Tupakasta

Onneksi nimetön

Tänne on helpompi avautua tästä kuin kertoa neuvolassa tai muualla. En halua kertoa kenellekään ystävistänikään, koska tiedän mitä he ajattelisivat vaikkeivat sanoisi mitään. En voi sille mitään jos tänne tullaan minua haukkumaan, mutta tämä on ainoa paikka jonne tästä avaudun.

Rakenneultrassa selvisi että lapsellani saattaa olla jotain. Sanotaan nyt vikaa rakenteissa, ei siis näillä näkymin mitään kauhean vakavaa, jotain minkä ehkä saa korjattua tai joka korjaantuu itsekeseen. Näin sanoi lääkäri. Itseäni se alkoi stressaamaan todella paljon! Olen itkenyt ja kaikenlaista miettinyt. Voin pahoin ja nyt aloin polttamaan :( poltan pari tupakkaa päivässä pahimpaan stressiin. Olen aina ollut kova polttamaan ja sain lopetettua kun tein raskaustestin, mutta nyt sorruin enkä pysty lopettamaan, en vain pysty!! En tahdo kertoa kellekään, minulle saarnataan jo riittävästi ylipainostakin.. Lapsi on todella toivottu. En tiedä mitä tehdä!? Nyt olen jo rv 32 ja lopettamine olisi aivan turhaa.. Tiedän että alan polttamaan enemmän kun lapsi on syntynyt joten en voi imettää lastani, mutta jos saan pidettyä määrän kahdessa niin sitten kai voin imettääkin?

Onko muita jotka uskaltaa tunnustaa polttavansa vähän?

257

5803

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itsekin polttanut.

Hei, tiedän tunteen... Poltin itse 3viikkoa plussaamisen jälkeen ja totesin että jos lapsen pidän niin lopetan myös polton... Päätös tähän päivään asti pitänyt. Itse nyt rv 20 6, välillä tekee mieli tupakkaa vielkin vaikka jo yli 4kk poltamatta... Se on aina vaan lapselle parempi kun et vetäisi sitä kakhtakaan tupakkaa. Tuttu poltti koko raskauden ajan, lapselle ei mitään muuta ihmeellistä ollut kun että valtavasti itki ja oli huono olla... vierotusoireet. Mutta se on jokaisen oma asia, poltaako vaiko ei raskauden aikana, aina vaan oisi terveellisempää lapsen puolesta lopettaa.
      Eiköhän se siitä. (:

• ota rauhallisesti

Tupakoivan lapsirukka syntyy myös yleensä pienikokoisena ;((

Kysy nyt aloittaja siltä lääkäriltäsi mitä vikaa tulevassa lapsessai oikein mahdollisesti on. Pyydä tarkempaa selvitystä ja tietenkin uutta ultraa ! Eikö sellaista ole jo määrätty?

Lääkärit ovat monasti tuppisuita, joten ota soitto-aika kyseiselle lääkärille !!

Kun tiedät varmemmin lapsesi poikkavuudesta, niin olet tressittömämpi.

Rohkeutta !!

• Wanhus

Se polttaako ylipäätään, on toki jokaisen oma asia, eikä raskausaikanakaan polttamista oe kriminalisoitu; joten ei sitä kukaan voi virallisesti määrätä lopettamaan.

Mutta, onhan se viimeisen päälle itsekästä, jos pakottaa kasvavan sikiön tietoisesti altistumaan myrkylle. Nikotiini on myrkkyä pieninäkin määrinä. Jokainen voi itseltään kysyä mikä on tärkeintä, oma viihtyvyys vai oman lapsen terveys. Tiedän, että tämä kuulostaa moralisoinnilta ja senkin, ettei näin suoraan asioita enää nykyään ole tapana sanoa, mutta en voi muutakaan. Tätä mieltä olen. Yritä lopettaa raskauden ajaksi tupakointi. Jos olet jo onnistunut leikkaamaan kahteen savukkeeseen per päivä, olet jo hyvällä alulla. Itse lopetin aikanaan kokoaan, enkä ole asiaa katunut.

• Narkkari-ihnojat

Narkkari on aina narkkari eikä muuksi muutu.

• herraasiallinen

Kaikille ei näköjään saisi olla äiteys mahdollista. Käy ihan lasta sääliksi :(.

Jos on mahdollista että ette pysty olemaan tupakoimatta raskausaikana, älkää hankkiko lasta/abortoikaa vahingon tullen.

Tupakka>lapsi on sairas mielikuva/riippuvuus!

Vuosi on 2012, kuka pitää tupakointia coolina - itse asiassa monien mielestä suurimpia turn-offeja (vai mikä on aikuisten tupakoijien syy harrastukselleen)?!

• herraasiallinen
        herraasiallinen kirjoitti:

Jos on mahdollista että ette pysty olemaan tupakoimatta raskausaikana, älkää hankkiko lasta/abortoikaa vahingon tullen.

Vuosi on 2012, kuka pitää tupakointia coolina - itse asiassa monien mielestä suurimpia turn-offeja (vai mikä on aikuisten tupakoijien syy harrastukselleen)?!

Lapsi ei ole syntynytkään ja äiti kohtelee kaltoin. Ei kovin hyvä alku elämälle.

• äiti 2
        Wanhus kirjoitti:

Se polttaako ylipäätään, on toki jokaisen oma asia, eikä raskausaikanakaan polttamista oe kriminalisoitu; joten ei sitä kukaan voi virallisesti määrätä lopettamaan.

Mutta, onhan se viimeisen päälle itsekästä, jos pakottaa kasvavan sikiön tietoisesti altistumaan myrkylle. Nikotiini on myrkkyä pieninäkin määrinä. Jokainen voi itseltään kysyä mikä on tärkeintä, oma viihtyvyys vai oman lapsen terveys. Tiedän, että tämä kuulostaa moralisoinnilta ja senkin, ettei näin suoraan asioita enää nykyään ole tapana sanoa, mutta en voi muutakaan. Tätä mieltä olen. Yritä lopettaa raskauden ajaksi tupakointi. Jos olet jo onnistunut leikkaamaan kahteen savukkeeseen per päivä, olet jo hyvällä alulla. Itse lopetin aikanaan kokoaan, enkä ole asiaa katunut.

Sama mielta Wanhuksen kanssa. Muuten, tupakkaäiskän lapsella usein sydänvikoja.Sama pätee myös imettämisen aikana. Mieti, kumpi on tärkeämpi, sun tupakkahimo tai lapsen terveys.

• <vkc-v
        Narkkari-ihnojat kirjoitti:

Narkkari on aina narkkari eikä muuksi muutu.

Narkkari-ihnojalle: Mieti ensin ennen kuin nimittelet ihmisiä.Tupakointi on riippuvuus, mutta kyse ei ole kuitenkaan laittomasta huumeesta. Juodaan kahviakin ja cocista. Ne vasta koukuttaakin. Puhumattakaan alkoholista ja se edellä mainittuihin verrattuna aikaan saa myös aivojen kemioissa muutoksia kuten huumeet.

• äiti46
        herraasiallinen kirjoitti:

Voi hellanlettas näitä sanonko----no, taidan jättää sanomatta. Itse kuitenkin tupakoin molempia lapsia odottaessa, enkä edes vähän, vaan sen normimäärän mitä minulla kuluu noin 15-18 savuketta/päivä. Molemmat lapset syntyivät toinen -93 ja toinen -98 ja olivat ehkä hivenen pieniä n. 3kilosia mutta muuten terveitä ja ovat sitä edelleen. Kumpikaan ei sairastanut edes sitä peloteltua korvaputkentulehdus kierrettä minkä sanotaan tupakoivien äitien lapsille tulevan. Eli polta sinä vain rauhassa kaksi savuketta päivässä, tuskinpa se juurikaan haittaa. Onnea odotukseesi ja toivottavasti ei mitään suurempaa rakennevikaa minkä sanoit jo todettaneen ja kehoittaisin sinua pyytymään uutta ultraääntä.

• Täyssavuton
        äiti46 kirjoitti:

Voi hellanlettas näitä sanonko----no, taidan jättää sanomatta. Itse kuitenkin tupakoin molempia lapsia odottaessa, enkä edes vähän, vaan sen normimäärän mitä minulla kuluu noin 15-18 savuketta/päivä. Molemmat lapset syntyivät toinen -93 ja toinen -98 ja olivat ehkä hivenen pieniä n. 3kilosia mutta muuten terveitä ja ovat sitä edelleen. Kumpikaan ei sairastanut edes sitä peloteltua korvaputkentulehdus kierrettä minkä sanotaan tupakoivien äitien lapsille tulevan. Eli polta sinä vain rauhassa kaksi savuketta päivässä, tuskinpa se juurikaan haittaa. Onnea odotukseesi ja toivottavasti ei mitään suurempaa rakennevikaa minkä sanoit jo todettaneen ja kehoittaisin sinua pyytymään uutta ultraääntä.

Sinun kannattaisi ilman muuta liittyä vanhoillislestadiolaiseen liikkeeseen, kun tupakointi noin maistuu!

• TuttuJuttu

Täällä eräs joka polttelee silloin tällöin. Olkoot se ainoa pahe, muutama tupakka viikossa. Muuten kyllä elän terveellisesti :) Nlassa eivät ole sanoneet sen kummemmin mitään, koska poltan tosiaan vain silloin tällöin. Toki ovat kerran sanoneet että olisi parempi lopettaa kokonaan, mutta eivät ole ottaneet saarnauslinjaa. Lääkärissä kysyivät olenko aikonut lopettaa, mutta siinä kaikki. Mutta miksi se lopettaminen kokonaan onkin niin vaikeeta? Onneksi en ole yksin näitä miettimässä.

• äitikohtatäälläkin

Ystävä hyvä. :)

Sikiö on yksilö, joka kasvaa sinun sisälläsi. Hän on täysin riippuvainen SINUSTA. Kaikkein tärkeintä on siis, että SINÄ voit niin hyvin kuin mahdollista.

On varmasti ollut shokeeraavaa kuulla, että sikiöllä voikin olla joku "hätä". Reaktiosi on täysin ymmärrettävä. Muista, että syy sikiön vaivaan ei kuitenkaan ole sinun, sinä et olisi voinut tehdä mitään toisin. Kukaan tervejärkinen ei syytä sinua. Äitinä totta kai koet huolta ja hätää lapsesi puolesta, ja tupakka on helpottanut oloasi. Vaikka tupakka onkin äärimmäisen haitallista sekä lapselle että sinulle, olet kuitenkin helpottanut omaa oloasi. Se on tärkeintä lapsen kannalta. Sinun täyty voida hyvin, jotta lapsikin voi hyvin. Jääkööt tupakoinnin haitat toiselle sijalle silloin.

Teet niinkuin sinusta tuntuu parhaalle, jos sinusta tuntuu ettet pysty tupakointia lopettamaan, älä sitten lopeta. Älä kuitenkaan myöskään lisää tupakoinnin määrää, vaan pyri pitämään se minimissä.

Ole ylpeä itsestäsi ja saavutuksissasi tupakoinnin vähentämisen suhteen! Murehtimalla ja hätäilemällä repsahduksia vain ruokit tupakanhimoa, jolloin jatkossa sortumisriski on kahta kauheampi.

Olet aikuinen nainen ja pärjäät hienosti. Ole ylpeä itsestäsi! Se on parasta mitä lapsellesi voit antaa. :)

Ja myönnän itsekin polttavani.. Tammikuussa poltin keskimäärin 25 tupakkaa päivässä... Aloin tietoisesti vähentämään tupakointia, ja nyt määrä on siinä viiden tupakan pintaan päivässä. Ja koko ajan vähennän sitä mukaan kun itse tunnen pystyväni. En odota itseltäni liikoja vaan olen ylpeä siitä mitä olen saanut aikaiseksi!!

Tsemppiä odotukseen ja kaikkea hyvää sinulle!

• ....................

Syy sikiön vaivaan ei ole ehkä aloittajan, mutta ne vaivat joita tulevalla lapsella mahdollisesti on tupakoinnin seurauksena on tasantarkkaan, vain ja ainoastaan, äidin vika.

Lapsi ei ole vielä syntynytkään ja nyt jo sitä kohdellaan kaltoin omien itsekkäiden mieltymysten vuoksi. Jos ihminen on valmis tekemään jotain sellaista, joka voi haitata sikiön kehitystä ja joka sitten jättää pysyviä vaurioita lapseen, niin kuinkahan suurta vaivaa tällainen ihminen jaksaa nähdä antaakseen lapselle hyvän elämän, sitten kun tämä on olemassa? Harmi, että tällaiset ihmiset saavat laillisesti lisääntyä. Sääli lasta.

• ÄLLITÄLLI
        .................... kirjoitti:

Syy sikiön vaivaan ei ole ehkä aloittajan, mutta ne vaivat joita tulevalla lapsella mahdollisesti on tupakoinnin seurauksena on tasantarkkaan, vain ja ainoastaan, äidin vika.

Lapsi ei ole vielä syntynytkään ja nyt jo sitä kohdellaan kaltoin omien itsekkäiden mieltymysten vuoksi. Jos ihminen on valmis tekemään jotain sellaista, joka voi haitata sikiön kehitystä ja joka sitten jättää pysyviä vaurioita lapseen, niin kuinkahan suurta vaivaa tällainen ihminen jaksaa nähdä antaakseen lapselle hyvän elämän, sitten kun tämä on olemassa? Harmi, että tällaiset ihmiset saavat laillisesti lisääntyä. Sääli lasta.

"----------" Tähän on pakko vastata. 2 lasta (19 12) kummankin odotusaikana kessua paloi, ja nyt se paukku: Kummankin kanssa ennen h-hetkeä oikein hoitohenkilökunnan luvalla, tupakalle ulos..
        Ei allergioita, ei sairauksia, ihan normaaleja kakaroita, kumpikaan ei vielä polta. Ei vauva-aikana vierotusoireita, ei koliikkia, ei niin mitään, kaikin puolin helpot pennut.. Että se siitä tupakasta. Alkoholia en tietenkään käyttänyt, jonka vaikutukset ovatkin sitten omaa luokkaansa, mutta siitähän ei pahemmin puhuta.

• justniin
        ÄLLITÄLLI kirjoitti:

"----------" Tähän on pakko vastata. 2 lasta (19 12) kummankin odotusaikana kessua paloi, ja nyt se paukku: Kummankin kanssa ennen h-hetkeä oikein hoitohenkilökunnan luvalla, tupakalle ulos..
        Ei allergioita, ei sairauksia, ihan normaaleja kakaroita, kumpikaan ei vielä polta. Ei vauva-aikana vierotusoireita, ei koliikkia, ei niin mitään, kaikin puolin helpot pennut.. Että se siitä tupakasta. Alkoholia en tietenkään käyttänyt, jonka vaikutukset ovatkin sitten omaa luokkaansa, mutta siitähän ei pahemmin puhuta.

Eli kun sinulla on käynyt tuuri, niin kaikilla käy noin.. Valitettavasti näin ei ole.. Tuon logiikan mukaan jos yksi ei kärsi raiskauksesta, ei kukaan muukaan kärsi. Eli kun yksi selviää se tarkoittaa, että kaikki selviää eikä kenellekkään mitään tule..

Ja hienoa että olet ylpeä lapsesi saastuttamisesta!

• Ranskisjepa
        ÄLLITÄLLI kirjoitti:

Jo sun kirjoitustyylisi kertoo mitä yhteiskuntaluokkaa edustat ja et varmaan edes huomannut lapsesi vieroitusoireita. Ja miten niin kumpikaan ei vielä polta :)? Onko tavoite sitten että kohta polttavat.

Typerää kannustaa muita äitejä polttamaan, kun niin monesti huomattu mitä se tupakka aiheuttaa lapselle, vaikka äiti olisikin yhtä itsekäs kuin sinä. Häpeäisit.

• ÄLLITÄLLI kirjoitti:

>Alkoholia en tietenkään käyttänyt, jonka vaikutukset ovatkin sitten omaa luokkaansa, mutta siitähän ei pahemmin puhuta.

No ihan taatusti puhutaan! Jokainen täysjärkinen aikuinen ja nuorikin tietää, että tiineysaikana ei oteta sitten yhtään kuppia.

Isä voi ehkä vähän ottaa.

• 19+8
        ÄLLITÄLLI kirjoitti:

Äitini altistui passiiviselle tupakoinnille minua odottaessaan, meillä molemmilla todella paljon allergioita ja iho-ongelmia, sun muita terveysongelmia. Itsekin aloin tupakoimaan jo 15-vuotiaana, nyt 24-vuotiaana lopetin lopultakin.

Eräs tuttuni tupaikoi normaaliin tapaansa koko raskautensa ajan, ja jokin aika lapsen saatuaan tokaisi "Ei sille tullu muita vierotusoireita ku et yrittää aina pihalla syödä tumppeja". No hyvä ettei pahempaa, hyi hitto! Ja nyt sillä lapsella on niin paljon allergioita, että listalta löytyy ne mitä hän SAA syödä, ei ne mitä EI saa syödä.

Että sellaista. Raskauden aikana tupakointi on sama kuin painaisit tyynyn lapsen kasvoille sen tupakoinnin ajaksi, kun häkä syrjäyttää hapen.

• HÄPEÄ

Lapsella siis on jo sairaus ja pahennat tilannetta vain polttamalla. Kai tiedät, että suuri osa lapsista, joiden äiti polttaa saa vierotusoireita syntyessään. Ja neuvolaanhan kannattaakin valehdella, eiväthän se vauvan ja sinun takia sitä työtään tee.

Järki käteen nyt ennenkuin on myöhäistä. Kannattaisi hakea apua tupakointiin jo ENNEN raskautumista, jos kerran on toivottu lapsi ollut.

• Antaa mennä kun on a

Hyvä pointti!

Kuinka toivottu se nyt lapsi nyt oikein on kun et edes ole voinut tupakasta luopua sen takia? Jos suunnittelit tulevasi raskaaksi, niin mikset silloin lopettanut? Ettei vain olisi ollut vahinko?

Olet säälittävä. Sinulta puuttuu ote elämääsi. Tulet vahingossa raskaaksi ja annat tupakan hallita elämääsi. Luuletko, että joku lapsiparka haluaa sinunlaisesi äidin?

Ota nyt itseäsi niskasta kiinni äläkä anna asioiden vain tapahtua. Jotain ryhtiä siihen elämään nyt, saatana!

