Alipaino ongelmanako?

pieni ja hento

Hei! Olen 24vuotias nuori nainen ja mieheni on 26. Toiveena olisi raskaus, mutta mitään ei ole kuulunut puolentoista vuoden yrittämisen aikana.

Painan noin 50kg ja olen 170cm pitkä. Olen ollut koko ikäni pitkä ja hoikka.
Kuukautiset ovat suurinpiirtein säännölliset, -1päivä.
Mieheni on noin 10cm pidempi ja huomattavasti tukevampi, mutta ei kumminkaan lihava.

Voiko lapsettomuus johtua alipainostani? Vai onko todennäköisempi syy kummankin tupakointi?

2

123

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kesävauvaa odottava

Voi johtua alipainosta ja tupakointi kannattaa lopettaa.
      Tupakointi on syytä lopettaa kokonaan tai ainakin savukkeiden määrää on parasta vähentää radikaalisti. On tutkittu asia, että tupakointi vähentää siittiöiden määrää.
      Keskenmenot, ennenaikaiset synnytykset ja kätkytkuolemat ovat usein myös yhteydessä tupakointiin ja tupakan savussa oleskeluun, joten jo siitäkin syystä tupakointi olisi parasta saada kokonaan katkolle. Tupakoinnilla on myös yhteys vaihdevuosien alkuun. Kuukautishäiriöt ja heikko hedelmällisyys voidaan joskus selittää myös tupakoinnista johtuvaksi.

• Kiitos kysymyksestäsi!
      Olitkin jo saanut hyvän vastauksen.
      Alipainoisuus ja tupakointi siis voivat molemmat vaikeuttaa raskaaksituloa, ei kuitenkaan onneksi välttämättä. Siitä huolimatta tupakoinnin lopettamiseen on varmati nyt erityisen hyvä motivaatio.
      On hyvä, että kiertosi on säännöllinen. Alipainon haitallinen vaikutus saattaa vaikuttaa kuukautiskiertoon haitallisesti, mutta ei selvästikään sinulla.
      Kannattaa käydä gynekologin tutkimuksissa, jossa selvitetään perushormonit, ultraäänitutkimus sekä puolison siemennestenäyte.
      Ikänne puolesta raskausmahdollisuudet ovat onneksi hyvät.

Ystävällisin terveisin,

Anna-Kaisa/Väestöliiton klinikat

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      16
      7160
    2. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      197
      2510
    3. Yh:n pihalla aina eri auto

Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      102
      1957
    4. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      76
      1517
    5. Exän käytös hämmentää (taas)

Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k
      Sinkut
      191
      1069
    6. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      41
      980
    7. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      46
      959
    8. Miksi sä olet jatkanut tätä näin pitkään?

Kerro tai vaikene iäksi
      Ikävä
      77
      853
    9. Sä tiedät rakas

Mitä toivon. Olisit vain rohkea ❤️
      Ikävä
      45
      729
    10. Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."

Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka
      Tv-sarjat
      7
      708
    Aihe