Flunssat lisii - liikkuminen vähii

Kovakuntoinen sairas

Hei, olen mies; 49v, pitkä ja hoikka.
Selostus taitaa olla pitkä, mutta onhan vaivakin jo piinaava.

Liikunta on miltei ainoa rentoutumiskeinoni. Kovan liikunnan jälkeen olen aina vain useammin lievässä flunssassa; ei kuumetta (jota ei oikeastaan koskaan), mutta väsymystä
eikä mitään asiaa enää kovempaan liikkumiseen. Usein myös vatsa oireilee samaan aikaan, ilmavaivaa.
Varsinaisesti ei ole kunnon räkätautia (tai harvoin), vaan virus on ikään kuin syvemmällä kehossa. Niskaa särkee, silmiä kirvelee...
Mikäli erehdyn tuolloin liikkumaan liikaa, saattaa tulla poskiontelotulehdus (joita ei fess-leikkauksen jälkeen kuitenkaan kovin usein ole ollut, 1-2 talvessa)

Vastikään huomasin, että tila alkoi pahenemaan fess-leikkauksen jälkeen 2006. `Liikuntapäiväkirjani` kertoo, että leikkauksen jälkeisenä
talvena kovat treenit tipahtivat kahden edellisen talven lukemista puolella. Ja tuosta on menty aina vain huonompaan, enää en ole tälle talvea
yrittänytkään. Taustalla ei takuulla ole masennusta tai laiskuutta. Ahdistusta kyllä joka nyt siis pahenee koko ajan kun enää
rääkkiä kestä, mutta ahdistus ajaisi vain liikkumaan entistä enemmän.

Miksi flunssan (onko tämä flunssaa?) uusiminen liittyy kovaan liikuntaan??! Olen kyllä jotenkin allerginen kuumalle (lämpiääkö keho ja limakalvot turpoo?).
Myös kylmä on pahasta...mulla on lievä astmadiagnoosi, joka on kyllä hyvin kurissa pysynyt.
Olen ilmeisesti monellekin asialle lievästi allerginen, heinälle ainakin ja esim. banaani ja punaviini tuo kutiavaa punaa iholle...huonepölyt ym.??

Leikkauksen jälkeen tein pari kertaa päivässä nenän suolevesihuuhtelua muutaman vuoden. Nyt olen lopettanut tuon nenähuuhtelun. Epäilin sen heikentävän nenän limakalvoa. Nenä on edelleen hyvin auki, joten tilanne ei ainakaan huonontunut. Muutoinkin leikkauksen jälkeen nenä ja keuhkot ovat olleet hyvässä kunnossa, joten sikälikin ihmetyttää. Voiko nenä olla liiankin avoin.

Tilanne alkaa kyllä olemaan sietämätön ja häiritsee jo töitäkin, jossa toisinaan fyysistä rasitustakin. Flunssien välissä tunne kyllä oloni
hyväksi. Kesällä ongelma on vähäisempi eli liittyy kyllä viruksiin. .
C-/D-vitamiineja olen nyt käyttänyt pari vuotta myös purkista. En tupakoi.
Antihistamiineja käytän kesällä, pari-kolme vuotta mennyt myös montelukastia, kortiosoni-sumutteita käytin aiemmin. Syön terveellisesti. Alhoholia menee ehkä usein, mutta vähän; onhan se huono allergialääke, myönnän..turvottaa limakalvoja.

Mikään ei ole auttanut. Hemoglobiini on liki 160. 1-tyypin diabetes mulla on, joka erittäin hyvässä tasapainossa (diabetes on 1-tyypin lievempi alalaji).
Montelukastin aloittamien oli hyvä ja tukkoisuus parani, äänikin, mutta edelleen nämä taudit painavat päälle.

