Katan SM- ja uudet danit

batsugun - Pete

Ehdotan taas Katan mitalisteille ( kaikki mitalisteja ) myönnettäväksi ilman randoria UUDET KORKEAT DANIT ( 5 - 8 ) !!! Kannatetaan !

69

691

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • V...u

Kirves ja valtakunta kaverin IP-osoitteesta

• Kävisitkö kataamassa

kaveria pataan?

• vfösoi

No en tiedä... Vaikka joku provosoi täällä, niin onhan tuossa totuuden siemen sisällä. Kyllähän noita muutaman parin kisoja on hehkutettu liiton sivuilla ja EM-kisoja odotetaan ja hehkutetaan. Ihan hullua toimintaa. Judossa tapahtuu myös oikeasti. Kohta on EM-kisat (siis ne oikeat) ja sitten olympialaiset, jonne toivottavasti menee suomalaisia sisään.

• olen sanaton???

Miksi ihmeessä jotkut,jotka sen osaa,siis KATA,ei saisi harrastaa.
      Minulla on vyö,jonka olen itse taidoillani hankkinut,olen sen
      suorittanut virallisen vyökokeen valvojien edessä.
      Mitä se kellekkään kuulu vaikka jollakin olisi 40 dania.
      Omistan 2 autoa,onko joku siitä kateellinen,minä en ole sille,
      jolla on 3 autoa ja vene.
      Kun tietäisin mistäpäin ketjun aloittaja on,lahjoittaisin hänelle
      reilun 4-metrisen valkean vyön.

• soihtg

Jos se on niillä samoilla taidoilla hankittu kuin muutaman kataajan edellisissä graduoinneissa hankkimat niin osta se valkoinen vyö itsellesi. Siitä on hyvä aloittaa kamppaileminen.

• löytyykö selkärankaa
        soihtg kirjoitti:

Jos se on niillä samoilla taidoilla hankittu kuin muutaman kataajan edellisissä graduoinneissa hankkimat niin osta se valkoinen vyö itsellesi. Siitä on hyvä aloittaa kamppaileminen.

jep. ei ole häpeä pukea valkoista vyötä vaikka passissa olisikin merkintä daneista. itse asiassa se olisi kunnioitettavan ryhdikästä.

• Vanhempi Dan

puhukaa mitä puhutte, mutta en ole kisannut kuin 2 matsia nuorten sm-kisoissa ja katan osaan täydellisesti. 3 dan on vyöarvo ja saatu osaavalla judo ja katatekniikalla. Aluleireillä olen heitellyt nuoria daneja, joilla paljon otteluita takanaan, mutta minulla on oikea judotekniikka, ilman voimaa se vastustaja lähtee. Myöskin vanhasta jujutsusta olen hakenut oppia ja löytänyt uutta ja ihmeellistä ja toimii..

• gliko

Ihan oikeasti nyt. Älkää nyt mitatko sitä kamppailuosaamistannne rantussa. Ranttukaveri vastapäätä suorittaa luultavasti jotain ihan muuta tehtävää kuin sinä joka otat sitä mittarina kuka on kovin. Kisoissa mitellään sitten tosissaan.

• paha uni

kaks matsia turpaan nuorten sm:ssä ja 3 dan ??

sanokaa joku ettei tää oo todellista? ei saa ei, ei , ei , ei .....

• noppi

Samaa mieltä kun glika. Tekijämies näkee ensimmäisestä askeleesta millainen ranttuvastus on tulossa. Rekisteröidessään kokemattomamman kisaajan, keventää automaattisesti tekemistään. Esim. ei hae ipponeita vahvoilla tekniikoillaan, vaan testailee uusia. Antaa myös vastustajalle onnistumisen elämyksiä. Tästä voi jäädä sitten kokemattomalle kuva, että hyvinhän minä pärjäsin suomenmestarille.   Oma lukunsa on sitten ne senseit joiden ego vaatii heittää kolmen minuutin rantussa 12-vuotias oppilas kymmenkunta kertaa selälleen.

• Judoka

Kata kuuluu Judoon, ranttu kuuluu judoon, mattotekniikat, pystytekniikat, kilpaileminen, harrastaminen, nuoret, vanhat, kovakuntoiset ja vähemmän kovakuntoiset ja niinpä.....Judoasenne, elä ja anna elää. Miksi joku haluaa pilkkoa vaikkapa Katan kokonaisuudesta pois ?

• batsugun - Make

Tietysti voisi kysyä myös, miksi joku haluaa pilkkoa shiain ja rantun kokonaisuudesta pois? Kisaaja joutuu tekemään vyökoeissiin kataa, mutta kataaja selviää ilman shiaita ja ranttua. Ja sitten vielä: judon tehokkuuden ja toimivuuden ainoa mittaria on shiai - randorissa ei sitä ratkaista, ei katakisoissa eikä vyökokeissa. Eikä suomi24:ssa uhoamalla.

• yli50v

Minä uskon Isoon Judokaan,
        Katan ja Shiain luojaan....
        Olen treenannut pitkään, otellut, otan edelleen ranttua, varsinkin matossa. Diggaan kamppailua ja tekniikkaa, molempia. Olen 51v, pitäisikö vielä jatkaa shiaissa, onko tekniikan opiskelu minulta kielletty, diggaan kilpailusta, enkö saisi kilpailla katassa?
        Hellittäkää vähän. Se että kilpailisin katassa olisi hyvä minulle, muttei keltään pois? Lisäksi tekniikkani paranee joteen siitä on hyötyä niille joita opetan. Eikös? Mitä en nyt ymmärrä? Ei siellä taida kovin montaa alle 40 vuotiasta olla kisailemassa...

• srthsh
        yli50v kirjoitti:

Olen treenannut pitkään, otellut, otan edelleen ranttua, varsinkin matossa. Diggaan kamppailua ja tekniikkaa, molempia. Olen 51v, pitäisikö vielä jatkaa shiaissa, onko tekniikan opiskelu minulta kielletty, diggaan kilpailusta, enkö saisi kilpailla katassa?
        Hellittäkää vähän. Se että kilpailisin katassa olisi hyvä minulle, muttei keltään pois? Lisäksi tekniikkani paranee joteen siitä on hyötyä niille joita opetan. Eikös? Mitä en nyt ymmärrä? Ei siellä taida kovin montaa alle 40 vuotiasta olla kisailemassa...

