä katuharjaksi luuli"

      • siilin kaunein nimi

        Juu, erehdys on inhimillistä ja siinäpä oli viisas naarassiili, kun nuin tyynenä pysyi kun inhimilinen olento ei viitsinyt sen tarkemmin katsoa, että pyyhkiikö jalkansa peräti elolliseen olentoon piikeistä huolimatta....

        Tutuille terkkuja.


      • Totuuden nimessä
        siilin kaunein nimi kirjoitti:

        Juu, erehdys on inhimillistä ja siinäpä oli viisas naarassiili, kun nuin tyynenä pysyi kun inhimilinen olento ei viitsinyt sen tarkemmin katsoa, että pyyhkiikö jalkansa peräti elolliseen olentoon piikeistä huolimatta....

        Tutuille terkkuja.

        Niinpä niin. --Nimi kyllä on. Mutta kysymys-"mitä kuuluu" on tullut jostain silloin tällöin silmiin.-
        Mutta jos sanotaan asia pelleilemättä, niin ei näillä hämäyspalstoilla voi kuulumisiaan kertoa, koska ne kuulumiset ei aina ole mikään "hupijuttu" Ne voi olla vakavampaakin.
        Nimimerkki "pakoilija" oli ainoa oikean tuntuinen nimimerkki. Se kertoo sen, mitä kirjoittaja todellisuudessa on.
        Täydellistä hämäystä taas nimim. "aikuinen nainen", joka on sama henkilö.
        Tämmösillä puheilla JA TÄÄLLÄ KIRJOITTELULLA on suhde ajattelemani henkilön kanssa mennyt täysin toimimattomaksi "oikeassa elämässä".
        VALITETTAVASTI.
        Yksinäisyydestä kyllä voi jokainen sanoa milelipiteensä tälläkin palstalla. ja muustakin asiasta.
        "Kahdenkesken voi olla yksinkin" Ja kulje tyynenä melun ja kiireen keskellä.........................Ei minusta ole hämääjäksi.


    • vielä yksinäinen...

      Se, että joskus hyväksyisin nyt itseäni satuttavan yksinäisyyden, olisi elämäni loppu. En aio ikinä luovuttaa, en ikinä. Kaikki ihmiset ovat jossain määrin sosiaalisia, se on todellinen fakta ja loputon yksinäisyys ei ole hyväksi. Joskus

      • yksin

        Hetki sitten hesarissa luki että yksinäisyys on epäonnistunutta yksinoloa. Minä en ole yksin, vaan olen itseni kanssa ja siksi ulkoisesti näyttävä yksinolo onkin tyytyväisyyttä itsen kanssa oloon. Olen huomannut että väsähdän kun en jaksa ihmispaljoutta ja ihmisten juttuja kuin tiettyyn pisteeseen asti. Oleellista on kai ettei itse kärsi yksinolosta eikä se ala rajoittamaan elämää tehden sen epätarkoituksenmukaiseksi. On niin ihanan ajatella omia ajatuksia loppuun (joskus siihenkin tilaan pääsen;-)). Terveys ja sairaus ja yksinäisyys..., hmm jos kärsii niin silloin kai tarvitsee jotain apua liennyttämään kärsimystä. Nämä ovat kovin yksilöllisiä kokemuksia, ja pahoinvoinnin astetta on vaikea muiden määritellä toisille ikäänkuin mittariksi.


      • Tyytyväinen

        Minä viihdyn myös yksikseni. Minulle on kuitenkin tärkeää, että on ystäviä, joiden kanssa voi jakaa ajatuksia ja kokemuksia. Mulla on asuinkumppanina 14-vuotias fiksu Viiru-kissa, jonka kanssa voi myös "jutella".


    • YksinäinenKulkijaM77

      Minä olen tänä vuonna 35-vuotta täyttävä mies ja olen ollut yksin oikeastaan koko aikuiselämäni. On mulla ollut työkaverit, seurakuntatutut jne mutta ei koskaan ketään vapaa-aikakavereita. No opiskeluaikanani 20-25-vuotiaana oli muutama parempikin kaveri joiden kanssa liikuimme jonkin verran ulkona. Seurustellut olen tasan kerran ja sekin kesti vain 3kk. Tämä tapahtui ollessani 29-vuotias. Sitä ennen ja sen jälkeen olen sinkkuna yksin elänyt. En harrasta mitään yhdenilllan juttuja tai mitään muitakaan suhteita.

      Elämä menee tasaisen tappavaa tahtia yksinäisyydessä. Olen tottunut olemaan yksin ja siedän sitä kyllä. Mutta unelmoin vaimosta, rakkaudesta..en lapsia halua välttämättä mutta elämänkumppani olisi kiva. En tiedä osaisinko elää toisen kanssa, mutta siihen pitäisi opetella.

      Olen kaiketi jotenkin syrjäytynyt tästä normaalin elämän mallista. Mulla ehkä ongelmana on tutustuminen uusiin ihmisiin. En käy baareissa, enkä harrasta oikein mitään. Ja jos joitakin ihmisiä vaikka kuntosalilla tapaisikin, niin silti en niistä vapaa-aikakavereita saa. Naisten suhteen en ikinä uskalla tehdä aloitteita. Kuitenkin osaan olla sosiaalinen ja juttua tulee jos joku alkaisi juttelemaan. Mutta itse en osaa aloittaa juttua.

      Siksipä kaiketi elämä on jäänyt elämättä ja koen iästäni huolimatta ettei elämäni ole vielä edes alkanutkaan. Mutta ehkäpä tänä vuonna saisin rohkeutta. Nyt aloitin liikunnan harrastamisen ja tänään jo tuli käytyä lenkillä ja vähän jumpattua kämpillä. Siitä saa itsevarmuutta, kun kunto kohoaa ja itsevarmuus taas avaa aika monia muita ovia. Rohkeus, aloitteenteko jne.

      Tällaisia pohdintoja yksinäisyydestä ja sen seuraamuksista.

      • Virosta

        Hei, kuule, 35-v ei ole vielä mikään ikä! Kaikki hyvää on vielä varmasti edessä, älä luovu! Kärsivällisyys on avain, joka avaa ovia! :)


    • HURRAAAAAA

      Mun täytyy sanoa, että oon onnellinen kuin koskaan ennen, nautin 100% yksin olosta, voi tehdä mitä haluaa ja milloin haluaa. Ehkä onnellisuus johtuu suurimmaksi osaksi siitä, että uskoni Jumalaan ja Jeesukseen on kasvanut vuosi vuodelta, koitan tehdä asioita niinkuin he haluavat, välillä epäonnistun, mutta koitan korjata tilanteen taas seuraavalla kerralla.

      Harrastelen koko ajan jotain, en juo, en polta, en käy baareissa, en kato teeveetä, en pelaa nettipelejä, nautin salilla käymisestä (on toinen koti), lenkkeilystä, uimisesta, sählystä, kehittelen omia ideoita, jos vaikka perustaisi oman firman, olen siis työtön tällä hetkellä. Ois vielä kiva myös lähtee ulkomaille, vaikkapa yksin rannalle loikoilemaan hymyssä suin.

      Olen joskus tuntenut oloni yksinäiseksi, mutta sitä on kestänyt vain muutama päivä. Enää en edes semmoisia ajattele, koska niistä suhteista on niin paljon haittaa ollut ja vaikea löytää sitä oikeaa, niin mielummin sitten yksin ja kyllä on ihanata tää elämä. Kiitän Jumalaa joka päivästä ja ylistän häntä ikuisesti.

      Vielä onnellisemmaksi tulisin, jos löytäisin mettän keskeltä halvan jalasmökin. Sieltä sitten, joka päivä olisi pakko lähteä ihmisten ilmoille, että ois jotain elämää hehehe.

      • ollu

        Siinä sitä stooria kuin omasta elämästäni. Tosin olin kerran naimisissa joka päättyi eroon. Sittemmin olen tavannut joitain naisia jotka ovat ymmärtäneet jättää minut, ja se kaikki on koitunut siuanuksekseni myöhemmin. Nyt tiedän eläväni yksin lopun elämääni Jeesuksen seurassa.Ilman itsepetosta, ja loputonta odottamista että josko jo huomenna löytyy "se oikea". Olen osaani tyytynyt ja hyvä on olla näin.


    • SaD

      kiva kuulla että on muitakin "yksinäisiä", tosin itse (30v) olen myös yksinäinen ilman kavereita (3 löytyy, joita nään sillon tällöin viikonloppuisin).
      masentaa välillä todella paljon kun ei ole ketään kuka kaipaisi seuraani ja soittelisi kuulumisia....ainoat kontaktit on duunissa työn alkaessa kun nähdään ja lopetettaessa sekä kaupassa käynnit yms...
      nykyään tulee duunin jälkeen oltua vaan kotona koneen ja töllön ääressä.
      kyllä sitä kaipaisi suhdettakin mutta kun tuntuu että kukaan ei ole kiinnostunut ja itsekin yritän saada uusia tuttavuuksia, mutta sekään ei onnistu (enkä mikään ruma edes ole)
      mutta pikkuhiljaa olen hyväksynyt sen että tulen elämään yksinäistä elämää...
      ei kai sille muuta voi, mutta se piristää edes vähän ku ajattelee että joku joka minua ei halua, menettä paljon!

    • netti kaverina?

      Et ole yksinäinen vaan nettiriipuvainen ja peliriippuvainen. Olet harhautunut näihin niin pikkuhiljaa, ettet näe siinä mitään outoa. Ihminen on kuitenkin luotu laumaeläimeksi. Mutta jos et mielestäsi kärsi, niin mikäpä se siinä. Oma elämäsihän siinä hukkaan menee.
      Mieti mitä tekisit jos sinulla ei olisi tietokonetta eikä puhelinta. Laita ne kiinni kolmeksi kuukaudeksi ja mieti oletko sitten tyytyväinen vielä erakkoelämääsi. Jos olet, olet terveillä jäljillä, ellet ole, niin jollain tavalla olet henkisesti häiriintynyt ja luulet mööpeleitäsi kaveriksesi. Olisin kyllä sinuna itsestäni huolestunut. Voihan tuo aloittajan kirjoitus olla provokin.