Itse epäilen, että yksi syy on heikentyneet limakalvot nenässä, jonka vuoksi imaisen viruksia. Olen vasta alkanut käyttämään A-vita plus nenäsumutetta ja uskon/toivon sen vahvistavan limakalvoa.
Muu lääkitykseni on vain tuo Montelukast; silmiin olen laittanut jonkin aikaa silmägeeliä. Flixotidea käytän silloin tällöin. Montelukastin myötä sen tarve väheni ja pef-putkella tiedän, että keuhkot ovat kunnossa.
Voisiko muuta lääkitystä tulle kyseeseen; kortisonisumutteet, enemmän antihistamiinia, nyt kesällä heinixiä (jokin muu merkki?)

Vai onko tämä vain hyväksyttävä - ikää kun tulee? Kaikki kovempi liikkuminen on jäänyt oikeastaan kokonaan (siis liikuinta jossa syke oikein nousee ja hiki tulee).
Mikähän mahtaisi olla tällaisen ongelman diagnoosi, teitä allergialääkäreitä on kovin vähän ja olen täältä hieman syrjempää, kiitos.

Vielä yksi; pelasin harrastelätkää muutaman vuoden ja uskoakseni hallin ilma ei lopustaan hyvä ollut. Mikäli siellä on esim. hometta tms., voiko sellaisen tuoma ongelma jäädä pitemmäksi aikaa päälle. Hallissahan oltiin hirmuisessa rääkissä ja tuon harrasteen yhteydessä nämä ongelmat alkoivat esiin tulla.

17

363

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • entinen ilo

      vähän samaa harmia.
      Olen joutunut lopettamaan ainoan liikuntamuodon, josta tykkään, koska korvat tulevat aina pyöräillessä kipeiksi ja alkavat tinnittää.
      Ei auta vaikka kuinka hyvin suojaisin korvat. Kylmyys menee jotenkin muuta kautta.

    • Oireet sopivat oikein hyvin ns. ei-allergiseen yliherkkyysoireiluun, jota aikaisemmin sanottiin vasomotoriseksi oireiluksi. Taustalla on (yleensä peritty) ominaisuus limakalvojen ärtymiseen silmissä ja hengitysteissä, etenkin ylähengitysteissä. Sitä pahentaa erityisesti kylmä ja viileä ilma, joillekin jopa 15 astetta on oireraja. Toisaalta tunnetaan rasitusnuha ja -astma, joka on tietysti pahempi kylmässä/viileässä kuin huoneenlämmössä liikuttaessa. Hyvää keinoa sen hoitamiseen ei ole. Antihistamiineja voi käyttää huoletta vaikka ympäri vuoden. Merkillä ei ole suurta väliä. Kokeilemalla löytää itselleen sopivimman. Joillakin nenäkortisoni tuo helpotusta (niitäkin saa ilman reseptiä), samoin kromoglikaattitipat silmiin (reseptittä, Lomudal, Lecrolyn). Jos niistä on selvästi hyötyä, lääkärin kanssa kannattaa keskustella pitemmästä hoidosta ja reseptistä.
      Vielä maalaiskonsti: Parikymmentä minuuttia 70-asteisessa saunassa kerran päivässä auttaa ueimpia kummasti. Sen mekanismikin tunnetaan. "Saunapilleriä" ei kukaan ole vielä keksinyt. Kesä ei auta sen takia, että on lämmin. Taikasana on aurinko, sillä UV-säteily vaimentaa kaikenlaisia tulehdusreaktioita. Oireet alkavat pahentua 3 viikossa, kun aurinkoaltistus loppuu, ja siitä ei ole 3 kk:n jälkeen jäljellä yhtään mitään.

      • entinen ilo

        tuo 15 osuu aika oikeaan. Varmaan kumminkin niin, että pyöräillessä ilma tuntuu kylmemmältä kuin onkaan. Eli 15 on siedettävä muuten, mutta ei pyöräillessä.


      • Kovakuntoinen sairas

        Ilmeisesti vasmotorinen oireilu ei itsessään aiheuta vielä kovin pahaa sairauden tunnetta, vaan se altistaa sairastumaan herkemmin virustauteihin?

