useampi haittaava tekijä

lempi12

jos on pco, ylipainoa reilusti ja miehellä teratozoospermia, vain 1% normaaleja niin onko minkään hoidon suhteen toivoa? Vai saako vauvan unohtaa. Laihdutettu on mutta se kun ei ole niin yksinkertaista eikä todellakaan häviä yhtä äkkiä. Mitä hoitoja tehdään edes? Clomifen-terolut yhdistelmää syöty nyt se puoli vuotta ja sillä toimii, eli tulee kuukautiset sekä ovuloin normaalisti,tikutellut olen ja joka kuukausi testi näyttää positiivista ja yrityksen puutetta ei ole.. Eli elimistö regoi clomeihinkin mutta ei vaan vauvaa kuulu. Mikä olisi se oikea hoito? Ikää alkaa olemaan, yli 30 kuitenkin.

4

180

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyhjä-syli

      Meillä sama tilanne, paitsi että miehellä 0% normaaleja siittiöitä. Kaikki epämuodostuneita, 100% pää Itse ovuloin normisti ja kuukautiset tulee joka kuukausi.. Itse syön nyt thyroxinia kilpirauhasen vajaatoimintaan, sekä metformiinia pco:hon. Meille on suunniteltu icsi hoito..sen pitäisi lääkärin mukaan onnistua.. ja yksityisellä olemme hoidossa. Ikää meillä molemmilla 23..

    • Hei,

      Kiitos kysymyksestäsi.

      On toiveita hoidon suhteen. Usein näissä tilanteissa saatetaan joutua tekemään mikrohedelmöitys koeputkihoidon yhteydessä. Mutta toivoa ilman muuta on (vaikka noita normaalirakenteisia olisi 0%). Tuo ylipaino on tulosta huonontava asia ja jos odottelette menoa jatkohoitoihin, paras asia mitä voisit nyt tehdä on aloittaa painonhallinta. Jos BMI (painoindeksi kg/m2) on yli 30, huononevat hoitojen tulokset. Hienoa että olet jo laihduttanut, eikä varmasti ole helppoa, mutta todella tärkeä asia. Usein jo 5 % painonpudotus parantaa tilannetta, vaikka toive on, että BMI olisi ensin alle 35 ja sitten pikkuhiljaa alle 30 kg/m2.
      Oikean hoidon osaa sinulle valita lapsettomutta hoitava lääkärisi, mutta jatkohoitoja harkitaan vasta kun BMI on alle 35.


      Tsemppiä laihduttamiseen ja kaikkea hyvää,

      Riitta Väestöliitosta

    • lempi12

      Jon on 1% normaaleita siittiöitä niin onko mahdollista että tärppäisi ilman hoitoja? Riittääkö se yksi prosentti inseminaatioon? Vai onko koeputki ainoa mahdollisuus? Vuosi on jo yritetty, ja saman aikaa myös painoa pudoteltu, hitaasti mutta pudonneet kilot ovat pysyneet poissa.
      Ihmettelen tässä vaan kun oma gynekologi ei sanonut mitään että on painorajat hoitoihin, lähete on menossa julkiselle ja odottaa vain verikokeitten tuloksia. Jonojen takia mietittiin yksityistä, mutta jos sielläkin paino on hoitoihin pääsyn päätepysäkki niin eipä kannata lääkäriinkään tulla. Ja oma gyne kyllä tietää painon ja pituuden, ja muun kunnon, ei tässä ihan rapakuntoisia olla vaikka painoa onkin... :D
      Mihin kaikkeen miehen ylipaino vaikuttaa? Vaikuttaako suoranaisesti mihinkään? Entäs vitamiinit, kun toiset vannovat niiden apuun, auttavatko ne tässä myös? Siis siittiöiden muotoon ja normaalien määrään?

    • Hei!
      Sperma-analyysivastauksissa monia varmasti hämää siittiöiden muotoon liittyvät %-luvut ja raja-arvot. WHO:n laatimat kriteerit ovat erittäin tiukat ja niin ollen jo 4% normaaleiden siittiöiden osuus on hyvä. Siten 1% normaaleiden määrä voi kuitenkin lukumääräisesti olla miljoonia normaaleja siittiöitä. Siittiöiden kokonaismäärää ja siittiöiden liikkuvuutta pidetään oleellisempina ennustetekijöinä kuin muodon merkitystä.
      Miehen ylipainon merkityksestä tehdyt tutkimukset ovat vaihtelevia tuloksiltaan. Joissakin ei saada mitään vaikutusta, mutta osassa tutkimuksista siittiöiden kokonaismäärä on ylipainoisilla miehilla matalampi. Tämän ajatellaan johtuvan ns. estrogenisaatiosta mikä tapahtuu, jos rasvakudoksen osuus on miehellä kohonnut.
      Vitamiinitutkimusten tulokset ovat myöskin hyvin ristiriitaisia.

      Ystävällisin terveisin,
      Anna-Kaisa/Väestöliiton klinikat

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      130
      1295
    2. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1175
    3. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      24
      804
    4. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      146
      783
    5. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      41
      726
    6. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      54
      713
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      149
      705
    8. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      48
      688
    9. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      27
      578
    10. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      36
      541
    Aihe