20th century greatest

pooppipoo

http://www.youtube.com/watch?v=Zddh5Vp-ApI ja loput osat

ja klassikko http://www.youtube.com/watch?v=1CDz62GNx1A

77

181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • realismia

      Muutamia suosituimpia nimiä Amazonilla:

      Mozart: 29,708 Osumaa

      Bach: 28,300 Osumaa

      Beethoven: 24,991 Osumaa

      Tsaikovski: 13,374 Osumaa

      Schubert: 13,275 Osumaa

      Brahms: 13,097 Osumaa

      Chopin: 10,834 Osumaa

      Liszt: 8,053 Osumaa

      Verdi 10,408 Osumaa

      Strauss, J. 9,687 Osumaa

      Haydn 9,368 Osumaa

      Schumann 9,075 Osumaa

      Wagner 8,581 Osumaa

      Mendelssohn 7,914 Osumaa

      Vivaldi 7,788 Osumaa

      Debussy 7,148 Osumaa

      Dvorak 7,002 Osumaa

      Ravel 6,347 Osumaa



      Vertailun vuoksi:

      pissa-Beatles: 5,665 Osumaa

      pedo-Elvis 4,909 Osumaa

      puup-Abba 1,975 Osumaa

      Niin se vaan on, että taidemusiikki jyrää kertakäyttöpoopin alleen aina ja iankaikkisesti.

      Huomatkaa myös, että taidemusiikin nimiä esitetään jatkuvasti kaikkialla maailmassa livenä, toisin kuin jo mainittuja kuolleita puup-nimiä.

      • brgbgbrg

      • 007-Kun äly ei riitä
        brgbgbrg kirjoitti:

        Amazonilla on kamaa myynnissä joo - todettakoon ettei nohin mahdu YHTÄÄN 1900 -LUVUN alkuperäisTUOTOSTA.


        entä mikä MYY amazonilla?

        http://www.amazon.com/best-sellers-music-albums/zgbs/music/ref=zg_bs_nav_0

        Pelkkä virkamiesmusan sattaminen verovaroilla musiikiksi ei myy kuin koouluille ja kirjastoille

        Best sellereinä tulee nyt ja aina olemaan muuta kuin klassista. Eihän se myy kuin muutamia levyjä vuodessa, mutta sitä ei klasarivajakki tajua. Luulee edelleenkin, että hits (osumat) takoittavat levymyyntiä. On se pimee. On se.


      • klassikko
        007-Kun äly ei riitä kirjoitti:

        Best sellereinä tulee nyt ja aina olemaan muuta kuin klassista. Eihän se myy kuin muutamia levyjä vuodessa, mutta sitä ei klasarivajakki tajua. Luulee edelleenkin, että hits (osumat) takoittavat levymyyntiä. On se pimee. On se.

        Ongelma on siinä, että sinä taidat olla oikeasti aika tyhmä. Lienee parempi, että pysytkin Beatlesissa ja suomipopissa ja seurailet siinä samalla listoja ja idolkilpailuja.


      • Måna-Liisa
        brgbgbrg kirjoitti:

        Amazonilla on kamaa myynnissä joo - todettakoon ettei nohin mahdu YHTÄÄN 1900 -LUVUN alkuperäisTUOTOSTA.


        entä mikä MYY amazonilla?

        http://www.amazon.com/best-sellers-music-albums/zgbs/music/ref=zg_bs_nav_0

        Pelkkä virkamiesmusan sattaminen verovaroilla musiikiksi ei myy kuin koouluille ja kirjastoille

        >Amazonilla on kamaa myynnissä joo - todettakoon ettei nohin mahdu YHTÄÄN 1900 -LUVUN alkuperäisTUOTOSTA.

        Tottakai niihin mahtuu. Miksi sinulla on niin kova vimma pettää itseäsi?


      • kdkdkdkdkdk
        Måna-Liisa kirjoitti:

        >Amazonilla on kamaa myynnissä joo - todettakoon ettei nohin mahdu YHTÄÄN 1900 -LUVUN alkuperäisTUOTOSTA.

        Tottakai niihin mahtuu. Miksi sinulla on niin kova vimma pettää itseäsi?

        listalla oli nimä jotka olivat kuolleet ko kauan sitten....


      • kdkdkdkdkdk
        Måna-Liisa kirjoitti:

        >Amazonilla on kamaa myynnissä joo - todettakoon ettei nohin mahdu YHTÄÄN 1900 -LUVUN alkuperäisTUOTOSTA.

        Tottakai niihin mahtuu. Miksi sinulla on niin kova vimma pettää itseäsi?

        listalla oli nimä jotka olivat kuolleet ko kauan sitten....


      • Måna-Liisa

    • Virkamiesmusiikki

      Niin no, tietysti kansanmusiikissa on se etu, ettei siinä kulttuurissa ole sellaisia pukeutumiseen ja "hienostuneisuuteen" liittyviä "peruskansanmiehen vieroksuttajia", jotka ovat ihan ymmärrettäviä.

      Oopperassa monia vierastuttaa hienot vaatteet.

      Mutta klassinen musiikki on silti parasta.

      Populaarimusiikissa taas on läsnä aina kaupallisuus: joten jos "virkamieskulttuuri", liiallinen elitistisyys (aika pitkälle kuitenkin pelkkä mielikuva tämä elitistisyys, konserteissa käyvät tavalliset ihmiset) ja hienot vaatteet häiritsevät klasarissa (vaikka musiikki on taivaallista ja tuon taivaallisen musan palatsi avoin kaikille), niin kuunnelkaa sitten kansamusiikkia.

      Mutta taidatte olla popmusan aivopesemiä. Musiikin täytyy olla englanniksi ja pintaliitoa, listakamaa - ja vielä yksi edellytys - ei harmonisesti rikasta.

      Kansanmusiikki ei ole poppia paljoa monimutkaisempi, mutta on se aidompi ja kaupattomampi, rehellisempi ilmiö.

      • peaceandlove

        mitä 20 vuosisadan taidemusiikkia kuunnellaan?

        Oopperoissa ei vaatteet vaan kauniit ja rohkeat libretot ärsyttää


      • Måna-Liisa

      • vastustamatonbeatles
        Måna-Liisa kirjoitti:

        >mitä 20 vuosisadan taidemusiikkia kuunnellaan?

        Mistä kaltaisiasi puupäitä sikiää?

        V: Alapäästä tietysti.

        http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_20th-century_classical_composers_by_birth_date

        Siinä vierähtääkin tovi kun käyt tuon listan läpi.

        melko surullinen lista miehiä. Toki myös merkittäviä. Tuohon pääsee musiikkiopiston käymällä.