      • häröhörö

        Ethän sinä mitään tiedä kenenkään riippuvaisuuksista. Eikös läheisriippuvainen olen jollain tavoin häiriintynyt?


      • kokeillaanko..

        Mielelläni laitan netin kiinni kolmeksi kuukaudeksi, eri asia sitten kestääkö ne nettikaverit sen :p


    • ah868686

      Kyllä nautin, en ole riippuvainen muista ihmisistä. Mutta aina välillä kaipaan kyl seuraa tietenkin. Vasta sit kun et oo enää yksin, huomaat paremmin yksin olemisen hyvät puolet.

      • vuosi itkemistä

        En nauti yksinäisyydestä ja tulevaisuus pelottaa.


    • 8+18

      Olen samaa mieltä tuosta, että olet netti- ja peliriippuvainen.

      Sitten kun sairastut niin huomaat, että ihminen tarvitsee muita ihmisiä ympärilleen.

      • Kateuttako

        Miljoona suomalaista elää yksin ja vaikka tulisi kuinka sairaaksi, ei niitä muita ihmisiä välttämättä löydy, jos ei niitä muutenkaan ole. Ja vaikka olisikin, niin kyllä monet joutuvat sairastamaan ihan yksin ja pärjäämään jotenkuten. Ei ne muut ihmiset ole tae mistään, kun apua tarvitsee.

        Ennen sanottiin, että pitää hankkia lapsia, ettei sitten joudu vanhana yksin keinutuolissa istumaan. Nykyisin vaikka olisi kuinka monta lasta, ei yksikään välttämättä pidä yhteyttä, kun itse tulee vanhaksi ja/tai sairaaksi.

        Jos tekee töitä kotona pelaa lisäksi tietokonepelejä, eihän sen silti tarvitse merkitä, että on netti- tai peliriippuvainen. Netti-/peliriippuvaiset eivät välttämättä osaa tehdä muuta kuin roikkua koneella.

        Onko se noin vaikeaa hyväksyä, että jotkut nauttivat yksin elämisestä. Ilmeisesti sinä 8 18 et sitä tee, kun vaikutat kateelliselta....


    • ohikulkija-eukko

      Kiinnostaisi tietää mitä työtä teet.... Mäkin haluaisin tehdä töitä kotona...

    • kuppikunnat !!

      yksinäisyys..?? työpaikallako , kahvitauoillako..? niin kaikkihan sitä pelkää että joutuu olemaan yksin esim. kahvipöydässään , ainakin se viimeinen tulija jos ei änkee vängällä samaan pöytään , niin siinä näkyy sopulien yksinäisyyden pelko parhaiten !? mutta minäpä pystyn olemaan jopa viimeinen ja yksin kahvipöydässä , minun mielestä se osoittaa jotain rohkeutta olla jopa erilainen tässä kiusaajien pelko ilmapiirissä..!!??

      • kikkare kuriin!

        minun ensimmäinen kosketus työelämään kusi alleen tai sitten näytti todelliset värinsä. kahvitauolla kuuntelin vuoden miten naiset haukkuvat toisiaan, jauhavat paskaa ja valittavat.

        minä olin hiljaa ja hymyilin. hymyilin sillonkin kun minulle tultiin kertomaan pomon tyttärestä asioita. totesin vain "minä käyn vessassa paskalla; varo mitä tiputat sillä itse sen siivoat"


    • mirror

      Yksinäisyys ja yksinolo ovat eri asioita.
      Nautin mainiosti yksinolosta mutta joskus sitä tuntuu hyvinkin yksinäiseltä. Mutta pian taas kun voin itsenäisesti ja rauhassa tehdä omia asioita voi huomata ettei vaihteeksi kaipaakaan seuraa. Tai pitkän aikaa seurassa ollessaan tuntee jo ikävöivänsä omaan rauhaansa.

      Ei ole kummallista. Se on vain se oletus kun odotetaan että kaikilla on puoliso tai kenenkään ei "kuulu" olla "yksin".

    • Ihanaa elämää :)

      Minä todella nautin yksinolosta. Olen keski-ikäinen ja kaikkien tähänastisten elämänkokemusten jälkeen on ihanaa olla yksin omassa kodissaan, tehdä mitä haluaa, milloin haluaa tai olla tekemättä mitään. Voi mennä nukkumaan kun haluaa ja herätä rauhassa. Ei ole kukaan kimputtamassa, että nyt lähdetään sinne tai tänne ja tehdään sitä tai tätä. Ei tarvitse selitellä kenellekään mitään. Luen paljon, kuuntelen musiikkia, katson telkkaria, jne. Aika ei tule koskaan pitkäksi. Tämä on todella mahtavaa elämää.

      En ole enää työelämässä. Minulla on lapsia ja lastenlapsia sekä sopivasti ystäviä, joita tapaan, kun se molemmille osapuolille sopii. Kaupungilla ja lenkillä käyn lähes päivittäin, mutta minulle riittää usein se, että näen ihmisiä. Paikkakunnalla, jossa asun, on hyvin sosiaalisia ihmisiä ja aina saa juttukaverin hetkeksi, jos sitä haluaa.

      Olen kyllä kärsinyt elämäni varrella montakin kertaa yksinäisyydestä ja nuorempana varsinkin se toisen ihmisen kaipuu on useimmilla suuri. Se voi olla todella ahdistavaa ja masentavaa. Kun ihminen löytää oman itsensä ja sisäisen tasapainon, on hyvä olla yksinkin.

      Tärkeintä olisi, että jokainen löytäisi itselleen sopivan tavan elää. Se ei vaan läheskään aina mene yksi yhteen. Kaikki eivät osaa eivätkä jaksa elää yksin, mutta kaikki eivät silti löydä kumppania ja yksinäisyys on pakollista.

      Yksin tai ei, toivotan kaikille hyvää uutta vuotta ja muutenkin kaikkea hyvää :)

    • yksinäinen M38

      Eipä sitä yksinäisenä muuta tekemistä paljoa ole kuin roikkua netissä ja pelailla (jos sitäkään), varsinkaan jos on vielä täysin masentunut ja lamaantunut. Ei riitä mitään energiaa muuhun. Mistäkö tiedän? Kokemuksesta. Se on hieno fantasia pystyä elämään ja olemaan täysin yksikseen, mutta harva siihen oikeisti varmaan pystyy pidemmän päälle. Itsekin joskus ajattelen (jollain kierolla tavalla) kuinka hienoa olisi olla vain itsekseen, mutta kuitenkin se sisäänrakennettu sosiaalisuus välillä taas ottaa vallan itsestään. Ikuisuusprojekti taitaa olla tämä tasapainoilu sosiaalisuuden ja yksinolon välillä. Koettakaa jaksaa tästä välillä piinaavasta yksinolosta huolimatta ja elämää tämä kuitenkin vain on!

    • Salomex

      Kun näitä lukee, eipä tartte ihmetellä sitä järjettömän suurta ahdistuksen määrää, mikä meitä vaivaa -hakeutukaa hyvät iihmiset edes johonkin seuraan, missä voi vaihtaa ajatuksia.

    • JK

      EN NAUTI YKSINÄISYDESTÄ

    • cattityttö71

      Aikoinaan olin paljon tekemisissä sisaruten ja muiden sukulaisten kanssa. Muutin 15 vuotta sitten etelästä pohjoiseen ja jonkun vuoden kuljin sukuloimassa etelässä, mutta sitten huomasin, ettei kukaan halua tulla tänne pohjoiseen. Kaikki oletti, että minun on aina jotenkin helpompi käydä etelä-Suomessa. Vaikka perheessäni on lapsiakin useampi.
      Vähitellen jätin vierailut ja jäin odottelemaan josko joku nyt kävisi täällä meidän tykönä. Aluksi tunsin itseni yksinäiseksi ja hylätyksi ja todella odotin vieraita.

      Nyt olen niin tottunut tähän oman perheen kesken oloon, etten enää edes kaipaa vieraita. Ja jos joku harvoin poikkeaa vaikka kahvilla, niin en tiedä miten pitäisi olla. Huokaisen helpotukssta, kun vieras katoaa :) Saatikka että joku tulisi yökyliin useammaksi vuorokaudeksi.

      Niin sitä vaan sopeutuu vähitellen uuteen elämän tilanteeseen... ja se alkaa tuntumaan ihan mukavalta ja luontevalta.

    • askontyttö

      Nautin yksin olosta, enkä ole yksinäinen.
      Huonossa suhteessa tunsin itseni usein yksinäiseksi, kun kumppani ei puhunut. Yksinäinen voi olla isossakin joukossa.

    • Olisko Asperger

      Veli on kanssa vetäytyy itsekseen omaan maailmaan ja hänellä on aspergerin syndrooma = mm. vaikeus ylläpitää kaverisuhteita, viihtyy itsekseen eikä koe tarvetta muiden seuralle, jää jumiin johonkin kiinnostuksen kohteeseen esim. tietokoneeseen, meluherkkä ja tykkää kaavamaisuudesta, etenkin järjestyksestä.

      • assityttö

        Hei! Tuosta juuri kyselinkin ylempänä 19v tytöltä. Itselläni on Asperger. Olen 21v, asun yksi ja olen opiskelija. Juuri nyt minun pitäisi viettää opiskelijaelämää ja elämäni parasta aikaa... Mutta yksin olen kotona ellen ole koulussa. Käyn myös pitkillä kävelyillä yksin.


      • assityttö
        assityttö kirjoitti:

        Hei! Tuosta juuri kyselinkin ylempänä 19v tytöltä. Itselläni on Asperger. Olen 21v, asun yksi ja olen opiskelija. Juuri nyt minun pitäisi viettää opiskelijaelämää ja elämäni parasta aikaa... Mutta yksin olen kotona ellen ole koulussa. Käyn myös pitkillä kävelyillä yksin.

