hullu akka koiran kanssa!

vihainen koiran om.

tänään lenkillä remmistä pääsi koirani irti. vastaan tuli tietty nainen koiran kanssa ja alkoi hätyyttää koiraani vaikka se vain heilutti häntää ystävällisesti. joo ei ois pitänyt saada karata mutta järki käteen silti. jos irti oleva koira on ystävällinen niin ei helvetti sille pidä alkaa huutamaan jä rähisemään!!!

60

960

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koi_ruus123

      Jokainen vastaa omasta koirastaan ja nainen halusi vain suojella omaa koiraansa. En itsekään päästä tuntemattomia koiria omani luo, vaan ajan ne pois. Tietenkään ei tarvitse heti alkaa potkimaan ja rähjäämään, mutta itse ainakin olen karjaissut vieraalle koiralle esim. "mene pois!" saadakseni sen lähtemään.

      Koskaan ei voi tietää millainen vastaantuleva koira on, joten on viisainta pysäyttää se ennenkuin tappelua kerkeää syntyä. Jotkut koirat tulevat rauhassa haistelemaan ja käyvätkin sitten salamana päälle.

      Itse olen tehnyt todella paljon töitä sen eteen, että koirani ei häsläisi muiden koirien perään lenkillä. Tähän kuuluu mm. se että en ikinä anna koirani haistella muita hihnassa. Tämä on selkeä sääntö: koira tietää, että ohi pitää mennä rauhassa eikä vedä kierroksia jokaisesta vastaantulevasta, että saako tuon luo nyt mennä vai ei. Irtiolevat, iholle kiinni tulevat koirat pilaavat tätä harjoittelua ja jokaisen kohtaamisen jälkeen saa taas tehdä paljon töitä.

      Eli nainen tuskin tarkoitti mitään pahaa, eikä sinun kannata loukkaantua. Yritä ymmärtää myös vastapuolen näkökanta.

      • 87fv

        Ei ne koirat ymmärrä puhetta höhlä... ;) paljon turvallisempaa on muutenkin käyttää vieraalle koiralle ruumiinkieltä (itsevarma seisoma-asento ja suunta suoraan koiraa kohti) käyttäen että seis, sehän riittää, sitten vain odottaa paikallaan, että koira kääntyy pois. Jos alkaa huutelemaan niin siihen vieraaseen koiraan voi reagoida jo oma koirakin jos se kuulee epävarmuutta taluttajan äänessä. Mutta tuohan oli vain suositus ja jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee.

        Kannattaa muistaa myös sellainen että monesti se oma koirakin saattaa laukaista rähäkän vaikka pelkästään nostamalla korvat valppausasentoon. Mikäli vastaantuleva koira on samassa mielentilassa voi siitä seurata tappelu


      • Näkisitpä vaan
        87fv kirjoitti:

        Ei ne koirat ymmärrä puhetta höhlä... ;) paljon turvallisempaa on muutenkin käyttää vieraalle koiralle ruumiinkieltä (itsevarma seisoma-asento ja suunta suoraan koiraa kohti) käyttäen että seis, sehän riittää, sitten vain odottaa paikallaan, että koira kääntyy pois. Jos alkaa huutelemaan niin siihen vieraaseen koiraan voi reagoida jo oma koirakin jos se kuulee epävarmuutta taluttajan äänessä. Mutta tuohan oli vain suositus ja jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee.

        Kannattaa muistaa myös sellainen että monesti se oma koirakin saattaa laukaista rähäkän vaikka pelkästään nostamalla korvat valppausasentoon. Mikäli vastaantuleva koira on samassa mielentilassa voi siitä seurata tappelu

        tuon yhden terristiakan koiran. Ookaa päälle kun yleinen syyttäjä, ei auta huudot vaan pakko se on laittaa oksanhankaan roikkumaan. Muuten saat olla jatkuvasti heittämässä sitä maatakiertävälle radalle. Vaikka omistaja olisi paikallakin ei mitään vaikutusta käytökseen vaan akan oli vietävä se aina sylissä pois. Tämä aikana ennenkuin lupasin tehdä lopullisen, iankaikkisen ratkaisun. Nyt on hihnassa(useimmiten).


      • Koi_ruus123
        87fv kirjoitti:

        Ei ne koirat ymmärrä puhetta höhlä... ;) paljon turvallisempaa on muutenkin käyttää vieraalle koiralle ruumiinkieltä (itsevarma seisoma-asento ja suunta suoraan koiraa kohti) käyttäen että seis, sehän riittää, sitten vain odottaa paikallaan, että koira kääntyy pois. Jos alkaa huutelemaan niin siihen vieraaseen koiraan voi reagoida jo oma koirakin jos se kuulee epävarmuutta taluttajan äänessä. Mutta tuohan oli vain suositus ja jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee.

        Kannattaa muistaa myös sellainen että monesti se oma koirakin saattaa laukaista rähäkän vaikka pelkästään nostamalla korvat valppausasentoon. Mikäli vastaantuleva koira on samassa mielentilassa voi siitä seurata tappelu

        Tarkoitus onkin karjaista vieraalle koiralle napakasti, että häivy siitä, eikä mitenkään leperrellä/kiljua paniikissa. Tämän lisäksi sanomaa tukee toki myös itsevarma asento.

        "oma koirakin saattaa laukaista rähäkän vaikka pelkästään nostamalla korvat valppausasentoon. Mikäli vastaantuleva koira on samassa mielentilassa voi siitä seurata tappelu"

        Siksipä vieras koira onkin syytä häätää. Joko sillä perusteella, että vieras koira voi olla vihainen tai sitten sillä että oma koira ei tule toimeen muiden kanssa. Se, jonka koira on irti, on kuitenkin aina syyllinen, jos sattuu jokin vahinko. Vaikka tämä irti oleva koira olisikin ystävällinen.


      • syyspervo
        87fv kirjoitti:

        Ei ne koirat ymmärrä puhetta höhlä... ;) paljon turvallisempaa on muutenkin käyttää vieraalle koiralle ruumiinkieltä (itsevarma seisoma-asento ja suunta suoraan koiraa kohti) käyttäen että seis, sehän riittää, sitten vain odottaa paikallaan, että koira kääntyy pois. Jos alkaa huutelemaan niin siihen vieraaseen koiraan voi reagoida jo oma koirakin jos se kuulee epävarmuutta taluttajan äänessä. Mutta tuohan oli vain suositus ja jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee.

        Kannattaa muistaa myös sellainen että monesti se oma koirakin saattaa laukaista rähäkän vaikka pelkästään nostamalla korvat valppausasentoon. Mikäli vastaantuleva koira on samassa mielentilassa voi siitä seurata tappelu

        Oot tainnu kahtoa Cesar millania :DDD


      • kevätpervo
        syyspervo kirjoitti:

        Oot tainnu kahtoa Cesar millania :DDD

        Oot tainnu sinäki :)


    • 175

      Otas huomioon että se toinen koira ei välttämättä olekaan ystävällinen. Tai saattaa olla valmiiksi arka ja pelätä muita koiria, sitten tulee vielä joku irtokoira siihen tunkemaan. Kyllä sitä silloin saattaa itse kukin siinä tilanteessa reagoida ihan miten vaan, tilanteet on niin nopeita ja yllättäviä ettei ehdi ajatella mikä olisi paras tapa, vaan toimii niin kuin ekana mieleen tulee.

    • Hmm.

      Turha sitä on muita syytellä jos itse on mokannut. Vaikka koira miten vahingossa irti pääsisi on omistaja sen tekemisistä silti vastuussa. Minä päätän itse mitä koiria omani saa tavata ja mitä ei, siihen on tyytyminen niin oman koiran kuin vieraidenkin koirien ja koiranomistajien. Kyllä minä ainakin häädän oman koirani läheltä vieraat koirat, näyttivät ne ystävällisiltä tai ei. Ja varsinkin jos näyttää siltä, että koiran omistaja ei asian eteen pistä tikkua ristiin tai ei saa itse koiraa hallintaansa. Ensin komennan vieraan koiran pois vähän nätimmin, ja jollei sillä usko niin sitten karjaisen niin että varmasti menee perille. Koirista kun ei koskaan tiedä, ystävälliseltä näyttäväkin voi sekunnin päästä olla jotain ihan muuta.. Ja ainahan on myös se vaihtoehto, että oma koira pelkää vieraita koiria tai on jopa agressiivinen niitä kohtaan, jolloin pois hätistäminen on myös vieraan koiran suojelemista.