• sitä saa mitä tilaa

Minusta ihmiset jotka ovat raskaana ja polttavat, eivät oikeasti halua ja arvosta tulevaa lastaan. Todella selkärangatonta ja edesvastuutonta toimintaa. Abortti olisi oikea vaihtoehto näiden "äitien" kohdalla, jotka eivät pysty edes tässä vaiheessa (eihän kyseessä ole kuin tärkein kehitysvaihe) ottamaan vastuuta lapsestaan. Oma äitini poltti odottaessaan minua, jonka vuoksi kärsin astmasta ja muusta. Sisareni kohdalla ei polttanut ja tämä onkin täysin terve. Voin rehellisesti sanoa etten ole äidilleni tekemästään vääryydestä kiitollinen. Miettikää kahdesti ennen kuin alatte lapsia tekemään jos itsekuri on tuota luokkaa ja koette oikeudeksenne pilata elämän. Huomatkaa että täällä synninpäästöä ap:lle jakavat ovat itsekin savuttavia k*sipäitä.

• tupakoiva

Ja toisia "savuttaviksi k*sipäiksi" haukkuvat ovat niitä jotka eivät koskaan tupakkakoukkuun ole jääneet.
        Tupakoinnin aloittaminen on suuri virhe. Kaikki tupakoinnin lopettamista yrittävät myöntävät tämän. Virheitä ei saa tekemättömiksi, niiden kanssa täytyy vain elää. Joten jätetään myös se haukkuminen taka-alalle ja keskitytään tukemaan ap:tä.

• Juirll

Äläpä yleistä. Äitini poltti odottaessa siskoani 70-luvulla ja otti myös viiniä. Tuolloin ei kerrottu sen olevan mitenkään vaarallista,siskollani ei ole allergioita. Veljeäni odottaessa Äiti poltti edelleen 80-luvulla ja veljelläni on kala-allergia. Minua odottaessaan Äiti ei polttanut ja eli muutenkin erittäin terveellisesti; minulla astma ja todella pahat ruoka-aine allergiat.

• no smoking
        Juirll kirjoitti:

Äläpä yleistä. Äitini poltti odottaessa siskoani 70-luvulla ja otti myös viiniä. Tuolloin ei kerrottu sen olevan mitenkään vaarallista,siskollani ei ole allergioita. Veljeäni odottaessa Äiti poltti edelleen 80-luvulla ja veljelläni on kala-allergia. Minua odottaessaan Äiti ei polttanut ja eli muutenkin erittäin terveellisesti; minulla astma ja todella pahat ruoka-aine allergiat.

Ei toi polttaminen allergisoi. Yleensä lapsien kokoon vaikuttaa kyllä.

• joopas joo

ja taas joku terveys intoilija täällä.tuo äskeinen väite ei pidä paikkaansa.olen 3 lapsen äiti ja olen tupakoinut jokaisen lapsen kohdalla.kaikki ovat syntyneet terveenä.

• 1415
        joopas joo kirjoitti:

ja taas joku terveys intoilija täällä.tuo äskeinen väite ei pidä paikkaansa.olen 3 lapsen äiti ja olen tupakoinut jokaisen lapsen kohdalla.kaikki ovat syntyneet terveenä.

Varmaan monet lapset syntyvätkin terveinä sauhuttelusta huolimatta. "Oireet" saattavatkin näkyä vaikka vasta kouluiässä oppimisvaikeuksina, levottomuutena jne.

• Äangy bir
        tupakoiva kirjoitti:

Ja toisia "savuttaviksi k*sipäiksi" haukkuvat ovat niitä jotka eivät koskaan tupakkakoukkuun ole jääneet.
        Tupakoinnin aloittaminen on suuri virhe. Kaikki tupakoinnin lopettamista yrittävät myöntävät tämän. Virheitä ei saa tekemättömiksi, niiden kanssa täytyy vain elää. Joten jätetään myös se haukkuminen taka-alalle ja keskitytään tukemaan ap:tä.

No ei ole mikään pakko hankkia niitä lapsia sitten!

• goiuguiih
        joopas joo kirjoitti:

Voi herranjee miten yksinkertaisia ihmisiä.

Jos tupakoinnin on todettu olevan erittäin haitallista aikuiselle, ja aiheuttavan lukuisia erilaisia sairauksia, niin kuinka joku voi vielä 2000-luvulla IHAN OIKEASTI väittää, etttä tupakointi raskauden aikana on "ihan ok"?!?!?

Ja se, että jonkun liisamirjamin lapset ovat raskaudenaikaisesta tupakoinnista huolimatta terveitä (ainakin toistaiseksi), ei tarkota sitä, että kaikki voisivat huoletta sauhuutella raskaana.

Ihan yhtä idioottimaista, kuin jos väittäisit, että "kondomin käyttö satunnaisessa seksisuhteessa on ihan turhaa, koska en mäkään muutamasta kerrasta tullut raskaaksi tai saanut mitään tauteja!"

• Hävetkää!
        1415 kirjoitti:

Varmaan monet lapset syntyvätkin terveinä sauhuttelusta huolimatta. "Oireet" saattavatkin näkyä vaikka vasta kouluiässä oppimisvaikeuksina, levottomuutena jne.

Niitä on lukemattomia oireita. Äärettömän itsekästä ja törkeää vahingoittaa viatonta vauvaa/sikiötä polttamalla tupakkaa!!! Järkyttävää. Eikö todellakaan sen vertaa selkärankaa ja äidinrakkautta olla polttamatta???

• Ottakaa selvää.
        goiuguiih kirjoitti:

Jos tupakoinnin on todettu olevan erittäin haitallista aikuiselle, ja aiheuttavan lukuisia erilaisia sairauksia, niin kuinka joku voi vielä 2000-luvulla IHAN OIKEASTI väittää, etttä tupakointi raskauden aikana on "ihan ok"?!?!?

Ja se, että jonkun liisamirjamin lapset ovat raskaudenaikaisesta tupakoinnista huolimatta terveitä (ainakin toistaiseksi), ei tarkota sitä, että kaikki voisivat huoletta sauhuutella raskaana.

Ihan yhtä idioottimaista, kuin jos väittäisit, että "kondomin käyttö satunnaisessa seksisuhteessa on ihan turhaa, koska en mäkään muutamasta kerrasta tullut raskaaksi tai saanut mitään tauteja!"

Yhdetkin hatsit röökistä aiheuttaa sikölle äärettömästi tuskaa ja tukehtumisen tunteen. Miksi haluatte kiduttaa siköitä?

• sddfg
        joopas joo kirjoitti:

"olen 3 lapsen äiti ja olen tupakoinut jokaisen lapsen kohdalla"

Älä vain sano, että olet vielä ylpeä siitä...

• 15+18
        1415 kirjoitti:

Äitini poltti koko raskausajan ku odotti minua. Synnyin yli kolmekiloisena, ja muutenkin terveenä. Mitään "oireita" ei ole ilmeentynyt, ei levottomuutta, oppimisvaikeuksia, astmaa tms. Sairastun harvoin ja olen perusterve.

En sano, että olis hyvä polttaa, tai että ei haittaa jos polttaa raskauden aikana, jos vain voi, niin lopettaa. Sanon vaan, että ei kaikilla ilmeenny minkäänlaisia oireita.

• huh huh
        tupakoiva kirjoitti:

mä olin yli 10 vuotta "tupakkakoukussa" mutta pakotin itseni lopettamaan kun rupesin odottamaan esikoistani. En voi käsittää, että joku jatkaa tupakointia tullessaan raskaaksi. Saattaahan se lopettaminen olla vähän rankkaa mutta siinä ei olekaan kyse enää itsestäsi. Oikeasti säälittävää, että tällasilla tyypeillä on edes vehkeet millä tulla raskaaksi ja vielä säälittävämpää että löytyy tyyppejä jotka viittii tätä asiaa puolustella!

• minä
        Juirll kirjoitti:

Naisilla munasolut eivät uusiutu. Sun äitis poltti niin paljon, sille munasolut olivat pelkkiä nikotinivarastoja. Ei ihme, että olet astmaattikko.

• kaiju
        joopas joo kirjoitti:

Tupakointihan lyhentää ihmisen hedelmällistä ikää. Naisilla tulee vaihdevuodet keskimäärin kaksi vuotta aikaisemmin kuin tupakoimattomilla.Myös munasolut ovat huonompia. Miehillä se vaikuttaa sperman laatuun, ja niinpä esim. Tanskalaisilla miehillä on maailman huonoin sperma, koska äidit polttavat raskauksien aikana, ja miehet itse polttavat paljon. Äidin tupakointi vaikuttaa lapsen hedellmällisyyteen alentavasti, on sitten kysymys pojasta tai tytöstä. Raskauden aikana tupakoineen äidin lapsen hedelmällisyys on keskimäärin 30% huonompi kuin ei tupakoineen äidin lapsen.
        Tupakka on pahempi huume kuin heroiini. Siihen on lisätty mm. amoniakkia, jotta se koukuttaisi nopeasti. Ei siis ihme, että kaikki eivät pysty sitä lopettamaan. Sääli vaan, että vauvat joutuvat kärsimään siitä niin monella tavalla, vaikka näenäisesti terveinä syntyisivätkin.
        Kurjaa on tietenkin sekin, kun äiti sitten aikanaan saa keuhkojenahtaumataudin. Sitäkään ei ole lasten kivaa katsella, kokemusta on .Äiti tukehtuu hitaasti mutta varmasti. Armollisempaa olisi saada keuhkosyöpä.

• ÄLLITÄLLI
        goiuguiih kirjoitti:

Ja minä sanon, että ota ja ottakaa nyt hyvät kakarat lusikka kauniiseen käteen, ettei se pudotus tule liian korkealta ja kovaa. KAIKKI voivat sairastua syöpään, vaikkei ikinä olisi polttanut, juonut, olisi pureksinut ituja, urheillut, ei grammaakaan ylipainoa jne. Se ei katso elintapoja, vaan se voi iskeä kehen tahansa. Se on tosiasia eikä muuksi muutu. Yhtä idiootteja ovat ne, jotka kuvittelevat etteivät voi ikinä sairastua mm syöpään, kun elävät ns terveellisesti. Jos suvussasi on paljon esim rintasyöpää, olet naispuolisena henkilönä todella altis sairastumaan siihen, eikä siinä itujen pureksiminen auta, vaan se on jo sukuvika.

• goiuguiih
        ÄLLITÄLLI kirjoitti:

Ja minä sanon, että ota ja ottakaa nyt hyvät kakarat lusikka kauniiseen käteen, ettei se pudotus tule liian korkealta ja kovaa. KAIKKI voivat sairastua syöpään, vaikkei ikinä olisi polttanut, juonut, olisi pureksinut ituja, urheillut, ei grammaakaan ylipainoa jne. Se ei katso elintapoja, vaan se voi iskeä kehen tahansa. Se on tosiasia eikä muuksi muutu. Yhtä idiootteja ovat ne, jotka kuvittelevat etteivät voi ikinä sairastua mm syöpään, kun elävät ns terveellisesti. Jos suvussasi on paljon esim rintasyöpää, olet naispuolisena henkilönä todella altis sairastumaan siihen, eikä siinä itujen pureksiminen auta, vaan se on jo sukuvika.

Ei taida tällä tällillä olla paljoa älliä.

Joo ja voit myös jäädä auton alle vaikka noudattaisit pilkuntarkasti liikennesääntöjä. Se vaan on fakta, että jäät aika paljon varmemmin sen auton alle, jos toikkaroit kävellen moottoritiellä silmät sidottuna. Elämässä on kaikenlaisia todennäköisyyksiä ja sattumia, mutta voit itse omalla toiminnallasi pyrkiä vaikuttamaan siihen, että elämälläsi olisi edes jonkinlaisia mahdollisuuksia olla pitkä ja hyvälaatuinen.

Eli suosittelet tuolla logiikalla kaikkia vaan polttamaan tupakkaa, käristämään itseään auringossa, harrastamaan suojaamatonta seksiä kenen kanssa sattuu, vetämään joka päivä pään täyteen jne, koska "kuoleehan täällä kuitenkin?"

Se, että sairauden tuntuvat iskevät myös niihin "terveesti eläviin", johtuu siitä, että moni sairaus on vahvasti kytkeytynyt tiettyihin geeneihin. On olemassa esim. syöpäsukuja, ja näillä ihmisillä kohtalo on todella määritelty perimässä. Samoin on monen muun sairauden kohdalla. Suurin osa ihmisitä kuitenkin voi vaikuttaa omaan terveyteensä elämäntavoilla. Myös syövälle tms. sairauksille alttiit ihmiset hyötyvät terveistä elintavoista, sillä elintavat myös vaikuttavat siihen, kuinka nämä geenit ilmenevät käytännössä, esim. se väistämätön rintasyöpä ilmenee myöhemmällä iällä. Ja usein nämä syöpäsuvut ovat ennalta tiedossa ja heitä myös seurataan säännöllisillä terveystarkastuksilla. Naisilta voidaan jopa poistaa rintarauhaset ennaltaehkäisevästi, jos syövän uhka on ilmeinen.

Ihmisen elinikä on pidempi kuin koskaan aiemmin. Varmasti lähes jokaiselle vanhukselle on ehtinyt joku krooninen sairaus elämän aikana iskeä. Lääketieteessä lentäväksi lauseeksi onkin muodostunut, että jokaiselle ihmiselle tulee jossain vaiheessa joku syöpä, kunhan vain elää tarpeeksi kauan.

• neuvolan täti
        Ottakaa selvää. kirjoitti:

Yhdetkin hatsit röökistä aiheuttaa sikölle äärettömästi tuskaa ja tukehtumisen tunteen. Miksi haluatte kiduttaa siköitä?

Komppaan edellistä!

Ultrassa ja tutkimuksissa on todettu, että tupakan polttamisen jälkeen sikiö kiemurtelee, ei siis normaalia lapsen liikkumista vaan tuskaisen oloista, kun tosiaan hapensaanti on hetken aikaa katkolla. Tämän olen itsekin usein nähnyt töissäni, kun odottava äiti käy tupakalla vielä neuvolan pihalla ennen tutkimuksiin tuloa.

Yrittäkää tosiaan lopettaa kokonaan, aikuisenkin aivot kärsivät hapenpuutteesta nopeasti saati sitten vielä kehittymäisillään olevan sikiön.

• Todellakin!""
        ÄLLITÄLLI kirjoitti:

Ja ällitällille tiedoksi, että nimenomaan elintavoilla voi pitkälle vaikuttaa siihen aktivoituvatko monet geeneissä kulkevat riskitekijät. Jos ei kokonaan onnistu olemaan sairastumatta, niin sitä voi kenties pitkälle lykätä. On ihan silkkaa tupakoitsijan itsepetosta ajatella, että "eihän tää mitään vaikuta"
        En kyllä ymmärrä miten joku voi olla noin kujalla... on tainnut kessuttelu tervata aivosolut. Röökaajat haisee muuten ihan järkyttävältä.

• zimzalabimbim

Mä vedän abaut 20kpl tupakkii päivässä ja vedin edellisessäki raskaudessa. Ei ole jättäny esikoiseen minkäänmoisia jälkiä ja tuskin jättää tulevaankaan lapseen. Ennemmin poltan kun olen stressaantunut ja kiukkuinen.

Ei kukaan ulkopuolinen voi sanoa haluaako ja arvostaako äiti tulevaa lasta.. samaa voi sanoa sit varmaan kahvia juovista äideistä, äideistä jotka ahmii nannaa tai herkkuja, äideistä jotka kävelee kaupunki alueella ilman suojamaskia, josta saa varmasti enemmän myrkkyjä kehoonsa kuin tupakista, äideistä jotaka työskentelee esimerkiksi maalamoissa yms yms,

Ei ole kenenkään asia nostaa itseään äitiydessä muiden yläpuolelle, vaikka kuinka olis tupakoimatta ja mässäämättä. se on yksin tupakoivan äidin asia jos tupakoi, siitä kantaa itse mahdolliset seuraamukset ja vastuun.

Lakatkaa se ihme jeesustelu ja jumalan leikkiminen.. mailmassa on pahempaakin vääryyttä kuin raskauden aikainen tupakointi

• huh huh

Kahvin juonnista ei tule vauvalle esim. vierotusoireita yms. Ja tutkimusten mukaan voi juoda 3-4 kuppia per päivä. Parempihan se lapselle onkin vierotusoireet nikotiinista kun kahvin normaali juonti. Ja karkkihan on luonnollisesti sikiölle pahempi kuin tupakka. Totta! Kaupinkialueella joutuu monesti kärsimään vastuuttomien ihmisten tupakoinnista. Kaikki EIVÄT halua että joku pössyttelevä tulee viereen seisomaan.

Ihanko tosissasi vertaat karkkia ja tupakkaa toisiinsa?

• sauhuton

Tungetko tupakan vastasyntyneen suuhun? Vai onko se sit vasta enempi leikki-ikäisten juttu?

• Ei lapsia kaikille

Ei yksin se raskausaikana tupakoiminen. Sääliksi käy sitä lasta, joka joutuu elämään lapsuutensa sen savupilven keskellä! Tupakoitsijat ei itse ymmärrä, kuinka pahalta se savu tuntuu, kuinka pahalta se haisee ja kuinka pahalta itse haisevat, kun eivät enää mitään haista.

• 39406

"se on yksin tupakoivan äidin asia jos tupakoi, siitä kantaa itse mahdolliset seuraamukset ja vastuun."

Se ei todellakaan ole yksin äidin asia, vaan asia koskettaa myös lasta, joka kärsii myös mahdolliset seuraamukset.

Lopeta itse jumalan leikkiminen.

• Voi kanan paska

Et voi olla tosissas!

• 14+11

"Ei kukaan ulkopuolinen voi sanoa haluaako ja arvostaako äiti tulevaa lasta.."

Haluamisesta ehkä ei, mutta arvostuksesta kyllä. Jos tahallaan pilaa lapsensa terveyttä ja tuottaa tälle kärsimyksiä, vain tehdäkseen omaa oloaan hetkellisesti mukavammaksi, niin osoittaako se muka arvostusta lasta kohtaan? Arvostusta lasta kohtaan osoittaisi se, että on valmis itse kärsimään lapsensa vuoksi eikä hae mielihyvää lapsensa kustannuksella.

"samaa voi sanoa sit varmaan kahvia juovista äideistä, äideistä jotka ahmii nannaa tai herkkuja, äideistä jotka kävelee kaupunki alueella ilman suojamaskia, josta saa varmasti enemmän myrkkyjä kehoonsa kuin tupakista, äideistä jotaka työskentelee esimerkiksi maalamoissa yms yms,"

Jos kahvia juo hillitysti, sen haitat sekä äidille että sikiölle ovat aivan mitättömät tupakkaan verrattuna. Fyysistä riippuvuutta kofeiinikin aiheuttaa, mutta ei ihan pieninä annoksina. Joka tapauksessa samaa voisi tosiaan sanoa myös sellaisesta äidistä, joka juo kahvia monta kupillista päivässä raskausaikana tai ahmii nannaa ja herkkuja, ja muuten syö huonosti.