        Saunan olen kokenut kuivan ihon ja punottavien silmien vuoksi vastenmieliseksi. Mennessäni saunaan alan heti raapimaan itseäni, vaikka iho on toki lauteilla vielä kostea.
        Mikäli UV-säteily on hyväksi, voisiko solariumista olla apua?

        Jotenkin on vain tunne, että kunpa saisi saisi noita nenän limakalvoja vahvemmiksi. Kortisonisumute ei ilmeisesti sitä varsinaisesti vahvista, kenties jokin ruoka-aine/vitamiini/hivenaine? Jotenkin jäi tunne, että fess-leikkaus heikensi limakalvoa onteloissa, kun pintaa `raakattiin` pois. Vaikkakin nokka muutoin ollut hyvä ja hajuaistikin parantunut.

        Olisiko kenties syytä käydä asiasta Suu-korva-nenä lääkärin vastaanotolla. Niitä sentään löytyy lähimailta. Toisaalta mistähän saisin tiedon, missä on lähin allergialääkäri, kun asun täällä hieman Keski-Suomen yläpuolella.


      • Kovakuntoinen sairas kirjoitti:

        Ilmeisesti vasmotorinen oireilu ei itsessään aiheuta vielä kovin pahaa sairauden tunnetta, vaan se altistaa sairastumaan herkemmin virustauteihin?

        Saunan olen kokenut kuivan ihon ja punottavien silmien vuoksi vastenmieliseksi. Mennessäni saunaan alan heti raapimaan itseäni, vaikka iho on toki lauteilla vielä kostea.
        Mikäli UV-säteily on hyväksi, voisiko solariumista olla apua?

        Jotenkin on vain tunne, että kunpa saisi saisi noita nenän limakalvoja vahvemmiksi. Kortisonisumute ei ilmeisesti sitä varsinaisesti vahvista, kenties jokin ruoka-aine/vitamiini/hivenaine? Jotenkin jäi tunne, että fess-leikkaus heikensi limakalvoa onteloissa, kun pintaa `raakattiin` pois. Vaikkakin nokka muutoin ollut hyvä ja hajuaistikin parantunut.

        Olisiko kenties syytä käydä asiasta Suu-korva-nenä lääkärin vastaanotolla. Niitä sentään löytyy lähimailta. Toisaalta mistähän saisin tiedon, missä on lähin allergialääkäri, kun asun täällä hieman Keski-Suomen yläpuolella.

        Kutina saunassa on usein yksi muoto hikinokkosihottumaa.
        Solariumista saattaa olla apua nuhaoireisiin, varmemmin kuitenkin varsinaisesta UVB-valohoidosta. Fess-leikkaus ei herkistä limakalvoja. Herkät limakalvot vain ovat sopivia virusinfektioiden tartuntapaikkoja. Käynti korva-nenä-kurkkutautilääkärillä on varmaan paikallaan. Hän voi lähettää tarvittaessa keskussairaalaan, jossa on tarvittaessa laajempaakin allergologista osaamista.


      • Kovakuntoinen sairas
        matti.hannuksela kirjoitti:

        Kutina saunassa on usein yksi muoto hikinokkosihottumaa.
        Solariumista saattaa olla apua nuhaoireisiin, varmemmin kuitenkin varsinaisesta UVB-valohoidosta. Fess-leikkaus ei herkistä limakalvoja. Herkät limakalvot vain ovat sopivia virusinfektioiden tartuntapaikkoja. Käynti korva-nenä-kurkkutautilääkärillä on varmaan paikallaan. Hän voi lähettää tarvittaessa keskussairaalaan, jossa on tarvittaessa laajempaakin allergologista osaamista.

        Edelleen suurin mysteeri ja ahdistuksen aiheuttaja on tuo, MIKSI FLUNSSAN TUNTEMUKSET ISKEVÄT MINUUN PÄÄSÄÄNTÖISESTI LIIKUNNAN JÄLKEEN. Tilanne on jo tosiaan niin tukala, että työelämä jos parisuhdekin alkaa kärsiä.

