Hei, olen 25-vuotias. Olemme mieheni kanssa (30-v) yrittäneet lasta vuoden verran. Eli siis 3/2011 jätin e-pillerit pois ja sen jälkeen kuukautiset tulleet hyvin säännöllisesti kierto 28-29 päivää. Joulukuussa iloksemme raskauduin, mutta raskaus meni kesken viikolla 7 3. Kohtu tyhjeni luonnollisesti ja tyhjennystä tai kaapimista ei tarvittu. Odottelimme kuukauden ( näin meitä neuvottiin) ja nyt uutta raskutta ei ole kuulunut. Milloin tapauksessamme aletaan puhumaan lapsettomuudesta? Onhan kuitenkin jo vuosi ehkäisyn pois jättämisestä. Yksityisellä olen käynyt kerran keskenmenoni jälkeen jolloin hän ultrasi kohdun ja hänen mukaansa kohtu oli tyhjentynyt asianmukaisesti ja munsarjat normaalin kokoiset. Olemme molemmat mieheni kansaa normaalin painoisia ja elämme hyvin terveellisesti. Liikuntakin kuuluu elämäämme. Missähän vika kun lasta ei kuulu?
Ovulaatiota en ole ns. tikuttanut koska tunnistan mielestäni ovulaation. Ja tällöin luonnollisesti olemme olleet yhdynnässä. Raskaana oleville tarkoitettua vitaminia olen syönyt. Onko jotain mitä millä voisin lisätä mahdollisuuksiani tullal raskaaksi? Ja milloin kannattaa hakeutua tutkimuksiin?
lapsettomuus
2
218
Vastaukset
Hei,
Kiitos paljon kysymyksestä. Ymmärrän oikein hyvin huolesi. Vaikka olet nuori ja kaikki perusasiat kunnossa, niin joka toisella parilla menee yli 6 kk raskauden alkamiseen, kuten teillä. Alkaneista raskauksista menee alkuvaiheessa kesken noin joka kuudes - seitsemäs. Silti on paljon todennäköisempää, että seuraava raskaus sujuu hyvin.
Voi olla, että toisenkin raskauden alkuun menee muutamia kuukausia. Yrittäkää vaan ihan rauhassa kuten tähänkin asti. Mitään taikatemppuja ei ole. Tutkimuksiin kannattaa lähteä vasta ensi syksynä.
Onnellista jatkoa toivottaen
Anne-Maria / Väestöliiton klinikat- JK
TUTKIMUKSIIN KANNATTA HAKEA HETI
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus54009Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va872072Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J50856- 47784
Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?184738Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va34738Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.35732Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke119715- 35674
Miksi tuota ei saada karkotettua Suomesta?
Sillä näkyy olevan ilmeinen suojaväri. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/6af3161b-4cdc-4ca7-b6cd-1e745efd1a97127648