Palsta ystävällisten tunteiden herättäjänä

Muutama päivä sitten kirjoitin aloitteeni vahingossa 60 palstalle! Luettuani jonkin ketjun siellä, unohdin olevana väärällä palstalla ja aloitus tuli sinne.
Tänään sain kauniin sähköpostiviestin palstalta, kiitoksen kirjoituksestani, joka sai ajattelemaan, ja kutsun tulla uudelleen joskus.
Siitä ilahtuneena tuon aloitukseni oikealle paikalleen.

Palstalla on hehkutettu nikittömien onnentunteesta ja vapaudesta. Mikäpä siinä, oikeus on saada tuntea sen suoma tuntemattomuus, jos niin haluaa!

Kerron nyt miten itse koen iloa nähdä monen tutun nimimerkin tulevan samaan ketjuun, kertomaan omia näkemyksiään.
Aloittaessani palstakirjoittelun, olin juuri jäänyt yksin mieheni kuoltua.
Se lämmittävä ja myötäelävä tuki, jota palstalaisilta sain silloin, jätti luottamuksen kanssaihmisiin.

Ei sitä ole rikkonut hajanaiset epäsovun tai väärinkäsitysten hetketkään.
Yhtä paljon iloa tuottaa nähdä tuttujen nimmerkkien aloituksia ja vastauksia.
Haastavat aloitteet saavat pohtimaan kaikkean maan ja taivaan välillä, se jos mikä, tekee mielekkääksi avata palsta aamuisin!
Jatketaan ajatustemme tuulettamista, tuoden näin iloa ja ystävällisyyttä
päiviimme!

28

185

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin teemme, ihan kaikki!

• Hyvä päivä lähtee käyntiin hyvästä yölevosta, virkistävästä nukkumisesta. Tuskin tämä on jokapäiväinen auvo kellään.
      Edellisen päivän tapahtumat vaikuttavat yölevon tasapainoon. Näin meillä eläkeläisillä. Vuorotyötä tekevät erikseen ja 3-vuorotyötä tekevät vielä erikseen.

Onnellisuus on monille vaan joku hyvä hetki päivästä. Kovin kaukaa haettu ajatus ei ole sekään, että ennen agraarikulttuuri aikaan oltiin onnellisempia.

• Maalaiselämä onkin yksinkertaisuudessaan, ainakin ennen ollut selvempää. Maa ja karja antoi elintarvikkeet, työtä se vaati, mutta silloin olikin lapsilauma apuna monessa ja oppivat siinä samalla työn merkityksen, toisin kuin monesti nyt.

Niin paljon on muuttunut ympärillämme, ei aina hyvässä, joten saamme vain hakea onnenlähteemme sieltä mistä kukin sen löydämme.

Elämän illassa voi katsella taaksekinpäin ja arvioida, mikä pohjimmiltaan on antanut eniten. Uskoisin, että hyvät ihmissuhteet on tärkeimpiä tekijöitä, ei raha tai vauraus sinänsä onnellistuta, mutta lämmin suhtautuminen kanssaeläjiin antaa paljon.

• Maalaiselämä onkin yksinkertaisuudessaan, ainakin ennen ollut selvempää. Maa ja karja antoi elintarvikkeet, työtä se vaati, mutta silloin olikin lapsilauma apuna monessa ja oppivat siinä samalla työn merkityksen, toisin kuin monesti nyt.

Niin paljon on muuttunut ympärillämme, ei aina hyvässä, joten saamme vain hakea onnenlähteemme sieltä mistä kukin sen löydämme.

Elämän illassa voi katsella taaksekinpäin ja arvioida, mikä pohjimmiltaan on antanut eniten. Uskoisin, että hyvät ihmissuhteet on tärkeimpiä tekijöitä, ei raha tai vauraus sinänsä onnellistuta, mutta lämmin suhtautuminen kanssaeläjiin antaa paljon.

• sama*

Voi kamala, ensin hävisi teksti ja tulikin takaisin tuplana! :D

• suo siellä...

Niin ja väliton eläminen luonnon keskellä elävillä ihmisillä. Ensiksi tulee mieleen porotilojen ihmiset, sitten metsä-ammattilaiset, kalastajat tai viljelijät.
      Voi olla, että maalla ekat 20v. eläneenä vedän kotiinpäin kun sanon, että maalla elävät ihmiset ovat tasapainoisempia, ehkä siis onnellisempiakin kuin city-eläjät.

Tiedän monia ihmisiä, jotka työnperässä kaupunkiin muuttaneina ovat sairastuneet isosta muutoksesta, sitten kuolleetkin ennen aikojaan.
      Ihme kyllä syntyperäiset helsinkiläisetkin ovat sopeutuneet maaseutuoloihin mm. yrittäjinä. Itse höperöityisin vielä nykyistä enemmän kotiseudullani.