Kaupunkialueella kävelystä ilman suojamaskia kävelystä ei saa kyllä lähellekään niin paljon myrkkyjä kuin tupakasta. Ei saisi edes siinä tapauksessa, että se ilma siellä olisi yhtä sankkana niistä myrkyistä kuin se "ilma", mitä tupakoitsija imee keuhkoihinsa palavan tupakan läpi, koska mikään ajoneuvo tai tehdas ei (ainakaan Suomessa) päästä ilmoille yhtään niin haitallisia myrkkyjä kuin mitä tupakasta irtoaa. Jo pelkkä nikotiini on niin myrkyllistä, että 20 mg sitä voi tappaa ihmisen. Muita myrkkyjä tupakassa ovat esim. DDT, elohopea, syanidi, arsenikki, metanoli, tolueeni, formaldehydi ja radioaktiivinen polonium-210. Syöpää aiheuttavia aineita tupakassa on ainakin 50.

Pakokaasut muodostuvat vain muutamasta eri kaasusta, ja niistä muiden haitallisten kaasujen osuus on nykyisissä autoissa sen verran pieni, että haittaa niistä aiheuttanee eniten häkä, jota on kuitenkin iso osa myös tupakansavusta. Pienhiukkasia pakokaasuissa on myös, mutta niitäkin kaiketi irtoaa myös tupakasta sen palaessa.

Töissä taas käytetään tietysti tarpeellisia suojavarusteita kuten hengityssuojaimia ja tarpeen mukaan imetään haitallisia kaasuja pois työskentelytilasta. Suomessa ei sellaista työpaikkaa ole, jossa noudatettaisiin lakeja, ja siitä huolimatta työntekijät myrkyttyisivät työnsä takia.

Suurin osa tupakoitsijoista muuten asuu kaupungeissa. Vähentääkö se mielestäsi niiden pakokaasujen, maalihuurujen ym. hengittelyn haitallisuutta, että hengittelee vielä lisäksi tupakansavua?

"se on yksin tupakoivan äidin asia jos tupakoi, siitä kantaa itse mahdolliset seuraamukset ja vastuun."

Ai, lapsiko ei voi joutua mitään seurauksia kantamaan? Raskausaikana tupakoinnista kärsii kuitenkin ENEMMÄN lapsi kuin äiti. Jos tunget tupakan vauvan suuhun ja sytytät sen, ja vauva vetää tupakansavut henkeen, niin kuvitteletko, että haitat ovat samaa tasoa tai jopa pienemmät kuin aikuisen vedellessä tupakkaa? Kun vauva on vielä kohdussa ja äiti tupakoi, niin se on melkein sama asia kuin jos sillä vauvalla olisi tupakka suussa. Entäpä viinan haitat, voisiko olla, että viinanjuonti haittaa hieman enemmän vauvaa kuin aikuista?

Jos lapsesi saa vaikka kasvettuaan jo aikuiseksi jonkin sairauden, jonka sinun tupakointisi on aiheuttanut, niin sinäkö siitä sairaudesta sitten kärsit eikä lapsesi?

"mailmassa on pahempaakin vääryyttä kuin raskauden aikainen tupakointi"

Kuten mikä? Tupakointi raskausaikana on äidistään täysin riippuvaisen vauvan pahoinpitelyä ja pahimmillaan elinikäisten vahinkojen/vammojen aiheuttamista. Se voi jopa tappaa lapsen, sillä se lisää huomattavasti keskenmenon riskiä, kätkytkuoleman riskiä ja yleensäkin vastasyntyneen riskiä kuolla. Tupakointia raskausaikana voi siis verrata vähintäänkin toistuvaan pienen viattoman vauvan pahoinpitelyyn, ja jos sattuu niin, että tulee keskenmeno, kätkytkuolema tms., niin äitiä voi syyttää myös lapsensa murhaamisesta tupakoinnillaan.

• Ms Wise
        Ei lapsia kaikille kirjoitti:

Ei yksin se raskausaikana tupakoiminen. Sääliksi käy sitä lasta, joka joutuu elämään lapsuutensa sen savupilven keskellä! Tupakoitsijat ei itse ymmärrä, kuinka pahalta se savu tuntuu, kuinka pahalta se haisee ja kuinka pahalta itse haisevat, kun eivät enää mitään haista.

Niin.

Äitini poltteli tupakkia ja tuoksui aina hajuvedelle ja tupakalle. Ei se minusta ole paha haju, vieläkään.

• ljkfjkljfgkl

AP!!

Eli minä tupakoiva äiti.. Lapsi nyt 11kk ja ihan terve on. Tupakan lopettaminen on stressaavaa sulla ja vauvalle joten ei kannata lopettaa jos sitä ei lopeta heti alkuun. Mutta hyvä jos pystyt vähentämään ilman stressiä.

Tiedän itse ettei se ole helppoa. Niin kun kaikki muut luulee.. Varsinkin ne jotka eivät ole polttaneet!

Jokaisella on omat mielipiteet.. ja kyllä odottava äiti on jo tuskissaan muutenkin polttamisen takia ilman että kaikki vielä lisäksi syyllistää..

• joskus joku

kirjoitti hyvin että on se nyt hel..tti ihme ettei aikuiset ihmiset kestä muutaman päivän vieroitusoireita,vauvan pitäisi kestää mitä vaan.Jos odottava äiti olisi oikeasti tuskissaan polttamisesta niin kyllä se sen lopettaisi.Eikös toi stressijuttukin jo kumottu..Naurettavaa touhua aikuisilta ihmisiltä!

• hyihelvetti

Täällä on taas NIIIN kummallisia vastauksia "polta vain, jos se tekee hyvää".. "juo vain muutama, jos olet stressaantunut". VÄÄRIN! Ei todellakaan käy. Miksi hankit lapsen kune et kykene sitoutumaan edes siihen ettet polta raskauden aikana? Imetyskin suojaa lasta kaikelta allergioista eteenpäin, et voi edes imettää RÖÖKINPOLTON takia (ymmärtäisin jos joku oikea somaattinen syy). Todellakaan "sinun hyvinvointisi" ei mitenkään heijastu lapseen, jos puhutaan siitä että olet polttamatta ja kidut vieroitusoireissa muutaman viikon. Tämä vaihtoehto one ehdottomasti parempi lapselle kuin muutama tupakka päivässä. Itse neuvolassa olen harjoittelussa ollut ja voin sanoa, että kyllä sinut tuomitaan ja tiedetään, että poltat enemmän kuin sen kaksikin todennäköisesti. Varmasti sinulla on ylimääräisiä käyntejä neuvolassa muihin verrattuna, kun lapsi syntyy. Koska tuo on niin häpeällistä, että äiti jonka pitäisin suojella pienen elämää kaikin keinoin, tuhoaa sitä hiljaa mutta vakaasti!!!

Tupakka vahingoittaa lasta mahdollisesti vakavasti. Tiesitkö, että tupakka sisältää monia satoja erilaisia kemiallisia yhdisteitä, joista puolet ovat haitallisia. Sikiön veren nikotiini- ja häkäpitoisuus nousee suuremmaksi kuin äidin jo yhden tupakan jälkeen. Seurantatutkimuksissa sikiöt ovat useita minuutteja liikkumatta äidin tupakoidessa. Tupakointi kolminkertaistaa keskenmenon riskin, lisää mahdollisuutta peruuttamattomiin kehityshäiriöihin -niin fyysisiin kuin aivojen rakenteissakin oleviin- esim. oppimishäiriöihin. Lapsen todennäköisyys saada ADHD kasvaa moninkertaiseksi. Kehittymättömän lapsen verisuonisto ja keuhkot kärsivät tupakan sisältämistä huimista nikotiiniarvoita. Tupakoivien äitien lapset ovat syntyessä selkeästi pienempiä sekä kärsivät riippuvuusoireista ja ovat siksi itkuisia. Poikalapsien hedelmällisyyden on todettu laskevan moninkertaisesti, jos äiti on tupakoinut odotusaikana. Lisäksi se lisää tuntuvasti kätkytkuoleman vaaraa.

• ....................

Ja siis esim. 11 kuukauden ikäisen vauvan äiti ei voi sanoa mitään tupakoinnista! Joillekin ei tule mitään, mutta MONILLA tulee. Esim. oppimishäiriötähän emme lapsestasi näe tai ylivilkkautta, tms. Lapsellesi voi olla hirveän vaikeaa opetella lukemaan ja ei saa opiskeltua kunnon ammattia, kun pääsykokeisiin lukeminen lukihäiriön kanssa on mahdotonta, jos vakava. Tätä emme tiedä oletko sen aiheuttanut tupakoinnillasi.

Älä tule muita kannustamaan tai kertomaan ettei sinulle tullut mitään, kun et mistään mitään tiedä. Vai että stressi? Tuo on huonoin omantunnon puolustus minkä olen kuullut. Tiedät itsekin että teit ERITTÄIN väärin, mutta yrität hyvitellä sitä sillä että voivoi en voinut lopettaa kun alkaisi stressata. Olisit miettinyt ennen lasten hankkimista, narkki!

• ..............
        .................... kirjoitti:

Ja siis esim. 11 kuukauden ikäisen vauvan äiti ei voi sanoa mitään tupakoinnista! Joillekin ei tule mitään, mutta MONILLA tulee. Esim. oppimishäiriötähän emme lapsestasi näe tai ylivilkkautta, tms. Lapsellesi voi olla hirveän vaikeaa opetella lukemaan ja ei saa opiskeltua kunnon ammattia, kun pääsykokeisiin lukeminen lukihäiriön kanssa on mahdotonta, jos vakava. Tätä emme tiedä oletko sen aiheuttanut tupakoinnillasi.

Älä tule muita kannustamaan tai kertomaan ettei sinulle tullut mitään, kun et mistään mitään tiedä. Vai että stressi? Tuo on huonoin omantunnon puolustus minkä olen kuullut. Tiedät itsekin että teit ERITTÄIN väärin, mutta yrität hyvitellä sitä sillä että voivoi en voinut lopettaa kun alkaisi stressata. Olisit miettinyt ennen lasten hankkimista, narkki!

Ja siis pointtihan on, että et sinä sitä päätä että poltatko. Kun sanoit, että se on sinun oma valintasi. Se on sinun LAPSESI valinta. Hän kasvaa joskus aikuiseksi ja varmasti olisi valinnut ettet polta. Hän ei voi sitä päättää vaikka kyse on HÄNESTÄ. Muista kertoa tupakoinnistasi, kun hän ei puhu vielä 3-vuotiaana tai lue vielä 8-vuotiaana.

Makeiset tai ilmansaasteet eivät ole tupakkaan verrattavissa. Sikiön nikotiini- ja häkäpitoisuus kasvaa tupakoidessa MONINKERTAISEKSI äitiin nähden, jos poltat kaksi päivässä viikon ajan niin sama kuin olisit laittanut vastasyntyneen polttamaan askillisen!! Mieti sitä!!! Miksi se lapsi mahassa olisi erilainen??? Samaa tuhoa teet hänen keuhkoille ja verisuonistolle.

• Ei hätää

Tottahan se on että terveennäköisenä syntynyt tupakoitsijan vauva saa haittavaikutuksensa myöhemmällä iällä.

Ne saattaavat näkyä vasta kouluiässä tai jopa myöhemminkin, koska monet myrkyt kasaantuvat ja aiheuttavat sairaudet luonnollisestikkin vasta emyöhemmällä iällä.

Aloittaja voi tehdä ison ratkaisun oman kullannuppunsa hyväksi jos pystyy lopettamaan jo nyt nuo parikin tupakkaa.

Ota tarkempaa tietoa siltä lääkäriltä niistä rakennepoikkeavuuksista nii varmaan rauhoitut. Jos keskeytystä ei ole suositeltu, niin ei varmaan mistään vakavasta ole kyse.

Voit mennä vaikka yksityiseen ultraan ja katsoa mitä siellä sanovat.

Rauhoittelua aloittajalle ja keskustele ystäviesi kanssa tuosta poikkeavuudesta. Ei sun tarvitse tupakoinnistasi mainita.

• ÄLLITÄLLI
        .............. kirjoitti:

Ja siis pointtihan on, että et sinä sitä päätä että poltatko. Kun sanoit, että se on sinun oma valintasi. Se on sinun LAPSESI valinta. Hän kasvaa joskus aikuiseksi ja varmasti olisi valinnut ettet polta. Hän ei voi sitä päättää vaikka kyse on HÄNESTÄ. Muista kertoa tupakoinnistasi, kun hän ei puhu vielä 3-vuotiaana tai lue vielä 8-vuotiaana.

Makeiset tai ilmansaasteet eivät ole tupakkaan verrattavissa. Sikiön nikotiini- ja häkäpitoisuus kasvaa tupakoidessa MONINKERTAISEKSI äitiin nähden, jos poltat kaksi päivässä viikon ajan niin sama kuin olisit laittanut vastasyntyneen polttamaan askillisen!! Mieti sitä!!! Miksi se lapsi mahassa olisi erilainen??? Samaa tuhoa teet hänen keuhkoille ja verisuonistolle.

Luehan vähän lisää ilmansaasteista, eli kun ovesta menet ulos, altistut miljardeille pienhiukkasille. Niitä ei näe, haista (suurinta osaa), eikä tunne. Eipä ole kun pari päivää, kun niistä oli uutisissa -siis Suomessa, täälläkin olisi suositeltavaa pitää suojainta. Suomessa kuolee pienhiukkasiin vuodessa muistaakseni n parituhatta ihmistä. Tämä luin jostain. Hyvää terveyttä

• flkjflksjslöfk

Ahaa..

Mites sit kommentoitsi että äidit jotka ei ole polttaneet että heidän lapsilla on ADHD tai muita käytöshäiriöitä jos ei silloin tupakasta johdu????

Ja herranjumala mitä juttua.. ne on monet äidit jo 70-luvulla polttaneet ja lapset myös alttistuneet passiiviselle tupakoinnille ja ei niillä ole mitään käyny.. En väitä et tupakasta ei olis haittaa mutta ihan normaaleja lapsia tulee joillekkin vaikka olisi tupakoinu!!!

Huolestuttavampaa mun mielestä on huumeet suoraan suoneen ja joka päiväinen viinakänni!!"!!

• terveellisesti

ADHD:n voi lapsi saada myös kaikkea paskaa sisältävästä roskaruuasta. Jenkeissä on tehty tutkimusta. Tämä ADHD oire poistuu kun ruokavalio muuttuu :))

ADHD on vain dignoosi.

• moimoi

Vähän asian vierestä mutta pakko kirjoittaa... Mä en vaan käsitä, että miksi sitä tupakointia ei voi lopettaa jo ENNEN raskautta? Itsekin olen polttanut askin päivässä, mutta lopetin polttamisen siinä jo ennen raskautta ja yrityksen aikana poltin vain satunnaisesti, mutta heti kun plussatestin tein en sen päivän jälkeen ole tupakkaan koskenut, eikä ole tehnyt yhtään tiukkaa. Nyt siis menossa rv 35 3...

• !!!

Hyvä sinulle "moimoi". Voi kun kaikki ajattelisivat noin, mutta valitettavasti noita hirviöäitejä löytyy, jotka ajattelevat vain itseään eikä lastaan.

• ...............

Kuule, tämä on ihan FAKTATIETOA.

Kuinka joku voi edes saada lapsen, kun on niin tyhmä että kiistää sen että tupakointi vaikuttaa lapsen terveyteen? Kysy lääkäriltä!

TOTTAKAI ADHD:tä ja muita sairauksia esiintyy muillakin, mutta ne ovat MONINKERROIN todennäköisempiä tupakoivilla kuin tupakoimattomilla. Huhhuh... Ei ihme että sanotaan että alhainen koulutustaso korreloi tupakoimiseen raskausaikana ;--)

• ...........

Valistuksesta huolimatta noin 15 % suomalaisnaisista jatkaa tupakointia raskauden aikana. Tupakansavu sisältää tuhansia kemiallisia aineita, joista monet läpäisevät istukan. Näistä tärkeimmät ovat nikotiini ja hiilimonoksidi eli häkä. Nikotiini heikentää kohdun ja istukan verenkiertoa ja siten sikiön hapensaantia. Hiilimonoksidi puolestaan vähentää hapen kuljetusta sikiön kudoksiin. Tupakointi lisää merkittävästi sikiön kasvuhäiriön, ennenaikaisen synnytyksen (ks. «Uhkaava ennenaikainen synnytys»1), istukan ennenaikaisen irtoamisen (ks. «Istukan ennenaikainen irtoaminen»2) ja etisen istukan «Etinen istukka»3 vaaraa.

Miten tupakointi vaikuttaa?
        Nikotiini heikentää kohdun ja istukan verenkiertoa ja sikiön hapensaantia supistamalla verisuonia. Hiilimonoksidi taas sitoutuu hemoglobiiniin muodostaen karboksihemoglobiinia, joka vähentää hapen kuljetusta sikiön kudoksiin. Tupakoijalla istukan toiminta on heikentynyt, mutta istukka on laajempi ja painavampi kuin tupakoimattomalla.

Mitä seurauksia tupakoinnilla?
        Keskenmenoriski väestössä on 10–15 sataa raskaana olevaa kohden, mutta tupakoivalla se on jopa 33 sataa äitiä kohden. Tupakointi kaksin–kolminkertaistaa sikiön kasvuhäiriön «Sikiön kasvun hidastuma»4 riskin, ja tupakoivien äitien lapset syntyvät keskimäärin 200 grammaa kevyempinä. Tämä lisää kuolleena syntyneiden ja ensimmäisen elinviikon aikana kuolleiden lasten määrää ja vastasyntyneiden sairastavuutta. Istukan ennenaikaisen irtoamisen «Sikiön kasvun hidastuma»4 tai etisen istukan riski «Etinen istukka»3 on suurentunut tupakoitsijalla jopa 2,5-kertaiseksi.

Vastasyntynyt
        Raskauden aikainen tupakointi altistaa paitsi raskaushäiriöille myös vastasyntyneen ongelmille: pH on pienempi, Apgarin pisteet huonommat, lapsivedessä on useammin mekoniumia eli lapsenpihkaa ja syntymänjälkeisen tarkkailun tarve on suurempi kuin muilla. Äidin raskaudenaikainen tupakointi jopa viisinkertaistaa lapsen äkkikuoleman (kätkytkuoleman) vaaran.

Haitat näkyvät myös lapsen myöhemmässä terveydessä. Raskausaikana tupakoineiden äitien lapset ovat muita alttiimpia hengitystieinfektioille. Oppimishäiriöitä ja ylivilkkautta kouluiässä todetaan tupakoivien äitien lapsilla useammin kuin muilla. Poikalasten myöhempi hedelmällisyys on heikentynyt, mutta tytöistä ei ole tutkimuksia.