        Stockhausen pååsi sgt pepperin kanteen.

        Listalla on myös sir Paul.


      • Måna-Liisa
        vastustamatonbeatles kirjoitti:

        melko surullinen lista miehiä. Toki myös merkittäviä. Tuohon pääsee musiikkiopiston käymällä.

        Stockhausen pååsi sgt pepperin kanteen.

        Listalla on myös sir Paul.

        Kappas, joku kaltaisesi todellisuuspakoinen fani on laittanut McCartneyn listalle, jonne hän ei kuulu.

        Hyvin tunnettu juttuhan on, ettei McCartney osaa edes nuotteja. Kun Liverpool-oratoriota alettiin tehdä, McCartneyn oli palkattava tehtävään oikea säveltäjä (Carl Davis). Hän itse nimittäin ei osaa / pysty säveltämään.


      • Dhommi
        vastustamatonbeatles kirjoitti:

        melko surullinen lista miehiä. Toki myös merkittäviä. Tuohon pääsee musiikkiopiston käymällä.

        Stockhausen pååsi sgt pepperin kanteen.

        Listalla on myös sir Paul.

        "melko surullinen lista miehiä. Toki myös merkittäviä.¨"

        Ketkä ovat sinusta merkittäviä?


    • Vaikka mitä

      1900-luvulta on peräisin ponterokaverisi eli tämän "sibelius forever"-nimimerkin käyttäjän varmasti hyvinkin tuntema teos eli viulukonsertto Jean Sibeliukselta.

      Jotenkin Beatles-sakki on minusta vaikuttanut siltä "suomi95"-jengiltä, joka varsin mutkattomasti saunamakkaraa ja olutta kuluttaen aikansa viettää: tässä Suomi-valossa maanmiehen eli Jannen musiikkiin perehtyminen voisi suomalaisittain olla oikeasti ihan looginen juttu - mutta kai kaiken vaativamman kohdalla löytyy jokin tekosyy, Sibeliuksen sijaan tämä sakki kuuntelee Juicea.

      Oopperalibrettoja koskevista mielipiteistäsi lukisin mielelläni lisää - paitsi uuden viestin verran myös pidempiä ajatuksia kuin nämä sinun viestisi tapaavat olla.

      • päläpäläpäläpäläpälä

        Toivottavasti sinulla ei ole perhettä ja yhtä toivottavasti lähisukusi, mikäli elossa, asuu mahdollisimman kaukana sinusta. Kenenkään hermo ei kestä kuunnella tuollaista määrää soopaa mitä jauhat täällä.


      • 2vastustamatonbeatles

        ainiin sibbe sävelsi jotain viime vuosisadallakin. Se ei muutalähtöasetelmaa miksikään.

        Oopperat ovat yksinkertaisia. Tietysti niiden sanailun arvostelu pitäisi tehdä lukemalla alkukieltä. Juonen voi kiteyttää kuvattulla tavalla: she loves you pitkitettynä. Tai sitten hyvän ja pahan taistelu, suoraan länkkäri kamaa. Ennustettavaa.

        Pari monimutkaista librettoa ei muuta yleiskuvaa. Mitä operettimaisempi, sitä suositumpi.

        Olettteko kuulleet klasarin rokkaavan? Myötähäpeä nousee... Siis rock on rajaton riemu, mutta kun klasarin rockiin suhtaudutaan vakavasti.s

        Ei vain ole kykyjä rockata.se ei ole nuottien esittämistä


      • Hanki tietoa
        2vastustamatonbeatles kirjoitti:

        ainiin sibbe sävelsi jotain viime vuosisadallakin. Se ei muutalähtöasetelmaa miksikään.

        Oopperat ovat yksinkertaisia. Tietysti niiden sanailun arvostelu pitäisi tehdä lukemalla alkukieltä. Juonen voi kiteyttää kuvattulla tavalla: she loves you pitkitettynä. Tai sitten hyvän ja pahan taistelu, suoraan länkkäri kamaa. Ennustettavaa.

        Pari monimutkaista librettoa ei muuta yleiskuvaa. Mitä operettimaisempi, sitä suositumpi.

        Olettteko kuulleet klasarin rokkaavan? Myötähäpeä nousee... Siis rock on rajaton riemu, mutta kun klasarin rockiin suhtaudutaan vakavasti.s

        Ei vain ole kykyjä rockata.se ei ole nuottien esittämistä

        Opettele kirjottelemaan... mutta vastaan sulle silti.

        Klassinen oopperataide on ilmeisesti alue, josta et tiedä yhtikäs mitään - siis yhtikäs mitään. Vähäisetkin tiedot olet nopeasti katsonut wikipediasta, etkä sisäistänyt mitään hyvin.

        Oopperoissahan on jo ensiksi se tosiseikka, että niitä katsomaan menevän pitäisi tutustua tarinaan sen peruspuitteiden osalta jo ETUKÄTEEN. Esimerkiksi Don Giovannin perusjuoni yleensä oletetaan tiedettäväksi; perusfaktojen kertomiseen ei tuhlata oopperassa aikaa. Oopperassa on runsaasti tapahtumia, siis ihan keskeisiä tapahtumia, jotka elokuvassa olisivat pääkohtauksia, suuria linjoja koko elokuvassa. Juuri missään elokuvassa ei tapahdu niin paljon kuin oopperataiteen teoksissa.

        Oopperalibretot vaihtelevat koomisista traagisiin ja eri lajien yhdistelmiin. Ne ovat toki "kevyt-kirjallisuutta", eivätkä tekstit sinällään ole verrannollisia suureen kirjallisuuteen. Teatteri- ja musiikkiteoksina oopperat nousevat kuitenkin monipuoliseen ilmaisuun, musiikki tuo valtavasti ilmaisullista lisää sanoihin (paljon paljon enemmän kuin popmusiikissa).

        Oopperalibretot ovat yleensä laadultaan kepeähköä, eivät siis korkeakirjallisuutta (oli musiikki miten kovaa tahansa), mutta yksinkertaisia saippuasarjamaisia ne eivät ole, varsinkaan sinun väittämässäsi määrin. Ne ovat pitkiä tarinan rakennelmia, koomisia toki vaihtelevalla menestyksellä, ei välttämättä hyvällä menestyksellä niissä oopperoissa jotka ovat jäänet kuuluisiksi.

        Mikä sitten tekee oopperasta kuuluisan on libreton seuralainen, musiikki. Se antaa ilmaisuvoimaa sanoille, uudelleentulkitsee teoksen kuvioita (jotka edelleenkään eivät ole mitään She loves you -roskatasoa vaan paljon monimutkaisempaa).