• pääsiäinenkin kohta

Enemmän olen lukijana ollut täällä, mutta on hyvä kun on riidattomia aiheitakin.Joskus ihmetyttää kun ollaan niin kärkkäitä moittimaan toisia kirjoittajia vaikka en syytä ole ymmärtänyt.Kai sitten on niin paineita joillakin ja ainoapaikka purkaa niitä.Jos ei kotona ole ketään jonka kanssa ajatuksiaan vaihtaa kaiken sanomalehdistä lukemansa jälkeen voi sitä täälläkin tuulettaa mietteitään.
      Miellyttävää on kuitenkin lukea optimistisia ajatuksia.Maalle muuttoa en osaisi harkita enään jo 50 vuotta kaupunkissa asuneena mutta siihen voin yhtyä että maalla kasvanneilla on rauhallisempi näkemys elämästä. Eikä kaikkeen kiireeseen ota osaa turhaan.

• Ihminen on olento muiden joukossa joka tarvitsee rakkautta. Meissä on viisi tekijää, ihan perustekijää, jotkaa avaavat meidät

Jo lapsi tarvitsee nuo tärkeät tekijät: huomiota, hyväksyntää, arvostusta, hellyyttä ja vapautta. Nuo tarpeet ovat jo lapsena meille tarpeelliset, ja jotka vanhempamme useimmiten pystyvät täyttämään.

Etsimme myöhemmin kumppania, jonka myötä nuo tarpeemme saavat täyttymyksensä. Jonakin päivänä niistä tulee lahjoja, joita annamme toisille ja koko maailmalle.
      Aikuinen ihminen voi häkeltymättä pyytääkin tarvitsemaansa perustekijää, jos sitä ei tarjota pyytämättä. Hänhän pyytää vain sitä, mitä eheä ihmisyys edellyttää.
      Juuri tuollainen herkkä ja varovainen pyyntö saada rakkautta tekee meistä ihmisistä niin rakastettavia.

Voimmehan osoittaa hyväntahtoisuuttakin kirjoittaessamme, tietoisena jokaisen ihmisen tarpeesta tulla hyväksytyksi ja siten osoittaa aikuisuutemme toisillemme!

• vain.minä

Minulle palstan perustekijät ovat arvonanto, kunnioitus jokaista kommentoijaa kohtaan.
      Ketään en halua vähentää arvollaan, jokaisen sana on arvokas. Olkoon sanansaatto ja kielen muodostus mikä vain.

Mikään muu ei minua ärsytä, kuin asettautuminen muiden päälle, itseriittoinen kuvitelma omasta parhaimmuudestaa.
      Onnekseni itselleni ei sitä ole koskaan tullut, megalomaniaa.

• ärsyyntynyt pöljä

"Mikään muu ei minua ärsytä, kuin asettautuminen muiden päälle, itseriittoinen kuvitelma omasta parhaimmuudestaa."

Kuvatusta ärsyyntymisen huipusta voi päätellä, että asianomainen ärsyyntynyt itse haluaisi olla niiden muiden yläpuolella.

• hölpötihö
        ärsyyntynyt pöljä kirjoitti:

"Mikään muu ei minua ärsytä, kuin asettautuminen muiden päälle, itseriittoinen kuvitelma omasta parhaimmuudestaa."

Kuvatusta ärsyyntymisen huipusta voi päätellä, että asianomainen ärsyyntynyt itse haluaisi olla niiden muiden yläpuolella.

Oma tietoisuutensa kaikkien toisten yläpuolella olosta on 'vain minä' n tunnusmerkki.

• Ramoona*

Palstakirjoittelu parhaimmillaan onkin erityisen sopiva ajatusten tuulettamiseen. Varmasti meillä monella on paljonkin ihmisiä ympärillä, mutta täällä tapaa sellaisia, joihin ei muuten saisi kosketusta. Tuuli saa viedä pölyttynyttä ja paikalleen pesiytynyttä , tuoda uutta ja raikasta tilalle. Ystävällisyys missä tahansa on toivottava vastakaiku, ja siihen voi paljon itsekin vaikuttaa. Saman nimimerkin käyttöä en pidä mitenkään vapautta rajoittavana, koska näistä palstatilanteista voi aina napin painalluksella päästä pois, jos ne ahdistavat. Nikittömyys tai nikin vaihtelu on sallittu, siitä on turha jahkata iäisyyskysymyksenä, kaikki eivät ole sen kummempaa jatkuvuutta tai kosketusta ihmisiin hakemassakaan.