        Niin ja tänne Helsinkiin muuttaessani olen jatkuvasti säikähdellyt "kovia ääniä" ja ihmetellyt, että mitä ne oli. Rutiinit ovat elintärkeitä minulle,muuten tulee avuton ja turvaton olo.


    • Hyväksytään erilaisu

      Yksinäinenkö??
      Elämäntapasi kuulostaa ihanalta monin osin. Ite teen työtä ihmisten parissa ja kaipaan sitten omaa aikaa ja rauhaa iltaisin. Kuitenkin olen muutaman ystävän kanssa aika tiiviistikin yhteydessä. Ystävyys antaa niin paljon mulle, etten haluais ikinä heistä luopua. Kaikilla tulisi olla edes yksi hyvä ystävä kenen kanssa voi jutella ja jakaa asioita, iloja ja suruja. Kovasti on raskas kantaa kaikki yksin. Ihminen on "laumaeläin", kyllä me kaivataan sitä läheisyyttä ja hyväksyntää näinkin julmassa paikassa kun mitä yhteiskunta tänään on. Kaikkea hyvää sinulle..ja alkavaa vuotta :)

    • 18

      yksinäisyyteen tottuu ja paljon auttaa asiaa että nykyajan ihmiset ovat kokolailla aika idiootteja ,ettei kyllä tee mieli edes lähempää tuttavuutta aloittaa
      kaverit on ihan ok mutta ihmisistä on harvoin enempään
      toimii tässäkin sanonta:mielummin yksin kuin huonon kaverin kanssa.
      Toki yksinäisyys joskus tuntuu,mutta aika ohimenevästi.
      puhelimesta,kumma kyllä ei tuu muuta kuin huonoja uutisia että sillä ei oikeastaan kohta tee mitään ,jos oikein tähdellistä asiaa niin lähettää voi s.postia.

    • Yksin ei ole yksin

      Kyllä nautin yksinolosta, mut en olekaan aina ollut yksin, ja tulen isosta perheestä, meillä oli 5 lasta, ja meteliä siis riitti, mitään rauhaa ei ollut koskaan. Tästä syystä varmaan jotenkin luonnostaan nautin rauhallisuudesta ja yksinolosta. Tosin nautin siitä vielä enemmän, jos olen ollut jossain sosiaalisessa tilanteessa - ihana vetää happea yksin. Tosin voin nauttia tosi paljon sosiaalisista tilanteistakin ja ihmisten parissa olemisesta, mutta olen enemmän sellainen kahden kesken viihtyjä, kuin laumasielu, jossa jauhetaan paskaa - no, joskus sekin on kivaa, mut en jaksa aina niitä duunin kahvituokiohetkiä, joissa puhutaa potaskaa, ja haukutaan muita, juorutaan, tai sitten puhutaan jostain typeristä tv-sarjoista ihan kuin ei muuta elämässä olisi.

      Nautin myös ryhmäliikunnasta, tanssitunnit ym ryhmätunnit on tosi kivoja, mitä enemmän porukkaa, musta paljon nastempi fiilis.
      Mutta viihdyn silti tosi hyvin yksin - mulle on ainakin tarpeen olla välillä yksin, se jotenkin rauhoittaa ja tyynnyttää. Ja alan hermostuu, jos en saa olla hetken rauhassa omissa oloissani. Nyt se on mahdollistakin, kun ei ole enää miestä. Välillä miettii, millainen suhde sitten olisi ihanteellinen, mulle varmaan sellainen, et mies on mahdollisimman paljon poissa, esim matkoilla, mut sitten vietettäisiin yhdessä laatuaikaa. En jaksaisi kenenkään kanssa joka päivä pohtia, et "mitä tänään syötäisiin". Onneksi on vain yksi alaikäinen, niin ei ole ihan kodin orjatar tai miehen orjatar.

      Mä tein jonkin aikaa etätöitä kotona, ja huomasin, et voin paljon paremmin, kun sain tehdä himassa töitä - töissä ei pysty tekemään yhtä tehokkaasti duuneja. Aluksi outoa, mut siihen tottui ja alkoi nauttimaan, ja olin koko ajan sähköisten välineiden kautta ihmisten kanssa tekemisissä.

      Ihminen on sinut itsensä kanssa, jos kestää yksinoloa, jotkut eivät nimittäin kestä monta minuuttiakaan, kun ovat läheisriippuvaisia.

    • NuorisydänHra47

      Yksinäisyys on niin suhteellista ja subjektiivista, että jokainen tarkoittaa sillä eri asiaa.

      Itse olen naimisissa, ei lapsia, mutta kaipaan silti omaa aikaa. Yksin olen elänyt tätä suhdetta ennen noin 7 vuotta. En kokenut itseäni yksinäiseksi, koska työyhteisö ynnämuut arkiasioinnit täyttivät päivittäisen kanssakäymisen tarpeet ja viikonloppuriennot loput.
      Yksi asia mitä ei kuitenkaan tahdo noista saada on henkilökohtainen arvostus sille mitä itse tekee. Sitä voi parhaimmillaan saada kumppaniltaan ja jokainen ihminen haluaa kokea olevansa arvokas. Toinen asia mitä yksinelävä ei myöskään saa niin usein tai laajasti on ilon ja onnen jakaminen. Kuten äsken loppunut loistava elämänopetuksellinen Nelosen "Erämaan armoille"-elokuvakin mielestäni 'opetti': ilo muuttuu onneksi vasta kun sen voi jakaa. Tärkeäksi ja arvokkaaksi voi kokea itsensä vainm jos tekee jotain hyvää toiselle elolliselle olennolle. Kaikki muu on vain tomun siirtelyä. Tämä on tietysti vain oma näkemykseni.

    • erakoituva?

      Edellisessä parisuhteessa koin olevani hyvin yksinäinen ja peloissani ja se tuntui pahalta. Nyt kun olen yksin, hyväksyn sen paremmin, eikä yksinäisyys ahdista niin paljon. Eikä ole pelkoa. Kaipaan yksin oloa hektisen työpäivän jälkeen. Ihana kun kukaan ei uhkaile ja valita vieressä mitä teen tai sanon tai jätän tekemättä ja sanomatta. Rentouttavaa ja rauhallista! Sitä jaksaa arkeakin paremmin, kun ei mene energiaa parisuhteen ongelmiin.
      Jos kaipaa seuraa, niin voi tavata ystävän tai istua vaikka paremman puutteessa netissä. Tykkään kyllä ulkoillakin yksin. Ihana on kävellä luonnossa tai uida, kun ei tarvitse puhua kenellekään. Hyvä musiikki on kuin ystävä.
      Toisaalta kaipaan etenkin iltaisin läheisyyttä hyvin paljon. Tuntuu surulliselta laittaa itsensä kuin vanhus nukkumaan. Olisi niin paljon seksuaalista energiaa, mutta se pitää tukahduttaa ja laittaa pois mielestä, sillä yhden yön suhteisiin en lähde.
      Uskon löytäväni vielä rakastavan miehen rinnalleni, sillä ikää on vasta 43 vuotta.

    • 1+14

      No, ehkä sitä yksinäisyyttä voi oppia sietämään. Onnellisena en minä ainakaan voisi sanoa eläväni jos tilanne olis se, että ei olis ketään kainalossa tai edes toivoa siitä että joskus olisi.

      Onneksi nykyään taas on. Tosin viime eron jälkeen vähän yli vuosi sitten oli kyllä rehellisesti sellainen vaihe että oli ihan pakko ottaa vähän aikaa happea yksistään. Viime kesän aikana tuli sitten taas olo että joku ihana ihminen tuohon viekkuun olis hyvä saada, mieluusti sellainen jonka kanssa voisi vakavissaan katsella josko siitä olisi loppuelämän mittaiseksi parisuhteeksi. (ml. mahdollisuus lapsiin ja yhteiseen omistusasuntoon ja kaikkeen muuhun tällaiseen poroporvarilliseen) Sitten tapasin ihmisen joka on ihan käsittämättömän täydellinen ja hänkin on ilmaissut haluavansa minun kanssani kaiken mahdollisen. Ja voitte uskoa että herään joka päivä ihmetellen kuinka onnekas voi ihminen olla. Ja minä olen siis mies.

      Väitän, että sellaiset ihmiset jotka voivat olla aidosti onnellisia ollessaan yksin, ovat *todella* harvinaisia. En kiistä heidän olemassaoloaan, sanon vain että ovat todella harvinaisia. Ja hekin todennäköisesti saavat jotain sosiaalista kontaktia ystävistä/sukulaisista/työkavereista. Täysin ilman sosiaalisia kontakteja ei pärjää kukaan.

      • erakko3

        Kyllä pärjää. Kylällä käyn 2krt kuussa kaupassa,postissa ym, mutta muuten olen täysin yksin luonnon rauhassa ja olen onnellinen. Ennen tätä asuin kaupungissa ja olin ns. oravanpyörässä ja silloin en ollut onnellinen vaan ahdistunut.


    • tyytyväinen

      olen ollut myös yli neljä vuotta yksin ja nautin olostani 27avioliiton jälkeen.käyn työssä noin 8 päivää kuukaudessa ja tykkään työstäni.ja vapaa ajalla saan tehdä mitä haluan eikä kukaan kysele,joten hyvää jatkoa sinulle

    • Zorro

      Yksin olosta on todella etunsa. Voi tehdä työtä vaikka vuorossa, ei haittaa. Tv:tä voit katsella rauhassa, samoin nukkua oman tahtisi mukaan. Netissä on olla sen verran kuin huvittaa kenenkään kommentoimatta.
      Kulut tietysti tuplautuvat monessa asiassa, mutta onneksi tv-lupa poistuu ainakin.
      Ruoka on helppo nakki, se ei ole ongelma.
      Vapaita vastapuolen edustajia on jos tarvis..vaikka he kyllä vanhemmiten eivät enää todella ole mitään kukkasia eivätkä muutenkaan oikein edustavia.

    • yksin kotona

      Yksinäisyydeessä ei ole mitään hyvää. En ainakaan keksi. Kyllä olisin jonkun naisen kanssa mielummin kuin yksin. Olisi hienoa jos sais herätä jonkun vierestä ja tehdä vaikka aamupalaa yhdessä. No näillä korteilla mennään mitä olen saanut...

