Atooppinen iho

Nilla84

Hei,

atooppinen iho, josta olen kärsinyt lapsesta asti, on parin viime vuoden ajan muuttunut koko ajan pahemmaksi ja pahemmaksi. Aina ennen olen selvinnyt sen kanssa hyvin (mitä nyt sormista tirskahteleva veri tai punainen naama on hävettänyt välillä), mutta nyt viime aikoina en ole pystynyt kunnolla nukkumaankaan kutinan, pistelyn ja polttelun vuoksi. Ihan kuin kusiaisia kävelisi ihollani ja purisi sieltä täältä. Ihottumaa on erityisesti taipeissa, ranteissa, niskassa ja leuassa, silmäluomissa, takareisissä ja nilkoissa. Viime aikoina sitä on ilmaantunut myös rintaan, kainaloihin ja selkään - täysin ihottumatonta paikkaa ei oikeastaan ole. Ihottuma ilmenee tällä hetkellä punoituksena, visvaisina haavoina, rikkoutuvana ihona (en osaa olla raapimatta), turvotuksena (järkyttävät rypyt silmien alla) ja pienenä hilseilynä. Välillä hilseily on vahvempaa ja tuolloin ihoni on ikään kuin paranemisvaiheessa pahentuakseen sitten uudelleen.

Olen kovasti koittanut etsiä syytä pahenevalle ihottumalleni, mutta mikään ei ole tuntunut auttavan. Olen vaihtanut pesuaineet allergiaystävällisiin, luopunut hamsteristani, kokeillut vehnätöntä ruokavaliota, koittanut olla ilman maitoa, ollut etelän auringossa, syönyt kortisonikuurin etc... Kortisonikuurista ja -voiteista sen verran, että ne ovat auttaneet aina hetken, mutta lopettamisen jälkeen ihottuma on tullut aiempaa pahempana takaisin. Stressikään ei tunnu olevan ihottuman syynä. Aloin muutama päivä sitten syödä Iho Omega -kapseleita, kun joku niitä toisella foorumilla suositteli. Ihon paheneminen on kuitenin jatkunut tänäkin aikana.

Limuusivoiteista on apua kasvojen ihottumaan, mutta en raaski käyttää niitä muualle kun ovat sen verran kalliita ja pitää käyttää rahaa muuhunkin elämään kuin tähän *****n ihottumaan. Muutoin olen käynyt suurinpiirtein koko apteekin perusvoidevalikoiman läpi, kun olen etsinyt voidetta, joka auttaisi. Pitkään niistä olikin apua, mutta nykyään ainoa helpotus mitä perusvoiteista tulee on se, että ne vievät suihkun jälkeisen kiristyksen iholta pois. Repair - voide on toki tehokasta halkeilevalle iholle, mutta ihan kuin sekään ei enää kunnolla auttaisi. Olin jo jossain vaiheessa sitä mieltä, että kaikissa Orionin voiteissa on jotain, mikä pahentaa ihottumaani, mutta nyt samanlaista punoitusta ilmenee muidenkin valmistajien perusvoiteiden laittamisen jälkeen, vaikka hetken aikaa niistä oli apua.

Olen käynyt yksityisellä ihotautilääkärillä kaksi kertaa vuoden sisällä, ja lisäksi kerran terveyskeskuslääkärillä. Mistään näistä ei ole ollut kuin lyhytaikaista apua. Terveyskeskuslääkäri otatti allergiatestit verikokeina, ja niissä ilmeni minulle jo tuttuja asioita: olen allerginen koirille, kissoille, timoteille, pujolle, koivulle jne. Oikeastaan lähes kaikki testatut vasta-aineet olivat yli 0.35:n viitearvon maitoa lukuun ottamatta. Lyhenteellä CladHeE -olevan vasta-aineen arvo oli 8.91, mikähän mahtaa olla kyseessä? Terveyskeskuslääkäri tuota googletteli, mutta ihan selkeää vastausta sille, missä tuota hometta(?) käytännössä esiintyy, en saanut. Ilmeisesti kuolevissa kasveissa ja joskus ihmisissä sitä voisi olla? Voiko sitä mahdollisesti olla puolisoni iholla?

