Vieläkö voi tehdä alle 1000e/m2

nvm87

Hei,

Ollaan aloittamassa rakentamista tänä keväänä ja suoraansanottuna epäilyttää voiko hommasta selvitä nykyään niin halvalla kun ollaan laskettu - tai mieheni on laskenut.

120m2 taloon ja 30m2 talliin ei menisi kuin 140 tonnia tontti uudellamaalla (n. 50tn)??

Kustannukset jakaantuisivat jotenkin näin (lunttaan paperista)

-15 000 luvat, liittymät, suunnittelu (mieheni on itse vastaava ja piirtäyt lupakuvat)
-18 000 maanrakennus ja paalutus, pihatyöt
-14 000 perustukset ja alapohja
-31 000 runko (pitkästä)
-6 000 väliovet, seinät, takka, hormi (takka hormi itse muuraten)
-8 000 pintarakenteet
-12 000 kiintokalusteet ja laitteet
-32 000 LVIS suorasähkö, työt teetetään
- 4 000 työkalut, nosturit, energia (ja kaikkea mistä en tajua!!)

eli noista tulee joku 140 000 joka tuntuu niin vähältä kun kuuntelee miten naapureilla ja näillä palstoilla menee sata tuhatta enemmän. Toki mieheni on ammattirakentaja mutta silti hirvittää, joten osaatteko kertoa onko kustannukset ok tasolla?

Pankista on kyllä noihin kuluihin nähden valmiiksi sovittu 70 tonnin lisälaina joten sillälaillä ei ole hätää - sen rahan käyttäisi vaan mieluusti johonkin muuhun!

19

1161

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sopliiksi11

      Pystyy ja kevyesti. kokemusta on. 833€/m2. Viime vuonna valmistui, rakentaminen kesti vajaan kaksi vuotta. 95%omalla työllä. Kaikki priima.

      Rakennustunteja tuli muun työn ohella varmaan 3000. Ei harmita. Jälki kestää vertailun, vaikka insinööri olenkin. Rahaa jäi taskuihin ja kottikärryihin 100 k€.

      • cottys

        Kyllä se talo tuolla rahalla nousee jos oman työn osuus on noin suuri. Pintarakenteisiin ja kalusteisiin ei paljoa ole varattu joten perusratkaisuihin saa tyytyä. Mutta ei se yksinkertaisen talon rakentaminen muuten nyt niin kallista tarvitse olla, jos ei timpurille mene euroakaan. Eihän nuo avaimet käteen talotkaan tuossa kokoluokassa maksa juuri yli 150 000. Toki maatyöt ei kuulu eikä pihatyöt niihin. Eipä tuolla esimerkkibudjetillakaan kummoista pihaa tehdä jos tontti tosiaan vaatii paalut. Ja muuta elämää ei tarvitse vähään aikaan miettiä...


    • min1200€m2...!!!

      Mä vätiän että taitaa kyllä tuo teidän budjetti ylittyä min 20% ellei herra meinaa tehä kaikkea ite. Toki olisi helpompi vielä arvioida jos olisit eritellyt mihin rakennatte,haja-asutusalueelle/taajama vai ? Maaperä?onko peltoa tai suota kun paaluttaa meinaatte. Pintarakenteet 8000€->tuolla ei sitten mitään hienouksia laiteta.... Esim: Talopaketti maksaa 60 t€ voit laskea että se on siisti ja asuttava kun rahaa on palanut n 120-180t€ Harvoin kukaan alle 1500€m2 rakentaa uudellamaalla......(vaikka ei olis poropeukalo) Ja kuka rakentaa enää suorasähköllä omakotitaloa...kysyn vaan (käy motivan sivuilla kattelee jos kiinnostaa)

      • Anonyymi

        äijäs tekee tuossa kaks vuotta hommia... perusduunarin vuosipalkka on 50000... eli 100000 menetetään ansioissa.. eli laskeppas se tuohon päälle nyt ainakin. 2000€\kerrosneliö on keskiarvo Suomessa.


    • yksrakentaja

      Äijäsi on siis inssi tai mestari kun on itse vastaava ja piirtänyt talon?

      Jos näin niin sitten uskon hyvinkin hintaanne. Saatte varmaan paremmat hinnat kuin naapurit, kaikkia työkaluja ei välttämättä tarvitse ostaa/vuokrata, suhteilla saattaa löytyä putkaria sähkäriä jne. joten hyvinkin mahdollista.