    • thapson

      Hullu akka teki sinulle palveluksen, ilmoitti koirallesi, ettei se ole tervetullut haistelemaan tuntemattomia vastaantulijoita.Mitä oikein valitat? Pahoittuiko pikku fifin mieli vai?

    • qwer3er

      en itse ikinä huuda toisen koiralle, se innostaa sitä vaan lisää. olen rauhallinen ku mulle tapahtunu noin, odotan että omistaja laittaa koiransa takaisin remmiin. vahinkoja sattuu. eri asia jos joku koira TAHALTEE päästettäs irti. ei pidä ottaa henk koht jos sun koiralle huudetaan

      • mikämukainnostuu

        mä odotan jos näyttää siltä että omistaja saa koiran hallintaansa ennen kuin se ehtii mun koiran luo. jos koira tulee lähelle, huudan matalalla äänellä... eipä ole innostuneet, pakoon ovat luikkineet!! eri asia kuin kirkua kovaa ja korkealta. :P


      • nasse-tante

        Joo, vahinkoja sattuu... Sellasten koirien kanssa mitkä ei ole kuulolla, ei pitäis vahinkoja sattua. Voi tulla vahinkoa puolin ja toisin. Ei tarvii kun eilistä iltaa miettiä kun naapurin pikku terrieri oli kuulema päässy hihnasta irti ja tuli tilanne "kohtaaminen" tossa rapun edessä. Ensin se pikku tirriäinen juos toiseen suuntaan mut kun naapuri huomas et tulen rontin kanssa kotia päin se kiljas et sen toinen koira on vapaana.

        Otin rontin viereen ja pysähdyin että se kutsuis koiransa luokseen, mut ei. Tirriäinen käänty ympäri ja ampas 105 lasissa meitä kohti. Menin seisomaan rontin ja tirriäisen väliin siinä uskossa et tirriäinen pysähtyy, mut ei! Se koukkas mun ohi ja suoraan kiinni rontin takajalkaan. Kiskoin rontin taas mun taakse ja menin koirien väliin mistä alko hirvee pyöriminen et pysyn koirien välissä ja sillä säästän ettei se pikku rotta iske taas rontin takajalkaa mihin se koko ajan tähtäs. Muutaman kerran kerkesin sanomaan naapurille et hae koiras pois, mut taas sain todeta että ei! Niitä oli siinä neljä ihmistä, saku ja se tirriäinen, mut ykskään niistä "ihmisistä" ei kokenu tarpeelliseks tulla siihen väliin. Kyllä monta kertaa kävi mielessä et potkasen se tirriäisen siitä toiseen ulottuvuuteen ja oisin varmaan niin tehnykkin ellei se ois lähteny sen kädettömän ihmisporukan perään kun ne lähti juoksemaan lopulta toiseen suuntaan. Hyvä että edes sen älysivät tehä.

        Mä sit vein rontin sisälle ja siinä raivon puuskissani kävin vähän naapuria valottamassa et mikä on homman nimi. Oisin ehkä voinu asiani nätimminkin selvittää mut jos en anna rontin puolustaa itteensä tollasessa tilanteessa niin se vastuu jää sillon mulle ja sen teen enemmän kun mielellään.


    • cfyvbhj

      joo noi on veemäisiä tilanteita, ite olin pari pv sit puistos ja mun koiraan kävi keskikokoinen villakoira kiinni, en jaksa selittää koko tilannetta tähän muuten menis koko pv. mut joo kävi mullaki mielessä et olisin potkassu sitä pirua päähän et olis lähteny mun koiran kimpusta, ku oli omistaja niin kädetön, se muija oli niin lukossa ja oli vitivalkonen naamasta ku näki millainen piru sillä on koirana, ei se pystyny edes liikkuu, onneks mun koira pääs sen hampaista, mut se oli siellä lumen alla ainaki 2 min. mua niin otti päähän menin niin paniikkii et aloin itkee ja purin hammasta, oli niin lähellä et olisin potkassu ja aikas kovaa mun kovilla monoilla sitä rakkia. mut mä olisin vaa puolustanu mun koiraa, mitä mä olisin saanu siitä. eläinsuojeluviranomaiset perääni, isot sakot, ja varmaan olis multa koiraki viety . olis kattonu et mulla ei saa koiria olla....mut seuraaval kerral en varmaa jaksa enää katella, jos hanska menee käsistä ja joku koira käyttäytyy mun koiraa kohtaa ku joku saata**, ni kyl mä potkasen. mun koiraa ei enää sillai kohdella. se villakoira oliko se edes koira, ei! se oli tappaja! omistaja vaan änkytti ku sanoin et lähtekää vetää tästä puistosta. et sori mut mun koira ei pidä mustista koirista! EI VIT** ONKO JOTKU KOIRAN OMISTAJAT NÄIN PÄSSEJÄ ETTÄ TUO EPÄSOSIAALISEN KOIRAN PUISTOO. entä jos mun koira ei pidä pienistä, täplikkäsitä, valkosista, isokuonosista... sIIS ÄLÄ TUO koiraa puistoo jos ei tule KAIKKIEN KANSSA TOIMEEN! MUT MÄ VÄITÄN ET SITÄ MUIJAA TUSKIN SIINÄ PUISTOSSA ENÄÄ NÄYTTÄYTYYKÄÄ, meinaa pienten koirien puolella oli tarpeeks yleisöö, ja arvatkaa tuliko kaikki säälimää ja paijaamaa mun tärisevää koiraa. mut sanoin et antakaa olla älkää säälikö tai koiralle jää traumat, onneks näin ei käyny! palkattu koiraportsari puistoihin, kiitos!

      • nasse-tante

        En nyt ihan kyllä moista potkimista meinannu... Lähinnä osumalla näyttäny suuntaa minne mennä, ei ihan mitään päähän potkimista...


      • Hmm.

        Ennemmin ehkä kannattais sitä omistajaa mennä "potkasemaan" ku sitä koiraa. Eihän koira tiedä miten missäkin tilanteessa saa tai ei saa käyttäytyä, omistajan tehtävä on se koiralle opettaa ja myös koiransa toimintaa valvoa. Jos koiralle ei ole käytösmallia opetettu, se tekee niinku vaistot ja vietit käskee. Jollei koira ole hanskassa on vika siellä hihnan toisessa päässä, ei koirassa.


    • cfyvbhjj

      joo tiedän et omistajassa vika, mutku huusin sille omistajalle eikä sillä menny päähän mikää. ja mä en ikinä satuttas koiraa mut sillo tuli mielee potkasta ja kovaa. ketä vaan saa koirastaan tappajan. joka kerta ku menee puistoon ni sais kyllä aika montaaki omistajaa potkia päähä :D

    • canis.familiaris

      Sitä sattuu ja tapahtuu.."tänään lenkillä remmistä pääsi koirani irti."...mutta käskyllä olisi pitänyt pysähtyä..Omaan piikkiin menee ja koulutus on kesken....=D

    • 18+7

      Ootpa sä aloittaja järjenjättiläinen. Kaikkien koirat eivät ole ystävällisiä, jos omasi on, ei se auta sitä jos toinen eriluontoinen.
      Ja lisäksi tiedoksesi vastuuntuntoiset omistajat pitävät tilanteet hanskassa ja ajavat tunkeilijat pois koiransa luota, jotta koira luottaisi omistajaansa että hän pitää tilanteet hanskassa eikä koira itse ota vastuuta mitenkäs nyt pitäs reagoida.
      Kyllä minäkin häädän irtokoirat pois, jos ovat tulossa iholle vaikka sitten karjaisemalla perkelettä tai huitomalla ilmaa oksan kanssa. Oman junnuni kanssa koulutus kesken ja haluaisin pitää päämäärän siinä, ettei koirani tarvitse itse tehdä päätöksiä vaan minä teen ne.
      Helpottaa arkea, kun koira luottaa sinuun tilanteessa kuin tilanteessa vielä jos koira on kovin puolustusviettinen.
      Ja vielä, saisit olla kiitollinen että kyseinen nainen ajoi koirasi pois, vai onko sinusta hyvä asia että koirasi juoksentelee muiden luokse eikä ole käskynalla?
      Koirasi sai nyt jo hyvän opetuksen, ettei ole hyvä rynniä muiden luokse kun ei siellä ole mitään kivaa. Saisit itsestäsi tehdä vielä kiinnostavamman, jottei koiran tarvitsisi karkailla. Se voi olla vaarallistakin jos jää vaikka auton alle seuraavalla reissulla.

