MAP-kirkko ei halua jäsenikseen köyhiä ja ongelmaisia

Pannari

Tämä varmistetaan kymmenysvaatimuksella. Temppeliin et pääse, jos et maksa. "Kannustetaan" pärjäämään itsenäisesti ilman kirkon (taloudellista) apua.

Toisekseen, MAP-kirkolla ei ole mitään sopan jakoa köyhille. Siinä kun on niin kätevä samalla kertoa evankeliumista, mutta kun ei niitä köyhiä kaivata...

31

130

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Haha... minä ja moni muu on joutunut tilanteeseen jossa piti valita kymmenykset tai ruoka... valitsin kymmenykset ja kummasti rahaa ilmestyi niin että pärjättiin hyvin. Monelle muulle on käynyt samoin.

• R. Sitia

Olen samoilla linjoilla nenadan kanssa. Kirkon keräämät rahat aiheuttavat köyhyyttä kirkon jäsenten keskuudessa. Kirkko nähdäkseni pitääkin jäsenensä köyhinä, koska köyhät tyytyvät vähempään ja ovat usein nöyrempiä auktoriteetteja kohtaan.

• pitänee paikkansa

Vanha sanonta kuuluu: 'hulluilla on halvat huvit.'

• Onpa outo kuvitelma: "MAP-kirkko ei halua jäsenikseen köyhiä ja ongelmaisia. Tämä varmistetaan kymmenysvaatimuksella. Temppeliin et pääse, jos et maksa." Kymmenykset ovat 1/10 vuotuisesta tulosta. Jos tuloja ei ole, niin ei tarvitse maksaa kymmenyksiäkään ja pienistäkin tuloista ne ovat vain 1/10. Ihmiset köyhtyvät aivan muista syistä. Alkoholiin ja tupakkaan kulutetaan keskimäärin enemmän kuin 10%. Kymmenysten maksusta voidaan myös vapauttaa, joten ne eivät ole ehto päästä temppeliin. - Kaikki ovat tervetulleita kirkkoon varallisuudesta riippumatta!

Eikö omaravaisuus ole sinusta arvokas tavoite?

• Soppaa&Soittoa

Teidän kannattaisi panostaa näihin vähäosaisiin. Opettaisitte heidät tulemaan toimeen omillaan eikä olemaan yhteiskunnan rasitteena. Kaikki voittaisivat. Eikun äkkiä soppa tulelle!

• Tms 1
        Soppaa&Soittoa kirjoitti:

Teidän kannattaisi panostaa näihin vähäosaisiin. Opettaisitte heidät tulemaan toimeen omillaan eikä olemaan yhteiskunnan rasitteena. Kaikki voittaisivat. Eikun äkkiä soppa tulelle!

No siihenhän kirkko juuri kannustaakin, tulemaan toimeen omillaan. Mitä omillaan pärjäämistä se on jos keitetään soppaa halukkaill, parempihan olisi keittää oma soppansa? Sitäkin toki saa jos apua vailla on.

• puuttuuko kauha?
        Tms 1 kirjoitti:

No siihenhän kirkko juuri kannustaakin, tulemaan toimeen omillaan. Mitä omillaan pärjäämistä se on jos keitetään soppaa halukkaill, parempihan olisi keittää oma soppansa? Sitäkin toki saa jos apua vailla on.

Silloin muuten olet mormonina tarjonnut apua vaille oleville soppaa?
        Sen kyllä tiedän, että suunsoiton osaat.

• Tms 1
        puuttuuko kauha? kirjoitti:

Lähes joka viikko pyydän ystäviä kotiini, ja tarjoan heille ruokaa. Moni heistä on vähissä rahoissa ja he tulevat mielellään. Eikä läheskään jokainen heistä ole edes mormoni. Uskonasioista keskustelemme suht harvoin, toki niistäkin jos jotain ilmenee, muista asioista sitäkin enemmän.

• ....
        puuttuuko kauha? kirjoitti:

Koskas sinä viimeksi olet auttanut??