        Oopperat ovat monimutkaisia ihmisten tunne-elämän kuvailuja lukemattomine piirteineen, esim. Mozartin psykologien suosikkiooppera Don Giovanni, kiitos libretistin ja varsinkin säveltäjän.

        Kaukaa hakemasi paskanladonta oopperoita koskien osoittaa ettet tunne yhtäkään oopperatarinaa edes löyhästi.


      • Måna-Liisa
        päläpäläpäläpäläpälä kirjoitti:

        Toivottavasti sinulla ei ole perhettä ja yhtä toivottavasti lähisukusi, mikäli elossa, asuu mahdollisimman kaukana sinusta. Kenenkään hermo ei kestä kuunnella tuollaista määrää soopaa mitä jauhat täällä.

        Päinvastoin on tervetullutta että joku kertoo täällä realiteeteista.


    • Soopaa on

      ainoastaan pop ja beatles-ponterolaiset.

      Mitään soopaa ei ole sen asian toteamisessa, että klassinen on parempaa kun pop. Se on tosiasia ja tosiasiat eivät muutu soopaksi, vaikka niitä toisteltaisiin yli jonkun kuuntelukyvyn tai vaikka ne menisivät ylitse jonkun ymmärryskyvyn.

      Beatles-leiriltä ei ole vieläkään tullut ainuttakaan (1x) musiikillista perustelua mistään. Kaikki on vain ikuista marmatusta klassisen musiikin kauneutta vastustettaessa.

      Ja musiikinystäviksi tällainen soopaväki tituuleerannee itseään...

      • Musiikin messias

        Vajakki ilmentää tyhmyyttään jankuttamalla joka viestissään samoja asioita, eikä kuitenkaan kirjoita mitään järkevää. Luulisi tuollaisella toistomäärällä oppinen sanomaan jotain fiksuakin, mutta kun ei opi.

        Pitää itseään musiikin messiaana. Suunnaton itserakaus näkyy siinäkin, että ressukka laittaa itselleen plussaa aina kun on jotain kirjoittanut. Mahtaa tuollaisella olla tosi vakeaa muiden ihmisten seurassa, tai paremminkin niin että muut ihmiset ovat hyvin vaivaantuneita hänen seurassaan.


    • klassikko

      Miksi se on niin vaikeaa sinulle, arvoisa Beatlesponterolainen, myöntää sitten klassisen menevän yli kuuntelukykysi?

      Miksi jankkaat mieluummin itserakkaudesta, vajakkiudesta ja muusta omiin kuvitelmiisi perustuvasta, KÄSITELTÄVÄN AIHEEN NÄKÖKULMASTA TÄYSIN IRRELEVANTIN latteuden parissa?

      • Musadiggari

        Vetämällä tähän debattiin koko klassisen musiikin aina Bachista asti te klassikot olette itse ruokkineet poteroihin kaivautumista ja vahvistaneet niitä. Kauan ennen kuin te valtasitte tämän palstan (koska keskustelu tyrehtyi klassisella puolella?) minä ruoskin ja rusikoin täällä The Beatlesia, mutta nimenomaan Beatlesin omasta kontekstista käsin, koska Beatlesin yliarvostettu asema populaarimusiikin huipulla ei mielestäni ole oikeutettu paljon suurempien saman alueen lahjakkuuksien ja tekijöiden rinnalla.


      • kdkdkdkdkdkd
        Musadiggari kirjoitti:

        Vetämällä tähän debattiin koko klassisen musiikin aina Bachista asti te klassikot olette itse ruokkineet poteroihin kaivautumista ja vahvistaneet niitä. Kauan ennen kuin te valtasitte tämän palstan (koska keskustelu tyrehtyi klassisella puolella?) minä ruoskin ja rusikoin täällä The Beatlesia, mutta nimenomaan Beatlesin omasta kontekstista käsin, koska Beatlesin yliarvostettu asema populaarimusiikin huipulla ei mielestäni ole oikeutettu paljon suurempien saman alueen lahjakkuuksien ja tekijöiden rinnalla.

        beatles on tosin aliarvostettu Suomessa, musiikin mekassa


      • Måna-Liisa
        Musadiggari kirjoitti:

        Vetämällä tähän debattiin koko klassisen musiikin aina Bachista asti te klassikot olette itse ruokkineet poteroihin kaivautumista ja vahvistaneet niitä. Kauan ennen kuin te valtasitte tämän palstan (koska keskustelu tyrehtyi klassisella puolella?) minä ruoskin ja rusikoin täällä The Beatlesia, mutta nimenomaan Beatlesin omasta kontekstista käsin, koska Beatlesin yliarvostettu asema populaarimusiikin huipulla ei mielestäni ole oikeutettu paljon suurempien saman alueen lahjakkuuksien ja tekijöiden rinnalla.

        Beatlesin yliarvostettu asema populaarimusiikin huipulla.

        Beatlesia ei arvosteta musiikin vuoksi, joten mitähän kummaa tarkoittaa yliarvostaminen?

        Konkreettisia esimerkkejä peliin.

        >Beatlesin omasta kontekstista käsin

        Mitähän kummaa se mahtaisi olla?

        Tottakai Beatles kuten kaikki muukin puuppi pitää laittaa sille kuuluvaan asemaan nimenomaan vallitsevien musiikillisten laatukriteerien pohjalta.

        Ei jollekin jutulle voi antaa lievityspisteitä jonkun kotikutoisen kontekstin varjolla.


    • fgbfbsfbfsdbfdb

      Mitä muuta klassikoita viime vuosisadalla syntykään?

      Paljon uusia tyylejä.

      Musiikin tallentaminen ja radiosoitto oli uutta. Sitten televisio.Ja kukapa antoi suunnan näille uusille ulottovuuksille?

      • 220 V

        Tekniikan miehet.


      • Tallentaminen

        ja radiosoitto eivät liity musiikkiin.

        Ne ovat vain tallennustapoja ja massalevittämisen muotoja.

        Oikea MUSIIKKI on edelleen klassista - populaarimusiikin tarpeisiin ennenkaikkea syntynyt äänilevyteollisuus on yhtä massakamaa kuin itse poppikin.

        Musiikkia levitettiin ennen nuotteina myös rahvaan parissa - ihmiset saivat nautintoa soittamalla itse pianoa. Nykyisin rahvas jengi keikuttaa peppua popin tahtiin. Ajat ovat muuttuneet huonommiksi......


        Mutta taidemusiikin ystäviä edelleen on - aina on - ja taidemusiikki on (aina) parasta.


      • OnkoTuoMahdollista??
        Tallentaminen kirjoitti:

        ja radiosoitto eivät liity musiikkiin.

