Lapsuudessamme kasvatusvastuun kantoivat vanhemmat. Tukeuduttiin perinteisiin ja omaan vaistoon. Lapsille pidettiin kuria ja käytöstapoja arvostettiin. Entisiä kasvatustapoja arvioitaessa on syytä huomata, että perhe oli nykyistä laajempi. Isovanhempien sekä tätien ja setien lisäksi perheeseen kuului monesti työväkeä ja lapsiakin oli useita. Lasten läheiset ihmissuhteet olivat monipuolisempia kuin nykyisissä ydinperheissä, mikä antoi lapsille mahdollisuuden turvautua muihin ihmisiin, jos vanhempien kohtelu oli liian ankaraa.
Moni meistä perusti perheen 1970-luvulla, jolloin kasvatusvastuu oli vielä pääsääntöisesti vanhemmilla. Neuvolan kasvatusohjeita kuunneltiin tarkasti. Vanhemmat kasvattivat tuolloin lapset ja perusturvaa korostettiin.
Toisaalta naisilla oli paineita siirtyä työelämään. Äitien osallistuminen työelämään kodin ulkopuolelle aiheutti päivähoito-ongelmia. Päivähoidolla ei tuolloin vielä ollut niin suuria odotuksia kasvatusvastuusta kuin nykyään eikä monellakaan äidillä ei ollut ansioäitiperinnettä, joka olisi antanut selkeän kasvatusmallin.
Kehitys kulkee eteenpäin ja asettaa uusia vaatimuksia perheille, osa lasten kasvatusvastuusta on jo aikakin keksuteluissa siirretty päiväkodeille ja kouluille. Eletään rahanteon ehdoilla ja vanhemmilta vaaditaan paljon, mutta heillä on liian vähän aikaa lapsilleen. Ja vaikka nykyajan vanhemmat ovatkin tietoisempia kuin me aikanamme, kasvattaminen vaikuttaa vaikeammalta kuin ennen.
Mutta vaiheessa meistä tuli suvaitsemattomia kalkkiksia?
Tekikö kasvatus meistä kalkkiksia?
95
299
Vastaukset
- Pirre*
En mie ole...tullut, enkä ollutkaan suvaitsematon...en tiedä onko se kasvatuksen tulosta vai vain minussa oleva "ominaisuus" he..väärä sana tässä yhteydessä mutta olkoon.
Kotona kyllä neuvottiin olemaan pilkkaamatta muita ihmisiä..erilaisiakin, homoista tiijetty..tai no olihan siellä yksi jonka kaikki tiesi, ja eihän hän sitä peitellytkään, tyttöv..koksi sanoivat..ei häntä käsittääkseni inhottu, hän eli omissa oloissaan ja sipsutteli kuin nainen..- All You need is love
Ei jokainen kuusikymppinen ole suinkaan kalkkis, ei itse olen suvaitsevainen ja toivon suvaitsevaisuuden lisääntyvän. Kalkkiksia on jollain pienillä maaseutukunnilla, ei täällä stadissa.
Lähdin 17-vuotiaana Ruotsiin. Minusta tuli suklaatehtaantyttö. Tapasin eri kansalaisuuksia asuimme eräänlaisessa kolhoosissa. Siellä asui myös Jugoslaavityttöjä. Kolhoosimme keittiö oli aina heidän vallassa ja talo haisi valkosipulille jota hajua silloin inhosin.
Työpaikallamme oli espanjalaisia siirtotyöläisiä, komeita nuoria miehiä. Lähdimme kerran tyttöjen kanssa espanialaiseen klubille tanssimaan ja kun yksi gigelo tanssitti minua, toinen tyhjensi käsilaukkuni.
Yhdessä huoneessa asui huumehörhö ruotsalainen.
Onko sinulla ollut tällaisiä ensikosketuksia erilaisuuteen.korpikirjailija kirjoitti:
Lähdin 17-vuotiaana Ruotsiin. Minusta tuli suklaatehtaantyttö. Tapasin eri kansalaisuuksia asuimme eräänlaisessa kolhoosissa. Siellä asui myös Jugoslaavityttöjä. Kolhoosimme keittiö oli aina heidän vallassa ja talo haisi valkosipulille jota hajua silloin inhosin.
Työpaikallamme oli espanjalaisia siirtotyöläisiä, komeita nuoria miehiä. Lähdimme kerran tyttöjen kanssa espanialaiseen klubille tanssimaan ja kun yksi gigelo tanssitti minua, toinen tyhjensi käsilaukkuni.
Onko sinulla ollut tällaisiä ensikosketuksia erilaisuuteen.Pirrelle@ oli viestini suunnattu.
All You need is love kirjoitti:
Ei jokainen kuusikymppinen ole suinkaan kalkkis, ei itse olen suvaitsevainen ja toivon suvaitsevaisuuden lisääntyvän. Kalkkiksia on jollain pienillä maaseutukunnilla, ei täällä stadissa.
Niin Suomi on jakautunut kahtia. Tänään yhteissaunassa eräs noin nelikymppinen nainen ilmaisi asian näin. Hallitkoon Niinistö ja Haavisto Etelä-Suomea, eihän siellä palvelut ole vaarassa ei sieltä viedä pankki- eikä postipalveluja satojen kilometrien päähän.
Väyrynen ja Soini voisi tulla pohjoisen provinssin hallitsijoiksi, tiettömien taipalten takana asuvien asioita ajamaan. Meillä kun on huolta muustakin kuin suvaitsevuudesta kun liikennevälineetkin ovat välillä katkolla. Onneksi saatiin englantilainen Fly Be yhtiö jatkamaan Finnairin lopettamaan lentoyhteyttä korvesta sinne isolle kirkolle.- Pirre*
korpikirjailija kirjoitti:
Pirrelle@ oli viestini suunnattu.
Ei ole samanlaisia, mutta ehkä kirjojen kautta tiedostettua erilaisuutta.
Enkä myöskään ole kuvitellut olevani parempi kuin toisenlaiset ihmiset..tai kanssaihmiset, serkkuni tosin olivat pitäneet minua ylpeänä - kuulin, mutta olin omissa oloissani oleva en koskaan ylpeä, ujo mieluummin.
Miusta esimerkkiesi antama kuva on kovin yksipuolinen ja liian pieni otos koko ihmisjoukosta, kansasta tai rodusta; miusta noitten kokemusten perusteella ei voi yleistää mitään.. mieluummin tekisin arvion ihmisistä yksilötasolta, tutustumalla oikeaste muihinmaalaisiin esim. Pirre* kirjoitti:
Ei ole samanlaisia, mutta ehkä kirjojen kautta tiedostettua erilaisuutta.
Enkä myöskään ole kuvitellut olevani parempi kuin toisenlaiset ihmiset..tai kanssaihmiset, serkkuni tosin olivat pitäneet minua ylpeänä - kuulin, mutta olin omissa oloissani oleva en koskaan ylpeä, ujo mieluummin.
Miusta esimerkkiesi antama kuva on kovin yksipuolinen ja liian pieni otos koko ihmisjoukosta, kansasta tai rodusta; miusta noitten kokemusten perusteella ei voi yleistää mitään.. mieluummin tekisin arvion ihmisistä yksilötasolta, tutustumalla oikeaste muihinmaalaisiin esim.Olen tutustunut erikansalaisuuksiin kuten tiedät asun ulkomailla osan vuodesta. Matkustamme paljon vierailemme Petzen ystävien luona eri maissa paikallisten kodeissa. Mutta Pirre mitä enempi näkee ja kokee sitä ennakkoluuloisemmaksi voi muuttua. En usko kaikkea minkä näen enkä syö vieraan kädestä vaan omasta kädestäsi.
Kuopukseni kaveri, viehättävä nuori mies lähtee pian Afganistaniin rauhanturvajoukkoihin. Hänelle on sanottu ..Et ole vielä rasisti, mutta kun palaat olet...mistä luulet tuollaisen varoituksen saaneen alkunsa?korpikirjailija kirjoitti:
Olen tutustunut erikansalaisuuksiin kuten tiedät asun ulkomailla osan vuodesta. Matkustamme paljon vierailemme Petzen ystävien luona eri maissa paikallisten kodeissa. Mutta Pirre mitä enempi näkee ja kokee sitä ennakkoluuloisemmaksi voi muuttua. En usko kaikkea minkä näen enkä syö vieraan kädestä vaan omasta kädestäsi.
Kuopukseni kaveri, viehättävä nuori mies lähtee pian Afganistaniin rauhanturvajoukkoihin. Hänelle on sanottu ..Et ole vielä rasisti, mutta kun palaat olet...mistä luulet tuollaisen varoituksen saaneen alkunsa?Minulla on myös kokemusta eri kansalaisuuksista ja kulttuureista ja luonteeni mukaan reagoin täysin päinvastaisella tavalla: mitä enemmän näen ja koen sitä suvaitsevaisempi minusta tulee. Syön milelläni vieraiden käsien laittamaa ruokaa eikä mielessäni edes käväise ajatella onko hygienian taso korkea tai raaka-aineet säilytetty oikeassa lämpötilassa. Olen kiitollinen ja koen itseni etuoiketetuksi jos mnut kutsutaan ruokapöytään vieraiden ihmisten kotona.
Paloma.se.co kirjoitti:
Minulla on myös kokemusta eri kansalaisuuksista ja kulttuureista ja luonteeni mukaan reagoin täysin päinvastaisella tavalla: mitä enemmän näen ja koen sitä suvaitsevaisempi minusta tulee. Syön milelläni vieraiden käsien laittamaa ruokaa eikä mielessäni edes käväise ajatella onko hygienian taso korkea tai raaka-aineet säilytetty oikeassa lämpötilassa. Olen kiitollinen ja koen itseni etuoiketetuksi jos mnut kutsutaan ruokapöytään vieraiden ihmisten kotona.
Kädestä syöminen oli kuvakielinen ilmaisu eikä liity hygieeniaan lainkaan.
En syä toisten käsistä, en siis usko ennekuin näen.
Kreikassa istuimme ystäviemme terasilla nauttien iltapäivän auringosta. Aviomies on mahtava kokki ja valmisti aamulla kalastamiaan kaloja ja uuniperunoita muine höysteineen avogrillissä.
Keskustelimme Kreikan ongelmista. Mies kertoi, että ei ole ikinä maksanut veroja eikä tule maksamaan.
Mitä enemmän näen, koen ja kuulen sitä realistisemmaksi tulen.korpikirjailija kirjoitti:
Kreikassa istuimme ystäviemme terasilla nauttien iltapäivän auringosta. Aviomies on mahtava kokki ja valmisti aamulla kalastamiaan kaloja ja uuniperunoita muine höysteineen avogrillissä.
Keskustelimme Kreikan ongelmista. Mies kertoi, että ei ole ikinä maksanut veroja eikä tule maksamaan.
Mitä enemmän näen, koen ja kuulen sitä realistisemmaksi tulen.Korjaan ; ) Een syö toisten käsistä, en siis usko kaikkea kirjoitettua ennen kuin itse koen ja näen.
- Sinullehan..