• Tms 1

Tässä on taas aloituksena juttu josta huomaa, ettei kirjoittaja tunne lainkaan kirkkoa.
      En minä ole huomannut jäseninä erityisesti rikkaita, tai ihmisiä joilla ei olisi ongelmia.
      Jäsenistö on itseasiassa samanlainen poikkileikkaus suomalaisista kuin vaikkapa töissäni, paitsi ettei töissä ole ainuttkaan eläkeläistä ;-)

• tunnetko edes itse?

Mikään kysymys ei ole tyhmä, mutta vastauksista voidaan olla toista mieltä.

Jo kymmenysten maksaminen osoittaa sen, että kirkko vaatii jäseneltään sellaista rahauhrausta, johon kaikki eivät halua edes ruveta. Enemmänkin piedän mormonijäsentä vähän hölmönä, kun se antaa rahaa aikamoisen määrän olematta kiinnostunut rahojen tilityksestä ja kiäyttökohteista. Ainahan raha ja uskonto haiskahtaa helposti huijaukselta, koska siinä tavallaan vedotaan ihmisen 'hyväuskoisuuteen'. Eihän se ole ensimmäinen kerta, kun uskonjohtajat huijaavat herkkäuskoisia.

• Myös vastine
        tunnetko edes itse? kirjoitti:

Mikään kysymys ei ole tyhmä, mutta vastauksista voidaan olla toista mieltä.

Jo kymmenysten maksaminen osoittaa sen, että kirkko vaatii jäseneltään sellaista rahauhrausta, johon kaikki eivät halua edes ruveta. Enemmänkin piedän mormonijäsentä vähän hölmönä, kun se antaa rahaa aikamoisen määrän olematta kiinnostunut rahojen tilityksestä ja kiäyttökohteista. Ainahan raha ja uskonto haiskahtaa helposti huijaukselta, koska siinä tavallaan vedotaan ihmisen 'hyväuskoisuuteen'. Eihän se ole ensimmäinen kerta, kun uskonjohtajat huijaavat herkkäuskoisia.

voi olla tyhmä. Sinun oli.

• mikä on vastaus?
        Myös vastine kirjoitti:

voi olla tyhmä. Sinun oli.

Tottahan mormoneille ei ole edes oikeutta vastauksen antamiseen -
        kyllä teitä mormoneja vedetään kuin pässejä narusta.

• Kymmenykset ovat raamatullinen periaate. Miksi ihmetellään, että MAP-kirkossa ne ovat käytössä? Pikemmin tulisi ihmetellä miksi muut kristyt eivät toimi tuon periaatteen mukaan. Löytääkö joku selityksen?

Matt. 23:23
      "Voi teitä, lainopettajat ja fariseukset! Te teeskentelijät! Te maksatte kymmenykset jopa mintusta, tillistä ja kuminasta, mutta laiminlyötte sen, mikä laissa on tärkeintä: oikeudenmukaisuuden, laupeuden ja uskollisuuden. Näitä teidän pitäisi noudattaa, noita muitakaan unohtamatta. [3. Moos. 27:30; 4. Moos. 18:21 | 1. Sam. 15:22; Miika 6:8]
      Luuk. 11:42
      "Voi teitä, fariseukset! Te maksatte kymmenykset jopa mintusta ja ruudanlehdistä ja kaikista vihanneksista, mutta vähät välitätte oikeudenmukaisuudesta ja rakkaudesta Jumalaan. Näitähän teidän pitäisi noudattaa, eikä lyödä laimin noita muitakaan käskyjä. [Matt. 23:23 ]
      Luuk. 18:12
      Minä paastoan kahdesti viikossa ja maksan kymmenykset kaikesta, siitäkin mitä ostan.' [Matt. 9:14 | Matt. 23:23 ]
      Hepr. 7:2
      ja Abraham antoi hänelle kymmenykset kaikesta saaliistaan. Hän on ensinnäkin "vanhurskauden kuningas", mitä hänen nimensä merkitsee, ja lisäksi Salemin kuningas eli "rauhan kuningas".
      Hepr. 7:4
      Pankaa merkille, kuinka suuri hän on: kantaisämme Abrahamkin antoi hänelle kymmenykset, parhaimman osan sotasaaliistaan.
      Hepr. 7:5
      Niiden Leevin jälkeläisten, jotka on asetettu papeiksi, tulee lain käskyn mukaan kerätä kymmenykset kansalta, omilta veljiltään, jotka hekin ovat Abrahamin jälkeläisiä. [4. Moos. 18:21; 5. Moos. 18:1]
      Hepr. 7:6
      Mutta Melkisedek, joka ei ollut heidän sukuaan, otti kymmenykset Abrahamilta ja siunasi hänet, vaikka Abraham jo oli saanut Jumalan lupaukset. [Room. 4:13]
      Hepr. 7:8
      Edellisessä tapauksessa kymmenyksiä keräsivät kuolevaiset ihmiset, jälkimmäisessä kymmenykset otti mies, joka kirjoitusten todistuksen mukaan elää aina.
      Hepr. 7:9
      Jopa Leevikin, kymmenysten kerääjä, joutui Abrahamin välityksellä tavallaan maksamaan hänelle kymmenykset.

