hei! kärsin pco-tyyppisistä munasarjoista ja kuukautiset minulla on harvakseltaan (3-4krt vuodessa) vauvakuume jyllää ja viime kuussa oon varannu ajan terveyskeksuslääkärille että tälle minun ovuloimattomuudelle pitäs tehdä jotain. aika on parin viikon päästä.
yks lapsi ennestään 1,5 vuoden yrityksellä saanut alkunsa. viimeiset kuukautiset alkaneet 26.3 ja nyt kp 16 menossa. edelliset kuukautiset oli joulukuussa. joskus näitä pitempiä ja joskus reilun kuukaudenki kiertoja.
ovulaatiota oon testannu rfsu:n tikkutesteillä ja haaleaa viivaa saanut kp 9 lähtien. tänään yhtä tummat viivat mutta vasta vartin päästä testauksesta. testi luotettava pakkausselosteen mukaan kun tuloksen lukee 5min sisällä. kuitenkaan aikaisemmin en ole edes tuon 15 min jälkeen saanut testeihin yhtä paksua viivaa. ovuloinko siis nyt vai en?
lisäksi tuosta lääkäriajasta vielä kysyisin että minkä hoidon sieltä yleensä saa parikymppinen perusterve, bmi 19, yhden lapsen äiti jolla pco sekä se askarruttaa voiko terveyskeskuslääkäri mitään esim hormonihoitoa määrätä vai antaako lähetteen vielä eteenpäin ja taas saa odotella... ? :/
ovulaatiotestin luotettavuus...? + lääkäriaika
1
146
Vastaukset
Hei,
Kiitos kysymyksestä. Tällä Haikara-palstalla onkin puhuttu aika paljon monirakkulaisten munasarjojen (PCO) aiheuttamasta tilanteesta. Tyypillistä on, että kuukautiskierto on epäsäännöllinen ja usein hyvinkin pitkä. Tämä johtuu yleensä siitä, että ovulaatioita ei tapahdu tai se tapahtuu harvakseltaan. Silloin ovulaatiotestien (tikkutesti) tekeminen on vaikea ajoittaa ja ne voivat antaa epäselvän vastauksen kuten nyt sinulla. Taustalla on PCO:hon liittyvä hormonitoiminnan häiriö (LH hormonieritys on hieman koholla koko ajan, mutta selvää piikkiä ei tule). Tämä selviää tarkemmista tutkimuksista (verikokeista), jotka voidaan hyvin tehdä terveyskeskusksessa.
Koska lapsettomuuden perusteellisempi tutkimus ja hoito ovat erikoislääkärin hommaa, terveyskeskuksessa ei voida tehdä kovin paljon. Lääkärillä ei välttämättä ole kokemusta esimerkiksi Clomifen lääkityksen seurannasta.
Hyvä uutinen on, että olette saaneet lapsen ilman hoitoja. Se ennustaa jatkossa hyvää ja toivoa voi, ettei seuraavan raskauden alkuun menisi kovin kauan. Mutta kärsivällisyyttä teidän tilanteenne kyllä kysyy ja opettaa.
Kaikkea hyvää jatkoon toivottaen
Anne-Maria / Väestöliiton klinikat
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik113445MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar681868Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5411566Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin801178Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja61992Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33958Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt209872- 170823
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59816Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768