Tuo onkin aivan ok asenne eli kisaura on takana niin silloin katailu on aivan oivaa puuhaa. Nyt siellä vaan viihtyy sellaistakin porukkaa, jotka eivät ole ikinä kisanneet tai pahimmillaan ovat kisaikäisiä, mutta eivät kisaa. Sitten rinnastetaan vyökokeessa katailu shiaihin ja tulee daneja ihan ihmeellisillä väliajoilla.

• aieivai
        yli50v kirjoitti:

Yhtä hyvin voisi sitten luoda graduointiasteikon niille, jotka eivät liiemmin kataamisesta perusta, mutta haluavat judonsa ilmentävän kamppailua ja näin ollen ottavat paljon ranttua !!

Keneltä se olisi pois ??

• Judoka
        aieivai kirjoitti:

Yhtä hyvin voisi sitten luoda graduointiasteikon niille, jotka eivät liiemmin kataamisesta perusta, mutta haluavat judonsa ilmentävän kamppailua ja näin ollen ottavat paljon ranttua !!

Keneltä se olisi pois ??

Mikä siinä Katassa on niin kammottavaa ? Se kuuluu Judoon, jos siihen ei jaksa perehtyä ei ainsaitse vyötä. Kova kilpailija voi aivan hyvin sen Katan vyökokeeseen harjoitella, jokainen tekniikoita taitava siihen kykenee. Jotain vanhat Samuraijapsit siinä mietti, kun sen loivat Katoja, mitähän se vois olla ?

• väripel
        Judoka kirjoitti:

Mikä siinä Katassa on niin kammottavaa ? Se kuuluu Judoon, jos siihen ei jaksa perehtyä ei ainsaitse vyötä. Kova kilpailija voi aivan hyvin sen Katan vyökokeeseen harjoitella, jokainen tekniikoita taitava siihen kykenee. Jotain vanhat Samuraijapsit siinä mietti, kun sen loivat Katoja, mitähän se vois olla ?

Ei katassa mikään kammota. Kysyjä esitti vaan ajatuksen, jos korkeat vyöarvot on mahdollisia ilman kamppailuosaamista, niin kai ne voivat olla mahdollisia ilman kataosaamista. Mustan vyön pitäisi olla todiste kamppailuosaamisesta. Jos on jotain rajoitteita, vaikka huono kunto, toinen jalka klenkkaa tms., lajia voi kyllä harrastaa, mutta kamppailuosaaminen ei voi kehittyä mustan vyön tasolle. Eri asia on vanhat taistelijat, jotka on kamppailuosaamisensa muinoin näyttäneet ja ensimmäiset daninsa näin ansainneet. Vanhalla iällä voivat sitten kerätä väripätkiä vyöhön vaikka fysiikka ei enää mahdollistaisikaan kovaa matsia.

• Judoka
        väripel kirjoitti:

Ei katassa mikään kammota. Kysyjä esitti vaan ajatuksen, jos korkeat vyöarvot on mahdollisia ilman kamppailuosaamista, niin kai ne voivat olla mahdollisia ilman kataosaamista. Mustan vyön pitäisi olla todiste kamppailuosaamisesta. Jos on jotain rajoitteita, vaikka huono kunto, toinen jalka klenkkaa tms., lajia voi kyllä harrastaa, mutta kamppailuosaaminen ei voi kehittyä mustan vyön tasolle. Eri asia on vanhat taistelijat, jotka on kamppailuosaamisensa muinoin näyttäneet ja ensimmäiset daninsa näin ansainneet. Vanhalla iällä voivat sitten kerätä väripätkiä vyöhön vaikka fysiikka ei enää mahdollistaisikaan kovaa matsia.

Kyllä Danin tulee olla nimenomaan osoitus Judo-osaamisesta. Sekä kilpailu, että Kataosaamisesta. Kilpailemiselle nimenomaan taas voidaan fyysisen kunnon ehdoilla asettaa ehtoja. Vanha kaveri, fyysistä krämppää jne. Noin muutoin Dania varten Judokan kyllä pitää osoitta sekä Kata osaamista, että olla kilpailukokemusta. En ota kantaa miten Daneja myönnetään suomessa, harrastan ulkomailla ja omani olen keskieuroopassa suorittanut. Katavaatimus se on täälläkin kilpailemisen ohella, lisäksi on hyvä suorittaa valmentajatutkintoja ja käydä Katakoulutuksessa. Kaikki kuuluu mielestä, kuten sanottu Judoon.

• reoijar
        Judoka kirjoitti:

Kyllä Danin tulee olla nimenomaan osoitus Judo-osaamisesta. Sekä kilpailu, että Kataosaamisesta. Kilpailemiselle nimenomaan taas voidaan fyysisen kunnon ehdoilla asettaa ehtoja. Vanha kaveri, fyysistä krämppää jne. Noin muutoin Dania varten Judokan kyllä pitää osoitta sekä Kata osaamista, että olla kilpailukokemusta. En ota kantaa miten Daneja myönnetään suomessa, harrastan ulkomailla ja omani olen keskieuroopassa suorittanut. Katavaatimus se on täälläkin kilpailemisen ohella, lisäksi on hyvä suorittaa valmentajatutkintoja ja käydä Katakoulutuksessa. Kaikki kuuluu mielestä, kuten sanottu Judoon.

Tämä on juuri se kataajien rusinat pullasta asenne, jossa vyö ilman kataa on mahdoton, mutta vyö ilman kisaamista ihan normaalia. Ei näin! Kisaaminen on kiinteä osa judoa ja sitä ilman ei pitäisi olla mitään asiaa daniin. Iästä ja kunnosta riippumatta. Jos kisaaminen olisi jossain määrin täysin pakollista, niin seniorisarjoissakin olisi sen verran matsaajia, että kisakokemusta olisi sielläkin mahdollista saada.