Uuden testamentin aikoina kymmenysten tilalla oli pyhityksen laki, jonka perusteella kaikki annettiin yhteiseen kassaan:

Ap. t. 2:44
      Uskovat pysyttelivät yhdessä, ja kaikki oli heille yhteistä. [Ap. t. 4:32,34-37]
      Ap. t. 4:32
      Koko uskovien joukolla oli yksi sydän ja yksi sielu. Kukaan ei pitänyt omanaan sitä, minkä omisti, vaan kaikki oli heille yhteistä. [Ap. t. 2:42-47]

MAP-kirkossa kymmenykset ovat kasvattaja pyhityksen lakiin siirtymistä varten.

• köyhä kuin rotta

Entä miten nykyään, kun valtio perii jo kaikesta moninkertaiset kymmenykset? Joillakin melkein puolet tuloista. Tuntuu kohtuuttomalta, että pitäisi antaa ne viimeiset ruokarahat sitten vielä kirkolle.

• köyhä kuin rotta kirjoitti:

Entä miten nykyään, kun valtio perii jo kaikesta moninkertaiset kymmenykset? Joillakin melkein puolet tuloista. Tuntuu kohtuuttomalta, että pitäisi antaa ne viimeiset ruokarahat sitten vielä kirkolle.

Verovaroja tarvitaan yhteisten asioiden hoitamiseen. Kunnallisvero saattaa olla moninkertainen valtionveroon nähden - minun kohdallani yli nelinkertainen. Näitä veroja maksoin 23% bruttotuloistani. Jos tuloja on vähän, on veroprosenttikin pienempi. On liioitellusti sanottu, että valtiolle maksetaan moninkertaiset kymmenykset. Tietenkin on välillisiäkin veroja. Paljon ansaitsevilla on varaa maksaa veroja ja kymmenyksiäkin.

• ei uskota hölmöjä
        Tapani1 kirjoitti:

Verovaroja tarvitaan yhteisten asioiden hoitamiseen. Kunnallisvero saattaa olla moninkertainen valtionveroon nähden - minun kohdallani yli nelinkertainen. Näitä veroja maksoin 23% bruttotuloistani. Jos tuloja on vähän, on veroprosenttikin pienempi. On liioitellusti sanottu, että valtiolle maksetaan moninkertaiset kymmenykset. Tietenkin on välillisiäkin veroja. Paljon ansaitsevilla on varaa maksaa veroja ja kymmenyksiäkin.

Mutta mutta: Ei kukaan varakaskaan halua, että häneltä huijataan uskonnon varjolla rahaa!!!! (Usein varakkaat pitävät rahapussinsa suun vielä tiukemmalla kuin vähemmän varakkaat).

• ei uskota hölmöjä kirjoitti:

Mutta mutta: Ei kukaan varakaskaan halua, että häneltä huijataan uskonnon varjolla rahaa!!!! (Usein varakkaat pitävät rahapussinsa suun vielä tiukemmalla kuin vähemmän varakkaat).

