Riittääkö rakkaus?

Riittääkö rakkaus?

Suhteemme on kestänyt jo lähes kahdeksan vuotta ja se on perustunut suureen rakkauteen. Todellakin rakkauteen, sillä niin paljon suhteemme on saanut kestää. Meitä on koeteltu niin yhdessä kuin erikseenkin. Tiesin mieheni olevan haasteellinen, mutta päätin rakastaa häntä niin, että aiemman elämän negatiiviset asiat väistyisivät. Hänellä on vahvana sukurasitteena alkoholismi, jonka hän pyrkii kyllä pitämään kurissa. Se on kuitenkin raunioittanut suhdettamme ja nyt olemme kuilun partaalla.

Juomisen yhteydessä tapahtuneet tapahtumat ovat kerta kerralta kasvaneet suuremmiksi peikoiksi minulle. Raivokohtaukset ovat alkaneet hyvin mitättömistä asioista, mutta paisuessaan saaneet niin pahat sanat kuin huonekalutkin lentelemään. Minäkin olen ollut ahdistettuna seinää vasten käsi kurkulla, viskattuna lattialle tai tökittynä ja pakotettuna ties mihin. Lapseni, sukuni ja ystäväni on tietenkin haukuttu enkä ole uskaltanutkaan pitää juuri kehenkään yhteyttä. Mustasukkaisuus on hallitseva tekijä. Seuraavana aamuna katumus on saanut miehen itkemään, vannomaan rakkauttaan ja lupaamaan kuun taivaalta.

Monen "viimeinen kerta" -lupauksen jälkeen sovimme muutama kuukausi sitten, ettei hän käytä alkoholia läsnäollessani. Se lupaus on petetty nyt kahdesti. Pari viikkoa sitten lasini täyttyi; pullo oli pyyntöjäni viehättävämpi. Vaikka tällä kertaa emme riidelleetkään, romahdutti tapahtuma minut täysin. Rakastan miestäni todella, mutten jaksa enää yhtään pettymystä. Nyt hän on sanonut, että ymmärtää tilanteen vakavuuden ja lupaa toimia ehdoillani ja että loppuelämä on ihanaa yhdessä. Kuinka voin luottaa tähän? Pelottaa! Haluaisin voida uskoa, mutta jokin sanoo päässäni, että seuraava pettymys vaanii nurkan takana.

20

860

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hukkaan menee!

Niin vaaniikin. Ja sitten seuraava - ja seuraava - ja .................

• iloa on myös ilman

Ikävä minunkin todeta, että ei alkoholisti pysty muuttumaan ilman ulkopuolisen apua! Onko miehesi yleensä tiedostanut riippuvuutensa alkoholista, onko hänellä yhtään viikonloppua täysin raittiina?

Miehesi muutos parempaan elämään lähtee yksinkertaisesti siitä, että hän myöntäisi olevansa alkoholisti ja tarvitsevansa apua. Ratkaisu ja "kaapista ulos tulon" pitäisi tapahtua niin pian kuin mahdollista, että voitaisiin vielä pelastaa avioliitto.

Tiedän mistä kirjoitan. En ole itse alkoholisti, mutta suvussani viina on pilannut useammankin elämän. Samoin tuttavaperheissä on ollut eroja alkoholin vuoksi.

Viina ei ole pelkästään duunareiden riesa, kyllä se maistuu ihan kaikille, myös akateemisille!

• entinen potilas

Suosittelen että haette yhdessä tuumin hänelle antabuksen. JA TÄMÄ ON TÄRKEÄÄ: Joka aamu henkilökohtaisesti katsot että hän todellakin ottaa pillerin. Kokeilette vaikka 3kk ja katsotte maailmaa sitten uusin silmin. Tällä välin ehditte miettiä mitä kuurin jälkeen tehdään ja miten edetään.

Sano hänelle että tällä ehdolla suostut vielä kokeilemaan josko suhteestanne tulee mitään.