Huono kun ja klenkka, johon tuolla viitattiin eivät ole perusteluja kisaamisen jättämiseen pois danivaatimuksista vaan osoitus siitä, että henkilö ei ole danin arvoinen. Jossain vaiheessa danin on oltava ollut siinä kunnossa, että voi pitää itseään kamppailijana.

Sen vielä tähdennän, että kata pitää osata myös eli kisaajienkin pitää se tehdä. Se kuuluu lajiin eli siitä on turha mussuttaa. Kaikille samat säännöt.

• Judoka
        reoijar kirjoitti:

Tämä on juuri se kataajien rusinat pullasta asenne, jossa vyö ilman kataa on mahdoton, mutta vyö ilman kisaamista ihan normaalia. Ei näin! Kisaaminen on kiinteä osa judoa ja sitä ilman ei pitäisi olla mitään asiaa daniin. Iästä ja kunnosta riippumatta. Jos kisaaminen olisi jossain määrin täysin pakollista, niin seniorisarjoissakin olisi sen verran matsaajia, että kisakokemusta olisi sielläkin mahdollista saada.

Huono kun ja klenkka, johon tuolla viitattiin eivät ole perusteluja kisaamisen jättämiseen pois danivaatimuksista vaan osoitus siitä, että henkilö ei ole danin arvoinen. Jossain vaiheessa danin on oltava ollut siinä kunnossa, että voi pitää itseään kamppailijana.

Sen vielä tähdennän, että kata pitää osata myös eli kisaajienkin pitää se tehdä. Se kuuluu lajiin eli siitä on turha mussuttaa. Kaikille samat säännöt.

No tuota, tunnen Daneja joilla on niin paha fyysinen vamma, että kisaaminen ei onnistu. Mielestäni he ovat Daninsa ansainnen siinä, kuin joku joka kuuskymppisenä astuu Dan kokeeseen yli viisikymppisenä Judouransa aloittaneena.

Monta kertaa todennut, että Kata, Kilpaileminen ja moni muu asia kuuluu Judoon. Se huippu-urheilija Katan suorittakoon ja se Sunnuntai-Judoka jonkun kisan kisaatkoon. Noin muutoin Calm Down Folx, Judo on myös oikea asenne muita kohtaan.

• batsugun-jone

En usko, että judoväkeä (siis muuallakin kuin tällä keskustelupalstalla) sinänsä katailu ja katakilpailut livettävät. Hyvää ja judoa eteenpäin vievää puuhaahan se on. Dankollegion ja katakisayhteisön tiivis kytky siihen liittyvine vyöoikopolkuineen sen sijaan on saanut kisajudon parissa toimivat takajaloilleen. Kollegio on toiminnallaan rinnastanut katakisaaminen kisajudon rinnalle, vaikka todellisuus on se että kataamalla pääset esimerkiksi arvokisamitaleille valtavan paljon pienemmällä panostuksella. Tämä koetaan kisapiireissä epäreiluksi, ei se että kataa harrastetaan. Salliessaan itselleen batsugunin, teki kollegion puheenjohtaja samalla suuren karhunpalveluksen katakisamisen arvostukselle. Sitä arvostusta ei hevillä saada takaisin.

• harasstelija

huppu-rheilu pitäisi judossa unohtaa kata kunniaan

• vanhempi judo dan.

Hyvä katajudoka osaa judon ja sen tekniikan ja vaikka katamestari ei olisi kilpaillut ottelujudossa, niin hän pystyy hyvällä tekniikallaan ja katatuntemuksellaan päihittämään monet kilpailijat näiden omalla alueella kilpajudossa, mutta pelkät kilpajudokat eivät osaa kataa jasen olemusta.
      Kataan liittyy myös itsepuolustus ja sen salat perustuvat vanhaan jiu-jitsuun.Kata sisältää kaiken se on judo ja muuta ei tarvita, kun opettelet kunnolla katan, opit parhaan perustekniikan.

• öoist

Aika huono provo.

Edes pahimmat huuhaapellet ei usko tohon.

• Goshin hutsu

Näille provotrolleille yksi yksinkertainen vasta-argumentti. Jos kata olisi avain loistavaan tekniikkaan ja ylivoimaiseen kilpailuosaamiseen, olisi se olympialajissamme jo käytetty. Ei ole näitä hemmoja näkynyt olympiatatameilla eikä edes SM-kisoissa. M.O.T.

• juroran

Skepsis ry. on pitänyt vuosia tarjolla rahapalkintoa sille joka suorittaa ns. ihmeen valvotuissa olosuhteissa. Ehdotan, että kisajdokat tarjoavat 1000euron palkkion sille puhtaalle ( =ei koskaan kisannut kataaja) gatagurulle joka voittaa virallisessa shiaissa hallitsevan judon Suomen mestarin. Sen jälkeen voidaan nämä spekuloinnit unohtaa.

• Vanha Polvi.

Entiset suomen parhaat judokat 60-70 luvulla osasivat myös katan ja sen ajan judokat oli rautaa, tekniikka oli kunnossa, vastavaa saa hakea tänä päivänä. Uskon, että esim. Akrenikusen Simo sen aikaisessa kunnossaan olisi päihittänyt tämän päivän suomen mestarit, niin raudanluja judoka hän oli.
      Myöskin muiuta kovia japanin kävijöitä, voisin mainita, jotka olisivat kovaa valuuttaa nykypäivän sm-kisoissakin. 60-70 luvulla pyöri joukkueiden sm sarja viikoittain, joten kovia matseja tuli paljon ja näin ottelukokemus oli kova ja sillloin harjoiteltiin tekniikka kuntoon.

• huhuh1

Otahan se pääs pois perseestä ja syö lääkkees! Muuta en voi edelliselle sanoa!

• NöhNöh

Samaa mieltä olen osittain. 80-luvun huippunimet olis yhä tänpäivän huippunimiä. 80-luvulla suomen Judo eli kultakauttaan ja ne siemenet kylvettiin '70 luvulla. SM-liiga oli kovatasoinen jo yksin siksi, että seuroilla oli joukkueet kasassa ja porukkaa riitti vielä divareihinkin kilpailemaan.