        Ne ovat vain tallennustapoja ja massalevittämisen muotoja.

        Oikea MUSIIKKI on edelleen klassista - populaarimusiikin tarpeisiin ennenkaikkea syntynyt äänilevyteollisuus on yhtä massakamaa kuin itse poppikin.

        Musiikkia levitettiin ennen nuotteina myös rahvaan parissa - ihmiset saivat nautintoa soittamalla itse pianoa. Nykyisin rahvas jengi keikuttaa peppua popin tahtiin. Ajat ovat muuttuneet huonommiksi......


        Mutta taidemusiikin ystäviä edelleen on - aina on - ja taidemusiikki on (aina) parasta.

        Kaikenlaisia ihmisiä kohdanneena ei voi kuin silmät suurina ihmetellä tyhmyyttäsi. Tyhmyytesi on suorastaan tyrmäävää laatua.


      • Måna-Liisa

    • vika nyt molemmissa

      Toisaalta voisiko selitys pikemminkin löytyä musikiilisista edellytyksistä?

      Hän on saanut klassisen koulutuksen ja opiskellee alaa edelleen. Sinä taas olet ollut ikäsi popin kuuntelija, mikä ei anna valmiuksia harmonian ymmärtämiselle, kontrapunkista puhumattakaan.

      Musiikki toimii teille hieman erilaisessa tarkoituksessa: positiivisten vibraatioiden ohella klassisen kuuntelija etsii musiikista myös sisällöllisiä elementtejä oppimaansa teoriapohjaan liittyen. Niistä ulottuvuuksista sinä et tiedä mitään ja seurauksena onkin tämä "normaali defenssi" eli tyhmäksi haukkuminen.

      Asetelma korostuu ehdottomuuden vuoksi: suvaitsevaisempi suhtautuminen olisi toivottavaa molemmilta osapuolilta. Klassisella puolella sitä ilmeisesti aluksi esiintyi, mutta Beatlesfanin ihan oikean kognitiovajeen vuoksi klassisen puolen edustaja muuttui sitten ehkä turhankin ehdottomaksi viestinnässään.

      • sgsgsgsg

        Kukapa malkaa omassa silmässään.... klasarin sivistymättömyyskin pistetään toisten vajavaisuuden piikkiin.

        Hyvässä musiikissa on sisältöä. Huonossa klassisessa, jota on lähes yhtä paljon kuin popissa, se on tekotaiteellista...näennäis....mitälie. "Tulkinta" on hyvä termi vanhan soittelulle.

        Onhan se valitettavaa ettei ihmisillä ole aikaa klasariin: nykyään ei ole orjia joten sivistyneistökin tekee töitä ja harrastaa instantkokemuksia.


        Bhrams taisi olla yksi ensimmäisistä musiikin tallentajista.


      • Liian ankaraa?

        Kun poppareilta tulee koko ajan täydellisen junttimaisia kommentteja aidosta säveltaiteesta (ainoastaan klassinen), niin tottakai itsekin muuttuu kovemmaksi.

        Vähän kuin olisi lastentarhassa jossa kaikki riehuu - oma aikuisuus korostuu..


      • 5gtggg5t
        Liian ankaraa? kirjoitti:

        Kun poppareilta tulee koko ajan täydellisen junttimaisia kommentteja aidosta säveltaiteesta (ainoastaan klassinen), niin tottakai itsekin muuttuu kovemmaksi.

        Vähän kuin olisi lastentarhassa jossa kaikki riehuu - oma aikuisuus korostuu..

        Beatles oli ainutlaatuinen ilmiö. Kyseessä oli kollektiivinen nerous, eikä vastaavaa useasti ilmesty maailmaan. Mutta tärkein ei liity edes tähän. Beatles antoi hyvin paljon uutta musiikille. He osoittivat, että ilman musikaalista koulutusta voidaan säveltää nerokkaita lauluja. He loivat esittämisen ryhmämuodon. Ennen tätä oli ainoastaan solisteja. Musikaaliselta kannalta katsottuna he rakensivat sillan Amerikan ja Euroopan välille, eli esittivät afroamerikkalaista rockin rollia sähkökitaroilla, mutta europolaisella, melodisella hienostuneisuudella, joka oli myös uutta. Mutta tämä kaikki on jo löydettyä ja pelkään, ettei uusia suuria musikaalisia löytöjä enää tehdä. Mutta tämä ei kuitenkaan merkitse, että musiikin historia olisi loppunut, eikä mielenkiintoista ja lahjakasta musiikkia enää tehtäisi lukuunottamatta ns. klassista musiikkia, jonka alallla ei ole uutta ilmestynyt 200 vuoteen.


      • Måna-Liisa
        5gtggg5t kirjoitti:

        Beatles oli ainutlaatuinen ilmiö. Kyseessä oli kollektiivinen nerous, eikä vastaavaa useasti ilmesty maailmaan. Mutta tärkein ei liity edes tähän. Beatles antoi hyvin paljon uutta musiikille. He osoittivat, että ilman musikaalista koulutusta voidaan säveltää nerokkaita lauluja. He loivat esittämisen ryhmämuodon. Ennen tätä oli ainoastaan solisteja. Musikaaliselta kannalta katsottuna he rakensivat sillan Amerikan ja Euroopan välille, eli esittivät afroamerikkalaista rockin rollia sähkökitaroilla, mutta europolaisella, melodisella hienostuneisuudella, joka oli myös uutta. Mutta tämä kaikki on jo löydettyä ja pelkään, ettei uusia suuria musikaalisia löytöjä enää tehdä. Mutta tämä ei kuitenkaan merkitse, että musiikin historia olisi loppunut, eikä mielenkiintoista ja lahjakasta musiikkia enää tehtäisi lukuunottamatta ns. klassista musiikkia, jonka alallla ei ole uutta ilmestynyt 200 vuoteen.

        Fantasian heitto on takuulla hauskaa, mutta tosiasiassahan Biitlesillä ja neroudella ei ole mitään tekemistä keskenään.

        Beatles ei antanut mitään uutta musiikille. Kaikki mitä Biitles teki oli tehty jo tuhat kertaa aikaisemmin.

        He eivät luoneet esittämisen ryhmämuotoa, vaan sitä on harrastettu aikojen alusta saakka mitä erilaisemmissa kokoonpanoissa.

        Biitles ei rakentanut yhtään mitään musiikillista siltaa, vaan he rakensivat levy-yhtiölle markkinasillan yli Atlantin. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa.

        Mitä tulee melodiseen "hienostuneisuuteen", sellaista edustavat taidemusiikin nimet, mutta ei Biitles. Mitä taas tulee pelkkään melodisuuteen, amerikkalaiset 50- ja 60-lukujen musikaalisäveltäjät ja elvikset vievät kirkkaasti voiton Biitlesistä tässä suhteessa.

