Hätäruokaa? Mitä syötiin ruokapulassa?

Korvike

Kuka muistaisi niitä ruokia, joita tehtiin kun oli pulaa ruuasta? Mitä silloin syötiin, kun oli nälkä eikä oikein mitään syötävää?

36

1636

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vain lukenut

Maaseudulla yleensä saatiin riistaa metsästä, jäniksiä, riekkoja ja peltopyitä, syksyllä sorsastus antoi ruuanlisää.

Hirvenkaato antoi kyläkunnille jaettavaksi, aivan kuin tänä päivänäkin.

Jauhoistahan pula ennen oli, jos sato epäonnistui, peruna nyt yleensä ehti satoon asti, sitä ennen nauriit.
      Ohuempaa vesivelliä vaan keitettiin ja pettua leipään täytteeksi. On jopa terveysvaikutteiseksi todettu.

• Yli 70 v.

Kysytkö tosissasi?
      Kaikki ruoka oli kortilla ja kerran kuussa saatiin uudet kortit, paitsi yleisostokortit, jotka kestivät muistaakseni 3 kk.

Meillä syötiin perunaa. Jokaiselle varattiin iso kasa perunoita, ja ruskeaa kastiketa tehtiin jostakin jauhosta ja vedestä, jatkettiin aina seuraavana päivänä.
      Maitoa lapsille puoli,litraa ja aikuisille 2 dl päivässä.
      Jos kurnaalia oli myynnissä, sitä jonotettiin tuntikausia. Kaikkea muutakin jonotettiin, jos vain saatiin vihiä jostakin elintarvikkeesta.

Sieniä oli suolassa, niistä tehtiin soosia myös. Kevätpuolella sienet ollivat paksusa homeessa. Ne pestiin puhtaaksi monessa vedessä. Hilloja oli myös tehty kellarin hylly täyteen, mutta sokeria liian vähän tietysti. Atamonilla yritettiin säilöä. Homeesahan nekin olivat.

Eräänä talvena äitini keräsi 5-henkisen perheemme kaikki lihakupongit joulukuussa yhteen ja sai jouluksi runsaan kilon paistin.

Kaupan leipä oli huonosti paistettua ja tietenkään ei voita ollut. Kotitalouksissa ei ruisjauhoja ollut leipomiseen.
      Herneitä sai, hernesoppa oli herkkua.

Me lapset olimme niin heikossa jamassa, että naarmutkin alkoivat märkiä. Vatsavaivat iskivät joka aterian jälkeen. Ei me osattu sen kummemmin valitella. Muusta ei tiedettykään.

Teet ja kahvit olivat korviketta ja vastiketta. Makeisina oli sakariiniliemessä liotetut porkkanasuikaleet.

Se oli todellista karppausta, ja ihmiset olivat hoikkia ja terveitä. Paikasta toiseen mentiin polkupyörällä, jos kumit olivat käyttökelpoiset, muuten käveltiin, talvella potkukelkalla. Liikuntaa sai jokainen.

• Korvike

Kyllä kysyn tosissani, kun olen ihmetellyt nykyisiä puheita siitä miten mukamas ennen syötiin voita ja kermaa ja läskiä, eikä vältelty rasvaa. Minä kun puolestani muistan että ravintorasvoja ja lihaa käytettiin niukasti ja säästellen.

Ja muistan kuulleeni nälästä, nälästä joka vei terveyden ja saattoi monet nuoret ihmiset ennenaikaiseen hautaan.

• matleena muori
        Korvike kirjoitti:

Kyllä kysyn tosissani, kun olen ihmetellyt nykyisiä puheita siitä miten mukamas ennen syötiin voita ja kermaa ja läskiä, eikä vältelty rasvaa. Minä kun puolestani muistan että ravintorasvoja ja lihaa käytettiin niukasti ja säästellen.

Ja muistan kuulleeni nälästä, nälästä joka vei terveyden ja saattoi monet nuoret ihmiset ennenaikaiseen hautaan.

Ennen sotaa oli lamavuodet 30 luvulla. Olet aivan oikeassa silloisesta elintarvikepulasta.
        Maaseudun asukit eivät kokeneet sitä samalla lailla tietenkään, kun omavaraisuus oli selviö.

Mutta terveempää on olla hieman nälkäinenkin, siihen saamme hieman köyhtyessämme varautuakin, mutta tietoisena
        sen vain olevan hyväksi kestämme tulevankin.

• Yli 70 v.
        Korvike kirjoitti:

Näistä vastauksistakin huomaa, että kaupunkilaisten tilanne oli huomattavasti heikompi kuin maaseudulla. Se aiheutti mustan pörssin kaupan, jolla myytiin voit ja läskit järkyttävin hinnoin kaupunkilaisille, jotka joutuivat kiertelemään lähiseudun taloissa ruokaa metsästämässä.