• rubiconriitta

Nykyiset parhaat b-junnut veisi 60-luvun huiput.sama on vaikka jääkiekossa. Se on kumma juttu, että ihminen pystyy viemään asioita eteenpäin koko ajan. 80-luvun luvun parhaat pesis vielä b-junnut, mutta parhaat nykyaikuiset olisi niille liian kova pala.

• Ju-Budo.

Totta puhutaan, Akrenius ja Kivinen oli 70 luvulla niin kovia, että varamsti olisivat tänä päivänä kova vastus jokaisellle. Simo oli olympiaedustaja ja voitti kaksi kertaa kanadan avoimet(kovatasoinen maailmanhuippuja mukana)
      He osasivat judoa ja tuo Sm-sarja oli kovatasoinen ja tuli paljon mateja taakse. 70 luvun judokoilla oli myös se oikea judohenki ja tekniikka, judo ei ollut pelkkää repimista ja nojailua vaan tekniikkaa tehtiin ja matseissa lähti näyttäviä heittoja.

• kobudojudo

Just tumppas Sundberg wazarin ranskalaisesta näyttävällä te-gurumalla. Poolinsa finaaliin.

• DiibaDaaba

No se johtuu siitä, että ollaan nähty 80-luku ja nähty 2000 luku. 70-luvun huippujen SM-ennätyksetkin esim. juoksussa oli vähän pirun kauan voimassa aina 2000 luvulle asti.

• 5.dan ja 2 natsaa

Nörttisusupolven judoa nykyääa.
      Ensin tehään 5 punnerrusta ja ukemi taaksepäin.
      Sitten mennään kattomaan tietokoneelta mitä sykemittari analysoi,sen jälkeen
      tehään vielä 1 vatsalihasliike,että tulis tehoja.
      Katassa on kaikki ne tekniikat joita hyvä kisaaja hyödyntää matolla.

• Matsuru 1. dan

Aivan katan kun ymmärtää, niin siellä on oikea judo ja sen saa toimimaan, treenattiin kaveri kanssa dan kokeeseen kataa 3 kuukautta, joka päivä ja se meni ytimeen, heittelin katan tekniikoilla randorissa paljon isompia judokoita ja olivat ihmeissään. Aion osallistua ottelu- sm-kisoihin treenamalla 4 tuntia päivässä kataa ja uskon tuo tulosta.
      Isäni treenasi 70 luvulla ja kertoi sen ajan judokoista, olivat kovia, kovempia kuin nykyiset, Simo, Jorma, Erkki, kyösti, Timo, oikeita judokoita.

• Hih ja hah

80-luvun urheilu on perustunut niin kovasti suonen sisäiseen valmentautumiseen, että nykyhiihtokin jää kauas taakse. Teknisesti laji on kokenut niin suuren muutoksen, että sitä voi verrata uuteenlajiin. Sitä paitsi ei niitä mm tai em mitalleja olisi koskaan ennenkään tullut tällaisilla aluejaoilla kun entiseltä venäjältä tulee nyt noin 10 judokaa. Voidaan siis sanoa, että koivumäen niina omaa parhaan suomalaisen judosaavutuksen, koska niinan aikana on maita ollut mukana reippaasti.

Niin ja kataajilla ei oo mitään saumoja muuta kun baarissa.

• Kuvitteletko
        Hih ja hah kirjoitti:

80-luvun urheilu on perustunut niin kovasti suonen sisäiseen valmentautumiseen, että nykyhiihtokin jää kauas taakse. Teknisesti laji on kokenut niin suuren muutoksen, että sitä voi verrata uuteenlajiin. Sitä paitsi ei niitä mm tai em mitalleja olisi koskaan ennenkään tullut tällaisilla aluejaoilla kun entiseltä venäjältä tulee nyt noin 10 judokaa. Voidaan siis sanoa, että koivumäen niina omaa parhaan suomalaisen judosaavutuksen, koska niinan aikana on maita ollut mukana reippaasti.

Niin ja kataajilla ei oo mitään saumoja muuta kun baarissa.

Tosissas, että tänäpäivänä Olymppia, MM ja EM mitallit tulee ruisleivällä ja mustikkasopalla ?? Harrastajamäärät taasen ei ole maailmalla mitenkään merkittävästi heilahtaneet sitten 80-luvun. Suomessa Judon osalta jopa vähentyneet.

• patsukisukipete

Muuten ne baarienkin saumat on joskus mukavia kata-treenien ja sovellusten lomassa.
      Teidän on vain vaikea myöntää sitä että hyvä katamies/nainen pärjää myös randorissa.Kyllä siinä kataa treenatessa judon pelisilmä kehittyy todella hyvin ja ne jotka käy salilla,treenaavat kataa ja treenaavat niissä treeneissä muutakin,esim, ottavat sitä randoria muiden paikalle tulleiden kanssa.
      Sitten siellä joku A-nuori,vahvakätinen kaveri ihmettelee miten hitto tuo nelikymppinen kata-ukkeli sukeltaa aina niin hyvin heittoihin mukaan ja vie sua kuin sitä kuuluisaa litran mittaa.
      Haittakse? No sitähän sä kysyit.

• Koppana.

Pitää paikkansa, itse kisailin sm-tasolla ja olin omastani mieelstäni hyvä ja vahva, mutta niin 20 vuotta minua vanhempi Katan taitaja 5 dan vei minua kuin kuoriämpäriä pitkin tatamia, siinä putos aika nopeesti maan pinnalle ja huomas, että judotaitoni aika vähäiset. Treenaan nyt itsekin kataa ja olen alkanut ymmärtämään judoa ja tekniikan oikea-aikasuutta, Rantussa nyt minua nuoremmat lentelee.

• poijaåkgakyh

No miks te katailijat ette osallistu sm-kisoihin, jos ootta niin kovia. Väitän, ettei teil riitä kunto yhdellekkään kisaajalle joka treenaa 6-8 krt/viikko. Te jäättä auttamattomasti jalkoihin kunnon kisaajaa vastaan.