Kenenkään ei pitäisi elää tuollaista elämää!

• NikoS

Entinen potilas kirjoitti asiaa. Se on selvää ettei miehesi voi luottaa edes itseensä, koska on riippuvainen alkoholista. A-klinikan kautta löytää apua ja sinne miehesi kannattaa hakeutua.

• entinen potilas

Tarkennan vielä että sun pitää todellakin tarkistaa että hän 1) Laittaa poretabletin lasiin ja 2) Juo koko lasin. ELI SUN TÄYTYY VAHTIA VIERESSÄ. EI kompromisseja tässä kohtaa.

Parhaassa tapauksessa miehesi herää näkemään että elämä ja oma ruumis tuntuukin hyvältä selvinpäin. Sinun pitäisi siinä vaiheessa olla mukana "muutoksessa" ja todellakin tuoda esille että sinä olet onnellinen siinä tilanteessa (jos siis olet onnellinen).

Tämä kaveri on ennemmin tai myöhemmin tuhon oma jos moinen meno jatkuu. Fyysinen terveys menee (syövät, haima, maksa jne.), psyykkinen terveys (masennus, harhaisuus), sosiaaliset suhteet (surkea parisuhde/ei parisuhdetta, väkivalta jne.), jutelkaa mustasukkaisuudesta täysin avoimesti. Mistä se johtuu ja miksi se on mielestäsi täysin turhaa, MS voi olla yksi syy hänen repsahtamisellensa.

• alkkiksen tytär

Vahtiminen ei auta. Ei auta myöskään pakottaminen. Ainoa asia joka auttaa, on alkoholistin oma ymmärrys ja TAHTO raitistua. Alkoholisti voi käyttää kaikki mahdolliset lääkkeet ja keinot, mutta palata aina takaisin vanhaan, jos hän ei ole työstänyt asiaa perusteita myöten mielessään.

Olen sivusta saanut/joutunut seuraamaan, miten kaiken yrittänyt ja epäonnistunut alkoholisti pystyy lopettamaan juomisen kuin seinään kun oma tahto(ja etu) löytyy.

Harva kuitenkaan pystyy siihen, ja ainakin minä ymmärsin, että joskus se vierellä kulkeva, kaikkeen väsynyt ja kaikkensa yrittänyt ihminen jopa ylläpitää ja tukee sitä juomista, vaikka se tuntuisi olevan viimeinen tarkoitus.

Ap:n on laitettava puolisonsa seinää vasten. Siis kirjaimellisesti, vaikka tuntuisi maailmanlopulta. Joko hän tai viina. Ja sitten pitäytyä siinä. Jos ryyppää, niin suhde on sitten siinä. Viinan ei kannata antaa tuhota kahta elämää.

Tuo "älä ryyppää nähteni" ei ole fiksua eikä järkevää. Alkoholisti näkee asian niin, että ongelma on sinulla, ei hänen ryyppämisessä. Sinä et halua nähdä, mutta huikkaa voi kyllä vetää, se ei ole ongelma. Alkoholistin ajattelun logiikka on ylipäätään hyvin kummallinen kun hän etsii oikeutusta juoda/jatkaa juomista. Aina löytyy syy, oikeutus ja myös se mahdollisuus. Ap on ainakin lausahduksellaan tarjonnut sen mahdollisuuden.

Lisäksi kannattaa miettiä sitä, haluaako alkoholistipuolison kanssa lapsia. Haluaako elää pelossa kun nämä kasvavat. Entä jos geeni siirtyy omiin lapsiin....?

Minä olen alkoholisti-isän tytär. Isäni oli oman alkoholisti-isänsä poika. En tiedä, oliko heillä kyse geenistä vai tavasta, mutta minä katson välillä kasvavia poikiani ja tunnen huolta. Oma alkoholin käyttöni on normaalia, tai jopa sitä vähäisempää, ongelmia ei minulla ole. Mutta entä jos poikani...?