Onko sinulla ollut tällaisiä ensikosketuksia erilaisuuteen.ei pahasti käynyt jos ne viikon Marabun rahat meni, tuolle Saapin tytölle kävikin jo hieman ohraisesti, vai mitä oot mieltä ?
"Nainen joukkoraiskattiin - miehet nauroivat
Kolme miestä raiskasi 19-vuotiaan ruotsalaisnaisen hostellin sohvalla Södertäljessä.
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2012012415120526_ul.shtml
Mut tämähän Suomessa on kai hyväksytympää, kai kuten kaikki muukin ?
Siis jos et ole suomalainen duunari ! - Pirre*
Olen tutustunut erikansalaisuuksiin kuten tiedät asun ulkomailla osan vuodesta. Matkustamme paljon vierailemme Petzen ystävien luona eri maissa paikallisten kodeissa. Mutta Pirre mitä enempi näkee ja kokee sitä ennakkoluuloisemmaksi voi muuttua. En usko kaikkea minkä näen enkä syö vieraan kädestä vaan omasta kädestäsi.
Kuopukseni kaveri, viehättävä nuori mies lähtee pian Afganistaniin rauhanturvajoukkoihin. Hänelle on sanottu ..Et ole vielä rasisti, mutta kun palaat olet...mistä luulet tuollaisen varoituksen saaneen alkunsa?Sisareni poika oli kys. tehtävissä Afganistanissa ja eikä hän sen kummemmaksi ole siellä muuttunut, enkä ole kuullut hänen käyttävän tuota ns. yleispätevää varoitusta.
- keskellä viikkoa
Niin Suomi on jakautunut kahtia. Tänään yhteissaunassa eräs noin nelikymppinen nainen ilmaisi asian näin. Hallitkoon Niinistö ja Haavisto Etelä-Suomea, eihän siellä palvelut ole vaarassa ei sieltä viedä pankki- eikä postipalveluja satojen kilometrien päähän.
Väyrynen ja Soini voisi tulla pohjoisen provinssin hallitsijoiksi, tiettömien taipalten takana asuvien asioita ajamaan. Meillä kun on huolta muustakin kuin suvaitsevuudesta kun liikennevälineetkin ovat välillä katkolla. Onneksi saatiin englantilainen Fly Be yhtiö jatkamaan Finnairin lopettamaan lentoyhteyttä korvesta sinne isolle kirkolle.Huonosti tunnet Etelä-Suomen, kun sanot, ettei täältä palveluja viedä.
Vai onko sulle Etelä-Suomi vain Helsinki?
Täältäkin löytyy alueita, joista on vajaa parisataa kilsaa lentokentälle, kuten Kajaanista Ouluunkin.
Palvelut pysyy, jos niitä käytetään. Koskee ne sitten julkista liikenneettä, kauppaa, postia, pankkia...... - etelän asukki
Väyrynen ja Soini voisi tulla pohjoisen provinssin hallitsijoiksi, tiettömien taipalten takana asuvien asioita ajamaan. Meillä kun on huolta muustakin kuin suvaitsevuudesta kun liikennevälineetkin ovat välillä katkolla. Onneksi saatiin englantilainen Fly Be yhtiö jatkamaan Finnairin lopettamaan lentoyhteyttä korvesta sinne isolle kirkolle.Miksette te pohjoiset alueet ette ole julistautuneet itsenäiseksi valtioksi? Perustakaa oma valtio, Pohjois-Suomi. Me eteläisemmät heimot muodostaisimme Etelä-Suomen. Vapaa muuttoliike. Jos joku haluaa Etelä-Suomesta pohjoisen, niin menköön, ja jos joku haluaa pois Pohjois-Suomesta, niin hänet päästettäköön. Eiks se olis sopuratkaisu?
keskellä viikkoa kirjoitti:
Huonosti tunnet Etelä-Suomen, kun sanot, ettei täältä palveluja viedä.
Vai onko sulle Etelä-Suomi vain Helsinki?
Täältäkin löytyy alueita, joista on vajaa parisataa kilsaa lentokentälle, kuten Kajaanista Ouluunkin.
Palvelut pysyy, jos niitä käytetään. Koskee ne sitten julkista liikenneettä, kauppaa, postia, pankkia......Kun kuuntelee ja uskoo säätietoja illan uutisista, Suomessa on vain yksi alue johon tulee luminen-, sateinen- tai aurinkoinen viikonloppu ; ) Seuraile huviksesi.
On tietty alueita esim. Kotka, josta pitää ajaa parisataa kilsaa lähemmälle lentokentälle, Helsinki-Vantaalle, mutta siellä pelaa jouheva lentokenttäbussiyhteys ja rataverkostokin palvelee lähialueita jouhevammin kuin Kainuussa.
Palvelut pysyy jos niitä käytetään se on tosi. Meillä ihmiset ajoivat Oulun kentälle kun sieltä oli paremmat ja halvemmat yhteydet Etelä-Suomeen ja Eurooppaan. Nyt tilanne muuttuu, Flybe ottaa ohjat ja hinnatkin tippuu, joten varmasti Kainuulaiset lentää sillä matka junalla Helsinkiin voi tulla jatkossa paljon kalliimmaksi kuin lentäminen.
Ostimme joulukuun alussa matkan Finnairilta Kajaanista Amsterdamiin up and down, nyt saisimme matkan noin 40 ekua/per henkilö halvemmalla. Maksettu mikä maksettu.
Meillä täällä K-kauppaketju ja S-ketju ovat monopoliasemassa. Pankkipalveluja en onneksi kaipaa kun hoitelen asiat netissä, joten siinä suhteessa en ole kalkkis ; ) Moni korven mökin muorin on pidettävä vanha tapa voimassa ja rahat sukanvarressa mikäli aikovat kauppa-autosta potkurilla ruokaa ja särvintä hakea..korpikirjailija kirjoitti:
Mitä enemmän näen, koen ja kuulen sitä realistisemmaksi tulen.Ok, no sitten En ollut kuullut tuota metaforaa. Sinä olet Tuomas, epäilijä. Minä haluan olla luottavainen ja uskoa ihmisiin ja ihmisyyteen.
etelän asukki kirjoitti:
Miksette te pohjoiset alueet ette ole julistautuneet itsenäiseksi valtioksi? Perustakaa oma valtio, Pohjois-Suomi. Me eteläisemmät heimot muodostaisimme Etelä-Suomen. Vapaa muuttoliike. Jos joku haluaa Etelä-Suomesta pohjoisen, niin menköön, ja jos joku haluaa pois Pohjois-Suomesta, niin hänet päästettäköön. Eiks se olis sopuratkaisu?
Onhan meillä toki Talvivaarankaivos sekä suunnitteilla Tipakselle hopeakaivos. Vanhan paperitehtaan tiloihin tulee mahottoman iso tietokonekeskus ja muutenkin entinen tehtaan alue on kehittynyt yritysryppäitten valtakunnaksi. Työllisyys on korvessa noussut ja työttömyys mukavassa laksusuunnassa. Kyllä me Kainuussa pärjätään iteksemme omilla verotuloillamme. Vaan maakuntakuntayhtymäkokeilu kaatui, ei tullut Kainuusta kuntakokeilun menestymistarinaa. Perseelleen mänt vaan haitanneeko tuokaan ketään ; )
Paloma.se.co kirjoitti:
Ok, no sitten En ollut kuullut tuota metaforaa. Sinä olet Tuomas, epäilijä. Minä haluan olla luottavainen ja uskoa ihmisiin ja ihmisyyteen.
Olen vanhoillinen, epäilevä Tuomas, en luota suinpäin ihmisiin. Metaforat ovat omiani siltä osin olen omituinen, löydän erilaisia uniikkeja oivalluksia lukiessani teitä. Jos löytäisin palstalta yhdenkin suvaitsevaisuuden käsitteen täysin ymmärtävän ja sitä toteuttavan henkilön nostaisin hänelle huivihattuani.
Pirre* kirjoitti:
Sisareni poika oli kys. tehtävissä Afganistanissa ja eikä hän sen kummemmaksi ole siellä muuttunut, enkä ole kuullut hänen käyttävän tuota ns. yleispätevää varoitusta.
Ota huomioon se onkin sisaresi poika.
Sinullehan.. kirjoitti:
ei pahasti käynyt jos ne viikon Marabun rahat meni, tuolle Saapin tytölle kävikin jo hieman ohraisesti, vai mitä oot mieltä ?
"Nainen joukkoraiskattiin - miehet nauroivat
Kolme miestä raiskasi 19-vuotiaan ruotsalaisnaisen hostellin sohvalla Södertäljessä.
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2012012415120526_ul.shtml
Mut tämähän Suomessa on kai hyväksytympää, kai kuten kaikki muukin ?
Siis jos et ole suomalainen duunari !Näin onnii olen hyvin onnellinen, että vain vähäiset rahani hävisivät. Onneksi olin maksanut sisäänpääsytiketit ystävättärilleni. Ainut harmi oli, että se pieni rahakukkaro oli Saksasta tuotu matkamuisto.
Suomalaisena duunarina varsinkin vartaloltasi iso kokoisena varoittaisin sinua menemään Thaimaahan.Pirrejuupas kirjoitti:
Mitä tarkoitat?
Tarkoitan, että hän onkin sisaresi poika. Ei sisarenpojat tule sinulle kertomaan kaikkea mitä kouluksessa upseerit heille sanoo evästäessään heitä kohtaamaan sotatilassa olevan autetttavan maan arkea.
- jotain jostakin
Tarkoitan, että hän onkin sisaresi poika. Ei sisarenpojat tule sinulle kertomaan kaikkea mitä kouluksessa upseerit heille sanoo evästäessään heitä kohtaamaan sotatilassa olevan autetttavan maan arkea.
korppis
kirjoitit
Et ole vielä rasisti, mutta kun palaat olet...
ja pirre kirjoitti, ettei poika ole muuttunut. Toisekseen, et voi tietää, mitä sisarenpoika Pirrelle kertoo. - Sinullehan..
Näin onnii olen hyvin onnellinen, että vain vähäiset rahani hävisivät. Onneksi olin maksanut sisäänpääsytiketit ystävättärilleni. Ainut harmi oli, että se pieni rahakukkaro oli Saksasta tuotu matkamuisto.
Suomalaisena duunarina varsinkin vartaloltasi iso kokoisena varoittaisin sinua menemään Thaimaahan.Miksi tuollainen varoitus ?
Tosin ei minulla ole mitään aikeita mennä Thaimaasen tai Aasiaan. Se riittää hyvin Thaimaasta kun tällä tiellä eräs noin 40v mies on tuonut sieltä jo yhden matkamuiston, tähän tielle pyöriin.
Kaveri on ainakin 1.85 pitkä, tuo matkamuisto noin 1.30 - 1.40m. ;)
Ensimmäisen kerran kun näin noiden kävelevän täällä (takaapäin), tuli mieleen että onko jossain naapurissa tuollainen tyttö, mut ei, asia selvisi myöhemmin.