        Viime syksynä oli parin kuukauden parempi jakso, jolloin kevyehkön kuntosaliharjoittelun ja kovavauhtisen kävelyn (7 km/h) kestin. Joulun alla ensimmäinen hiihto huonolla luistolla poiki ongelmia näihin päiviin saakka.

        Kuumetta ei tule koskaan ja harvoin siis petiin on jäätävä. Noin muodoin tauti tahtoo jatkua pahimillaan viikkoja, kun jollain tapaa pakosta tulee rasitettua itseä.

        Mitä kehossa tapahtuu liikunnan aikana. Olen huomannut , että saunan kuuma ei mulle ole hyväksi. Turvottaako kuuma (siis minulla) limakalvoja ja virukset viihtyvät niissä oloissa. Lämpeneekö keho liikunnan aikana paljonkin. Voiko se lämmennyt keho olla se avainjuttu.
        Kehoni normilämpö on alhainen, useimmiten alle 36 astetta. Onko sekin merkki siitä, että kuuma on myrkkyä keholleni.
        Ja onkohan tuolle asialle mitään tehtävissä? Liekö Oulussa alan huippuosaamista.

        Aion kyllä suu-nenä-kurkkutautien lääkärissä käydä täällä kun poikkeaa, mutta tokkopa hänkään ratkaisua keksii.
        Mainitsit UV-säteilyn voiman. Säteily muodostaa iholla d-vitamiinia, siinä ilmeisesti sen voima. Uskotko kunnon d-vitamiini tankkaukseen. Olen nyt nostanut määrän n 100 mikrogrammaan/vrk....kokeillaan edes. C-vitamiinia menee myös huikean paljon.

        Tämä ongelma on siis noussut pintaan viiden viime vuoden aikana.


      • Kovakuntoinen sairas kirjoitti:

        Edelleen suurin mysteeri ja ahdistuksen aiheuttaja on tuo, MIKSI FLUNSSAN TUNTEMUKSET ISKEVÄT MINUUN PÄÄSÄÄNTÖISESTI LIIKUNNAN JÄLKEEN. Tilanne on jo tosiaan niin tukala, että työelämä jos parisuhdekin alkaa kärsiä.

        Viime syksynä oli parin kuukauden parempi jakso, jolloin kevyehkön kuntosaliharjoittelun ja kovavauhtisen kävelyn (7 km/h) kestin. Joulun alla ensimmäinen hiihto huonolla luistolla poiki ongelmia näihin päiviin saakka.

        Kuumetta ei tule koskaan ja harvoin siis petiin on jäätävä. Noin muodoin tauti tahtoo jatkua pahimillaan viikkoja, kun jollain tapaa pakosta tulee rasitettua itseä.

        Mitä kehossa tapahtuu liikunnan aikana. Olen huomannut , että saunan kuuma ei mulle ole hyväksi. Turvottaako kuuma (siis minulla) limakalvoja ja virukset viihtyvät niissä oloissa. Lämpeneekö keho liikunnan aikana paljonkin. Voiko se lämmennyt keho olla se avainjuttu.
        Kehoni normilämpö on alhainen, useimmiten alle 36 astetta. Onko sekin merkki siitä, että kuuma on myrkkyä keholleni.
        Ja onkohan tuolle asialle mitään tehtävissä? Liekö Oulussa alan huippuosaamista.

        Aion kyllä suu-nenä-kurkkutautien lääkärissä käydä täällä kun poikkeaa, mutta tokkopa hänkään ratkaisua keksii.
        Mainitsit UV-säteilyn voiman. Säteily muodostaa iholla d-vitamiinia, siinä ilmeisesti sen voima. Uskotko kunnon d-vitamiini tankkaukseen. Olen nyt nostanut määrän n 100 mikrogrammaan/vrk....kokeillaan edes. C-vitamiinia menee myös huikean paljon.