• väitämitäväität
        poijaåkgakyh kirjoitti:

No miks te katailijat ette osallistu sm-kisoihin, jos ootta niin kovia. Väitän, ettei teil riitä kunto yhdellekkään kisaajalle joka treenaa 6-8 krt/viikko. Te jäättä auttamattomasti jalkoihin kunnon kisaajaa vastaan.

No aatteleppa ite,sarja 73 tai 81 ottelijat nuoria urhoja,paitsi MT.
        sitten tulee 42 v oleva kisaaja ja pyöräyttää komeasti ja vastustajan yllättävästi ipponin.
        ja se on vain yksi kisa
        Emme katso sen olevan sen arvoista että menisi SM kisoihin.Antaa nuorempien hoitaa ne.
        Ja mitä kuntoon tulee,ei se kyllä ihan noin mene,ei ikä kuntoa huononna,ehkä
        nopeus hieman kärsii,sekin hoituu yllätysmomentilla.

• Vanhempi sensei.

Moni kisajudoka ei tätä myönnä, mutta tämä on koettu kansainvälisillä leireillä 70- 90 luvuilla, jolloin toimin aktiivikilpailijana. Olin kovakuntoinen nuori judoka, mustan vyyön suorittanut ja täynnä uhoa ja itsevarmuutta, siksi en voinut uskoa, että 60 vuotias hollantilainen mestari päihitti minut niin pystyssä kuin matossa ja mies oli erikosotunut kataan. Tokiossa 70 luvulla koin saman, kolme vanhempaa japanilaista opettajaa, joilla ei ollut mitään matsitaustaa, mutta vahva vanhan jiujitsun ja katan tuntemus olivat minulle randorissa kuin seinä vastassa, sain koettaa tosissnai heittää näitä mestareita ja ilman mitään tulosta ja itse lensin sen jälkeen monella eri tekniikalla, olin tuolloin suomen mestari ja pm-kisojen mitalimies ja 22 vuotias..
      Tämän jälkeen aloitin itsekin treenaamaan kataa oikeiasti ja opetan sitä yhä oppilailleni ja hyvin tuloksin.
      Pelkällä ottelujudolla ei kehity pitkälle, pitää treenata kunnolla kata ja sen syvin olemus.

• wannabe-judoka

Eipä ole männä vuosina tuota menestystä kansainvälisiltä tatameilta pahemmin tullut, joten voisi olla ihan virkistävää lähettää seuraavin skaboihin kisakoneiden sijaan muutama katahemmo korjaamaan mitalit talteen.

• Uchi-mata

Totta ja kun katsoo noita vanhoja judokoita, heillä oli tekniikka kunnossa, samoin osasivat katan erittäin hyvin. Nykyjudokat jumppaa ja tekee penkkiä, vähän randoria jase on siinä, oikean judotekijän kanssa ovat vastaantulijoita. 1970 luvulla ja vielä 80 luvullakin oli teräksenkovia judokoita, uuten hyvä artikkeli oli aikoinaan ipponissa, siinä saaren Jaska luunkova olympia judoka, sanoi, että Akrenius ja Kivinen olivat aikaansa edellä' ja hakevat vertaistaan nykypäivän judokoista. Oli ne kovia judokoita ja taso oli muutenkin tuolloin korkea.

• anakaloduj

"hakevat vertaistaan nykypäivän judokoista" Eli ainoina historian judokoista jotka pääsevät lähelle nykypäivän judokoiden tasoa. Sitähän se sano.

• Ent. judoka

Jaska taisi sanoa, että Akrenius ja Kivinen voittaisivat huippuaikansa tekniikalla ja kunnolla tämän päivän suomen huiput kevyesti.
      Siihen aikaan oli näyttävi suorituksia ja kovaa judoa, varmasti näin on että ei nykypäivän suomen huiput pärjäisi.

• Elämän kevät

Täällä on kyllä aika kestävää trollijoukkoa. Jos toisaalta porukka kirjoittelee ihan tosissaan, niin silloin kannattaa ehkä pitää itsensä kanssa kehityskeskustelu.
        Jos todellisuus alkaa taipumaan oman mielipiteen mukaan, niin se viimeinenkin inkkari on vaarassa tippua veden varaan.

Jaakko Saari katasta:
        "-Yleensäkin Japanissa näkee huippukilpailijoiden harjoittelevan kataa äärimmäisen harvoin. Eikä kata tekniikan suhteenkaan ole mikään ainoa autuaaksi tekevä asia, sillä kun vuonna 1983 jouduin Tokiossa eräänlaisiin juhlaharjoituksiin, joissa harjoiteltiin kataa harjoittelin sitä silloisen Neuvostoliiton maajoukkueen kanssa. Kyseinen joukkue koostui monista MM-mitalisteista, joista osalla oli todella häikäisevä tekniikka. Kävi ilmi, etteivät he olleet kataa koskaan nähneetkään ja varttitunnin treenauksen jälkeen he sanoivat, että: -Lopetetaan tämä pelleily ja aloitetaan judoharjoittelu. Eli jos ehdotetaan, että judokan pitäisi ennen kilpailuja harjoitella kataa se mielestäni tuntuu samalta kuin jos Jani Sievinen valmistautuisi 200 metrin sekauintiin harjoittelemalla kuviokelluntaa tai Mika Halvari valmentautuisi kilpailuihinsa työntämällä pubitikkaa."

Jaakko Saari vanhuksista:
        "Kysyttäessä Jaskalta ketkä suomalaiset judokat ovat judotaidoiltaan parhaiten jääneet hänen mieleensä vuosien varrella hän vastaa: -Se lista olisi loputtoman pitkä, sillä käsite judotaidot pitää sisällään mielestäni paljon muutakin kuin pelkän teknisen osaamisen. Jos nyt muutamia nimiä mainitsisi niin kyllähän 70-luvun alkupuolella Kivisen Jorma ja Akreniuksen Simo vakuuttivat sellaisella osaamisella ja teholla, että ne kestäisivät vertailussa vielä tänäkin päivänä. Myöhempinä vuosina moni on jäänyt mieleen kuka mistäkin asiasta, esimerkiksi Myllylän Seppo taistelutahdostaan, Salosen Juha sitkeydestään, Korhosen Jorkki tehokkuudestaan jne. Vaikka lista on pitkä yksi nimi nousee vielä esille, nimittäin se, että Jukka-Pekka Metsola ei saanut arvokisoista mitalia, on asia mikä minua jäi valmentaja-ajaltani harmittamaan tosi paljon. Silloin kun Jimbo oli parhaimmassa kunnossaan olivat hänen pystytekniikkansa mielestäni niin tehokkaita, etten ole vastaavaa suomalaisen judokan esittämänä nähnyt. Hänelle jos kenelle olisin mielessäni suonut paremman arvokisamenestyksen."

