Miksi en usko tai miksi usko ei mielestäni ole järkevää?
a) Maailmassa on yhden arvion mukaan 42.000 erilaista uskontoa. Jokainen usko väittä olevansa se ainut ja oikea. Tämä on todiste ihmisen tarpeesta luoda Jumalia. Jumala ei luonut ihmistä vaan ihminen loi Jumalan.
b) Jumalasta ei ole yhtä ainutta objektiivista todistetta.
c) Miten voisin uskoa, että 2000 vuotta sitten profeetat kirjoittivat jumalan sanan raamatuksi? Ensinnäkin en pysty uskomaan, että jumala olisi puhunut kenellekään koskaan. Toisekseen jos jumala olisi puhunut profeetoille niin kirja ei voisi mitenkään olla niin täynnä ristiriitaisuuksia kuin se on.
d) Jumala loi helvetin ja on kaikkihyvä? Tämä on paradoksi.
e) Kaikki ns. todisteet jumalasta on kumottu aikojen saatossa. Tästä johtuen todisteista käytetäänkin nykyään nimeä aukkojen Jumala eli Jumala on siellä, minne tiede ei vielä ole yltänyt.
f) Minulla ei ole tarvetta tietää kaikkea minun ei tarvitse täyttää aukkoja tiedossani jumalalla.
g) Rukouksilla ei ole voimaa mihinkään
h) Kukaan ei ole koskaan kyennyt todistetusti tekemään mitään yliluonnollista.
i) Kukaan ei ole todistetusti kyennyt tekemän ihmeitä. Ihmeenä pidän David Humen määritelmän mukaisesti poikkeusta luonnon laeissa.
j) Ihminen on erehtyväinen eläin, jolla on vajavaiset aistit ja äly. Ihminen esimerkiksi näkee näkyjä, joita osa ihmisistä pitää todisteina Jumalasta. Minulle ne kertovat aivokemian aiheuttamista aistiharhoista
k) Miten voisin erottaa hullun uskovasta? Molemmat näkevät, kokevat, tietävät, aistivat, jotain mitä kukaan muu ei pysty todistamaan. Mikä erottaa ufo abduktoidun ihmisen kertomuksen Jumaltarinoista?
l) Uskontojen kertomukset ovat ristiriidassa tosiasioiden kanssa esim. kreationismi vs. evoluutio, palavat pensaat, meren halkaisu, Nooan arkki, puhuvat käärmeet, lohikäärmeet, fossiilit jne.
m) Uskonto on vallan väline
n) Uskontoa antaa lohtua ja on helppo tapa selittää maailmaa
o) Uskonto on tapa kokea elämä tärkeäksi
p) Uskonto on opittua ja toisaalta ihminen on altis uskomaan
q) Edes uskovat eivät tiedä, mitä Jumala tarkoittaa. Jumalan määritelmiä on yhtä monta kuin uskovia
r) Ei ole järkevää uskoa jos emme tiedä Jumalan olevan olemassa. Ja jos tietäisimme Jumalan olevan olemassa ei minun tarvitsisi silloinkaan uskoa, koska tietäisin. Usko, johonkin mistä ei ole mitään tietoa on järjetöntä.
Tuossa muutama syy. Syitä on yllätävän paljon jos yhtään jaksaa miettiä.
Miksi en usko Jumaliin?
12
66
Vastaukset
- Lilja Sointu
Vaikka keksittäisiin vielä r - ö akselille syitä lisää, se ei muuta sitä tosiasiaa, että käsityksesi on vedonlyöntiasteikolla 1 / 42000. Kuka löisi roponsa sen puolesta
että tämä syiden rimpsu olisi faktaa noilla kertoimilla."Kuka löisi roponsa sen puolesta
että tämä syiden rimpsu olisi faktaa noilla kertoimilla."
Esim jo b) Jumalasta ei ole yhtä ainutta objektiivista todistetta.