        Tämä ongelma on siis noussut pintaan viiden viime vuoden aikana.

        Auringon ultravioletti B (UVB) -säteily rauhoittaa tulehduksia monella mekanismilla. D-vitamiini on yksi niistä, mutta ilmeisesti sieltä heikoimmasta päästä. Iso UVB-määrä kerralla saatuna puolestaan heikentää puolustuskykyä. Siinä selitys kesäflunssille ja aurinkomatkojen herpeksille.
        100 mikrogrammaa D-vitamiinia päivässä saattaa olla liikaa. Kannattaa pysyä suosituksessa, 20 mikrogrammaa/pv.
        Liikunta on stressi, ja liiallinen stressi syö puolustuskykyä. Urheilijat sen tietävät.
        Kohtuus on terveydenkin tavoittelussa paras!


      • Kovakuntoinen sairas
        matti.hannuksela kirjoitti:

        Auringon ultravioletti B (UVB) -säteily rauhoittaa tulehduksia monella mekanismilla. D-vitamiini on yksi niistä, mutta ilmeisesti sieltä heikoimmasta päästä. Iso UVB-määrä kerralla saatuna puolestaan heikentää puolustuskykyä. Siinä selitys kesäflunssille ja aurinkomatkojen herpeksille.
        100 mikrogrammaa D-vitamiinia päivässä saattaa olla liikaa. Kannattaa pysyä suosituksessa, 20 mikrogrammaa/pv.
        Liikunta on stressi, ja liiallinen stressi syö puolustuskykyä. Urheilijat sen tietävät.
        Kohtuus on terveydenkin tavoittelussa paras!

        Olisin vielä hieman jatkanut tätä tarinaani.

        Olo on nyt hieman ollut vahvempi. Olen käynyt kolme kertaa solariumissa, jonka lamput tuottavat myös uvb-valoa. Vaikea arvioida sen vaikutusta. Auringon valossa on uvb-valoa keskimäärin 5%, tuo lamppu tuottaa vastaavaa 1%. Solarium on kuitenkin viisi kertaa voimakkaampi eli esim. 10 min tuossa valossa pitäisi vastata samaa aikaa auringossa uvb: n suhteen.

        Olen myös syönyt runsaasti c- ja d-vitamiinia. Jälkimmäistä jopa sata mikrogrammaa/vrk. Lisäksi kalaa..kalöljyä
        Aivan varmoja konkreettisia havaintoja on ollut; kynnet kasvavat selvästi vahvemmaksi. Lisäksi esim. silmät ovat kosteammat eivätkä punastu saunassa niin paljoa kuin aiemmin.

        Luin keliakia-lehdestä mielenkiintoisen artikkelin gluteeni-yliherkkyydestä. Se ei ole keliakiaa, mutta viljatuotteet ovat pahasta. Olen täysin varma, että kärsin tuosta ja olen jättänyt gluteenit minimiin. Uskon että tuo ongelma on tuonut jonkinmoista ravinteiden imeytymisongelmaa.

        Edelleen kuitenkin tulee herkästi sellaisia lieviä sairauden/flunssan tuntemuksia liikunnan jälkeen (kovaa rääkkiä en todellakaan ole harrastanut).
        Eilen kävelin aika kovaa tunnin. Nyt aamulla aivastuttaa ja pitää niistää. Varsinaisesti nokka ei ala vuotamaan, mutta hieman väsynyt olo ja esim. korvat meinaavat kutista.

        En ole varma, onko kyseessä jo lievä flunssa vai jokin allerginen reaktio. Voiko väsymystä ilmaantua ilman viruksia ja bakteereja? Kokemuksesta vain tiedän, että jos tänään teen vastaavan lenkin, olo vain pahenee.
        En usko kyseessä olevan katupölyn tai siitepölyn aiheuttaman tilan, vaan juuri tuo fyysinen rasitus.

