Hei! Olen ollut vuoden syömättä pillereitä, tarkoituksena olisi perheen lisäys. kuukautiset ovat aina olleet säännölliset mutta en ole tullut raskaaksi. Tulisiko minun jo huolestua? minulla on nuoruudessani ollut klamydia, vaikuttaako se?
missä vaiheessa tulee huolestua??
11
510
Vastaukset
Hei,
Kiitos kysymyksestä. Ensin kysyisin minkä ikäinen olet, 24 v? Varsin huoleen ei ole mitään aihetta, voitte jatkaa yrittämistä siihen asti kun tuntuu, että nyt omat keinot eivät enää riitä.
Jos olette yrittäneet raskautta jo vuoden ajan, voitte kyllä lähteä selvittämään raskauden alkamiseen tarvittavat perusasiat eli miehen siemennestenäyte, sinun hormonitoiminnan ja ovulaation selvittäminen ja mahdollisesti myös munanjohtimien aukiolotutkimus sairastetun klamydian vuoksi. Tosin yksi sairastettu ja heti hoidettu klamydiatulehdus ei yleensä haittaa.
Julkisella puolella voitte aloittaa terveyskeskuksesta, josta saatte lähetteen sairaalanne hormonipoliklinikalle tai jos haluatte nopeampaa palvelua, lähin yksityinen lapsettomuusklinikka osaa varmasti auttaa.
Onnekasta vuotta 2012 teille toivottaen
Anne-Maria / Väestöliiton klinikat- kljasdiwauro
Kannattaisi alkaa tekemään ovulaatiotestejä kotona ja ajoittamaan mahdollisen hedelmöityksen.
- nella
Jos ovulaatiotesti näyttää positiivista, niin onko silloin varmaa, että minun hormonitoimintani on kunnossa? tai että munanjohtimeni ovat auki?
Hei nella,
Positiivinen ovulaatiotesti kertoo ainoastaan sen, että munasolun irtoamisen mahdollisuus on olemassa. Todennäköistä on, että kyseessä on kypsä eli hedelmöityskyinen munasolu, mutta aivan varmaa se ei ole. Jos munarakkula on ollut kunnossa ja irtoava munasolu kypsä niin silloin myös keltarauhanen toimii kuten pitää, mutta pelkkä ovulaatiotesti ei takaa sitä.
Munanjohtimien aukiolon voi varmistaa ultraäänitutkimuksen tai vatsaontelon tähystyksen (laparoskopian) avulla. Mikään veri- tai virtakoe ei kerro aukiolosta mitään.
Ystävällisin terveisin
Anne-Maria / Väestöliiton klinikat
- huolestunut
Olen 25 vuotias. sairastin tietämättäni klamydiaa kuusi vuotta. Tilasin netistä ovulaatiotestejä ja samalla tilasin hedelmällisyystestin. Tein ovulaatiotestin joka oli positiivinen, samalla tein hedelmällisyystestin jonka tulos oli myös positiivinen. Pelästyin kovasti testin tulosta, voisiko tulokseen vaikuttaa parhaillaan oleva ovis? Vai onko klamydia tuhonnut elimistöäni pahasti ja testin tulos oli luotettava?
- nella
huolestunut: minulla sama tilanne, ja häpeän sitä niin etten kyllä tohdi mennä siitä lääkärin kanssa juttelemaan :/ en ainakaan paikkakuntani tk:hon, koska täällä lääkäreillä on taito saada ihminen tuntemaan itsensä entistäkin pienemmäksi. Yksityistä voisin harkita, mutta ovat kalliita.
Ikävä tällainen tauti, kun ei välttämättä anna itsestään mitään merkkiä :/ tosin joudun myös hieman katsomaan peiliin, kun olin 5 vuotta käymättä gynellä (menen mieluummin vaikka hammaslääkäriin XD )
Antaako klamydia mitään vinkkiä itsestään papa-kokeessa?
mulle on jäänyt tosta taudista kammo. Luulen saavani sen milloin mistäkin (wc, saunat ym...) vaikka varsin hyvin tiedän, ettei huolta ole :D Ja naimisissakin jo olen, eli kumppanikaan ei ole vaihtunut :)
Viimeksi kävin papassa yksityisellä lääkäriasemalla. Sieltä tuli tulokset kotiin n. 2 viikon kuluttua. tulosliuskassa oli useampi "rasti ruutuun - kohta". Kaikki tulokset oli rastitettu "parhaimpaan" ruutuun/taulukon yläpäähän. eli kaikki tulokset niin hyviä kuin voi olla. Olisiko näin, jos minulla olisi klamydia? - huolestunut
minä kävin myös papassa ja kaikki ok, vaikka silloin minulla olikin klamydia. Joten ei se näy papassa. Kärsin myös siitä että pelkään sen olevan minulla edelleen vaikka kahdet puhtaat testit olen tehnyt sen jälkeen kun klamydia löytyi. En myöskään ole vaihtanut kumppania, mutta silti siitä jäi kamala pelko. :(
Olen harkinnut käyväni yksityisellä siinä munanjohtimien aukiolotutkimuksessa koska vauvakuume on niin kova. Uskoisin että kunnallisella tutkimukseen pääse veisi kamalasti aikaa.
Tein tänä aamuna toisen hedelmällisyystestin ja tulos oli negatiivinen, voi miten huojentunut olen! :) Ilmeisesti parhaillaan ollut ovulaatio vääristi testiä viimeksi kerran nyt oli negatiivinen! - nella
Mikä tämä tällainen hedelmällisyystesti on ja mistä sellaisen voi hankkia? En ole ikinä kuullutkaan! :O Itselläni myös kova vauvakuume, ja juuri ollaan jätetty ehkäisy pois, mutta nyt on ihan hirveä ahdistus, jos lapsen saanti ei onnistukkaan :/ Miten sitten sait tietää infektiosta? onko sinulla tietoa, mitä tällainen tutkimus yksityisellä maksaa? mä olen jo valmis vähän maksamaankin, jos saisin varmuuden. Olo on todella kurja.
- huolestunut
Hedelmällisyystesti mittaa elimistössä olevan fsh-hormonin määrää, tilasin testin kotitesti.fi. Voihan niitä ongelmia kuitenkin olla vaikka testi näyttää että raskautumisen mahdollisuus pitäisi olla normaali. Minulla aina oli jonkin laista kirvelyä virtsatessa, en ikinä osannut kuvitellakkaan sen olevan klamydiaa. Kävin virtsakokeessa kun epäilin virtsatieinfektioita. Hoitaja soitti minulle tuloksen saatua ja kertoi ettei infektiota ole mutta virtsassa oli paljon jotakin, en muista mitä ja kysyi olisiko klamydiainfektio mahdollinen ja menin sitten klamydiatestiin. Miten itselläsi löytyi ja kauan kerkesi sinulla olemaan? Minua harmittaa niin paljon etten teininä käynyt testeissä. Yksityisellä aukiolotutkimus mahdollisesti maksaa jopa muutaman satasen, en ole täysin varma. Kallista se on mutta sitten ainakin pääsisi heti hoitoihin.
- nella
alavatsakivut paljastivat. Luulen saaneeni sen joskus parikymppisenä, ennen kuin tapasin nykyisen aviomieheni :/ taidanpa alustavasti tiedustella tuolta lääkäritalolta hintaa heti kun rohkenen :) teen sitten vaikka enemmän töitä...
- lapsimahassa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik113585MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar691896Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5421578Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin811204Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja621014Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33968Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214888Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60843- 171834
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768