Pelaisi aika pitkälle. Ellei jopa loppuunasti. Ja jos olisi jokuhan se olisi jo ajat sitten tuonut esille. Jopa James Randi ja Suomen skepisi järjestö ovat luvanneet palkkion sille joka pystyy todistamaan yliluonnollisen ilmiön heille. Oikeasti yliluonnolliseksi. Tähänasti yksikään ei ole onnistunut siinä.- Lilja Sointu
atac kirjoitti:
"Kuka löisi roponsa sen puolesta
että tämä syiden rimpsu olisi faktaa noilla kertoimilla."
Esim jo b) Jumalasta ei ole yhtä ainutta objektiivista todistetta.
Pelaisi aika pitkälle. Ellei jopa loppuunasti. Ja jos olisi jokuhan se olisi jo ajat sitten tuonut esille. Jopa James Randi ja Suomen skepisi järjestö ovat luvanneet palkkion sille joka pystyy todistamaan yliluonnollisen ilmiön heille. Oikeasti yliluonnolliseksi. Tähänasti yksikään ei ole onnistunut siinä.Jospa yliluonnollista ajateltaisiin, ns. korkeampana energiana, joka ei ole hallittavissa, käskettävissä ts. tulisitko miljoonasta esiin-periaatteella. Sama jos pyytäisimme Jumalaa ...labrarotaksi. Olisiko se järjellisesti mahdollista.
Lilja Sointu kirjoitti:
Jospa yliluonnollista ajateltaisiin, ns. korkeampana energiana, joka ei ole hallittavissa, käskettävissä ts. tulisitko miljoonasta esiin-periaatteella. Sama jos pyytäisimme Jumalaa ...labrarotaksi. Olisiko se järjellisesti mahdollista.
"Sama jos pyytäisimme Jumalaa ...labrarotaksi. Olisiko se järjellisesti mahdollista."
Olisiko se sitten join este kaikkivaltiaalle joka kykenee mahdottomaltakin tuntuviin asioihin?
Vai onko sittenkin niin. Että myös jumalalla on rajansa. Ja onkin olemassa jopa häntäkin suurempia voimia?- ghjhjghjghjghj
Lilja Sointu
1.4.2012 19:56
>>>Vaikka keksittäisiin vielä r - ö akselille syitä lisää, se ei muuta sitä tosiasiaa, että käsityksesi on vedonlyöntiasteikolla 1 / 42000. - Lilja Sointu
ghjhjghjghjghj kirjoitti:
Lilja Sointu
1.4.2012 19:56
>>>Vaikka keksittäisiin vielä r - ö akselille syitä lisää, se ei muuta sitä tosiasiaa, että käsityksesi on vedonlyöntiasteikolla 1 / 42000.>> Sinun logiikallasi jumalaton maailmankaikkeus on siis yksi mahdollisuus 42_tuhannesta erillaisesta
Lilja Sointu kirjoitti:
>> Sinun logiikallasi jumalaton maailmankaikkeus on siis yksi mahdollisuus 42_tuhannesta erillaisesta
Älä Liisa valehtele, sinä itse esitit järjettömän vertauksesi. Kanna vastuusi sanoistasi, äläkä valehtele. Valehtelua taidetaan pitää pahana jopa raamatussa. Sinä esitit, että ateismi vs. 42.000 uskontoa johtaa tilanteeseen, jossa ateismin todennäköisyys on 1/42000.
Liisa Sointu "se ei muuta sitä tosiasiaa, että käsityksesi on vedonlyöntiasteikolla 1 / 42000. Kuka löisi roponsa sen puolesta että tämä syiden rimpsu olisi faktaa noilla kertoimilla."
Minä viittasin uskontojen naurettavuuteen, koska jokainen 42.000 uskonnosta pitää itseään totena, vaikka edes teoreettisesti vain yksi voi olla oikea. Todennäköisintä onkin, että kaikki ovat väärässä.
Toisekseen viittasin ihmisen tarpeeseen luoda Jumalia, mihin uskontojen määrä selkeästi viittaa.- Lilja Sointu
kalapagos kirjoitti:
Älä Liisa valehtele, sinä itse esitit järjettömän vertauksesi. Kanna vastuusi sanoistasi, äläkä valehtele. Valehtelua taidetaan pitää pahana jopa raamatussa. Sinä esitit, että ateismi vs. 42.000 uskontoa johtaa tilanteeseen, jossa ateismin todennäköisyys on 1/42000.
Liisa Sointu "se ei muuta sitä tosiasiaa, että käsityksesi on vedonlyöntiasteikolla 1 / 42000. Kuka löisi roponsa sen puolesta että tämä syiden rimpsu olisi faktaa noilla kertoimilla."
Minä viittasin uskontojen naurettavuuteen, koska jokainen 42.000 uskonnosta pitää itseään totena, vaikka edes teoreettisesti vain yksi voi olla oikea. Todennäköisintä onkin, että kaikki ovat väärässä.
Toisekseen viittasin ihmisen tarpeeseen luoda Jumalia, mihin uskontojen määrä selkeästi viittaa.>> Todennäköisintä onkin, että kaikki ovat väärässä
Lilja Sointu kirjoitti:
Jospa yliluonnollista ajateltaisiin, ns. korkeampana energiana, joka ei ole hallittavissa, käskettävissä ts. tulisitko miljoonasta esiin-periaatteella. Sama jos pyytäisimme Jumalaa ...labrarotaksi. Olisiko se järjellisesti mahdollista.
>>Jospa yliluonnollista ajateltaisiin, ns. korkeampana energiana...
Varsinkin new age hörhöt ne aina vetää esiin energia- ja kvanttikortteja esiin, vaikkeivät ymmärrä fysiikasta sen enempää kuin sika helmistä.Lilja Sointu kirjoitti:
>> Todennäköisintä onkin, että kaikki ovat väärässä
Ei kaikki uskonnot mihinkään häviä. Osa on kadonnut mutta uusia on tullut tilalle. Esim. erilaiset ufouskonnot, jotka on syntyneet tällä vuosisadalla.
Uskonnot ovat kulttuuria. Mutta kulttuuria on myös esim. savenvalanta ja tapa sanoa "tota noin".
Ajatuksia:
a) Toisaalta maailmassa voi olla 50000 jäljitelmää Mona Lisa maalauksesta. Se ei tarkoita etteikö olisi olemassa yksi ja ainut. Itse uskon että monissa uskonnoissa voi olla hyvää ja hyvinvointia lisääviä asioita.
c) Ristiriitaisuuksiin tuppaa löytymään hyvä ja käypänen selitys. Itse lähestyn niitä ristiriitoja mielenkiinnon kannalta, toisaalta ne kertovat että Raamatun tekstejä ei ole "sliipattu" niin että se olisi jännitteistä vapaa, vaan on kerrottu rehellisesti nekin jännitteiset kohdat.
d) Ymmärrän ja hyväksyn että on kaikkihyvää ja oikeudenmukaista rangaista rikkomuksista. Helvetin iäisyys askaruttaa minuakin.
g) Itse olen kokenut rukouksen "voiman" ja hyvyyden useita kertoja. Vastaavia kokemuksia on ystävilläni.
m) Politiikka tai tiedekkin voi olla vallan väline. Kuitenkin kumpikin on totta.
n) Myös musiikki antaa lohtua ja evoluutiolla selitetään maailmaa.
o) Myös jokin harrastus esim.lukeminen on tapa kokea elämä tärkeäksi.
p) 1 1=2 on myös opittua, ei se lausekkeen totuusarvoa muuta miksikään.
q) Kyllä minä tiedän mitä Jumala tarkoittaa. Jos jostakin asiasta on monta määritelmää ei se välttämättä asian totuusarvoa murenna. Lisäksi on yleistä(vastausta en ole tähän saanut) korostaa tai liioitella uskovien erimielisyyttä, kun totuus "kentällä" on huomattavasti yhtenäisempi.
r) Eikös ateismi ole juuri uskoa siihen että Jumalaa ei ole?"Itse uskon että monissa uskonnoissa voi olla hyvää ja hyvinvointia lisääviä asioita"
Se, että uskonnot voivat tehdä hyvää ei tee niistä tosia. Muuten voitaisiin sanoa, että pahaa tehdessään uskonnoista tulee epätosia.
"c) Ristiriitaisuuksiin tuppaa löytymään hyvä ja käypänen selitys."
Saa olla aika armollinen jos löytää käyvät selitykset
"g) Itse olen kokenut rukouksen "voiman" ja hyvyyden useita kertoja." Tämä ei luonnollisesti voi olla totta, muuten kuin subjektiivisena kokemuksena.
"o) Myös jokin harrastus esim.lukeminen on tapa kokea elämä tärkeäksi."
Toki, erona on se, että lukeminen ja harrastus ovat totta ja yhteydessä naturalistiseen maailmaan ja elämään.
"p) 1 1=2 on myös opittua, ei se lausekkeen totuusarvoa muuta miksikään."
Erona se, että uskoa opetetaan vaikka ei tiedetä onko se totta. Toisekseen meillä ei ole tietoa uskontojen totuusarvosta.
"q) Kyllä minä tiedän mitä Jumala tarkoittaa." Nimenomaan, jokainen tietää, mitä jumala tarkoitaa eli kukaan ei tiedä.
"r) Eikös ateismi ole juuri uskoa siihen että Jumalaa ei ole? "
Ei. Ateismi on jumaluskon puutetta. Minä en kykene uskomaan jumalan olemassaoloon. Minä en kiellä Jumalaa tai väitä, että jumalaa ei ole.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa
On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t1143666Ikävä sinua..
Kauan on aikaa kulunut ja asioita tapahtunut. Mutta sinä M-ies olet edelleen vain mielessäni. En tiedä loinko sinusta va141641Riikka Purra: "Kokoomus haluaa leikata pienituloisten etuuksista - Se ei meille käy"
Näin vakuutti persujen Purra edellisten eduskunta vaalien alla,. https://www.ku.fi/artikkeli/4910942-kun-uudessa-videos141508Muistattekos kuinka persujen Salainen Akentti kävi Putinin leirillä
Hakemassa jamesbondimaista vakoiluoppia paikan päällä Venäjällä? Siitä ei edes Suomea suojeleva viranomainen saanut puhu181376Riikka Purra sanoo, että sietokykyni vittumaisiin ihmisiin alkaa olla lopussa.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/be8f784d-fa24-44d6-b59a-b9b83b629b28 Riikka Purra sanoo medialle suorat sanat vitt2931363Lindtmanin pääministeriys lähenee päivä päivältä
Suomen kansan kissanpäivät alkavat siitä hetkestä, kun presidentti Stubb on tehnyt nimityksen. Ainoastaan ylin tulodesi241232Kapiainen siviiliesimies, Herra suuri Herra
Sotilaana kyvytön, johtajana munaton ja kotona tossun alla. Se on upseerin uran tuen pää, seinään ajo. Mutta aina löytyy73902Tuntuuko sinusta mies
että olet jossain, mutta sydämessäsi haluat olla muualla. Suunnittelet kaikkea kivaa ja olet innolla mukana, mutta silti12866Väärä pää tutustumiseen
Mikä ihme on, että miehet haluavat ensimmäisenä sänkyyn? Onko nykyään niin helppo saada nainen peittojensa alle.. tai pä113842Mitä tapahtuisi....
Meidän välillä jos törmäisimme yöelämässä ilman häiriötekijöitä ja olisimme hieman huppelissa? Päättyisikö ilta kenties60809