Maksamme kymmenykset uskon perusteella. Ei todellakaan ole kysysymys huijauksesta. Niin voi ajatella vain henkilö, jolla ei ole uskoa.

Alkukirkossa oli pyhityksen laki. Meillä on toistaiseksi vain kymmenykset:
        Ap.t. 5
        Ananias ja Safira

1 Muuan Ananias-niminen mies myi yhdessä vaimonsa Safiran kanssa maatilan,
        2 mutta pani vaimonsa tieten osan kauppahinnasta syrjään. Loput hän luovutti apostolien haltuun.
        3 Silloin Pietari sanoi: "Ananias, miksi olet antanut sydämesi Saatanan valtaan? Miksi yritit pettää Pyhää Henkeä ja jättää maatilan hinnasta osan itsellesi? [2. Kun. 5:26; Luuk. 22:3; Joh. 13:2]
        4 Tilahan oli sinun, kun et vielä ollut myynyt sitä, ja sinun olivat myös rahat, kun sen myit. Kuinka saatoit ryhtyä tällaiseen tekoon? Et sinä ole valehdellut ihmisille, vaan Jumalalle." [1. Tess. 4:8]
        5 Nämä sanat kuullessaan Ananias lyyhistyi kuolleena maahan, ja kaikki, jotka olivat tätä kuulemassa, joutuivat kauhun valtaan.
        6 Nuoret miehet kietoivat Ananiaan ruumiin vaatteeseen, kantoivat hänet ulos ja hautasivat hänet.
        7 Kolmisen tuntia myöhemmin tuli Ananiaan vaimo sisään, tapahtuneesta mitään tietämättä.
        8 Pietari kysyi häneltä: "Sano minulle, tähänkö hintaan te maatilan myitte?" "Niin, juuri siihen hintaan", vastasi nainen.
        9 Silloin Pietari sanoi: "Kuinka te yksissä tuumin ryhdyitte koettelemaan Herran Henkeä? Kuuletko askelia oven takaa? Ne, jotka hautasivat miehesi, kantavat täältä myös sinut."
        10 Siinä samassa nainen kaatui kuolleena Pietarin jalkoihin. Nuoret miehet tulivat sisään ja näkivät naisen kuolleen. He veivät hänet pois ja hautasivat hänet miehensä viereen.
        11 Kauhu valtasi koko seurakunnan ja kaikki jotka tästä kuulivat. [Ap. t. 2:43]

• köyhä kuin rotta
        Tapani1 kirjoitti:

Et vastannut kysymykseeni Tapani. Jos maksaisin kymmenyksiä, ne olisivat minun ruokarahani kaikkien muiden välttämättömien menojen jälkeen. Onko se sinusta kohtuullista?

• vaikka ostariin?
        köyhä kuin rotta kirjoitti:

Et vastannut kysymykseeni Tapani. Jos maksaisin kymmenyksiä, ne olisivat minun ruokarahani kaikkien muiden välttämättömien menojen jälkeen. Onko se sinusta kohtuullista?

Eihän tapani piittaa siitä riittävätkö rahasi. Hänestä on vain tärkeää, että kirkko saa rahaa. Eikä hän edes ole kiinnostunut siitä, mihin se map-kirkko rahan tilittää ja kenen taskuun päätyy.

• köyhä kuin rotta kirjoitti:

Jos kymmenysten vuoksi todella jäisit vaille ruokarahoja, niin saisit apua kirkon paastorahastosta.

• R. Sitia
        Tapani1 kirjoitti:

Jos kymmenysten vuoksi todella jäisit vaille ruokarahoja, niin saisit apua kirkon paastorahastosta.

"Jos kymmenysten vuoksi todella jäisit vaille ruokarahoja, niin saisit apua kirkon paastorahastosta."

Jopas on prioriteetit, kaiken lisäksi täysin epäraamatulliset. Raamatun mukaan kymmenyksiä maksettiin ylimääräisestä, ei siitä osasta minkä tarvitsee itselleen.

Toisekseen tuollainen on täysin turhaa ihmisten nöyryyttämistä vaatia heiltä maksuja, joiden seurauksena he joutuvat "kerjäämään" ruokarahaa.