Lapsen ei ole myöskään mitenkään mukavaa kasvaa alkoholistin lapsena. Minun isä hoiti työnsä, oli sellainen sivistynyt juoppo. Krapulassa töihin, tarvittaessa parikin viikkoa selvänä, viikonloput pöhnässä. Pulloja ei tienkään ollut koskaan näkyvillä. Ja se onkin kriittinen mittari. Avoimesti juova on paremmassa asemassa, kaappijuoppo piilottaa pullot myös omista silmistään, eikä kohtaa totuutta edes itse. Kysehän on vain pikku huikasta...

• Olen kanssasi samaa mieltä, että juomarin pitää itse herätä ongemiensa suhteen. Löytää tahto itsestään. Olen kanssa seurannut vierestä antabushoitoa ja vieroitushoidossa olemista. Mulle silloin lääkäri sanoi, että teemme voitavamme, mutta jos tältä mieheltä puuttuu oma tahto hän retkahtaa taas.

Niinhän siinä kävikin. Lopulta en jaksanut enää sitä ahdistusta ja pelkoa seuraavista tapahtumista. Sitä, että elämä on kaiken aikaa kuin vuoristorataa ja koskaan ei tiedä mitä taas edesä on kun kotioven avaan.

Mutta olen myös nähnyt miten viinamäen mies lopettaa ryypäämisen ja raitistuu. Se tosiaan tuli ja tapahtui omasta tahdosta, oman järjen voitosta. Nykyään hän on kuin eri ihminen.

• Ap:lle. Mun isä oli nuorempana kova poika ryyppäämään. Jokainen viikonloppu tarkoitti ryyppyporukassa hengailua. Hän oli myös hyvin hankala ihminen humalassa, riidanhaluinen ja helposti suuttuva. Kaikkia viina ei tee iloiseksi, vaan aggresiiviseksi.

Olen nähnyt kuinka huonekalut hajoaa, ihmistä lyödään, huudetaan ja tapellaan. Miten humalainen luhistuu omaan voimattomuuteensa ja pakenee lisää viinaan pahaa oloaan. Olen nähnyt kuinka parisuhde irvistelee viinan sotkeutuessa elämään.

Olen kokenut myös itse alkoholisti miehen kanssa elämisen. Tiedän miten pahalle tuntuu pistää valmiiksi heikko ihminen valitsemaan minä tai viina. Tiedän myös miltä tuntuu, kun sinulle tärkeä ihminen hakkaa sua. Tuhlaa rahanne viinaan ja kantaa tavarat kaniin viinanhimoissaan.

Sun täytyy olla vahva, tehdä päätöksiä ja tajuta ettet sinä voi häntä hyvälla tahdollasi muuttaa. Hänen on itse tajuttava ongelmansa ja haluttava muuttua.

• entinen potilas

Mutta jostakin on lähdettävä liikenteeseen ja minun mielestäni antabus VOI olla yksi hyvä konsti löytää se omat tahto. Näin kävi ainakin minulle: vaihdoin juomisen kuntoiluun. Oletin myös ihan itsenäisesti että parisuhteeni loppuu jos jatkan samaa rataa. Muutaman kerran vielä retkahdin, mutta kun taas pääsin jaloilleni, huomasin taas kuinka suuri kontrasti löytyy selvinpäin olosta: Oma ruumis tuntuu hyvältä ja itsetunto on jotain ihan toista luokkaa mitä "normaalisti".

Siis ei antabus sinällään ole mikään ratkaisu tietenkään, mutta se voi olla hyvä silmien avaaja.

• Riittääkö rakkaus

Viisaita kommentteja teiltä kaikilta! Onneksi mieheni ei sentään juo joka viikonloppu - enää. Vai: "tällä hetkellä". Tuntuu vain, etten jaksa yhtään pettymystä enää. Otin eilen antabuksen puheeksi, mutten saanut minkäänlaista vastausta. Hänen tyylinsä mukaan en koskaan tule saamaankaan - liian vaikea kysymys. Eilen hän katseli myytäviä taloja; varmuuden vuoksi kuulemma. Nykyinen talo jää kuulemma minun myytäväkseni, jos päätän, että eroamme. Onko tuo jo eropyyntö?