    • Minä olen saanut olla hulluna akkana oikein urakalla viime päivinä. Toissapäivänä joku tyyppi ulkoilutti koiraansa vapaana taajama-alueella... ja eilen illalla metsässä tuli vastaan nainen kolmen koiran kanssa ja niistä vain yksi tuntui osaavan luoksetulokäskyn. Pakko oli sitten hätistää ne pois oman koiran luota.

    • canis.familiaris

      Juu olin muutaman päivän iloisessa Itä-Suomessa ja tuli myös annettua kyytiä vapaana olevalle koiralle. Koira tuli pahasti sotkemaan ohjattavankoiran koulutusta.
      Piti antaa "ikävä" kokemus ihan opiksi...Tulee kyllä annettua muutenkin kyytiä näille koirille, mitkä vallan vapaasti kulkee "moikkailemaan". Näistä on todellas ikäviä kokemuksia mm.pentukoulutuksen yhteydessä.

      • Kun minä olin lapsi iloisessa Itä-Suomessa monilla oli vielä se tapa, että päästivät koirat itsekseen ulkoilemaan kylille... nykyään sentään harvemmin.

        Minä olin alkuun kun tämä koira tuli minulle vähän liian kiltti flexinkäyttäjiä, koirien irtipitäjiä ym. kohtaan. Nyt olen päässyt jo hulluna akkana olemisen makuun ja huomannut sen hyödyt. Heh, eilen kun hätistin irtokoirat pois, oma koiruus piti minua koko loppulenkin ajan todella sankarina. :)


    • erkkaville

      no mä en edes ymmärrä miksi niitä koiria pidetään vapaana ku ei edes lain mukaan saisi. täällä raisiossa on kaksi naista jotka pitää vapaana bordercollietaan, ja joo tuleehan ne luokse heti ku ne käskee, mutta ku mun koira taas ei innostu mistää muista koirista ku näistä vapaana olevista, se alkaa hillittömän vetämisen ja sit oon rähmällään ojassa, oon sanonu näille akoille et koirat hihnaan, koska mun koira innostuu noista koirista ku ne menee vapaana. ja siis muutenhan mun koira ei vedä. vaikka noi koirat olis kuin koulutettu tulee luokse ja tottelevaisia, ni voitasko silti pitää ne kiinni, kiitos. tai ne akat, turha ainaka mulle sit tulla itkee jos mun koira pääsee vahingos irti ku menee niin sekaisin teidän koirista, et menee teidän koirienne luo, en tiedä mitä tapahtuu meinaa mullaki koulutus kesken ja mulla rescue koira, ei niitä helpoimpia.....

    • nasse-tante

      Täälläkin on muutamia vakio tapauksia jotka katsoo oikeudekseen pitää koiriaan vapaana kävelyteillä. Se on siinävaiheessa mun mielestä se ja sama onko koira miten koulittu tahansa, kävelyteillä koirat tulis olla kytkettyinä. Eri asia sit on pellot ja metsät, siellä kukin juoksettakoon koiriaan niin paljon kun sielu sietää kuhan koira on kuulolla.

      Ymmärrän sen et harjotellaan vapaana ohittamista mut sen pitäs toimia mun käsittääkseen niin et koira kulkee sivulla eikä 5 metriä omistajan edellä ihan arpomalla kummalla puolella tahansa tietä. On kovin hankalaa yrittää päästä vapaan koiran ohi kun se seikkaailee tien puolelta toiselle ja ite yrittää vaihtaa aina vastakkaiselle puolelle. Onneks rontilla puolen vaihto onnistuu ongelmitta kun käskyt "oikee" ja "vasen" sujuu jo hyvin, mun takaa kiertäen.

      • canis.familiaris

        "On kovin hankalaa"...näin on. Itselle on tullut tapana antaa "moikkaavallekoirallle" tai näille vapauden sankareille kyytiä, jotta saisivat myös sitä toista kokemusta.

        Yleinen asenne on noilla "vapaamatkustajilla" se, että koira ei tee mitään, eli on "harmiton" ja kiltti....niin varmasti onkin omasta näkökulmasta.

        Omani ei välttämättä ole mukava jamppa näissä olosuhteissa, missä toinen liikkuu vapaana, vaikka koulutettuja onkin (tai ehkä sen vuoksi)

        Putkinäkö ei ole näissä asioissa hyväksi.


      • nasse-tante
        canis.familiaris kirjoitti:

        "On kovin hankalaa"...näin on. Itselle on tullut tapana antaa "moikkaavallekoirallle" tai näille vapauden sankareille kyytiä, jotta saisivat myös sitä toista kokemusta.

        Yleinen asenne on noilla "vapaamatkustajilla" se, että koira ei tee mitään, eli on "harmiton" ja kiltti....niin varmasti onkin omasta näkökulmasta.

        Omani ei välttämättä ole mukava jamppa näissä olosuhteissa, missä toinen liikkuu vapaana, vaikka koulutettuja onkin (tai ehkä sen vuoksi)

        Putkinäkö ei ole näissä asioissa hyväksi.

        "Yleinen asenne on..." Mistä lie johtuu? Kun rontti tuli reilu vuos sit mulle ja kaikessa mahollisessa riitti tekemistä ja vääntöä olin ihan helisemässä noitten vapaitten koirien kanssa. Aina kun mentiin askel eteenpäin ohitusten kanssa niin jo tuli jonkun kulman tai mutkan takaa vapaa vastaan ja päästiin taas tuijotus tilanteeseen kun piti jäädä odottelemaan et vastaantulija kytkee koiransa. Ja sit otettiin pakkia ohitusten kanssa, oli melkosta paikallaan junnaamista pitkän aikaa se touhu mut onneks se on jo elettyä elämää.

        "Putkinäkö ei..." Täysin samaa mieltä!


      • Täytyy myöntää,että sen verran kriminaali olen minäkin,että koiria olen auki pitänyt myös kävelytielläkin...
        Tosin itse otan aina kiinni kun tulee vastaan ihmisiä,tai koirakoita.Ihan kohteliaisuudesta muita kohtaan ja ettei turhaan herätä pahaa verta.En katso sitä ollenkaan huonoksi,vaikka kuinka hyvin koulittu koira olisi.Itsekkin olen muutaman kerran hihkaissut,jos joku tulee vastaan koira auki,eikä ota kiinni,että pysyykö satavarmasti pois jaloista.
        Täällä lenkeillä päin ei ole onneksi kovin paljon noista vapaana pitävistä hallitsemattomasti käyttäytyvistä ongelmaa.Ongelma on enemmän extremeomistajien pihoilta kirmaavat koirat,joiden omistajien järki ei edes sitä sano,että tekisi aidat ja pitäisi portin kiinni...
        Ja toinen ongelma on nämä lisääntyneet isot koirat,jotka ei pysy hihnassakaan käsissä.On jo koirattomienkin silmiin niin hurjaa menoa liikkuminenkin,ettei kyllä rodutkaan hyvää mainosta saa.


      • molossi kirjoitti:

        Täytyy myöntää,että sen verran kriminaali olen minäkin,että koiria olen auki pitänyt myös kävelytielläkin...
        Tosin itse otan aina kiinni kun tulee vastaan ihmisiä,tai koirakoita.Ihan kohteliaisuudesta muita kohtaan ja ettei turhaan herätä pahaa verta.En katso sitä ollenkaan huonoksi,vaikka kuinka hyvin koulittu koira olisi.Itsekkin olen muutaman kerran hihkaissut,jos joku tulee vastaan koira auki,eikä ota kiinni,että pysyykö satavarmasti pois jaloista.
        Täällä lenkeillä päin ei ole onneksi kovin paljon noista vapaana pitävistä hallitsemattomasti käyttäytyvistä ongelmaa.Ongelma on enemmän extremeomistajien pihoilta kirmaavat koirat,joiden omistajien järki ei edes sitä sano,että tekisi aidat ja pitäisi portin kiinni...
        Ja toinen ongelma on nämä lisääntyneet isot koirat,jotka ei pysy hihnassakaan käsissä.On jo koirattomienkin silmiin niin hurjaa menoa liikkuminenkin,ettei kyllä rodutkaan hyvää mainosta saa.