        Taidemusiikki kehittyy koko ajan. Viimeiset 50 vuotta ovat tuoneet muassaan hyvinkin merkittäviä musiikillisia uusia juttuja. Täysin toisin on puupin kanssa, joka ei ole kehittynyt musiikillisesti ollenkaan satoihin vuosiin.


    • joecocker40+

      MItähän muuta tuola listalla on?

      Amazonin lista osoittaa vain miten klassinen scene toistaa itseänsä

      • ddfdsdg

        Jep, mitään uutta ei synny


    • loinenonloinen

      klasarillekkin katsottavaa - vapun kunniaks

    • poppiuunokki

      nostetaans taas - klasarilekkin kuunneltavaa seassa. lisäksi musiikin termejä, joita hän vain ymmärtää.


      mä en tietty poopistina ymmärrä, modulointia ja semmosta. harmoniaa. sävelasteikkoja.

      melodioissa vain motzart vetää vertoja.

      vaikuttanut musiikin historiaan tavalla johon vain beethoven pystyy.

      ymmärsinkö oikein?

      • popparin arkea

        "melodioissa vain motzart vetää vertoja. vaikuttanut musiikin historiaan tavalla johon vain beethoven pystyy. ymmärsinkö oikein?"

        Et. Beatlesin melodiat ovat hyvin heikkoja ja simppeleitä, eivätkä kestä vertailua mihinkään korkeaan klassiseen tai edes triviaaliklassiseen. Mitään vaikutusta musanhistoriaan ei Beatlesilla myöskään ole.


      • svssdsdv
        popparin arkea kirjoitti:

        "melodioissa vain motzart vetää vertoja. vaikuttanut musiikin historiaan tavalla johon vain beethoven pystyy. ymmärsinkö oikein?"

        Et. Beatlesin melodiat ovat hyvin heikkoja ja simppeleitä, eivätkä kestä vertailua mihinkään korkeaan klassiseen tai edes triviaaliklassiseen. Mitään vaikutusta musanhistoriaan ei Beatlesilla myöskään ole.

        Toiset ovat erimieltä.

        Kuten tuo ohjelma antaa ymmärtää. Kannattaa katsoa ja sitten kommentoida.


      • Måna-Liisa
        svssdsdv kirjoitti:

        Toiset ovat erimieltä.

        Kuten tuo ohjelma antaa ymmärtää. Kannattaa katsoa ja sitten kommentoida.

        Tottakai vihersokea on eri mieltä puun lehtien väristä.


    • Tiedän sen ohjelman

      Eipä sekään kyllä perustele mitään, ja on musiikin suhteen melkoinen tolvana muutamien vertaustensa ansiosta.

      Esim. Penny Lanea kehuu? Kyseinen rallihan on Beatlesia parhaimmillaan, mutta onko siinä muka nyt jotain erikoista jos sitä vertaa vaikka aarioihin joita Mozart sävelsi?

      EI TODELLAKAAN.... Penny Lanessa erikoisinta taitaa olla se, että se ylipäätään käyttää modulaatiota. Popissa asiat jotka ovat klassisessa täysin itsestäänselvyyksiä, ovat kuin jokin suuri ihme.

      • dfddsdsggs

        Kaikki erimieliset ovat siis tolvanoita?

        Sekin on tapa argumentoida.


        Beatlesin merkitys on osin siinä, että musiikillisesti kouluttamattomat - joita on nytkin noin 6 miljardia ihmistä, voivat tehdä jotain hyvää. Koskettaa.

        Punkin merkitys oli se, että myös soittotaidottomat, jopa epä-musikaaliset, saattoivat soittaa. Ihan omaksi ilokseen. Hienoa eikö.

        Ja klasari kolahti omaan mahdottomuuteensa kikkailuissaan.


      • Måna-Liisa
        dfddsdsggs kirjoitti:

        Kaikki erimieliset ovat siis tolvanoita?

        Sekin on tapa argumentoida.


        Beatlesin merkitys on osin siinä, että musiikillisesti kouluttamattomat - joita on nytkin noin 6 miljardia ihmistä, voivat tehdä jotain hyvää. Koskettaa.

        Punkin merkitys oli se, että myös soittotaidottomat, jopa epä-musikaaliset, saattoivat soittaa. Ihan omaksi ilokseen. Hienoa eikö.

        Ja klasari kolahti omaan mahdottomuuteensa kikkailuissaan.

        Faktahan on, että klasari elää ja Beatles kuoli.

        >Beatlesin merkitys on osin siinä, että musiikillisesti kouluttamattomat - joita on nytkin noin 6 miljardia ihmistä, voivat tehdä jotain hyvää. Koskettaa.

        Väitätkö sinä ihmisparka vakavissasi, että ilman Beatlesia maailman 6 miljardia ihmistä eivät voi tehdä hyvää tai koskettaa? Väitätkö että maailmassa on 6 miljardia musiikillisesti kouluttamatonta, joita varten Beatles oli olemassa.

        Ja kuitenkin he valitsivat toisin.

        Ihmiset ovat tehneet hyvää ja koskettaneet jo kauan ennen 1960-lukua. Sama jatkuu edelleen.


    • Totuus

      Niin, sen kuuden miljardin edustaja puhuu klassisesta ja kikkailusta samassa yhteydessä. Hän puhuu myös punkista - ja Beatlesista - musiikin merkityksessä, siis siinä samassa merkityksessä kuin klassisen musiikinkin. Onkohan se aivan realistista? Tulemmeko taas siihen samaan alkupisteeseen, jossa Beatlesfanin pitäisi ensin alkeellisesti sivistää itseään musiikillisesti - eikä siihen muodollista musiikkikoulutusta tarvita.

    • Muistuu mieleen

      Muistuu mieleen myös eräs pooppari, joka kirjoitti klassisen sävellystekniikan olevan sekoilua "aivan kuten ennen vanhaan pahimmat progebiisit"

      Ainakin itselleni tuli silloin mieleen, että onkohan tämä jätkä elätellyt tajunnassaan sellaista ajatusta, että populaarimusiikin historia on sama kuin musiikin historia?

      Kun kerta kirjoitti "ennen vanhaan pahimmat progebiisit" - ikään kuin proge olisi jotenkin vanha ja kaukainen juttu........

      On se tietysti helpompi pysytellä aikaperspektiivissä oma nuoruus - 2012. On myös helppoa kuunnella matalaa musikaalisuutta edustavia pop-iskelmiä kuten Yesterday, She loves you, Help!, She loves you ja Hey Jude.