• aöoijga
        Elämän kevät kirjoitti:

Täällä on kyllä aika kestävää trollijoukkoa. Jos toisaalta porukka kirjoittelee ihan tosissaan, niin silloin kannattaa ehkä pitää itsensä kanssa kehityskeskustelu.
        Jos todellisuus alkaa taipumaan oman mielipiteen mukaan, niin se viimeinenkin inkkari on vaarassa tippua veden varaan.

Jaakko Saari katasta:
        "-Yleensäkin Japanissa näkee huippukilpailijoiden harjoittelevan kataa äärimmäisen harvoin. Eikä kata tekniikan suhteenkaan ole mikään ainoa autuaaksi tekevä asia, sillä kun vuonna 1983 jouduin Tokiossa eräänlaisiin juhlaharjoituksiin, joissa harjoiteltiin kataa harjoittelin sitä silloisen Neuvostoliiton maajoukkueen kanssa. Kyseinen joukkue koostui monista MM-mitalisteista, joista osalla oli todella häikäisevä tekniikka. Kävi ilmi, etteivät he olleet kataa koskaan nähneetkään ja varttitunnin treenauksen jälkeen he sanoivat, että: -Lopetetaan tämä pelleily ja aloitetaan judoharjoittelu. Eli jos ehdotetaan, että judokan pitäisi ennen kilpailuja harjoitella kataa se mielestäni tuntuu samalta kuin jos Jani Sievinen valmistautuisi 200 metrin sekauintiin harjoittelemalla kuviokelluntaa tai Mika Halvari valmentautuisi kilpailuihinsa työntämällä pubitikkaa."

Jaakko Saari vanhuksista:
        "Kysyttäessä Jaskalta ketkä suomalaiset judokat ovat judotaidoiltaan parhaiten jääneet hänen mieleensä vuosien varrella hän vastaa: -Se lista olisi loputtoman pitkä, sillä käsite judotaidot pitää sisällään mielestäni paljon muutakin kuin pelkän teknisen osaamisen. Jos nyt muutamia nimiä mainitsisi niin kyllähän 70-luvun alkupuolella Kivisen Jorma ja Akreniuksen Simo vakuuttivat sellaisella osaamisella ja teholla, että ne kestäisivät vertailussa vielä tänäkin päivänä. Myöhempinä vuosina moni on jäänyt mieleen kuka mistäkin asiasta, esimerkiksi Myllylän Seppo taistelutahdostaan, Salosen Juha sitkeydestään, Korhosen Jorkki tehokkuudestaan jne. Vaikka lista on pitkä yksi nimi nousee vielä esille, nimittäin se, että Jukka-Pekka Metsola ei saanut arvokisoista mitalia, on asia mikä minua jäi valmentaja-ajaltani harmittamaan tosi paljon. Silloin kun Jimbo oli parhaimmassa kunnossaan olivat hänen pystytekniikkansa mielestäni niin tehokkaita, etten ole vastaavaa suomalaisen judokan esittämänä nähnyt. Hänelle jos kenelle olisin mielessäni suonut paremman arvokisamenestyksen."

Vetoamatta mihinkään auktoriteettiin, Jaakkoa mitenkään väheksymättä, katan arvottomuus kilpajudossa on todettavissa ihan maalaisjärjelläkin.

Jos katasta olisi hyötyä kilpajudossa, se olisi jokaisen kansainvälisen kisaleirin ohjelmassa tiiviisti ja maajoukkueet harjoittelisivat myös kataa. Jos sillä edes oletettaisiin olevan jotain arvoa, niin jotkut maailman joukkueista treenaisivat kataa. No kaikki tietävät, miten maajoukkueet treenaa - ei kataa.

Toinen perustotuus on se, että jos kataamalla tulisi niin kovaksi luuksi, että pärjäisi kisoissa, niin me tuntisimme hänet. No yhtään sellaista nimeä ei ole osattu missään yhteydessä esittää.

Taitoluistelijat vaan eivät ole kovia jääkiekonpelaajia!

• Kata-ta

Kataa treenavat ne jotka oikeasti osaa judoa ja ei kaikki halua kilpailla vaan kataa harjoittelemalla saa parhaan teknisen tason ja oppii itsepuolustustakin. Hyvä katamies voi voittaa kilpailija, koska hänellä on parempi tekniikka ja osaa oikeaa judoa, mutta uskokaa nyt ei katanharjoittelijat halua kilpailla vaan harjoitella oikeaa ja aitoa judoa. Itse en ole kllpaillut, mutta harjoittelen kataa joka päivä ja seuramme harjoituksissa otan randoria kuten muutkin ja kilpailijoiden kanssa tasapäisesti, mutta kata on se mitä hauan treenata ja sillä saa puhtaimman ja toimivimman judotekniikan. Minäkin voisin yhden matsin voittaa sm-kisoissa, mutta en useampaa, koska kilpajudokan pitää satsata kuntoon niin paljon, kataa treenamalla kunto pysyy hyvänä, mutta se huippukunto pitäisi tehdä muilla harjoituksilla ja siihen ei ole aikaa, eikä halua, siksi treenaan oikeaa judoa eli kataa.

• katataata

Onpas omituisia kirjoitelmia täällä. Olen viime aikoina pyörinyt katamaajoukkueen parissa enkä usko, että kukaan siellä uskottelee pystyvänsä heittelemään shiaissa Suomen mestareita. Teette trollit hallaa katalle, kun saatte kaikki kataajat vaikuttamaan megalomaanisilta kahjuilta! Vai sekö teillä on tarkoituskin?