• alkoholistin puoliso

Ehkä hän varautuu siihen että jätät hänet sittenkin, ilmeisesti edes hän ei pysty itseensä luottamaan ja omiin lupauksiinsa, mutta näin se vaan on että niin kauan kun alkoholisti juo hänen lupauksillaan ei ole mitään arvoa. Mä itse elän raittiin alkoholistin kanssa, olemme olleet monia vuosia yhdessä. Alku ajat olivat rankimmat koska hän vaan joi enkä itsekkään ymmärtänyt että miksi, miksi hän ei voinut lopettaa yhteen kaljaan tai yhteen iltaan, miksi piti saada vaan lisää ja miksi piti juoda monta päivää, miksi hän lupaili kaikkea mutta ei pitänyt lupauksiaan, lupasi olla juomatta mutta ei pystynyt siihen. Minä uhkailin lähtemisellä mutta ei siitä mitään hyötyä ollut, lopulta lähdinkin kun meidän ensimmäinen lapsemme syntyi enkä enää jaksanut sitä menoa, mutta ei siitäkään mitään hyötyä ollut, joi vaan vielä enemmän. Kolmisen vuotta sitten tuli pakko pysähdys ja sossusta antoivat vaihtoehdot että perhekuntoutus tai lapsi viedää, noihin aikoihin minä olin vakavasti masentunut jolloin aloin itse käyttämään alkoholia enemmän ja tyttö hoidossa koko ajan, onneksi joku pisti stopin asialle. Siellä sain itsekkin tietoa siitä mitä se alkoholismi oikeasti on ja miten se vaikuttaa läheisiin, koska lopulta siinähän käy niin että koko perhe sairastuu siihen alkoholismiin ja se ei siis tarkoita sitä että muukin perhe juo vaan se toisen juominen sairastuttaa kaikki.

• Vuoristorata vaan kiihtyy! Eilen sain aivan käsittämättömän mustasukkaisuusryöpytyksen niskaani. Täysin mitättömästä asiasta hän kehitteli huikean tarinan. Koko työpäivän ajan minun olisi pitänyt pystyä vastaamaan niihin sairaisiin tekstiviesteihin. Kun tulin illalla kotiin, oli tilanne rauhoittunut ja mies oli ystävällinen ja rakastettava. Eli äärilaidat yhdessä päivässä. Ei onneksi viinan voimalla! Oma reaktioni - pelko ja ahdistus - oli kuitenkin yhtä vahva kuin juomisten yhteydessä.
      Tässäpä ongelmani onkin: mihin uskon. Mihinkään terapiaan tai keskusteluryhmään hän ei suostu lähtemään. Eikä suostu edes keskustelemaan antabuksista. Eli ei askeltakaan vastaan. Minun olisi vain luotettava hänen sanaansa.

• ....................

Hei!

Ei nyt naiset millään pahalla, mutta karu totuus ja 100 %:sen varma asia on se, että te ette voi MILLÄÄN tekemisellänne muuttaa noita viinaan meneviä ja väkivaltaisia äijiänne paremmaksi. Jos he eivät suostu menemään hoitoon ja muuttamaan tappjaan niin yksi ja ainoa vaihtoehto on se, että häivytte. Heti.

• lento_pro

Ehkä pitäisi laittaa itselle ja toiselle aikaraja? Ilmoittaa että jos seuraavat kaksi kuukautta ei mene ilman viinaa ja vittuilua, niin otat sen merkkinä siitä, että mies ei hallitse itseään. Ja sellaisen kanssa, joka ei kykene pitämään itseään kuosissa kahta kuukautta, ei voi enää elää, vaikka kuinka rakastaisi. Eli: ellei kaksi kuukautta mene kunnolla, niin se on sitten antabukset ja terapiaan. Ja ellei se kelpaa, niin asumisero, kunnes antabukset ja terapia ilmaantuvat kuvioihin.