• Tomunen
        ........... kirjoitti:

Valistuksesta huolimatta noin 15 % suomalaisnaisista jatkaa tupakointia raskauden aikana. Tupakansavu sisältää tuhansia kemiallisia aineita, joista monet läpäisevät istukan. Näistä tärkeimmät ovat nikotiini ja hiilimonoksidi eli häkä. Nikotiini heikentää kohdun ja istukan verenkiertoa ja siten sikiön hapensaantia. Hiilimonoksidi puolestaan vähentää hapen kuljetusta sikiön kudoksiin. Tupakointi lisää merkittävästi sikiön kasvuhäiriön, ennenaikaisen synnytyksen (ks. «Uhkaava ennenaikainen synnytys»1), istukan ennenaikaisen irtoamisen (ks. «Istukan ennenaikainen irtoaminen»2) ja etisen istukan «Etinen istukka»3 vaaraa.

Miten tupakointi vaikuttaa?
        Nikotiini heikentää kohdun ja istukan verenkiertoa ja sikiön hapensaantia supistamalla verisuonia. Hiilimonoksidi taas sitoutuu hemoglobiiniin muodostaen karboksihemoglobiinia, joka vähentää hapen kuljetusta sikiön kudoksiin. Tupakoijalla istukan toiminta on heikentynyt, mutta istukka on laajempi ja painavampi kuin tupakoimattomalla.

Mitä seurauksia tupakoinnilla?
        Keskenmenoriski väestössä on 10–15 sataa raskaana olevaa kohden, mutta tupakoivalla se on jopa 33 sataa äitiä kohden. Tupakointi kaksin–kolminkertaistaa sikiön kasvuhäiriön «Sikiön kasvun hidastuma»4 riskin, ja tupakoivien äitien lapset syntyvät keskimäärin 200 grammaa kevyempinä. Tämä lisää kuolleena syntyneiden ja ensimmäisen elinviikon aikana kuolleiden lasten määrää ja vastasyntyneiden sairastavuutta. Istukan ennenaikaisen irtoamisen «Sikiön kasvun hidastuma»4 tai etisen istukan riski «Etinen istukka»3 on suurentunut tupakoitsijalla jopa 2,5-kertaiseksi.

Vastasyntynyt
        Raskauden aikainen tupakointi altistaa paitsi raskaushäiriöille myös vastasyntyneen ongelmille: pH on pienempi, Apgarin pisteet huonommat, lapsivedessä on useammin mekoniumia eli lapsenpihkaa ja syntymänjälkeisen tarkkailun tarve on suurempi kuin muilla. Äidin raskaudenaikainen tupakointi jopa viisinkertaistaa lapsen äkkikuoleman (kätkytkuoleman) vaaran.

Haitat näkyvät myös lapsen myöhemmässä terveydessä. Raskausaikana tupakoineiden äitien lapset ovat muita alttiimpia hengitystieinfektioille. Oppimishäiriöitä ja ylivilkkautta kouluiässä todetaan tupakoivien äitien lapsilla useammin kuin muilla. Poikalasten myöhempi hedelmällisyys on heikentynyt, mutta tytöistä ei ole tutkimuksia.

Voi perimä ja altistus!Hmm.Silloinhan 3:nen maailman ylikansoitustakin voidaan vähentää hyvällä ja tehokkalla.Hmm. Nortilla.

• 'QWIÅB0ERUIP

Ystäväni poltti raskausaikana ja hänelle syntyi a) normaalia pienikokoisempi lapsi, b) lapsi oli huonokuntoinen ja vietti ensimmäisen elin kuukautensa sairaalassa c) on nyt reilun vuoden ikäinen ja sairastunut koko ensimmäisen elinvuotensa ajan! Lapsen äiti kertoi ettei ole tunnustanut nlassa polttaneen ja nyt lapsen jatkuvaa sairastelukierrettä ihmetellään ja tutkitaan lääkärissä. Sanoo että on stressaavaa kun ei voi enää tunnustaa ja uskoo että lapsen huonokuntoisuus johtuu polttelusta. Poika lisäksi kehittynyt muita ikäisiään jäljessä. Tuen ystävääni tässä mutta kyllä ihmettelen miksi täytyi polttaa.

• wrwgfw435

Ala-asteen luokkakuvastani näkee heti kuka lapsista on joutunut tupakan uhriksi sikiöaikana. Kaikki muut lapset pyöreä- ja siloposkisia nappisilmiä, se yksi sitten... noh...

• ei sääliä

Kun lapsi syntyy niin luuletko että voit aina käydä röökillä silloin kun stressaa. Hyvä jos pari kertaa viikossa kerkeät tehdä jotain mitä haluat silloin kun haluat. Esim. hyvä tv ohjelmakin jää parhaimmassa kohdassa kesken kun vauva alkaa itkeen ja tarvii lohduttajaa. Parempi vaan jo nyt harjotella sitä alentumista vauvan tarpeille. Lapsi sitä paitsi sairastuu todennäköisesti astmaan jos jatkat polttelua sen synnyttyä.

• ÄLLITÄLLI

Hahhah, nyt menee vähän asian vierestä, mutta tässä: Sinulla niinkuin ei luultavasti muillakaan ole vielä lapsia, ainakin kirjoituksista voi näin päätellä.
        1) Ei se lapsi vie sinun elämääsi, ei sen vieressä tarvitse olla 24/7. Tottakai lapsi hoidetaan, ruokitaan, seurustellaan (vauva ei leiki vielä) jne.. Mutta ei se lapsi estä sinua tekemästä mitään, olet vapaa hoitelemaan ne hommat ja myös tv:täkin voit katsella, käydä kenkillä, kaupassa, pestä pyykkiä, tehdä ruokaa, siivota. ELÄÄ ihan normaalisti kuten ennenkin paitsi että menot on toistaiseksi menty. Voi minkälaista naiviutta. Hankkikaan ensin lapsia, ja kirjoitelkaa sitten. Ei se vauva mene rikki, vaikka se huutaisikin 10 sekunttia ilman äitiä tai isää.

• 14+7

Aloittajalla ei näköjään ole itsekontrollia eikä stressinsietokykyä. Ensin mätetään ruokaa nassuun minkä ehtii ja lihotaan, poltetaan tupakkaa ja nyt raskaana vaan jatketaan paheita. Tuomitset lapsesi käytökselläsi jo ennen kuin raasu on edes ehtinyt kunnolla kehittyä, saati syntyä. Heikosta päästä kärsii koko ruumis; tässä tapauksessa lapsi myös. Miksi edes hankit lasta kun et itseäsikään saa kuriin?

• stressipeikko

Jokainen tupakka vähemmän on askel parempaan eikä lopettaminen ole turhaa missään vaiheessa raskautta! Ja tämä stressihömpötus on ihan naurettavaan. Ensinnäkin aloittaja tuntuu stressavan kuitenkin, tupakoi hän tai ei. Näköjään huono omatunto tupakoinnin takia lisää vain enemmän tressiä. Ja toisekseen kyllä jokainen aikuinen joutuu tressaamaan elämässään muutenkin esim. töiden tai raha-asioiden kanssa. Ei se tupakka ketään stressittömäksi tee.

Ja kaikille tupakointia puolustaville tiedoksi, että minä poltin RUNSAASTI ennen raskautta, mutta lopetin raskauduttuani. Ei se nyt helppoa ollut, mutta kyllä olin tyytyväinen kun sen nyytin syliin sain, etten ollut polttanut. Sillä hetkellä kaikki muttui todelliseksi ja asioita oli helpompi käsittää. Jouduin myös luopumaan monista muista asioista mm. raskausajan diapeteksen takia. Se 10kk (ja siihen imetys päälle) on kuitenkin niin lyhyt aika ihmisen elämässä että kyllä sen ajan voi helposti uhrata sille lapsen hyvinvoinnille. Pitäisi ainakin. Ja lasten myötä joutuu luopumaan monista muistakin asioista eikä pelkästään tupakasta! Elämä vaan nyt on sellaista. Paljon kuitenkin saa tilalle

• Xi

Poltin 12 vuotta ja lopetin seinään saatuani plussan. Ei ollu helppoa, mutta kaikki asiat elämässä ei aina ole. Tein päätöksen lapsen takia ja olen tyytyväinen. Vielä olis jokunen tovi vartuskeltavana ennen syntymää, mutta jos lapsi syntyy sairaana, ei tarvii ainakaan miettiä, et olisin kessuttelulla sen aiheuttanu.

• EI TUPAKKAA!

Poltin ennen raskautta ja lopetin, enkä ymmärrä miten muuten voisi toimia. Nyt rv 27 4 ja edelleen tekee välillä tupakkaa mieli mutta luon mielikuvan vauvasta joka masussa vääntelehtii tuskasta kun vedän savut ja se himo loppuu siihen. PISTE.

• Äiti X

Näin erään dokumentin raskaudenaikaisesta tupakoinnista. Jos kaikki odottavat polttajat näkisivät sen niin varmasti loppuisi siihen. Se on nimittäin TODELLA TUSKALLISTA sikiölle! Ja sitten ne seuraukset...

• agsdfgh

Onhan semmonenkin tutkimus aikanaan tehty että neljään tupakkaan päivässä pysyvä äiti ei aiheuta odottaessa vauvalle haittaa, mutten sitten tiedä. Oma äitini poltti ja ainakin itse kärsin päivittäin helvetillisistä kivuista (tiedä sitten miksi jalat on niin vinot, tokkopa johtuu tupakasta) ja sisarella ei mitään vaikka äiti odotti ihan samalla tavoin.

En kyllä siltikään suosittele polttamista odottaessa.

• tottuus

Niin mutta nyt jos koskaan täytys koittaa olla lujana. Kaikki mitä teet vaikuttaa lapseesi ja vieläpä koko hänen elämänä ajan. Oletko valmis siihen että jotakin lisää tulee tupakointisi takia? sillä niitä asioita et voi myöhemmin enää koskaan perua.

• jTpTj

Jos ei pysty lopettamaan tupakointia lapsensa vuoksi, ei lasta tulisi hankkia.

• ...

Ohhoh, mitä tekstiä.. Itselläni on 1,5v poika ja poltin raskauden ajan. Okei, oli syntyessään hieman pienemmän kokoinen, olin hyvin tietoinen siitä ku poltin raskauden ajan. Mitä tässä ollaan käyty neuvolassa ja pojan kasvua katottu, kasvaa aivan normaaliin tahtiin. EI ole allergiota, EIKÄ ASTMAA.
      Ei ole todellakaan synti jos polttaa raskauden aikana!!

• edessä on vielä ...

Saattaa kyllä olla niin ettet saa ikinä biologisia lapsenlapsia tältä pojalta ... raskausaikainen poltto heikentää sperman laatua.

Saattaahan olla että poikasi ei halukkaan isäksi koskaan, mutta kumminkin.

• Iso ja ruma mies
        edessä on vielä ... kirjoitti:

Saattaa kyllä olla niin ettet saa ikinä biologisia lapsenlapsia tältä pojalta ... raskausaikainen poltto heikentää sperman laatua.

Saattaahan olla että poikasi ei halukkaan isäksi koskaan, mutta kumminkin.

Mitä suotta lasten tekemisestä, sillä itse harjoittelu on paljon hauskempaa.

Ja voihan sitä aina adoptoida mukulan, jos haluaa.

• entä jos
        Iso ja ruma mies kirjoitti:

Mitä suotta lasten tekemisestä, sillä itse harjoittelu on paljon hauskempaa.

Ja voihan sitä aina adoptoida mukulan, jos haluaa.

mut jos se adoptoituki on tupakoitsian lapsi???

• Iso ja ruma mies
        entä jos kirjoitti:

mut jos se adoptoituki on tupakoitsian lapsi???

Voihan sen mukulan palauttaa tai vaihtaa toiseen.

• wererwrerwewre

kyllähän venäläisessä ruletissakin välillä voittaa!
        http://humupd.oxfordjournals.org/content/17/5/589

• ei tupakka niin paha

Jos poltat pilveä raskaana niin lapsesta tulee semmonen hölmö. Siis ei hyvällä tavalla hölmö vaan aidosti vajaa.

• äiti 35v

kumpi on sulle tärkeämpi, muutama halvatun syöpäkääryle vai oma lapsi? hei jumankauta järki hoi älä jätä.. lapses kärsii koko elinikänsä jos saa vaikka FAS taudin sun tupakoinnin takia... monet muutkin tupakoivat naiset pystyvät lopettamaan tupakoinnin raskauden ajaksi, niin tein minäkin.. olen nyt 3 kouluikäisen lapsen äiti. mieti tekosiasi ja ota ittees niskasta kiinni!

• pitäs tietää..

FAS sairaus ei johdu raskausajan tupakanpoltosta, vaan alkoholin käytöstä. Tiedoksi vaan..

• äiti 35v
        pitäs tietää.. kirjoitti:

FAS sairaus ei johdu raskausajan tupakanpoltosta, vaan alkoholin käytöstä. Tiedoksi vaan..

aih, niin taisi ollakkin. hyvä kun sanoit mutta ei se röökin vetäminen raskaana mitään hyvää tee...

• allu16

Polttelin sillon tällöin tupakkaa raskaana ollessani. Kaikki syntyivät ennenaikaisesti ja olivat pienikokoisia. Kahdella on todettu astma ja muitakin allergioita. En suosittele tupakointia raskausaikana:(

• äiti 31v

Sain ensimmäisen lapseni 23 vuotiaana ja poltin ensimmäisen raskauden aikana ja esikoisellani on astma ja toisen lapsen sain 24 vuotiaana ja poltin silloinkin ja lapsellani on ADHD ja kolmannen lapseni sain 29 vuotiaana ja viimeisen raskauden aikana en polttanut ja nyt 8 kuinen lapseni on täysin terve.
        JOTEN EN SUOSITTELE TUPAKOINTIA RASKAUDEN AIKANA!!!

• Kaksi eri isää
        äiti 31v kirjoitti:

Sain ensimmäisen lapseni 23 vuotiaana ja poltin ensimmäisen raskauden aikana ja esikoisellani on astma ja toisen lapsen sain 24 vuotiaana ja poltin silloinkin ja lapsellani on ADHD ja kolmannen lapseni sain 29 vuotiaana ja viimeisen raskauden aikana en polttanut ja nyt 8 kuinen lapseni on täysin terve.
        JOTEN EN SUOSITTELE TUPAKOINTIA RASKAUDEN AIKANA!!!

Niin, lapsesi on terve - vielä toistaiseksi.

Oliko isä sama - jos kolmanen lapsen kohdalla oli eri tekijä - ja paremmat geenit.

• saija-80

Jos polttaa alle 5tupakkaa päivässä, se nikotiini määrä ei vaikuta sikiöön. Tämän kertoi minulle tays:n erikoislääkäri.

Minun äitini poltti kun odotti minua, muuten olen aina ollut perusterve, mutta oppiminen ollut aina hankalaa (minulla on lukihäiriö).

Itse tupakoin ensimmäisessä raskaudessa yhtä paljon kun ei raskaana. Lapsi syntyi sektiolla alipainoisena 1600g. Hän on nyt 10-vuotias. Muuten terve, rasitus astma.

Tupakoin toisella raskaudessa n.5tupakkaa päivässä. Lapsi pienikokoinen syntyessään 2400g. Hän nyt 8-vuotta. Täysin perusterve.

Molemmissa raskauksissa yritin todella lopettaa mutta en pystynyt, en vain pystynyt.
      Kolmatta lasta olemme haaveilleet jo 5-vuotta, mutta emme ryhdy lapsen tekoon ennen kuin olen lopettanut ja pysynyt siinä.

jokainen voi päätellä, mitä se tupakointi tekee.

Alkoholisoitunut vanhempi tekee pahaa (syntyneelle) lapselle, erkanee perheestään tms, mutta silti ei pysty lopettamaan juomistaan vaikka haluaisi ja rakastaisi perhettään.
      Sama se on tupakoiva äitikin.

Ja se tunnon tuska mikä minulla on siitä että olen tupakoinut raskauksien ajan on aivan kauhea, mutta vähin rangaistus mitä minun kuuluukin käydä.

• minä minä minä

Itsekeskeisten hönöjen kannattaisi aina käyttää kondomia.

• m26

äh älä huolehdi kaikki järjestyy kyllä.pari kolme röökiä ei tee kellekkään mitään

• Olenpas minä utelias

>pari kolme röökiä ei tee kellekkään mitään

Miksi siis pitää imeä niitä?

• Onko fiksua?

Onkos tuo nyt ollenkaan fiksua? Mieti vähän! Jos olet riippuvainen tupakasta niin myös lapsesi on siitä riippuvainen. Syntyessään lapsi on riippuvainen nicotiinista ja haluaa lisää. Ulkomailla voit kadulla tavata alle viisivuotiaita lapsia jotka polttavat. He kuolevat varhain. Ja ketä siitä syytetään? SINUA!

• Oot pösilö

Ihanko totta? Että sinun viestisi mukaan avaajaa syytetään siitä, että "Ulkomailla voit kadulla tavata alle viisivuotiaita lapsia jotka polttavat. He kuolevat varhain. Ja ketä siitä syytetään? SINUA! "

Lähtikö sulla juttu lapasesta?

• ADHD

En suosittelisi kyllä tupakointia raskauden aikana. Viimeisien tutkimusten mukaan se lisää lapsen riskiä sairastua ADHD:n.

• Ei kannata uskoa

Ja maitoa ei saa juoda, yhden tutkimuksen mukaan se on vaarallista. Ja 2kk kuluttua saman paikan mukaan se olikin jo terveellistä.

Tutkimukset valehtelevat, kertovat tutkimukset.

• MYRKYTÄ SINÄKIN

LAPSESI! POLTA JA JUO SEKÄ HUORAA VIELÄ
      NIIN VARMASTI LAPSESI ON SEKASIKIÖ
      JA TULEVA LUUSERI.

"KELAA VÄHÄN HEI"
      "HÖNÖ-ÄÄNINEN KATKOKÄVELYMESTARI
      SEKÄ PUHEESSA, ETTÄ KÄVELYSSÄ"

HÖ-HÖ-HÖ-HÖ-LUU-SERI!

• 1+1=2

Polta lisää,
      luultavasti olet jo elänyt niin epäterveellisesti, ettei pari röökiä päivässä tee mitään.
      Suosittelisin kuitenkin liikuntaa ja reilusti vitamiini ja kivennäisainelisiä;
      Pelastetaan, mitä pelastettavissa on.
      Yritä ajatella positiivisesti,
      sikiö imee itseensä kaikki sinun tunteesikin.