        Olen nyt aivan varma, että kesäinen auringonpaiste on sopivassa määrin todellakin hyväksi. Olen vuosia ja vuosia vältellyt aurinkoa (varsinkin polttavaan aikaan). Nyt jatkossa aion nauttia siitä sopivassa määrin. Mikäli olen kärsinyt vielä jonkinlaisesta ravinteiden imeytymisongelmasta, ei kai ihmekään että vastustuskyky on heikennyt. Uskon d-vit hoitavan hieman myös tätä allergiaongelmaani.

        Kiitos siis vinkeistä ja toivotaan paisteista kesää :)


      • Apua saanut
        Kovakuntoinen sairas kirjoitti:

        Olisin vielä hieman jatkanut tätä tarinaani.

        Olo on nyt hieman ollut vahvempi. Olen käynyt kolme kertaa solariumissa, jonka lamput tuottavat myös uvb-valoa. Vaikea arvioida sen vaikutusta. Auringon valossa on uvb-valoa keskimäärin 5%, tuo lamppu tuottaa vastaavaa 1%. Solarium on kuitenkin viisi kertaa voimakkaampi eli esim. 10 min tuossa valossa pitäisi vastata samaa aikaa auringossa uvb: n suhteen.

        Olen myös syönyt runsaasti c- ja d-vitamiinia. Jälkimmäistä jopa sata mikrogrammaa/vrk. Lisäksi kalaa..kalöljyä
        Aivan varmoja konkreettisia havaintoja on ollut; kynnet kasvavat selvästi vahvemmaksi. Lisäksi esim. silmät ovat kosteammat eivätkä punastu saunassa niin paljoa kuin aiemmin.

        Luin keliakia-lehdestä mielenkiintoisen artikkelin gluteeni-yliherkkyydestä. Se ei ole keliakiaa, mutta viljatuotteet ovat pahasta. Olen täysin varma, että kärsin tuosta ja olen jättänyt gluteenit minimiin. Uskon että tuo ongelma on tuonut jonkinmoista ravinteiden imeytymisongelmaa.

        Edelleen kuitenkin tulee herkästi sellaisia lieviä sairauden/flunssan tuntemuksia liikunnan jälkeen (kovaa rääkkiä en todellakaan ole harrastanut).
        Eilen kävelin aika kovaa tunnin. Nyt aamulla aivastuttaa ja pitää niistää. Varsinaisesti nokka ei ala vuotamaan, mutta hieman väsynyt olo ja esim. korvat meinaavat kutista.

        En ole varma, onko kyseessä jo lievä flunssa vai jokin allerginen reaktio. Voiko väsymystä ilmaantua ilman viruksia ja bakteereja? Kokemuksesta vain tiedän, että jos tänään teen vastaavan lenkin, olo vain pahenee.
        En usko kyseessä olevan katupölyn tai siitepölyn aiheuttaman tilan, vaan juuri tuo fyysinen rasitus.

        Olen nyt aivan varma, että kesäinen auringonpaiste on sopivassa määrin todellakin hyväksi. Olen vuosia ja vuosia vältellyt aurinkoa (varsinkin polttavaan aikaan). Nyt jatkossa aion nauttia siitä sopivassa määrin. Mikäli olen kärsinyt vielä jonkinlaisesta ravinteiden imeytymisongelmasta, ei kai ihmekään että vastustuskyky on heikennyt. Uskon d-vit hoitavan hieman myös tätä allergiaongelmaani.

        Kiitos siis vinkeistä ja toivotaan paisteista kesää :)

        Oletko tankannut probiootteja myös? Mittauta D-vitamiinisi verestä, ettei tule syötyä liikaa. Ja muista, että kortisoni on stressihormonia... Onko Oulussa FLT-ravintovalmentajaa? Käy tapaamassa, jos löydät.


    • ihmettelyä

      Minulle toi oireilu kuulostaa samantyyppiseltä mikä sisäilmajuttuihin liittyy... mietin, että vaikka se liittyy siihen liikunnan jälkeiseen olotilaan sulla, niin mititkö oletko muuttanut ja asunut jossain tietyssä paikassa sinä aikana kun oireita on ollut? Tai työpaikassa?