        Tässä mun naapuristossa on koira, joka on lähes poikkeuksetta aina omistajallaan auki... eipä tuon koiran auki pitäminen ole koskaan minua häirinnyt, koska menee aina ohi ongelmitta ja ottamatta mitään kontaktia koiraani...


      • aimäävai?
        putkiaivoinen_kissa kirjoitti:

        Tässä mun naapuristossa on koira, joka on lähes poikkeuksetta aina omistajallaan auki... eipä tuon koiran auki pitäminen ole koskaan minua häirinnyt, koska menee aina ohi ongelmitta ja ottamatta mitään kontaktia koiraani...

        Sanon vaan tässä ihan kaikille: Laki on kaikille sama, tulee koira kutsuttaessa tai ei : yleisillä alueilla koirat pidetään kytkettynä! Juoksutetaan vapaana vain sallituilla alueilla! (koirapuistot) Koirapuistoissakin on sääntö, että agressiivisia koiria ei saa sinne viedä kun siellä on muita. Vai oisko ihan että niitä ei saa viedä sinne koskaan?
        Kaikki koiranomistajat kuitenkin tietää, ettei koira voi olla aina kytkettynä, vaan sen täytyy saada juosta vapaana myös! Mutta ei kai koskaan ainakaan kävelyteillä?


      • Mistä?
        putkiaivoinen_kissa kirjoitti:

        Tässä mun naapuristossa on koira, joka on lähes poikkeuksetta aina omistajallaan auki... eipä tuon koiran auki pitäminen ole koskaan minua häirinnyt, koska menee aina ohi ongelmitta ja ottamatta mitään kontaktia koiraani...

        Mistä päin te olette jotka sanotte "auki"? Koira on "irti" tai " vapaana", mutta tuota auki-sanaa en tajua. :D Ei pahalla, vain utelias. :)


      • mie
        aimäävai? kirjoitti:

        Sanon vaan tässä ihan kaikille: Laki on kaikille sama, tulee koira kutsuttaessa tai ei : yleisillä alueilla koirat pidetään kytkettynä! Juoksutetaan vapaana vain sallituilla alueilla! (koirapuistot) Koirapuistoissakin on sääntö, että agressiivisia koiria ei saa sinne viedä kun siellä on muita. Vai oisko ihan että niitä ei saa viedä sinne koskaan?
        Kaikki koiranomistajat kuitenkin tietää, ettei koira voi olla aina kytkettynä, vaan sen täytyy saada juosta vapaana myös! Mutta ei kai koskaan ainakaan kävelyteillä?

        Sinne päin. "Koira on pidettävä kytkettynä tai välittömästi kytkettävissä". Jos koira ei ole hallinnassa niin sitten paras pitää kytkettynä, onneksi tuolla omalla on korvat päässä niin me ulkoillaan sille päälle sattuessamme vapaana. Koirapuistoissa käy ne ketkä haluaa, me ei.

        Koiraa ei saisi pitää irti, mutta milläs opetat koiran tulemaan luokse ellei se saa olla irti? Koira rinnastetaan laissa omaisuudeksi, ja jos teidän kimppuunne käy irti oleva koira ja sinä omaa hihnassa olevaa koiraasi (omaisuuttasi) suojellaksesi joudut pahimmassa ääritapauksessa suunnilleen potkimaan vieraan koiran pois, olet vahingoittanut toisen omaisuutta vaikka se oli irti, mitä se ei olisi saanut olla. Vähän ristiriitaista tämä Suomen laki. Tässä on tätä Pertti Vilanderinkin (paha paha pevi, hyi meitä kannattajia!) pohtimaa kehotusta kansalaistottelemattomuuteen. Ja mehän noudatetaan kehoitusta ja ollaan irti. Vuh!


    • nasse-tante

      Mun mielestä myös koirat kiinni yleisillä paikoilla ihan vaikka senkin takia että on paljon ihmisiä ketkä pelkää koiria, koirakoita joilla ohitukset ei kunnossa, koiria jotka ei lämpee toisista koirista. Poikkeuksen tekee metsät ja pellot jne. oman harkinnan mukaan.

      Koirapuisto ei välttämättä ole se ihanteellinen paikka koiralle. Aidattu/ rajotettu tila saattaa luoda turhia jännitteitä mitä esim. metsässä ei ole ja monissa koirapuistoissa tuntuu pätevän viidakonlait. Oon jotenkin ollu huomaavinani sellasta et metsissä ja pelloilla liikkuvat koirat on parempi käytöksisiä ja paremmin kuulolla kun puistoilevat koirat. Tiedä sit onko tää vaan mun oma mielipide.

      • canis.familiaris

        Koirat kiinni taajamissa ja sillä piste. Sama se miten tottelee, koska irtioleva koira ei hirveästi lämmitä ihmistä, joka vastaan tulee. Sääntö on sääntö ja laadittu kummankin osapuolen eduksi. Koirallisen ja koirattoman. Pitää sitten flexiä jos väljää tarvitaan.


      • nasse-tante
        canis.familiaris kirjoitti:

        Koirat kiinni taajamissa ja sillä piste. Sama se miten tottelee, koska irtioleva koira ei hirveästi lämmitä ihmistä, joka vastaan tulee. Sääntö on sääntö ja laadittu kummankin osapuolen eduksi. Koirallisen ja koirattoman. Pitää sitten flexiä jos väljää tarvitaan.

        Tässä myönnettäköön et piti käydä wikipediasta tarkistelemassa et mikä se taajama oikeen on =). Joo, asutusalueet= koira kytkettynä, ihan kun oon aikasemminkin ajatellu. Epäselväks vielä jäi et miten on metsien ja peltojen laita missä nyt luonnollisestikkaan ei ole sitä asutusta... Voiko olla sivistyksessä näin suuri aukko? Helposti x)!


      • nasse-tante
        nasse-tante kirjoitti:

        Tässä myönnettäköön et piti käydä wikipediasta tarkistelemassa et mikä se taajama oikeen on =). Joo, asutusalueet= koira kytkettynä, ihan kun oon aikasemminkin ajatellu. Epäselväks vielä jäi et miten on metsien ja peltojen laita missä nyt luonnollisestikkaan ei ole sitä asutusta... Voiko olla sivistyksessä näin suuri aukko? Helposti x)!

        Metsillä siis takotan sellasia missä ei immeisiä juurikaan kulje, en asutusten/ kylien keskellä olevia metsiköitä.


      • canis.familiaris

      • nasse-tante
        canis.familiaris kirjoitti:

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/9892119

        Kiitos =). En ollu moista aikasemmin huomaanu, mut oli hyvää luettavaa noin nopeesti lukastuna. Vois ajan kanssa koittaa perehtyä asiaan ehkä vähän tarkemmin.


      • nasse-tante kirjoitti:

        Metsillä siis takotan sellasia missä ei immeisiä juurikaan kulje, en asutusten/ kylien keskellä olevia metsiköitä.

        Eikös se nyt ole niin nykyään (?),että ei saa pitää missään auki,ilman maanomistajan lupaa...
        Eli yhtä kriminaalia on pitää esim. taajamissa kävelyteillä,kuin jossain hornan pöpelikössäkin.

        Taajamista vielä sen verran,että aidatulla pihallakin koira pitäisi olla valvonnan alla.Jos tarkkaan otetaan.


      • canis.familiaris
        molossi kirjoitti:

        Eikös se nyt ole niin nykyään (?),että ei saa pitää missään auki,ilman maanomistajan lupaa...
        Eli yhtä kriminaalia on pitää esim. taajamissa kävelyteillä,kuin jossain hornan pöpelikössäkin.

        Taajamista vielä sen verran,että aidatulla pihallakin koira pitäisi olla valvonnan alla.Jos tarkkaan otetaan.

        "Eikös se nyt ole niin nykyään"...juu turussa on todennäköisesti saman kaltaiset säännöt...heheh..=D

        Koirapuistossa voi ainakin vielä pitää koiraa vapaana..heh )ei siellä jalkakäytävällä ;-}..)