Niin, on täällä tosin ottolapsiakin jopa tuotu Thaimaasta, useampiakin ? jotain jostakin kirjoitti:
korppis
kirjoitit
ja pirre kirjoitti, ettei poika ole muuttunut. Toisekseen, et voi tietää, mitä sisarenpoika Pirrelle kertoo.Tuskinpa sinäkään tiedät mitä Pirren sisaren poika Pirrelle kertoo tai itssään ajattelee, tietäneekö ees mitä hän siellä Afganistanissa on tehnyt. Minä kirjoitin vaan erään lauseen, josta puhutaan ja eikö se niin ole, että ei savua ilman tulta.
Sinullehan.. kirjoitti:
Miksi tuollainen varoitus ?
Tosin ei minulla ole mitään aikeita mennä Thaimaasen tai Aasiaan. Se riittää hyvin Thaimaasta kun tällä tiellä eräs noin 40v mies on tuonut sieltä jo yhden matkamuiston, tähän tielle pyöriin.
Kaveri on ainakin 1.85 pitkä, tuo matkamuisto noin 1.30 - 1.40m. ;)
Ensimmäisen kerran kun näin noiden kävelevän täällä (takaapäin), tuli mieleen että onko jossain naapurissa tuollainen tyttö, mut ei, asia selvisi myöhemmin.
Niin, on täällä tosin ottolapsiakin jopa tuotu Thaimaasta, useampiakin ?Kuhan kurittaan varotin ; ) kun luin ketjua.
jotain jostakin kirjoitti:
korppis
kirjoitit
ja pirre kirjoitti, ettei poika ole muuttunut. Toisekseen, et voi tietää, mitä sisarenpoika Pirrelle kertoo.Rauhanturvaajilla on vaitiolovelvollisuus, eipä ne paljoakaan kertoile.
- jotain jostakin
Tuskinpa sinäkään tiedät mitä Pirren sisaren poika Pirrelle kertoo tai itssään ajattelee, tietäneekö ees mitä hän siellä Afganistanissa on tehnyt. Minä kirjoitin vaan erään lauseen, josta puhutaan ja eikö se niin ole, että ei savua ilman tulta.
Enhän väittänytkään tietäväni.
Kristallipallon omaavia on palstalla jo ihan tarpeeksi, joten en hanki kyseistä palloa itselleni. :-) - Pirre*
Tuskinpa sinäkään tiedät mitä Pirren sisaren poika Pirrelle kertoo tai itssään ajattelee, tietäneekö ees mitä hän siellä Afganistanissa on tehnyt. Minä kirjoitin vaan erään lauseen, josta puhutaan ja eikö se niin ole, että ei savua ilman tulta.
Tiedän missä tehtävissä hän oli, eli koulutustaan vastaavissa tehtävissä.
- Pirre*
minttupuu kirjoitti:
Rauhanturvaajilla on vaitiolovelvollisuus, eipä ne paljoakaan kertoile.
Eivät kertoile, ei hänkään..vain yleisesti missä tehtävissä oli.
- meeriamanda
Kyllä hyvinkin muistan kun itsekin kersaikäisenä lumisohjossa rattaissa vein ainoatani ja mikä itku kun menin ovesta ulos ja työhöni. Itkin ... vaan mentävähän se oli.
Olen monissa asioissa tiukkapipo mut erilaisuuden nostamista en hyväksy. Kukin tekee kuin oikeaksi kokee, jos se on lakiemme mukaista.
Edelleen olen sitä mieltä et vastuu lapsien kasvatuksesta on vanhemmilla, löysätköön sitten sieltä uraputkestaan jokusen vuoden ... tai älkööt tehkö lapsia ollenkaan.Luin tuolta yläpalkista jokuaika sitten aloituksen ...häpeän vammaista lastani, en tosin avannut sitä aloitusta enkä lukenut, mutta tiedän myös henkilön, joka on tunnustanut minulle häpeävänsä/rakastavansa vammaista lastaan.
- mietin.
En oikein tajua tuota loppukaneettiasi.
En koe itseäni kalkkikseksi, vaikka kai meissä kaikissa on
sitäkin.
Erilaisuuden pelko lie yksi asia, mikä kalkkeuttaa.
Ei toki kaikkea pidä, saati saakaan oikeuttaa.
Kerrot vanhemmasta, joka rakastaa/häpeää.
Ehkäpä vain pelkää reaktioita, joita kaikki eivät osaa edes peittää.
Jospa on jo saanut niitä liikaakin?Henkilö purki usein sisintään minulle. En ole tavannut häntä enää vuosiin, mutta hänellä oli syvä suru sisällään taistellessaan häpeän tunnetta vastaan.
Aloituksella en halua rajata vain tiettyjä ryhmiä vaan suvaitsevaisuuden kompastutkiviä kaikilta osa-alueilta.
En minä itseäni näe niin kauheen kalkkiksena. Kasvatuksestani huolimatta minussa on aina asunut pieni itsepäinen humanisti joka katsoo tärkeäksi käydä läpi näitä arvomaailmansa asioita ja asenteita läpi aina tietyn ajan kuluttua. Oikeestaan se on prosessi jota käyn läpi koko ajan; esimerkiksi asenteeni homoseksuaalisuuteen on muuttunut huomattavan paljon viimeisen kymmenen vuoden aikana.
Usein palstalla saa lukea halveeraavia kommentteja toisinajattelevista yli kuuskymppisistä. Kuitenkin meillä kaikilla on about samojen vuosikymmenten historia.
Palstalla esiintyviä ilmauksia, vanhus, kalkkis, tyhmä, suvaitsematon, elämää ymmärtämätön, empatiakyvytön jne. Pyydetäänpä siirtymään myös tälle vuosikymmenelle.
Ihmettelin missä vaiheessa se kasvatusvirhe on päässyt tapahtumaan kun mielestäni olen kokenut turvallisen hyvän lapsuuden, jossa perheyhteyttä kunnioitettiin koko suvun voimin.
Itse tulin äidiksi kahdeksankytluvulla. Esikoinen syntyi 1983 ja kuopus 1989.
Esikoinen sai alkueväät mummolasta ja kuopus päiväkodista. Mieheni oli tiiviisti työelämässa ja itse junailin perheenäidin, työn ja opiskelupaineiden alla. Lapset kasvoivat kansainvälisiksi ja suvaitseviksi.
Kannan sisälläni kodistani saamia perusarvoja, mutta kieltämättä kehitystä olen havainnut joissakin asioissa joskin hitaasti.korpikirjailija kirjoitti:
Usein palstalla saa lukea halveeraavia kommentteja toisinajattelevista yli kuuskymppisistä. Kuitenkin meillä kaikilla on about samojen vuosikymmenten historia.
Palstalla esiintyviä ilmauksia, vanhus, kalkkis, tyhmä, suvaitsematon, elämää ymmärtämätön, empatiakyvytön jne. Pyydetäänpä siirtymään myös tälle vuosikymmenelle.
Ihmettelin missä vaiheessa se kasvatusvirhe on päässyt tapahtumaan kun mielestäni olen kokenut turvallisen hyvän lapsuuden, jossa perheyhteyttä kunnioitettiin koko suvun voimin.
Itse tulin äidiksi kahdeksankytluvulla. Esikoinen syntyi 1983 ja kuopus 1989.
Esikoinen sai alkueväät mummolasta ja kuopus päiväkodista. Mieheni oli tiiviisti työelämässa ja itse junailin perheenäidin, työn ja opiskelupaineiden alla. Lapset kasvoivat kansainvälisiksi ja suvaitseviksi.
Kannan sisälläni kodistani saamia perusarvoja, mutta kieltämättä kehitystä olen havainnut joissakin asioissa joskin hitaasti.Minä tuossa edellisessä viittasin kasvatukseeni antaen ymmärtää että kasvatuksestani huolimatta minusta tuli "ihminen". Kyllä minua tietenkin kasvatettiin luultavasti aivan samoilla periaatteilla kuin muitakin aikani lapsia: kuria ja työntekoa, rehellisyyttä. ahkeruutta ja aikuisten kunnioitusta korostettin, tunteita ei saanut hirveästi näyttää, konflkitit lakaistiin pois näkyvistä maton alle ja isän sana oli laki.
Kapinoin voimakkaasti murrosikäisenä ja se aikuinen joka minusta sitten kehittyi oli jo seestynyt parikymppisenä kun karistin Suomen tomut jaloistani: maailma oli aivan liian suuri ja minulla aivan liikaa mielikuvitusta alkaakseni sikalan emännäksi naapuriin :)
Koen elämäni olleen jatkuvaa kehitystä ja muuttumista; joskin olen pitänyt pausseja kun olen tarvinnut joko itseni tai perheeni takia hakea stabiliteettia ja perusturvallisuutta. Koen prosessin tärkeäämmäksi kuin lopputuloksen. koska se mahdollistaa henkisen kasvun ja uusien asioiden omaksumisen.
Kasvatuksessa olen aina pyrkinyt korjaamaan ne virheet jotka koin omassa kasvatuksessani tapahtuneen: lapseni ovat saaneet vapautta ja rakkautta, ohjausta ja tilaa: luvan näyttää koko tunteittensa skaalan ja annoin heille niin paljon omasta ajastani kuin minulle oli mahdollista. Älyllinen vapaus on ollut tärkeää ja en ole kasvattanut lapsiani mihinkään uskonnollisiin tai poliittisiin dogmeihin: ainoastaan olemaan ihmisiä toisilleen.Paloma.se.co kirjoitti:
Minä tuossa edellisessä viittasin kasvatukseeni antaen ymmärtää että kasvatuksestani huolimatta minusta tuli "ihminen". Kyllä minua tietenkin kasvatettiin luultavasti aivan samoilla periaatteilla kuin muitakin aikani lapsia: kuria ja työntekoa, rehellisyyttä. ahkeruutta ja aikuisten kunnioitusta korostettin, tunteita ei saanut hirveästi näyttää, konflkitit lakaistiin pois näkyvistä maton alle ja isän sana oli laki.
Kapinoin voimakkaasti murrosikäisenä ja se aikuinen joka minusta sitten kehittyi oli jo seestynyt parikymppisenä kun karistin Suomen tomut jaloistani: maailma oli aivan liian suuri ja minulla aivan liikaa mielikuvitusta alkaakseni sikalan emännäksi naapuriin :)
Koen elämäni olleen jatkuvaa kehitystä ja muuttumista; joskin olen pitänyt pausseja kun olen tarvinnut joko itseni tai perheeni takia hakea stabiliteettia ja perusturvallisuutta. Koen prosessin tärkeäämmäksi kuin lopputuloksen. koska se mahdollistaa henkisen kasvun ja uusien asioiden omaksumisen.
Kasvatuksessa olen aina pyrkinyt korjaamaan ne virheet jotka koin omassa kasvatuksessani tapahtuneen: lapseni ovat saaneet vapautta ja rakkautta, ohjausta ja tilaa: luvan näyttää koko tunteittensa skaalan ja annoin heille niin paljon omasta ajastani kuin minulle oli mahdollista. Älyllinen vapaus on ollut tärkeää ja en ole kasvattanut lapsiani mihinkään uskonnollisiin tai poliittisiin dogmeihin: ainoastaan olemaan ihmisiä toisilleen.Montako lasta sinulla on?