• poltettu lapsi

Anteeksi nyt vain jos loukkaan jotakin raskauspolttajaa mutta en voi olla kommentoimatta OMAA näkökantaani asiaan. Minä olen lapsi jonka äiti poltti koko raskauden ajan. Hän poltti "vain" 3-4 tupakkaa per päivä (neuvolapapereiden mukaan, eri asia kertoiko totuutta). Eihän siinä lapsen ulkonäössä muutoksia tapahdukaan tupakan vaikutuksesta. Ei siitä epämuodostumia tai muutakaan tule. Kyse on AIVOISTA. Aivot ovat hieman tärkeämpi elin kuin jotkin epämuodostuneet raajat, vaikkei niitäkään kellekään toivoisi. Mutta jokainen ihminen tarvisee aivojaan eikä niitä voi mitenkään korvata. On erittäin, hyvinhyvin itsekästä polttaa raskausaikana. Sinä vahingoitat itsesi lisäksi lasta joka ei saa päättää asiasta. Elämä on muutenkin nykymaailmassa vaikeaa, miksi sinun pitää vaikeuttaa lapsen lähtökohtia entisestään??
      Minulla on lukihäiriö, keskittymisvaikeuksia ja helvetin paska ääreisverenkierto. Koulupaperini eivät ole kummoiset ja oppiminen on ihan helvetin vaikeaa. Minun täytyy tehdä moninkertainen määrä työtä ystäviini verrattuna että hallitsen asiat yhtä hyvin kuin he. Äiti aina nuorena sanoi että "miten sinulla on niin huono verenkierto käsissä ja jaloissa?" mutta ei tainnut tulla ajatelleeksi että itse hän nämä minulle aiheutti. Tupakka supistaa verisuonia eli juuri verenkierto heikentyy, myös lapsella! Kehittyvä sikiö ei tarvitse mitään tupakan myrkkyjä vaikeuttamaan kehittymistään. Aivot ovat niin monimutkaiset, ja kehittyessään sikiössä ne ovat superherkät myrkyille sekä muille vaarallisille aineille. Virheitä sattuu solujakautumisessa. Olen biologi joten tiedän mistä puhun.Raskausaikainen poltto näkyy minun jokapäiväisessä elämässäni, kärsin siitä lopun ikääni.
      Tietenkin, on myös tapauksia joilla tupakoinnista kärsinyt lapsi ei kärsi mistään, mutta on myös toisia ääripäitä. Tupakan kadmium on karsinogeeni, aiheuttaa syöpää. Mitä jos lapsesi sairastuu johonkin syöpään itsekkyytesi takia? MIKSI ihmeessä pitää tehdä lapsi jos ei ole valmis takaamaan hänen turvallisuutta ja hyvinvointia edes omalta osaltaan? Halveksin äitejä jotka polttavat raskausaikana, koska tiedän mitkä ovat tulokset enkä voi sietää sellaista epäitsekkyyttä.

• Miten niin ei olisi

Minunkin äiti poltti tupakkaa koko raskausaikansa. Siksi minä en voi sietää tupakkaa, enkä polta sitä. Jotain hyötyä siitä, että äiti tupakoi. :)

• Olet valebiologi

ET SINÄ OLE mikään biologi - etkä ymmärrä edes mitään - sillä MINÄ OLEN genetiikko.

• Lasten polttaja

Taitaa olla tämän päivän tapa tämä syyllistäminen. Olen itse polttanut molempien raskauksien ajan, nyt lapset ovat liki kolmekymppisiä. Kumpikin lapsistani syntyi normaalin kokoisina, eivat sairastaneet normaalia enempää hengitystiesairauksia, koulussa keskiarvo oli molemmilla yli 9. Ylioppilaslakit on painettu päähän ja ammatit hankittu ja nyt työelämässä. Tupakka ei ole terveellistä, mutta lapsellinen yleistäminen on typerää!

• poltettu lapsi
        Olet valebiologi kirjoitti:

ET SINÄ OLE mikään biologi - etkä ymmärrä edes mitään - sillä MINÄ OLEN genetiikko.

Olen biologi halusit uskoa asian tai et. Mullehan on siis aivan sama uskotko mitään, ei voisi vähempää kiinnostaa. Ja sinä saat olla vaikka virustutkija mutta se asia ei miksikään muutu että tupakka vahingoittaa lasta!

• Niin se vain on
        poltettu lapsi kirjoitti:

Olen biologi halusit uskoa asian tai et. Mullehan on siis aivan sama uskotko mitään, ei voisi vähempää kiinnostaa. Ja sinä saat olla vaikka virustutkija mutta se asia ei miksikään muutu että tupakka vahingoittaa lasta!

Oliko ammattimaininnalla jotain merkitystä asiassa vai eikö sanojasi olisi otettu samalla tavoin, jos et olisi maininnut ammattia?

Tupakointi ei vahingoita lasta.

• ei noin vertailla

Poltettu lapsi jos olet noin mahtava tiedemies niin etkö edes sitä ymmärrä että vertailet yhtä asiaa toiseen asiaan mitä ei ole edes olemassa?

"Raskausaikainen poltto näkyy minun jokapäiväisessä elämässäni"

Et sinä voi tietää mikä OLISIT VOINUT OLLA jos äitisi ei olisi polttanut.

Täysin kehitysvammaisiakin syntyy vaikka äiti ja isä olisivat täydellisen terveitä ja raskauden aika olisi ollut moitteettoman tervettä. Samoin täysin terveitä syntyy vaikka äiti ja isä olisivat itse kehitysvammaisia ja äiti olisi polttanut koko raskauden ajan.

Itse en jaksa uskoa että juuri sinä olisit ollut yhtään tuon kummempi kuin nytkään olet vaikka äitisi olisi ollut kuinka terveellinen tavoiltaan.

Vertaat olemattomaan.

• päläpäläBLAA
        Niin se vain on kirjoitti:

Oliko ammattimaininnalla jotain merkitystä asiassa vai eikö sanojasi olisi otettu samalla tavoin, jos et olisi maininnut ammattia?

Tupakointi ei vahingoita lasta.

Sinun ammattimaininnalla ei ainakaan ole p****n vertaa väliä, sillä sanojasi pidetään tasan yhtä typerinä ammattinimikkeestä huolimatta.

• .................
        Lasten polttaja kirjoitti:

Taitaa olla tämän päivän tapa tämä syyllistäminen. Olen itse polttanut molempien raskauksien ajan, nyt lapset ovat liki kolmekymppisiä. Kumpikin lapsistani syntyi normaalin kokoisina, eivat sairastaneet normaalia enempää hengitystiesairauksia, koulussa keskiarvo oli molemmilla yli 9. Ylioppilaslakit on painettu päähän ja ammatit hankittu ja nyt työelämässä. Tupakka ei ole terveellistä, mutta lapsellinen yleistäminen on typerää!

No, teillä on käynyt hyvä säkä.

Mitäs mieltä lapsesi ovat tästä uhkapelistä, jota olet heidän terveydellään käynyt? Vai oletko edes kehdannut kertoa heille, että tupakka oli sinulle tärkempää, kuin heidän hyvinvointi?

• Matemaatikko vain
        Olet valebiologi kirjoitti:

>etkä ymmärrä edes mitään - sillä MINÄ OLEN genetiikko.

Oikein mielenkiintoinen kausaalisuhde.

• mummeli vain

Miksi poltat?

• Made it heaven

Kannattaa ottaa muutama ryyppy viinaakin välillä. Viinahan on terveellistä, kun ei ota sitä liikaa. Lisäksi viina rentouttaa ja auttaa stressiin.

• Lisää ahdistusta

Onko kukaan katsellut mitä kaikkea ihminen vetää henkeensä kaupungissa joka ainoa päivä? Tupakoimaton odottava nainen altistuu niin pahasti saasteille, jotka vahingoittavat äitiä ja tulevaa lasta. keuhkoihin tulee todella myrkyllisiä pienhiukkasia,, katsokaa joskus ilmanvaihtosuodattimianne, jotka suodattavat vain sisäilmanne..Hienoa syyllistää ja moralisoida, kun oikeisiin asioihin ei haluta puuttua..

• missä puhdistajat

Se kivipöly on pahinta ja miten vaikeaa muka on saada kadut siitä pölystä puhtaaksi?

Sen saisi päivässä tehtyä mutta aina vaan pölähtelee niin ettei happea saa eikä eteensä näe.

• ?!%&/)

No niin. Sittenhän kannattaa lisätä kaikkien ilmansaasteiden päälle vielä se syöpäkääryle, jossa on yli 2000 erilaista kemikaalia, joista suuri osa ihmiselimistölle haitallisia.

Sillä lailla! Verratonta logiikkaa taas!

• ex nikotinisti

todella mukavaa luettavaa nämä lapsiaan rakastavien äitien kirjoitukset joissa koitetaan puolustella tupakointia raskauden aikana. miksei voisi lopettaa tupakointia ennen kuin koittaa saada itsensä raskaaksi? todellakin jos tupakka on lasta tärkeämpi niin miksei tällaisia ihmisiä voisi kastroida heti pakollisen abortin yhteydessä jos eivät saa sauhuttelua loppumaan ennen raskautta. kadulla kun näkee naisen polttavat vatsa pystyssä niin tekisi mieli mennä ottamaan tupakka huulesta ja haukkua oikein kunnolla kunnei kerran väkivaltaa saa tehdä kuin odottavalle lapselle nikotiinilla. parempi tietysti pidättäytyä tästäkin haukkumisesta koska suurin osa suomalaisista naisista on muutenkin lihavia, vaikea erottaa paksuna olevat muista pullukoista. jos abortti on murha niin tupakointi raskausaikana on pahoinpitely. olen itse polttanut ja lopettanut. ei se ole niin vaikeaa jos sen päättää ja raskaus on vähintään yhtä hyvä syy lopettaa kuin esim. syöpä.

• heartlessbastard

sinä sydämetön paskiainen..

• kauhiata

jospa nämä haukkuvat superäidit keskittyisivät muiden haukkumisen sijaan omien lastensa kasvatukseen. tressi aiheuttaa keskenmenoja, tressi aiheuttaa sikiöön kasvuhäiriöitä ja lisäksi tressi aiheuttaa äidille sekä äidin läheisille henkisiä ongelmia.

polta vaan jos tunnet että siitä on helpotusta, mutta samalla mieti muita parempia tapoja poistaa pelkoa sisältäsi.

rakkautta ja jaksamista loppuraskauteen.

t: viiden terveen lapsen onnellinen isä.

ps. meijän äippäkin poltti kaikkien aikana, eikä oo mitään selittämätöntä katraassa

• ...........

No eikö tupakoiva muka altistu samoille saasteille, häh? ;---)

• jupukka10101

Poltin raskausaikana. Lapsi syntyi normaalipainoisena. Pituuskasvu jatkossa koko ajan yläkäyrällä...ja terve on kuin pukki, että eipä se aina siitä tupakastakaan kiinni ole.

• kuka vittu

Polta vaan ihan perkeleesti.
      Tupakointi on hienoo!!!

• parempi ilman

En ymmärrä miten joku ei pysty oman lapsensa edun nimissä lopettamaan tupakointia! Itse poltin paljon ennen kun aloin odottamaan esikoistani. Plussaan loppui röökin poltto kuin seinään! En olisi ikinä voinut kuvitellakaan toisin.. Mieluummin kärsin itse vieroitusoireet (miten kukaan voi ajatella, ettei itse kestä stressiä/lopettamista, mutta sysää sen kuitenkin sitten vastasyntyneen kestettäväksi. Helvetin itsekästä!) kuin olisin sysännyt ne pienen poikani niskaan, puhumattakaan niistä muista haitoista sitten.
      Nyt niskasta kiinni ja lopeta. Tunnen ihmisen, joka on jokaisessa raskaudessaan tupakoinut ja hänen yhdellä lapsellaan on astma ja lievä kehityshäiriö, toinen on lievästi jälkeen jäänyt ja kolmas joka syntyi vko:lla 26 on ainut joka on normaali vaikkakin pieni kokoinen. Hänen onnensa, että syntyi ennen aikojaan! Tämä on ehkä ääripäitä, muttei kukaan voi luvata ettei niin kävisi sinunkin lapsellesi, varsinkin kun ultrassa on jo jotain häikkää todettu, et sinä ainakaan asiaa auta tupakkaa polttamalla.
      Miksi riskeerata oman lapsen elämä, joka sinun vastuullesi on suotu? Nyt asiat tärkeysjärjestykseen. Miten ajattelit pystyä asettamaan lapsesi edun omasi edelle tämän synnyttyä, jos et siihen kykene nytkään? Kerro neuvolassa, he voivat ehkä auttaa sinua.
      Siltikin, kaikkea hyvää sinulle ja lapsellesi.

• Lapselle oikeutta

Hei! Tupakoi vaan ja vaaranna lapsesi terveys jo sikiönä. Vetele vielä vähän kuppia siihen päälle niin ei stressaa olo. Voit tietysti sitten olla enemmän stressaantunut kun makselet keharilapsesi sairaala kuluja mutta ei se mitään ku röökiä vaan saa. Kaiken maailman idiootteja sitä täälläkin pyörii.

• vanha vaakku

Kaikenlaiset myrkyt mitä raskauden aikana saamme, tottakai vaikuttaa
      sikiöön. Myös tupakansavussa oleminen ns, passiivi tupakointi. Monet
      sairaudet tulevat viipeellä ja ilmaantuvat myöhemmässäkin iässä. Varsin-
      kin aivoihin, hermostoon ym. liittyvät häiriöt, joista ei kaikista vielä kaikkea
      tiedetäkään. Nykyään odottavia äitejä kuitenkin vaaroista informoidaan
      joten eivät ole tietämättömiä. On turhaa hyssytella että ei joku tupakka
      tai muu mitään aiheuta. Miksi tehdä lasta jos sille tieten voi aiheuttaa
      sairauksia ym. vammoja jo kohdussa. Olette vastuussa ihmisestä
      joka tulee teidän kauttanne, itse alulle saattamana. Jälkeenpäin katu-
      minen ei auta. Kyllä te pystytte lopettamaan, päätös on teidän korvien
      välissä.

• Ota yhteyttä lääkäriin ja pyydä tarkempaa selvitystä vauvan tilasta. Mene toisen lääkärin vastaanotolle. Soita vaikka neuvolaan ja puhu stressistä ja pelosta niin pääset uuteen ultraan.

Epävarmus stressaa tiedän sen. Tupakointi kannattaa lopettaa ehdottomasti heti! Keksi käsille tekemistä popsi vihanneksia tai hedelmiä. Tupakan myrkyt ovat vauvan verenkierrossa noin 8 tuntia eli vauvasi on jatkuvassa nikotiini myrkytyksessä.

Kaikkea hyvää sinulle ja vauvallesi.

• ...tana

Jos vain minun akka olisit, niin yhtäkään sätkää sä et suuhus laittais. Siitä ei ihan kauheasti tarvitse edes keskustella. Vituttaa tuommoset untamot.

• Tinja

Tutullani on viisi lasta ja hän on polttanut kaikki raskausajatkin. Kaikilla lapsilla tosi paha atooppinen ihottuma ja yhdellä ADHD. Johtuneeko tupakasta, mene ja tiedä.

• Miettikääs vähän...

Osa ajattelette että "vauva on ihan terve vaikka poltin koko raskausajan"... Kannattaisi katsoa hieman tulevaisuuteen... Kaikki tupakan aiheuttamat sairaudet eivät ehkä näy heti syntymän jälkeen mutta jo 20-vuoden kulutta ne saattaa näkyä... Ei pidä jäädä tosiaan siihen uskoon että vauva on ihan terve...

• kannetjakattilat

Raskaudenaikainentupakointi vaikuttaa syntyvän lapsen valtimoihin. Valtimoiden seinämät heikentyvät äidin tupakoidessa raskausaikana. Toisinsanoen seuraukset eivät ole useinkaan heti lapsessa havaittavissa vaan esiintyvät myöhemmässä elämässä sitten erilaisten sairauksien muodossa ja kohonneena alttiutena sairastua tiettyihin sairauksiin.

• 0iuhg

Sekä tupakka että turha stressi ei ole hyväksi tulevalle lapsellesi. On hyvä, että yrität hakea apua edes tätä kautta. On hyvä että tunnustat riippuvuuden sekä stressin yhteyden ongelmaasi, ja haluat tehdä niille jotakin. Kaikki meistä on vain ihmisiä. Uskon, että apua sinun on mahdollista saada niin halutessasi.

Olen kuullut, että kirja nimeltä: Stumppaa tähän auttaa lopettamaan. Ei ole omakohtaisia kokemuksia, mutta olen kuullut siitä positiivista. Kirja keskittyy ymmärtääkseni tupakointiin liittyvään tapariippuvuuteen.

Turha saarnaaminen ilmeisesti lisää turhaa stressiä. Mielestäni sinun ei tarvitse kertoa kavereillesi jos et halua. Jollekin luottohenkilölle puhumista kuitenkin suosittelen. Jo pelkkä puhuminen voi auttaa jäsentämään asioita. Entä jos varaisit ajan vaikka yksityiseltä terapeutilta? Samalla voisit mahdollisesti keskustella peloistasi lapsen epänormaaliutta kohtaan, ja stressin hallinnasta.

Teit sitten kuinka tahansa, niin stressin hallintaan sinuun kannattaa yrittää paneutua. Siitä ei ole haittaa teille kummallekaan - sinulle eikä lapsellesi. Siitä pitäisi löytyä tietoa paljonkin etsittäsessä. Pyri keskittymään iloisiin asioihin elämässäsi, ja nauti raskaudestasi.

• hoh hoi

Joku tupakka voi herranjestas. Minä vedin kuule ihan herskaa koko raskaus ajan eikä mitään tapahtunut. Lapseni on ammattiurheilija joten eipä paljoa taida jotku tupakat siinä vaikutella jos ei edes herskat.

• Narsistiakatsikoja

Kyllä se on uskottava psykologeja että vain itsekkäät ja narsistiset akat haluavat lapsia tähän kovaan maailmaan. Lisäksi monet lapset joutuvat kärsimään vanhemman pössyttelystä raskauden aikana jopa juomiset ja kovat huumeet. Syntymän jälkeen vielä tupakoidaan huoneessa tms suljetussa tilassa jossa vauvat ja lapset altistuvat passiiviselle savulle joka on vaarallista. Valitettavasti lapset eivät voi valita vanhempiaan tai edes syntymäänsä. Todella surullista mutta tosi.

• tyllerö123

Stressi raskausaikana on pahempi uhka lapsellesi kuin pari tupakkaa! Itse olen 3 lapsen äiti ja tupakoinut n. 30 v. Ensimmäisen kohdalla yritin lopettaa, mutta mitään laastari/purkka juttuja ei saa käyttää raskaana ollessa (nikotiini imeytyy suoraan verenkiertoon, jopa enemmän kuin tupakan kautta)! Neuvolassa sanottiin suoraan, että toki olisi parempi olla polttamatta, mutta jos lopettaminen vaikeaa voi sen aiheuttama stressi olla pahempaa...

