menee liian hyvin

mikä neuvoksi

Mulla menee hyvin ja kaikki asiat on järjestyksessä, elän onnellista elämää eikä ole oikein mitään huoliakaan. Tai ehkä olen iloinen optimisti joka en osaa murehtia pienistä... Tuntuu että ystäväni ei oikein siedä sitä, ja se näkyy mm niin että hän ei koskaan osoita iloa jos minulle sattuu jotain kivaa, ja sen sijaan pyrkii sanomaan kaikesta jotain kriittistä ja vähättelemään. Hän saattaa vihjata, että minulla on kaikki liian täydellistä tai pääsen elämässä liian vähällä. Yritän välttää puhumasta ilonaiheistani ja jopa keksiä jotain valitettavaa elämästäni, että tasapaino säilyisi. Ei sekään tunnu hyvältä, koska ystävien kesken pitäisi voida purkaa myös onnellisia tunteita ja jaettu ilo on kaksinkertainen ilo.

En haluaisi ystävästä luopuakaan, mutta nyt tuntuu että se kestää vain sillä ehdolla että sepittelen välillä synkkiä asioita ja keksittyjä huolia änelle kerrottavaksi ja salaan kaiken mukavan elämästäni. Ei kai sen niinkään pitäis mennä?

20

781

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Petetty kaveri

Tuttu juttu. Jos menee hyvin, kovin harva siitä iloitsee. Minun kohdalleni ei ole sattunut kuin äiti joka on iloinen puolestani. Jopa sellaiset, joilla on itsellä varmasti paljon paremmin asiat kuin minulla, jaksavat olla ikäviä. En oikein ymmärrä mitä minulla sellaista on mitä heillä ei.

Siitäpä syystä kaverisuhteet on jääneetkin, valitettavasti. Koitan sopeutua olemaan ilman ystäviä, mutta ei se ole helppoa.

Parempi kuitenkin näin kuin elää jatkuvasti varpaillaan ja tukahduttaa itseään.

Tosiystävää tuskin koskaan tulen saamaan.

• Hyvä ihminen

Voimia!

• jajatuksia

Ystäväsi ei osaa nähdä ilonaiheita elämässäsi, mutta pitäisikö? Ne eivät kosketa häntä ja voi olla kohtuutonta vaatia, että hän suhtautuisi muiden elämän asioihin kovin tunteellisesti. Jos saat vaikka uuden työpaikan ja ystävä on työtön, hänen on vaikea iloita työstäsi aivan ymmärettävästi. Hänellä ei ole kiinnekohtaa eikä tunnesidettä niihin asioihin, mitkä on sinulle iloisia. Hän ei välttämättä tiedä, miltä tuntuu iloita jostakin asioista, jos hänellä ei ole niitä. Vaikea sitä on vaatiakaan. Jos ystävän omat murheet ovat päällimmäisiä, niiden yli ei näy sinun ilosi.
      Jos ystävä vihjaa ja miksi edes vihjaa ja ei sano suoraan, että asiasi ovat täydellisesti ja hyvin. Kyllä sen voi sanoa suoraan. Eihän sen vihjauksenkaan tarvitse loukata sinua, jos asiat todella niin ovat. Jos pääset elämässä vähällä, niin ehkä se on aivan totta.

Ei teillä tunnu olevan mitään yhteistä. Jos sinun elämässäsi ei ole mitään tarttumapintaa, ei mitään, mikä tekee sinusta inhimillisen oloisen ja helposti lähestyttävän, ei siihen mikään tai kukaan tartukaan. Lisäksi ystäväsi ei voi nähdä sinua ja häntä tasa-arvoisena ihmisenä. Voi olla, että hän jopa alitajiusesti saattaa ajatella, että halveksit häntä ja hänen elämäänsä. Toisaalta jos ystävän elämä on vaikeaa ja sinun helppoa, ei ystäväsi ehkä arvosta niitä asioita, mitkä sinun mielestäsi pitäisi huomata ja jotka ovat sinusta merkittäviä.

Jos ystävä sanoo jostain asiasta kriittistä tai vähättelevää, se on hänen keinonsa suhtautua asiaan, jotta ei iskisi kateuden peikko. Tai sitten hänestä ne asiat eivät ole tärkeitä. Tai ne olisivat hänellekin varmasti tärkeitä ja tarpeellisia, mutta koska niitä ei ole, niihin on oman korvienvälin vuoksi otettava asenne:"tuosta ja tästä asiasta en voi välittää eikä se voi eikä saa merkitä minulle liikaa, koska en voi sitä asiaa toteuttaa tai saada." Muuten tilanne on sietämmättömän kurja.