      Mitään erikoisuuksia ei tuolla rahalla tosiaan tee, mutta mitäpä erikoista on kastellissa tai älvärissä?

      Ja työtä on tosiaan pirusti - kannattaa aloitella vielä kun lumi on maassa jos meinaa saada ennen syksyä lämmöt päälle.

    • huarapiäsky

      Meillä on varattuna 45000,- omakotitalon laajennukseen 40m2 (1125,-/m2). Märkätiloja ei tule laajennusosaan lainkaan ja kaikki tehdään itse sähkötöitä lukuunottamatta.

    • Jhg

      Riippuu siitä mihin olette valmiita tyytymään ja miten hyvin osaatte suunnitella ja tehdä itse.

      Uskon että alle tonnin per neliö voi tehdä jos tekee suunnitelmallisesti edullista ja omaa rutkasti kokemusta rakentamisesta (esim ammattilainen tai pari taloa jo rakentanut). Kun kerran kyselette täältä budjettiasioita niin oletan että ette oikeasti tiedä rakentamisesta niin paljon että pystyisitte tekemään noin halvalla. Ei millään pahalla.

      Meillä loppui rahat mallikkaasti kesken ja se ei ollut kivaa!

    • ege500

      Materiaalit täytyy varastaa ja tosiaan tehdä kaikki itse, jos meinaa tonnin/m2 tehdä. Taitaa nykyään mennä autotalli-neliöönkin pian tuo 1000€

    • kaapittaja

      -6 000 väliovet, seinät, takka, hormi (takka hormi itse muuraten)
      -8 000 pintarakenteet

      ei riitä.

      tai sanotaan että jos riittää jos tyytyy ihan perus perus halvimpaan. saa unohtaa sisustuskivet ja valokuvatpetit

      • kaapittaja

        mutta 31000 runkotöihin on kyllä ylimitoitettu


    • nvm87

      Kiitos kommenteista, hieman väliaikatietoja, jos jotakuta kiinnostaa:

      Ollaan nyt tehty vajaa kuukausi ja maatyöt ja perustukset ovat pian valmiit ja muustakin selvinnyt tarjousten myötä hintoja.. Itse olen yrittänyt pitää jonkinlaista kustannusseurantaa, mieheni opastuksella, kun hän ei itse ehdi.

      Luvat, liittymät ja suunnittelu maksoi lopulta n. 14 000e eli tuhat euroa vähemmän kuin tuo suunniteltu. Ero tuli kuulemma arvioitua edullisemmasta rakennesuunnittelusta.

      Pihaa ei ole tietenkään vielä tehty, mutta tällähetkellä arvio on että n. 500e menee pitkäksi tuo maanrakennus. Tai itse maanrakennus meni toista tonnia pitkäksi, mutta onneksi paalutus oli vain n. 7000e, arvioidun runsaan 8 tuhannen sijasta.

      Perustukset tulevat hieman laskettua halvemmaksi, ehkä n. 12000e, kun varattu oli 14 000. Saatiin kuulemma hyvät hinnat betonista ja harkoista ja muottiin käytettiin mieheni työmaalta käytettyä puutavaraa. Ontelolaattojen hinnat olivatkin sitten taas nousseet joitain satasia.

      Sitten tarjoushintoja joita ei vielä olla hankittu:

      kattoristikot n. 2000e ( 300e budjettiin) ovet ja ikkunat 8000e (-200e budjettiin) keittiön kalusteet 3700e (-800e budjettiin)

      Eli toistaiseksi näyttää todella hyvältä, mutta rungon isojen laskujen jälkeen on varmaan itsekkin viisaampi.

    • 14+2

      Hyvä jos budjetti pitää, käytännössä kyllä varmaan joutuu tinkimään ihan koko ajan materiaaleista ja pyörimään alelaareissa ja hakemaan poistoeriä. Mutta jos ne kelpaa niin mikäpäs siinä.