Itselläni oli nettirollipeliaddikti mies. Hän ei ollut fyysisesti väkivaltainen, huusi ja syytteli. Onneksi en syyllistynyt, vaikka liian pitkään hänen meininkiään katsoinkin.

Oman elämän tärkein ihmissuhde on suhde itseen. Ellei ole suhdetta itseen, ei ole muitakaan suhteita. Tärkein suojeltava on itse - ellei suojele itseä, ei voi suojella muitakaan. Jaksamista.

• Valaistuisit jo

Mitä se auttaa, vaikka "rakastaisit" vielä enemmän? Miehesi rakastaa vain juomistaan, eikö tämän pitäisi valkaista ajatukset vesiselviksi päässäsi.

• Riittääkö rakkaus

Kiitos kaikesta kannustuksesta!

En oikein tiedä mihin uskon ja mihin uskallan uskoa. Viikonloppu oli hieno - tai ehkä suorastaan ylenpalttinen. Mieheni hemmotteli minua kaikin mahdollisin tavoin ja oli mitä rakastettavin. Jos vain voisin jäädyttää tämän tilanteen pysyväksi. Kaikesta huolimatta sydämessäni on koko ajan hiukan puristava tunne: pelko siitä, että eräänä päivänä tämä romahtaa.

Tarvitsen keskustelukumppanin, mutta työviikkoni on niin hektinen, ettei siihen ole mitään mahdollisuutta. Viikon kuluttua minulla on sentään aika ammatti-ihmiselle. Ratkaisu helpottaisi, mutta se oikea ei ole vielä kirkastunut. Näin jo viikonloppuna sellaisia painajaisia, joita näin ennen edellistä avioeroani. Silloinkin siinä vaiheessa, kun en vielä tiennyt oikeaa ratkaisua.

• Ettei totuus unohdu

Tiedät ihan tasan tarkalleen mihin uskoa. Tiedät, että miehesi on alkoholisti eikä parane koskaan. Hän on myös väkivaltainen. Häneen on alkanut pesiytyä juoppohulluus. Koska osaat kirjoittaa, olet riittävän älykäs kyllä tajuamaan tilanteen. Eri asia on mitä riippuvuutta sinä sairastat... Eli läheisriippuvuutta. Puhut rakkaudesta, mutta turpaan ottaminen, ja kaiken tuon mahdollistaminen, martyyrina pelossa eläminen ja itsensä itsekeskeinen sankariksi tekeminen ei ole rakkautta. "Kyllä minä osaan sitten rakastaa!" no et osaa.

Jos toimisit miehesi parhaaksi, olisit ajat sitten lakannut hänen juomisensa mahdollistamisen. Olisit muuttanut jo erilleen. Teillä pitäisi olla asunto, mihin voin mennä turvaan. Niin että hän EI pääse sinne. Sinä mahdollistat hänen sikamaisen käytöksensä, ja teet itsestäsi martyyrin ja hänestä pahantekijän. Jos olisit kova, menisit pois, hän ei pääsisi ainakaan itseään tuhoamaan sillä, ja sinä kantaisit vastuun itsestäsi.

Ylenpalttisuus on hyvittelyä, ja sitähän sinä kaipaat. Niitä satuja. Mutta elämä ei ole sellaista. Miehesi tarvitsisi jatkuvaa apua alkoholismistaan toipumiseen, psykologia ja sitä että saisi väkivaltaansa parannettua. Ei sinun paapomistasi ja lahjontaa, valheellisia prinsessasatuja, että kaikki on taas korjattavissa. Se vahingoittaa teitä molempia eikä paranna mitään.
        Psykologeja löytyy ja miehille on Lyömätän Linja, mistä voit kysyä lisää, jos joskus päätät ruveta rakastamaan oikeasti.