• R. Sitia kirjoitti:

"Jos kymmenysten vuoksi todella jäisit vaille ruokarahoja, niin saisit apua kirkon paastorahastosta."

Jopas on prioriteetit, kaiken lisäksi täysin epäraamatulliset. Raamatun mukaan kymmenyksiä maksettiin ylimääräisestä, ei siitä osasta minkä tarvitsee itselleen.

Toisekseen tuollainen on täysin turhaa ihmisten nöyryyttämistä vaatia heiltä maksuja, joiden seurauksena he joutuvat "kerjäämään" ruokarahaa.

On omaa tulkintaasi, että kymmenykset maksettiin Raamatun mukaan ylijäämästä.
        Mal. 10
        6 -- Minä, Herra, en muutu, ettekä tekään, Jaakobin jälkeläiset, ole entisestänne muuttuneet. [Ps. 33:11; Jes. 46:10]
        7 Isienne ajoista asti te olette poikenneet käskyistäni ettekä ole noudattaneet niitä. Kääntykää minun puoleeni, niin minäkin käännyn teidän puoleenne, sanoo Herra Sebaot. Mutta te kysytte: "Mitä väärää me sitten olemme tehneet?" [Sak. 1:3]
        8 Voiko ihminen riistää jotakin Jumalalta? Sitä te kuitenkin yritätte. "Mitä me sinulta riistämme?" te kysytte. Kymmenyksiä ja uhrilahjoja! [Neh. 10:40, Neh. 13:10-13]
        9 Kirous on teidän osananne, koska te kaikki, koko kansa, petätte minua.
        10 -- Tuokaa täydet kymmenykset aarrekammioon, jotta temppelissäni olisi ruokaa. Koetelkaa minua tällä tavalla, sanoo Herra Sebaot. -- Silloin saatte nähdä, että minä avaan taivaan ikkunat ja vuodatan teille sateen runsaan siunauksen.
        11 Minä karkotan heinäsirkat mailtanne, ne eivät enää tuhoa peltojenne satoa, tarhojenne viiniköynnös ei jää hedelmää vaille, sanoo Herra Sebaot.
        12 -- Silloin kaikki kansat ylistävät teidän onneanne, sillä maanne on oleva ihana maa, sanoo Herra Sebaot.

• R. Sitia
        Tapani1 kirjoitti:

On omaa tulkintaasi, että kymmenykset maksettiin Raamatun mukaan ylijäämästä.
        Mal. 10
        6 -- Minä, Herra, en muutu, ettekä tekään, Jaakobin jälkeläiset, ole entisestänne muuttuneet. [Ps. 33:11; Jes. 46:10]
        7 Isienne ajoista asti te olette poikenneet käskyistäni ettekä ole noudattaneet niitä. Kääntykää minun puoleeni, niin minäkin käännyn teidän puoleenne, sanoo Herra Sebaot. Mutta te kysytte: "Mitä väärää me sitten olemme tehneet?" [Sak. 1:3]
        8 Voiko ihminen riistää jotakin Jumalalta? Sitä te kuitenkin yritätte. "Mitä me sinulta riistämme?" te kysytte. Kymmenyksiä ja uhrilahjoja! [Neh. 10:40, Neh. 13:10-13]
        9 Kirous on teidän osananne, koska te kaikki, koko kansa, petätte minua.
        10 -- Tuokaa täydet kymmenykset aarrekammioon, jotta temppelissäni olisi ruokaa. Koetelkaa minua tällä tavalla, sanoo Herra Sebaot. -- Silloin saatte nähdä, että minä avaan taivaan ikkunat ja vuodatan teille sateen runsaan siunauksen.
        11 Minä karkotan heinäsirkat mailtanne, ne eivät enää tuhoa peltojenne satoa, tarhojenne viiniköynnös ei jää hedelmää vaille, sanoo Herra Sebaot.
        12 -- Silloin kaikki kansat ylistävät teidän onneanne, sillä maanne on oleva ihana maa, sanoo Herra Sebaot.

