Hei!
Olen 30-vuotias nainen ja minulla on ollut rakkulaista ihottumaa käsissä nyt jo noin 7-8 vuotta. Useat yleislääkärit ovat sen nähneet ja aiemmin esim. Elocon ja perusvoiteet riittivätkin parantamaan ihottuman viikoiksi ja jopa kuukausiksi kerrallaan. Nykyään nämä hoitokeinot eivät enää riitä ja tällä hetkellä käytössä oleva Bemetson ei tunnu tehoavan juuri lainkaan. Ihottuma pysyi pitkään vain vasemman käden peukalon juuren alueella, mutta nyt se on levinnyt myös toiseen käteen, sormiin, toiseen nilkkaan ja isovarpaan päälle. Kutina on voimakasta ja ihottuma-alueilla iho on paksuuntunut ja rupinen. Ihottuma-alueet ovat siis pieniä, mutta vaikeaoireisia ja leviävät rakkulaisena.
Sairastan toista kertaa kilpirauhasen liikatoimintaa (hoitona tällä hetkellä Tyrazol), mutta en osaa sanoa onko liikatoimintajakson aikana ollut muutosta. Olen ollut nyt kuukausia hoitotasapainossa (joskin nyt vajaatoiminnan puolella, joten annosta on pienennetty) ja ihottuma pahenee koko ajan. Vuodenajalla ei ole ollut huomattavaa merkitystä tilanteeseen.
Osaatko sanoa mitä kannattaisi tehdä?
Rakkulaista ihottumaa käsissä
4
737
Vastaukset
- Emmaliisa-82
Tarkennan vielä sen verran, että toki Bemetson ja Elocon edelleen lievittävät oireita ja ihottuma rauhoittuu hetkellisesti, mutta vaikutus on hyvin lyhytaikainen ja parin viikon kuurin jälkeen paheneminen alkaa viikon sisällä. Tällä hetkellä ihottuma oireilee päivittäisestä käytöstä huolimatta.
Ihottuma pitäisi nähdä, jotta diagnoosi osuisi paikalleen. Terveyskirjastosta (www.terveyskirjasto.fi) voi käydä katsomassa kuvia ja miettiä, sopisiko ihottuma esimerkiksi infektioekseemaksi. Sellaiselta ihottuma näin puusta katsoen vaikuttaisi.
- Emmaliisa-82
Infektioekseeman kuvaus sopi täydellisesti oireisiin:
"Ekseemassa on kova kutina ja pieniä nesterakkuloita puuskittain. Kämmenien infektioekseemassa rakkuloita on läiskien reunoilla enemmän kuin keskellä. Parissa viikossa rakkulat kuivahtavat ja alkaa hilseily ja ihon halkeilu. Pahentumisvaiheessa ihottuma valtaa enemmän alaa."
Tästä oli suuri apu. Erityisesti tuo ihottuman "kuivattaminen" sopii myös kokemuksiini, mutta olen ajatellut tekeväni väärin kun on vaan käsketty rasvata ja rasvata, vaikka pelkkä rasvaaminen tuntuu pahentavan oireita. Nyt kokeilen liotusta ja desinfiointiainetta lisäksi. Olen kyllä menossa lääkäriin, mutta nyt on jotain kättä pidempää tarjota kertomukseni tueksi. Tuhannet kiitokset avusta! - Emmaliisa-82
Kefalex, Atarax ja Elocon -yhdistelmä alkoi toimia heti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.575469- 914281
Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.3722540Ovatko naiset lopettaneet sen vähäisenkin vaivannäön Tinderissa?
Meinaan vaan profiileja selatessa nykyään valtaosalla ei ole minkäänlaista kirjoitettua tekstiä siellä. Juuri ja juuri s701065Suomi vietiin Natoon väärin perustein. Viides artikla on hölynpölyä. Yksin jäämme.
Kuka vielä uskoo, että viides artikla takaa Suomelle avun, jos Suomeen hyökätään. Liikuttavasti täällä on uskottu ja ved3301028- 61833
Sydämeni on sinun luona
Koko ajan. Oli ympärilläni ketä oli niin sinä olet vain ajatuksissa ja tunteissa. En halua muiden kosketusta kuin sinun46806- 28793
Trump ja Venäjä
Huomasitteko muuten... Käytännössä ainoat valtiot, joille Trump EI eilen asettanut typeriä tariffejaan, olivat Venäjä ja102789Jatkuva stressitila
On sinun vuoksesi kun en tiedä missä mennään mutta tunteeni tiedän ainoastaan52779