      • yksin ei ole hyvä

        Tosiaan, yksinäisyydessä ei ole mitään hyvää.Ei sinulla ainakaan suuria toiveita ole,olisit
        tyytyväinen vaikka yhteiseen aamupalan rakenteluun.Mutta kaikkein hienointa olis herätä
        aamulla elävän ihmisen viereltä.Kyllä toinen ihminen vierellä olis ylellisyyttä.Älä heitä vielää toivoasi.....


      • yksin kotona
        yksin ei ole hyvä kirjoitti:

        Tosiaan, yksinäisyydessä ei ole mitään hyvää.Ei sinulla ainakaan suuria toiveita ole,olisit
        tyytyväinen vaikka yhteiseen aamupalan rakenteluun.Mutta kaikkein hienointa olis herätä
        aamulla elävän ihmisen viereltä.Kyllä toinen ihminen vierellä olis ylellisyyttä.Älä heitä vielää toivoasi.....

        Kyllä se tosiaan olisi ylellisyyttä herätä jonkun naisen vierestä. Varmaan voitan lotossa 7 oikein ennen kun se toive toteutuu


      • naisihminen

        Samaa mieltä.Nykyään kylläkin yksi aikuisista lapsistani majailee luonani ,myös hänen lapsensa noin puolet kuukaudesta on täällä.Silti olen yksin sen ajan kun lapsi ei täällä,silloinkin mennää tässä pienessä asunnossa lapsen mukaan ,mikä tietysti on oikein ,Ei meillä lapseni kanssa ole paljookaan jutunjuurta,osaamme jo toistemme jutut / tavat.Jokainen oli sitten lapsi,aikuinen kaipaa varmaankin vertais-seuraa.Jotenkin turhauttaa!!! ...Parempaa odotellessa ,,,,,,,


      • pukin apulainen
        yksin kotona kirjoitti:

        Kyllä se tosiaan olisi ylellisyyttä herätä jonkun naisen vierestä. Varmaan voitan lotossa 7 oikein ennen kun se toive toteutuu

        Pyydä joulupukilta naisen kokoinen nukke


    • yksin turvaisaa

      Pari väkivaltaista tekoa ja maailmani mureni. Luottamus miehiin meni yhden ihmisen teolla. Ihmisen, joka oli alussa aivan upea. Avioiduttua hänestä tuli paha. En ole koskaan aiemmin kokenut huonoa kohtelua suhteessa. En tiedä saanko luottamusta enää takaisin. Ikävä on ihmistä, mutta en uskalla ottaa askelta kohti uutta. Tyydyn vielä yksinäisyyteen, kunnes joku ihmemies murtaa suojamuurini.
      Olen tarvinnut yksinäisyyttä, että olen päässyt jaloilleni. Omassa seurassa on turvallista ja viihdynkin jo yksin, kun aikaa on kulunut jo vuosi.
      Osaan arvostaa itseäni ja olen mieluummin yksin kuin yksin kaksin.
      Onni olisi oikeasti kaksinkertainen jaettuna.

    • perkele

      mul on pahoja traumoja kun kerran söin dippiä mutta sitten olinkin yksin ja ei ollut kamuja menin alastomaansuomeen runkkasin monta tuntia söin vähän väillä käin ostamsssa viinaa runkkasin ja dokasin koko yön aamulla äiti kysyi että mikäs niin ryydytttää vastasin olen aivan yksin juoksinn ikkunasta alas murruin äiti itki dramaattisesti jatkoin runkkaaamisesta. sinänsä nautin yksinäisyydest ä mutta toisinaan olisihan se mukavaa saada joskus ihan oikea pillu paikallle

    • Elämä jatkuu

      Seurustelukumppanini oli 4 kerta ja nyt olen sinkkuna.Nautin kyllä lähes aina yksinoloa,mutta yksinäisyys tekisi minulle hulluksi koska se ahdistaisi minua jos yksinäisyyttä kauaa.Olen kohta kolmekymmentä nainen kun en ehkä saisi koskaan lapsia mutta ei ole väliä nytkään.Jatkan elämääni ja elän täysillä.Poltan kyllä vaikka en käynyt baareissa piakkoin 8 vuoteen.Saattaa myös yksinäisyyttä painaa jotakin esim.ahdistaa tai masentava..Tottakai varmasti moni pelkää yksinäisyyttä.Toki minulla aika paljon tuttuja,kavereita ja ystävät,mutta menetin jo puolet määrästä koska luottamukseni heihin meni ja olen valikoiva tyyppi kehen luotan tai ei.Sanon kumminkin,että luottamus todella iso asiaa ja ihmisestä on kiinni miten käy.Seurustelisin kyllä,mutta tuskin nyt heti tai ei koskaan riippuu minusta.Ei mua haittaa ollenkaan jos minulla ei ole koskaan seurustelukumppania tai suhteessa.

    • Misfit

      I never said: 'I want to be alone.'
      I only said: 'I want to be left alone.'
      There is all the difference.

      ~ Greta Garbo ~

    • Kati

      Olen 24-vuotias nainen, ja nautin suunnattomasti yksinolosta. Näin on ollut koko elämäni ajan. Olen lukenut paljon lapsesta saakka, ja joskus viihdynkin paremmin fiktiivisten kuin oikeiden ihmisten kanssa - heidän seurassaan voi olla juuri niin paljon ja milloin vain huvittaa, ja seurasta voi myös poistua yksinkertaisesti sulkemalla kirjan tai tv:n.

      Koen tyypillisessä parisuhteessa olemisen tympeäksi - kyllästyn todella nopeasti jatkuvaan läheisyyteen ja vaadin itselleni paljon omaa aikaa ja tilaa. En myöskään halua jakaa vuodettani kenenkään kanssa, vaan vallata sen kokonaan itse ja herätä aamulla yksin. Hämmästelenkin ihmisiä, jotka eivät tunnu kestävän omaa seuraansa juuri lainkaan.

      Minulla on kyllä läheisiä ystäviä, joita tapaan joskus päivittäin ja toisinaan vain muutamia kertoja viikossa. Ainakin minulle tämä riittää mainiosti sosiaalisten tarpeiden tyydyttämiseen. Ajoittain järjestän täysin yksinäisiä päiviä itselleni voidakseni kunnolla nauttia omasta seurastani. Kun ihmissuhteet ovat hyvin toimivia, seuraa saa kuitenkin aina halutessaan eikä sitä tarvitse ajatella pakonomaisesti.

    • yksin mut onnellinen

      Olen kolkyt ja risat, akateemisesti koulutettu nainen jolla on hyvin vilkas henkinen ja sisäinen elämä, on aina ollut. Minulla on mielikuvitusta, älyä ja huumorintajua, ja olen harvoin tylsistynyt. Luen paljon, katson leffoja dvd:ltä, luen artikkeleita maailman nettilehdistä ja kommentoin niitä, ja minulla on ystäviä ympäri maailman, joista osan olen tavannut aiemmilla työkeikoillani ulkomailla.

      Kun oli nuorempi, stressasin sitä, löydänkö "sen oikean". Minulla oli muutama seurustelusuhde, mutta ne kaatuivat, joko minun tai sen toisen aloitteesta, tai yleensä välimatkan takia. Lapsia en ole ikinä halunnut, olen ennemmin eläinrakas ja minulla on pari ihanaa lemmikkikissaa, jotka käpertyvät nukkumaan viereeni yöksi, kehräten. Minulla on myös hyviä kavereita täällä kotikaupungissa, mutta harvemmin heitä tapaan, koska heillä on melkein kaikilla perhettä ja jokaisella aviopuoliso tai seurustelukumppani. Se ei kuitenkaan haittaa. Soittelen lähes päivittäin perheellisen siskoni kanssa, ja olen läheinen myös äitini kanssa, vaikka vanhempani asuvat kaukana ja tapaan heitä vain pari kertaa vuodessa.

      Vietin joulun ja uuden vuoden vapaavalintaisesti yksin, koska joudun työssäni olemaan koko ajan monien ihmisten kanssa tekemisissä. Osaan olla seurallinen, mutta täytyy sanoa, että oman rakkaan kodin rauhaan on ihana päästä. Inhoan tungosta ja väkijoukkoja. Ujo en ole, ja olen sosiaalisesti lahjakas. Minä vaan viihdyn todella hyvin yksin. Yksinolo on ihanaa.

    • Apinoitten planeetta

      Etähenkilö" jota kukaan ei sui? Edes leikisti oikeesti feikisti mistään syystä henk.loht rahanahneus taikka sääli mukaan luettuna?
      Kyllähän meitä tarvitaan vai kuinka?
      Ollaan vaan niin olevinaan TÄRKEITÄ?

      • anssi simpanssi

        onko sulla kirppuja vai miksi kaipaat sukimista? Kai me nyt ollaan kehitytty tuosta apinavaiheesta. Toki jos prioriteetit on apinan asteella, niin on varmaan vaikeaa ilman laumaa.


    • rytmi sekaisin

      vituttaa kaikkinainen minuun ripustautuminen ja jatkuva kontrolloiminen. Se on niin saaplarin ahdistavaa. Aina pitää olla selittämässä ellei ole toisessa jatkuvasti kiinni tai pitämässä seuraa. Yksinäisyyttäkin kaipaa ja omaa oloa ja tekemistä, miksi ihminen ei saa olla sitä mitä se haluaa.

    • inf.

      Olen myös yksin mutta en yksinäinen, koska en tunne itseäni yksinäiseksi. Ne kaksi on eri asiaa mielestäni. Nautin että saan olla yksin.
      Ei ole mitää vikaa ettei käy ulkona ihan joka päivä, koska itse käyn muutenkin töiden ohella. Sen jälkeen tuntuu että pitää energiaa ladata himassa. Vapaat on ylellisyyttä kun saa nukkua pitkään eikä tarvitse mennä mihinkään jos ei halua.
      konsolipelailen mutten ole neljän seinän sisään telkeytyvä nörtti.