Olet muuten oikeassa kymmenyksiä ei oteta ylijäämästä, mutta toisaalta niitä ei myökään kuulu antaa kirkolle vaan ne tulee nauttia itse Jumalalle pyhitetyssä paikassa oman perheen kesken. Mooseksen kymmenysten laki kuuluu siis näin:
        http://www.evl.fi/raamattu/1992/5Moos.14.html#o37
        5 Moos 14:22 "Luovuttakaa vuosittain kymmenykset kylvönne tuottamasta sadosta, kaikesta siitä, mikä kasvaa pelloillanne. 23 Teidän tulee syödä viljanne, viininne ja öljynne kymmenykset sekä nautojenne, lampaittenne ja vuohienne esikoiset Herran, Jumalanne, edessä siinä paikassa, jonka hän valitsee nimensä asuinsijaksi. Näin te opitte olemaan koko elinaikanne kuuliaisia Herralle, Jumalallenne. 24 Mutta jos matka on pitkä -- Herra näet siunaa teitä tekemällä alueenne laajaksi -- ettekä siksi kykene viemään kymmenyksiänne siihen paikkaan, jonka Herra, teidän Jumalanne, valitsee nimensä asuinsijaksi, 25 muuttakaa ne rahaksi, ottakaa rahat mukaanne ja menkää siihen paikkaan, jonka Herra, teidän Jumalanne, valitsee. 26 Ostakaa sillä rahalla kaikkea, mitä mielenne tekee, nautoja, lampaita ja vuohia, viiniä tai olutta tai muuta mieleistänne, ja syökää ja iloitkaa siellä perheinenne Herran, Jumalanne edessä. 27 Mutta keskuudessanne asuvaa leeviläistä älkää jättäkö osattomaksi, sillä hänellä ei ole omaa perintömaata.

28 "Joka kolmas vuosi teidän tulee jättää sadosta erottamanne vuotuiset kymmenykset omalle paikkakunnallenne, 29 niin että leeviläiset, joilla ei ole teidän keskuudessanne omaa perintömaata, sekä luonanne asuvat muukalaiset, orvot ja lesket saavat syödä itsensä kylläisiksi. Jos teette, kuten Herra, teidän Jumalanne, on käskenyt, hän siunaa teitä kaikissa toimissanne.

Huomaathan kuinka leeviläiset saavat kymmenykset vain joka kolmas vuosi. Leeviläisethän olivat se pappissuku eli voidaan katsoa organisoiduksi kirkoksi. Tämänkin perusteella MAP-kirkon kymmenysten keruu on epäraamatullista.

Se ylijäämästä kerättävä kymmenysjuttuhan olikin teidän omassa OL:ssä olikos luku 119 tai jotain, joten muistini teki tällä erää pienen harha-askeleen.

Oliskin mielenkiintoista kuulla miten MAP-kirkon johtajat suhtautuisivat siihen, etteivät enää saisikaan rahaa vaan kaikki jäsenet vain kävisivät kirkkorakennuksissa juhlimassa ja he saisivat sitten oman osansa noissa juhlissa tarjottavina ruokina ja juomina.

• R. Sitia kirjoitti:

Olet muuten oikeassa kymmenyksiä ei oteta ylijäämästä, mutta toisaalta niitä ei myökään kuulu antaa kirkolle vaan ne tulee nauttia itse Jumalalle pyhitetyssä paikassa oman perheen kesken. Mooseksen kymmenysten laki kuuluu siis näin:
        http://www.evl.fi/raamattu/1992/5Moos.14.html#o37
        5 Moos 14:22 "Luovuttakaa vuosittain kymmenykset kylvönne tuottamasta sadosta, kaikesta siitä, mikä kasvaa pelloillanne. 23 Teidän tulee syödä viljanne, viininne ja öljynne kymmenykset sekä nautojenne, lampaittenne ja vuohienne esikoiset Herran, Jumalanne, edessä siinä paikassa, jonka hän valitsee nimensä asuinsijaksi. Näin te opitte olemaan koko elinaikanne kuuliaisia Herralle, Jumalallenne. 24 Mutta jos matka on pitkä -- Herra näet siunaa teitä tekemällä alueenne laajaksi -- ettekä siksi kykene viemään kymmenyksiänne siihen paikkaan, jonka Herra, teidän Jumalanne, valitsee nimensä asuinsijaksi, 25 muuttakaa ne rahaksi, ottakaa rahat mukaanne ja menkää siihen paikkaan, jonka Herra, teidän Jumalanne, valitsee. 26 Ostakaa sillä rahalla kaikkea, mitä mielenne tekee, nautoja, lampaita ja vuohia, viiniä tai olutta tai muuta mieleistänne, ja syökää ja iloitkaa siellä perheinenne Herran, Jumalanne edessä. 27 Mutta keskuudessanne asuvaa leeviläistä älkää jättäkö osattomaksi, sillä hänellä ei ole omaa perintömaata.