      Itselläni on tommosta epämääräistä sairaudentunnetta ollut hometyöpaikassa, mutta olo saattoi tulla myös työpäivän jälkeen vasta illalla, eikä silloin, kun olin varsinaisesti siellä paikassa... tosin tuli sekä että.

      Tällä hetkellä kärsin lievästä samanlaisesta oirelusta sillon tällöin (päivittäin) ja mietin johtuisiko se taas kerran asunnosta VAI kenties voiko siitepölyaika aiheuttaa sellaista, vaikka ei nuhaa tms olisikaan... jos joku tietää siitä jotain olisin kiitollinen kommenteista... En aivastele, eikä nenä juurikaan vuoda ulkona, minulla on ollut koivuallergia, mutta siedätys siihen tepsi aikas hyvin. Tuo lievä ikään kuin tulisi flunssa, muttei tule-olo kuitenkin on häirinnyt tässä viikon verran. Saman verran olen asunut myös uudessa asunnossa.....

    • teija.dunder

      Tukkoisuus ja lievä flunssan tuntu sopivat pölyallergian oireeksi. Osalla on selviä nenäoireita kuten aivastelua, nuha oireita ja toisilla pelkästään silmäoireita (kutinaa tai rikan tunnetta) ja osalla tätä lievän flunssan oiretta. Suomalaisten suurin riskiaika näille oireille on maaliskuusta juhannukselle jolloin tyypillisesti on sekä katupölyjä sekä lehtipuiden siitepölyä runsaasti ilmassa.

      • Kovakuntoinen sairas

        Hei,


        Olisitko mitenkään jaksanut lukea tätä viestiketjua läpi ja kenties jotain kommentoida. Edelleen nuo rasituksen jälkeiset ongelmat tulevat usein päälle. En siis uskalla juuri enää kovaa liikkua, vaikka tahto siihen olisi.
        Olisiko sikäli mennyt parempaan, että tuo väsymystila menee hiukan nopeammin ohi (noin parista päivästä viikkoon). Oireet siis ovat; noin vrk. liikunnasta alkaa hieman aivastuttamaan, lievää nenän vuotoa, ääni käheytyy ja hajuaisti heikkenee. Tulee hieman vilun tunnetta (muttei kuumetta), kuitenkin voimakas väsymys ja sellainen lihasheikkous. Selkeä tuollainen lievän flunssan kaltainen tila.

        Voiko rasituksen yhteydessä tulla jokin allerginen reaktio, kun keho lämpenee (jolle jo epäilen olevani allerginen) ja elimistössä on esim. histamiinia. Mm. punaviinin olen heittänyt kokonaan pois, koska tuntuu että sitä nautittuani tulen vieläkin herkemmin liikunnan päälle sairaaksi. Voisiko rasitus aiheuttaa allergisen reaktion, joka turvottaa limakalvot ja kenties edesauttaa viruksien tartunnan. Yksityisellä korva-nenälääkärillä olen käynyt, mutta hän opastaa sisätautien erikoislääkärille. Tk: ssa epäilee mahdollisesti sydäntä, jossa en usko mitään ongelmaa olevan. Sydänfilmi on otettu puoli vuotta sitten eikä mitään ongelmaa. Eli lähetettä ei vielä eteenpäin ole. Ongelma on kuitenkin äärimmäisen ikävä ja tuntuu että elämä pyörii jo tämän ympärillä ja haittaa jokaisella elämän osa-alueella. Ei ole sisäilma-ongelma ja kaikki mahdollinen
        on maitohappobakteereista lähtien syöty - myös kunnon ruokaa. Mitähän tulisi ja voisi tehdä?