Tuuli on vapaa, kulkee missä tahtoo, kukaan ei tiedä, mistä se tulee ja minne menee. Kirsi Kunnas on koonnut satuantologian maailmnalta nimellä "Kuka on nähnyt tuulen ?" Metereologit tietysti selittävät, tiedän toki vaikkapa maa- ja merituulen synnyn. Merellä kulkeva oppii tarkkailemaan myrskyn enteitä ja merkkejä, tyvenestä hirmumyyrskylukemiin asti. Purjehtimnen ei onnistu tyvenessä eikä ilman tuulen suuntien hyväksikäyttöä...eikä nukkuminen, ellei löydä tuulensuojaista poukamaa.

Hyvää tuultani hiukan rikkoo tämä takatalvinen sää, mutta pääsiäispyhät ovat tulossa, saa pukea kotia keltaisiin ja hennonvihreisiin sävyihin. Hyvää ruokaa on tiedossa sekä kotona että kylässä. Kiirastorstai-iltana meidän "sikspäkin" ei kuuden naisen kuoro liittyy isompaan, siitä alkaa pääsiäinen.

Kansanperinteen mukaan pääsiäisviikon keskiviikkona laitettiin lehmien kaulaan kellot, ja ne saattoivat päästä ulos jaloittelemaan pitkän navettakauden jälkeen. Nyt on pääsiäinen aikaisin, epätavallisen kylmää, ja tavallinen lypsylehmä pysynee mieluummin sisätiloissa. Hyväntuulista kellokeskiviikkoa !

Laitetaanpa vielä Jenni Vartiaisen "Tuule tuuli missä muruseni on " viestiä parvekkeelta parvekkeelle tai ikkunanraosta puikahtamaan nukkujan poskea sivelemään.

http://www.youtube.com/watch?v=PtKhhaeBq50

• 11 21

Siinäpä on tosi mauton musiikin valinta!

• 1+1=2
        11 21 kirjoitti:

Siinäpä on tosi mauton musiikin valinta!

Jospa se oli viesti rakkaalle palstaystävälle.

• Olipa mukava herääminen aamuun, kun aurinko kutitteli silmäluomia, ja senjälkeen kaikui Ramoonan* valitsema kauniin laulun toivomus kahvinkeittohetken. Kiitos.

Voiko paremmin enää päivän alkaa ? Mukavaa pääsiäisen odotusta kaikille !

• joutavoinen

Yritän olla ystävällinen itselleni vaikka muisti pyyhkiytyy, paino laskee, uusi auto ei ole enää uusi. Aloittaja on siinä oikeassa, ystävällisyys on hyväksi itsellekin vaikka monen mielestä epäystävällisyys on terapeuttavampaa toimintaa.

Ennen kuin tästä tulle aivan epäystävällinen vastaus, palaan ystävällisyyteen, sillä kuulun niihin jotka tuntevat ystävällisyyden olevan suojelun tarpeessa ja poimivat ystävällisyyden hiputkin käyttöönsä. Tästä saa olla erimieltä.

Olinkin jo aikeissa luopua kesänajaksi koko sosiaalisesta mediasta, vaikka näyttää siltä ettei minusta ole sellaisen lupauksen antajaksi, vaan tulin taasen kirjoittaneeksi tähän, kaipa tarvisen tämäntapaista viihdettä.

• Viihdettähän täällä löytyy runsain mitoin. Monet hyvät naurut on saatu kaikista kommelluksista.
      Toki vakavista pohdiskeluistakin on nautittu, ja ihmeteltykin joskus sitekeitä luulotteluja!

Kyllä tämä minusta ihan mukava rentoutumispaikka on jo tutuiksi käyneiden kirjoittajien kesken. Yllätyksiähän aina on luvassa:)

Nyt pitää alkaa juuston valmistelu, en ehdi kuin piipahtaa koneella, mutta huomenna on se piiiitkä pitkä perjantai, jolloin ei paljon ohjelmaa ole livenä tiedossa.

• ihaili.janne

Monien vuosien kokemuksella tiedän jo kenen viestit ovat ystävällisiä, oli ne mistä aiheesta tahansa.
      Kyllä tuosta saman nikin käytöstä on se hyöty, että tällainen enimmäkseen lukijana viihtyvä, löytää ne jyvät akanoista.

• pus--kaaja

Sen verran vähän on uusia viestejä päivittäin, että melkoisen nopsaan ne kerralla lukaisee.
        Ketään suosikkia ei minulla täällä ole.

Mutta minulle onkin kommentti tärkein, ei sen kirjoittaja.

• minullakkin tärkeint

kommentin sisältö, jotkut vaan kirjoittaa mukavammin kuin jotkut.

• ¤¤¤¤

Toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä, sanoo sananlaskukin.

• Joku tykkää räntäsateestakin - kuulemma; meitä kun joka junaan ja vielä asemallekin jäämään. Tänään sateli räntää hiljakseen koko päivän.
      Mutta just nu lännen taivaalla meillä päin näkyy iltarusko. Tais sääruutukin luvata poutaa ja aamulla pientä pakkasta.