Jos ystävyyssuhde on hajotakseen, anna sen hajota, jos se ei miellytä. Turha siinä on silloin molempien olla, kun se ei perustu mihinkään aitoon tunteeseen.

• huomattu on

Toisia yksinkertaisesti vituttaa se, jos läheisellä menee vaihteeksi hyvin ja on onnellinen. Siitähän ne tosiystävät tunnistaa, että suovatko he onnea "ystävilleen." Vaikka ei varsinaista tunnesidettä olisikaan toisen ilon aiheeseen, voi silti olla puhtaasti iloinen, että edes jollakulla onnistuu ja menee hyvin, jos ei itsellään juuri silloin.

• 18+11

Niin ja käänätäen, jos toisella menee oikeasti huonosti, niin siitä varmaan tuntuu tosi pahalta, jos se ystävä vaan kehuu jatkuvasti omilla onnistumisillaan. Ei pidä potkia maassa makaavaa... Hyvän ystävän luulisi ymmärtävän, onko toinen sellaisessa tilassa, jossa hänen on mitenkään mahdollista tulla iloiseksi toisen onnesta.

Esim. vaikka toinen on ollut vuoden työttömänä ja koittanut etsiä töitä joka paikasta ja tulet iloisena sanomaan, että vaihdoit parempaan työpaikkaan kun edellinen alko vit*ttamaan. Se toinen on toki varmaan iloinen puolestasi, mutta samanaikaisesti varmaan tuntuu siltä kuin pyörittäisit puukkoa haavassa. Ei varmaan kannata odottaa, että toinen hyppisi riemusta onnistumisesi ansiosta.

Mutenkin. Kyllä onistujilla aina ystäviä riittää, mutta koitappa ajautua muutaman vuoden epäonnistumiskierteeseen ja sitten ne tosiystävät vasta punnitaan. Harvassa on ihmiset, jotka jaksaa olla seurana, kun koskaan ei ole mitään hyvää kerrottavaa. Jatkuvasti saa olla valehtelemassa, että kaikki on ihan ok, vaikkei olisikaan.

Ei sun mun mielestä pidä alkaa valehtelemaan, että menee huonosti, jos ei mene huonosti. Mutta koita vähän aistia ystäviesi mielialoja ja miettiä mikä on kivaa jutustelua ja mikä alkaa kuulostaa siltä, että tärkeilet omilla onnistumisillasi. Joillain ihmisillä kun on vain tapana kaunistella asioita vain näyttääkseen paremmilta kuin toiset ja jatkuva omien onnistumisten esille tuominen voi alkaa vaikuttaa toisesta siltä, että yrität vain osoittaa kaikille omaa paremmuuttasi ja saada muita näyttämään huonommilta kuin sinä itse. Etenkin jos sillä toisella on huono vaihe omassa elämässä, niin ei kannata odottaa ihan liikaa empatiaa toiselta. Jos omassa elämässä ei ole yhtään asiaa, mikä tekisi iloiseksi tai onnelliseksi, on tosi vaikea olla iloinen toisen puolesta, ainakaan niin selvästi, että se näkyisi ulospäin..

• Hyvä ihminen

Tuttu tunne. Kirjoituksesi on kuin suoraan kynästäni!

Eräs ystäväni oli sairaalloisen kateellinen ja ITSEKÄS persoona, eikä hän siitä miksikään muuttunut, vaikka usein muuta antoikin ymmärtää. Kohtalosi on tod.näk. ystävyyden kuihtuminen, jos et pian päädy takaisin ystäväsi mieleiseen rooliin, eli pois huipulta. Kokemusta on.
      Kateus tuhoaa parhaankin ystävyys-suhteen, niin se menee. Lääkettä ei ole. Ihan lapsellista, mutta totta kuin kuolema.

Eli luulemna että ystäväsi pitää siis itseään niin sairaalloisen paljon ylempiarvoisena, ettei voi sietää nousuasi. Tietysti koska tämä on äärimmäisen itsekäs. Itsekkyys kun kuuluu tälläisten kavereiden pääolemukseen.