Minun kaksi ihanuutta ovat luonteeltaan kuin yö ja päivä, itä-tuuli ja länsi-tuuli.
Kasvatinko vai kasvoivatko he en osaa sanoa, tein vain usein oikeita ratkaisuja ongelmien edessä.
Esikoinen on ulkoisesti kuin isänsä kuin myös luonteeltaakin, sellainen sovittelija luonne, mutta ei näytä aina tunteitaan tai ainakin yrittää olla näyttämättä, mutta avautuu ongelmissaan aina ekaksi minulle. Nuorenpi on kopio Mandista niin ulkoisesti kuin luonteeltaan. Räiskyy ja paukkuu, mutta osaa halata, suukotella ja itkeä.
Jos yritän jotain omaa aikaansaannosta, sulkaa hattuuni hamuta ja painottaa kasvatuksessani, uskon onnistuneeni avoimuuden opetuksessa..korpikirjailija kirjoitti:
Montako lasta sinulla on?
Minun kaksi ihanuutta ovat luonteeltaan kuin yö ja päivä, itä-tuuli ja länsi-tuuli.
Kasvatinko vai kasvoivatko he en osaa sanoa, tein vain usein oikeita ratkaisuja ongelmien edessä.
Esikoinen on ulkoisesti kuin isänsä kuin myös luonteeltaakin, sellainen sovittelija luonne, mutta ei näytä aina tunteitaan tai ainakin yrittää olla näyttämättä, mutta avautuu ongelmissaan aina ekaksi minulle. Nuorenpi on kopio Mandista niin ulkoisesti kuin luonteeltaan. Räiskyy ja paukkuu, mutta osaa halata, suukotella ja itkeä.
Jos yritän jotain omaa aikaansaannosta, sulkaa hattuuni hamuta ja painottaa kasvatuksessani, uskon onnistuneeni avoimuuden opetuksessa..Kaksi, poika ja tytär, täysin vastakohtia luonteeltaan mutta samat arvot ja he ovat aina olleet tukena toinen toiselleen ja ovat parhaita ystäviä. Kasvatin heitä ja he kasvattivat minua; en missään tapauksessa olisi sama ihminenkun olen nyt tänään ilman heitä. Poikani on suurpiirteinen älykkö, lojaali ja auttavainen, hieman boheemi ja taiteellinen, tyttäreni on tempperamentikas aikaansaaja, sydän täyttä kultaa.
Minulla on sulat siivissä, ei hatussa :)
Mitä suvaitsevaisuus on?
Todellinen suvaitsevaisuus on toisen ihmisen aitoa hyväksymistä ja arvostusta, ei myöntyväisyyttä, alentuvaisuutta, suopeutta tai vain toisen sietämistä.(Unesco 1995). Suvaitsevaisuuteen kuuluu ihmisarvon kunnioittamisen ja tasavertaisuuden periaatteet, olipa ihmisen uskonto, ihonväri, puhekieli, kulttuuri, seksuaalinen suuntautuneisuus tai kansallisuus mitä tahansa. Jokaisen ihmisarvoa tulee kunnioittaa myös terveydentilaan, ikään tai sosiaalisen asemaan katsomatta. Suvaitseva ihminen näkee erilaisuuden kuuluvan kaikkeen elämään rikkautena, eikä hän tunne ylemmyyttä, halveksuntaa tai taistelunhalua, vaikka erilaisuus olisi omille arvoille vierasta. Eri näköiset, kokoiset, ikäiset, uskoiset ja väriset ihmiset ovat keskenään erilaisia, mutta kuitenkin samanarvoisia. Suvaitseva ihminen suhtautuu erilaisuuteen avoimesti ja hyväksyvästi, hän näkee pinnan alta löytyvän ihmisten samankaltaisuuden. Myös toisten käsitysten ja katsomusten myöntäminen sekä niiden esittämisen sananvapaus ja sitä rajoittavien tekijöiden aktiivinen poistaminen kuuluvat suvaitsevaisuuteen.
Jos ja kun kasvan ihmisenä tekstin vaatimalle tasolle, uskallan sanoa olevani suvaitsevainen, mutta en vielä pitkään aikaan.
Hyvää yötä ; )Äskettäin julkaistiin tutkimus missä konservatiivisten ja liberaalien asenteiden todettiin olevan osittain perinnöllisiä, kaikki ei tule kasvatuksesta vaikka toki valtaosa.
- Lorena*
Kaivoin esille Unescon yleiskokouksessa 16.11.1995 hyväksytyn Suvaitsevaisuuden periaatteiden julistuksen, jossa todetaan, että suvaitsevaisuus "ei ole myöntyväisyyttä, alentuvaisuutta eikä suopeutta. Suvaitsevaisuus on ennen kaikkea sitä, että tunnustetaan toisten yleismaailmalliset ihmisoikeudet ja perusvapaudet."
Jos tätä lauseketta perkaa perinpohjin siitä nousee monenlaisia ajatuksia.
Esim. tänä päivänä ihmisiä johdetaan suvaitsevaisuuden periaatteella, pitäisi hyväksyä median esille tuoma suvaitsevaisuus kaikkea ns normaalista elämästä poikkeavia uudistuksia, uudistamisia. Heitänkin ilmoille kysymyksen, "onko suvaitsevaisuus myös suvaitsemattomuutta?"
Nyky pressa peräänkuuluttaa vuodesta toiseeen suvaitsevaisutta ja arvojohtajuutta, kuitenkin kumpikaan ei ole yhden ihmisen aluetta vaan laajempia käsitteitä kuten arkkipiispa asian toi julki.
Suvaitsevaisuus termillä halutaan muokata kansalaisten arvomaailmaa, omaksumaan se mikä on vierasta omalle arvomaailmalle. Ei tarvitse hyväksyä sitä mikä sotii omaa sisintä vastaan. Nykypäivänä on pidettävä omasta linjasta kiinni, ei kaikkea tarvitse hyväksyä jota media julkkisten suulla korviin suoltaa ja pyrkii muuttamaan jokaisen elämän arvoja. Tämän voi nähdä pitkällä aikavälillä ja jo nytkin varsin vaarallisena muoti ilmiönä joka pureutuu yhteiskuntaan.
Lopuksi linkki, joka on hyvä lukea:
http://tuomasenbuske.puheenvuoro.uusisuomi.fi/85754-suvaitsevaisuus-on-vastenmielista
jk. Olen maalaiskodissa kasvanut, myönnän saaneeni elämää varten hyvät eväät. Kotiväkeeni kuului oman perheen lisäksi myös muita henkilöitä. Oppia olen saanut kaikilta heiltä. Omatoimisuuteen oppiminen on ollut yksi monista joka on luonteeseen iskostunut. Valintojani en kadu ja en ole katunut. Lähipiiriini kuuluu usean maan kansalaisia, se taas ei elämääni haittaa onhan kyläpaikkoja monissa maissa ja kielitaito ei pääse rapistumaan. Lorena* kirjoitti:
Kaivoin esille Unescon yleiskokouksessa 16.11.1995 hyväksytyn Suvaitsevaisuuden periaatteiden julistuksen, jossa todetaan, että suvaitsevaisuus "ei ole myöntyväisyyttä, alentuvaisuutta eikä suopeutta. Suvaitsevaisuus on ennen kaikkea sitä, että tunnustetaan toisten yleismaailmalliset ihmisoikeudet ja perusvapaudet."
Jos tätä lauseketta perkaa perinpohjin siitä nousee monenlaisia ajatuksia.
Esim. tänä päivänä ihmisiä johdetaan suvaitsevaisuuden periaatteella, pitäisi hyväksyä median esille tuoma suvaitsevaisuus kaikkea ns normaalista elämästä poikkeavia uudistuksia, uudistamisia. Heitänkin ilmoille kysymyksen, "onko suvaitsevaisuus myös suvaitsemattomuutta?"
Nyky pressa peräänkuuluttaa vuodesta toiseeen suvaitsevaisutta ja arvojohtajuutta, kuitenkin kumpikaan ei ole yhden ihmisen aluetta vaan laajempia käsitteitä kuten arkkipiispa asian toi julki.
Suvaitsevaisuus termillä halutaan muokata kansalaisten arvomaailmaa, omaksumaan se mikä on vierasta omalle arvomaailmalle. Ei tarvitse hyväksyä sitä mikä sotii omaa sisintä vastaan. Nykypäivänä on pidettävä omasta linjasta kiinni, ei kaikkea tarvitse hyväksyä jota media julkkisten suulla korviin suoltaa ja pyrkii muuttamaan jokaisen elämän arvoja. Tämän voi nähdä pitkällä aikavälillä ja jo nytkin varsin vaarallisena muoti ilmiönä joka pureutuu yhteiskuntaan.
Lopuksi linkki, joka on hyvä lukea:
http://tuomasenbuske.puheenvuoro.uusisuomi.fi/85754-suvaitsevaisuus-on-vastenmielista
jk. Olen maalaiskodissa kasvanut, myönnän saaneeni elämää varten hyvät eväät. Kotiväkeeni kuului oman perheen lisäksi myös muita henkilöitä. Oppia olen saanut kaikilta heiltä. Omatoimisuuteen oppiminen on ollut yksi monista joka on luonteeseen iskostunut. Valintojani en kadu ja en ole katunut. Lähipiiriini kuuluu usean maan kansalaisia, se taas ei elämääni haittaa onhan kyläpaikkoja monissa maissa ja kielitaito ei pääse rapistumaan.Niin, jos joku on musta, häntä ei voi vaatia muuttumaan valkoiseksi.
Jos joku kuuluu johonkin uskontokuntaan, häntä ei voi vaatia vaihtamaan sitä toiseksi.
Jos joku on sukupuoleltaan mies tai nainen, häntä ei voi vaatia vaihtamaan sitä toiseksi.
Jos joku on homo tai hetero, häntä ei voi vaatia vaihtamaan taipumustaan toiseksi.
Jos joku pakenee tänne siksi että häntä vainotaan kotimaassaan vaikkapa poliittisten mielipiteidensä takia, häntä ei voi vaatia lähtemään takaisin ja pitämään suunsa kiinni.
Sen sijaan jo joku on ns kusipää, häntä voi kyllä vaatia kehittymään ihmisenä. Sitä ei tarvitse suvaita.
Ja tulipa mieleen. Jos itse elän yksin, kuten kai puolet nykyisistä ruokakunnista, miksi minun pitäisi hävetä sitä ja äänestää jotakin joka tuputtaa kaikille ihanteena elinkautista avioliittoa? Ei se voi enää olla minun ihanteeni koska olen jo eronnut aikoja sitten.
Tai jos nykyisistä parisuhteista suurin osa on uusiosuhteita, avio- tai avoliittoja joissa jälkikasvu periytyy ties miten kirjavien henkilöhistorioiden takaa, tai parisuhde on samaa sukupuolta olevien välinen, miksi minun pitäisi tuomita nuo ja nostaa joku elinikäinen aviosuhde sen yläpuolelle? Nekin tehtiin ennen vanhaan vain tilusten turvaamiseksi ja lapset tehtiin sitten piikojen ja renkien tai naapurien kanssa...Sisarusparvessamme on kolmea erilaista poliittista ajattelijaa. Perimme kahta eri poliittista ajattelusuuntaa edustavilta vanhemmiltamme vaihtoehtoja.