      Mutta mitään viisasta siinä ei ole. Melodian palvojille suosittelen ensiksi Mozartin sinfoniaa 40 ja viulukonserttoa 5, Schubertin laulusarjoja ja Händelin huilusonaatteja.

      Ehkä rahkeenne joskus riittäisivät seurailemaan harmonioita ja saamaan niistä jotain kiksejä..

      • kdkdkdkdkdk

        ei se tee klassikoksi, jos on 20 vuosisadan klassisten säveltäjien listalla.

        Ei se tee viisaaksi eikä autoriteetiksi, jos pimputtaa pianoa. Luulin sen sivistävän kyllä, mutta erehdyin


      • Måna-Liisa
        kdkdkdkdkdk kirjoitti:

        ei se tee klassikoksi, jos on 20 vuosisadan klassisten säveltäjien listalla.

        Ei se tee viisaaksi eikä autoriteetiksi, jos pimputtaa pianoa. Luulin sen sivistävän kyllä, mutta erehdyin

        >ei se tee klassikoksi, jos on 20 vuosisadan klassisten säveltäjien listalla.

        Tästä paras todiste on se, että joku takatuuppari on ängennyt McCartneyn samalle listalle oikeitten säveltäjien kanssa.

        Toinen esimerkki Wikipedian takatuuppareitten touhuista:

        http://en.wikipedia.org/wiki/Sibelius_Academy

        Nightpoopin Tuomas Holopainen ei ole kuuna päivänä opiskellut Sibelius-Akatemiassa vaan hänen musiikillinen "pätevyytensä" on musiikkiopiston päättötodistus. Ei yhtään sen enempää.


      • Vastustamatonbeatles
        Måna-Liisa kirjoitti:

        >ei se tee klassikoksi, jos on 20 vuosisadan klassisten säveltäjien listalla.

        Tästä paras todiste on se, että joku takatuuppari on ängennyt McCartneyn samalle listalle oikeitten säveltäjien kanssa.

        Toinen esimerkki Wikipedian takatuuppareitten touhuista:

        http://en.wikipedia.org/wiki/Sibelius_Academy

        Nightpoopin Tuomas Holopainen ei ole kuuna päivänä opiskellut Sibelius-Akatemiassa vaan hänen musiikillinen "pätevyytensä" on musiikkiopiston päättötodistus. Ei yhtään sen enempää.

        Tervemenoa Nightwish palstalle


    • dfdsdfdfdfdd

      Vastaanpanematon ohjelma...klasari itkee.

    • Billy Shears

      "Hyvin tunnettu juttuhan on, ettei McCartney osaa edes nuotteja. Kun Liverpool-oratoriota alettiin tehdä, McCartneyn oli palkattava tehtävään oikea säveltäjä (Carl Davis). Hän itse nimittäin ei osaa / pysty säveltämään."

      Pitäisi olla hän ei itse pysty/halua sävellyksiään nuotteina ylös kirjata. Hän käyttää tarvittaessa muistiinpanovälineenä nauhureita ja muita sähköisiä tallennusvälineitä.
      Tosin on mokoma joskus väittänyt että ei hyviä ideoita tarvi mihinkään ylös kirjata, nimittäin jos jotain ideaa ei seuraavana päivänä muista niin ei se sitten niin hyvä idea voinut ollakkaan, väitetään Sir Paulin jossain lesottaneen.
      Alunperin nuottikirjoitus oli muistiinpanoa varten, ja se oli sitä varten että olemassa oleva sävellys voitiin sen avulla siirtää muidenkin kuin vain itse säveltäjän soitettavaksi. Sinänsä nuoteilla ja musiikilla ei ole toistensa kanssa muuten mitään tekemistä.
      Tuo väite että Macca ei ole säveltäjä koska ei muka osaa nuotteja on yhtä tyhmä kuin että sanoisit että kukaan semmoinen ei voi puhua joka ei tunne kirjaimia.

      Joo, ja vielä että ei tosiaan kuulemma osaa kirjoittaa nuotteja mutta jos sille esim sanoo että annappa Pauli siitä kitarasta tai pianosta tai bassosta A, anna A, niin se soittaa sen A:n sieltä heti ilman että jonkun täytyy sille näyttää että tosta kohdasta kun painat. Eli kyllä se Pauli sittenkin ne nuotit osaa.

      Colin Davis on säveltäjä, sitä hän on. Colin Davis oli tosiaan McCartneyn apuna kun tämä noita harharetkiään kuolleiden musiikin muotojen pariin jostain syystä koki tarpeelliseksi tehdä. Mutta ne sävellykset joita tuolloin syntyi, ovat McCartneyn sävellyksiä. Colin Davis on sanonut että hän kirjoitti nuotteina ylös sitä mitä McCartney hänelle pianolla soitteli. Davis ihmetteli sitä nopeutta jolla McCartney pystyi melodioita pianolla löytämään. Davis tosiaan myös neuvoi esim että nyt ehkä tarvittaisiin hidas osa tänne jotain eri sävellajissa tonne jne. mutta Macca se sitten ne tarvittavat musiikit kehitti. Davis toimi noitten sävellysten orkesteroijana mutta silloinkin lopullinen päätös siitä että soiko siinä tai tässä kohdassa patarumpu vaiko ehkä sellot teki Macca.

      Loputonta hyökkäystä koko rockkulttuuria ja varsinkin sen "kruununjalokiveä" eli The Beatlesia vastaan jatkaa aina vaan klasariskitso sairauden antamalla loputtomlla vimmalla, mutta ei vain missään pyrkimyksissään onnistu. Beatles oli mitä oli. ja se tosiasia ei muuksi jonkun jollain nettipalsta hörhöämisellä muutu.

      Lyömällä alas Beatles kaatuu koko rock on klasarihönön suuri missio. Mutta hänen missionsa ei ole edes naarmua Beatlesin tai rokin kilpeen tehnyt, sen sijaan klasarihönön työn tuloksena klasari musiikkina on muuttunut entistäkin vastenmielisemmäksi yhdelle jos toisellekkin.

      Mutta myös rock kokonaisuutena on ja pysyy sinä mitä se on, sillä se on lopullinen musiikki, se on kaikkien muiden aiempien musiikkityylien yhteensulautuma, se musiikkina sulattaa itseensä kaiken. Rock ei pois häivy tai jonkun Nielsenin tai Schubertin ikäkuluilla sinfonioilla korvaannu vaikka mitä klasariskitso tekisi. Näin vain on ja tulee aina olemaan.

