Olen nyt hakenut useaan paikkaan muutamalle eri paikkakunnalle. Opiskelen viestintää yliopistossa kolmatta vuotta. Minulla on yli vuosi kokemusta työharjoittelusta viestinnän alalla ja olen tälläkin hetkellä osa-aikatyössä, joka liittyy viestintään. En ole saanut edes kutsua yhteenkään kesätyöpaikkahaastatteluun, vaikka hakemuksissani tai CV:ssäni ei pitäisi olla mitään vikaa. Muutamasta on jo tullut vastaus, ettei valinta tällä kertaa osunut minuun.
Ymmärrän toki, että hakijoita voi olla 300 per paikkakin. Olen kuitenkin mielestäni suhteellisen vahva hakija. Päästäänkö viestinnän kesätöihin siis pitkälti suhteilla? Vai onko jotain, mitä en ole tajunnut?
Miten viestintäalan kesätöihin pääsee?
11
719
Vastaukset
- cemen
Vaikea päästä, päteviä ja hyvä hakijoita on satoja, ellei peräti tuhansia. Valinta ei nyt vaan kohdistunut sinuun vaikka kuvitteletkin olevasi suhteellisen vahva hakija. Niin se vaan menee.
- Sur-ku
Jep, mulla on sama. Kokemus ja koulutus olisi ainakin periaattessa kunnossa, mutta alan kesätöitä en (kai) saanut taaskaan. Kai meitä on vaan niin paljon :(
- 455677543
Sama täällä. Yliopistossa opiskelen viestintää ja oman alan kesätyöpaikasta saa vain unelmoida. Jos tilanne on tällainen, niin saako tällä tutkinnolla edes valmistumisen jälkeen mitään koulutusta vastaavaa työtä?
- rentoeero
Itsellänikin yliopistossa viestinnän opinnot käynnissä, ja kieltämättä synkältä näyttää kesätyötilanne alan hommissa, kuten edellä olevista kommenteista on luettavissa.
Ongelma lienee tosiaan siinä, että hakijoita on valtavasti, koska koulutustakin on runsaasti - joka ikisestä yliopistosta voi "pätevöityä" viestintähommiin (koska muodollista pätevyyttä ei ole), samoin monista ammattikorkeista. Alalla myös on runsaasti freelancereita, jotka varmasti myös etsivät hyviä työtarjouksia määräaikaisista työsuhteista ja kesätöistä. Lisäksi palkattomat tai pienipalkkaiset harjoittelut ovat osa ongelmaa media-alalla.
Toisaalta monen alalle hinkuvan olisi hyvä tiedostaa, ettei koko viestintäsektori lopulta ole kovin suuri tai vakaa työllistäjä, vaan työmarkkinana todella kilpailtu. Millä sitten erottuu? Laadukas koulutus ja hyvät työnäytteet auttanevat eteenpäin... - äiskä64
No mun lapsi ainakin pääsi useampaankin paikkaan ihan vaan hakemalla ja ottamalla itse yhteyttä työnantajiin.
Haki varmaan kymmeneen sanomalehteen toimittajien kesäsijaiseksi ja pääsi kolmeen joista valitsi yhden. Olisi päässyt yhteen kunnalliseen hommaankin mutta ei ottanut sitä kun pesti olisi ollut vain puoli kesää. Lehdessä saa aloittaa jo toukokuussa ja jatkaa syyskuun alkuun asti ja kun tekee kahta vuoroa ja viikonloppuja, niin palkkakin on oikein hyvä ja voi selvitä talven ottamatta lainaa. - ap
Okei, eli ilmeisesti oma-aloitteisuutta arvostetaan?
- tätitoimittajaa
Nyt ap on kyllä toivottamasti myöhässä. Monissa eri lehdissä ja verkkomedioissa kesäduunarit on kyllä jo valittu kuukausia sitten. Lomakausi alkaa ko. alalla 1.5./15.5. joten sijaiset ovat jo lähtökuopissa työvuoroihin. ;)
- haravahammas
Kommenttina sen verran, että monessa viestintätoimistossa kesä tuntuisi olevan sen verran hiljaisempaa aikaa, ettei sijaisille / kesätrainee-ihmisille ole juurikaan tarvetta. Sen sijaan syksyllä ja kevään vuosikertomusrumban aikaan duunia näyttäisi olevan tarjolla enemmän. Ei tee opiskelijan elämää helpoksi.
- oleeol
Viestintäala nyt on vaan sellainen, ettei siihen kannata kouluttautua.
Vaihda vielä alaa, kun voit johonkin, josta on töitä. Kokemusta on. - 2+1
Jåå, olen jo valmistunut, eikä yhteenkään haastatteluun ole edes kutsuttu. Joten kannattaa vaihtaa ehkä pääainetta, tai sitten hakeutua kokonaan uudelle alalle, Ehkä kauppatieteet tai sinnepäin.
- haravahammas
Alan vaihtamisen lisäksi rakentavana ehdotuksena voisi esittää, että hakemuskirje kannattaa kirjoittaa sillä tavalla, että rekrytoijalle syntyy kuva siitä, että hakija tietää edes suurin piirtein mistä ko. työssä on kysymys. Eli kotiläksyt kannattaa tehdä ennen kirjeen kirjoittamista ja hankkia taustatietoa siitä, mitä organisaatio tekee ja mihin palveluihin se mahdollisesti keskittyy.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde262778Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292312- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532190Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211802Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891662Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään981597- 2981485
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131419- 1331418