Pikkuveljeni lähetti tänään viestin kysellen kenen takse olen menossa ja suositteli Haavistoa. Arvaa saiko pikkuveliriepu paimentolaiskirjeen isolta siskoltaan ; )
- tiina...
aika hyvä kirjoitus oikeesti muakaan ei oo koskaan kiinnostanu että naapurin mies käy joka vuosi poikien reissulla thaimaassa kuukauden naimassa thaimaalaisia pikkutyttöjä koko porukalla onks tää jotain kimppakivaa vai mitä eikä paljoo kiinnosta että entiset työkaverit arvon rouvat käyvät joka vuosi saariselällä hoitamassa kuntoaan... ja näistä hommista jotkut vielä maksaa ja sit vielä maksetaan siitä että saadaan käydä katsomassa kun toiset harrastaa... mitä se mulle kuuluu eikä paljoo kiinnostakkaan tuli vaan mieleen tosta nebusken kirjoituksesta.
- Pirre*
Hyvä artikkeli, tosiaankin, mutta nuo tuo: "naapurin mies käy joka vuosi poikien reissulla thaimaassa kuukauden naimassa thaimaalaisia pikkutyttöjä koko porukalla..", oli ällöttävää suvaitsevaisuudenkin nimissä..aikuisten ja täysi ikäisten kesken harrastakoot vaikka mitä, mutta lasten hyväksikäyttö on rikollista, tapahtui se täällä tai ulkomailailla, pedofiilia on miun suvaitsevaisuuteni yli menenvä asia, totaalisesti..
- tiina...
Pirre* kirjoitti:
Hyvä artikkeli, tosiaankin, mutta nuo tuo: "naapurin mies käy joka vuosi poikien reissulla thaimaassa kuukauden naimassa thaimaalaisia pikkutyttöjä koko porukalla..", oli ällöttävää suvaitsevaisuudenkin nimissä..aikuisten ja täysi ikäisten kesken harrastakoot vaikka mitä, mutta lasten hyväksikäyttö on rikollista, tapahtui se täällä tai ulkomailailla, pedofiilia on miun suvaitsevaisuuteni yli menenvä asia, totaalisesti..
mutta en voinu olla kirjoittamatta koska niinhän sitä tehdään tästä homoseksuaalisuudestakin inhottavaa vaikka siinä yleensä aina on kysymys kahden ihmisen rakkaudesta niinkun meillä kaikilla kun seurusteleen ruvetaan ja naimisiin mennään siinä sen kummempaa käy ne muuten ne ns heteromiehetkin siellä thaimaassa osatamassa miestä ittelleen nimimerkki siskolla on kokemusta useilta thaimaan matkoiltaan mää en oo koskaan käyny koko kohteessa ps kerronko vielä lisää ;))))
- panettely yököttää
tiina... kirjoitti:
mutta en voinu olla kirjoittamatta koska niinhän sitä tehdään tästä homoseksuaalisuudestakin inhottavaa vaikka siinä yleensä aina on kysymys kahden ihmisen rakkaudesta niinkun meillä kaikilla kun seurusteleen ruvetaan ja naimisiin mennään siinä sen kummempaa käy ne muuten ne ns heteromiehetkin siellä thaimaassa osatamassa miestä ittelleen nimimerkki siskolla on kokemusta useilta thaimaan matkoiltaan mää en oo koskaan käyny koko kohteessa ps kerronko vielä lisää ;))))
Onko se naapurin mies kertonut sinulle naivansa pikkutyttöjä ja ihan poikien kanssa porukalla?
Oksettavaa yleistystä!
Itse olen käynyt Thaikuissa 9 kertaa, yhdelläkään reissulla en ole nainut ketään muuta kuin omaa puolisoani jos olemme olleet yhdessä reissussa. Toivottavasti omat naapurini eivät laillasi puhu minusta paskaa jossain nettisaiteilla. - k.v.k
Pirre* kirjoitti:
Mä haluan kuitenkin uskoa, että se on pieni prosentti näistä miehistä, jotka siellä lapsiin sekaantuu. Eiköhän ne nai siellä sitä samaa ikäluokkaa, mitä naiset Turkissa, Espanjassa jne. käyvät naiskentelemassa.
- tiina...
panettely yököttää kirjoitti:
Onko se naapurin mies kertonut sinulle naivansa pikkutyttöjä ja ihan poikien kanssa porukalla?
Oksettavaa yleistystä!
Itse olen käynyt Thaikuissa 9 kertaa, yhdelläkään reissulla en ole nainut ketään muuta kuin omaa puolisoani jos olemme olleet yhdessä reissussa. Toivottavasti omat naapurini eivät laillasi puhu minusta paskaa jossain nettisaiteilla.en oo ollu jaloista pitelemässä oon vaan kuullu enkä nyt niin ihan tosissani kirjoittanutkaan puolitosissani ne vaan mitä sisko on kertonu niin tiedän todeksi molemmilta reissuilta niin lapin kun thaimaan kova tyttö reissaan kylläkin miehensä kanssa hänkin mutta paljon näkee kun pitää silmät auki tietyt panettelut yököttää muakin ei voi mitään mutta sehän on tosi asia että siellä nuoret tytöt myy itteensä siitä ei pääse mihinkään niinkun nuoret pojatkin.
- tiina...
k.v.k kirjoitti:
Mä haluan kuitenkin uskoa, että se on pieni prosentti näistä miehistä, jotka siellä lapsiin sekaantuu. Eiköhän ne nai siellä sitä samaa ikäluokkaa, mitä naiset Turkissa, Espanjassa jne. käyvät naiskentelemassa.
niin haluan määkin uskoo kun on kyse rehdeistä suomalaisista miehistä kyllä kai ne naiset käy siellä thaimaassa ihan samalla lailla mutta nää viime aikojen kirjoitukset on vaan niin ollu mies painotteisia.
- tiina...
tiina... kirjoitti:
en oo ollu jaloista pitelemässä oon vaan kuullu enkä nyt niin ihan tosissani kirjoittanutkaan puolitosissani ne vaan mitä sisko on kertonu niin tiedän todeksi molemmilta reissuilta niin lapin kun thaimaan kova tyttö reissaan kylläkin miehensä kanssa hänkin mutta paljon näkee kun pitää silmät auki tietyt panettelut yököttää muakin ei voi mitään mutta sehän on tosi asia että siellä nuoret tytöt myy itteensä siitä ei pääse mihinkään niinkun nuoret pojatkin.
mulla jäi muuten huomaamatta toi laillasi en ois vastannu jos olisin huomannut mukavaa päivän jatkoa.
- k.v.k
tiina... kirjoitti:
niin haluan määkin uskoo kun on kyse rehdeistä suomalaisista miehistä kyllä kai ne naiset käy siellä thaimaassa ihan samalla lailla mutta nää viime aikojen kirjoitukset on vaan niin ollu mies painotteisia.
Ei tämä muiden maiden "hedelmät" ole tätä päivää. Muistan 80-luvulla, kun pari naista hehkuhti Espanjan kikkeleitä ja nämä naset oli silloin jo kuusikymppisiä.
Miehet kävi siihen aikaan itäisissä naapureissa. Nyt elintaso on noussut ja matkat taikkulaan on halpoja ja miehet menees sinne. - tiina...
k.v.k kirjoitti:
Ei tämä muiden maiden "hedelmät" ole tätä päivää. Muistan 80-luvulla, kun pari naista hehkuhti Espanjan kikkeleitä ja nämä naset oli silloin jo kuusikymppisiä.
Miehet kävi siihen aikaan itäisissä naapureissa. Nyt elintaso on noussut ja matkat taikkulaan on halpoja ja miehet menees sinne.kyllä noissa espanja ja kreikan kohteissaa tapaa edelleenkin naisia joilla on paikallinen ystävä aina vastassa kohteessa näistä maista ei taida löytyä turisteille naisia mutta paikallisille miehillä ei oo mitään väliä vaikka olisivat itse naimisissa.
- paljon nähnyt
k.v.k kirjoitti:
suomalainen 100 kiloinen nainen luulee kaikkia pieniä 30-40 kg painavia aasialainaisia lapsiksi, tavallaan ymmärrettävää kokoeron vuoksi. Totena sitten oman mielikuvituksensa tuotteen juoruämmille kertovat.
- tiina...
paljon nähnyt kirjoitti:
suomalainen 100 kiloinen nainen luulee kaikkia pieniä 30-40 kg painavia aasialainaisia lapsiksi, tavallaan ymmärrettävää kokoeron vuoksi. Totena sitten oman mielikuvituksensa tuotteen juoruämmille kertovat.
niitä satakilosia naisiako oot nähny paljon vai mitä uskon paluuseesi juoruämmät kertoivat.
- k.v.k
tiina... kirjoitti:
kyllä noissa espanja ja kreikan kohteissaa tapaa edelleenkin naisia joilla on paikallinen ystävä aina vastassa kohteessa näistä maista ei taida löytyä turisteille naisia mutta paikallisille miehillä ei oo mitään väliä vaikka olisivat itse naimisissa.
Se on tuo Turkki, johon tämän päivän yli kuusikymppiset naiset menee hoitoa hakemaan. Eikä siinä mitään pahaa ole, kunhan eivät usko näiden parikymppisten lirutuksiin. Onhan ne tummia nuoria poikia, mitä "tytöt" on kuvia näyttäneet.
- tiina...
k.v.k kirjoitti:
Se on tuo Turkki, johon tämän päivän yli kuusikymppiset naiset menee hoitoa hakemaan. Eikä siinä mitään pahaa ole, kunhan eivät usko näiden parikymppisten lirutuksiin. Onhan ne tummia nuoria poikia, mitä "tytöt" on kuvia näyttäneet.
hyvähän se on että jostain jostain hoitoo saavat ja ihan ammattimiehiltä näillä suomalaisilla miehillä kun on niin mahdottomat luulot ittestään etteivät tahdo enää kelpuuttaa omanikäisiään kumppaneikseen eikä siinäkään mitään pahaa jos jostain löytyy se nuori ja rakastava nainen tai sit vaan yksinkertaisesti samanikäisiä hyviä naisia ja hyviä miehiä ei riitä kaikille on lähdettävä merta edemmäks kalaan.
- Pirre*
tiina... kirjoitti:
Kiitos, ei tarvia..olen arvannut/tiennyt jo kauan että elämä on paljon monimutkaisempi kuin miltä se aitan nurkalta näyttää, - olen vaan niin yliherkkä kaikkeen mikä kuulostaakin pedofiilian hyväksynnältä, mutta nyt ymmärrän mitä tarkoitit.
paljon nähnyt kirjoitti:
Paljon nähnyt@
Hollantilaiset miehet ovat pääsääntöisesti isokokoisia. Usein pitää oikein hieraista silmiään kun näkee aasialaisen pienen naisen hollantilaisen ison miehen rinnalla. Täysi-ikäisiä siroja thaityttöjä.