      Olen huomannut että minuun sopii INFP-määritelmä, mikä kertoo myös paljon, vaikkei semmoisiin "uskoisikaan".

      • utelias7

        Mikä on INFP?


      • 1+8
        utelias7 kirjoitti:

        Mikä on INFP?

        Vastaus: Google/wikipedia


    • Voiollahyväollayksin

      Minäkin viihdyn mainiosti yksin.

      Olen koko nuoruuden ollut suurelta osalta yksineläjä.

      Sitten rakastuin ja ajattelin että nyt se löytyi se varsinainen pointti tästä elämästä..

      Mutta ei, homma meni reisille.

      Nyt taas yksin, ja kun sydänsurut on suurimmaksi osaksi takanapäin, keskityn entistä enemmän työhöni (joka on sosiaalinen) sekä urakehitykseen.

      Vastapainona vapaa-aika on mukavin viettää yksin, juurikin mm. pelien parissa.

      En ajattele juuri tulevaisuutta. Jos löydän uuden rakkauden niin se olisi toki upea juttu. Jos en, voin hyvinkin elää tällä tavalla koko loppuelämäni.

      En viihdy porukoissa, jaksan korkeintaan yhtä kaveria kerrallaan, ja sitäkin sopivina annoksina...

    • ootpulassa

      Saa nauttia, mutta pitää muistaa että yksinäisyys on huono tottumus ja heikko olo. Se on virhe ihmiselle, epänormaalia.

      • .............

        Yritä keksiä joka päivälle tekemistä niin että joudut poistumaan kotoa. Käy ystävien ja sukulaisten luona pari kertaa viikossa. Ilmoittaudu vaikka kansalaisopiston kursseille.


      • Margit2012

        Ihanaa sanoa näin: OLET NIIN VÄÄRÄSSÄ :)


    • Kippari-Kalle

      Ihminen ei ole yksinäinen jos viihtyy yksin. Olen ollut naimisissa, eronnut ja sen jälkeen kokenut erinäisiä suhteita. Ei vain ole toiminut. Nyt olen jo toistakymmentä vuotta asunut yksin ja nautin olostani, enkä kaipaa ketään elämänkumppania. Aikuinen tytär käy tapaamassa silloin tällöin ja äidin luona piipahtelen viikonloppuisin. Elämä on mallillaan. Parasta tässä on kun voi tehdä mitä haluaa selittelemättä kellekään mitä seuraavaksi aikoo. Kun herää kauniina kesäsunnuntaina voikin tuosta vaan koota kalastuskamppeet ja ajella saaristoon viettämään laatupäivää. Tämä on mun ainoa elämä, teen oloni niin mukavaksi kuin osaan!

    • Että joo

      Kaikki ei vain voi eikä halua elää elämäänsä sen normikaavan mukaan (rippikoulu-armeija-akanotto-hauta).

      • vouhkaajat

        elämän voi elää aivan normaali kaavan mukaan,ei ole pakko ryhtyä vouhkaamaan,rylläämään jonnii joutavan perässä.ihminen pustyy elämään oikeaa laatu elämää.kun lopettaa turhan juoksemisen,turhakkeiden perässä.se on oikeaa elämää.


      • Kadonnut aika

        Minäkin olen oppinut pakosta nauttimaan itsestäni omana seurana ja ainoana ystävänä ollut koira.Sairastuin n 22vuotiaana johonkin joka alkoi huimauksena,paniikkihäiriönä ahdistuksineen hikoiluineen,koko kroppa oli kipeä niin että tuntui että kuolema tulee,tuntui aivan kuin olisin ollut ulkopuolinen itsestäni eli en pystynyt keskittymään mihinkään ja koko ajan olisi vain nukkua paha olo pois...Noh tätä vaihetta kesti vain noin 20vuotta!
        Lääkärikäyntejä kait joka viikko hirvittävästi sairauslomia,vaan yrittivät kait kaikkensa,testejä,kokeita ja kaikenmoista lääkettä masennuslääkkeistä kipulääkkeisiin noin niinkuin arvauspohjalta=lopputuloksena kävelevä ruumis täynnä lääkkeitä niin etten muista monista vuosista juuri mitään...silti kävin töissä,huolehdin taloudestani sekä ainoasta ja karvaisesta kaveristani joka varmaan pelasti minut ampumasta kuulan kallooni kun mitään vikaa/sairautta ei vaan löytynyt mikä tietty enempi johti epätoivoon ja oletukseen että päässä vikää.Painajaismaisten Työpäivien jälkeen raahauduin kotiin,vietin kaikki ajan koirani kanssa ja nukuin...Viikonloppuisin baariin että saisi jotain kontakteja naisiin ym ihmisiin edes viinan voimalla.
        Tätä kesti vuosia,vuosia ja tilanne yhä kroonistui ja paheni.
        Kaikki mahdolliset lääkärit läpi sairaalassakin tutkittiin.Ei mitään!!Epätoivo jo täydellinen ja henkisesti ihan loppu!
        Lähipiiristä sain tietää Fysiatrista jolle ehkä vielä kannattaisi mennä kaikkien Psykiatrien,Fysioterapeuttien,Neurplogien ym Tohtoreiden jälkeen...
        Noh,en paljonkaan odottanut ja lähinnä ajattelin että kirjoittaisi edes lomaa...
        Ihmemies tutki ja kuunteli tarinaani oireineen=lihakset niskanseudulla tulessa,kasvot puutuneet kuten kädet jalat,silmiä särki ja tuntui kuin päässä "kupla"joka vaatisi poistoreiän,huimauksen,ahdistuksen,erittäin sumuisen ja ulkopuolisen olon ym pientä...
        Tiesi suurinpiirtein kait jo sillä istumalla mistä kyse ja määräsi röntgeniin niskanseudun magneettikuviin heti ja pisti 3 kk sairauslomaa asioiden hoitoon siltäosin.
        Joo,magneettikuvaus selvitti asian:Tosi pahat niskanseudun kulumat niskanikamia painunut sisäänpäin ja kavensivat selkäydin kanavaa!
        Asiat lähtivät siltäosin selviämään,helpotti aivan hel..tisti että tiesi mikä vaivaa ja sai oikeanlaista hoitoa psyykelääkkeiden sijaan.
        Tästä kaikesta on noin 3v ja sen jälkeen en ole enää töihin mennyt eli kuntoutustuella eläkepäätöstä kypsytellen.Ei voi leikata eli kipulääkkeillä ja hankalia liikkeitä vältellen.
        Tämä vaan aiheutti koko nuoruuden tuhoutumisen kaikkine haaveineen,ihmissuhteita ei jaksanut hoitaa tai luoda ja ei pystynyt mitenkään nauttimaan elämästä,tahtoi vain nukkua kivun pois ja aika kului,kului...
        Tällähetkellä toinen koira elämässä ja vaimokin löytyi tietokoneella kun sain moisen vehkeen hommattua sekä muutto toiseen kaupunkiin kun työpaikkakin irtisanoi(suunniteltiin työnantajan kera näin)ja kaikki hyvin siltäosin.
        Kivut ei toki kadonneet mihinkään vaan eipä tarvi olla töissä ja pystyy jotenkin elelemään vaivoineen.Kaikki nämä vaivani olivat vielä paljon hirveämpiä kuin pystyy kuvailemaan ja mitään ulospääsyä ei näkynyt n 20 vuoteen!!
        Tulipahan oltua pakosta paljon yksin ja asioita mietittyä kymmeniätuhansia kertoja...Miksi minä?


    • oikeaa elämää

      sulla menee hienosti.itse olen ollut kohta kuusivuotta saman lailla.turhat ihmiset vain stressaa.käyn kaupassa kun on pakko käydä kerran viikossa.koiran kanssa lenkillä,nyt joka ilta.olen ryhtynyt myymään kaiken turhan krääsän pois.mitä ei ole suksystä jouluun tarvinnut ne on turhaa.myin mönkkäri ja turhat autot pois.naapurille huikkailen päivät ja moi.nyt on henkisesti parempi ku ei ole turhaa vouhkaamista.kotoa käsin hoitelen tietsikalla kaikki asiat.olen kasvanut aikuiseksi ja jonnii joutava oravanpyörässä juokseminen loppui.nyt on kiva suunnitella omaa elämää,reissuja matkoja.marjassa metsällä,kalalla.rahaa on säästynyt kun ei turhaa hössötystä.oikeaa elämää ja aikaa itselle.

    • susityttö91

      Täällä 20-vuotias yksineläjä, mutta ei todellakaan yksinäinen! Mahtavaa kuulla, että on myös muita nuoria ihmisiä, jotka suorastaan vaativat joka päivä sitä ihan omaa aikaa ja tilaa. :) Pelkäsin jo, että olen joku ihme friikki tai erakko, kun nautin näin paljon saadassani olla rauhassa, kun muut ikäiseni täyttävät kaikki viikonloput ja vapaa-ajat biletyksellä ja puhuvat lenkilläkin koko ajan kännykkään.

      Toki seurakin on mukavaa, mutta kestän sitä myös vain pieninä annoksina. Jos joudun olemaan monta päivää (samojen) ihmisten kanssa, tulen ärtyisäksi ja melkein ahdistun siitä, että täytyy olla koko ajan jakamassa ajatuksiaan muille ettei vaikuta epäkohteliaalta.

      • suuuussssuuuu :)

        Tervetuloa kerhoon,

        terveisin susityttö90


    • Elämäsi valinta

      On vahvuutta osata olla myös yksin. Ihminen tarvitsee jossain määrin myös muita ihmisiä ja sosiaalisuutta. On totta että yksinäisyydestä voi myös nauttia silloin kun yksinäisyytensä kanssa on sinut. Jos taas on paljon yksin erakoituukin helposti. Jokainen valitsee itse lopulta elämäntapansa.