Miehesi hyvittelee, koska kantaa syyllisyyttä. Niin. Se ei ole rakkautta, vaan rikos ja rangaistus. Syyllinen ja syytön. Rakkaudella ei ole mitään tekemistä teidän molempien velkataakan kanssa. Kenelle sinä maksat marttyyriudellasi? Kenen syntejä sinä hyvität leikkimällä enkeliä?

Hyvä, että sinulla on jo aika ammattiauttajalle, tarvitset sitä. Mutta tarvitset myös kovaa realistisuutta. Rakkaus on joskus sitä, että toimii siten miten on molempien parhaaksi, vaikka se sattuisikin. Vaikka se tarkoittaisikin kovana olemista ja kestämistä. Rakkaus on joskus oltava myös kovaa.
        Teitä on kaksi riippuvaista yhdessä, tajua se. Miehesi alkoholismi on näkyvää, sinun riippuvuutesi piilossa, mutta sinä et ole sen terveempi kuin hänkään. Sinulla on vastuu omasta elämästäsi ja omista valinnoistasi. Miehelläsi oikeus juoda itsensä vaikka katuojaan, jos haluaa. Siitä että sinä aiheutat hänelle lisää syyllisyyttä vastuuntunnottomuudellasi (kyllä...), ei ole mitään hyötyä.

- Hanki itsellesi apua
        - Hanki itsellesi suojapaikka, minne pääset vain sinä. Ota vastuu itse omasta turvallisuudestasi.
        - Anna miehesi olla aikuinen. Vaikka alkoholisti. Hänen piilottelustaan ("minun nähteni ei saa juoda") ei ole mitään hyötyä eikä apua. Se on valehtelua.
        - Myönnä oma sairautesi ja ala parantamaan sitä.
        - Älä usko satuihin, tämä on oikeaa elämää. Lakkaa lässytys siitä, ettet muka aikuisena ihmisenä tiedä mikä on tilanne, kun tiedät sen varsin hyvin. Sinä et ole pikkutyttö, isä ei suojele enää. Lopeta. Kasva aikuiseksi.
        - Älä pakota miestäsi hyvittelemään sinulle enää mitään. Sinä olet itse miehesi valinnut eikä hän ole sinulle mitään velkaa. Sinä olet itse itsellesi velkaa kyllä...
        - Anna hänelle kaikki tieto, mitä löydät. AA-kerhosta, psykologeista, terveyskeskuksesta, ja lyömättämältä linjalta. Älä itse ala terapeutiksi, vaan totea, että tässä on sinun osuuteesi ratkaisu, enempää en tee. Olen itse hakenut apua omalle osuudelleni, ja sinä valitset nyt itse oman elämäsi.

Ja lopeta. Mikään kyttääminen antabuksien kanssa ei auta (ellei se tule hänen omasta aloitteestaan), jos miehellä itsellään ei ole tahtoa. Paapominen ei sinua synneiltä pelasta, sinä et ole enkeli vaan ihminen ja rakkaus ei ole ristille menoa: sinne meni jo joku muu, kuka sinä et ole.
        Kasva aikuiseksi.

• Riittääkö rakkaus

Kiitos "Ettei totuus unohdu"! Juuri tämän varmasti halusinkin kuulla - suoraa tekstiä päätökseni tueksi.

• varpaillaan

Itse nykyään oon aina varovainen tollasten ihmisten suhteen.Tiedä riippuuko tämä nyt näiden lisääntyneiden perhesurma tapauksien takia.Toisaalta näiden asioiden kanssa saatetaan liioitella ja pidetään kaikkia miehiä vaarallisina.

• Tää on helppo kysymys. EI. Rakkaus yksinään ei koskaan riitä. Se on edellytys, mutta ei ainoa vaatimus.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4108
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2921
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2320
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      34
      1321
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      909
    6. 131
      885
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      874
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      822
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      766
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      760
    Aihe