    • Juu, kannatan minäkin koirien kiinnipitoa taajamissa, tarkoitin vain, että MINUA tuo kyseinen koira ei häiritse, kun olen nähnyt sen niin usein ja tiedän sen olevan omistajallaan hanskassa. Mutta ymmärrän, että satunnainen vastaantulija ei sitä tiedä ja siksi olisi hyvä, että koira olisi kiinni...

      Koirapelkoinen voi muuten pelätä sellaistakin koiraa, joka on hihnassa, jos hihna on niin pitkä, että koiralla olisi periaatteessa mahdollisuus päästä ohikulkijan luo. Yksi koirapelkoinen tuli kerran kiittelemään minua, kun pyysin koiran viereen ja lyhensin hihnaa... sanoi, että on pelottavaa, kun koiria tulee vastaan eikä koskaan tiedä mikä niistä menee ohi huomiota kiinnittämättä ja mikä tulee nuuhkimaan.

    • hannu-kokko

      mun koira pääsee 2 kert viikossa metsään juoksee vapaana, metsässä tulee heti luo ku kutsutaan, mut koirapuistossa ei kuuntele ei sit yhtää, hajut ja muut koirat kiinnostaa niin paljo. mun koira ei omista korvia puistossa. ja ollaan harjoiteltu luoksetuloa muuallaki ku metsäs mut ei onnaa....

    • mie

      Jumaleissön. Me ei tervehditä hihnassa ketään. Aivan samantekevää onko se koira luvalla irti vai pääseekö vahingossa, eikä mitään merkitystä onko se universumin kiltein "eikä se mitään tee", minä häädän joka saamarin koiran joka yrittää omin luvin meidän laumaa lähestyä. Pahana pahana peviläisenä minulla on myös hyvin usein taskussa purkki jolla häädän jos ei sana kuulu, tai ainakin reaktionopeus löytää ympäristöstä jotakin kättä pitempää on lähes suomenmestaruustasolla. Minififit blokkaa helposti vain nostamalla jalkaa koiralle esteeksi. Tämänkin kerran tehtyäni puhelimessa puhunut koira irti kulkenut omistaja alkoi ulvoa että "ei tarvitse sentään potkia" vaikka en missään vaiheessa edes koiraan koskenut. Prkl olisi pitänyt nakata se purkki vaikka piruuttaan :DD

      Minulla ei ole vässykkäkoiraa joka rakastaa kaikkea ja kaikkia ja käyttäytyy kuin herran enkeli, vaan koira joka vaatii rakenteellisempaa kuria. Me ollaan tehty TÖITÄ sen eteen, että koira tietää paikkansa laumassa, sen että MINÄ olen pomo ja sen että koira voi TÄYSIN luottaa siihen että minä hoidan tilanteet ja suojelen, eikä koiran tarvitse missään tilanteessa reagoida toisiin koiriin (rähistä jne.). Tähän yhtälöön ei mahdu AINUTTAKAAN omin luvin meidän laumaan tunkevaa koiraa. Niin että tervetuloa koira irti meitä vastaan, jos se ei ole hallinnassa. Minä kyllä häädän niin että lähtee.

      • Eiköhän sun

        kannattaisi vaihtaa koira vähän helpommin hallitavaan? Ei koiranpidon tarvi olla mitään extreme-urheilua. Voi ottaa rennommin kun on koira joka pysyy ruodussa ilman isompaa härdelliä ja jatkuvaa tahtojen taistelua.

        Ihan vaan nöyrästi kysyn ja vinkkinä vinkkaan, kaikkea kun ei itse ehkä huomaa.


      • mie
        Eiköhän sun kirjoitti:

        kannattaisi vaihtaa koira vähän helpommin hallitavaan? Ei koiranpidon tarvi olla mitään extreme-urheilua. Voi ottaa rennommin kun on koira joka pysyy ruodussa ilman isompaa härdelliä ja jatkuvaa tahtojen taistelua.

        Ihan vaan nöyrästi kysyn ja vinkkinä vinkkaan, kaikkea kun ei itse ehkä huomaa.

        Koira on ihan helposti hallittavissa, mitä se ennen ei ollut, juuri koska koiran ja minun suhde on NYT kunnossa :DD Minä olen paha paha pevi-ihminen ja luvattomat vastaantulevat häädän edelleen, koska takapakkia ei ole järkevä ottaa. Minua ketuttaa äärettömästi ne sellaiset koiranomistajat joitten lemmikit saavat mennä miten tahtovat "kun ei ne tee mitään". Se ei minun omasta mielestäni ole mikään syy olla silti kouluttamatta koiraansa. Minä olen omani kouluttanut juuri siksi, ettei tämä elämä olisi extreme-urheilua. Nautin suuresti siitä että elämä tuon karvaturvan kanssa on nyt kaiken jälkeen ihan leppoisaa, eikä minun tarvitse sotia sen kanssa :) Jälkeenpäin ajateltuna oli vain ihan hyvä että kohdalleni osui itsepäinen otus, on meinaan kasvattanut minuakin ihmisenä yllättävän paljon... Helpon koiran kanssa olisi ollut tylsää :D

        Kysyä ja vinkata aina saa :)


    • lenkillä---

      Hihnassa oleva koira on eri asemassa irti olevaan nähden, mikäli menee tappeluksi ja muutenkin. Vahinkohan tuo irti pääseminen oli ap:n tapauksessa, mutta kuitenkin kutsuisin/ottaisin pikimmiten koirani hallintaani, enkä antaisi mennä toisen koiran luo.Ymmärrän varsin hyvin sen kiinni olleen koiran omistajan fiilikset, itse kun kuljen kahden koiran kanssa. Olisi jo aika hankalaa yrittää pitää koirat erillään.

    • Hmph...

      Meilläkään ei koirat morjensta ketään hihnassa, oli kiltti tai ei. Pahin painajainen olisikin se, että lenkillä jonkun idiootin koira laukkaisi päin vapaana, itsellä kun hihnojen (3kpl) päässä roikkuu melkein 100 kiloa koiraa. Omani olen kyllä kouluttanut, mutta jos vapaana oleva koira juoksee luokse niin on noita hieman hankala hallita; varsinkin kun nuorin koira on vasta 7kk. Omiini toki luotan niin paljon että jos nyt vahingossa hihna putoaa tms, ei koira lähde laisinkaan karkuun vaan pysähtyy odottamaan ja matka jatkuu vasta minun käskystäni.

      Sitäpaitsi, koira joka "ei tee mitään", voi käyttäytyä eri tavalla tavatessaan uuden koiran ja hups! tehdäkin jotain..

      • Tätä ihmettelen

        että mikä ihme saa ihmisen ottamaan itselleen kolme(3) lähes satakiloista koiraa? Ja vielä lenkitetään samaan aikaan koko karonkkaa... Eikö nyt vähempikin hazardia elämässä riittäisi?


      • MK
        Tätä ihmettelen kirjoitti:

        että mikä ihme saa ihmisen ottamaan itselleen kolme(3) lähes satakiloista koiraa? Ja vielä lenkitetään samaan aikaan koko karonkkaa... Eikö nyt vähempikin hazardia elämässä riittäisi?

        No jos kaikki sata koiria on omistajallaan hallinnassa, niin mikäpä siinä. Ja käsitin Hmph:n tekstistä, että heillä näin on.
        Itse koettiin eilen lieviä jännityksen/kauhun hetkiä lenkillä, kun keskellä metsää laukkasi täyttä vauhtia vastaan venäjänajokoira, jolla ei omistajaa ollut matkassa vaan oli koira ilmeisesti ajossa tai treenaamassa.. Yleensä metsällä olevat koirat (siis riistaa ajavat), eivät kulkijoista kiinnostu, mutta tämäpä kiinnostui. Omanikin oli irti, mutta pysyy kyllä "turvissani" vieraita koiria kohdatessa (kun niitä onneksi hiukan arastelee, eikä suinpäin tutustumaan ole ryntäämässä). Hetken siinä kerkesi metsätiellä miettiä, että miten tästä selviää jos tuo oman koiran päälle käy, onneksi vaikutti enemmän kiinnostuneelta kuin agressiiviselta. Riskejä ei kuitenkaan innostanut ottaa, koska kahden koiran erottelu tappelusta (varsinkin kun venäjänajokoira ei ole sieltä pienimmästä päästä) ei välttämättä olisi onnistunut. Mutta niinpä sekin vaan metsään paukkasi ja kiinnostuksensa unohti kun sille tiukasti karjasi. Yritti vielä uutta lähestymistä, mutta lumipallo teki tehtävänsä.. Olisi tehnyt mieli omistajaa ripittää, mutta eipä näkynyt mailla taikka halmeilla (ja kun koirakin oli gps:llä varustettu, niin tuskinpa lähellä olikaan).