    • tavispipopää

      Tässä viestiketjussa puhutaan hyvin monentyyppisestä yksinäisyydestä. Toisille se on vain yksi elämänvaihe (esim. jäänyt leskeksi ja lapset muuttaneet pois), mutta toisille se on koko aikuisiän vaihe, jossa ei ole ketään, johon pitää yhteyttä. On myös ihan eri asia, että onko täysin ilman ihmiskontakteja (esim. vanhukset, työttömät) vai elääkö ihminen yksin, mutta hänellä on kuitenkin esim. aikuisia lapsia tai työkavereita, joiden kanssa vaihtaa ajatuksia.

      On ihan eri asia olla yksin vapaaehtoisesti kuin että yksinolo tapahtuu siksi, ettei saa ketään ystäväkseen tai seurustelukumppaniksi vaikka haluaisikin.

      Olisi mielenkiintoista tietää, että kuinkakohan moni on yksin siksi, että ei kestä pettymyksiä. Tällaisilla ihmisillä erakoituminen voi olla tietoinen valinta, koska ei kestä sitä, että ihmiset eivät ymmärrä tai ovat liikaa eri mieltä asioista. Kun eristäytyy, ei tarvitse pettyä ihmisiin. Ehkä sellaisessa tilanteessa esim. oma mielikuvitus, virtuaalitodellisuus tms saa suhteettoman ison merkityksen elämässä.

      Olen itse aika yksin (ilman parisuhdetta, puuttuu harrastuskavereita), mutta olen silti aktiivinen eli harrastan yksin, pidän yhteyttä sukulaisiin harvakseltaan ja liikun ulkoilemassa. Vaikka vielä 5 v sitten yksinolo ei ollut ongelmana, niin huomasin, että syrjäydyn helposti ja on vaikea ymmärtää maailmaa, ihmisiä ja yhteiskuntaa, jos elän vain omassa mikrokosmoksessani omien ajatusteni keskellä. En halua hassahtaa ja tulla omituiseksi, vaan haluan olla ihan tavallinen ihminen.

      • (:::

        Huomaatko kuinka tavallista on, että monet nauttivat yksinolosta?


    • Tuulintei

      Ei kaikki ihmiset ole samanlaisia. Jotkut tuntevat itsensä yksinäiseksi silloinkin, kun ympärillä on ns. kavereita. Nuorempana oli yli-sosiaalinen, joskus tuli takkiin - hyvänä kaveri olikin huono kaveri - takanapäin haukuttiin jne. Ok - se kuuluu elämään. Itse olen kuitenkin ollut vanhempana ystävien suhteen kriittinen, en tuhlaa aikaani ihmisten kanssa, jotka saavat minut pahalle mielelle/tuulelle. Minulla on tällä hetkellä eri-ikäisiä ystäviä, vanhoja, nuoria sekä tälläisiä keski-ikäisiä, kuin itsekin olen. Minulla on mies ja aikuiset lapset, joista nuorempi asuu vielä kotona sekä kaksi lastenlasta. Viihdyin kuitenkin parhaiten kotona. Töissä toki käyn. Olen suuressa yrityksessä töissä, joten näin vanhempana kaipaakin jo kodin rauhaa. Käyn tuttujen ja ystävien luona kahvilla - käymme lenkillä jne. mutta fiilispohjalta - välillä yksinkertaisesti haluaa vain olla. Paras työkaverini on samanikäinen kuin minä, mutta jatkuvaa ihmissuhdesoppaa hämmentää ns. kavereiden kanssa. On tekemisissä jokaisen naapurinkin kanssa ja sitten haukutaan vuoronperään milloin ketäkin ja kuka oli sanonut mitä jne. Työkaverin kanssa kyllä pidämme toistemme puolia ja olemme muuten samalla aaltopituudella. Olenkin joskus sanonut, että kannattaisi miettiä tarkemmin mitä puhuu ja kenelle, kun tässä maailmassa on niin paljon kateutta...

    • uusi elämänvaihe

      Miksi, ei sais olla yksin jos itse haluaa, ei sitä heti pidä omituiseksi leimata. Kun on ollut pitkässä parisuhteessa ja lapset jo maailmalla, nauttii yksin olosta, kun ei tarvitse huolehtia kun itsestään.
      Tässä, yksi esimerkki eli ei yksin asuva kaipaa aina seuraa.

    • melkein eläkkeellä

      10 vuotta tässä kotini hiljaisuudessa yksikseni asuessa ja töitä tehtyäni olen tullut siihen tulokseen, että nyt riittää.

      Kun muuta ei kuulu kuin naapureitten imurin ääni ja sekin alkaa ottaa päähän on korkea aika palata ihmisten joukkoon.

      Onneksi minulle vielä vuokratyötilasta tuoli löytyy. Yhteistyökumppani näytti vihreää valoa ja toiveikas olen, että pääsen takaisin ihmisten ilmoille.

      Aikani nautin olostani, mutta en enää.

    • aiempi

      Kyllä, se jos on ihan yksin, varmaan alkaa kyllästyttää, usein vanhemmilla ihmisillä on aikuisia lapsia ja lapsenlapsia, eli silloin haluaa olla välillä ihan omissa oloissaan, pitää olla omaakin aikaa.

    • Polybius

      Olen melko myöhäisellä iällä naimisiin mennyt mies. Tein aloittajan tavoin pitkään töitä pääasiassa kotona. Olen aina osannut nauttia sekä omasta seurastani että ystävieni seurasta. Täytyy sanoa, että näin uusperheellisenä minulle on kehittynyt jonkinlainen yksinolon ja oman rauhan puutostila. Ne muutamat kerrat kun olen saanut viettää kotona muutamia päiviä ihan yksikseni ovat tuntuneet aivan taivaallisilta.

      Sinkkuna eläessäni seurustelusuhteiden välit olivat aika pitkiä, ja huomaisin kyllä kaipaavani naisen seuraa kaikin tavoin. Seurustellessani nykyisen vaimoni kanssa taas huomasin, että nautin yksinolon jaksoista entistäkin enemmän, kun ne eivät olleet pakollisia. Tämä perhe-elämä on kyllä ollut minun elämänlaatuni kannalta huononnus. En kuitenkaan kadu: halusin suhteesta pysyvää, ja ymmärsin, että pitkän päälle ei voi toimia, että katselen turvallisen etäisyyden päästä vierestä, kun naiseni kohtaa kotonaan murrosikäisten kasvattamisen haasteet.

    • elämän paradoksi

      Entä sitten, kun sitä seuraa joskus kaipaisi? Entä, kun sairastuu ja ei ole tukiverkkoa, ei ihmistä kenelle soittaisi tai pyytäisi apua. Suhteiden pitäminen on lähinnä sosiaalisen tukiverkostonkin takia erittäin tärkeää, sillä huomattu on miten ihmiselle käy, kun hänellää ei ole ketään keneen hädän hetkellä turvautua. Moni ei ajattele tätä, kun "omaksi nautinnoksi" haluavat eristäytyä eikä TARVITSE huolehtia kuin itsestään. Lopulta olet yksin ja turvaton ja mitä vanhemmaksi tulet sen pahempaa on edessä.

      • En vain ymmärrä.

        Se, että nauttiin yksinolemisesta ei tarkoita, että on sosiaalisesti nolla. Minä haluan paljon aikaa itselleni sillä siitä nautin, mutta kyllä minulla on paljon kavereita ja ulkona käyn :) Miksi on aina ääripäät?


    • pirrrrrrrrrrrrrr

      Missä on sellainen paikka, johon ei puhelinmyyjät soittele. Haluaisin tietää. Sinne minäkin haluaisin.

      • mene ku ohjus!

        dna asiakaspalvelu!


    • .............

      Minäkin menin parisuhteeseen, melkein heti kun ensimmäinen pitkä parisuhde päätty, mutta huonosti kävi. Se loppu nopeasti, sillä ensin on osattava olla yksin, muuten ei osaa olla kaksin,
      Se oppi tuli, kantapään kautta ja nyt elän yksin, vaikka välillää tuleekin paniikkifiilis, että ei ole ketään, se menee ohi ja huomaan taas nauttivani yksin elämisestä.

      • aiempi lisää..

        elämän paradoksi, onko tullut mieleen, että joillakin menee huonosti parisuhteessa ja eroavat, kuten minäkin ja syy:väkivalta!

        Nyt nautin yksin asumisesta, ja saan olla omassa kodissani, ilman pelkoa.

        Syitä on monia ja ei se tarkoita jos yksin asuu ja ei ole parisuhdetta, etteikö ole muita ihmis-suhteita, useimilla on omaisia ym.


      • mäemäkkylääs
        aiempi lisää.. kirjoitti:

        elämän paradoksi, onko tullut mieleen, että joillakin menee huonosti parisuhteessa ja eroavat, kuten minäkin ja syy:väkivalta!

        Nyt nautin yksin asumisesta, ja saan olla omassa kodissani, ilman pelkoa.

        Syitä on monia ja ei se tarkoita jos yksin asuu ja ei ole parisuhdetta, etteikö ole muita ihmis-suhteita, useimilla on omaisia ym.

        kyllä minä osaan olla yksin, mutta kaksin se on vaikeaa. itse hamuan ympärilleni ihmisiä joilla toisen muuttaminen on yhtä suuri tarve kuin syöminen.


      • elämän paradoksi
        aiempi lisää.. kirjoitti:

        elämän paradoksi, onko tullut mieleen, että joillakin menee huonosti parisuhteessa ja eroavat, kuten minäkin ja syy:väkivalta!

        Nyt nautin yksin asumisesta, ja saan olla omassa kodissani, ilman pelkoa.

        Syitä on monia ja ei se tarkoita jos yksin asuu ja ei ole parisuhdetta, etteikö ole muita ihmis-suhteita, useimilla on omaisia ym.

        Pelkoa on niin monenlaista, et voi ajatella että väkivaltainen suhde on ainoa pelon syy ja sillä pääset peloistasi eroon. Yksinäisyydessä pelot vaan tuppaavat kasvamaan ja yksinäisyys lopulta itsessään jo aiheuttaa pelkoa ja ahdistusta. Muut ihmissuhteet eivät korvaa sitä kaikkein läheisintä ihmissuhdetta, jonka syliin saa turvallisesti käpertyä, jolle voi salaisimmatkin pelkonsa, haaveensa ja ajatuksena kertoa. Omaiset ovat omaisia, mutta rakastettu on osa minua/sinua.