Mitä on suvaistsevaisuus manifestissä lukee:
Eri näköiset, kokoiset, ikäiset, uskoiset ja väriset ihmiset ovat keskenään erilaisia, mutta kuitenkin samanarvoisia.
Suomalaiset satakiloiset naiset ja peräkamaripojatkin ovat ihmisiä siinä kuin aasialaiset 35-kiloiset naiset tai turkkilaiset rakastajat ; ).
- Korppi*
Otan kantaa myöhemmin viesteihinne. Täytyy lähteä hyväntekeväisyyshommiin, mutta Tiina noin äkkilukemani perusteella olet äärettömän suvaitsematon.
- 61 vuotias tyttönen
Ei tullut kalkkista.
Äiti kasvatti 15-vuotiaaksi, sitten lähdin omilleni. (isäni kuoli, kun olin 2-vuotias)
70-luvulla pikkuserkkuni nai miehen, toki eurooppalainen, mutta hiukan tummempi. Jotakin lipsautin rumasti ja sain heti palautteen äidiltäni, että ooppas hiljaa. Sama kohtalo voi tulla itsellesikin tai mahdollisesti tuleville lapsillesi, joten älä käytä sanoja, jotka joskus joudut syömään.
Äitini on edelleen ajan hermolla (90v). Ei kauhistele sukupuolisesti poikkeavia, eikä äänestä vaaleissa iäkkäitä.
Nyt, jos multa lentäisi jonkinlainen kalkkitabletti suusta, niin tyttäret kyllä palauttaa äidin nykymaailmaan. - demeter
Niin tuliko meistä ? (Suvaitsemattomia kalkkiksia) ?
Tuo yohuuhkajan kertoma tutkimustieto liberaalien ja konservatiivisten arvojen periytyvyydestä oli mielenkiintoinen. Minun molemmat vanhempani olivat liberaaleja, äiti vielä enemmän kuin isä. Sen vastapainona oli kuitenkin
etelä-pohjalainen kasvuympäristö ankarine normeineen.
Minusta ei mielestäni tullut suvaitsematonta vaan arvotietoinen, mikä voi joskus näyttää suvaitsemattomuudelta. Pidän kiinni omista arvoistani, puolustankin
niitä tarvittaessa, mutta en mielestäni kauppaa niitä muille.
Nuorempana tuo omien arvojen esilletuominen sai kyllä julistamisen piirteitä, mutta nuorena kai sitä on vielä mustavalkoinen ja pitihän sitä horjuvaa itsetuntoa vahvistaa isoilla puheilla..
Tästä nyt tuli oikein itsekehupuhe - mitenkähän paljon sataa miinuksia laariin ?Dementer@
Nuoret ovat asettuneet voimakkaasti Haaviston taakse, nuoret etsivät idolia muutoksen tekijäksi.
Aivan kuten perussuomalaiset nostivat Soinin idolikseen, mutta se oli vanhojen partojen protesti liian nopeaa muutosta vastaan.
Kirjoitit:
"Nuorempana tuo omien arvojen esilletuominen sai kyllä julistamisen piirteitä, mutta nuorena kai sitä on vielä mustavalkoinen ja pitihän sitä horjuvaa itsetuntoa vahvistaa isoilla puheilla.".
Mitenkäs nyt mikä vaikuttaa?korpikirjailija kirjoitti:
Dementer@
Nuoret ovat asettuneet voimakkaasti Haaviston taakse, nuoret etsivät idolia muutoksen tekijäksi.
Aivan kuten perussuomalaiset nostivat Soinin idolikseen, mutta se oli vanhojen partojen protesti liian nopeaa muutosta vastaan.
Kirjoitit:
"Nuorempana tuo omien arvojen esilletuominen sai kyllä julistamisen piirteitä, mutta nuorena kai sitä on vielä mustavalkoinen ja pitihän sitä horjuvaa itsetuntoa vahvistaa isoilla puheilla.".
Mitenkäs nyt mikä vaikuttaa?Eikä vaan nuoret, kyllä me vanhemmatkin asetumme Haaviston taakse, eikä tällä ole mitään tekemistä idolin kanssa. Asiat puhuu puolestaan.
varamiesw kirjoitti:
Eikä vaan nuoret, kyllä me vanhemmatkin asetumme Haaviston taakse, eikä tällä ole mitään tekemistä idolin kanssa. Asiat puhuu puolestaan.
Mitä ne olivatkaan ne presitentin valtoikeudet?
Mitä ne olivatkaan ne presitentin valtoikeudet?
Eihän istuva presidettimmekään ole käynyt armeijaa.
varamiesw kirjoitti:
Eihän istuva presidettimmekään ole käynyt armeijaa.
Kuka on armeijasta keskustellut?
Kuka on armeijasta keskustellut?
Kysyit presidentin valtoikeuksista, käsitin valtaoikeudet. Niitä tässä pohdittuani en löytänyt kun yhden, josta monet ihmiset ovat mieltä, ettei voi olla kun ei ole käynyt armeijaa. Elikkä olla puolustusvoimain ylipäällikkö.
- oikeinkirjoitus!
varamiesw kirjoitti:
Kysyit presidentin valtoikeuksista, käsitin valtaoikeudet. Niitä tässä pohdittuani en löytänyt kun yhden, josta monet ihmiset ovat mieltä, ettei voi olla kun ei ole käynyt armeijaa. Elikkä olla puolustusvoimain ylipäällikkö.
Kun kirjoittaa väärin, ei voikaan ymmärtää, mitä toinen tarkoittaa. Tuo korpikirjailijan valtoikeudet, mitä mahtanee hän sanalla tarkoittaa?
oikeinkirjoitus! kirjoitti:
Kun kirjoittaa väärin, ei voikaan ymmärtää, mitä toinen tarkoittaa. Tuo korpikirjailijan valtoikeudet, mitä mahtanee hän sanalla tarkoittaa?
4.11.2011 STT
Tasavallan presidentti vahvisti perjantaina muutokset perustuslakiin. Ne ovat tulossa voimaan maaliskuussa.
Perustuslain muutokset täsmentävät presidentin ja valtioneuvoston välistä työnjakoa. Jos päätöksenteossa on erimielisyys presidentin ja valtioneuvoston välillä, asia päätetään eduskunnan hyväksymän kannan mukaisesti.
Perustuslaissa todetaan nyt myös ensi kerran, että Suomi on Euroopan unionin jäsen.
Lain mukaan pääministeri edustaa Suomea ylintä valtiojohtoa vaativissa EU-tilaisuuksissa.
Presidentin tehtäviä karsitaan, sillä häneltä poistuu velvollisuus esitellä hallituksen esitykset eduskunnalle. Lakien vahvistaminen jää edelleen presidentin tehtäväksi.
Lakiin tulee myös kirjaus kansalaisaloitteesta. Kansalaiset voivat vastedes esittää uutta lakia, jos sen taakse saadaan vähintään 50 000 äänioikeutettua.
Asiat puhuu puolestaan kirjoitit perusteluissasi. No, lakiesitysten vahvistaminen jää edelleen presitentille.- demeter
Dementer@
Kirjoitit:
Mitenkäs nyt mikä vaikuttaa?Et suinkaan meinaa, että julistan vieläkin, korppis..)) Matalalla profiilillahan tässä mennään, mutta mielelläni kyllä keskustelisin vaaliehdokkaista ja etenkin suosikistani, mutta kun tekstit poistetaan sitä mukaan kun niitä kirjoitan. Muutenkin valitetaan näistä politiikkaketjuista. Ehkä tämä on väärä foorumi siihen kirjoitteluun.
Ja onhan kunnon vaalityötäkin tarjolla, koska Pekan vaalibudjetti on vain kymmenesosa Saulin omasta. Raha saattaa ratkaista nämäkin vaalit.
Tervehdin aikanaan ilolla perussuomalaistenkin esilletuloa, koska näin sen enteilevän poliittisen kulttuurin muutosta. Pekka Haavisto voi nyt viedä sitä eteenpään, ilman ylilyöntejä, pehmeisiin arvoihin tukeutuen.
Niin että mikä nyt vaikuttaa siihen, että vielä vanhanakin innostuu, menee mukaan uuteen ? Kai se on luonnekysymys. Ehkä maailmanparantajan geeni on ollut valmiina ja sellainen vakaumus, ettei täällä olla vain itseään varten vaan toteuttamassa jotakin isompaa ideaa - niin pieni ihminen onkin.
Pätemisen paikka polittiikka ei koskaan minulle ollut. Jos sai osakseen pilkkaa, naureskelua ja loppuvaiheessa vihamielisyyttä, niin ei se nyt niin hohdokasta ollut.
Tietysti tuli myös kannustusta ja ihailua, mutta se olisi kantanut, ellei olisi ollut
aatetovereita, samanhenkistä väkeä mukana ja tavoitteena maailman pelastaminen..)) - demeter
varamiesw kirjoitti:
Hyvä kun otit esille tuon, varamiesw - siis sen että presidentti on puolustusvoimien ylipäällikkö. Eikö se nyt ole pelkkä kumileimasin, koko vakanssi ?
Tarja Halonen ei ollut käynyt armeijaa, eikä sitä hänelle viaksi luettu. Ja olihan meillä nainen puolustusministerinäkin, ei ollut käynyt armeijaa Elisabet Rehn.
Sitäpaitsi eikö olla jo paljon keskusteltu armeijan tarpeellisuudesta muutenkin. On puhuttu siitä, että siirrytään Ruotsin malliin: vain osa ikäluokasta kutsutaan armeijaan. Palkka-armeijaakin on väläytelty. Niin että kyllä siviipalvelusmies voisi tuoda maanpuolustukseenkin uusia näkökulmia ellei suorastaan sen idean, että erimielisyydet voitaisiin selvittää neuvotellen ja yhteistyöllä
eikä asevoimin. - demeter
demeter kirjoitti:
Et suinkaan meinaa, että julistan vieläkin, korppis..)) Matalalla profiilillahan tässä mennään, mutta mielelläni kyllä keskustelisin vaaliehdokkaista ja etenkin suosikistani, mutta kun tekstit poistetaan sitä mukaan kun niitä kirjoitan. Muutenkin valitetaan näistä politiikkaketjuista. Ehkä tämä on väärä foorumi siihen kirjoitteluun.
Ja onhan kunnon vaalityötäkin tarjolla, koska Pekan vaalibudjetti on vain kymmenesosa Saulin omasta. Raha saattaa ratkaista nämäkin vaalit.
Tervehdin aikanaan ilolla perussuomalaistenkin esilletuloa, koska näin sen enteilevän poliittisen kulttuurin muutosta. Pekka Haavisto voi nyt viedä sitä eteenpään, ilman ylilyöntejä, pehmeisiin arvoihin tukeutuen.
Niin että mikä nyt vaikuttaa siihen, että vielä vanhanakin innostuu, menee mukaan uuteen ? Kai se on luonnekysymys. Ehkä maailmanparantajan geeni on ollut valmiina ja sellainen vakaumus, ettei täällä olla vain itseään varten vaan toteuttamassa jotakin isompaa ideaa - niin pieni ihminen onkin.