        Itse kyllä karkoitan kaikki vieraat irrallaan juoksentelevat koirat muualle, meillä ei tervehditä hihnassa kuin muutamaa "koirakaveria" ja irrallaankin vain valikoituja tapauksia (mutta ilman lupia ei yhtään ketään). Häädän vieraat koirat pois, vaikka olisin lenkillä ilman koiraakin. Toki katson ensin komentaako omistaja koiraa, mutta jos koira ei omistajaa tottele tai häntä ei missään näy, niin toimin sitten itse. Joskus siitä saa vihaisia katseita tai kommentteja osakseen, mutta olen sitä mieltä, että minulla on itse oikeus päättää haluanko koiran itseni tai oman koirani lähelle. Pidän kyllä koirista, mutta ei minua kiinnosta vieraisiin koiriin tutustua tai halua niitä edes ympärilleni pyörimään, olivat vaikka miten kilttejä. Jos minua koira kiinnostaa, niin kysyn sitten erikseen omistajalta luvan silittämiseen jne. Mutta jollen selvästi ilmaise, että koira saa luokse tulla, niin sitten en sitä lähemmäs halua (enkä omaa koiraanikaan kenenkään luo päästä, jollei siihen lupaa tule).


      • Hyvä, oikein
        MK kirjoitti:

        No jos kaikki sata koiria on omistajallaan hallinnassa, niin mikäpä siinä. Ja käsitin Hmph:n tekstistä, että heillä näin on.
        Itse koettiin eilen lieviä jännityksen/kauhun hetkiä lenkillä, kun keskellä metsää laukkasi täyttä vauhtia vastaan venäjänajokoira, jolla ei omistajaa ollut matkassa vaan oli koira ilmeisesti ajossa tai treenaamassa.. Yleensä metsällä olevat koirat (siis riistaa ajavat), eivät kulkijoista kiinnostu, mutta tämäpä kiinnostui. Omanikin oli irti, mutta pysyy kyllä "turvissani" vieraita koiria kohdatessa (kun niitä onneksi hiukan arastelee, eikä suinpäin tutustumaan ole ryntäämässä). Hetken siinä kerkesi metsätiellä miettiä, että miten tästä selviää jos tuo oman koiran päälle käy, onneksi vaikutti enemmän kiinnostuneelta kuin agressiiviselta. Riskejä ei kuitenkaan innostanut ottaa, koska kahden koiran erottelu tappelusta (varsinkin kun venäjänajokoira ei ole sieltä pienimmästä päästä) ei välttämättä olisi onnistunut. Mutta niinpä sekin vaan metsään paukkasi ja kiinnostuksensa unohti kun sille tiukasti karjasi. Yritti vielä uutta lähestymistä, mutta lumipallo teki tehtävänsä.. Olisi tehnyt mieli omistajaa ripittää, mutta eipä näkynyt mailla taikka halmeilla (ja kun koirakin oli gps:llä varustettu, niin tuskinpa lähellä olikaan).

        Itse kyllä karkoitan kaikki vieraat irrallaan juoksentelevat koirat muualle, meillä ei tervehditä hihnassa kuin muutamaa "koirakaveria" ja irrallaankin vain valikoituja tapauksia (mutta ilman lupia ei yhtään ketään). Häädän vieraat koirat pois, vaikka olisin lenkillä ilman koiraakin. Toki katson ensin komentaako omistaja koiraa, mutta jos koira ei omistajaa tottele tai häntä ei missään näy, niin toimin sitten itse. Joskus siitä saa vihaisia katseita tai kommentteja osakseen, mutta olen sitä mieltä, että minulla on itse oikeus päättää haluanko koiran itseni tai oman koirani lähelle. Pidän kyllä koirista, mutta ei minua kiinnosta vieraisiin koiriin tutustua tai halua niitä edes ympärilleni pyörimään, olivat vaikka miten kilttejä. Jos minua koira kiinnostaa, niin kysyn sitten erikseen omistajalta luvan silittämiseen jne. Mutta jollen selvästi ilmaise, että koira saa luokse tulla, niin sitten en sitä lähemmäs halua (enkä omaa koiraanikaan kenenkään luo päästä, jollei siihen lupaa tule).

        Sinulla on terveet periaatteet ja toimintatavat. Kunpa useampi suomalainen toimisi näin. Hyvä että tällä palstalla on joitain ajattelukykyisiäkin ihmisiä. Itsellä jokseenkin samanlaiset periaatteet.


    • Rotikkarinsessa

      Ja voi, kuinka _mukavaa_ olisikaan kuulla joskus se anteeksipyyntö sellaisen koiran taluttajalta, joka on ilman lupaa höntyillyt minun ja/tai koirani luokse. eikä omistaja ole sitä saanut pysäytettyä ennen kohtaamista eikä se ole minunkaan hätistelyjä uskonut (olen varautunut myös siihen, että monotan tarpeen tullen iholle ryykännyttä koiraa sillä tavalla, että se lähtee kauemmas, mutta näissä tilanteissa omakaan koira ei ole minkäänlaista vihamielisyyttä osoittanut joten olen sitten ottanut koiran vain taakseni istumaan ja pitänyt luoksetullutta koiraa pannasta).

      HYvin, hyvin harvoin, jos koskaan noita anteeksipyyntöjä kuitenkin kuulee. Itse olen joutunut pari kertaa pyytämään anteeksi - ja voi luoja, että se hävettää, kun koira on sillä tavalla päässyt iholle nuuhkimaan (kauppa- ja treenikasseja vain, mutta siitä huolimatta!). Ja vaikkei se vihainen ole, niin minusta on silti kohteliasta ja hyvien tapojen mukaista pyytää anteeksi sitä, että on luvatta päästänyt koiransa toisen ihmisen/koiran iholle.

      Tuo yksi pieni sana voi tehdä tilanteesta sille, kenen luo koira on ryykännyt, jos ei mukavan niin ainakin siedettävämmän. Eikä toivottavasti jää sellaista kuvaa siitä tilanteesta, että kaikki koiran omistajat ovat idiootteja, jotka antavat koiriensa höntyillä miten sattuu ilman, että edes yrittävät kouluttaa niitä.

    • palautusvm-2009

      itse häädän kaikki irto koirat läheltä pois,ja jos mun koira joskus sattuisi ryntään muitten luo niin toivon et ajaisivat pois.Koirani on kodinvaihtaja eikä sosiaalinen,tappelee tappaakseen,senpä takia huolehdin ettei haistelijoita tule.

    • vallatonpentu

      itselläni on pieni (n. 3,5kg) sekarotuinen pentu (6kk) jonka kanssa harjoitellaan irti olemista. asun rauhallisella alueella, jossa ei kamalasti vastaantulijoita ole ja pyrin harjoittelemaan pennun kanssa sellaisina aikoina ettei ihmisiä liiemmin liiku. ihmisten ohitukset sujuu kyllä, mutta toisten koirien ohituksia ei ole päästy harjoittelemaan, kun pelkään, että koira meneekin toisten luo ja sitä ei toinen osapuoli haluakkaan. tiedän, että vaikka koirani ei ikinä kenellekkään ärähtäisi, voi joku ärähtää sille tai pienestä koosta huolimatta pelätä sitä. on vain niin hankalaa löytää sopivaa paikkaa harjoittelulle ilman, että se muita häiritsisi mutta että pennulle olisi kuitenkin häiriötekijöitä.
      minua ei kyllä haittaisi jos joku koiralleni karjaisisi kun se luvatta menee luokse. siinäpä pentukin näkee, että vieraiden luo ei kannata mennä. tuolla naisellahan on voinut olla vaikka itsellä vihainen koira ja halusi suojella sinun koiraasi.

      • Mariokart

        Voihan sitä harjoitella jonkun tutun koiran kanssa ensin...


