maitohappobakteerit hoidon apuna sekä kysymys siedätyshoidosta

------

Hei ja kiitos palstasta!

1) Onko nykyisin selvää tieteellistä näyttöä maitohappobakteerien vaikutuksesta allergiaoireisiin (tai edes tyydyttävää näyttöä, jos ei selvää ole) ja jos on edes tyydyttävää näyttöä, niin mitä maitohappobakteereita kannattaisi käyttää allergian omahoidon tukena?

2) Olen herätellyt ajatusta itse toteutetusta siedätyshoidosta. Siedätyshoitoon en pääse, koska reagoin allergiatesteissä liian monelle tekijälle ( astma). Tämä päätös tehtiin noin 8 vuotta sitten,olisiko nykyisin siedätyshoitokriteerit ja siedätyslääkkeet muuttuneet niin, että kaltaiseni moniallergiset astmaatikotkin voisivat päästä siedätykseen? Itseäni kiinnostaisi ensisijassa päästä eroon koivu- ja leppä allergioista, sillä ne aiheuttavat eniten ikäävyksiä (sitten tulee heinät).

Tästä olenkin miettinyt voisiko kotioloissa siedättää itseään koivulle ja lepälle ristiallergioiden kautta? Esimerkiksi niin, että alkaisi siedättää itseään omenoille, päärynöille, porkkanoille ja pähkinöille ja tätä kautta voisi koivuallergiaan tulla apua? Talvisin olen näitäkin syönyt, mutta siitepölyaikaan en, sen verran kovat oireet tulee.

Hoitona on vaihtelevasti ollut erilaiset antihistamiinit, itsehoitona käytän nenähuuhtelukannua, jolla onkin ollut positiivinen vaikutus nenänielun oireisiin. Astmalääkitys sitten vielä (hoitava avaava) sekä kielen alle sulavaa antihistamiinia (kirjoitettiin selleriallergian vuoksi), jonka kyllä jätin viimeksi lunastamatta apteekista. Kuvastaa hyvin tympääntymistä allergioihini ja tätä nykyä kuljetan mukana vain avaavaa astmalääkettä tavallista antihistamiinia, jota otan ylimääräisen annoksen esimerkiksi ennen ravintolassa syötävää lounasta (selleriähän on lähestulkoon jokaisella ravintolalounaalla) Oireilen vain niin monelle, että tuntuu että ihan sama mitä syö, oireita siitä silti tulee ja lääkkeiden kanssa vatkaaminen on sekin turhauttavaa.

6

115

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Varmasti on vaikeaa tulla toimeen monen yhtäaikaisen allergian ja allergiaoireen kanssa. Siedätyksen hyötyjä ja haittoja pohditaan kokonaisuutena. Siedätyshoitotavat ovat pysyneet kutakuinkin samoina kuin 8 vuotta sitten. Omenasiedätyksiä on kokeiltu ja saatu sietokyky nostetuksi ½-1 omenaan päivässä noin puolen vuoden aikana. Siedätystulos ei kuitenkaan pysy, jollei omenaa sitten syö päivittäin tai lähes päivittäin. Koivuallergiaan sillä ei ole vaikutusta, ei tiettävästi myöskään muihin ristiallergioihin (selleri yms). Kehokolääkärin vastaanotolla kannattaisi käydä ainakin kerran vuodessa. Sillä keinolla tiedot parhaiten päivittyisivät ja uusien hoitomahdollisuuksien käytön mielekkyys punnituksi.

      • -----

        Kiitos vastauksesta! Keuhkolääkäri keraran vudessa voisikin olla ihan järkevä investointi. Julkisella puolella tuntuu yleislääkäri vaihtuvan kerran vuodessa, niin hoitokin on lähinnä reseptin uusinta, kun pitää se muu vastaanottoaika käyttää sairaushistorian kertomiseen.

        Onko muuten tablettisiedätyshoito vähemmän riskialtista kuin aikaisempi pistoshoito? Meilläpäin ei tulloin ollut ainakaan tabelttisiedätystä tarjolla.


    • Maitohappobakteerien ja muiden ns. probioottisten bakteerien käytöstä tiedetään sen verran, että aivan pienillä lapsilla ne vähentävät maitorupea/atooppista ekseemaa, mutta esikouluiästä lähtien näyttöä ei enää ole. Asiasta on valmistumassa ns. meta-analyysi (Cochrane-katsaus) varmaan puolen vuoden sisällä. Se antaa lisää näyttöä puolesta tai vastaan.Muiden ravintolisien hyödystä ei ole objektiivista näyttöä.

    • Joppiako vai aitoa

      Maito happo tai maitojuoma happo bagteereista en niin tiedä koska ovat osin keinotekoisia.Mutta kunnon happoveikot ovat pysyneet terveinä ja Jumala suonnut heille juoppon tuurin viellä päälle.Koska viina on yleensä aitoa ja parantavaa,kuten monissa lääkkeissäkin.

    • Hei, on luonnonmukainen vaihtoehto siedätyshunaja sisältää lepän, koivun sekä muita siitepölyjä ja yli viittä luonnon maitohappobakteeri lajia (ei keinotekoisia).
      Tutkittu kolme vuotta ja todettu toimivaksi.
      Linkki tutkimukseen: http://www.ekay.net/index.php?group=00000168&mag_nr=8

    • -----

      Kiitos vaan vinkistä. Olen siitä kuullut aikaisemminkin, mutta tsidan olla hunajalle sen verran allerginen, että tuo minun pitäisi ainakin aloittaa lääkärin valvonnassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      72
      1414
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1237
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1175
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      75
      1115
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      69
      977
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      78
      783
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      42
      725
    8. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      722
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      376
      722
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      676
    Aihe