P.S kaikki 3 täysin terveitä, ei allergioita ja syntymäpainot normaalit...

• Aamen9879

Onkohan vaan normaaleita? Vaikea uskoa, että tuollainen ämmän kakaroista mitään kunnolista tulisi.

• ööbööböö

Suhteellisuutta! Meitä edellinen sukupolvi on polttanut raskaana ollessaan ja imettäessään täyttä päätä, ja katsokaa, miten täydellisiä meistä on tullut. :) Pari tupakkaa sinne tänne, älä stressaa siskoseni!

• Näin se on

Ei pidä ajatella pelkästään omaa terveyttä vaan myös sikiön.. Kaikki ne jotka polttavat raskauden aikana ovat hulluja ihmisiä... Pilaavat tulevan lapsensa elämän sen takia että omaa pää on täyttä keltaista nestettä. Kyllä on arvomaailma täysin pielessä... Ja tälläiset äidit eivät välitä lastensa terveydestä pätkääkään....

• Onhan niillä eroja

Tupakka ei vaikuta
      Kannabis tuottaa autismia
      LSD tuottaa epämuodostumia
      Heroiini tuottaa tavallisen cp:n
      Amfetamiini tuottaa keskittymishäiriöisiä
      Alkoholi myös vaikuttaa

Eikä ole täysin tarkkaa miten mikäkin vaikuttaa lapseen mutta on niillä vaikutuksia. Kaikista parasta lapsen kehitykselle on jos ei käytä mitään päihteitä raskauden aikana.

• Kiduttaja!

TUPAKKA VAIKUTTAA, ITSEKÄS PASKA!

• Onhan niillä eroja
        Kiduttaja! kirjoitti:

TUPAKKA VAIKUTTAA, ITSEKÄS PASKA!

Niin mutta ei kohtuu poltto vaikuta kuten täällä on jo tullut ilmi. Nuo huumeet sen sijaan vaikuttaa helpommin.

Ja kuten lopussa mainitaan, parasta olisi olla ilman mitään.

• parasonkyllinhyvä

Nyt vaan lopetat ne tupakat ja alat vähän ajatella lapsenkin olotilaa..
      Vaikka sanotaan että "se on jokaisen oma asia polttaako vai ei"
      Raskausaikana SE EI OLE OMA ASIA,KOSKA SINUN SISÄLLÄSI KASVAA IHMINEN
      JOKA ON KAIKESSA SINUSTA RIIPPUVAINEN JA MYÖS SINUN TEKEMISISTÄSI!
      Anna lapsellesi se paras vaihtoehto,minkä jokainen odottava äiti voi antaa..
      Tiedon puutteesta se ei ole kiinni,tässä maaiman ajassa!
      Kun tekee sen minkä tietää oikeksi, niin se riittää,puhtaalla omallatunolla on hyvä olla

• neuvvolatäti

polttaminen raskauden aikana saattaa aiheuttaa lapsellesi seuraavia ongelmia:

- huuli- ja kitalakihalkio
      - cp-vammaisuus
      - ennenaikainen syntyminen
      - pieni syntymäpaino, alipaino syntymän jälkeen
      - erilaiset imeytymishäiriöt
      - koliikki

vaikka olet stressaantunut, koita miettiä että lapsesi ongelma voi parantua vielä. älä siis aiheuta lisää ongelmia omilla valinnoillasi.

• mä vaan

Tupakassa on häkää, joka syrjäyttää hapen. Tupakasta on haittaa vauvalle, joten suosittelen lopettamaan tupruttelun kokonaan.

• Missä ihmisten järki

Ööö "tupakka pilaa tulevan lapsen elämän??" Miten joku voi edes väittää tälläistä. Äly hoi! Menkää selvittämään ensin asioita ennenkuin täällä väitätte tuollaista paskaa. Ja sama tuo "äidit eivät välitä lastensa terveydestä pätkääkään"
      Siis mitä ihmettä?? Jos lapsen terveydestä ei välittäisi niin sama oisi keskeyttää raskaus tai jotain muuta.. Järkeä päähän taas ihmiset.

Varmasti neuvolassa ym käskettäisiin heti lopettamaan tupakointi ja käskettäisiin ties mihin vieroitus hoitoihin, jos tupakka OIKEASTI pilaisi lapsen elämän.

Tupakasta voi aiheutua itkuisuutta eli vieroitus oireita ja pieni kokoisuutta.

Ja kyllä lapsi on varmasti toivottu vaikka odottaja polttaisikin. En ymmärrä mitä ihmisten päässä oikeen liikkuu kun tuommoista miettii sekä väittää? Ette itse ole vissiin kokenut tupakan riippuvuutta.

Minä olen vähentäny ja poltan nyt noin 5 tupakkaa päivässä. Olen ylpeä vähennyksestäni ja siitä että vaihdoin miedompaan tupakkaan.

JA KYLLÄ RAKASTAN JO NYT lastani todella paljon

• parempi ilman

Kyllä todellakin tiedän riippuvuudesta.. Poltin paljon ennen raskautta ja silti lopetin kun sain kaksi viivaa.. Kyllä se on kuule halusta, itsehillinnästä ja päättäväisyydestä kiinni.
        Ja voi kyllä se voi pilata lapsen elämän, se on arpa peliä ja minä en lähtisi leikkimään lapseni terveydellä, eikä niin pitäisi muidenkaan vastuuntuntoisten vanhempien tehdä. Tarkoitus on suojella lasta mahdollisuuksien mukaan, ei savustaa ja vahingoittaa heti alusta alkaen. Tupakointi aiheuttaa paljon muutakin kuin itkuisuutta ja pieni painoisuutta. Sitä paitsi se itkuisuus tulee vieroitusoireista, eli lahjoitat syntymälahjana lapsellesi ne vieroitusoireet, joita sinä aikuisena et kestänyt, mutta pienen vauvasi pitää kestää ne sitten sinun puolestasi synnyttyään!

En tosin väitä ettei tupakoiva välittäisi lapsestaan, ihmiset kun ovat tunnetusti hyviä selittelemään ja silittelemään asioita itselleen parhain päin, jolloin on helppo tuudittautua uskoon, ettei tupakointi haittaa sikiötä.
        Ja kaikkia viat ei sitten niissä ultrissa näy, eikä välttämättä vielä pitkään aikaan syntymän jälkeenkään.

• Sairasta!

Poltat 5 tupakkaa päivässä ja olet vielä ylpeä siitä?! Muista kertoa tuo sitten lapsellesi...

• werwwerwewre

>Ultrissa ei ole näkynyt mitään vikaa

Missä ihmisten järki?

• minä taas
        Sairasta! kirjoitti:

Poltat 5 tupakkaa päivässä ja olet vielä ylpeä siitä?! Muista kertoa tuo sitten lapsellesi...

en ole ylpeä siitä 5 tupakasta. vai näätkö että olen niin sanonut? Sanoin että olen ylpeä vähennyksestäni. Koska ennen meni paljon enemmän. Ja niinkuin sanoin aijon lopettaa kokonaan tupakanpolton.

Että eipäs vääristellä sanoja siellä :) Alkuraskautta mennään, joten hyvin kerkeän vielä lopettamaan.

• liikaakyllästynyt

Juuri näin! :) Sama pointti! :) Syyllistäminen saa loppua tähän paikkaan!

• häkäpönttötpuhuu

Joo,missä on kirjoittajan järki...

Mä haluun lapsen ,mut en lopeta tupakkaa..
      Kessutellaan yhdessä sikiön kanssa jo alusta alkaen..

• Röökistä en luovu

Ei ole tupakasta mitään haittaa. Sehän vaan parantaa ressii ja kaikkee. Yhelle mun tutulle lääkäri määräs tupakkaa raskausaikana ruuansulatusvaikeuksiin. Että tupakkaa, tupakkaa, lisää tupakkaa. Ja rööki on hyvää!!!!!! !!!! :D

• äiti1979

Olen kahden lapsen äiri. Toisella lapsistani oli tietämättäni sydänvika, joka löytyi vasta loppuraskaudessa. En ole koskaan polttanut. Olen kiitollinen, että noudatin odotusaikaan liittyvien suosituksia. Nyt jälkikäteen minun on paljon helpompi elää itseni kanssa. Tein parhaani. Minulta kysyttiin muuten heti tupakoinnista ja alkoholin käytöstä. Ne altistavat paljon erilaisille kehityspoikkeamille kuten sydänvioille tms.

• kisandrali

On se ressi ihan todellista, eikä mikään tekosyy.. mulla ainakin autto huume ja alkoholiviekkareihin tupakka. niistä sentään jo luovuin raskauden takia joten irti mun kessuista!!!!!!!!!!!

• öslafjöasf

Joistakin ihmisistä ei ole vanhemmiksi.

• .............

Jos et kestä tupakan lopetamisen aiheuttamaa stressiä raskausaikana, miksi ajattelet että vastasyntyneen tarvitsee kärsiä vieroitusoireet sinun puolestasi? Tajuatko, että on ihan faktaa, että tupakka aiheuttaa lukuisia hengenvaarallisiakin sairauksia pienokaisille. Ja neuvolassa ei IKINÄ ole KOSKAAN sanottu, että tupakka ei näitä aiheuttaisi. Olet AIVAN varmasti erityistarkkailussa tupakoinnin vuoksi ja se on potilaskirjoihin merkitty. Ei kukaan neuvolassa ajattele, että olisit ihanteellinen äiti kun tupakoit, ei pelkoa.. Kaikki tietävät, että tupakointi raskauden aikana ennustaa lapsen joutumista toimeentulotuen varaan ja heikosti kouluttamattomaksi, nämä ongelmat ovat ylisukupolvisia, kun luuserit lisääntyvät.

• Karu totuus

Päihteiden käyttöä raskauden aikana ei tueta.

Teen ilmoituksen poliisin nettivinkkiin lastensuojeluun vedoten, että selvittäisivät kuka olet. Ilmeisesti tupakointi on sinulle lapsesi terveyttä tärkeämpi asia, mikä on surullista.

• ei se haittaa

yhtään. Itse raskausaikana vedin heroiinia suoneen ja bongia
      imin kuin viimeistä päivää. Lapsi syntyi valmiiksi pilvessä eikä
      itkenyt yhtään. Oon niin ylpeä siitä.
      Tsemppiä nyt niin vitusti kaikki äidit ja uusavuttomat!!

• hietasalmenlikka

Mun mies on yrittäjä, omillaan toimeentuleva mies ja helkkarin fiksu ja nopia älynen kaikin puolin, hänen äitinsä polttanut varmaan 30 tupakkaa per päivä koko raskauden ajan.

Siskonsa myös edellä kuvatunlainen.

Kummatkaan ei polta tupakkia, puhutaan kuitenkin yli kolmekymppisistä ihmisistä eikä heissä ainakaan oo mitään vikaa..

Sit semmonen et mun äitini ei polttanut raskaus aikana ja kas kummaa mulla on ihka oikee ADHD ja vielä näin aikuisiällä.

Tupakointi on turhaa ja epäterveellistä mutta kyl tämmönen: ei ikinä pärjää elämässä kun äiti tupakoi ajattelumalli on oikeesti todella naurettavaa :D

• 4-6

Niin, ajattele mitä lapsesta olisi voinut tulla jos hänen äitinsä ei olisi polttanut.

• ylläolevalle

ihan tosissasiko puhut tupakoinnin puolesta raskausaikana??????????
      Vain suoli24:lla tällaista porukkaa näkee....

• Mieti vähän...

Se on kuitenkin varmaa, että röökin vetäminen lisää kätkytkuoleman riskiä. Sitä kannattaa ajatella. Kätkytkuoleman riski on vielä suurempi, jos röökanneen äidin lapsi on poika.

• 7.lapsen täti

En ole raskaana tai minulla ei ole lapsia,mutta poltan itse kyllä.En voi pakottamaan raskaaville äideille lopettamaan tupakanpolttoa,että heidän oma asiaa riippuu heistä haluaako lopettaa raskauden aikana tai ei.Tärkeintä kutenkin syödä hyvin vihannekset,salaatit ja hedelmät toki kotiruoka kuuluu myös.Saa toki haluaa polttaa vähemmälle esim,10 päivässä tupakka.Kuule,että kyllä voit imettää synnytyksen jälkeen,mutta tupakanpolttoa jälkeen oltava odottaa tunnin päästä niin imettää eikä ennen tai jälkeen heti.Siis imetyksen jälkeen saa polttaa ja se vaatii tunnin polttamatta jos meinaa imetykseen.Jos poltat niin pitäisi sitten kaupasta vauvan maitoa syöttää välillä jos on pakko.Voin sanoa,että esimerkiksi olin liikunnassa jossain vaiheessa kun unohdin ihan tupakka jopa 3-4 tunniksi koska liikuntaa saa ajattelemaan muualle niin se unohtuu tupakanpolttoa.

• hietasalmenlikka

No vitun runkkari, en varsinaisesti puolesta.. lähinnä nyt totesin ettei rskauden aikana tupakoivien lapset aina tipu toimeentulotuelle, rumaks spurguiks.. ja että tupakoimattomien lapsillakin voi olla ADHD.. ku tätä ADHD korttii tääl on tiuhaa vilauteltu.

Mee ihmees jonnekki toisel palstal jos ärsyttää.

• hietasalmenlikka

Ja jos seuraavaks meinaat mussuttaa kirjotusvirheist ni kaivan ADHD kortin sihenki esiin..NIH

• minäkin koitin lopettaa tuota tupakointia kun olin raskaana mutta eihän siitä tullut mitään.. kun stressasi niin söin ja syntyi niitä kiloja liikaakin.. mutta sain sen vähennettyä puolella siitä mitä tupakoin ja kun puhuin neuvolassa siitä imetys asiasta niin sanottiin että kunhan koitan olla tupakoimati 1½h ennen imetystö niin ei ole niin suuria riskejä.. aluksis oli hankalaa miettiä etttä miten se onnistuu kun ei tiedä milloin lapsi syö mutta sen oppi hyvin nopeasti. nykyään en edes imetä ja lapsi on 1½kk vanha. ja terve tyttö silti! :D

• Minä taas.

Laitan vielä tähän alas tämän tekstin.. Että en siis ole ylpeä siitä 5 tupakasta. Enkä niin ole sanonut. Sanoin että olen ylpeä vähennyksestäni. Koska ennen meni paljon enemmän. Ja niinkuin sanoin aijon lopettaa kokonaan tupakanpolton.

Että eipäs vääristellä sanoja siellä :) Alkuraskautta mennään, joten hyvin kerkeän vielä lopettamaan. Ja tiedän kyllä riskit ja että myöhemmin voi ongelmia ilmetä. Mutta mainitsin vain että kaikki on ollut kunnossa tähän asti ultrissa.

Mutta alkuperäiselle kirjottajalle vieltä tsemppiä paljon tupakan lopettamiseen :)

• Hmm..

Ööööö....OIsko ihan vaan provo tää koko keskustelu? Tuliko mieleen??

• ihmetys-----

Kaikille tupakoiville odottajille:
      Miksi ihmeessä tupakoit, vaikka tiedät riskit?
      -Toki kaikki lapset, joiden äidit ovat polttaneet raskausaikana eivät ole syntyneet sairaina, pieninä tai saaneet myöhemmällä iällä esim. oppimisvaikeuksia, mutta kun kerran nämä riskit ovat yleisesti tiedossa ja niitä on yleisesti tutkittu ja paljon, niin kysyn vielä kerran: MIKSI?!

• lapseniontärkein

Tupakanpoltto raskauden aikana on kuvottavaa!! Kun se on ilman sitä raskauttakin suhteellisen yököttävää..oon huomannut, ainakin omassa kaveripiirissäni, että nämä tupakoivat mammat ovatkin sitten niitä kaikkitietäviä superäitejä, jotka mielellään jakelevat neuvojansa muille..Mikä ristiriita, mutta niin se vain on. Polttelin myös itse ja heti kun plussan testiin sain, loppui sauhuttelu. En savun savuakaan ottanut, oikeastaan ei koskaan edes käynyt mielessä maistaminenkaan. Oman rakkaan lapseni laitoin jo silloin etusijalle ja näin tietysti on edelleen. :) Minä olen hyvä äiti!

• ..............

Jo on surullista, että pienen lapsen äiti laskee täällä kuinka monta minuuttia ja tuntia pitää olla polttamatta, että voi imettää.. Erittäin SURULLISTA-miten tähän tilanteeseen on ajauduttu.. Kyllä se on lapsen onni kiinni perheestä, mihin syntyy. Valitettavasti edes meillä Suomessa kaikille ei syntymässä jaeta onnen kortteja. Millainen esimerkki tuollainen äiti on? Valitettavasti tuo kuvastaa paljon myös asenteita ihmisen takana ja elämänlaatua noin yleensäkin, tuskin olet hyvin koulutettu tai muutakaan..

• .........

Ja tuo "en polta tunti ennen imetystä"- on hyvin kypsymätöntä ajattelua ja kertoo, ettei ihminen ynmmärrä että tässä tupakoinnissa on kyse laajemmistakin asioista kuten siitä millainen roolimallin antaa lapselle ja millaiset lähtökohdat lapsella muutenkin on elämälle; kun valitettavan usein näissä tupakoivissa perheissä toimeentulotuki on jos ei perheessä niin lähiympäristössä se tutuin tuen muoto, koulutus on mitä on ja lähibaari vetää viikonloppuisin. Tuo on samanlaista ajattelua, kun että voi ihan hyvin lintsata kokeessa jos ei satavarmasti jää kiinni.. Tuollaisen asenteen kun opetat lapsellesi, niin hyvä tulee. Näissä tupakoivissa perheissä lapset tulevat paljon todennäköisemmin jättämään koulun kesken peruskoulun jälkeen kuin muissa perheissä - koska tupakointi raskauden ja imetyksen aikana kuvastaa niin paljon muutakin kuin tupakointia. Ja olen ollut neuvolassa TÖISSÄ.

• SÄHKÖTUPAKKA

tupakoiville äideille, koittakaa sähkötupakalla lopettaa.. mä olen höyrytellyt nyt 2 vkoa. eli ollut ilman tupakkaa .mikä on todella ennätys poltin 25V. enkä oikeastaan ole ollut päivääkään ilman ennen tätä. poltin askin päivässä ja kokeillut purkkaa, pastillia, lääkekuuria mut mikään ei tehonnut.. puolipäivää kestin max. nyt sähkötupakan kanssa mennyt hyvin.. hiukan tekee mieli oikeeta tupakkia mutta niin vähän että pärjään. 2viikkoa vielä höyryttelen ja sitten olen vapaa=D SUOSITTELEN KOKELEMAAN.