Hän on myös mahd. ollut tietämättäsi äärimmäinen manipuloiva ja hoitanut, ennen nousukauttasi hyvänolontunteensa ylläpitämistä levittäen "silkkaa ******" selkäsi takana ja sitten kun statusarvosi ylitti tämän sietorajan, alkoi lapsellinen piikittely vuotamaan tämän epärehellisiiltä huuliilta, kuin myrkky käärmeen suusta.
      Tätä mahdollista tosiseikkaa et ehkä ole kuitenkaan itse huomannut kun et ole osannut koko asiaa hyväuskoisena ottaa huomioon. Eikä seläntakana tapahtuvat tarinoinnit aina kovin helposti korviin kantaudukaan.
      Itse olen kuitenkin kuullut näitä uskomattomia perättömyyksiä, jotka ovat sitten paljastuneet minulle täysin odottamattomiilta tahoilta, tai paikoista. Lähempää kuin osasit koskaan kuvitellakkaan.

Kokemusta on näistä kaheleista oikein kiitettävästi, että tiedän mistä ihmistyypistä puhun! Tälläisten ihmisten makuun ei siis tod. ole se, että sinulla pyyhkii hyvin. Sairasta.

Suosittelenkin vähintään pitämään pidempää taukoa kyseiseen "ystävään" ja olemaan sillävalin tekemisiissä vaikka muiden ystävien parissa oikein olan takaa.
      Ja jos ei "ystävästä" ala kuulua harkitset tarkoin soitatko tälle vai miten toimit.

Voimia ja oikein hyvää tulevaa kesää, yhdestä surkeasta ystävästä huolimatta!

• Keissa

Älä sepittele valheita. Iloitse siitä että sinulla menee hyvin. Jospa tämä on se sinun pikkumurheesi: kun menee hyvin niin sinulla on voimia ja resusseja olla toisen rinnalla jolla ei mene ihan niin hyvin. MItään kateutta ja itsesääliä ei kuitenkaan kannatata jäädä ruokkimaan.

• Niintainäin

Minulla ei koskaan ole ollut väliä olenko huippuhommassa vai en. Molemmat ääripäät on koettu. Huippuhommissa kavereita oli, työttömänä ei :) Kas kummaa! Miten mahdoin muuttua tällä välillä?? En mitenkään, minusta ei saa vain enää hyötyä työn kautta enkä enää kulje seurapiireissä, jonne voisi niin sukkelasti kiipiä kauttani.
      Nyt on ollut aikaa miettiä asioita ja paljon on selvinnytkin. Yhden johtopäätöksen kautta en tietenkään ole näitä analyysejä tehnyt. Aikaa on ollut ja monia asioita tapahtunut. Yhden, kaksi juttua menee läpi, mutta ei enää 10:tä.
      Tämä nyt on hieman ohi aiheen, mutta jos olet hyvä, saat kateutta. Jos olet ihminen, josta ei hyödy, olet ilmaa.
      Parempi ilmaa kuin illa hyväksikäytetty. Nykymaailmassa ei todellisia ystäviä ole. Ne, joiden kuvittelet olevan, näyttelevät - jopa vuosia!

Kel onni on, se onnen kätkeköön!

• fggffdfdf

Niintainäin, samaan olen taipuvainen uskomaan minäkin. Ikävä joutua kallistumaan kyynisyyden puoleen, mutta pääosin kuitenkin näin.

Vielä kuitenkin uskon, että aitojakin ihmisiä, jotka kykenevät aitoon ystävyyteen on olemassa. Itse ainakin kuulun näihin, jotka katsovat sitä ihmistä, aitoa persoonaa statuksien ja roolien takana.

Itse en pyrkisi kenenkään "ystäväksi" vain ja ainoastaan hyötymistarkoituksessa ja kusipäätä en katselisi, vaikka kuinka hyödyllinen saattaisi minulle olla. Joten kai muitakin kaltaisiani on?

Itse en myöskään kadehdi, mutta monet, niin monet kadehtivat! Vaikea löytää kateudesta vapaita ihmisiä, jotka kykenevät iloitsemaan toisen onnesta. Mutta uskon näitä olevan - hyvin harvassa tosin.

Minäkin olen sitä mieltä että se oma onni kannattaa kätkeä! Niin välttyy kateudelta ja monilta välirikoilta!
        "Kel onni on, se onnen kätkeköön!" Niin totta! Vain hullu leveilee menestyksellään ja saa näin kaikkien kirot ja pahansuopaisuuden niskaansa, menettää kaikki ystävänsä ja saa koko lähipiirinsä toivomaan ja jopa pyrkimään siihen että tuon onnensa menettää! Näin on, ainakin Suomessa, kateellisen kansan keskuudessa!

