hei ! olen toista kierrosta parisuhteessa ikää yli 50v... millasta soi olla hyvä parisuhde tässä elämän vaiheessa? entäs mitä se voi olla huonoimmillaan..??
aikuinen parisuhde
14
396
Vastaukset
Minusta se pitää jokaisen itse määrittää, millainen on itselle hyvä parisuhde. Erilaisia näkemyksiä asiasta varmasti on, kun kysytään eri ihmisiltä millainen on hyvä parisuhde. Asiasta kuin asiasta on monenlaisia näkemyksiä, mutta itse sen tietää sisällään mikä tuntuu hyvältä ja oikealta.
Kuuntele omaa oloasi ja ole sille rehellinen. Ole itsellesi rehellinen, silloin olet sitä myös muille.- seniorisuhde
Hyvä parisuhde on sellainen, että olet siinä mielelläsi ja sinulla itselläsi on pääosin rauhallinen, turvallinen ja tasapuolinen olo. Tunnet myös itse päättäväsi tekemisistäsi. Huono on taas sellainen, että olisit pääosin mieluummin yksin (siis haluaisit usein suhteesta pois). Tunnet olevasi piika, hyödyke tai akka.
Kuten tiedät, kaikissa parisuhteissa on aina hyviä hetkiä, mutta myös niitä huonoja. Mikäli sinusta tuntuu että vastoinkäymiset ovat siedettäviä ja ne huonot hetket saatte selvitettyä, niin suhde on silloin hyvä.
Miettikää kuitenkin tarkasti yhteenmuuttamista, tuppaa molemmilla olemaan tämän ikäisenä ne OMAT juttunsa, jotka on toisinaan hankala sovittaa keskenään. (omat menot, sukulaiset, ystävät, raha-asiat, kotiruokaa vai ravintola, ulkomaille vai kotona, ym.). Sopikaa molemmille tärkeistä asioista ennen yhteenmuuttamista. - kokem.on
Viisas vastaus seniorisuhteesta.
Naisilla on helmasyntinä ensin yltiömiellyttää toista ja sitten tuskailla, kun "se" ei huomioi, ei hemmottele eikä miellytä, vaan pompottaa naista edelleen huomattuaan sen mahdolliseksi. Alusta asti, asetelkaa viisaasti omat rajat! Tämä käy, tuota en halua sietää, tästä pidän.
Tasapuolisesti antamista ja ottamista, ja keskustelua paljon. - onnenkerjäläinen?
Hyviä vastauksia edellä. Varsinkin tuo rajojen asettaminen niin itselle, kuin kumppanille on tärkeää. Tunnustan itse langenneeni suhteen alkuvaiheessa yltiömiellyttämiseen. Tällä hetkellä tökkii se, kun en saa mielestäni riittävästi "vastakaikua", eli toinen osapuoli ei olekaan niin kiinnostunut minun miellyttämisestäni. Asiasta on puhuttu monta kertaa (riidelty siis), ja nyt viimeisimmän riidan jälkeen olen opetellut vetämään itselleni rajoja. Tunteeni ovat edelleen samat, mutta yritän pitää tunteideni näyttämisen nykyisin aisoissa. Joskus tuli itselleni sellainen olo, että olin kuin koiranpentu, joka kerjäsi huomiota. Tästä tuli kyllä tosi tyhmä olo, koska olen kuitenkin itsenäinen ja omillaan toimeentuleva nainen. Mistähän tämä omituinen tarve huomion kerjäämiseen oikein tuli?? Nyt tilanne on taas seesteisempi, mutta mieheni ei taida oikein ymmärtää, miksi suhtautumiseni on näin muuttunut.
- yli50v.aik.nainen
Jokaisella on tosiaan oma näkemys hyvästä parisuhteesta ja vanhemmiten asioiden tärkeysjärjestykset muuttuvat enemmän tai vähemmän. Tässä iässä (yli 50) ja toiselle kierrokselle mentäessä parisuhteelta haluaa toki samoja asioita kuin nuorena, mutta nyt ymmärtää paremmin toisen luonteen ja persoonan tärkeyden ja saman suuntaisten ajatus- ja arvomaailman hyvän kumppanuuden syntymisen perusedellytykseksi. Hyvässä parisuhteessa on helppo olla, luova ajattelu ja positiivinen, utelias asenne yhteiseloa kohtaan kukoistaa, "elämä on ihanaa kun sen oikein oivaltaa" :)
- 68-v
Huonoimmillaan kuten oli vanhemmillani.
Päivittäistä riitelyä.