• kjlkjklj

Siis luuletko että nikotiini on hyväksi lapselle tuossa muodossa?

• rfarm
        kjlkjklj kirjoitti:

Siis luuletko että nikotiini on hyväksi lapselle tuossa muodossa?

Ei varmastikaan ole hyväksi, mutta sähkötupakassa ei ole niitä muita myrkkyjä mitä tupakassa on ja jos sen avulla on helpompi lopettaa nikotiinin käyttö kokonaan niin miksi ei.

• tässä näkee

mitä siitä seuraa, kun roskaväki lisääntyy...

• kulinaristi

Se savumaito mitä tupakkaäiti tuottaa, ja siinä maistuva riistan ja erämetsien nuotioiden maku on monille ehdoton lisä juhlapöytään.

• Ak7

Pakko kait se on itsekin tähän ketjuun kirjottaa. En nyt jaksanut lukea kaikkea tänne kirjotettua, mutta kumminkin... Itse olen hirveä äiti, varmaan maailman törkein ynnä muuta paskaa mitä kaikista äideistä (tulevistakin) sanotaan. Ihan sama mitä teet. Poltin itse koko raskauden ajan, jossakin välissä taisin olla polttamatta kokonaiset kaksi viikkoa. Kun lapsi syntyi, hän oli täysin terve ja normaali, vieläpä jopa aika isokokoinen. Syntymän jälkeen ei mitään ongelmaa missään. Ei edes vieroitusoireita. Ja mikä hirveintä: en imettänyt koska poltin. Juotin korviketta. Siis TODELLA kauheaa! Pikkuiseni on nyt 4-vuotias, eikä vielä ole ilmennyt mitään ongelmaa. Kasvaa ja kehittyy normaalisti, on jopa ikäisiään kehittyneempi taidoissaan. Sitä en mene vannomaan, etteikö jotain "vikaa" ilmenisi tulevaisuudessa. Kuten paljon mainostettuja astmaa, allergioita tai jopa hedelmättömyyttä. Mutta tähän mennessä hänestä ei ole mitään "vikoja" löytynyt, ja olen onnellinen. Edelleen jaksan ihmetellä miten pikkuisestani tulikin noin täydellinen pakkaus vaikka poltinkin. Olin valmistautunut pahimpaan, mutta pääsin helpolla. Aina ei voi lopputulosta tietää.

• mnjciojne

kunnon taukki! Sä tiesit asettavas lapsesi alttiiksi kaikille myrkyille ja mahdollisille terveydellisille haitoille ja silti tupakoit ja olit jopa valmistautunut "pahimpaan"...itsekkyydellä ei näemmä ole mitään rajoja!

• tupakan tulos

Äitini oli ketjupolttaja koko raskauden ajan kun minua odotti.
      Synnyin useamman kuukautta keskoisena ja alle 1kg painoisena.
      Tuloksena vammainen lapsi ja heikot keuhkot.
      Nyt kärsin vammasta kipuineni päivineni ja heikoista keuhkoista, vaikka ovatkin vahvistuneet vuosien myötä.

Sitä vain että hyvät äipät, älkää tehkö äitini virhettä ja olkaa tupakoimatta kun saatte tietää että olette raskaana. Oma äitini ei lopettanut edes silloin.

• Herätkää pahvit

Tupakoitsijat.

Kuvitelkaa sikiö rööki kädessään sauhuttelemassa kohdussa..

• Schopenhauer

jos pelkkä tupakointi olisi syy sterilisaatioon (kastraatio on vastaava toimenpide miehille) niin on montakin muuta ominaisuutta joiden perusteella voisi sterilisoida naisen ennen lapsen hankintaa.. Lisäksi tutkimukset monesti kertovat todennäköisyydestä. esim. sitä ei varmasti voi sanoa että tupakoiminen 100% johtaa ADD/ADHD:n. tupakoiminen on haitallista äidille ja sikiölle, ja uskon että ap sen tietääkin. Mikäli ihmisten motiivi olisi auttaa ap:ta, informoida, antaa perusteluita/tukea lopettamiseen/stressin vähentämiseen moralisoiminen/haukkuminen/kiusaaminen ei auttane. kirjoittajien priorisoima agenda ei näyttäne olevan ap:n lapsen terveyden parantaminen, vaan ap:n haukkuminen etc. mikäli toivottu tulos on ap:n tupakoinnin lopettaminen, loogisin toimenpide ei varmastikaan ole kiusaaminen.

• .

Sterilisaatio mikä miehille tehdään on VASEKTOMIA, eikä mikään kastraatio!!

• plingplong
        . kirjoitti:

Sterilisaatio mikä miehille tehdään on VASEKTOMIA, eikä mikään kastraatio!!

myös sana kastraatio käy. on toimenpide miehille tai uroksille

• mikaz321
        plingplong kirjoitti:

jep. kastroinnissa poistetaan kivekset, vasektomiassa katkastaa ne johtimet. eri toimenpiteet. mut molemmat o poijlle. enää kyll ei paljo miehiä kastroida moderniss yhteiskunnas

• kaiju
        plingplong kirjoitti:

Kastraatiossa kivekset poistetaan, vasektomiassa siemenjohdot katkaistaan. Vasektomia ei vaikuta miehen seksuaaliseen kykyyn tai haluun. Kastraatio sitävastoin vie kummatkin, kts. sana eunukki.

• jotain rajaa

Jokainen tietää, että kun synnyt, kuolet...tupakka on pieni pahe..jotain rajaa.. Älytöntä noitavainoa..
      Minä en ole poltellut, mutta synnyin sairaana, tupakoimattomasta äidistä...ei huumeita, eikä ikipäivänä viinaa äitiparka vedellyt...mutta 60-luvulla, kun olin sairaalassa lääkärit veteli piippua ja tupakkia kierroilla, eikä se ollut kieletty lastenosastollakaan..Jostain kummansyystä asiat on nyt hyvin, mutta äitien ja muiden syyllistäminen aiheuttaa jonkinmoisen erektion sukupuolesta riippumatta. Se on hienoa, että ei kukaan tupakoi, mutta koko perheen saa tappaa huviksensa, johonkin syyhyn vedoten, vaikka äiti tupakoi...kaikki multiin... miettikää tärkeitä asioita..Kaikkihan me oltaisiin vajaapäitä, vaikka niin ollaankin, näillä kirjoituksilla, miettikää miten kiusaatte, tupakka ei ole vaaraallisin aine tässä maassa, jokainen meistä kuolee, oli syy mikä tahansa...Maailma ei ole satukirja.

• 09

Jokainen elää tavallaan, eikä ketään voi moitti omista valinnoista. Se poltatko tupakan tai kaks sillontällön tai säännöllisesti on jokaisen oma asia..oli raskaana tai ei. on paljon pahempia asioita, mitä lapset joutuvat kokemaan, alkoholisoituneet vanhemmat, perheväkivalta ym.. Äiti polttaa, mitä sitten jos lapsella on rakastavat vanhemmat ja onnellinen lapsuus. Kaveriltani lääkäri kielsi lopettamisen kokonaan, koska ensimmäinen raskaus meni kesken..ressi liian kova toisen menettämisestä.

• Onko tämä totta?

Kertoo kyllä äidista ja siitä kuinka paljon lastaan arvostaa. Nauttikaa vammaisista kakaroistanne.

• argggg

vitun itekästä pilata lapsen elämä heti kättelyssä, ei tarvis tollasten lapsia ollenkaan hankkia.

• Tupruttelijan mies

esikoista odotellassaan vaimoni lopetti tupakoinnin mutta toisen ja kolmannen lapsen kohdalla tuprutteli menemään ihan normaalista. Aivan normaaleilta nuo lapset vaikuttaa, ja viimeisin lapsemme oli tupakoinnista huolimatta kaikista painavin. Että eipä sillä nyt niin suurta vaikutusta ollu vaikka voihan siinä jotain riskejä ollakin.. enpä ole asiantuntija..

• äitinikin poltti

Juu kyllä tupakointi odottavien keskuudessa oli todella yleistä vielä 90-luvullakin..

• vanha vaakku

Miksi te keksitte verukkeita ja satuja esim. adh ei postu ruoalla eikä
      lääkkeilläkään, mutta oireita voidaan lieventää. Lääkärit ei 60-luvulla
      kierrollaan piippua vedelleet. Potilaat oli petattu lakanain väliin kuin
      halot sänkyyn kierron ajaksi. Kierrot oli miltei sotilaallisen tyylisiä.
      Osastonhoitaja sairaanhoitaja vanavedessä. Turhia ei löpisty.
      Vielä silloin naisten tupakointi oli harvinaista samoin juontikin.
      1960 luvulla tuli pillerit ja naiset alko päästä ravintoloihin ilman mies-
      puolista seuralaista. Monilla nämä muutokset aiheutti ylilyöntejä ja
      riehaantumista, Alettiin elää miesten tavalla. Naisilla on tehtävänä
      tuottaa uusi sukupolvi alusta asti omassa ropassaan. Näin ollen
      vastuu sikiön hyvinvoinnista on naisten harteilla enemmän. Käyttäkää
      järkeänne, kysymys on teidän kauttanne tulevasta ihmisestä jota te ette
      omista hän on vain lainassa. Te voitte tarjota hälle mahdollisimman
      terveen kasvupohjan. Vastuu on teidän.

• Kätkytkuolema

Itsekästä on nostaa itsensä korkeimmalle jakkaralle ja haukkua sieltä muita.
      Jos kaksi tupakkaa vahingoittaisi sikiötä näin raskaasti mitä täällä kirjoitellaan, meistä suuri osa olisi vammaisia.
      Kannattaa miettiä myös sieltä korkeuksista että kasvatatte lapsenne myös täydellisesti, ilman minkäänlaisia virheliikkeitä.
      Katsellaan sitten 20 vuoden päästä mikä on lopputulos. Hysteeristen liiottelijoitten kasvattama ylilellitty liimanhaistelija ja koulukiusaaja parhaassa tapauksessa.
      Kohtuus kaikessa pölkkypäät. Ettehän voi liikkua ulkonakaan ilman happinaamareita jos oikeasti olette sitä mieltä että kaksi tupakkaa pilaa lapsen terveyden.
      Tuntuu että nämä pahimmat haukkujat ovat itse keskenkasvuisia kakaroita, eivät ymmärrä kohtuutta, eivätkä osaa tuntea minkäänlaista empatiaa.
      Onnea vaan matkaan....putoatte vielä sieltä korkeuksistane.
      Omani kuoli, en polttanut, enkä juonut, myöskään huumeisiin en ole ikinä koskenut.

• naisesta äidiksi

Me yritetään lasta, ja olen lopettanut tupakoinnin yli puoli vuotta sitten. Sen verran arvostan toista IHMISTÄ, joka toivottavasti joku päivä alkaa kasvaa sisälläni :) Tuttavaperheeni vanhemmille kun sanoin, etten voi käsittää odottavan äidin polttamista, perheen äiti sanoi että hän on polttanut jokaisen 3 lapsensa kohdalla. Isä naurahti ja totesi, että niin, eihän tossa(kaan) meidän pojassa mitään vikaa ole.
      Tämä lause särähti korvaani ! Kyse on usein siitä, että vanhemmat on sokeita !! siis niitä vikoja ei "huomata". Tämä nuorimies ei tod. oo mikään normaali, hän on mm. sekaantunut ala-ikäisiin tyttöihin. Eli tuokin on jo sellainen asia, jonka voi mielestäni laskea poikkeamaksi.
      No, joka tapauksessa, ei voi tietää johtuuko tuommone käyttäytymine sauhuttelusta, mutta kun se VOI JOHTUA, niin eikö se jo riitä syyksi lopettamaan? Tulevan äidin täytyy olla vahva, lastensa takia. Tupakan lopettaminen voi olla vaikeaa, mutta kun alat luoda mielikuvia siitä, kuinka se VOI SATUTTAA toista IHMISTÄ, niin sulle tulee itelleki paha olo. Niin mulla loppu se. Lapsen synnyttyä tulee vielä enemmän haasteita, ja täytyy olla vieläkin vahvempi. Ja se on aivan sama että joskus 1960-luvulla on polttanu tyyliin kaikki, no kaikkiha me se tiedetään ! Mut haloo, ajat muuttuu, bakteereja ja sairauksia syntyy päivittäin lisää.
      Sen vain haluan yhteenvetona sanoa, että jos arvostat toisen ihmisen elämää, eli siis oman lapsesi, lopeta tupakointi. Ajattele, että sinun on pakko ja että se on oikein, silloin pystyt siihen, jos mielessäsi teet siitä jo totta. :) Epätietoisuus aiheuttaa ahdistusta ja pahaa oloa, ja stressiä, niin ota selvää säännöllisesti, miten lapsesi voi. Toivotaan parasta. Ja se on aivan tosi, että nuo raskauden aikana tehdyt asiat kostautuu yleensä myöhemmällä iällä, lapselle siis. Meitä sisaruksia on 6, ja minulla ainoana on astma. Se on ollut mulla aina, ja äiti ei ainakaa ole tunnustanu polttaneensa, mut eihä sitä koskaa tiiä. Emmä tiiä muuta ku itteni, että en halua tulevaisuudessa sitte syyllistää itteeni.

Hyvää Ja Aurinkoista Kevättä ! Terv. Ex-sauhuttelija, "Joskus tupakka maistu hyvältä, eipä maistu enää ;)"

• toistenhuoleksi

Kyllä minulta ei empatiaa irtoa odottavalle äidille joka kessuttelee..
      Enkä ole korkealla.
      Niin kuin tuolla jo joku mainitsi, yleensä näm kessuttelevat äidit/lapset elättää sosiaalihuolto alusta loppuun. paljon otetaan huostaan tuolta jossa odotusaikan ryypätään ja poltetaan... Mikäs siinä rällätessä ,kun yhteiskunta joutuu lopulta ottaan hoiviinsa
      näitä lapsosia.Onnea vaan matkaan sinnekkin....

• naisesta äidiksi

juurikin näin. puhut vähän mutta asiaa.

• Mikaz321

missä statistiset todistusaineistot sossu elättää nää röökaajat? ja vaikka suurin osa sossulla elätettävistä röökaisivat, numeroa pitäisi verrata niihin jotka röökaa ja ei elä sossun avulla. ja luvut pitäis erottaa monesta muusta vaikuttavasta faktorista. hyvä et on mielipiteitä, mut jotai pitäis olla tukeen niit

• ppp30

Apua mitä moralisointia.. Täällä ilmeisesti pyörii vain täydellisiä vanhempia ja yksilöitä. Eiköhän se ole pienenpi paha, että polttaa pari tupakkaa päivässä kuin, että saa keskenmenon stressistä??!! Ja äidin stressillä on myös tutkitusti vaikutusta syntyvän lapsen terveyteen, että kumpiko sitten on pahempi..?

Ap, älä kuuntele moralisointia, kuuntele itseäsi. Jos pystyt lopettamaan, hyvä, jos et, älä huoli, olet vain ihminen.

• apuamitämoralisointi

Mikä helvetti teitä stressaa siinä raskaudessa niin paljon, että on pakko polttaa...
        Kannattaako edes hankkiutua raskaaksi jos ei kestä ilman tupakkaa/viinaa ym,mömmöjä?
        Niin ja synnytyksen jälkeenhän se ei lapsi sressaakkaan, kun sen voi työntää sossujen huoleksi, jotta voi jatkaa rakasta harrastusta, kun tulotkin on siinä samalla
        hoidettu..

• hietasalmenlikka

Joo siis ehdottomasti se on röökin sivuvaikutus et tupakoivien lapset alkaa sekaantumaan alaikäsiin :) tää on jo ihan loistavaa päättelyy...

mä tiedän paljon perheitä missä ei polteta eikä olla koskaan poltettu ja mukulat on umpi idiootteja..

kauheesti on kasvatuksesta kiinni eikä siitä et vetikö joku norttia vai ei.. (samoin ku taas se iki ihana ADHD, vahemmat kasvattaa lapset kuninkaina ja päin vittua. sit ollaan psykologilla vinkumas että saadaan lapselle joku diagnoosi ettei tartte tunnustaa omia virheiä, suurin osa tän päivän ADHD jutuista on tällasia)

tällä teijän logiikalla kaikki raiskaajamurhaajahylkiövammaset ois niinku tupakkii polttavien lapsii :D

Yllä olevan kannattaa olla varuillaan.. jos sun miehes äiti on vaikka salaa tuprutellu raskausaikana ni tiedä vielä mikä petofiili sun miehestäs kuoriutuu lapses synnytyä..

• hietasalmenlikka

Niin ja pakko vielä kysä että miten täällä sitten suhtaudutaan äiteihin jotka syövät listeria RISKIN sisältäviä ruokia tietoisesti?? tuorejuustoja, fetaa, tietynlaisesti pakattuja kaloja?? jättää vihannekset pesemättä?

Sehän menee jo melkeen tapon yritykseksi. Siin on ihan oikea RISKI et lapsi vammautuu pahoin tai hyvässä lykyssä kuolee kohtuun.

• kallen tyttö
        hietasalmenlikka kirjoitti:

Niin ja pakko vielä kysä että miten täällä sitten suhtaudutaan äiteihin jotka syövät listeria RISKIN sisältäviä ruokia tietoisesti?? tuorejuustoja, fetaa, tietynlaisesti pakattuja kaloja?? jättää vihannekset pesemättä?

Sehän menee jo melkeen tapon yritykseksi. Siin on ihan oikea RISKI et lapsi vammautuu pahoin tai hyvässä lykyssä kuolee kohtuun.

Hietasalmenlikalle. En tiedä kunpi on parempi lapselle kuolla kohtuun kuin syntyä hirveissä tuskissa nikotiinivauvana. Ja mahdollisena allergisena,ettei peräti vammaisena. Ja katsella pienillä kirkkailla silmilään natsa suussa vaunuja työntävää äitiään.Mahdollisesti molempia vanhempiaan,natsa suussa.

• naisesta äidiksi

No toi oli kyl aivan asiatonta. Otat kaikki lauseet vähän liian vakavasti. On tietenki kasvatuksesta kiinni, mut ku kasvatusaikanaki vejetää tupakkii aivan alvariinsa.. Ei voi muuta sanoo et huomaa kyl et sulla on ADHD.

"Mun mies on yrittäjä, omillaan toimeentuleva mies ja helkkarin fiksu ja nopia älynen kaikin puolin, hänen äitinsä polttanut varmaan 30 tupakkaa per päivä koko raskauden ajan.

Siskonsa myös edellä kuvatunlainen."