Pätemisen paikka polittiikka ei koskaan minulle ollut. Jos sai osakseen pilkkaa, naureskelua ja loppuvaiheessa vihamielisyyttä, niin ei se nyt niin hohdokasta ollut.
Tietysti tuli myös kannustusta ja ihailua, mutta se olisi kantanut, ellei olisi ollut
aatetovereita, samanhenkistä väkeä mukana ja tavoitteena maailman pelastaminen..))Huolimatonta kirjoittelua, mutta kun minäkin olen hahmotushäiriöinen...
Toiseksi viimeinen kappale po: "niin pieni ihminen kuin olenkin"...
Viimeinen kappale: toinen lause: "mutta se ei olisi kantanut"...
- mietiskelijätär.
Koko eletty elämä ja työ, missä kohtasin erivärisiä ja eri kulttuurista olevia ihmisiä, on tehnyt minusta melko suvaitsevaisen ihmisen.
Olen huomannut, että henkilön ihonväri ei tee hänestä yhtään sen huonompaa vaikkapa työntekijää. Kyllä se on jo se perusluonne, niin meillä kuin muillakin se, joka meistä tekee sen persoonan.
Hyvänpäiväntuttuja on minulla kaikenvärisissä ja kaikenkulttuurisissa ihmisissä, jos on mukava henkilö, se on ainut, mikä vaikuttaa siihen, kuka on "kiva" ja kuka ei. Mites ton nyt ottais....
Lapsuuteni asuin rintamamies-omakotitaloalueella, kauheita sankareita kaikki,
Ja siitä ilmapiiristä oli hyvä imeä, kalkkeutuvaa maitoakin.
Jokunen miehistä oli taistellut ulkomaalaistenkin rinnalla jotka olivat tulleet auttamaan Suomea vapaaehtoisesti.
Aikasti usea oli isistämme ihqu-punainen Kommunistikin, hekin puhuivat halveksivasti tovereistaan jotka karkasivat toiselle puolelle.
Värivammaisista en muista kenekään kertoneen vaikka kaikki siellä käyttivät Talvisodassa valkoista huntua.
Neuvoloissa tuli käytyä ja Päiväkotikin tuli minulle tutuksi.
Siistejä lapsia oli siellä. ADHD ja kaksisuuntainen mielialahäiriö lopetettiin
tukistamalla. Se oli tepsivää Lobotomiaa.
16v. lähdin Kohdustani maailmalle ja ensimmäiset kalkkis-oireet huomasin kun minulle annettiin maistettavaksi Oliiveja, hyi saastana sentään! Minä kun olin puista varastellut vain makeita Omenoita.
Oli senlaisiakin kansalaisia jotka lauloivat porukalla töitä tehdessään.
Suihkun kautta kotiin lähtiessäni, totesin monella työkaverillani olevan paljon isompi.
Oli yksi mulattikin, hän pesi varpaansa siinä samalla.
Ja vuodet kuluivat, ja kulttuurintuntemukseni lisääntyi, kaikenlaista rotua muistan lämmöllä, sinne jäivät onneksi Ruotsiin, hänkin joka väkisin halusi pienestä pitäen opettaa minua ajamaan Trukkia ja polkemaan, polkimia.
Joten kyllä on elämä minua kasvattanut ja teki minusta jonkin sortin Kalkkiksen.
Osaan vieläkin kirjoittaa sujuvasti: aikasti ja sitku, päähäni kun on jumittunut monta vanhaa asiaa. Hippinä pystyn myös avoimesti ja sujuvasti kirjoittamaan alapää-asioistakin, josta minua tuppaavat monet moittimaan.
Ja opetti senkin että Suomessa on aina ollut hyvä ja rehellinen kulttuuri, sitä ei ole syytä muuttaa enää, hunnuillakaan, muuten kun tanssikouluissa.
H.- vierailijanaapuri
Makeat naurut kirvoitit olivien maistajaisista:D Ihan piti mennä jääkaapille popsasemaan pari valkosipulinkynnellä ryyditettyä herkkua.
Iltapäiväkahvit päälle ja niin on valoisin aika päivästä ohi!
Mukavaa iltaa 60 palstalaisille! - 1943
Musta ei ole tullut kalkkista. Kasvoin perheessä, jossa toinen vanhemmista oli itä- ja toinen länsisuomalainen. Toinen uskovainen, toinen erittäin humaani. Toisen tausta oli punainen, toisen valkoinen. Koulussa ohjattiin pehmein ottein ja lisättiin hyvä kerros kotona saatuihin elämän eväisiin. On todella mielenkiintoista seurailla, mitä elämällä on vielä tarjottavana, uteliaisuus on säilynyt.
- olenko kalkkis?
Olet syntynyt "onnellisten tähtien alla" 1943. Elämäsi on kirjoitustesi mukaan mennyt tasaisesti ja hyvin. Eipä silloin ihminen tule katkeraksi vaan osaa olla onnellinen kaikesta mitä on saanut elämältä.
Kaikilla ei ole samoin; on jo lapsena niellyt karvaan kalkin ja se on saattanut jatkua läpi elämän. Lapsuus vaikuttaa meihin niin paljon. - 1943
olenko kalkkis? kirjoitti:
Olet syntynyt "onnellisten tähtien alla" 1943. Elämäsi on kirjoitustesi mukaan mennyt tasaisesti ja hyvin. Eipä silloin ihminen tule katkeraksi vaan osaa olla onnellinen kaikesta mitä on saanut elämältä.
Kaikilla ei ole samoin; on jo lapsena niellyt karvaan kalkin ja se on saattanut jatkua läpi elämän. Lapsuus vaikuttaa meihin niin paljon.Kultalusikka suussa en sentään ole syntynyt. Olimme köyhiä.Isäni halvaantui ollessani rippileirillä ja eli 38 vuotta muista riippuvaisen. Sisareni oli vaikeasti kehitysvammainen, äiti sairasteli. Nämä kokemukset auttavat kohtaamaan sairaat ja vammaiset ihmisenä. Mieltäni lämmitti, kun lapseni oli lomamatkallaan kohdannut keski-ikäisen pariskunnan. Nainen oli lähettänyt minulle terveisiä, että olen kasvattanut hienon tyttären. Lapseni suhtautuvat luontevasti esim. kehitysvammaisiin ja vanhempiin ihmisiin. Kaikki tämä pohjautuu ehkä siihen, että äidiltäni sain hyvän itsetunnon.
- ?
1943 kirjoitti:
Kultalusikka suussa en sentään ole syntynyt. Olimme köyhiä.Isäni halvaantui ollessani rippileirillä ja eli 38 vuotta muista riippuvaisen. Sisareni oli vaikeasti kehitysvammainen, äiti sairasteli. Nämä kokemukset auttavat kohtaamaan sairaat ja vammaiset ihmisenä. Mieltäni lämmitti, kun lapseni oli lomamatkallaan kohdannut keski-ikäisen pariskunnan. Nainen oli lähettänyt minulle terveisiä, että olen kasvattanut hienon tyttären. Lapseni suhtautuvat luontevasti esim. kehitysvammaisiin ja vanhempiin ihmisiin. Kaikki tämä pohjautuu ehkä siihen, että äidiltäni sain hyvän itsetunnon.
Fiksu olet, ei voi muuten mainita.
Vaatimattomuudesta olet ponkaissut, kuin minäkin.
Kummaa, etteivät vaikkapa aloittajaa vanhemmat osanneet opestamaan sivistyksen tielle.
- kawe
Eihän olosuhteet *kalkkista tee, vaan omat valinnat. Meidän lapsuus / nuoruus oli aivan muuta kuin tämän päivän nuorten elämä, eikä sille voida mitään. Aika kasvattaa omat ihmisensä ja paljon voi vaikuttaa ihan omilla valinoilla, mihin suuntaan elämäänsä vie. Jos käy koulunsa ja tekee kuin pitää tehdä - on luotettava - rehellinen ym. Pärjää varmasti paremmin kuin kaljakuppiloiden ja helpoimman tien kautta yrittäen. Totta kai sillä alkuvuosien pohjatyöllä - vanhempien arvoilla on suuri merkitys, mutta ajassa kannattaa pysyä, elämä antaa paljon enemmän, pitää ns. ovet auki katon korkealla ja seinät kauempana, eikö.........
Vai kalkkiksia, aihio ehkä oli, mutta ei tullut kalkkista......- olenko kalkkis?
Kawe.
Hyvin kirjoitit. Näinhän tuo menee. En osannut äsken laittaa sanojani oikein. Kyllähän se niin on, että itse voi paljon vaikuttaa asioihin ja elämänsä kulkuun, vaikka lähtökohdat ja koti olisikin olleet "huonot."
Olen itse kasvanut hyvin epävakaassa lapsuusympäristössä. Olen aikani lapsi ja minun kasvattajani olivat aikansa ihmisiä. Ehkä syyntakeettomia käytökseensä osittain.
Olen kuitenkin elänyt ja tehnyt työni ihan hyvin. Kantanut kuitenkin "haavoja" mukanani koko ikäni. Niitä lapsuudessani saatuja.
Nyt olen ihan ok-voimissa ja elän ehkä parasta aikaa elämässäni. Olen eläkkeellä ja pärjään hyvin, enkä tunne itseäni kalkkikseksi kuin ajoittain.
Ehkä tuo nimimerkki ei anna oikeutta minulle :)).
- -
En muista, että minua kotona olisi kasvatettu, muuta kuin omin arkisin askarein.
Ehkäpä ne olivat hyvä pohja, olla ja elää aina sitä aikaa, mikä käsillä on.
En juuttunut aikaan, en paikaan, vain ihminen on ollut pääperiaatteeni.
Itse olen ollut päiväkodissa jo lähes 60 vuotta sitten. Lyhyen ajan vain.
Kalkkeutunut ei lie vielä mieli, saati kieli, eräs sisäelin, osin, tosin.
Kalkkia napsin purkista päivittäin.
Vanhemmilla on kasvatusvelvollisuus, ja oikeus.
Laatuaika lapsille, on minusta lähes kirosana.
Lapset tarvitsevat aikaa, oleilua, vanhemmuuden läheisyyttä, ei tekoaktiivisuutta.
Suvaitsevaisuus kasvaa ihmisen oman, sisimmän kasvun kera.
Suvaitsevaisuus ei ole ääretön määre.
Suvaitsevaisuus on uskalluksen paikka,
sukellus sisimpään, kehityskyky.
Kykyä kirvoittaa kahleet entisten ennakkoluuloisten
sukupolvien luomasta vankeudesta. - Peiliä tarvitaan
Siinä vaiheessa teistä itsekustakin on tullut kalkkis, kun olette alkaneet viihtyä täällä vakituisesti keksimättä muuta tekemistä. Jospa arvon korpikirjailija aloittaisi luonnekasvatuksen aivan itse itsestään vetämättä siihen vanhempiaan tai kasvuympäristöään tai yhteiskuntaakaan, sillä tässä iässä me olemme jo vastuussa itse itsellemme. Ei meidän onnemme tai hyvä olomme tule muualta kuin itsestämme, tarkemmin sanoen aivoistamme ja aivoituksistamme. Päätään sopii käyttää edelleen.
