onko yhdestä allergiasta kaikki oireet?

lehmä

Mulla on todettu lehmäallergia monta vuotta sitten. Meillä on lypsytila, mutta minä en käy navetassa. Talossa on kuitenkin takuuvarmasti hieman lehmän karvoja.

Voiko mun kaikki oireet johtua tästä allergiasta vai onkohan jotain muutakin takana? Mulla on selvästi allergia oireita: nenä vuotaa aina, silmiä kirvelee ja punottaa, yskittää ja joskus on kurkku tai keuhkot kipeät. Oireet eivät helpotu kun lähden töihin pois kotoa (käyn suihkussa ja puen puhtaat vaatteet suoraan narulta päälle).

Allergialääkkeillä oireet vähenevät, mutteivat katoa täysin pois. Yskiminen ja nenänvuoto jäävät päälle (saattaa vähentyä) ja silmät ovat hieman punaiset, mutta nenän kutina, silmien kirvely ja muut oireet katoavat.

6

200

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iho-oireita

      Myös kiinnostunut lehmäallergiasta.
      Ihon pistokokeissa lääkäri sanoi tuloksen olevan, että olen allerginen vain lehmälle, eikä sillä ole merkitystä, koska asun kaupungissa.

      Myöhemmin sain silmäluomen iholle läntin, joka ei ollenkaan parane. Huomasin, että voiteessa oli vasikan kollageenia. Tästä on 15 v ja läntti on yhä vaan, välillä hehkuu ärhäkän punaisena, välillä hilseilee.

      Voisiko tätä lehmäallergiaa selittää tarkemmin, että mitkä lehmään liittyvää kannattaa välttää ja onko jokin muu allegia "sukua" tälle.

      • iho-oireita

        Lisään edelliseen:
        Mistä sain siis lehmä-allergian? On se mahdollista, sillä 2-3 -vuotiaana asuin sukulaisen maatilalla, jossa oli pari lehmääkin. Siitä lähtien aina kaupungissa.


    • Kaikille lehmäallergisille:
      Lehmälle herkistymiseen tarvitaan jonkinasteinen altistuminen lehmänhilseelle. Sitä on riittävästi karjatiloilla asuintiloissakin, vaikkei koskaan kävisi navetassa. Oireisiin tarvitaan yleensä reilumpi altistuminen. Lehmäallergiaoireet voivat kestää joitakin päiviä, vaikka on poissa kotoa. Tarvitaan 1-2 viikon loma poissa kotoa, jotta lehmäallergian osuuden oireisiin voi arvioida varmasti.
      Pitkään kestänyyt ihottumaläntti silmäluomessa ei johdu lehmäallergiasta. Aika ajoin pahentuva ihottumaläntti voi hyvinkin olla toistopunoittuma (erythema fixum) jostakin lääkkeestä (särkylääke tms). Se ilmaantuu noin 8 tunnin kuluessa lääkkeen nauttimisesta. Parin viikon kuluessa ihottumakohta hilseilee, mutta tumma läiskä jää. Se vaalentuu vuosien varrella, jollei toistopunoittuma uusiudu.

      • iho-oireita

        Kiitos vastauksesta.
        Olen allerginen asperiinille enkä ollenkaan ole 20 vuoteen käyttänyt särkylääkkeitä kuin joskus äärimmäisessä tilanteessa sellaista toista lääkettä, mikä sen nimi nyt olikaan P-, jota yhteen aikaan lapsillekin suositeltiin.

        VIELÄ jäi epäselväksi että miten suhtautua lehmänlihaan, nahasta valmistettuihin tuotteisiin ja maitotuotteisiin. Meillä on esim. nahkakalusto.


      • iho-oireita kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta.
        Olen allerginen asperiinille enkä ollenkaan ole 20 vuoteen käyttänyt särkylääkkeitä kuin joskus äärimmäisessä tilanteessa sellaista toista lääkettä, mikä sen nimi nyt olikaan P-, jota yhteen aikaan lapsillekin suositeltiin.

        VIELÄ jäi epäselväksi että miten suhtautua lehmänlihaan, nahasta valmistettuihin tuotteisiin ja maitotuotteisiin. Meillä on esim. nahkakalusto.

        Särkylääke taitaa olla parasetamoli. Erythema fixumin aiheuttaa joskus jokin muukin kemikaali kuin lääke. Kirjanpidolla selviää, mistä mahtaa olla kyse. Enpä ole nähnyt, että lehmäallerginen reagoisi naudanlihalle. Nahkakalusteessa valkauiset ovat jo muuttuneet parkitsemisen aikana niin, ettei siitäkään pitäisi tulla oireita. Maidossa on eri valkuaisia kuin lehmän hilseessä.


      • iho-oireita
        matti.hannuksela kirjoitti:

        Särkylääke taitaa olla parasetamoli. Erythema fixumin aiheuttaa joskus jokin muukin kemikaali kuin lääke. Kirjanpidolla selviää, mistä mahtaa olla kyse. Enpä ole nähnyt, että lehmäallerginen reagoisi naudanlihalle. Nahkakalusteessa valkauiset ovat jo muuttuneet parkitsemisen aikana niin, ettei siitäkään pitäisi tulla oireita. Maidossa on eri valkuaisia kuin lehmän hilseessä.

        Kiitos, selvisi se mikä on askarruttanut mieltä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      88
      1692
    2. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      118
      1322
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1297
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      78
      1206
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1094
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      893
    7. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      390
      837
    8. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      822
    9. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      42
      805
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      133
      776
    Aihe