• katataata

Nimimerkki Simo A. puuttui eräässä aiemmassa ketjussa keskusteluun näin:

"Vastaan omalla nimelläni ja tämä on toinen kerta kun osallistun tämän palstan keskusteluun. On täyttä roskaa kirjoittaa että olisin kaikkien aikojen paras judoka koska Suomalaisia on pärjännyt niin paljon paremmin aikana jolloin judon taso on ollut aivan toinen kuin 1970-luvulla. Jorkin Euroopanmestaruus on aivan eri luokan menestys kuin omat pistesijani EM- ja MM-kisoissa. Olen ollut eräänlainen päänavaaja kilpajudon saralla ja tehnyt siihen paljon uhrauksia.
      En ole katunut niitä. Olen myös monien kirjoittajien kanssa samaa mieltä että
      neljänkymmenen vuoden takaisia kisoja ei voi verrata tämän päivän niin kovaan huippujudoon. "

Itse arvelisin, että kannanotto on aitoa, fiksua Akreniusta. Asiahan on myös tarkistettavissa, jos totuus kiinnostaa. Joka tapauksessa kommentin sisältö on erittäin totta.

• Daito roppoko.

Aidon ja alkuperäisen judon löytää kun treenaa Daito ryu Aik-jujutsua, tutustuin lajiin vuosia sitten, olin harjoitellut aikidoa, karatea ja judossa olin 1 kyu, vahva ja voimakas kisajudoka. Daito ryu roppoko tyyli oli kovaa vanhaa jujutsua ja tunsin itseni pikkupojaksi, kun Daito ryu mestari pyöritti minua tatamilla ja ne lukot olivat jotain, kuin toiselta planeetalta, kipu oli uskomatonta ja mestari hallitsi jaloillaan vastustajan. Daito ryu roppoko on aitoa japanilaista taistelulajia, ei urheilua, judoka tuntee itsensä hyvin pieneksi jujutsu mestarin kohdatessaan.
      Harmittaa että daito ryu jäi silloin osaltani ja niin judokin, en löytänyt judosta enään mitään kun olin päässyt kokemaan aidon jujutsun tehon. Judon katassa on ripaus, mutta vain pieni ripaus tätä aitoa jujutsua.

• Sempai Kyoto.

Niin tätä Daito roppokoa treenatiin tietääkseni vantaan jukarassa, jonkun tanskalaisen mestarin johdolla, oliko peräti jo 80 luvulla? Myöhemmin Rytilä ja Kempas toivat suomeen Daito ryu takakumai tyylin, mutta Rokkokopoa ei ole enään Suomessa. Laji on tehokas.

• Jebulius

Joka koviten puristaa toista päästä on eniten oikeassa.
      -Vanha viidakon sanonta-

• sivusta ihmettelijä

Lopettakaa jo tämä suomessa pienen lajin keskinäinen mollaaminen... ei mitään järkeä...eiköhän erillaiset judon treenajat mahdu suomeen...vai mitä......suomalainen kateus ja v....lu toimii lajin hajoittajana

• pphhjjkk
        sivusta ihmettelijä kirjoitti:

Lopettakaa jo tämä suomessa pienen lajin keskinäinen mollaaminen... ei mitään järkeä...eiköhän erillaiset judon treenajat mahdu suomeen...vai mitä......suomalainen kateus ja v....lu toimii lajin hajoittajana

Kataajien röyhkeydellä ei ole rajoja. Ensin tuhotaan laji ja sitten vielä vaaditaan ettei touhua saisi arvostella. Kyllä se nyt vaan niin on että hurujengi on pohjasakkaa oli lanteilla miten monta paperidania tahansa.

• Judo on Kata

Kata ja vanha jiujitsu ovat oikeaa ja toimivaa tekniikkaa, sitä mitä Kano tähdensi Nykyjudo on pelkkää urheilua, urheilija ei pärjää samuraita vastaan, jos mennään vanhan jiujitsun syvimpään alueeseen, sieltä löytyy kaikki mitä tosi taistelussa tarvitaan ja osa tästä teidosta on säilytetty kataan. Voi sanoa, että Kata on judoa ja judo oli alkuaikoinaan jiujitsua, nykyään se on painia. Tuskin kukaan judoka pärjäisi vanhan jiujitsun mestaria vastaan aseettomassa kamppailussa, ilman jalkoja ja käsiä näet on vaikea toimia ja jiujitsun taitaja lamaannuttaa vastutajansa hetkessä. Olen tutustunut jiujitsuun ja lajissa on paljon sellaista jota urheilija ei tiedä, eikä ymmärrä ja nykyään treenaan judon kataa, koska siinä on vanhat taidot esiin kaivettavissa, vaatii vaan paljon harjoittelemista.

• öoiajg

Yllättävän vähän noita vanhan jujitsun taitajia esimerkiksi vapaaottelukehissä näkee. Harvalla lukee lajitaustassa kata/samurai.

• voittamattomat
        öoiajg kirjoitti:

Yllättävän vähän noita vanhan jujitsun taitajia esimerkiksi vapaaottelukehissä näkee. Harvalla lukee lajitaustassa kata/samurai.

Heidän tekniikkansa ja ylivoimainen taistelutaitonsa on aivan liian vaarallista kehään.

• Jebulius

Kalle kuvittelee Mestarin, joka on jalo luonteeltan, komea ulkonäöltään ja voittamaton kamppailutaidoiltaan. Kaikki kinnioittavat ja vähän pelkäävätkin Mestaria. Kalle kuvittelee hänelle vyöarvoksi 1. dan. Sitten Kalle kuvittelee Mestareiden Mestarin, jota Mestarikaan ei kykene kaatamaan. Mestareiden Mestari on peräti 2.dan.

Kalle vertaa itseään Mestariin. Ei, en voi ikinä olla tuon Mestarin veroine, Kalle ajattelee, eikä koskaan mene 1.dan kokeeseen, koska kokisi sen olevan häpeäksi lajilleen ja aiheuttavan 1. dan arvolle pahan inflaation.