Mitä tulee kasvattamiseen tänään, sen pohtiminen on järkevämpää jättää jo nuoremmille, koska harvemmalla yli kuusikymppisellä on pieniä lapsia tai edes teini-ikäisiä. Sen sijaan elinikäinen oppiminen on mahdollista edelleen meissä itsekussakin.
Kaikki yli kuusikymppiset eivät suinkaan ole suvaitsemattomia kalkkiksia, vaikka se siltä tällä palstalla vaikuttaa ja sinunkin kohdallasi. Yleistät kovasti ilman faktoja. Siksi en voi enkä halua ottaa aihettasi vakavasti, se on vain päältä huitaisua ja provosointia johtamatta mihinkään. Et selvästi ole itse elänyt tuota aikaa, josta kirjoitat, se näkyy ja siksi luulet enemmän kuin tiedät. - ;)
Eipä ole tehnyt.
Eteenpäin on elävän mieli. - me.-
Minua ei aivopesty, omaan sukupiiriini ei mahtunut ketään kartanonherroja, joilla olisi ollut arvosanaa maatiaisten lapsiin?
Oliko sinulla? :))
Tavallisen, vallallisen, kaupunkilaisperheen äiti kävi työssä, ihan kuin aviomiehensäkin.
Pienokaiset hoidettiin päiväkodeissa, isommat, kouluissa, ja 10 , saivat tallata tavallaan, heihin uskottiin ja luotettiin.
Koskaan eivät koulut ole saaneet kasvatusvastuuta.
Vanhemmilla on vaihtoehtonsa, raha, tai lapset, vaikkakin, se on monesti yhtyvää.
Kun lapsien kaikenlaatuiset mammonanmakuiset vaateet vaativat rahaa.
Teistä, en tiedä, milloin tulitte kalkkiksiksi, me emme aio tulla koskaan. - :))
Suvaitsemattomia kalkkiksia, minusta ei onneksi, oletettavasti, tule koskaan.
Karvas kalkki, ulkohuusin pönttöön? :=)) - hulmeri elvaton
Tekikö kasvatus meistä kalkkiksia oli otsikko.
Tuskin monikaan vanhempi saa lapsestansa kasvattamalla kalkkista, paitsi jos sattuu olemaan tämä erittäin harvinainen sairaus syntyessään lapsella.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Progeria - :))
Teistä en tiedä, meistä ei tehnyt! :))
- Lorena*
Niin onko suvaitsevaisuus myös suvaitsemattomuutta.Matikan tunneilta tuli mieleeni sanonta "kääntäen verrannollinen", niin on suvaitsevaisuuskin.Ollaan niin suvaitsevaisia oman mielipiteen tiimoilta, auta armias kun kaveri tuo esille toisen näkökulman asiasta, se mielletäänkin jo suvaitsemattomuudeksi.
Joimme baarissa päiväkahveita suvaitsevaisuudesta siinä juteltiin. Tuli pieni vääntö asiasta siis kinastelu, huvitti kun toinen vastasi, niin minäkin sinusta olen usein ajatellut, mutta en ole koskaan sitä ääneen sanonut. Mitäs tuohon oli sanomista aika nolona siinä toinen osapuoli jäi istumaan.
Kotona illan kajossa mietin leidien keskustelua, näinhän se menee kun oma mielide hyväksytään se on ihan jees, mutta kun toinen osapuoli heittää kehiin vastakkaisen mielipiteen kyseenalaistaa sen, näkyy suu menevän nopeastu rullalle.
Huomenta Lorena@
Tykkään lukea ajatuksiasi olet realisti, seuraat ympäristöä kyseenalaistat et tuomitse. Minusta on mahtava kun ketju on saanut monipuolisesti ajattellevan osallistujakannan.
Lukemalla mielipiteitä opin uusia asioita, opin tajuamaan tai pikemminkin raottamaan ovea ihmisten sisinpään. Moni sanoo sen suoraan mitä esim. minusta ajattelevat, mutta nurkan takaa useimmat se kertoo juuri siitä mitä kirjoitit seuratessasi ystävättärien keskustelua.
"olen usein ajatellut, mutta en ole koskaan sitä ääneen sanonut."
Olen suoraan sanomisillani saanut lunta tupaan niin yksityiselämässä kuin täälläkin. Eilen esim. pikkuveljeni suuttui paimenkirjeestäni. Meni puurot ja vellit sekaisin minä olin suvaitsematon. Kirjoitin suoraan kun hän kosiskeli minua vihreitten taakse, että en äänestä homoa. Olisin tietty voinut olla hienotunteinen ja kirjoittaa, että en kannata vihreitä arvoja, mutta sehän ei olisi ollut totta.- Lorena*
Korpikirjailija@ Kiitos myönteisestä suhtautumisestasi juttuihini. Aloittamasi palstat kiinnostavat kirjoittajia ja sehän on pääasia.
Luin joltakin palstalta miten äänestäjä koki ennakko äänestyksessä vaalilippunsa kohtalon. Ensin näyttö äänestäjän äänestysoikeudesta, sitten äänestysseremonia kirjekuorineen, huipennuksena virkailija heittää kirjekuoren kun frisbee kiekon avonaiseen laatikkoon takavasemmalle.
Miksi muuten näin tapahtuu - avonainen laatikko kun roskis?
Varsinaisena vaalipäivänä on on toinen meininki vaalilippujen kohtalona, ne menevät lukittuun uurnaan, virkailija raottaa aukkoa johon äänestäjä sen pudottaa, äänet lasketaan ja kirjataan, lopuksi pitää äänestyslippujen ja äänestämässä käyneiden lukumäärä stemmata prikulleen.
Toivottavasti seuraavissa vaaleissa on ennakkoäänestys paikoissa vaaliuurnat joihin äänestäjä itse pudottaa kirjekuoren, eikä virkailija heittele kuin frisbee kiekkoja pahvilooraan. Pahvilaatikkoon minunkin lippuni heitettiin. Lorena* kirjoitti:
Korpikirjailija@ Kiitos myönteisestä suhtautumisestasi juttuihini. Aloittamasi palstat kiinnostavat kirjoittajia ja sehän on pääasia.
Luin joltakin palstalta miten äänestäjä koki ennakko äänestyksessä vaalilippunsa kohtalon. Ensin näyttö äänestäjän äänestysoikeudesta, sitten äänestysseremonia kirjekuorineen, huipennuksena virkailija heittää kirjekuoren kun frisbee kiekon avonaiseen laatikkoon takavasemmalle.
Miksi muuten näin tapahtuu - avonainen laatikko kun roskis?
Varsinaisena vaalipäivänä on on toinen meininki vaalilippujen kohtalona, ne menevät lukittuun uurnaan, virkailija raottaa aukkoa johon äänestäjä sen pudottaa, äänet lasketaan ja kirjataan, lopuksi pitää äänestyslippujen ja äänestämässä käyneiden lukumäärä stemmata prikulleen.
Toivottavasti seuraavissa vaaleissa on ennakkoäänestys paikoissa vaaliuurnat joihin äänestäjä itse pudottaa kirjekuoren, eikä virkailija heittele kuin frisbee kiekkoja pahvilooraan. Pahvilaatikkoon minunkin lippuni heitettiin.Lorena@
Olen hyvin perillä äänestyrutiineista. Olen ollut mukana varsinaisina äänestypäivänä vaalityöntekijänä ja nyt kuopukseni toimii ennakkoäänestyksessä samoissa tehtävissä
Säännöt ovat hyvin tiukat. Ennakkopaikoissa on turha tulla ilman henkilöllisyystodistusta, jota pienillä paikkakunnilla kuulemma tehdään ja onpa joku alkanut jopa mesuamaan, että "ettekö tunne minua".
Äänestypaikalla on aina useampi vaalityöntekijä, joten yksin ei kukaan touhuile.
Joka ilta kirjekuoret kuljetetaan vaalipaikasta niille varattuun säilöön.
Laatikot eivät ainakaan korvessa ole pahvilaatikoita vaan muovilaatikoita. Kirjekuoret laitetaan laatikoihin sievästi lomittain no, jos joku on heittänyt niin jossain niin asianhan voi ilmaista hyvin monella tavalla, mutta tuskin ne ovat frisbeena ohi laatikon lentäneet ; )
Vaalilaki on hyvin tarkka, eikä anna väärinkäyttöön mahdollisuuksia.
Kun olin kunnallisvaaleissa vaalityöntekijänä, en muista, että olisimme alkaneet vertailemaan äänestyslappuja kävijämäärään vaan muistan, että heti vaalipaikan sulkeuduttua uurnat kaadettiin isoille pöydälle, josta aloimme niitä erittelemään ja laskemaan ääniä.- Lorena*
Lorena@
Olen hyvin perillä äänestyrutiineista. Olen ollut mukana varsinaisina äänestypäivänä vaalityöntekijänä ja nyt kuopukseni toimii ennakkoäänestyksessä samoissa tehtävissä
Säännöt ovat hyvin tiukat. Ennakkopaikoissa on turha tulla ilman henkilöllisyystodistusta, jota pienillä paikkakunnilla kuulemma tehdään ja onpa joku alkanut jopa mesuamaan, että "ettekö tunne minua".
Äänestypaikalla on aina useampi vaalityöntekijä, joten yksin ei kukaan touhuile.
Joka ilta kirjekuoret kuljetetaan vaalipaikasta niille varattuun säilöön.
Laatikot eivät ainakaan korvessa ole pahvilaatikoita vaan muovilaatikoita. Kirjekuoret laitetaan laatikoihin sievästi lomittain no, jos joku on heittänyt niin jossain niin asianhan voi ilmaista hyvin monella tavalla, mutta tuskin ne ovat frisbeena ohi laatikon lentäneet ; )
Vaalilaki on hyvin tarkka, eikä anna väärinkäyttöön mahdollisuuksia.
Kun olin kunnallisvaaleissa vaalityöntekijänä, en muista, että olisimme alkaneet vertailemaan äänestyslappuja kävijämäärään vaan muistan, että heti vaalipaikan sulkeuduttua uurnat kaadettiin isoille pöydälle, josta aloimme niitä erittelemään ja laskemaan ääniä.Olen myös ollut vaalitoimitsijana monen monta kertaa. Äänet lasketaan äänestyspaikalla, verrataan äänestäneiden määrään, niiden on täsmättävä ja ne ovat täsmanneet. Äänestysluetto äänioikeutetuista on vaalipäivänä äänestyspaikalla johon merkataan äänestyksessä käynyt henkilö. Todella tarkkaa touhua.
Ennakkoäänestyksissä on käytössä tietotekniikka. Siitä systeemistä en ole perillä koska nuoret opiskelijat hoitavat sen tällä alueella. Pahvilaatikolla on omat puolensa, sen voi päivittäin sulkea hyvällä teipillä, ja viedä asianmukaiseen paikkaan. Joka päivälle uusi laatikko.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 974337
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h444284- 1424178
- 1462904
Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa282292- 1582174
Ostiko maailma sinut minulta?
Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue202088- 401749
- 731350
Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."
Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To261165