Mitä voisin tehdä, jotta ihoni paranisi? Voiko ihottuma/tulehtunut iho aiheuttaa väsymystä, nukun jatkuvasti melkein 12 tunnin yöunia jos ei tarvitse herätä töihin tms?

8

462

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Cladosporium herbarum on home, jota on kaikkialla luonnossa, joskus myös kotona. Jos ei ole mainittavaa homealtistusta (pölyn muodossa), ei löydöksellä ole ihottuman kannalta merkitystä. (Allergeenien nimet ovat testeissä koodeina, joissa on sukunimen ensi kirjaimet ja sitten etunimen ensi kirfjaimet. Esimerkiksi Meikäläinen Matti olisi koodina MeiMa).
      Joskus laajan ihottuman takana on jokin muu kuin tavallinen allergeeni. Sen takia kannattaisi ottaa muutama verikoe lisää. Joskus niistä löytyy syy ihottumaan. Muita syitä ovat rasvahiiva-allergia ja allergia omalle itselleen. Rasvahiivoja on kaikkien ihossa ilmeisesti monta eri lajia. Veri- tai ihokokeen tuloksella ei ole niiden suhteen merkitystä. Rasvahiivojen merkityksen saa parahaiten selville sisäisellä rasvahiivalääkkeelä. Ne ovat reseptilääkkeitä. Jos ei syy ole rasvahiivoissakaan, syynä pidetään herkistymistä jollekin sarveiskerroksen valkuaiselle, josta on kehittynyt allergeeni. Kyseessä on siis jonkinlainen autoimmuunitauti. Sellaista hoidetaan usein sisäisellä immunosuppressiivisella lääkityksellä. Vaihtoehtoja on useita.
      Mitä sitten itse voi tehdä? Toistaiseksi ei juuri muuta kuin olla sitkeä ja käydä lääkärissä.

    • Nilla84

      Kiitos vastauksesta! Täytyykin käydä kysymässä lääkäriltä resepti tuohon rasvahiivalääkkeeseen ja ehkä ottaa lisää verikokeita. Riittääkö, jos syön itse rasvahiivakuurin, vai pitäisikö myös mieheni syödä sellainen - leviääkö rasvahiivat ihmiseltä toiselle? Miehelläni on iholla rasvasyyliä, mutta niillä ei varmaan ole mitään tekemistä rasvahiivojen kanssa?

      • 200.

        Oletko vaihdevuosi-iässä?
        Itselläni iho tuli huonoksi (ei NOIN huonoksi) mutta kun aloin syödä hormoneja niin iho on ollut varsin hyvä paitsi selkää kutittaa kamalasti, vaikkei siinä näy mitään.


      • Rasvahiivoja meillä on kaikilla omastakin takaa, joten ne eivät tartu. Terveihoisen ei ole syytä syödä turhaan hiivalääkkeitä. Minun mielestäni lääkekokeilu olisi paikallaan. Millään muulla keinolla sen mahdollisista hyödyistä ei saa selvää.


    • Nilla84

      Juuh kokeillaan, kiitokset vielä vastauksista!

    • Nilla84

      Sain terveyskeskuslääkäriltä reseptin Sporanox -kuuriin kun kävin taas valittelemassa iho-ongelmiani. Googlettelin asiasta enemmän, ja Sporanox ei todellakaan taida vaikuttaa rasvahiivaan. Ehdin kuitenkin jo aloittaa kuurin, kannattaako se jatkaa loppuun vai kuinka? Mitä rasvahiivalääkettä tarkoitit? Tretinoiinia?

      Minulla on viime aikoina varsinkin ollut hilsettä, ja toisessa sääressäni monta karvatupentulehdusta. Nämä saattaisivat varmaan viitata tuohon, että ihon pahenemisen taustalla voisi osittain olla rasvahiiva?

      • Sporanox on yksi n.s. atsoleista, jotka tepsivät rasvahiivaan. Se on käypä lääke.


    • Nilla84

      No hyvä kuulla, kiitos vastauksesta!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      86
      1637
    2. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      118
      1290
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1287
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      78
      1196
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1074
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      883
    7. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      386
      803
    8. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      802
    9. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      42
      795
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      133
      766
    Aihe