Lueskelin Salattujen elämien sivuilta yhden viikon jaksojen kuvien nimitekstejä, ja yhden kuvan alla luki: "Pullosta lohtua hakenut mies lähti poliisiasemalle tunnustamaan, kunnes Ismo ehti pysäyttämään aikeet." Olen lukenut kielioppisäännöistä, että ehtiä-verbin jälkeen pitäisi tulla verbin perusmuoto eli tässä pitäisi olla "ehti pysäyttää" eikä "ehti pysäyttämään". Mutta jotenkin tuo "ehti pysäyttämään" ei kuulosta korvaan mitenkään oudolta.
Rektiot ja rektiovirheet
8
471
Vastaukset
- gesrw99
Salatut elämät on itsessään rektum. Siinä se.
- Hällä väliä
Salatut elämät on siinä määrin rektaalisarja, ettei joidenkin sen sivuston kuvien nimitekstien rektiovirheillä ole nimeksikään merkitystä.
- Hällä väliä
Taisinpa myöhästyä yhden vaivaisen minuutin – mutta samalla asialla ollaan!
- miten on?
No ei olekaan, mutta pointti on siinä, että onko oikein kirjoittaa "ehti pysäyttää" vai "ehti pysäyttämään". Ois tietty pitäny vaan kysyä, että kumpi on oikein.
Mistähän kielioppisäännöstä oli kyse? Rektio ilmiönä on kielioppia, mutta kunkin sanan mahdollinen rektio on lähinnä leksikaalinen asia eli katsotaan sanakirjoista. Niistä löytyy tieto siitä, että ”ehti pysäyttää” että ”ehti pysäyttämään” ovat mahdollisia.
Nykysuomen sanakirjan tiedoista voidaan lukea, että näillä saattaa olla vivahde-ero. ”Ehti pysäyttämään” sisältää vivahteen tai viittauksen siihen, että kyseessä on nimenomaan paikalle ehtiminen, ’tuli ajoissa paikalle pysäyttääkseen’.
Iso suomen kielioppikin sattumoisin mainitsee asian, esimerkkinä siitä ilmiöstä, että jotkin verbin voivat saada täydennyksekseen joko I tai III infinitiivin. Ks.
http://scripta.kotus.fi/visk/sisallys.php?p=470- miten on?
Kiitos! =)
- miten on?
Mielestäni tuo "ehti pysäyttämään" ei kuulostanut väärältä. Nimenomaan tuosta oli kyse, että se tarkoittaa, että joku oli ajoissa paikalla pysäyttääkseen. Mutta kun olin kuitenkin lukenut, että ehtiä-verbi vaatisi perusmuodon, tuli epävarmuus siitä, mikä on oikein. =)
- Musiikkia ja suomea
miten on? kirjoitti:
Mielestäni tuo "ehti pysäyttämään" ei kuulostanut väärältä. Nimenomaan tuosta oli kyse, että se tarkoittaa, että joku oli ajoissa paikalla pysäyttääkseen. Mutta kun olin kuitenkin lukenut, että ehtiä-verbi vaatisi perusmuodon, tuli epävarmuus siitä, mikä on oikein. =)
Kannattaa kehittää omaa kielikorvaansa yhtä hellästi ja ankarasti kuin sävelkorvaansa. Miten sitten kehittää kielikorvaansa esimerkiksi Helsingissä kuluvana vuonna 2012? En tiedä *huokaus*
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei1986908- 1592036
- 1131688
- 511390
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️551238Möykkähulluus vaati kuolonuhrin
Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢501098Älä mies pidä mua pettäjänä
En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu1001074Reeniähororeeniä
Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?7996Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.
Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan251954- 41929