Mulla on jo muutaman kuukauden ajan (n.5kk) ollut tosi inhottava vaiva.
Eli siis molemmat nännit ovat jostain syystä menneet tosi huonoon kuntoon. Ja puhun sekä nännistä, että nännipihasta. (Ei kuitenkaan ihan nännipihal ulkoreunoille asti, mutta melkein.)
Nännien iho siis ensin kuivuu, sitten päälle muodostuu ns. kalvo, ihan sellainen kova ruven tyyppinen vaalea kuiva kalvo, jonka saa sitten ihan nyppimällä pois, irtoaa sellaisina paloina. Tämän lisäksi nännit kutiavat, polttelevat ja kirvelevät paljon. Saan lähestulkoon kokoajan olla raapimassa niitä.
Olen pienestä lapsesta asti kärsinyt atooppisesta ihottumasta, joka kohdistuu lähinnä taipeisiin. Käsi taipeisiin ja niskaan, mutta ikinä ei ole koskaan missään nänneissä sitä ollut. Ja minun atooppinen ihoni ei halkeile, eikä siitä voi nyppiä kovettuneita nahkoja, niinkuin nänneistä.
Lisäksi nännipihojen alueella minulla on jonkin tapaisia vaaleita iha pieniä näppyjä, jotka siis hieman "pullollaan" ulospäin. Pieniä siis ovat, mutta turpoavat herkästi kun raavin nännejä. Onko nämä niitä normaaleja "rauhasia" vai miksi niitä nyt sanotaan, vai mitä voisivat olla?
Olen siis vasta 18v. Lähinnä ensimmäisenä tulee mieleen kaikki kauhukuvat rintasyövistä yms. pelottavista ja vaarallisista sairauksista.
Mistähän tällainen voisi johtua? Mitä minun pitäisi asialle tehdä?
Nännien kuivuus/ihottuma.
2
369
Vastaukset
Kyseinen vaiva on lähes aina yksi muoto atooppista ekseemaa. Sitä hoidetaan 1%:lla hydrokortisonivoiteella 2-3 viikon ajan, sitten jollakin perusvoiteella. Hydrokortisonivoidejakson voi uusia tarvittaessa parin viikon kuluttua. Jollei se auta, on syytä käväistä (ihotauti)lääkärissä.
Pienet näput ovat usein hikirauhasen laajentumia, hyvänlaatuisia muutoksia. Niitä ei tarvitse hoitaa.- cissym
Itsellä täysin sama ongelma(17v olen), koko talven ollut pahaa ihottumaa, mutta nyt n. parin kuukauden ajan on toiseen nänniin tullut paha ihottuma.. On tuollaisella kuivalla ruvella, sitten kun esim. yöllä unissani raavin sitä, niin alkaa vuotaa jotain kirkasta nestettä jatkuvasti.. Alkaa pikkuhiljaa tuskastuttaa, kun tuntuu, että tuo ei parannu millään!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde232742Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292302- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532180Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211792Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891652Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961586- 2941470
- 1331418
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131409