28 "Joka kolmas vuosi teidän tulee jättää sadosta erottamanne vuotuiset kymmenykset omalle paikkakunnallenne, 29 niin että leeviläiset, joilla ei ole teidän keskuudessanne omaa perintömaata, sekä luonanne asuvat muukalaiset, orvot ja lesket saavat syödä itsensä kylläisiksi. Jos teette, kuten Herra, teidän Jumalanne, on käskenyt, hän siunaa teitä kaikissa toimissanne.

Huomaathan kuinka leeviläiset saavat kymmenykset vain joka kolmas vuosi. Leeviläisethän olivat se pappissuku eli voidaan katsoa organisoiduksi kirkoksi. Tämänkin perusteella MAP-kirkon kymmenysten keruu on epäraamatullista.

Se ylijäämästä kerättävä kymmenysjuttuhan olikin teidän omassa OL:ssä olikos luku 119 tai jotain, joten muistini teki tällä erää pienen harha-askeleen.

Oliskin mielenkiintoista kuulla miten MAP-kirkon johtajat suhtautuisivat siihen, etteivät enää saisikaan rahaa vaan kaikki jäsenet vain kävisivät kirkkorakennuksissa juhlimassa ja he saisivat sitten oman osansa noissa juhlissa tarjottavina ruokina ja juomina.

Kaikki ei pysy entisellään. Luontaistaloudessa elettiin toisin kuin nykyisin, joten ohjeetkin olivat toiset. Kävihän noista lainauksistakin ilmi, että leeviläiset eli kirkko sai osansa kymmenyksistä. Malakiassa sanotaan selvästi, että kymmenykset ovat kirkkoa varten:
        Mal. 3
        10. - Tuokaa täydet kymmenykset aarrekammioon, jotta temppelissäni olisi ruokaa.

Se oli tapa ilmaista, että kymmenyksillä hoidettiin kirkon taloutta.

• R. Sitia
        Tapani1 kirjoitti:

Kaikki ei pysy entisellään. Luontaistaloudessa elettiin toisin kuin nykyisin, joten ohjeetkin olivat toiset. Kävihän noista lainauksistakin ilmi, että leeviläiset eli kirkko sai osansa kymmenyksistä. Malakiassa sanotaan selvästi, että kymmenykset ovat kirkkoa varten:
        Mal. 3
        10. - Tuokaa täydet kymmenykset aarrekammioon, jotta temppelissäni olisi ruokaa.

Se oli tapa ilmaista, että kymmenyksillä hoidettiin kirkon taloutta.

Niin ja täydet kymmenykset Mooseksen lain mukaan olivat joka kolmas vuosi leeviläisille maksettava osuus ja muina vuosina nuo piti juhlia itse oman perheen kesken. Ei suinkaan 10% bruttotuloista. Ei Malakiassa muutettu mitään kymmenyksiin liittyvää kehotetaan vain noudattamaan lakia.

MAP-kirkon kymmenyksistä et saa raamatullisia et sitten mitenkään.