• Hyvä ihminen
        fggffdfdf kirjoitti:

Niintainäin, samaan olen taipuvainen uskomaan minäkin. Ikävä joutua kallistumaan kyynisyyden puoleen, mutta pääosin kuitenkin näin.

Vielä kuitenkin uskon, että aitojakin ihmisiä, jotka kykenevät aitoon ystävyyteen on olemassa. Itse ainakin kuulun näihin, jotka katsovat sitä ihmistä, aitoa persoonaa statuksien ja roolien takana.

Itse en pyrkisi kenenkään "ystäväksi" vain ja ainoastaan hyötymistarkoituksessa ja kusipäätä en katselisi, vaikka kuinka hyödyllinen saattaisi minulle olla. Joten kai muitakin kaltaisiani on?

Itse en myöskään kadehdi, mutta monet, niin monet kadehtivat! Vaikea löytää kateudesta vapaita ihmisiä, jotka kykenevät iloitsemaan toisen onnesta. Mutta uskon näitä olevan - hyvin harvassa tosin.

Minäkin olen sitä mieltä että se oma onni kannattaa kätkeä! Niin välttyy kateudelta ja monilta välirikoilta!
        "Kel onni on, se onnen kätkeköön!" Niin totta! Vain hullu leveilee menestyksellään ja saa näin kaikkien kirot ja pahansuopaisuuden niskaansa, menettää kaikki ystävänsä ja saa koko lähipiirinsä toivomaan ja jopa pyrkimään siihen että tuon onnensa menettää! Näin on, ainakin Suomessa, kateellisen kansan keskuudessa!

"Vaikea löytää kateudesta vapaita ihmisiä, jotka kykenevät iloitsemaan toisen onnesta. "

Niin totta tuo! Itse kykenen iloitsemaan toisten onnesta, vaan toisinpäin ei tunnu vastakaikua tapahtuvan. Ihmiset ovat niin materialisoituneet, että vain massilla ja toisen omaisuudella on enää väliä.
        Pitäisi omistaa vanha lada ja asua kurjasti, niin ystäviä pursuaisi ikkunoista ja oviista.

Kateus on vakava sairaus, mutta missä hoito? Psykoterapia, vai lääkitys, mikä turruttaisi kateudentunnetta?

"Kel onni on, se onnen kätkeköön!" Tottahan tuo! Lottovoitolla ei tee mitään, jos haluaa säilyttää "ystävät".

• fggffdfdf
        Hyvä ihminen kirjoitti:

"Vaikea löytää kateudesta vapaita ihmisiä, jotka kykenevät iloitsemaan toisen onnesta. "

Niin totta tuo! Itse kykenen iloitsemaan toisten onnesta, vaan toisinpäin ei tunnu vastakaikua tapahtuvan. Ihmiset ovat niin materialisoituneet, että vain massilla ja toisen omaisuudella on enää väliä.
        Pitäisi omistaa vanha lada ja asua kurjasti, niin ystäviä pursuaisi ikkunoista ja oviista.

Kateus on vakava sairaus, mutta missä hoito? Psykoterapia, vai lääkitys, mikä turruttaisi kateudentunnetta?

"Kel onni on, se onnen kätkeköön!" Tottahan tuo! Lottovoitolla ei tee mitään, jos haluaa säilyttää "ystävät".

"Pitäisi omistaa vanha lada ja asua kurjasti, niin ystäviä pursuaisi ikkunoista ja oviista."

Minä taas luulen, että sekään ei sitten olisi hyvä. Silloin pidettäisiin taas sitten nolona, säälittävänä luuserina, jota ei haluta eikä edes kehdata tuntea. Näin ainakin suurin osa, pinnalliset ihmiset tuppaavat reagoimaan toisen köyhyyteen. "Niin tai näin, aina väärinpäin!"

"Kateus on vakava sairaus, mutta missä hoito? Psykoterapia, vai lääkitys, mikä turruttaisi kateudentunnetta?"