      Eniten pistää silmään 8000e pintarakenteisiin. Tuohon pitäisi saada mahtumaan ulkopuolen maalaukset, sokkelinpinnoitukset, sisäpuolen tasoitetyöt, maalaukset, kaikki lattiat, kosteiden tilojen laatoitukset, vesieristykset, saunapaneloinnit yms. Hurjalta kuulostaa

      • yksrakentaja

        Omakin veikkaukseni on, ettei ihan kaikkia sisustuslehtien ideoita pysty noilla rahoin toteuttamaan, mutta järkeviä perusmateriaaleja saanee.

        Ja luulisin, että nuo eurot on sikäli harhaanjohtavasti, että rungossa on varmasti tohon rahaan mukana täydentävät rakenteet maalauksineen ym. ja pintarakenteet pitää sisällään vain sisäpuolen pinnat..

        Jos laskisi, että laminaatti on 1000e, katto listotus 1000e, maalaukset, tasoitukset, kittaukset, rappaukset ym. itse tehtynä 1000e niin vielä jäisi 5000e saunaan märkätiloihin ilman kalustusta. VE laatta on siinä 30e/m2 halvalla laatalla ja perus mökissä laattaa 3000 ja saunaan jäisi 2000e.

        Jotenkin noin tuo voisi mennäkkin mutta tosiaan mitään luonnonkivipintoja tai lankkuparkettaja ei tarvitse hankkia.


    • ddddwe123

      Mielenkiintoinen ketju. Pyytäisin kauniisti, että jatkat projektin edistymisen päivittämistä tänne. Itselläni on suunnitelmissa vuorotteluvapaa talonrakentamista varten ja juuri laskeskelen sitä kannattaako se taloudellisesti. Itse tekemällä saisi hyvää laatua, mutta pitää laskea paljonko häviää ansiotuloissa, ja pyrkiä sitten laskemaan paljonko voi säästää kun pystyy olemaan itse siinä 15 h / pv. Ajatuksena halvalla kunnollinen ja tiivis talo, ilman kommervenkkejä.

      • perusrakentaja 1952

        Ilmeisesti et ole ammattilainen rakentamisessa. Kirjoitat kuitenkin saavasi itse tekemällä hyvää laatua. Ei se näin mene. En epäile, ettetkö pysty rakentamaan, mutta epäien laadun olevan korkeintaan keskinkertaista. Asia muuttuu täysin, jos olet ammailainen rakennusalalla. Itse rakentamalla jää iso osa sivukuluista omaan taskuun.


      • ddddwe123
        perusrakentaja 1952 kirjoitti:

        Ilmeisesti et ole ammattilainen rakentamisessa. Kirjoitat kuitenkin saavasi itse tekemällä hyvää laatua. Ei se näin mene. En epäile, ettetkö pysty rakentamaan, mutta epäien laadun olevan korkeintaan keskinkertaista. Asia muuttuu täysin, jos olet ammailainen rakennusalalla. Itse rakentamalla jää iso osa sivukuluista omaan taskuun.

        Mielenkiintoinen näkemys ja kuulisin mielelläni lisää ajatuksiasi. Olenko jöättänyt jotakin huomioimatta? Mitä lasket laaduksi?

        Minä lasken laaduksi sen, että tehdään ns. itselle. Siihen kuuluu monenlaisia asioita. Esimerkkejä: piiloon jäävissä asioissa niin kuin maamassojen laaduissa, ei fuskata. Höyrynsulut tiivistetään kunnolla, läpiviennit mukaanlukien. Kaikki rakenneosat toteutetaan niin että on ensin tutustuttu vallitsevaan rakennustapaan (pätevä vastaava mestari on tätä varten), sitten RT-kortistoon aiheen tiimoilta (kirjastosta löytyy) ja lopulta vielä ymmärretty kyseisen paikan rakennusfysikaalinen käyttäytyminen (tätä varten on pitänyt käydä yliopistoa kymmenkunta vuotta). Esimerkiksi alapohjassa olen kallistumassa ns. lämpimään alapohjaan, jollaista on vaikea saada muiden tekemänä. Muutenkin juuri perustuksissa ollaan nykyään tilanteessa että nykyisille ratkaisuille luultavasti pyöritetään päätä muutaman kymmenen vuoden päässä ja ihmetellään miksi tehtiin niin kuin tehtiin, vaikka asiantuntijat ymmärsivät paremmin. Vallitsevat rakennustavat (maanvarainen laatta harkkoperustuksella, ontolopohjainen rossipohja, puhumattakaan puurakenteisesta rossipohjasta) ovat jonkinlaisia kompromisseja joissa kaikissa on rakennusfys. ongelmia.
        Laatua on myös pintojen laatu ja aikaisempien projektien jälkeen tiedän että minun tekemäni laatoitus on parempaa kuin ammattilaisen. Samoin osaan laittaa laminaatin paremmin kuin ne ammattilaiset joiden työtä olen nähnyt. Tasoitustyöt ovat haastavia, mutta niissäkin pystyn parempaan kuin ammattilaiset. Ainoastaan tapetoinnista joudun toteamaan, että minun tekemäni ei täysin kestä vertailua sellaisen työhön joka tekee sitä ammatikseen.
        Luvanvaraiset ja muuten riskiä aiheuttavat työt (putket, sähköt) tekee tietysti ammattilainen. Ilmastointityöt pystyn tekemään itse.