    • Pannaton bannitta

      Kahlitkaa itsenne siihen koiranremmin jatkoksi toisella pannalla koiranne kanssa, ja huutakaa vastaantuleville vapaana oleville koirille ja niiden omistajille että olette itse myös nyt pannassa, kyllä nykyihminen ymmärtää :)

      Menkää harjoittelemaan pannassa jonnekkin pystymetsään sosiaalisuutta, kyllä teistä joskus kuoriutuu sosiaalinen ihminen mutta kertokaa se ensiksi sille omalle koiralle, niin se voi sitten kertoa sen myös muille koirille ja ihmisille.

    • kennelnimi pois

      Jyväskylässä eräs kennelnimen omaava "kasvattaja" pitää koiriaan aina vapaana lenkillä (tiheään asutetulla lapsiperhe-alueella).

      Koirat ovat isoja ja eivät ollenkaan ole tämän huuhkajan hallinnassa, vaan sinkoavat aina vastaantulevien koirien kimppuun.

      Tästä asiasta on huomautettu ko. naiselle useastikin, mutta akka syytää tappouhkauksia huomauttajalle ja käskee toisen vaihtaa suuntaa.

      Koko tanner kaikuu, kun eukko kaiket päivät useita vasikoitaan metsässä huutelee saamatta kuitenkaan yhdenkään huomiota.

      Poliisiin ja kennelliittoon on otettu jo yhteyttä.

      • Voivoi...

        kaikkea sitä kuulee kun vanhaksi elää...


    • asg

      En ylipäätään ymmärrä, minkätakia ihmiset skitsahtaa totaalisesti jos joltain pääsee koira irti. Jumankauta vahinkoja sattuu kaikille jokaisella elämän osa-alueella, itseltäni taannoin pääsi pentu omassa pihapiirissä irti, ja naapuri uhkasi jo sen tappaa kun meni heidän lasta nuuskimaan. Koira on pientä rotua, näytti ystävälliseltä ja tosiaan aivan pentukin, joten miksi tämä hysteria?! Joojoo, omistaja on asiasta vastuussa, mutta vahinkoja sattuu! Suomalaisten ihmisten yleinen tapa tehdä kaikesta hirveä ongelma ja suhtautua toisiin niin nyrpeästi kuin osaa. Tuossakin tilanteessa nainen olisi vain voinut rauhallisesti odottaa että saat koirasi kiinni. On nimittäin kokemuksesta sanottuna vaikeampaa saada koira rauhallisena kiinni, jos toinen osapuoli huutaa ja riehuu vieressä. Johan siitä koirakin hämmentyy. Puhumattakaan potkaisemisesta tai muusta väkivallasta, jonka naapurini pennullemme heti teki.

      Suututtaa tämä suomalaisten negatiivisuus! :(

      • ...

        Noo.. Etköhän sitten kun sinulla on lapsia ymmärrä paremmin naapuriasikin. Minullakin on joskus koiranpentu karannut hallinnasta ja rynnännyt taaperoikäisen lapsen luo ja minäkin silloin ihmettelin lapsen vanhemman raivostunutta suhtautumista, mutta en enää yhtään ihmettele, kun itsellä on lapsi. Lapsen turvallisuus on kuitenkin numero yksi ihan jokaiselle vanhemmalle, ei mitkään hyvät välit kanssaihmisiin...

        En kuvaisi skitsoamisena sitä miten itse suhtaudun luoksepyrkivään irtokoiraan. olen sellainen hulluakka, joka kyllä tekee koiralle selväksi, että ei kannata, mutta teen sen täysin hallitusti, en minkään raivon vallassa. Tarkoitus siinähän on auttaa sitä ihmsitä jolta koira on karannut hallinnasta; täällä kohtaat vain kuspään, ei kannata, entäpä jos menisit tuon ainoan ihmisen luokse joka tahtoo sinut luokseen? Usein näissä tilanteissa vaan koiran omsitajakin on jo niin hysteerinen ja raivoissaan koiran karkaamisesta, että ei sekään kauhean kiehtovalta vaihtoehdolta varmasti koiran silmissä vaikuta, mutta sehän ei enää ole minun ongelmani, pääasia minulle on, että minä en palkitse koiran karkaamista sallimalla sille kohtaaamista oman koiran kanssa...

        Voisitte ajatella koiran silmin. Se pääsee vapaaksi (vahingossa) sille aukenee koko maailma, se haluaa toki tehdä jotain äärettömän mukavaa silloin. Se näkee toisen koiran, se näkee tilaisuuden päästä leikkimään sen kanssa, siksi sitä ei kiinnosta mitkään oman ohjaajan kontakti yritykset. Jos se pääsee toisen koiran iholle, se saa niin suuren palkkion, että varmasti yrittää seuraavankin kerran samaa. Jos se saa kokemuksen, että toisen koiran luo pyrkiessä törmää vain kuspäihin, sitä ei enää seuraavan kerran kiinnosta pyrkiä toisen koiran luokse, vaan sille kelpaa sitten ne ohjaajan motivointi yritykset, jos mitään muuta kiinnostavampaa ei ole näköpiirissä...

        Oma kokemus viikon takaa koirakentältä: Luoksetulo harjoitus, toinen ohjaaja pitää koiraani kiinni, juoksen kentän toiseen päähän ja houkutan koiraa, ohjaaja laskee koiran irti. Juoksee luokseni kiertää u-kaaren takaani ja jatkaa takaisin. Näkee toisen koiran istuvan ohjaajansa vieressä, lähtee rynnimään kohden täysin ylikierroksilla. Ohjaaja astuu koiransa eteen ja rääkäisee ihan selkeät sävelet, oma koirani tekee nopean päätöksen vaihtaa suuntaa ja vauhdikkaasti. (Ei yritä enää muiden koirien luokse, sillä tajusi jo kerrasta että ei kantsi.) Sitten käy kokeilemassa kentälle tulevalla tiellä kulkisiko autoja, joita vaikka lähtisi jahtaamaan. Istahtaa pieneksi hetkeksi tielle tarkkailemaan. Autoja ei tule, sitten kääntää katseensa minuun ja tekee päätöksen, jaa ei täällä taida olla mitään muutakaan ja rynnii takaisin luokseni. Koko kierroksen ajan minä houkutan iloisesti, heiluttelen leluja, ryntäilen karkuun ja lopulta se kannatti. Jos jouksukisaksi oltaisiin laitettu, eli olisin lähtenyt perään, kiinni en olisi saanut mitenkään, siksi ainut keino vain yrittää houkuttaa, vaikka pelotti pirusti, että jos sieltä tuleekin auto... Ja vaikka miten raivostutti ja tärisytti pelosta vieläkin, niin riehumisen luoksetulon kunniaksi piti olla vain puolta suurempi, piti näyttää koiralle, että kyllä muuten kannatti valita kuitenkin minut... Mutta uskon toisen koiran ohjaajan tehneen ihan niin tehokasta työtä koirani hyväksi, että tuskin toiste koirani karussa ollessaan lähtee kentällä yrittämään toisten koirien luokse. Kävin tietenkin kiittelemässä kovasti. Jos olisi tehnyt toisin, eli laskenut koirani omansa luokse, niin ok, minun olisi ollut helpompi ilman sydämen tykytyksiä saada koirani kiinni, mutta olisin varmasti ollut ikuisessa lirissä sen kanssa, että koirani oppi menemään toisten luokse leikkimään päästyään vapaaksi.


      • asg
        ... kirjoitti:

        Noo.. Etköhän sitten kun sinulla on lapsia ymmärrä paremmin naapuriasikin. Minullakin on joskus koiranpentu karannut hallinnasta ja rynnännyt taaperoikäisen lapsen luo ja minäkin silloin ihmettelin lapsen vanhemman raivostunutta suhtautumista, mutta en enää yhtään ihmettele, kun itsellä on lapsi. Lapsen turvallisuus on kuitenkin numero yksi ihan jokaiselle vanhemmalle, ei mitkään hyvät välit kanssaihmisiin...

        En kuvaisi skitsoamisena sitä miten itse suhtaudun luoksepyrkivään irtokoiraan. olen sellainen hulluakka, joka kyllä tekee koiralle selväksi, että ei kannata, mutta teen sen täysin hallitusti, en minkään raivon vallassa. Tarkoitus siinähän on auttaa sitä ihmsitä jolta koira on karannut hallinnasta; täällä kohtaat vain kuspään, ei kannata, entäpä jos menisit tuon ainoan ihmisen luokse joka tahtoo sinut luokseen? Usein näissä tilanteissa vaan koiran omsitajakin on jo niin hysteerinen ja raivoissaan koiran karkaamisesta, että ei sekään kauhean kiehtovalta vaihtoehdolta varmasti koiran silmissä vaikuta, mutta sehän ei enää ole minun ongelmani, pääasia minulle on, että minä en palkitse koiran karkaamista sallimalla sille kohtaaamista oman koiran kanssa...