Isäni ei siihen suostunut, sillä oli kaupungin virassa ja kaikkien silmälläpidossa. Elimme korttiannoksilla. Yhtenä talvena emme saaneet mistään munia, joten pääsiäisenä oli ihan juhlaa, kun jokaisella oli keitetty kananmuna munakupissa!

• Varsinaisina nälkävuosina 1800 luvun puolella tehtiin pettuleipää; sekoitettiin kait mäntypuun kaarnatonta, kuorta ruisjauhon jatkeeksi.
      Ja hui, turhaan siitä häpeillen puhuttiin, oli kuulemma hyvin vitamiini ja kuitupitoista.

Nyt sitten jälkeenpäin on kehitetty erilaisia terveysjuomia- jaa tuotteita puusta. Kuusenkerkkälikööriäkin jossaain päin maatamme tislatahan.

• avkt...--

Kukaan ei Teistä tiedä totuutta, olette apinoita järjessä asiassa.

Täytyy vain taaskin nähdä missä olen elänyt.

hyvä kun kaikki on vain muisto, joka ei palaa.

• avkt-.,-...

Täytän ensi kuussa 65 vuotta.

• Poti´
        avkt-.,-... kirjoitti:

Täytän ensi kuussa 65 vuotta.

Olet väärän ikäryhmän palstalla. Pysy porukassasi.

• epäilee?

Mahtaaks kukaan tietää totuutta? Niiden totuuksien määristä, joiden lukumäärä on rajaton - edes avkt!
      Entä jos kupsahdatkin ennen tota 65 virallista eläköitymisikää? Minkä totuudenlöytäjän maailma menettäisikään?

• maalais lapsi

sotaaikana syötiin perunaa voin kanssa ja kanamunia, marjoja metästä, kotiin säilöttynä, oma sika teurastettiin ja vietiin talveksi pakkaseen aittaan, sieltä haettiin sopiva pala silloin tällöin, ei joka päivä syöty liharuokia, voi kirnuttiin itse kotona , ylimääränen myytiin kauppaan, leipä' leivottiin omista jauhoista omasta pellosta kasvtetusta viljasta jauhettuna jauhoiksi, tämmöstä muistan.
      Saippua tehtiin kotona saunan muuripadassa, siihen pantiin sian ja elinten rasvaa ja lipeäkiveä, ne keitettiin niinkauan että tuli ruskeaa saippuaa, saman näköstä kuin mäntysoopa.

• avkt-.,-.-.-.

Olet rikas--- tiedän mistä kirjoitat. Teissä näkyy rikkaus on turhaa minulle puhua mikä on köyhyys.

tänään en ole rikas, on rauha elämälle ei aivan koska olen yksin.. en asu ... siellä kuin Te moni... en myöskään yksin, koska hon on lähellä ja viisas.

Köyhyydestä on turha apinoiden kirjoidella, koska tiedän.

• tiedän...
        avkt-.,-.-.-. kirjoitti:

Olet rikas--- tiedän mistä kirjoitat. Teissä näkyy rikkaus on turhaa minulle puhua mikä on köyhyys.

tänään en ole rikas, on rauha elämälle ei aivan koska olen yksin.. en asu ... siellä kuin Te moni... en myöskään yksin, koska hon on lähellä ja viisas.

Köyhyydestä on turha apinoiden kirjoidella, koska tiedän.

Tiedän koska olen muuttanut pois ja miksi en voi sanoa.

Näin on totuus.

• sitroen.

Harmaata se kotona keitetty saippua meillä oli. Ja aika kovaakin.
        Kahvinkorvike paahdettiin uunissa pellillä rukiinjyvistä. Ja sikuria vihertävästä pötköstä sekaan. Sitten kun kahviakin alkoi saada, niin se keitettiin vanhoista poroista keitettyyn sakkaveteen. Kai siinä kahvijauhoja säästettiin. En muista makua; itsekin keittelin joskus.

• tiedostaja

sota oli monille koettelemusten aikaa. miehet rintamalla ja ainakin Kainuun ja Lapin alueilla monilapsisia perheitä ja miehet rintamalla. vammautuneita tai kaatuneita paljon.
      Naiset joutuivat tehtaissa tekemään miesten työt ja siinä sivussa maaseudulla viljellä ja hoitaa karjaa mahdollisen omavaraisuuden takaamiseksi. Kaupungeissa vain suhteilla pystyi elämään kohtalaisesti. Ahtaat, puulämmitteiset talot ja märät halot enemmän sääntö kuin poikkeus.
      Kesäisin paperikankaiset jalkineet, talvisin moneen kertaan
      paikatut jalkineet, anturoina vaneerinpalat tai parhaassa tapauksessa vanhoista autonkumeista leikatut tekeleet.
      Maalla pääsi sentään metsään keräämään risuja, marjastamaan tai sienestämään. Viljaa paahdettiin "bännäreilla" jauhettiin ja sikurin- tai voikukanjuurilla jatkettuna sitä käyttiin kahvin korvikkeena. Siihen aikaan ei vielä ollut jalostettuja perunoita, paljon perunaruton pilaamia perunoita ja ainakin kaupungeissa säilytystilojen puuttumisen vuoksi perunat paleltuivat talvisin.
      Keuhkosairaudet ja tuberkuloosi olivat yleisiä, lapsikuolleleisuus korkea. Tehdasvalmisteisista tuotteitteista eniten myyty oli "ei oo" eli huutava pula.
      Pitkään sodan jälkeenkin silavan korvikkeena oli amerikan läski eli laardi ja kahvilaivan saapuminen Suomeen oli suuri uutinen, silakkaerän saanti myyntiin aiheutti kansanvaelluksen.

• avkt-.,...

apina et tiedä mitään.

• avkt-.,-.,-.
        avkt-.,... kirjoitti:

apina et tiedä mitään.

Perkele, hyvä en ole suomenkansalainen- olen päässyt apinoista pois.
        Saatana suomalainen on aina nolla.

• Arvaa uudestaan
        avkt-.,-.,-. kirjoitti:

Arveletko, että olemme siitä pahoillamme?

• Pahvi?
        avkt-.,-.,-. kirjoitti:

Jos et tänne kuulu, jos et ole nälkää nähnyt, jos et tunne olevasi oikeassa seurassa, niin vedä hyvänen aika johtopäätökset itse, ettei meidän tarvise ruveta sinua neuvomaan.
        Mikä ihmeen marakatti itse olet?

• tiedostaja

avkt-...
      enpä usko mielipiteitesi kiinnostavan ketään, monet täällä tietävät, että elämä oli ja on

• avkt-.,-.-.----

Apina Suomi olet Sinä ja tulet olemaan koko elämäsi.

• avkt-.,m-..--,-,.,-,
        avkt-.,-.-.---- kirjoitti:

Apina Suomi olet Sinä ja tulet olemaan koko elämäsi.

Ensimmäinen kerta otan talteen ajat.

• Laritsa M

Syksyllä saimme omenoita korttiannosten lisäksi. Sinnittelimme korttiannoksilla tavallisesti.

Nyt aikuisiässä muuan työtoverini oli sitä mieltä, ettei ole koskaan syönyt niin herkullisia ruokia kuin sotien aikaan. Hän on varakkaasta perheestä ja isänsä oli sitä mieltä, että mustan pörssin kauppiailta oli ostettava aina kun oli jotain tarjolla.

Monenlaista näyttää olleen.

• Porkkanakastike

Kun ruoka-aineksia oli niukasti, niiden valmistamiseen uhrattiin aikaa ja vaivaa. Vaivannäkö palkittiin hyvällä maulla.

• hevat

Hyvää oli myös laardista tehty kastike,jossa oli sipulia.perunat oli imeliä,koska ne oli jäätyneitä,mutta pakko syödä.Sikurista kahvia keitettiin, ja peruna maitoakin ruokana oli,jota sanottiin molskomiksi. Ja murupaistia,kuivat leivät pataan hiukan vettä-tai maitoa nokare voita,

• marja-liisa...

No sehän oli leipäressua, ja niin mahdottoman hyvää. Teen sitä nykyäänkin. Vettä, voita, ja vähän suolaa kattilaan, ja siihen silputaam ruisleivän jämät, ja kuivuneet palat. Keitetään hetki, ja voi mitä herkkua kylmän maidon kanssa.

Minulle jäi mieleen lantturaaste. Kotona kasvatettiin aina paljon lanttua.ja ne kasvoivatkin aika kölliköiksi. Talvi iltoina äiti antoi joka muksulle pestyn lantun puolikkaan, ja sitä puukolla raastettiin, olivat imeliä ja hyviä. Kohta oli vain pelkkä kuorikuppi jäljellä, ja ne annettiin aina eläimille. Lehmille, tai kanoille.

Perunavelli, ohrajauhopuuro, ja kalakeitto kuului jatkuvasti ruokiin. Sitten tehtiin tuoreista sipulista ja maidosta kastiketta. Lisättiin vähän voita ja suolaa ja kiehautettiin. Voi miten hyvää uusien perunioiden kanssa vieläkin. Kokeilkaa vaikka. Sipulit käytetään tähän varsineen. Minä teen joka kesä, kun ensimmäiset uudet perunat on kaivettavissa.

• Jani-Petteri.

-hevat-
        Maalla, pienessä talossa, vietin lapsuuteni.
        Keväisin oli suurin puute. Ei ollut muuta
        kuin maitoa ja perunaa. Siksi ruokana oli
        perunamaitoa ja maitoperunoita. Pieni oli
        kylä, mutta silti elätimme vanhaa musta-
        laispariskuntaa. Asuivat autiotalossa, jon-
        ka olivat kait kunnalta saanneet. Kyllä ai-
        nakin meidän kylällä autettiin toisiamme.
        Kateus oli täysin vieras ajtus.

• capt. cöpenick

Lapset söivät keväällä luonnosta suolaheinää, letunleipiä ja jopa nuoria männyn kerkkiä, ei niinkään nälän vaan penskojen kokeiluiden takii.
      Emännillä teetti ajoittain tuskaa ruokkia iso nälkäinen perhe. Isäni oli kova kalamies, opetti myös pojat pyytämään kalaa, kesät talvet.

• Korvike

Ja laitettiin valkoiseksi kuorittu puutikku muurahaispesään pystyyn. Odotettiin jonkun aikaa ja sitten nuoltiin se puhtaaksi. Salmiakkimaista!

Naapurin lapset opettivat syömään juuri noita männynkerkkiä. Luulin ettei sitä tapaa tiedetty muualla?

Ahomansikoita etsittiin kesällä uimareissuilla laitumien laidoilta.

• letunleipiä,

miten hauskaa. DDDDD

• Tarkoitin tietysti näitä makealta maistuvia kasveja, ketunleipiä. Lumen alta paljastuneet puolukat olivat niin hapokkaita, että se mehu teki kielen turraksi.

• Mun mielestä taas ne oli niin makeita Kevättalvella Jämsässä kolumatkan varrella, kun sai maantien viereisellä ojanreunalla näkyviin punaisia puolukoita, herkkuja silloin:D Aamulla niinkään ehtinyt, mutta kotiin palatessa koulutoverini kanssa jäimme hyppelimme kyllä hakemaan suuhumme niitä.

Ei ollut liikennettä lainkaan, ei edes linja-auto kulkenut Vaherin perukoille kylältä, jonne oli noin 3-4 km. Suksillahan me laskumme Mustalahdenmäen lumiaikaan, mikä olikin pitkä mäki ja pääsi ihan kylän
      laitamille, jonka mutkan jälkeen oikealle olikin jo koulutalo. Pitkä rivi vessan aukkoja oudoksutti ensin, vaikka kahden reijän vessassa olin kyllä istunut:D maalla.

Saaressa mökkiveskusta, olikin rauhallista katsella ulapalle pääskyjen lentoa yli vedenpinnan!
      Ei kasvanut saaressa ketunleipiä, eikä suolaheinää, villiä ruohosipulia kylläkin runsaasti kalliohalkeamissa, joita niiden lila kukinta koristi kauniisti, jopa kuivakukkina talven yli, ne ottivat somina meidät vastaan keväällä pöydillä.

• Poti Tunttari

Syksyisin omakotiasukkaat omenoita. Se oli hyvä lisä. Korttiannoksilla sinniteltiin. Ei ollut varaa ostaa Mustasta Pörssistä mitään. Ankeaa aikaa.

• Korvike

Savea kuivattiin murusina talven varalle. En muista mistä kuulin, itse en ole kerännyt. Millainen savi olisi hyvää?

• otettava selvää

mikä savi on paras, ehkä järven pohjasta. Kai siinä jnotain taikaa on koska odottavat äidit muurilaastia ovat himoinneet. Savea ja pettua joudutaankin syömään kun rahat valuu ulkomaille ja Suomessa uhkaa viljan ja perunan kato.

• katleija

Pihlajanmarjatkin maistuivat. C-vitamiinia niistä saimme. Eri pihlajien marjoten makeudessa oli eroja. Pakkasen puremina maku vaan parani.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      9
      1812
    2. Jännitän sinua J mies

Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.
      Ikävä
      118
      1176
    3. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      1175
    4. Kuinka kauan kesti että ihastuit

Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi
      Ikävä
      51
      973
    5. Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa

"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli
      Maailman menoa
      225
      911
    6. Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti

Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk
      Ikävä
      63
      884
    7. Tunneälyä testaamaan!

Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/125
      Lesbot
      3
      756
    8. Vaikutat tosi mielenkiintoiselta ja

paksulta. 😂 m - n
      Ikävä
      81
      753
    9. solmussa solmussa

Tilanne solmussa. Umpisommussa🫢
      Ikävä
      35
      699
    10. Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?

En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?
      Ikävä
      42
      653
    Aihe