Kutina ja punaiset läikät

Ikälisiäkö nämä ovat

Kesällä kävin vastaanotolla kun oli esiintynyt voimakasta kutinaa pääasiassa kämmenissä ja jalkapohjissa. Kovin kutina oli kämmenissä kohdissa joissa oli punaisia läiskiä halkaisijaltaan 1-2 cm, niitä esiintyi ajoittain myös muualla kehossa mutta niissä kutina ei ollut yhtä voimakasta. Myös jalkapohjissa esiintyi kovaa kutinaa ja toisinaan se yltyi lähes sietämättömäksi ja hankasin niitä karkeaan mattoon jolloin ne tulivat aroiksi astumiselle.

Lääkäri ei sen kummennin asiaa diaksonoinut vaan kuvailemieni oireiden perusteella kirjoitti reseptin Kestine 10 mg 1-2 tab/pv Ihottuman hoitoon sekä emulssiovoide Apolar 0,1% ihoalueelle 2 x pv ohuelti Kutinan hoitoon.

Kutina lieveni mutta ja punaisia laikkuja ilmestyi jatkossakin. Syksyllä nousi korkea kuume ja jalkaan ilmestyi ruusu joka esiintyi laajimmillaan tulipunaisena nilkasta polveen. Se parani noin kk kestäneellä antibiootti hoidolla.

Tuon jälkeen punaiset kutiavat läiskät pysyivä poissa pari kk kunne ilmaantuivat takaisin. Olen käyttänyt aikaisemmin mainittua Kestineä jota saa ilman reseptiäkin sekä mainittua voidetta. Kutina ei nyt ole ollut yhtä voimakasta ja toisaalta tuntuu ettei tuo voidekkaan vähennä sitä lievää kutinaa joka ei nyt ole jatkuvaa.

Allergiatestejä ei ole tehty enkä ole koskaan aikaisemmin tai nytkään huomannut että olisin jotenkin allerkinen millekkään.
Ruusua tutkiessani netistä huomasin että "Sikaruusun" oireistro ja muutamat kuvat sopisivat tähän, taitaa olla liian kaukaa haettu yhtälö?!

Voiko kuvauksen perusteella tehdä muuta diaknoosia kuin että jatkaa annettua hoito-ohjetta/lääkitystä. Toistaiseksi kutina on niin lievää että ei haittaa elämää.

3

697

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuvaus sopii oikein hyvin ns. infektioekseemaan. Lievää muotoa hoidetaan vahvoilla kortisonivoiteilla, hankalampaa ihottumaa myös sisäisesti pitkällä antibioottikuurilla, jokus jopa sisäisellä kortisonikuurilla. Tarkempi kuvaus taudista on esim Ter veyskirjastossa (www.terveyskirjasto.fi) ja hakusana on Infektioekseema.

    • Ikälisiäkö nämä ovat

      Mainitun infektioekseeman kuvauksista osa sopii mutta ei kaikki.
      Minulla ei ole esiintynyt märkärakkuloita eikä kutiavat kohdat hilseile. Kutinaa on esiintynyt myös alueilla joissa ei ole noita pieniä punertavia alueita sekä myös silmäluomia kutiaa aika usein.
      Iho on ollut kaiken ikäni paremmin rasvainen kuin kuiva. Lääkitystä on kolesterooliin, verenpaineeseen (ohitusleikkaus tehty 20v sitten) ja olen 66v mies
      Varmaan tämän tyyppinen tapaus on vaikea osoittaa johonkin tiettyyn tautiin tms. mutta kannattaisko tutkituttaa esim allergisuus jollekin aineelle tms.

    • urtikariaa

      Vaikuttaa kyllä vahvasti Urtikarialta eli nokkosihottumalta. Minulla nokkosihottumaan auttoi Ararax ja kahden vuoden kärvistelyn jälkeen ihottuma poistui viimein kokonaan.
      Näkyy olevan jo vanhahko ketju, ja vastaukseni ei välttämättä enää mitään hyödytä/ auta, mutta oireet täsmää nokkosrokkoon ja halusin sen sinulleki kertoa jos oireet vielä vaivaa :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      74
      1423
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1237
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      114
      1183
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      78
      1126
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      984
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      78
      783
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      732
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      42
      725
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      376
      722
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      676
    Aihe