Itse uskon, että vain se, että tunnustetaan kateus synniksi, yhdeksi seitsemästä kuolemansynnistä olisi vastaus. Nythän kateutta pidetään luonnollisena asiana, tunteena jolle ei muka voi mitään, ja joka on jopa hyvä asia kannustaessaan ihmisiä pyrkimään eteenpäin elämässään.
        Kun kateus tunnustetaan synniksi, pahuudeksi, jota vastaan täytyy taistella, ja joka täytyy pyrkiä kuolettamaan itsessään pyrkimällä siitä pois, hyvään, tämä on avain! Itse ainakin olen sitä mieltä, että kateudelle täytyy antaa sisäisesti lupa, sen valtaan täytyy antautua ja tällöin se kasvaa, saa lisää voimaa ja ottaa lopulta kokonaan valtaansa.
        Mutta kun tahdonvoimalla päättää, että minä en kadehdi ja pyrin iloitsemaan toisen onnesta ja päätän olla kadehtimatta, se lakkaa vaivaamasta. Ymmärrän, että toinen on tehnyt onnensa eteen kovasti töitä, kun taas minä itse en ole tätä asiaa edes tavoitellut ja sitäpaitsi, jos tuo toinen onnensa menettäisi, ei se silloin siirtyisi minunkaan osakseni. Päinvastoin, nyt kun tuo onni on ystävälläni, minäkin voin siitä iloita ja ehkä ystäväni antaa minunkin siitä jotenkin päästä osalliseksi kun hänellä se rikkautena on, niin tämän kun pitää mielessään, kateudesta luopuminen ja toisen puolesta iloitseminen on helppoa! Monet ihmiset ainakin haluavat jakaa omasta hyvästään muille. Ystävät, jotka ovat hankkineet omakotitalon, ovat alkaneet pitää grillibileitä pihallaan, varakas alkanut jakamaan kalliita lahjoja ystävilleen... Eri asia sitten sairaalloisen pihit ihmiset, jotka eivät halua, että kukaan pääsee heistä "hyötymään" millään tavalla, vaan haluavat lesoillen aiheuttaa kateutta tuttaviinsa. Ystävien menetyksen tuollaiset tyypit kyllä ansaitsevatkin.

"Kell onni on, se onnen kätkeköön!" Tottahan tuo! Lottovoitolla ei tee mitään, jos haluaa säilyttää "ystävät".

Olen miettinyt aivan samaa. Että jos saisin lottovoiton, en uskaltaisi siitä kenellekään kertoa. Jos se tulisi ilmi, menettäisin varmastikin kaikki ystäväni ja kaikki jotka siitä kuulisivat suhtautuisivat minuun varmasti vihamielisesti sen jälkeen. Joidenkin olen kuullut jopa suoraan sanoneen, etteivät voisi olla enää lottovoittajan kavereita, koska olisivat niin sairaan kateellisia.
        Myös lottovoittajien kertomuksia lukeneena tiedän, että paljon tällaisia kohtaloita on lottovoittajilla ollut, että kaikki ystävät ovat jättäneet. Jopa tuntemattomat sylkeneet kadulla päin.

• Hyvä ihminen
        fggffdfdf kirjoitti:

"Pitäisi omistaa vanha lada ja asua kurjasti, niin ystäviä pursuaisi ikkunoista ja oviista."

Minä taas luulen, että sekään ei sitten olisi hyvä. Silloin pidettäisiin taas sitten nolona, säälittävänä luuserina, jota ei haluta eikä edes kehdata tuntea. Näin ainakin suurin osa, pinnalliset ihmiset tuppaavat reagoimaan toisen köyhyyteen. "Niin tai näin, aina väärinpäin!"

"Kateus on vakava sairaus, mutta missä hoito? Psykoterapia, vai lääkitys, mikä turruttaisi kateudentunnetta?"

Itse uskon, että vain se, että tunnustetaan kateus synniksi, yhdeksi seitsemästä kuolemansynnistä olisi vastaus. Nythän kateutta pidetään luonnollisena asiana, tunteena jolle ei muka voi mitään, ja joka on jopa hyvä asia kannustaessaan ihmisiä pyrkimään eteenpäin elämässään.
        Kun kateus tunnustetaan synniksi, pahuudeksi, jota vastaan täytyy taistella, ja joka täytyy pyrkiä kuolettamaan itsessään pyrkimällä siitä pois, hyvään, tämä on avain! Itse ainakin olen sitä mieltä, että kateudelle täytyy antaa sisäisesti lupa, sen valtaan täytyy antautua ja tällöin se kasvaa, saa lisää voimaa ja ottaa lopulta kokonaan valtaansa.
        Mutta kun tahdonvoimalla päättää, että minä en kadehdi ja pyrin iloitsemaan toisen onnesta ja päätän olla kadehtimatta, se lakkaa vaivaamasta. Ymmärrän, että toinen on tehnyt onnensa eteen kovasti töitä, kun taas minä itse en ole tätä asiaa edes tavoitellut ja sitäpaitsi, jos tuo toinen onnensa menettäisi, ei se silloin siirtyisi minunkaan osakseni. Päinvastoin, nyt kun tuo onni on ystävälläni, minäkin voin siitä iloita ja ehkä ystäväni antaa minunkin siitä jotenkin päästä osalliseksi kun hänellä se rikkautena on, niin tämän kun pitää mielessään, kateudesta luopuminen ja toisen puolesta iloitseminen on helppoa! Monet ihmiset ainakin haluavat jakaa omasta hyvästään muille. Ystävät, jotka ovat hankkineet omakotitalon, ovat alkaneet pitää grillibileitä pihallaan, varakas alkanut jakamaan kalliita lahjoja ystävilleen... Eri asia sitten sairaalloisen pihit ihmiset, jotka eivät halua, että kukaan pääsee heistä "hyötymään" millään tavalla, vaan haluavat lesoillen aiheuttaa kateutta tuttaviinsa. Ystävien menetyksen tuollaiset tyypit kyllä ansaitsevatkin.