      Aivan kuten koululaitos onnistui pilaamaan Kalevalan ja Seitsemän veljestä kirjallisuutena monilta sukupolvilta niiden loputtomalla pakkotuputuksella, niin klasarihönökin vaikuttaa juuri päinvastoin kuin mitä luulee tai toivoo tekevänsä. Jatkuvan elämöinnin tuloksena yhä harvempi viitsii vaikkapa Schubertia kuunnella perusteluinaan se että jos se kuulijastaan noin tyhmän tekee niin...

      • Öö mitäs mitäs

        Seitsemän veljestä ja Schubertin sinfoniat ovat oikeasti korkeatasoista taidetta ja korkeakulttuuria, toisin kuin Beatlesin poppi.

        Ihan suoraan sanottuna: viestisi oli yhtä tarpeeton kuin kärpäsen pieru.

        Et tiedä edes sitä, että nuotit tulevat olemaan aina ja ikuisesti hyvin tärkeä osa musiikin esittämistä. Kun musiikilliset ajatukset menevät vähänkin monipuolisemmiksi ja mutkikkaammiksi, tarvitaan tietysti nuottirivistö josta eri soittajien stemmojen linjoja voidaan vertailla ja laskea.

        Luuletko että kahden tunnin näytelmä opitaan ilman käsistä?

        Beatlesin musiikki tosin perustuu köyhälle rytmille ja harmonialle, joten ei edes kannata puhua nuoteista. Beatlesin "nuotit" näyttäisivät hävettävän köyhiltä paperillakin (kuten kuulostavat)


    • Ää sitäs sitäs

      "Seitsemän veljestä ja Schubertin sinfoniat ovat oikeasti korkeatasoista taidetta ja korkeakulttuuria, toisin kuin Beatlesin poppi."

      Höpölöpö. Ei ole vaan ovat mitä ovat.

      Joku tai jotkut jossain on vain joskus pannut ne muka arvoon arvaamattomaan. Muuten Veljekset on vain sinänsä hyvä tarina jossa on sanoja peräkkäin.
      Schubertin sinfonioilla ei ole mitään arvoa sellaiselle joka ei niitä ole kuullut edes täällä länsimaissa. Jossain Intiassa tai Kiinassa niitä pidetäisiin roskana verratuna heidän omaan musiikkiinsa.

      Korkea kultturia on mitä me olemme päätäneet pitää korkeana kulttuurina. Yhtä hyvin Jerry Cottonin seikkailut osa 345 on kirjallisesti aivan yhtä korkeaa kulttuuria kuin Kalevala tai sitten ei.

      Nuotit ovat musiikille sama kuin kirjaimet ovat puhutulle jotain tai kirjoitetulle jotain. Ei nuotti jossain paperilla ole musiikkia vaan merkki paperilla.

      Jos minä soitan kitarasta jonkin soinnun niin se on se sointu mikä se on vaikka minä en sitä nuotteina ylös kirjaa, mutta se on edelleen se sointu ja vain se sointu vaikka minä sen nuotteina johonkin ylös kirjaisin. Mutta kun se on edelleen se sama sointu jos minä sen nauhoitan vaikkapa jollain äänentaltioimislaitteella.

      Niinpä jos minä muistinvaraisesti muistan että c-mollisointu tai minä soitan nauhurilta nauhoitetun äänen josta totean että vidu sehän on c-mollisointu tai katson nuotteja ja totean että c-mollisointu niin silloin joka kerta c-mollisointu on c-mollisointu eikä mitään muuta kuin c-mollisointu, ei enempää ei vähempää.

      Nuoteilla ja musiikilla ei ole toistensa kanssa oikeastaan mitään tekemistä, nuotit ovat vain yksi keino taltioida musiikkia muistiin. Musiikki on musiikkia ja on olemassa jos on olemassa oli siitä tehtynä nuotit tai ei.

      Nuotitus jostain on aina likiarvo, nauhoitus tavalla tai toisella on aina tarkempi jälki siitä mitä musiikki oli tai piti olla kun sitä alettiin/haluttiin taltoida.

    • Voi sua

      Schubertin sinfoniat eivät merkitse Intiassa mitään - totta.

      Mutta yleensäkään länsimainen ei ole suosittua kuin länsimaissa. Eri asteikon ja harmonian puutosten takia meikäläinen säveltaide ei myöskään avaudu siellä, kuten ei heikäläinen täällä.

      Kuitenkin, täällä Euroopassa meillä on oma kriteeristömme kaikelle taiteelle - niin kirjallisuudelle kuin musiikillekin - ja Schubertin kahdeksas ja yhdeksäs sinfonia, ja Kiven Seitsemän veljestä ja Nummisuutarit, ovat harvinaisen hyvää taidetta.

      Beatles taas ei sitä ole.

      • Lisäyksenä

        Hieman epäselvää taisi olla viestintäni: Euroopan musiikki on siis ylittämättömän harmoonista... ja Intiassa melodiat ovat sinällään (asteikon laajuuden vuoksi.. tavallaan) monisyisempiä.

        Popmusiikki ei ole oma musiikkikulttuurinsa, vaan vain halpaa ja helppoa rakenteellista ja "leirinuotiosointuvaihteluun" perustuvaa kulutusta.

        Et vieläkään tajua, että nuotit ovat tärkeitä. Sinfonioita ei voi esittää ilman nuotteja.


      • motklasaritrollaa

        Koska länsimainen taidemusiikki ei ole itsearvo: vähemmistö ihmiskunnasta sitä kuunteelee eiä edes sen ihanteet ole musiikin normi vaan enemmistö on ntiassa ja Kiinassa....

        Beatles on siis taidetta siiinä missä Ravi Shankar tai Beathoven.


      • Fakkiidiootti

        Ei edes toinen kerta totta sanonut. Seitsemän veljestä oli puuduttava vuonna 1979 ja 2010.

        Schubert - olen joskus kuullkut epäonnekseni.

        Makuasia.


      • Ei todellakaan ole
        motklasaritrollaa kirjoitti:

        Koska länsimainen taidemusiikki ei ole itsearvo: vähemmistö ihmiskunnasta sitä kuunteelee eiä edes sen ihanteet ole musiikin normi vaan enemmistö on ntiassa ja Kiinassa....

        Beatles on siis taidetta siiinä missä Ravi Shankar tai Beathoven.

        Beatles ja Beethoven käyttävät samaa säveljärjestelmää.

        Ainoastaan Beethovenin käyttö on valovuosien päässä Beatlesin rallatuksista. Tässä on suurinpiirtein ääripäät: Beatles on mahdollisimman huono ja Beethoven mahdollisimman hyvä.


      • Ei makuasia
        Fakkiidiootti kirjoitti:

        Ei edes toinen kerta totta sanonut. Seitsemän veljestä oli puuduttava vuonna 1979 ja 2010.