        Tärkein laadun tae on kuitenkin se, että olet itse paikalla työmaalla 100% ajasta ja pysäytät kaiken sellaisen mikä uhkaa mennä pieleen.


    • 6+10

      Eikös sitä ole tapana sanoa, että niin kauan kuin et ole yksityinen lääkäri tai juristi tms. niin aina kannattaa taloudellisesti rakentaa itse. Voit laskea vaikka 45 e/h mukaan, vaikka käytännössä otetaan kyllä jo enemmänkin. Eli jos ammattimies tekee kuukaudessa 160h, on se 7200 euroa kuluja. Jos olet edes jonkin verran remppaa tehnyt ja olet huolellinen ja otat asioista selvää, voisi olettaa että saattaisit päästä puoleen tuosta vauhdista, mutta pessimisti voisi kyllä ajatella kolmasosaa. No jos laskee pessimistisimmän kaavan mukaan, 1/3 * 7200e = 2400e. Eli jos nettotulosi ovat alle tuon => taloudellisesti kannattavaa rakentaa palkattomalla vapaalla. Jos vielä huomioidaan vuorotteluvapaan korvaus päälle, niin silloin ollaan jo palkasta riippuen jossain 3200-3500e "nettotuloissa" vertailua silmällä pitäen. Tällöin täytyykin olla jo todella isopalkkainen henkilö.

      Tuon käsityön lisäksi kun olet vapaalla töistäsi, jää sinulle aikaa ja energiaa hoitaa myös työmaan hallintaa ja kyselemään tarjouksia. Ylipäänsä tuo osuus on yllättävän suuri jos sen antaa jonkun toisen tehtäväksi, ja okt-projektissa voi säästää 10-20k noissa ns. logistiikka/siivous/hankinta/hallinta-kuluissa.

      Lisäksi tuossa on se etu, että olet itse ikäänkuin jatkuvasti työmaalla, jolloin pystyt a) seuraamaan työnlaatua ja -vauhtia palkattujen tekijöiden osalta ja b) reagoimaan välittömästi johonkin tekijän kysymykseen / ehdotukseen ja c) tiedät miten talosi on tehty kun se valmistuu. Todella usein kuulee ja näkee kun ei ole ollut itse paikanpäällä, niin hana on väärässä paikkaa tai jotain vastaavaa, jota on hankala lähteä korjailemaan.

      "Ammattilainen" on kuitenkin vain päivätöissä sinulla eikä heitä yleensä oikeasti kiinnosta tuleeko kaikki tiptop ja viimeisen päälle mietitysti, vaan tehdään sellaista perustasoa. Ja kokemuksesta voi sanoa, että jos itse hääräät työmaalla niin varmasti sinulta tullaan kysymään vähänkin epäselvissä kohdissa mutta jos olet muualla niin sitten tehdään niiin kuin parhaaksi katsotaan.

    • Anonyymi

      Onpa harmi ettei lopullista kustannusta sitten koskaan tullut.. olisi ollut mielenkiintoista tietää miten kustannuksen kanssa kävi.

    • Anonyymi

      Kyllä voi kun teettää kaiken tutuilla ja sukulaisila ilmaiseksi.Jos ei pysty niin muut työt pimeenä.Tarvikkeet naapurin pakettiautolla latviasta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      74
      2230
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1741
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      157
      1596
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1378
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1372
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      292
      1233
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      135
      1099
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1053
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1052
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      55
      928
    Aihe