"Kell onni on, se onnen kätkeköön!" Tottahan tuo! Lottovoitolla ei tee mitään, jos haluaa säilyttää "ystävät".

Olen miettinyt aivan samaa. Että jos saisin lottovoiton, en uskaltaisi siitä kenellekään kertoa. Jos se tulisi ilmi, menettäisin varmastikin kaikki ystäväni ja kaikki jotka siitä kuulisivat suhtautuisivat minuun varmasti vihamielisesti sen jälkeen. Joidenkin olen kuullut jopa suoraan sanoneen, etteivät voisi olla enää lottovoittajan kavereita, koska olisivat niin sairaan kateellisia.
        Myös lottovoittajien kertomuksia lukeneena tiedän, että paljon tällaisia kohtaloita on lottovoittajilla ollut, että kaikki ystävät ovat jättäneet. Jopa tuntemattomat sylkeneet kadulla päin.

Hieno kirjoitus, kaikenkaikkiaan!

"Myös lottovoittajien kertomuksia lukeneena tiedän, että paljon tällaisia kohtaloita on lottovoittajilla ollut, että kaikki ystävät ovat jättäneet. Jopa tuntemattomat sylkeneet kadulla päin."
        Sylkeneet kadulla päin? Uskomatonta, mitä tyhjänpäiväistä kiukkua moinen!

Tuollainen tuntuu todellakin sairaalta. Eritoten siksi kun ei itse tunne kateutta oikein ketään kohtaan. Tai ei sitä ainakaan itse tiedosta.

Luulen, että ihminen joka on tyytyväinen itseensä ja elämiseensä, ei tämä koe tarvetta olla kateellinen muille, tai jotakin tuonne päin.
        Jos taas kaverilla on jotakin, mitä olisi itselläkin pitänyt olla tai on, synnyttää tämä mielenhäiriötilan nimeltä: kateus.
        Kuvitella voisikin, että kateuteen pahasti sairastuneen mielen voisi saada tasapainoon oikealla lääkityksellä. Mutta kukapa sitä ostaisi, ja toisekseen kuka pystyy ylipäänsä myöntämään tämän naurettavan lapsellisen puolensa itsessään.

Jos kyseessä olisi siis mielensairaus, olisi se sellaisista, ehdottomasti yleisin. Yleinen kuin talitiainen. Oikea kansantauti, jokatapauksessa!

• odokkjhg
        fggffdfdf kirjoitti:

Nämäkin sanat voi tulkita niin monin eri tavoin! Huomatkaa se.

Kateuttahan monet pitävät syntinä tai muuten todella alhaisena tunteena (ja alhainen tunne se toki onkin). Mutta juuri nämä ihmiset ovat usein niitä, jotka sanovat että "EN MINÄ OLE KATEELLINEN IHMINEN". Eli kieltävät täysin tuntevansa koskaan kateutta. Näin ollen heidän oma kateutensa pääsee kasvamaan myrkylliseksi, johtaen esim. kateuden kohteen vähättelyyn ja alentamiseen.

Siksi on niin tärkeää myöntää että kateus on "luonnollinen tunne". Sehän ei tarkoita sitä ettei kateudelle voi tehdä mitään, vaan sitä että ihan jokainen tuntee ajoittain kateutta, niin kuin kaikkia muitakin tunteita. Kateus on tunne! Joka kiellettynä kasvaa tuhoisiin mittoihin. Kertoo kypsyydestä, että pystyy myöntämään itselleen tuntevansa tätä alhaista tunnetta. Kateuden tunteen voi kääntää voimavaraksi miettimällä, miten voisi itse pitää omista tarpeistaan parempaa huolta. Halpamaista on sortua "hoitamaan" kateuttaan vihaamalla kateuden kohdetta.