        Schubert - olen joskus kuullkut epäonnekseni.

        Makuasia.

        Dylan ei ole Aleksis Kiven tasoa sanoittajana (eikä laisinkaan muusikko)

        Beatlesia ei parane verrata Schubertiin, joka edustaa suurta sinfonista neroutta ja on historian merkittävin laulusäveltäjä.

        Miksi ihmiset jaksavat aina vain puolustella rahvasta makuaan, eivätkä tee parannusta.


      • klasaritrollitrollaavaan
        Ei makuasia kirjoitti:

        Dylan ei ole Aleksis Kiven tasoa sanoittajana (eikä laisinkaan muusikko)

        Beatlesia ei parane verrata Schubertiin, joka edustaa suurta sinfonista neroutta ja on historian merkittävin laulusäveltäjä.

        Miksi ihmiset jaksavat aina vain puolustella rahvasta makuaan, eivätkä tee parannusta.

        miksi sinä pimputat vain pianoa? Soittaisit sinfoniaa. Säveltäisit jotain.
        Tee helppo popbiisi. Saisit auktoriteettia.

        20century greatest ohjelmassa Beatlesia arvostettiin kovasti. Auktoriteetin toimesta verrattiiin klassiseen, arvostaen.

        dylanilla lienee ollut enemmän sanottavaa ihmisille kuin Kivellä. Kivikin oli mielisairas.

        Schubert ei ole mitään kitarabändinä eikä tallenteiden tekijänä. Pop vaatii suurempaa neroutta, kun se oma näkemys pitää myös itse toteuttaa. Lisäksi kirjallista osaamista vaaditaan. Luopuksi kilpailu on todella kovaa.


    • klasarivaantrollaa

      Kummasti tämäkin kumoaa "tiedon" siitä ettei kukaan koskaan...Beatlesia, silleen arvosta

    • erikoislääkäri

      Tuossahan ohjelmassa puhutaan musiikkitermein.


      Minä kouluttamattomana katujen kundina en niitä ymmärrä: erotan toki kauniin klassisen musiikin välillä.

      Kuitenkin niillä musiikkitermeillä kerrotaan, miksi Beatles on hyvä.

      Klasarin kommentti on vain ettei se pidä paikkansa.


      Oireet tulevat esiin

    • Hmmmmmm

      Dokkari perustelee välttävästi, miksi Beatles olisi hyvä. Tietysti kaikki laulut tuossakin on hervottoman yksinkertaisia, mutta toki Eleanor Rigby menettelee. Pitää muistaa dokkarin edustavan lapsille suunnattua musiikkiohjelmaa.

      Mutta vertailemista klassiseen se ei tee: ja huonosti tuossa kävisikin. Olisiko jo sinunkin aika vähitellen heräillä todellisuuteen? Milloin sinun poop-oireesi rauhoittuvat ja pääset kiinni vaikkapa muutamaan Schubertin sinfoniaan (tietysti ne kaikki kannattaa kuunnella)?

      • sdggssdggs

        Sinfonia, joko pikkuinen, arvattavan rakenteen omaava teos täynnä irrallisia teemoja paisutettuna laajalle valikoimalle soittimia, tai ylipaisutettu pömpöösi, suuruuden emonomiaan perustuva massiivinen teos, josta jää ehkä pari neronleimahdusta eloon (Beethovenilta 5 alku ja 9 loppu).

        That's it.


    • poppoloiset

      Kusipääpoppari taas asialla. Kuten sanottua, suurin osa kansasta on ja pysyy epämusikaalisena.

      Olet niin tyhmä, että alleviivaat kaikkea sitä vähä-älyisyyttä mitä kanssajoukkosi edustaa. Ei se tee Beatlesista suurta musiikkia, että se on maksimia sinun ymmärryskyvyllesi.

      Tuo Beethoven -"kommentti" on yksi kaikkein typerimmistä taas pitkiin aikoihin popraukoilta.

    • tohtorieivoiparantaa
    • vastustamatonbeatles

      illalla varmasti näkyy, vaikka iso D ei tykkää

    • Dhommi

      Usko jo: Beatles on roskaa ja täysin arvotonta kuraa.

      Mutta Schubert sen sijaan on suuri nero.

      • hgfdshgfdshtgfdws

        Schubert on kuollut, nero hän saattoi olla. Aikamuodot kunniaan. Ovatko Schubertin tuotantoa soittavat neroja? Tuskin. Saati kuuntelijat.

        Beatlesin markkina-arvo lienee ihan jotain muuta kuin kuran. Tekijänoikeuksiakin pidennettiin lex Beatlesilla juuri, kun ensimmäiset kappaleeet olisivat tulleet rajoituksista vapaiksi.


    • Dhommi

      1. Schubert-pianisteista moni on musiikillinen nero

      2. Schubertin vannoutuneisiin kuulijoihin lukeutuu esimerkiksi Brahms, joka on kiistaton nero

      3. Beatles on oman lajinsa huippu, mutta tuo laji on vain niin köyhä, että siitä ei tule iloita. Olen koittanut tätä teille kertoa: poppi on nappulaliiga

      • hgfdgh

        1. Nero ei kulje muiden jäljillä.

        2. Brahms kuka? Se kuuluisa on myös kuollut, ne aikamuodot.

        3. Beatles ei ole huippu - sen tarina on vain satumainen myös musiikillisesti. Nappulaliiga vain on ollut kiinnostavampi koko viime vuosisadan.


    • beatleselää

      Beatles tulee elämään. Niin se on.

    • kdkdkdkd

      hassua, miten tuollainen asiantuntijoiden Beatlesia arvostava kommentointi herättääkin reaktioita suomalaisissa klasareissa. Klasarin poterossa on hyvä elää: toinen toisensa päätä ja peppua silitellen ja rahaa tulee ovista ja ikkunoista. vain itsekehu haisee.

      Huomasittehan nuoren yleisön innostuksen Bernsteinin soittaessa beatlesia...käsinkosketeltavaa.

    • gegteet

      gwrgr

    • sgsgsgsgsgsggs

      up

    • fgujws46znj

      They changed the universe forever.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies kateissa Lapualla

      Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      116
      6010
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

      Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      4107
    3. Olenko joka hetki

      Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3362
    4. Jos me voitais puhua

      Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2996
    5. Jenna meni seksilakkoon

      "Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      252
      2064
    6. Joo nyt mä sen tajuan

      Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2004
    7. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

      Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      43
      1817
    8. Mikä sinua ja

      kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1795
    9. Olipa ihana rakas

      ❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1696
    10. Vain yksi elämä

      Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1569
    Aihe