    • aiempi lisää...

      Turvaton olo oli 30 vuotta ja nyt nautin yksin asumisesta.

    • vuodet vierii

      Ehkä vielä, kun olette niin nuoria, mutta miettikääs kun tulette vanhoiksi ja raihinaisiksi -mikä teitä odottaa. Oli taannoin aika paniikinomainen tunne, kun sain allergisen kohtauksen yöllä yksin kotona. Hyvä kun kerkesin amulanssin soittamaan ja sen tulo yksin odotellessa tuntui tooooooooooodella pitkältä ja yksinäiseltä, jopa kauhistuttavalta.

      Viihdyn hyvin yksinäni ja en tarvitse ketään pitämään itselleni seuraa, mutta turvattomuuden tunne joskus pistää ajattelemaan, että vaikka ei mitään niin suurta ja ihmeellistä tunnetta elämäänsä kaipaa, niin se tunne että on joku joka välittää sinusta hädän hetkellä.

      • YksinTurvatonta

        Jouduin ottamaan eron koko elämän kestäneen avioliiton jälkeen.
        Kuvittelin aina, että yhdessä vanhenemme yhdessä ja olemme toistemme tukena, kun alkaa sairauksia tulla iän myötä.

        Juuri tuo tekee olon turvattomaksi, jos jotain sattuu yöllä, eikä ehdi apua soittamaan.


    • tiitii81

      saako kysyä, että mitä työtä teet??? Itsekin olen todella paljon yksin, siis kaksin koiran kanssa asun ja enpä juuri kavereita omista tms. Olisi unelma saada työ jota voisi tehdä kotoa käsin :)

    • Sillätavalla

      Minustakin hauskaa olla yksin. Olen jo lähes 60 v, ja lapsien poismuutos jälkeen olen aika paljon yksin vapaa-ajalla. Pakotan kuitenkin itseni matkustelemaan ja tapaamaan sukulaisia, koska sen jälkeen on kiva ja huojentunut olo kun pääsee kotiin rentoutumaan ja lepäämään.

    • Nautin...

      Samoin, niin minäkin olen. Olen ollut jo 7 vuotta yksin, 2 vuotta meni toipumiseen ed. suhteesta, suhde oli erittäin sairas, menin täysin lukkoon suhteen päätyttyä, vaikka minä olin jättäjä. Nuorena olin naimisissa 14 vuotta, avioliitosta syntyi yksi lapsi, joka on tänä päivänä täysi-ikäinen. Viimeiset viisi vuotta olen todellakin nauttinut yksinolosta. Toki arvostan työpaikkani sosiaaliset suhteet, jotenkin vain tuntuu, että se riittää minulle. Tuntuisi raskaalta ruveta tutustumaan uuteen ihmiseen alusta asti.
      Olin nuorena hyvinkin sosiaalinen, ja osaan vieläkin sitä olla, jos minua sattuu huvittamaan, jotenkin vain tuntuu, että ihmiset keskustelevat, murehtivat ja ihmettelevät niin paljon olemattomia juttuja, ettei minua jaksa kiinnostaa.

      Parhaiten viihdyn yksin kotona hyvän kirjan parissa, lenkkeilen, siivoilen, kokkailen, leivon, nypin puutarhassa, teen lumitöitä (jos niitä on) ja sisustan, se on suuri intohimoni. Olen juuri kalustanut taloni täysin uudestaan, joten nyt on ihanan valkoisia huonekaluja talo täynnä. Haluan panostaa viihtyvyyteen, koska vietän todellakin paljon aikaa kotona, en pahemmin välitä kulkea kylässä tai muissa riennoissa, luokseni tulevat kyllä mielellään kaverit, kutsun heitä silloin kun jaksan olla sosiaalinen.
      Minullakin on hyvin usein puhelin kiinni, en välitä olla tavoitettavissa, kun en tosiaankaan jaksa rupatella tyhjänpäiväisistä asioista, teen niin paljon mieluimmin muuta kun kulutan aikani puhelimessa. Tietokonetta en edes avaa kotona, saan siitä ihan tarpeeksi päivisin. Aikaisemmin kuuntelin ihmisten murheita, mutta huomasin jossain vaiheessa että olin heidän roskakorinsa, joten karsin rankasti ystävänpiirissä, ja ne jotka jäivät saavat tyytyä siihen, että en suostu enää roskakoriksi. Minua ei yksinkertaisesti kiinnosta muitten ihmisen jutut nykyään niin paljon, ja he saavat tottua siihen, että minulle ei nykyään sovi mikä vain.
      Ennen joku kaveri saattoi soittaa minua kuskiksi myöhään lauantai-iltana, ja minä lähdin. Enää en lähtisi ikinä, taksit ovat olemassa. Olin varmaan kiltimpi aikaisemmin, mutta itse voin tänä päivänä paremmin,
      täytyy myöntää, että se sairas suhde opetti todellakin paljon minulle.

      En koe oikeastaan koskaan, että minulla olisi tylsää, tai että tuntisin itseni yksinäiseksi. Ehkä asia olisi eri, jos asuisin yksiössä esim. mutta kun on iso omakotitalo, löytyy aina mielekästä tekemistä.
      Kaupassa käyn kyllä melkein joka päivä, jos ei ruokakaupassa niin vaatekaupassa, hemmottelen surutta itseni sekä herkuilla että uusilla kauniilla vaatteilla, tupakkaan ja viinaan ei mene rahaa.
      Minun pitäisi myös myydä pois tavaraa alta, olen vain hieman laiska siinä, autotalli on tällä hetkellä täynnä huonekaluja, jotka juuri siirsin sinne kun uudet tulivat, vaatekaapit pursuavat vaatteita, toki vien punaiselle ristille silloin tällöin, mutta en tarpeeksi usein, kun on tilaa, tavara vain tahtoo kerääntyä.

    • moderni ystäv.

      Minulla on ollut jo pidemmän aikaa virtuaaliystävä, ja se saa riittää. En ole edes ajatellut, että koskaan näkisin häntä. Yksinolo on todella mukavaa. Olen aikoinani saanut ihan tarpeekseni ihmisistä.

    • Kyllä sitä nauttii yksinäisyydestä ei ole sitä jatkuvaa hälinää ymprillä.. =)

      • ohhohs

        Ai ei vai? Silti istut vetämässä kaljaa meluisessa kuppilassa plösö.


    • naisihminen

      Minäkin yksiäinen.On kylläkin kolme ihanaa aikuista lasta sekä kolme mukavaa lapsienlasta.Yksi ystävä isolla YYLLÄ on,hän asuu kaukana.Leskenä olen ollut pian 5 vuotta.Asun nykyään toisella paikkakunnalla ,kaikki uutta.Masentaa,ennen olin tosi sosiaalinen ,nykyään "mökkiytynyt" Olen kuuskymppinen nainen.En pahannäköinen ,kiltti ,huumorintajuinen,,. En vain osaa ,tiedä miten löytäisin juttuseuraa.!!!!

    • aapinaa

      yksin on hyvä olla kunhan oppii ettei oo yksinäinen vaikka on yksin.

      • aapinaa

        niin ja kaikelle on aikansa elekää hättäilkö valamiin muailman kanssa


    • se siitä ja sen kest

      eipä tee mieli käpertyä hakkaajan syliin...

    • Silloin kun yksinäisyys ja yksinolo on vapaanehtoista, asia ok.

      Kun se alkaa vaivaamaan ja masentamaan, silloin kannattaa hakeutua ihmisten pariin.

    • itelläni on paljon paljon muchos liikaakin ehkä tuttavia ja ystäviä.

      mut en kyllä tiedä parempaa ku perhokamat kädes. kuulet tuulen avulla kaikki maaston muodot ja puut, veden solina. aamukaste, taimen pyristelee kuin perkele koukussasi. lähin kauppa 90kilometrin päässä. ei ristinsielua missään. raikas ilma ja ehkä poroja. ei mäkäräisetkää haittaa ku on nii rauhallista. ehkä ainoat liikenteen äänet ovat tukkirekat ja lomalaiset, jotka hekin tuollaiseen paikkaan mennessään arvostavat rauhaa ja raikkautta.

      ite asun helsingin kalliossa ja tossa ikkunan alla siintää helsingin ehkäpä vilkkain tie, ei autoista vaan juopoista, nisteistä, ei niin juopoista yms hulluista ihmisistä, hälytysajoneuvoista. ja oikeesti ku vien koiran lenkille aamuyöstä nii siel on vittu vielläki porukkaa.
      kyl mä sillee ihmisii kaipaan vaik voin helposti olla viikonki himan läheisyydes, ehkä käydä tapaa vanhempia tai siskoa. ja rakastan luontoo, mut tykkään siit enemmän yksin.. kyl kalassa on kivaa et on faija tai frendit messis, mut ei siin paljoo tuu puhuttuu, on se vähän semmosta terapeuttista, pohdinnallista harrastamista.

      en yhtään ihmettelis myöskään vaikka joskus erakoituisin vain kirjoittelemaan ja tekemään musiikkia, koska musiikin työstäminenkään ei onnistu eikä varsinkaan kirjoittaminen jos ihmisiä häärää ympärillä. mutta rajansa toki kaikella.

    • siinä se on

      Yksin asuvia, ei tarvii sääliä, sillä todellakin, kaikilla oma historia ja se vaikuttaa, miten haluaa elää jatkossa, yksin vai kaksin.

      Hyvää oloa kaikille!, ja kuunnellaan itseä!

    • Hiljaisuuden ihminen

      Olen kolmekymppinen mies, asun suuressa kaupungissa. Lopetin ongelmaisen alkoholinkäytön kolme vuotta sitten, mistä lähtien olen vakiintunut elämään omikseni.