Kateuden julistaminen synniksi tekisi ihmisille entistäkin vaikeammaksi myöntää tuntevansa kateutta. Siksi todella huono idea.

• Been there
        odokkjhg kirjoitti:

Nämäkin sanat voi tulkita niin monin eri tavoin! Huomatkaa se.

Kateuttahan monet pitävät syntinä tai muuten todella alhaisena tunteena (ja alhainen tunne se toki onkin). Mutta juuri nämä ihmiset ovat usein niitä, jotka sanovat että "EN MINÄ OLE KATEELLINEN IHMINEN". Eli kieltävät täysin tuntevansa koskaan kateutta. Näin ollen heidän oma kateutensa pääsee kasvamaan myrkylliseksi, johtaen esim. kateuden kohteen vähättelyyn ja alentamiseen.

Siksi on niin tärkeää myöntää että kateus on "luonnollinen tunne". Sehän ei tarkoita sitä ettei kateudelle voi tehdä mitään, vaan sitä että ihan jokainen tuntee ajoittain kateutta, niin kuin kaikkia muitakin tunteita. Kateus on tunne! Joka kiellettynä kasvaa tuhoisiin mittoihin. Kertoo kypsyydestä, että pystyy myöntämään itselleen tuntevansa tätä alhaista tunnetta. Kateuden tunteen voi kääntää voimavaraksi miettimällä, miten voisi itse pitää omista tarpeistaan parempaa huolta. Halpamaista on sortua "hoitamaan" kateuttaan vihaamalla kateuden kohdetta.

Kateuden julistaminen synniksi tekisi ihmisille entistäkin vaikeammaksi myöntää tuntevansa kateutta. Siksi todella huono idea.

"Kateuttahan monet pitävät syntinä tai muuten todella alhaisena tunteena (ja alhainen tunne se toki onkin). Mutta juuri nämä ihmiset ovat usein niitä, jotka sanovat että "EN MINÄ OLE KATEELLINEN IHMINEN". Eli kieltävät täysin tuntevansa koskaan kateutta. Näin ollen heidän oma kateutensa pääsee kasvamaan myrkylliseksi, johtaen esim. kateuden kohteen vähättelyyn ja alentamiseen."

Paskaa! Kyllä on olemassa kateudesta vapaita ihmisiä! Pienen kateuden pistonhan jokainen joskus tuntee sydämessään, mutta toiset pystyvät tuona hetkenä, jona pitää päättää, ryhtyäkö kadehtimaan toista vai päättääkö iloita toisen puolesta ja tiedostaa, ettei tuo hyvä ole itseltä pois, vaan valitsemaan sen toisen puolesta iloitsemisen. Ja pysymään siinä.

Eli kyllä kaikki joskus tuntevat kateuden piston, mutta olennaista on se, mitä sille tekee. Antautuuko kateellisten ajatusten ja kateuden tunteen valtaan, vai muistaako, ettei olisi itse kuitenkaan sinne Egyptinmatkalle lähdössä, vaikkei se kaveri sinne nyt sitten pääsisikään lähtemään.

Toisaalta ymmärrän kateellisiakin. Olisihan se varmasti rankkaa ja aika kauheaa, jos itse olisi omaan ulkonäköönsä tyytymätön, paino-ongelmien kanssa painiskeleva perunanenäinen tavisnainen, ja ystävänä sitten supernaisellinen miestenunelma-keijukainen, joka vaan ihan luonnostaan pysyy laihana, vaikka söisi mitä, ja joka nyt vaan kaikin tavoin on niin täydellinen ja ihana, kaikkea sitä mitä itse ei ole, mutta haluaisi olla. Onhan se siinä tilanteessa oikeastaan kai luonnollistakin tuntea kateutta, mutta ikävää kun muuten hyvä ja alunperin kaunis ystävyyssuhde menee ulkonäköasioiden takia pilalle.

• Kell onnekkuus on
        fggffdfdf kirjoitti:

Erikoista. Itse tykkään jokaisessa luokassa eläviistä samalla mitalla. Usein kaikkein köyhimmät ovatkin olleet mukavimpia ihmisiä, mutta ongelmia en ole kokenut rikkaimpienkaan ystävien keskuudessa. Olenkohan jotenkin helpommin hyväksyttävä persoona tai jotakin?
        Olen kyllä huomannut sen miten moni varakas ystävä sorsii noita köyhempiä, mutta en ymmärrä miksi?