Sitten Kalle näkee salilla judokoita, joilla on ympärillään musta vyö. Kukaan heistä ei täytä Kallen kuvittelemia kriiteerejä Mustan vyön Mestarista. Kallea ärsyttää. Miten nuo kehtaavatkin käyttää mustaa vyötä vaikka ovat yhtä tavallisia ihmisiä kuin Kalle Kaksikyu itse.

• Idealisti

Ehkä oon sinisilmäinen, mutta en haluais uskoa että näiden tolkuttomien katanpuolustuspuheiden takana on oikeita judon kataharjottelijoita ja -kilpailijoita. Sen verran sekopäisiltä kuulostavat. Taitaa olla enimmäkseen kirjoittamassa (osittain syystäkin?) katkeroituneita kisataustaisia judokoita "katamiehen" suulla ja juttua keksitään ainoastaan trollaustarkoituksessa?

• Jebulius

Aivan samaa mieltä. Eipä ole vielä tullut salilla vastaan yhtään kataajaa, joka olisi mitään tämmöistä uhonnut! :-D
        Yhtä kaikki, kysymys siitä, toimiiko judo vai toimiiko aikido, toimiiko kata vai toimiiko randori, on väärä. Oikea kysymys on toimiiko se henkilö.

• srtyhshg

Trollausta on aivan varmasti, mutta yhtä totta on se, että näille katahömpille myönnetään paperidaneja koko ajan. Ensin tuli muutama iso korotus ja nyt on tullut täysin päättömiä ykkösiä isompi joukko.

• örnö

Ihan oikeesti, mitä se on toisilta pois, jos joku saa 1. danin? Minulta ei ainakaan ole pois, vaikka Suomessakin saisi mustan vyön vuoden peruskurssin jälkeen, niinkuin Japanissa. (No, on siellä tosin opetuksen laatukin vähän toista kuin meillä, mutta kuitenkin.) Aivan yksi lysti, kun se osaaminen näkyy kumminkin TEKEMISESTÄ eikä jostain vaatekaistaleesta jolla takki pidetään kiinni. Käyt kokeessa ja jos kokonaisuus näyttää hyvältä niin dani on sun.

Ei kannata ruveta pilkkomaan judoa ja suorittelemaan vyöarvoja erikseen eri asioista, randorista, katasta, tuomaroinnista, valmentamisesta... Tai edelleen pystyrantusta, mattorantusta, nagenokatasta, kimenokatasta, naisten valmentamisesta, junnujen valmentamisesta...

Ja jos olet itse vaikkapa 1.dan ja kippaat 5.danin, niin eikös se ole vain kivaa? Yhtää kivaa kuin kipata toinen 1.dan?

• faksdfasdgfasjkdgfjk

Suomi on pullollaan aikuisia daneja joilla on heikompi perustekniikka kuin useimmilla kilpailevilla C- tai D- junnuilla. Kyllä, tilanne on juurikin näin karu. Mutta ei siinä mitään jos vyö olisi judossa samanlainen palkinto kuin esim. viiri jossain pallopelissä. Judovyöllä on kuitenkin laajempi merkitys. Se ei ole ensisijaisesti palkinto vaan ansaittu arvo, joka kuvastaa kantajansa taitotasoa. Yleisesti käsitetään että esim. 3d on taitavampi judoka kuin 1d puhumattakaan kiu:sta. Mustalla vyöllä on myös edelleen tietty kunnioitusta herättävä asema judoyhteisössä.

Tietysti judovyöstä voitaisiin luoda samanlainen kuriositeetti kuin em. kunniaviiri tai -mitalli. Mutta onko tähän oikeasti haluja? Epäilen ettei paperidaneilla itsellään ainakaan ole. Juttuhan on niin että paperidaneja hamutaan siksi että halutaan luovan illuusio paremmasta osaamisesta kuin oikeasti onkaan. paperidani on hiukan sama asia lunttaamalla hankittu ylioppilaslakki,

• Judon taito.

Aivan ja teidän monta senseitä 3-5 dan, jotka eivät ole kilpailleet, hallitsevat katan ja täydellisen judon tekniikan ja niin vain nuoremmat kilpajudokat lentelee randorissa, moni poika on erehtynyt, että mitä toi pappa osaa ja saman tien selällään ja lukossa huutaa maittaa.
      Väittäisin että hyvä ja katamies voisi ottaa mestaruuden sm-kisoissa helposti, ja arvokisoissakin, jos panostaisi kuntopuoleen kuin urheilija, nimittäin randorissa kurittavat helposti kisaajia.

• örnö

Ihan niin hyviä katamiehiä meillä ei taida vielä olla? Aivan tarpeetonta sössöttää tuollaista! Ei varmaankaan voita katamies kylmiltään matsikisoja eikä matsimies kylmiltään katakisoja.

Arskalla (nimi keksitty) on siis 3.dan katassa ja 1. dan matsissa ja Veksillä (nimi keksitty) 4.dan mattorandorissa ja 2. kyu katassa. Masalla taas 5.dan valmentamisessa, mutta katassa ja randorissa ei ole tullut vöitä suoriteltua. Eri lajeja taitavat sitten olla nuo?

• Hehheh...

Trolli nimeltä "Judon taito." Väännät vanhaa vitsiä. Ei naurata enää.

• pitkään harrastanut

Aika pitkä ketju jo tullut tästäkin aiheesta.

Kertoisitteko minulle ja varmaan aika monelle muullekkin..
      Mikä on paperi dan.
      Vaikka viisi argumenttia,mistä se mielestänne muodostuu.
      Tahtoisin vastauksen yhteen viestiin kerrallaan,ei niin että huudellaan niinkuin seläntakaa aina yksi aihe.
      Olette niin kovasti jotkut sitä vastaan,niin kerroppas vaikka sinä siellä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      179
      13494
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      158
      5483
    3. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      4920
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      149
      3709
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      40
      2843
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      128
      2042
    7. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      119
      1783
    8. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      372
      1697
    9. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      112
      1560
    10. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      137
      1515
    Aihe