Hieno ilma näkyy kyllä katukuvassa ihmisten kasvoilta hyväntuulisemman oloisena. Kun Aurinko hymyilee niin tokihan ihmisetkin ja muut luontokappaleet tavallaan.

• Tässä illan mittaan on tullut ajatus maalatessani erästä työtä loppuun, hiomista lähinnä se enää oli.
      Siinä maalatessa koin kaipuuta sanoihin - kuvan sijaan.
      Uutta minulle on sanojen löytyminen, niiden kautta itsensä ilmentäminen. Se on paljon läheisempää palautteen kannalta, se palaute saattaa tulla niin samantien, kun taas maalatessa se jää sen varaan, löytääkö katsoja ajatuksen tai kokemuksen, joka maalaria on innostanut.
      Tekijä ei sitä koskaan saa tietää, vain toivoa.
      Hyvä vaihe elämässäni on tämäkin, jo paljon antanut, tulevaisuudesta emme kukaan tiedä, mutta kiitollisuus täyttää mieleni tästäkin kanavasta!

• oikeus&kohtuus

Henkisessä tasapainossa oleva kirjatulla tai kirjaamattomalla kirjoittaja voi välittää tekstillään sopusointua jos sitä haluaa.
      S-24 tarjoaa melkein jokaiseen mielentilaan sopivan foorumin. Mielestäni repivä riitely on asettunut paljon tällä palstalla verrattuna muutaman vuoden takaiseen.

• minä estynyt lukija

Tämän ketjun olen tallentanut, tässä on minusta kaikki mitä tämänkaltaiselta palstalta voisi lukijana toivoa!

Hyvältä tuntuu aina lukea tämä.

• takavasemmalta
        minä estynyt lukija kirjoitti:

Tämän ketjun olen tallentanut, tässä on minusta kaikki mitä tämänkaltaiselta palstalta voisi lukijana toivoa!

Hyvältä tuntuu aina lukea tämä.

Minulla on sama tunne, luen palstaa paljon , vaikka vähän kirjoitan. Nyt on ihan pakko sanoa, että Ramoona ja Texsanel (harmi että vaihtui tuohon outoon nikkiin, "pilvi" oli niin mukava nikki) ovat aivan ihania kirjoittajia , jotenkin saman oloisia. Mahtavatko itse olla yhtään samaa mieltä. :)

• vain.minä

Tykkään aloittajasta, hänen kivasta tyylistään. En pidä rienaajista, haukkujista, solvaajista, joilla taitaa itsellään olla kovin paha olo.
      Minusta on outoa syökseä suunsa salamat täysin sokeasti.
      Entistä huonompi olo lie, kun täällä herjaa ja haukkuu toisia.
      Moni paha olo on minulla lievittynyt, kun olen palstaillut.
      Jokaisen kannattaisi uhrata muutama hetki ajattelemaan, että jokaisen kirjaimen takana on ajatteleva, tunteva ihminen.

• Näinä valoisina kevätöinä vilkaisin vielä palstalle ennen sulkemista ---ja ihan liikutuin lukiessani. Olin käväissyt 60 palstalla ja mieleni oli jo hyvä sieltä saamastani palautteesta.

Luin tämänkin ketjun vielä läpi ja minua ilahdutti Ruuneperinkin kommentti: Näin teemme kaikki:D

Jos mikä kantaa meitä ihmisinä, on samankaltaistemme kohtaaminen ja
      hienovarainen suhtautuminen kanssaihmisiimme, niinkuin vain.minä monesti on tuonut esiin! Kiitos!

Kuinka hyvillä mielin voi mennä nukkumaan, kun tietää palstallakin olevan ajattelevia ja tuntevia ihmisiä!

Tulee vääjäämättä mieleen Eino Leinon säkeet:

*Miss' ihmiset tuntevat tuntehin
      siellä läsnä on Jumalakin.*

Hyvää ja onnellista yötä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      79
      1837
    2. Olet nuorempi nainen aivan ihana

Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      59
      1738
    3. Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä

Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu
      Maailman menoa
      353
      1572
    4. Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha

Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.
      Maailman menoa
      169
      1433
    5. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      110
      1310
    6. Mitä vastaisit

Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      67
      1300
    7. Rakastan ja ikävöin sinua

Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      67
      1182
    8. Vihjeketju naisille

Kirjoita tähän vihjeesi kaivatullesi.
      Ikävä
      60
      1109
    9. KIIKKUSTUOLI

Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin
      80 plus
      100
      1067
    10. Kuljettajasi oy konkurssi?!

Tuliko ahnehdittua liikaa,menikö tämä kuljettajasi oy taksit siis konkurssiin?
      Iisalmi
      14
      1025
    Aihe