Rakkulaista ihottumaa käsissä

Emmaliisa-82

Hei!

Olen 30-vuotias nainen ja minulla on ollut rakkulaista ihottumaa käsissä nyt jo noin 7-8 vuotta. Useat yleislääkärit ovat sen nähneet ja aiemmin esim. Elocon ja perusvoiteet riittivätkin parantamaan ihottuman viikoiksi ja jopa kuukausiksi kerrallaan. Nykyään nämä hoitokeinot eivät enää riitä ja tällä hetkellä käytössä oleva Bemetson ei tunnu tehoavan juuri lainkaan. Ihottuma pysyi pitkään vain vasemman käden peukalon juuren alueella, mutta nyt se on levinnyt myös toiseen käteen, sormiin, toiseen nilkkaan ja isovarpaan päälle. Kutina on voimakasta ja ihottuma-alueilla iho on paksuuntunut ja rupinen. Ihottuma-alueet ovat siis pieniä, mutta vaikeaoireisia ja leviävät rakkulaisena.

Sairastan toista kertaa kilpirauhasen liikatoimintaa (hoitona tällä hetkellä Tyrazol), mutta en osaa sanoa onko liikatoimintajakson aikana ollut muutosta. Olen ollut nyt kuukausia hoitotasapainossa (joskin nyt vajaatoiminnan puolella, joten annosta on pienennetty) ja ihottuma pahenee koko ajan. Vuodenajalla ei ole ollut huomattavaa merkitystä tilanteeseen.

Osaatko sanoa mitä kannattaisi tehdä?

4

697

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Emmaliisa-82

Tarkennan vielä sen verran, että toki Bemetson ja Elocon edelleen lievittävät oireita ja ihottuma rauhoittuu hetkellisesti, mutta vaikutus on hyvin lyhytaikainen ja parin viikon kuurin jälkeen paheneminen alkaa viikon sisällä. Tällä hetkellä ihottuma oireilee päivittäisestä käytöstä huolimatta.

• Ihottuma pitäisi nähdä, jotta diagnoosi osuisi paikalleen. Terveyskirjastosta (www.terveyskirjasto.fi) voi käydä katsomassa kuvia ja miettiä, sopisiko ihottuma esimerkiksi infektioekseemaksi. Sellaiselta ihottuma näin puusta katsoen vaikuttaisi.

• Emmaliisa-82

Infektioekseeman kuvaus sopi täydellisesti oireisiin:

"Ekseemassa on kova kutina ja pieniä nesterakkuloita puuskittain. Kämmenien infektioekseemassa rakkuloita on läiskien reunoilla enemmän kuin keskellä. Parissa viikossa rakkulat kuivahtavat ja alkaa hilseily ja ihon halkeilu. Pahentumisvaiheessa ihottuma valtaa enemmän alaa."

Tästä oli suuri apu. Erityisesti tuo ihottuman "kuivattaminen" sopii myös kokemuksiini, mutta olen ajatellut tekeväni väärin kun on vaan käsketty rasvata ja rasvata, vaikka pelkkä rasvaaminen tuntuu pahentavan oireita. Nyt kokeilen liotusta ja desinfiointiainetta lisäksi. Olen kyllä menossa lääkäriin, mutta nyt on jotain kättä pidempää tarjota kertomukseni tueksi. Tuhannet kiitokset avusta!

• Emmaliisa-82

Kefalex, Atarax ja Elocon -yhdistelmä alkoi toimia heti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      47
      5196
    2. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      326
      1918
    3. Nainen, se auttaisi jo paljon minua

tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin
      Ikävä
      113
      1848
    4. Anja ja Janne

Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut
      Tuusniemi
      70
      1517
    5. Tässä epämiellyttävä totuus

Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät
      Ikävä
      68
      1467
    6. Elämäni rakkaus

Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh
      Ikävä
      33
      1221
    7. Miksi olet niin ehdoton mies?

Yksi virhe ja heti pihalle?
      Ikävä
      81
      1214
    8. Entä jos sinäkin?

Ehkä sinäkin ajattelet minua?
      Ikävä
      36
      1056
    9. On vaikea uskoa

Että hän olisi niin syvästi rakastunut
      Ikävä
      42
      1035
    10. Mikä sinussa on parasta

Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä
      Ikävä
      21
      984
    Aihe