• mistä tunnet sä ystä

Kateus keksii tehokkaat keinot pilata toiselta ilot.
      Joskus ihmettelin, miksi hyvin toimeentulevat ihmiset aina valittelevat rahapulaa tai milloin mitäkin, vaikka todellisuudessa heidän asiansa on hyvin. Mutta kateuden pelkohan heitä tietysti ohjaa! Jos huomaan että joku on sillä tavalla varovainen, olen pahoillani - pelkääkö hän minun tulevan kateelliseksi!

Olen myös kuullut ihmisten sanovan että jonkun kanssa ei voi olla tekemisissä siksi että se on niin paljon paremmissa varoissa. Tai että jotain ei hyväksytä ystäväpiiriin siksi että sillä menee paremmin kuin muilla.

Aina sanotaan, että tosi ystävä on rinnallasi vaikeuksien kohdatessa. Mutta siinä vasta ystävyys punnitaan, kestääkö se toisen osapuolen menestystä!

• kateudesta

Ei ihan kuulu aiheeseen, mutta kerron, miten itse vältän olemasta kateellinen. Yritän olla tyytyväinen omiin asioihini ja huomioin elämässäni asioita jotka tekevät minut onnelliseksi. Sellaisia mahtuu jokaisen elämään! Jos ei muuta, niin onnellinen voi olla vaikka luonnosta tai mielenkiintoisista kokemuksista. Jos joku saa vaikka paljon rahaa, se ei ole minulta pois kuitenkaan

Luulisin, että jos kateutta hoidetaan terapialla, siinä myös pyrittäisiin tällaiseen ajattelutapojen muuttamiseen. Ajatukset myös pois itsestä ja eläytymistä toisten ihmisten tilanteisiin. Sellaista itsehoitoa voi tehdä myös omin päin

• Pyllystä jos menesty

"Myös lottovoittajien kertomuksia lukeneena tiedän, että paljon tällaisia kohtaloita on lottovoittajilla ollut, että kaikki ystävät ovat jättäneet. Jopa tuntemattomat sylkeneet kadulla päin."
      Sylkeneet kadulla päin? Uskomatonta, mitä tyhjänpäiväistä kiukkua moinen!"

Nyt on pakko itekkin kirjoittaa tuosta että yksi tuttu pariskunta joka voitti lotossa muutama vuosi takaperin 2,5 - 3 miljoonaa euroa.
      Oli vielä suhkot pieni kylä pohjoispohjanmaalla niin joku lorppasuu oli maininnut kuka oli voittanut tämän kyseisen potin niin tätä pariskuntaa oli haukuttu ihan julkisesti ja mollattu kun ei antanut tuntemattomille siitä eikä tarjonnut baarissa ilmasta kierrosta.

Tilanne meni niin pahaksi että joutuivat käymään ruokakaupassa toisella paikkakunnalla ja hommasivat uudet työpaikat..

• Pärjääminen riittää

Juu ihan perinteistä täällä Suomessa tuollainen. Veikkaan, että kovin kauas muuhun maahan ei tarvitsisi mennä niin asenne olisi täysin toinen. Suomessa vaan kasvatetaan luokkiin ja sitäkautta myös automaattisesti kateuteen.

Kannattaakin pitää matalaa profiilia lottovoiton osuessa kohdalleen. Pelkkä auton ostokin velaksi riittää halvauttamaan ystävyys suhteen kateuden puolelle.

Minne muuttaisitte, jos voittaisitte lotossa, muuten, vai peittelisittekö rahasaaliistanne "kivenkolossa"?

• Et silleen.

Peittelisin kivenkolossa. :)
      Tosin oon miettinyt, että jos oikein todella paljon voittaisin, antaisin siitä merkittäviä summia, eräänlaiset "lepyttelysiivut" lähimmille ystäville ja sukulaisille, jos se vaikka estäisi olemasta kateellinen, kun on itsekin saanut osansa ja päässyt nauttimaan rahoista, joita ei olisi muuten saanut. Mutta tyhmä jos on, ei se kateutta pahimmilta kadehtijoilta estä, kaikki olisi pitänyt itse saada, niin! Ja unohdetaan täysin, että ilman ystävän voittoa ei olisi tippunut sitäkään milliä itselle...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7768
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3732
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1876
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1180
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1033
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      28
      983
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      827
    8. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      782
    9. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      749
    10. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      10
      740
    Aihe