Henkilökohtaista ja sukulaisten haukkumista.
Muutama itsemurhauhkaus.
Ei juuri mitään sovussa hoidettavaa asiaa.
En vieläkään ymmärrä miksi he eivät eronneet viimeistään minun, nuorimman, lähdettyä.
Parhaimmillaan kuten meillä oli ja on edelleen.
Viimeisenkin penskan lähdettyä runsaasti keskinäistä aikaa harrastaa ja matkustella varsinkin kotiutumisemme jälkeen.
Noita rajojen asettelijoita en oikein ymmärrä. Vaikuttaa jotenkin keinotekoiselle.
Olemme koko 42-vuotisen liittomme aikana pyrkineet molemmin puolin toimimaan kumppanin hyvän olon mukaisesti ilman mitään sopimuksia tai pinnistyksiä.Vaan kun aina molemmat osapuolet eivät halua/pysty toimimaan kumppanin hyvän olon mukaisesti... Moni ei kykene edes kompromisseihin. Onnellinen on se, joka saa osakseen tasapainoisen, onnellisen parisuhteen, missä molemmat pystyvät huomioimaan kumppaninsa luontevasti, ilman mitään pinnistelyjä tai turhia vääntöjä. Toinen voi olla itsekäs, empatiakyvytön tai muuten vaan halutun/kykenemätön huomoimaan muita ihmisiä luontevasti...
- 2 + 5
Ei sinun tarvitsekaan ymmärtää, sinä 68-v. onnenmyyrä. Puhe oli aikuisella keski-iällä aloitettavista, toisen/kolmannen/tieskuinkamonennen kierroksen liitoista, jotka yleensä on aloitettava tuikituntemattoman "muukalaisen" kanssa. Kärjistäen voisi sanoa, että tuossa ikäryhmässä vapaissa miehissä ei ole ainoatakaan kumppanin hyvään oloon vilpittömästi tähtäävää vapailla markkinoilla. Satunnaisesti voi yksi tällainen leski tms. vapautua, mutta suurin osa ihmissuhderuletissa pyörivistä on aidosti kyvyttömiä hyvään vastavuoroiseen parisuhteeseen, kuka mistäkin syysttä. Onneksesi et ole joutunut tutustumaan aikuisiin sinkkumarkinoihin.
Minulla on huomenna kolmannet treffit todella luotettavan ja ystävällisen tuntuisen miehen kotona. Jännittää mitähän tästä tulee kun ensin on treffannuit pitkän rivin sitoutumiskammoisia ja outoja miehiä ja pettynyt katkerasti moneen kertaan. Osaako sitä vielä aidosti antaa hyvälle miehelle mahdollisuuden? Ja itselleen? - ei stä jaksa enää..
2 + 5 kirjoitti:
Ei sinun tarvitsekaan ymmärtää, sinä 68-v. onnenmyyrä. Puhe oli aikuisella keski-iällä aloitettavista, toisen/kolmannen/tieskuinkamonennen kierroksen liitoista, jotka yleensä on aloitettava tuikituntemattoman "muukalaisen" kanssa. Kärjistäen voisi sanoa, että tuossa ikäryhmässä vapaissa miehissä ei ole ainoatakaan kumppanin hyvään oloon vilpittömästi tähtäävää vapailla markkinoilla. Satunnaisesti voi yksi tällainen leski tms. vapautua, mutta suurin osa ihmissuhderuletissa pyörivistä on aidosti kyvyttömiä hyvään vastavuoroiseen parisuhteeseen, kuka mistäkin syysttä. Onneksesi et ole joutunut tutustumaan aikuisiin sinkkumarkinoihin.
Minulla on huomenna kolmannet treffit todella luotettavan ja ystävällisen tuntuisen miehen kotona. Jännittää mitähän tästä tulee kun ensin on treffannuit pitkän rivin sitoutumiskammoisia ja outoja miehiä ja pettynyt katkerasti moneen kertaan. Osaako sitä vielä aidosti antaa hyvälle miehelle mahdollisuuden? Ja itselleen?...ja onko sekään sitten se "hyvä mies"..vai joko rimaa täytyy taas laskea...
- Yksi elämä
Hyvä suhde antaa enemmän kuin ottaa, perustuu molempien vapaaseen tahtoon ja antaa tukea - nyt tulee hieno termi- yksilölliseen kasvuun. Ihan parasta on, että olet sinut itsesi kanssa ja toinen hyväksyy sinut sellaisena kuin olet. Hyvässä suhteessa on mahdollisuus korjata menneissä ihmissuhteissa esiintyneitä tai syntyneitä vaurioita pelkäämättä että toinen jättää, jos paljastat heikkoutesi.