      Olen työssä ihmiskeskeisellä alalla, ja tunnen saavani viikottaisen sosiaalisen kiintiöni täyteen sitä kautta. Sosiaalisissa taidoissani ei ole vikaa, vaan kyse on siitä, että mieluummin olen omikseni kuin epäkiinnostavassa seurassa vain siksi, että joidenkin mielestä ihmisen tulee olla sosiaalinen. En kaipaa ystäviä tai kavereita, vaan omaisiani lukuunottamatta pidän muut tuntemani ihmiset tuttavuuden asteella. Voin tavata heitä harvakseltaan, jos siltä tuntuu, mutta tuttavuus ei velvoita säännölliseen yhteydenpitoon. Perheettömänä vapaa-aikaa on runsaasti. Harrastan liikuntaa, kalastusta, lukemista, katson tv:stä yleissivistävää ohjelmaa, nautin hiljaisuudesta ja mahdollisuudesta pohdiskella asioita keskeytyksettä. Olen kiinnostunut asioista pintaa syvemmältä, mietin paljon mm. ihmisyyttä, ihmisen ja luonnon suhdetta sekä filosofisia kysymyksiä.

      Yksin oleminen ja yksinäisyys eivät tunnetusti ole aina sama asia. Käytän omasta elämäntavastani nimitystä "omikseni". Tunnen kuuluvani ympäröivään yhteiskuntaan ja tunnen lisäksi olevani ihmiskunnan jäsen, joten en ole koskaan yksinäinen, vaikka minulla ei juuri nyt juttuseuraa olisikaan. Voisin kuvitella joskus vielä eläväni vakituisen elämänkumppanin kanssa, jos sopiva ihminen sattuu löytymään, mutta etsimisen vaivaa en lähde näkemään.

    • FreeSoul

      Olen yksin asuva mutta en varsinaisesti yksinäinen. Toki voi olla päiviä etten ole yhteydessä keneenkään. Sitten taas tulee tarve olla jonkin verran sosiaalinen ja tavata tuttuja tai läheisiä. Sen jälkeen on mukava palata taas omiin oloihin. En koe yksin asumista ongelmaksi. Sen sijaan naapurit voisivat lopettaa minusta käytävässä juoruilemisen:). Jos haluan olla yksin, olen yksin vapaasta tahdostani. Ei se muille kuulu.

    • Emmätajuu

      Juu. Nautin yksinäisyydestä. Mutta hiukan alkaa huolestuttaa se, että siitä nauttii jo liikaakin. Mihin katosi se entinen minä, joka viihtyi porukoissa? Kovin moni riento tulee jätettyä väliin, kun ei vaan jaksa olla sosiaalinen. Itse ajattelen, että ei ole normaalia erakoitua liiaksi.

    • Ei,röyhkeyksille

      kotini on linnani ja rauhan tyyssija yksin asuessa ja määrätessä yksin askeleensa.Ulkomaailman häly ja muu meteli on sitäluokkaa,että on varmaan kuin paratiisiin astuisi tullessa kotiin.Alunperin koettiin meteliä provosoivaksi ja ainaista ivan ja materiaalinsa leuhkijaa hieman vinoutuneeksi.Nämä ei juuri katso peiliin eivätkä muutkaan håiriköt.Sanotaan että maailma muuttuu,mutta tuskin parempaan ainakaan henkisesti.Sivitysmaa arvonimemme voisi jo jättää pois ja tilalle Suomen sekalainen ihmiskunta. En vähääkään ihmettele että viihdyt kotonasi.

    • yksi syy

      Minä viihdyn myös yksin, sillä olen huomannut, miten sinkkuja pyydetään aina tekemään jotain, jos kylään pyydetään?
      Ja luullaan, et sinkuilla on aikaa muita passata koko ajan?

    • Täysin yksin ollut

      Täytyy kyllä sanoa, että en ole ikinä kokenut yksinäisyyttä nautittavana, mutta olen oppinut olemaan enemmän tai vähemmän sujut asian suhteen näiden viimeisten 15 vuoden aikana. Ja ikää minulla oli siis 21 vuotta.
      Kallonkutistajalla on kyllä joutunut joskus käymään kun yksinäisyys on liikaa nakertanut elämää.

    • mökkiläinen 56

      yksin asuessa on paljon hyviä puolia,niinku moni on jo todennu.täälä maaseudulla ja omassa mökissä asuessa ei yksinäisyyttä niin tunne,aina on kuiteskin jotakin tekemistä,puiden hakuuta tai kasvimaantekoo.olen ollu työttömänä eripituisia aikoja kohta kymmenen vuotta.ei maaseudulta löydy 56 vuotiaalla naiselle kodin ulkopuolista elämää,työn tai seurustelun merkeissä,siksipä oon alkanut myös minä nauttia kodin pienestä elämänpiiristä.kaksi lasta on ja omillaan,ja pieni poika käy mummolla tarpeeksi usein,siinä tämänhetkinen elämän sisältö,jos vain osaa olla kiitollinen et on terve ja jaksaa hommailla kaiken kotona tarpeellisen työn,niin kyllä hyvin menee.en väitä etteikö olis joskus tarpeen miehinen voima,mut oon tullu toimeen toistaiseksi ilmankin.meitä on paljon,koitetaan vaan jaksaa ,nekin joilla ei oo yhtä hyvin elämä hallussa.

    • mamma mia

      Te mummot ootte sitten ihania! Toivottavasti minustakin joskus tulee tollanen herttis mummelo :D Oon vähän räväkämpi mimmi ja vähän epäilen, että en osaisi tyytyä istumaan mökissäni jossain korvessa ilman miestä :) Miehet on ihania ja minä en tule ilman miestä toimeen millään lailla :))

      • mökkiläinen56

        ei se rauhallinen elämä pahaa kellekään tee.ja kaikille se on edessä ennemmin tai myöhemmin,paras vaan alkaa totutelemaan siihenkin elämän vaiheeseen ettei sit tuu yllätyksenä,räväkkä mäkin olin nuorena,mut kyllä elämä opetaa


    • asaasc sd

      Nautin yksinäisyydestä silloin tällöin todella paljon. Minulla on paljon ystäviä ja miehenkin saisin tuosta vain, mutta viihdyn yksin ainakin toistaiseksi. On ihana tulla töistä kotiin ja lukea vaikka lehteä, käydä koiran kanssa pitkällä lenkillä, tehdä hyvää ruokaa ja myöhemmin lähteä kavereiden kanssa vaikka syömään.

      • Pieni huomio..

        Taidat syödä melkoisesti, kun ensin laitat ruokaa kun tulet kotiin, sitten lähdet vielä illalla syömään.


    • .............

      Näin se on, minäkin luulin nuorena, et kaikki menee kun itse haluan, mutta elämä yllätti ja nyt vietän rauhallista elämää, pienessä kodissa, enkä edes jaksas koko ajan olla menossa.
      Aikansa kutakin ja kaikki vanhenee, nuorena kannattaa vaan olla räväkkä mimmi, sillä tulee myös aika, jolloin pitää osata olla itsensä kanssa.

      Harjoittelu, ei ole pahitteeksi nuorempana jo.

    • Hmm..

      Elämä on valintoja täynnä ja jokainen valitsee sen oman polkunsa, mitä se kellekkään kuuluu mitä kukakin tekee, kun ei vaan loukkaa ketään, jokainen on oman onnensa seppä, minäkin huomasin sen erotessani, että yksin on parempi kuin huonon kaverin kanssa, enkä tunne itseäni yksinäiseksi, koirakin viihtyy, kun ei tarvitse aistia riitaa ja huonoa tunnelmaa kotona. ollaan vaan onnellisesti yksin, mutta ei yksinäisiä.

    • terveellistänormia

      En ole hirveän yksinäinen sinänsä, mutta: kyllä joskus tarvitsen omaa miettimisaikaa, että haluaa olla rauhassa ja miettiä omia asioita, että miten laittaa elämää eteenpäin jne...

      ihan hyvää aikaakin tuollainen välillä, saa rauhassa pohtia itse.

    • 40vAviossa

      Hienoa, että olet sinut yksinäisyyden kanssa ja olet oppinut siitä nauttimaankin.

      Minulla riippuu vähän päivästä.

      Olen eronnut (lähes 40 v avioliitto takana) ja alussa oli todella vaikeata ja surin paljon. Nyt olen alkanut näkemään näitä hyviä puolia yksin olossa:
      -saa tehdä juuri sitä mitä haluaa
      -ei tarvitse ottaa toista huomioon
      -ei tarvitse pelätä, millä tuulella toinen on, kun tulee kotiin
      -rahat riittävät
      -itsetunto alkaa palaamaan takaisin
      -ei ole tilivelvollinen tekemisistään kenellekään
      -nautin hiljaisuudesta (exälläni soi radio/TV 24/7)

      Joudun työssäni olemaan paljon ihmisten kanssa tekemisissä, joten sosiaalista kanssakäymistä saan sitä kautta. Ihmiset tuntuvat kuitenkin olevan niin kiireisiä, että uusia ystäviä, varsinkaan eronneita, ei kutsuta mukaan vapaa-ajalla. Se minua surettaa. Yksin ei ole mukava mennä ravintolaan, teatteriin, elokuviin. Kiitän luojaani, että on lapset ja lapsenlapsi. Ilman heitä elämä olisi paljon tyhjempää.

      Itsetyydytys on keksitty, mutta kyllä sitä ihmisellä on ikävä toisen luo. Tässä iässä sitä tuskin enää ketään tapaa, vaikka

    • Anonyymi

      Nautin yksinäisyydestä. Ihan parasta!

    • Anonyymi

      ei oo ongelmia kun ei oo kavereita mulla netin ulkopuolella, emutten tosin asu yksin vaan isäni kanssa mut tiiän sen jo etukäteen että en tule kärsimään siitä kun joskus asun ihan yksinäni. ei tuu ongelmia siitä.

    • Anonyymi

      Olen aina elämässäni tarvinnut paljon yksinoloa, mutta puolison kuoleman jälkeen yksinoloa vain on liikaa.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 185
      2078
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1972
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      156
      1602
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1598
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1334
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1227
    7. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      11
      1194
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1147
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    Aihe