      • utelias20
        Kovakuntoinen sairas kirjoitti:

        Hei,


        Olisitko mitenkään jaksanut lukea tätä viestiketjua läpi ja kenties jotain kommentoida. Edelleen nuo rasituksen jälkeiset ongelmat tulevat usein päälle. En siis uskalla juuri enää kovaa liikkua, vaikka tahto siihen olisi.
        Olisiko sikäli mennyt parempaan, että tuo väsymystila menee hiukan nopeammin ohi (noin parista päivästä viikkoon). Oireet siis ovat; noin vrk. liikunnasta alkaa hieman aivastuttamaan, lievää nenän vuotoa, ääni käheytyy ja hajuaisti heikkenee. Tulee hieman vilun tunnetta (muttei kuumetta), kuitenkin voimakas väsymys ja sellainen lihasheikkous. Selkeä tuollainen lievän flunssan kaltainen tila.

        Voiko rasituksen yhteydessä tulla jokin allerginen reaktio, kun keho lämpenee (jolle jo epäilen olevani allerginen) ja elimistössä on esim. histamiinia. Mm. punaviinin olen heittänyt kokonaan pois, koska tuntuu että sitä nautittuani tulen vieläkin herkemmin liikunnan päälle sairaaksi. Voisiko rasitus aiheuttaa allergisen reaktion, joka turvottaa limakalvot ja kenties edesauttaa viruksien tartunnan. Yksityisellä korva-nenälääkärillä olen käynyt, mutta hän opastaa sisätautien erikoislääkärille. Tk: ssa epäilee mahdollisesti sydäntä, jossa en usko mitään ongelmaa olevan. Sydänfilmi on otettu puoli vuotta sitten eikä mitään ongelmaa. Eli lähetettä ei vielä eteenpäin ole. Ongelma on kuitenkin äärimmäisen ikävä ja tuntuu että elämä pyörii jo tämän ympärillä ja haittaa jokaisella elämän osa-alueella. Ei ole sisäilma-ongelma ja kaikki mahdollinen
        on maitohappobakteereista lähtien syöty - myös kunnon ruokaa. Mitähän tulisi ja voisi tehdä?

        Mistä tiedät, että kyseessä ei ole sisäilmaongelma?


      • Kovakuntoinen sairas
        utelias20 kirjoitti:

        Mistä tiedät, että kyseessä ei ole sisäilmaongelma?

        Kotini on takuulla huoneilmaltaan hyvä (monen muun kokemaa sekä sanomaa ja jopa haistamaa; vaimollani ei ole minkäänlaisia ongelmia ja on äärimmäisen herkkänenäinen) ja työni on siksi liikkuvaa, etten tstolla ole yhtäjaksoisesti pitkään.


    • teija.dunder

      Viestiketjusta jää vaikutelmaksi, että rasituksen sieto on heikentynyt parin vuoden aikana. Joskus aiemmin on todettu lievä astma, onko se tasapainossa seurantakäynetin perusteella. Nenän limakalvojen FESS-toimenpiden vähensi nenäoireita ilmeisesti ainakin alkuun. Onko allergiat tutkittu? Miten diabeteksen hoitotasapaino? Onko muita autoimmuunisairauksia selvitetty? Viestien perusteella sinulla on runsaasti arkeasi ja harrastuksiasi haittaava oireilu, jota kannattaa selvittää edelleen jotta pystyt jatkamaan esim liikkumista siinä määrin kuten haluat.

    • kira10

      hei!!!!!

      kuinka kauan voi käyttää a-vitaplus nenäsumutetta yhtäjaksoisesti?????

    • teija.dunder

      A-vitamiini nenäsuihkeista tai tipoista ilmoitetaan, että haittavaikutuksia ei ole raportoitu. Suosituskäyttöaikoja ei myöskään ole esitetty. Useimmat käyttävät näitä 1-2 viikon kuureina ja tarpeen mukaan vaihtavat kosteutustippoihin tai öljyihin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      78
      1510
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1267
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      120
      1227
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      78
      1166
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1024
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      82
      823
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      42
      765
    8. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      762
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      380
      738
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      696
    Aihe