Nännien kuivuus/ihottuma.

Meri____

Mulla on jo muutaman kuukauden ajan (n.5kk) ollut tosi inhottava vaiva.
Eli siis molemmat nännit ovat jostain syystä menneet tosi huonoon kuntoon. Ja puhun sekä nännistä, että nännipihasta. (Ei kuitenkaan ihan nännipihal ulkoreunoille asti, mutta melkein.)

Nännien iho siis ensin kuivuu, sitten päälle muodostuu ns. kalvo, ihan sellainen kova ruven tyyppinen vaalea kuiva kalvo, jonka saa sitten ihan nyppimällä pois, irtoaa sellaisina paloina. Tämän lisäksi nännit kutiavat, polttelevat ja kirvelevät paljon. Saan lähestulkoon kokoajan olla raapimassa niitä.

Olen pienestä lapsesta asti kärsinyt atooppisesta ihottumasta, joka kohdistuu lähinnä taipeisiin. Käsi taipeisiin ja niskaan, mutta ikinä ei ole koskaan missään nänneissä sitä ollut. Ja minun atooppinen ihoni ei halkeile, eikä siitä voi nyppiä kovettuneita nahkoja, niinkuin nänneistä.

Lisäksi nännipihojen alueella minulla on jonkin tapaisia vaaleita iha pieniä näppyjä, jotka siis hieman "pullollaan" ulospäin. Pieniä siis ovat, mutta turpoavat herkästi kun raavin nännejä. Onko nämä niitä normaaleja "rauhasia" vai miksi niitä nyt sanotaan, vai mitä voisivat olla?

Olen siis vasta 18v. Lähinnä ensimmäisenä tulee mieleen kaikki kauhukuvat rintasyövistä yms. pelottavista ja vaarallisista sairauksista.

Mistähän tällainen voisi johtua? Mitä minun pitäisi asialle tehdä?

2

443

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyseinen vaiva on lähes aina yksi muoto atooppista ekseemaa. Sitä hoidetaan 1%:lla hydrokortisonivoiteella 2-3 viikon ajan, sitten jollakin perusvoiteella. Hydrokortisonivoidejakson voi uusia tarvittaessa parin viikon kuluttua. Jollei se auta, on syytä käväistä (ihotauti)lääkärissä.
      Pienet näput ovat usein hikirauhasen laajentumia, hyvänlaatuisia muutoksia. Niitä ei tarvitse hoitaa.

• cissym

Itsellä täysin sama ongelma(17v olen), koko talven ollut pahaa ihottumaa, mutta nyt n. parin kuukauden ajan on toiseen nänniin tullut paha ihottuma.. On tuollaisella kuivalla ruvella, sitten kun esim. yöllä unissani raavin sitä, niin alkaa vuotaa jotain kirkasta nestettä jatkuvasti.. Alkaa pikkuhiljaa tuskastuttaa, kun tuntuu, että tuo ei parannu millään!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies, mitä minun pitäisi tehdä

Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur
      Ikävä
      180
      2230
    2. Miksi teillä meni...

...välit poikki kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      175
      1851
    3. Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen

Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍
      Ikävä
      170
      1722
    4. Sofia Virralla ja Minja Koskelalla ei mitään käsitystä terveyskeskusmaksuista!

Vasemmistopimut Sofia ja Minja täysin ulkona sote asioista, ei minkäänlaista käsitystä edes mittaluokasta, missä terveys
      Maailman menoa
      110
      1538
    5. Summit-tippuja Nicola sai Carolalta yllättävän viestin - Some älähtää rajusti: "Älä viitsi..."

The Summit Suomi -kisa käy kuumana kylmässä Norjan vuoristossa. Nicola tiputettiin kisasta juuri ennen finaalia. Likaise
      Tv-sarjat
      26
      1494
    6. Nainen näytät mummolta. :D

Siks sua ei huoli kukaan.
      Ikävä
      109
      1250
    7. Juusolle sataa vihaisia viestejä hoitajilta ja loput nauravat hänelle

Ei löydy montaakaan, joka kehuisi Juuson toimintaa ministerinä: "Selvä enemmistö Juuson päivitykseen reagoineista on su
      Perussuomalaiset
      167
      1114
    8. Persuehdokas uhkasi tappaa "jätkän" ja ravintolayrittäjän

Kuuntele tästä kuinka meuhkaa. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/4eb3034d-48c5-4f31-b53c-42be3dc9607c
      Perussuomalaiset
      77
      1073
    9. Varattais lähihotellista

🥰 huone viikoksi. Oltais vaan ja tilattais huonepalvelusta herkkuja! Viikonloppukin käy jos et viikoksi ehdi ❤ Hyvää
      Ikävä
      148
      962
    10. Kompostointitarkastaja tuli tarkastukselle!

En ole ikinä kompostoinnut ja eilen kävi kompostointitarkastaja kylässä. Tosi hianoa byrokratiaa taas: "Laki edellyttää,
      58
      955
    Aihe