Huonoimmillaan suhteessa on alkoholismia, mustasukkaisuutta, ripustautumista, vahtimista, epäilyä, syyttelyä, haukkumista, henkistä ja/ tai fyysistä väkivaltaa. Jotkut tarvitsevat parisuhdetta oman itsensä nostamiseen ja toisen polkemiseen, eivät kunnioita tai arvosta toista. Jos tästä esiintyy merkkejä, aikuisena uskaltaa jo sanoa, ettei hyväksy kyseessä olevaa asennetta tai käytöstä. Oman arvon tuntoa pitää olla sen verran, että pitää puolensa.
Hyvä suhde rikastuttaa elämää. Jos se heikentää elämänlaatua, siihen täytyy puuttua ottamalla asia rohkeasti puheeksi. - yli50v.aik.nainen
Pitää vastata tuohon, millainen on parisuhde pahimmillaan.
Pahimillaan se on silloin, jos toinen on persoonaltaan tai mielenterveydeltään häiriintynyt manipuloija. Silloin pohja kaikenlaiseen kanssakäymiseen putoaa ja tunnet olosi turvattomaksi ja epäoikeudenmukaiseksi muista tunteista puhumattakaan. Häiriintyneellä manipuloijalla on laaja kirjo tapoja tehdä elämästäsi helvetin, jos niin vaan haluaa. Ja sen päälle vielä, kuinka usein haluaa järjestää helvetin. - Catalina
Olen kuusikymppinen, kihloissa oleva nainen, ja tuota yllämainittua yhteenmuuttamisasiaa olen itsekin paljon pohtinut. Meillä se ei tosin ihan vielä ole ajankohtaistakaan, kun miehellä asuu vielä perhettä kotona. Mutta kun sen aika tulee, joudun kyllä harkitsemaan asiaa - kun on jo muutaman vuoden asunut ihan omillaan, alkaa olla niin tottunut omiin kuvioihinsa, että tuntuu vaikealta ajatella jakavansa jokapäiväisen elämänsä toisen kanssa, niin mieluinen kuin hän muuten onkin.
- rauha säilyy
..ja miksipä sitä yhteen pitäisikään muuttaa?
On kuitenkin edelleen ne lapsetkin, jotka tulevat vierailemaan ja tarvitsevat omaa tilaa silloinkin ja kyllä se yleensä miesten homssuisuus alkaa tympiä, jos nainen on pitänyt oman kämppänsä aina tip top!
Itse kärsin miehen suttuisuudesta ja passauttamisen halusta aikoinaan, joten piiaksi en rupea, siihen se ajautuisi kuitenkin aikaa myöten, kun olen sitä tyyppiä, joka tekee, ei paasaa..
Joten vieraillaan vaan toisillamme. - Catalina
rauha säilyy kirjoitti:
..ja miksipä sitä yhteen pitäisikään muuttaa?
On kuitenkin edelleen ne lapsetkin, jotka tulevat vierailemaan ja tarvitsevat omaa tilaa silloinkin ja kyllä se yleensä miesten homssuisuus alkaa tympiä, jos nainen on pitänyt oman kämppänsä aina tip top!
Itse kärsin miehen suttuisuudesta ja passauttamisen halusta aikoinaan, joten piiaksi en rupea, siihen se ajautuisi kuitenkin aikaa myöten, kun olen sitä tyyppiä, joka tekee, ei paasaa..
Joten vieraillaan vaan toisillamme.Siksi että kaipaa toisen läheisyyttä, sitä että on kumppani vierellä jolle puhua.
En kyllä ole koskaan kokenut lasteni vieraillessaan tarvitsevan sitä "omaa tilaa" sen enempää kuin muutkaan vieraani. Ja toisaalta asun yksinäni suht pienessä asunnossa; jos ja kun tästä vielä yhteen mennään, on tarkoitus hankkia isompi asunto. Eikä siivousasiat ole minulle koskaan mikään issue olleet...
Omalla kohdallani on kysymys lähinnä henkisen reviirin ylläpidosta; se on suurin tekijä joka minua jarruttaa tässä yhteenmuuttoasiassa.
Mutta kuten sanoin, asia ei meille vielä ole muutamaan vuoteen ajankohtainen, joten ehtiihän nämä ajatukset siihen mennessä vielä muuttuakin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p455070Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1131604Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "481269Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella101189- 131133
81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome171017Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy76979Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v3895Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah57779Junan alle
Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?27763