• R. Sitia kirjoitti:

Niin ja täydet kymmenykset Mooseksen lain mukaan olivat joka kolmas vuosi leeviläisille maksettava osuus ja muina vuosina nuo piti juhlia itse oman perheen kesken. Ei suinkaan 10% bruttotuloista. Ei Malakiassa muutettu mitään kymmenyksiin liittyvää kehotetaan vain noudattamaan lakia.

MAP-kirkon kymmenyksistä et saa raamatullisia et sitten mitenkään.

Kymmenykset ovat 10% vuotuisesta tulosta. Mitään muuta ohjetta ei ole, joten sanasi bruttotulosta on väärää vastustajien mielellään viljelemää vääristelyä tai väärinkäsitystä.

Nyt eletään tätä aikaa eikä luontaistaloudessa. Kaipa sinun on vaikea ymmärtää, että ilmoitus on jatkuvaa ja siinä otetaan huomioon se aika jossa eletään. Emme ole kaikessa Raamatussa sanotusta riippuvaisia.

• joku mättää pahasti
        Tapani1 kirjoitti:

Kymmenykset ovat 10% vuotuisesta tulosta. Mitään muuta ohjetta ei ole, joten sanasi bruttotulosta on väärää vastustajien mielellään viljelemää vääristelyä tai väärinkäsitystä.

Nyt eletään tätä aikaa eikä luontaistaloudessa. Kaipa sinun on vaikea ymmärtää, että ilmoitus on jatkuvaa ja siinä otetaan huomioon se aika jossa eletään. Emme ole kaikessa Raamatussa sanotusta riippuvaisia.

Mutta rahasta se map-kirkko on riippuvainen ja jokaisen köyhänkin ja vaivaisen pussista se sinun puheittesi mukaan vaatii vaikka onnettoman ruokarahat.

Ja sinäkään et siltä voi sulkea silmiäsi ja korviasi, että Amerikan mormonieliitti elää ölyrikkaasti erilaisin verukepalkkioin ja mormoniluentokorvauksin ihan suvuttain ja monessako polvessa jo johtajina?

Mormonit sijoittavat rahaa ostoskeskuksiin (City Greek ostari maksaa 5 Miljardia)
        ja kukas se sieltäkin saa voitot ja osingot ja palkkiot?

Silti toitotat ja painostat apsillekin ja ymmärtämättömille ihmisille kymmenysmaksujen tärkeyttä - jopa ruokarahastakin tai lasten viikkorahasta!
        Ja kun vielä korostetaan, että varastaa jumalalta ellei maksa kymmenyksiään!

• ätshii

Tapani.Häpeä.Olen jäsen etkä vastannut muitten kysymyksiin.

• Miksi et vastaa itse? En edes tiedä, mitä kysymyksiä tarkoitat. En lioin usko, että olisit muuta kuin mukajäsen. Eikö tämä sitäpaitsi ollut vastaukseni edellä olevaan kysymykseen:
        Tapani1
        16.4.2012 14:54

• Köyhien puolesta
        Tapani1 kirjoitti:

Miksi et vastaa itse? En edes tiedä, mitä kysymyksiä tarkoitat. En lioin usko, että olisit muuta kuin mukajäsen. Eikö tämä sitäpaitsi ollut vastaukseni edellä olevaan kysymykseen:
        Tapani1
        16.4.2012 14:54

Miksi nenadalla ei sitten ollut varaa syödä oikeaa ruokaa kuin vain viikonloppuisin, kun hän kuitenkin maksoi kymmenykset? Eikö kirkko antanutkaan paastorahastosta?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      22
      1801
    2. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      156
      1789
    3. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      348
      1528
    4. Mies profiloin sinut

Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.
      Ikävä
      211
      1133
    5. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      1128
    6. Mitä haluaisit

Tehdä kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      144
      1128
    7. Salainen kastekoulutus

Millainen on helluntailainen kastekoulutus ja kauanko se kestää ?
      Kaste
      285
      995
    8. Känsäkoura ja hotelli

Tietoa kuka ostanut?
      Kuhmo
      11
      985
    9. Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."

Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt
      Suomalaiset julkkikset
      4
      969
    10. Pirkanlinna yleisötapahtuma

Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks
      Ähtäri
      49
      928
    Aihe