        Voisitte ajatella koiran silmin. Se pääsee vapaaksi (vahingossa) sille aukenee koko maailma, se haluaa toki tehdä jotain äärettömän mukavaa silloin. Se näkee toisen koiran, se näkee tilaisuuden päästä leikkimään sen kanssa, siksi sitä ei kiinnosta mitkään oman ohjaajan kontakti yritykset. Jos se pääsee toisen koiran iholle, se saa niin suuren palkkion, että varmasti yrittää seuraavankin kerran samaa. Jos se saa kokemuksen, että toisen koiran luo pyrkiessä törmää vain kuspäihin, sitä ei enää seuraavan kerran kiinnosta pyrkiä toisen koiran luokse, vaan sille kelpaa sitten ne ohjaajan motivointi yritykset, jos mitään muuta kiinnostavampaa ei ole näköpiirissä...

        Oma kokemus viikon takaa koirakentältä: Luoksetulo harjoitus, toinen ohjaaja pitää koiraani kiinni, juoksen kentän toiseen päähän ja houkutan koiraa, ohjaaja laskee koiran irti. Juoksee luokseni kiertää u-kaaren takaani ja jatkaa takaisin. Näkee toisen koiran istuvan ohjaajansa vieressä, lähtee rynnimään kohden täysin ylikierroksilla. Ohjaaja astuu koiransa eteen ja rääkäisee ihan selkeät sävelet, oma koirani tekee nopean päätöksen vaihtaa suuntaa ja vauhdikkaasti. (Ei yritä enää muiden koirien luokse, sillä tajusi jo kerrasta että ei kantsi.) Sitten käy kokeilemassa kentälle tulevalla tiellä kulkisiko autoja, joita vaikka lähtisi jahtaamaan. Istahtaa pieneksi hetkeksi tielle tarkkailemaan. Autoja ei tule, sitten kääntää katseensa minuun ja tekee päätöksen, jaa ei täällä taida olla mitään muutakaan ja rynnii takaisin luokseni. Koko kierroksen ajan minä houkutan iloisesti, heiluttelen leluja, ryntäilen karkuun ja lopulta se kannatti. Jos jouksukisaksi oltaisiin laitettu, eli olisin lähtenyt perään, kiinni en olisi saanut mitenkään, siksi ainut keino vain yrittää houkuttaa, vaikka pelotti pirusti, että jos sieltä tuleekin auto... Ja vaikka miten raivostutti ja tärisytti pelosta vieläkin, niin riehumisen luoksetulon kunniaksi piti olla vain puolta suurempi, piti näyttää koiralle, että kyllä muuten kannatti valita kuitenkin minut... Mutta uskon toisen koiran ohjaajan tehneen ihan niin tehokasta työtä koirani hyväksi, että tuskin toiste koirani karussa ollessaan lähtee kentällä yrittämään toisten koirien luokse. Kävin tietenkin kiittelemässä kovasti. Jos olisi tehnyt toisin, eli laskenut koirani omansa luokse, niin ok, minun olisi ollut helpompi ilman sydämen tykytyksiä saada koirani kiinni, mutta olisin varmasti ollut ikuisessa lirissä sen kanssa, että koirani oppi menemään toisten luokse leikkimään päästyään vapaaksi.

        En missään tapauksessa tarkotakkaan, että ihmisen tulisi koiraa ''palkita'' tuollaisesta karkureissusta, eikä koiralle tarvitse käydä lepertelemään tai muutakaan palkintoa antamaan. Tarkoitan siis nimenomaan sitä, kuinka ihmiset rääkyy koiran omistajalle naamat punaisena, siinä voisi vähän höllätä eikä tehdä kaikesta aina niin dramaattista isoa näytöstä. Kaikilla on mukavempaa kun lähdetään positiivisemmalla asenteella. :) Ja siis ymmärrän toki mikäli nainen olisi huomauttanut asiasta ja nostanut lapsen turvaan, mutta väkivalta koiralle ja tappouhkaukset olivat kyllä hiukan ylilyönti...


    • muuttipoweria

      Meillä on 2v. malamuuttityttö joka kulkee metsässä vierellä vapaana ja tottelee jääräpäisyydestään huolimatta loistavasti.
      Pahin pelkoni on että lenkillä joku hallitsematon koira tulee vapaana meidän luokse, sillä malamuutit eivät ole mitään koirapuistokoiria, eivätkä hyväksy toisia koiria tuosta vaan, eli kunnon koiratappelua pelkään ja voitte olla varmoja, että jos tämä on lähellä teen kaikkeni käännyttääkseni toisen koiran.
      Meidän tytön hihnakäyttäytyminen on pahasti vaiheessa ja välillä tulee rähjättyä muille koirille, kun emäntä kiinnostaakin vähemmän.
      Tutustuttajia en ymmärrä! Jos minulla on iso koira hallittavanani ja pysähdyn sen kanssa aivan toiseen tien sivuun ja pyydän koirani istumaan ja odotan että toinen menee ohi tien toista laitaa, niin yht äkkiä omistaja on koiransa kanssa melkein selkäni takana ja kysyy, että voidaanko tulla tutustumaan.
      Sanon että pysykää nyt vaan siellä toisella puolella ja menkää ohi, mutta kun EI! on pakko yrittää väkisin suden suuhun!! Jos me vähän tullaan moikkaamaan? joo! me ei kyllä moikata ketään!
      Jos mun koira jumankauta näyttää ja tuntuu pehmolelulta ja rakastaa ihmisiä ja lapsia eritoten, niin se ei tarkoita sitä, etteikö se osaa tapella muiden koirien kanssa!!
      Pitäisi ymmärtää puhetta, kun omistaja sanoo, että menkää ohi, niin menette prkl ohi! se on helpointa kaikille ja jos itsellänne on pieni, helposti hallittava koira, niin menkää te ohi, koska teidän on helpompi vaikka raahata se pieni koira ohitse, kuin minun viedä suurta takajaloillaan pomppivaa koiraa, joka osaa istua aloillaan ohituksen ajan. J
      a sitten vielä, kun menette toisen koiran ohi, vetäkää koira mahdollisimman lähelle itseänne, näin vältytään vaaratilanteilta, jos suuri koira kiskaisee, sitä vkisinkin ottaa yhden askeleen saadakseen tukea, ennen kuin saa koiran pysähtymään varsinkin tälläisen, jolla on ihan mielettömät voimat ja koulutus kesken. Ikävä kyllä meillä päin törmää juuri pienten koirien omistajiin, jotka pysähtyvät flexissä olevan koiran kanssa ja sitten eivät osaa lukita flexiä lyhyelle hihnalle, vaan päästetään se pikku fifi sen 2-3m ja puhutaan heikolla puheäänellä tuttavallisesti koiralle, että ''tuleppas nyt'' ja ''noo niin, mennään'' ja minulle jää se ohitus suuren koiran kanssa, kaulapannasta kiinnipitäen, melkein ojan kautta, ettei fifi ole päätä lyhempi. Kyllä pienellekkin koiralle pitää opettaa vieressä kulkemista, ohitukset ym! Miksi teillä on kädessänne hihna, jos sillä ette yritä hallita koiraa? flixit kieltoon! kunnon käskyt ja auktoriteettiä siihen puheeseen, niin kaikilla on hyvä mieli ja kiva ohittaa! ^^

    • Anonyymi

      Minunkin vastaan tuli tänään pieni jackrusselterrieri joka oli päässyt karkuun omistatajalta lenkiltä minä otin koiran minun mukaan ja vein sen kotiin ja soitin kuopion löytöeläinsuojaan

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2605
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2223
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1927
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1661
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1655
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1616
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      35
      1589
    8. Persuilla ja Saksi-Riikalla meni sitten pornon levittämiseksi koko touhu.

      Onko kenellekään yllätys?
      Perussuomalaiset
      89
      1530
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      116
      1403
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe