Hiusvärit

värikö

Oletko saanut koskaan allergisia oireita hiusväreistä? Itse en ole ikinä saanut, mutta eilen värjäsin hiukseni ja seuraavana päivänä minulle nousi oikean puolen korvan alle pieniä näppylöitä mitkä kutisivat. Huomasin vieressä kuivunutta väriainetta, näinköhän johtui siitä? Pelottaa hieman värjäys nykyään kun on ollut ne muutama kuoleman tapaus..

10

269

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuvattu reaktio on tuskin allergiaa, pikemminkin ärsytystä iholle jääneestä väristä. Mitä tulee hiusvärien aiheuttamiin kuolemiin, lääketieteellisissä lehdissä niitä on kuvattu kaksi, toinen kolme ja toinen 15 vuotta sitten. Molemmat tulivat parafenyleenidiamiinista (musta väri). Viime syksynä yleisölehdissä oli kertomus brittiteinistä, joka oli kuollut hiusten värjäyksessä saamaansa allergiareaktioon (anafylaksia). Syyksi mainittiin parafenyleenidiamiini. Kertomuksen todenperäisyyttä ei tiedetä.
      Kaikki on siis mahdollista, mutta vakava, jopa kuolemaan johtava reaktio hiusväristä on äärimmäisen harvinainen.

      • ap

        Ja itsehän käytän juuri tuota mustaa sävyä.. En muista tapauksia kovin tarkasti, mutta mietin olivatko nämä kuolemantapaukset ns ensi kertalaisia hiusten värjäämisen suhteen? Vai voiko tämä tulla kelle vain?


      • ap kirjoitti:

        Ja itsehän käytän juuri tuota mustaa sävyä.. En muista tapauksia kovin tarkasti, mutta mietin olivatko nämä kuolemantapaukset ns ensi kertalaisia hiusten värjäämisen suhteen? Vai voiko tämä tulla kelle vain?

        Värille täytyy ensin herkistyä. Reaktiot tulevat myöhemmillä käyttökerroilla.


      • nurin oikein
        ap kirjoitti:

        Ja itsehän käytän juuri tuota mustaa sävyä.. En muista tapauksia kovin tarkasti, mutta mietin olivatko nämä kuolemantapaukset ns ensi kertalaisia hiusten värjäämisen suhteen? Vai voiko tämä tulla kelle vain?

        Tarkkaile reaktioita kun värjäät hiuksia seuraavalla kertaa,itse olen saanut parafenyleenidiamiini allergian..kyseistä ainetta on kaikissa kaupan väreissä.
        Oireet olivat:silmätulehdus,turvonnut kutiava päänahka ,osittain myöskin otsalla ja korvissa vesikello ihottumaa.
        Kehoittaisin kysymään neuvoja allergiayhdistyksen kosmetiikkaneuvojalta.


      • ap
        matti.hannuksela kirjoitti:

        Värille täytyy ensin herkistyä. Reaktiot tulevat myöhemmillä käyttökerroilla.

        Joten näin ollen kuka vain, koska vain, voi saada pahan reaktion hiusväristä. Miksi tällaisia myrkkyjä saa edes myydä? Jos otetaan vastakohdaksi vaikka tupakka, kukaan ei kuole heti vaikka polttaisi useamman askin.


      • nurin oikein kirjoitti:

        Tarkkaile reaktioita kun värjäät hiuksia seuraavalla kertaa,itse olen saanut parafenyleenidiamiini allergian..kyseistä ainetta on kaikissa kaupan väreissä.
        Oireet olivat:silmätulehdus,turvonnut kutiava päänahka ,osittain myöskin otsalla ja korvissa vesikello ihottumaa.
        Kehoittaisin kysymään neuvoja allergiayhdistyksen kosmetiikkaneuvojalta.

        Allergia tutkitaan tarvittaessa ihokokeilla. Valmius siihen on kaikissa keskussairaaloissa ja suurimmilla lääkäriasemilla.


      • huolestuttaa
        matti.hannuksela kirjoitti:

        Allergia tutkitaan tarvittaessa ihokokeilla. Valmius siihen on kaikissa keskussairaaloissa ja suurimmilla lääkäriasemilla.

        Minulla on todettu TYKsissä testein tämä kyseinen allergia ja sen lisäksi hajuste- että joitakin metalliallergioita. Nyt käytän vaaleita hiusvärejä,värjäys ilman lämpötehostetta.Hiuspohjani reagoi kaikkeen nykyisin hyvinkin herkästi, esim. tuoksuton föönifaahto ja hiuslakka aiheuttavat kutinaa sekä kirvelyä.Olen myös huomannut joidenkin ruoka-aineiden aiheuttavan kurkkussa kutinaa ja hetkellistä turvotuksen tunnetta.Voiko kyseiselle p-fenyleenidiamiinille herkistynyt saada joitakin muita,vakavia vaurioita kehoonsa ? Voiko siis herkistyä monellekin aineelle tämän jälkeen?


      • huolestuttaa kirjoitti:

        Minulla on todettu TYKsissä testein tämä kyseinen allergia ja sen lisäksi hajuste- että joitakin metalliallergioita. Nyt käytän vaaleita hiusvärejä,värjäys ilman lämpötehostetta.Hiuspohjani reagoi kaikkeen nykyisin hyvinkin herkästi, esim. tuoksuton föönifaahto ja hiuslakka aiheuttavat kutinaa sekä kirvelyä.Olen myös huomannut joidenkin ruoka-aineiden aiheuttavan kurkkussa kutinaa ja hetkellistä turvotuksen tunnetta.Voiko kyseiselle p-fenyleenidiamiinille herkistynyt saada joitakin muita,vakavia vaurioita kehoonsa ? Voiko siis herkistyä monellekin aineelle tämän jälkeen?

        Parafenyleenidiamiinille herkistyneet voivat reagoida muille saman ryhmän väriaineille, mutta sen laajemmalle allergia ei ulotu. Ei siis esimerkiksi ruoka-aineisiin tai sallittuihin elintarvikkeiden lisäaineisiin.


      • huolestuttaa
        matti.hannuksela kirjoitti:

        Parafenyleenidiamiinille herkistyneet voivat reagoida muille saman ryhmän väriaineille, mutta sen laajemmalle allergia ei ulotu. Ei siis esimerkiksi ruoka-aineisiin tai sallittuihin elintarvikkeiden lisäaineisiin.

        Ostin uudet farkut ja jonkun tunnin kuluttua tunsin kirvelyä reisissä ja arvasin, että joku aine se taas punaista näppyä pukkaa.Housut pois ja iho rauhoittuu muutamassa tunnissa.Onko kenties taas väriaineesta kysymys?


    • teija.dunder

      Väriaineallergia -epäilyssä (jos oireet toistuvat/hankalat) kannattaa hakeutua esim sairaalan/ yksityispuolen allergiayksikköön selvittelyä varten. Farkuissa on ajoittain todettu maahantuonti tarkastusten yhteydessä esim homeenestoainetta yms kemikaalia joiden tarkoitus on suojata vaatteita kuljetuksen aikana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      133
      3427
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      110
      1359
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      271
      1310
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      68
      1170
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      17
      1104
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1071
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      1009
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      986
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      43
      973
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      48
      880
    Aihe