Ovatko he pedofiilejä??
      Samat sanat, mieheni on yrittäjä, omillaan toimeentuleva mies ja fiksu ja muuta vastaavaa, jos oikeen kehumaan pitää alkaa. Hänen äitinsä sauhutteluista en tiiä.
      Hyvää kevättä sulle :)

• hietasalmenlikka

Kyllä yleensä ADHD ihmisestä huomaa joka tavalla että sillä on ADHD :) mutta annetaan nyt papukaijamerkki tarkkavaisuudestasi!

Säähän tolle linjalle lähdit että tupakointi aiheuttais kaikenmailman ongelmia seksuaaliseen moraaliin? Voihan se hyvin ollakkin että mieheni tykkää pikkutytöistä, mutta suodaan se alaikäisiin sekaantuminen hänelle sitten kun on raasu kohdussa altistunut kaikenmailman tupakinsavuille :)

ja sit niille ku paasaa HIRVEISTÄ lapsen nikotiini viekkareista, ni en kyllä oo moisia lapsia tavannu.

tuttava piirissä yks eukko sai just lapsen ja tää nainen myös polttaa tosi paljon, enkä ikänään oo niin rauhallista vauvaa nähnyt.

En oo myöskään koskaan törmänny osastoon jossa olis nikotiiniriippuvaiset vauvat tuskissaan huutamassa.. toisin ku jostain huumeista..

ja joku täällä kirjotti et parempi kuolla ku syntyy vammaseks.. niinpä mut ku listeria vammauttaa 100% todennäkösemmin ku tupakka ja pahimillaan listeria voi tappaa mut harvemmin NIIN käy :)

ite en ole ikinä polttanu enkä polta, mut ihmettelen silti miten tekopyhää porukkaa täällä jaksaa saarnata, ja sit itte mennään karvakäsi kebabille vetämää fetarullaa..

• stressinsieto 0?

Sinähän vain lisäät lapsesi mahdollisia ongelmia tupakoimalla, puhumattakaan omista tulevista ongelmistasi, joten tosi järkevä valinta stressin hetkelliseksi helpottamiseksi.

• uuuhi

Tupakoiva, odottava tuleva äiti on itsekeskeisyyden huippu.
      Mene, keskustelun aloittaja, neuvolaan juttusille ja koita saada pääsi kuriin.
      Ei ongelmat ainakaan parane jos niitä pahentaa omalla menettelyllä.

• kysymysmerkki?

Kukaan ei ole täydellinen vanhempi eikä täydellinen yksilö. Kyse ei ole täydellisyydestä vaan yksinkertaisesti siitä, että jokainen tietää tupakoinnin terveysriskeistä. Joku vanhempi saattaa laiminlyödä lastaan lapsen myöhemmässä iässä ja aiheuttaa muita vammoja, mutta tällaisista asioista tässä ketjussa ei ollut kyse.

Aloittaja tekstissään ei edes kysy apua kuinka hän voisi tupakoinnista päästä eroon vaan haluaa avautua hänen tupakoinnistaan raskauden aikana.
      En ole koskaan itse polttanut joten en osaa sanoa kuinka vaikeaa tupakasta on päästä eroon ja varmasti se on monille haastavaa luopua jostain mitä on harrastanut jo vuosia. Kuitenkin, kyse on nyt lapsesta. Jos lapsi on haluttu, tulee monista asioista ns. luopua. Ja tässä tapauksessa se on tupakka.

Ja täällä ei ole puhuttu siitä, mitä lapsesi omalle lapselle käy; vaikka mitään oireita ei hänelle tulisi, voi jokin olla piilevä ja ilmetä näin lapsesi omalle lapselle. Ja tiedän kyllä, että oireita, sairauksia ja muita voi tulla muustakin kuin tupakasta ja niitä voi ilmetä "näkyvänä" oireena vasta lastenlastenlapsilla. MUTTA, tämä kierre tulisi pysäyttää jossakin vaiheessa. Ei ihme, että yhä useampi syntyy vammaisena Suomessa(suhteessa syntyviin, älkää vetäkö muiden kansojen vammaisuutta kun muualla tehdään triplasti enemmän lapsia), kun alkoholia tai tupakkaa itsekkyydestä ei voi jättää pois.

Täällä on jo sanottu, että lääkärit saattavat "pitkittää" asioiden tutkimista ja heitä tulisi painostaa. VARSINKIN TÄSSÄ TILANTEESSA! Sinun tulisi ottaa lääkäriin yhteyttä ja pyytää lisätutkimuksia lapsesi ja ITSESI vuoksi. Tietämättömyys on pahin ja lisästressi ei ole hyväksi lapselle, ei myöskään sinulle.

Lupaan, että jos nyt lopetat tupakoinnin niin muutaman viikon jälkeen tunnet itsesi jo uudeksi ihmiseksi (näin olen kuullut tupakoivilta) eikä tupakkaa tee edes mieli. Mielummin nyt käyt tämän läpi, kuin kadut muutaman vuoden päästä. Jos lasta on vaikeaa ajatella niin ajattele edes itseäsi; ei ole kivaa näyttää 65-vuotiaalta 40-vuotiaana monien tupakasta tulleiden sairauksien kanssa, kun lapsesi haluaa leikkiä kanssasi. Lapsi kärsii, mutta niin myös sinäkin. Eikä neljänkympinkriisiä jaksa kukaan ja silloin saamme lukea näillä palstoilla itkua, kuinka on päästänyt itsensä näin huonoon kuntoon ja lapsi voi henkisesti huonosti.

• Mikaz321

itseasiass tilastoja vammaisina syntynein voi verrata muihin maihin joilla on samalainen socio-ekonominen tilanne, koska tilastot on suhteutettuja, ei merkkaa vaik muis mais syntyiski enemmä muksui.

ja vaik ei ap ehkä suaraa apuu pyytäny, voi epäsuorasti nähä et tarvis tukee.

ap. sanoisin sulle että käy vaikka eri lääkäril, hoitsull keskustelemas. voi oll et sull o muitaki painavia asioita mieles jotka aiheuttaa stressin. en tiedä sitä. mut vaikka nää hoitsut/terapeutit/lekurit susta pahaa aattelis, nii älä välitä. hyvä terapeutti pystyy kyllä auttamaa ja käyttäytyä asiallisesti ja piilottaa omat tuntemuksensa. on olemassa mukavia lääkäreitä jotka osaa käyttäytyy asiallisesti. yrittänyttä ei laiteta. on tosi hyvä et oot saanu niin paljo vähennettyy, tsemppiä vielä. kyllä jaksat! ja tosiaan, näiden kommenttien perusteella en usko että tupakanhimosi ainakaa vähentyy.. yritä olla välittämättä ja usko itseesi. en tunne sua tarpeeks hyvin et voisi sanoo mitä sun kandeis tehä ku stressi iskee.. ehkä löytyis joku joka voi jeesata ja auttaa sua pysymään kovana tupakanhimoo vastaa?

• Ei kannata!

Mina tulin raskaaksi 19-vuotiaana ja vasta suht. myohaan havahduin siihen etta olin ylipaataan raskaana. Alkujarkytyksesta toivuttuani minulla ei riittanyt selkarankaa lopettaa. Poltin 6 kk. raskaudesta - muutama tupakka paivassa, jos sitakaan, mutta silti.

Tyttareni on muuten terve, ja syntyikin melkein nelikiloisena, mutta hanelle tulee astmaa valilla. Hanella on myos paljon allergioita, jotka ovat minun lapsuuden perheessani aarimmaisen iso ongelma, esim. Isani on lahes kaikelle allerginen, joten se voi olla geneettista.

Mutta kun myohemmin sain 2 muutakin lasta, ja heilla ei ole astmaa, tai yhtaan mitaan allergioita, niin pakostakin on kauhea syyllisyyden tunne, jos se onkin kaikki minun syytani etta esikoisellani valilla tulee noita ongelmia terveyden kanssa, vaikka muuten onkin terve kuin pukki. (Puhumattakaan siita, etta tytar -tosin puoliksi leikillaan ymmartaakseni - aina valilla huomauttaa asiasta, etta millainen aiti polttaa raskausaikana!)

Jos vaan mitenkaan voit olla polttamatta, tee se. Stressi on varmasti kovempi jalkeenpain jos koet etta olet edesauttanut lapsen terveyden heikkenemista oman selkarangattomuuden takia.

• kallen tyttö

En ole koskaan polttanut! Tyttökaverini polttivat kaikki. Vasta myöhemmin olen tajunnut kuinka hyvä itsetuntoinen tyttö olin,ei tarvinnut samaistua joukkoon. Menettämättä siltikään ystäviään. Minhän olin se räksyttävä tyttö laueseineni:" haisette pahalle, kukahan teitäkin suutelee. No joo,toiset tupakoivat pojat kenties. Näytätte typerältä tupakat pystyssä jne."!
      Menin naimisiin,sain viisi lasta. Kauhulla katselin odottavia äitejä jotka polttivat. Siellä se nikotiinivauva köllii henkeään haukkoen vatsassa. Saa valtavia vieroitusoireita maailmaan tullessa .Imee äidinmidossa nikotiinin himonsa.
      Mielestäni tupakoivat odottavat äidit pitäisi eristää yhtä laikka vieroitukseen kuin huumeäiditkin. En tiedä mikä ihmeen kidutushalu heillä on syntymätöntä lastaan kohtaan.
      Paitsi että kerää siinä itselleen mahdollista huuli,poski,ien,kitarisa tai äänihuulisyöpää. Äänihuulisyövästä voi sitten saada helposti veriteitä etenevän
      aivo tai keuhkosyövän. Esimerkiksi!! Voihan sitä tietysti tsensä näinkin tappaa,pikkuhiljaa. Vihata niin paljon itseään.
      Miettisi kuitenkin sitä syytöntä lapsiparkaa nikotiineissaan.

• pömppispööpö

Itse olin 2kk:ta polttamatta,ja nyt retkahdin uudestaan..olen kylläkin vasta rv 13 6,mutta kyllä tämä silti harmittaa ja syyllinen olo tulee :/
      Hyvä ystäväni sai noin vuosi sitten esikoisensa,ja poltti koko raskauden ajan,ja poika on kyllä ihan terve kaikin puolin.

• ...

Kuka sanoo, että sen tupakoinnin lopettamisen pitäis olla jotenkin helppoa?
      Olen tupakoinut vuosia askin päivässä, mutta plussatessani lopetin.
      Lapsi on nyt reilun kuukauden ikäinen ja mulla tekee edelleen päivittäin mieli tupakkaa, mutta en ole polttanut ja toivon, että pysyisin savuttomana sittenkin, kun imetys on loppunut.
      Tiedän miten vaikeaa on olla polttamatta, mutta tiedän myös, että se on mahdollista.

Vanhemman on voitava tehdä vaikeitakin asioita lapsensa eteen.
      Aina sitä sanotaan, että vanhemmat vois vaikka kuolla lastensa puolesta, mutta joskus kyllä mietityttää, että eikö se suojelu todellakaan ulotu syntymättömään lapseen?

Raskausaikaisen tupakoinnin hyväksyminen on uskomattoman rumaa itsekkyyttä ja tässä on oikeasti kyse sellaisesta asiasta, josta ei voi neuvotella.
      Nyt jokainen tupakoiva odottaja, tsempatkaa lastenne takia.

• JaViNi

Itsellä 3 lasta, jokaisen raskauden kohdalla lopettanut. Uudestaan retkahtanut aina imetyksen lopettamisen jälkeen. Viimeisimmän jälkeen lakko vielä pitää, mutta saas nähdä miten kesän tullessa käy.

• sikamainen teko

raskauden pakko keskeytys ainoa järkevä ratkaisu tällaiselle tapaukselle

• Huhhu!!!!!!!!!!

just.. eiköhän niitä pahempiakin asioita ole kuin tupakanpoltto. Olet sekaisin.

• .......

Tuo on vain niin ITSEKÄSTÄ polttaa. Puolustelette tekemisiänne sillä, että mutu-tuntumalla joku kaverisi lapsi on normaali.. Kuitenkin tilastollisesti tiedetään ihan faktatietoa (tutkittua, lääketieteellistä tietoa) että tupakka aiheuttaa ko. sairauksia ja heikentää elämänlaatua pysyvästi, kun äiti tupakoi raskauden aikana, mm. heikot keuhkot, allergiariski, verisuonitaudit, adhd, lapsettomuus.. Niin miksi olet valmis ottamaan riskin, joka on SUURI????? Vain huonoimmat äidit ikinä ovat valmiita pelaamaan venäläistä rulettia lapsensa terveydellä! Ja ihan tiedoksi, se että tupakoit niin lue mistä vaan- sikiön nikotiini- ja häkäpitoisuus nousee monikymmenkertaiseksi äidin veren pitoisuuden kanssa. Ne imeytyvät suoraan istukan läpi. Seurantatutkimuksissa sikiöt ovat useita minuutteja liikkumatta äidin polttamisen jälkeen. Joku sanoi että ultrissa kaikki hyvin??!!! Niin, eli lapsellasi ei ole erittäin vakavaa kehityshäiriötä -mitä vain pienempää huulihalkiosta vajavaisuuteen voi olla kyllä! Hyi helvetti...

• ..........

Sikiön painoon verrattuna ajattele yhden tupakan myrkkypitoisuutta!! Myrkyt kulkevat suoraan istukan läpi - ei sinulla ole mitään vasta-aineita jotka sen estäisivät. Luulisi että jokainen äiti haluaisi antaa lapselle edes MAHDOLLISUUDEN parhaaseen elämään, mutta ei... Lapsi kärsikööt vieroitusoireet minun puolestani! Aivan varmasti vauvalla on vieroitusoireita, jos on kuukausia nikotiini-ja häkäpitoisuuksille alttiina päivittäin!

• ..........
        .......... kirjoitti:

Sikiön painoon verrattuna ajattele yhden tupakan myrkkypitoisuutta!! Myrkyt kulkevat suoraan istukan läpi - ei sinulla ole mitään vasta-aineita jotka sen estäisivät. Luulisi että jokainen äiti haluaisi antaa lapselle edes MAHDOLLISUUDEN parhaaseen elämään, mutta ei... Lapsi kärsikööt vieroitusoireet minun puolestani! Aivan varmasti vauvalla on vieroitusoireita, jos on kuukausia nikotiini-ja häkäpitoisuuksille alttiina päivittäin!

Ja jos ajattelet että joku astma tai oppimishäiriö on ihan pikku juttu, niin tiedätkö että astma on keuhkojen jatkuva tulehdustila, jossa keuhkot tukkeutuvat ja sisäänhengittäminen vaikeutuu- siihen voi jopa kuolla ja etenkin vanhemmat astmaatikot kuolevatkin. Onko kiva kun lapsesi on oikeasti tyhmä verrattuna luokkalaisiinsa ja on tukiopetuksessa? Tai kaikki näkevät jo kolmannella luokalla että tällä yksilöllä ei tule olemaan mitään valmiuksia hyvään koulutukseen koskaan, koska oppiminen on hidastunutta.. Tai saa ADHD:n, joka lisää moninkymmenkertaisesti huumeriippuvuuden vaaraa. Onneksi olkoon, tupakallahan ei pitänyt olla vaikutusta! Itse lopetin kuin seinään kun plussasin ja olen sairaanhoitaja! Tupakka aiheuttaa VAKAVIA ongelmia lapselle. Sairaanhoitajana voin sanoa, että neuvolassa ei kukaan ole koskaan kiistänyt että se aiheuttaa vakavia sairauksia.

• entöökaaja123

Oletko itse polttanut? Tiedät kuinka helppoa tai vaikeata lopettaminen on?

Antaisin hyviä neuvvoja etkä latelis lääketieteellisiä totuuksia ja "hyi" sanaa perään.

Ihmiset tarvii tukea eivätkä tuomiota ja ne ketkä tuomitsee ei ole yhtään sen parempia ja kuitenkin heittävät sen kiven.

• Alalaita

Polttavat äidit ovat niitä tuskin peruskoulusta läpi päässeitä white trash mammoja joten ihan turha odottaa, että he ymmärtäisivät mitä korrelaatio tai riski tarkoittaisivat. He pystyvät ymmärtämään vain sellaisia hyvin konkreettisia asoita kuin naapurin poika tai mitä joku sukulainen sanoi. Myöskin toisen asemaan asettuminen on heille ylivoimaisen vaikeaa eivätkä he pysty katsomaan maailmaa kuin omasta kapeasta näkövinkkelistään.

Itse olen sitä mieltä, että nämä ihmiset pitäisi pakkosteriloida koska heistä ei ole kasvattajiksi. Valitettavasti sitä vain pidetään aivan itsestään selvyytenä ettei vauva tai sikiö ole kansalainen jolla olisi oikeus elää kenenkään pahoinpitelemättä. Saman lapsia vähättelevän asenteen huomaa siinä ettei kouluissa tapahtuvia pahoinpitelyjä ilmoiteta poliisille. Pidetään aivan normaalina, että lasten täytyy sietää väkivaltaa muilta lapsilta.

Jos sinä, tupakoiva äiti yrittäisit pakottaa minut, aikuisen, polttamaan vastoin tahtoani, niin vetäisin sinua turpaan niin että soi. Siinä hieman konkretiaa.

• hanki hoitoa
        Alalaita kirjoitti:

Polttavat äidit ovat niitä tuskin peruskoulusta läpi päässeitä white trash mammoja joten ihan turha odottaa, että he ymmärtäisivät mitä korrelaatio tai riski tarkoittaisivat. He pystyvät ymmärtämään vain sellaisia hyvin konkreettisia asoita kuin naapurin poika tai mitä joku sukulainen sanoi. Myöskin toisen asemaan asettuminen on heille ylivoimaisen vaikeaa eivätkä he pysty katsomaan maailmaa kuin omasta kapeasta näkövinkkelistään.

Itse olen sitä mieltä, että nämä ihmiset pitäisi pakkosteriloida koska heistä ei ole kasvattajiksi. Valitettavasti sitä vain pidetään aivan itsestään selvyytenä ettei vauva tai sikiö ole kansalainen jolla olisi oikeus elää kenenkään pahoinpitelemättä. Saman lapsia vähättelevän asenteen huomaa siinä ettei kouluissa tapahtuvia pahoinpitelyjä ilmoiteta poliisille. Pidetään aivan normaalina, että lasten täytyy sietää väkivaltaa muilta lapsilta.

Jos sinä, tupakoiva äiti yrittäisit pakottaa minut, aikuisen, polttamaan vastoin tahtoani, niin vetäisin sinua turpaan niin että soi. Siinä hieman konkretiaa.

Miten voit yleistää, että kaikki polttavat äidit ovat tuollaisia? Ihan järkyttävää..
        Ihan normaaleja ihmisiä hekin ovat.

Itse olen kasvatuksen ammattilainen ja poltan.

Ja mielestäsi nyt kun poltan niin en osaa kasvattaa ja minut pitäisi steriloida?

Hanki hoitoa itsellesi ja pian.

• Pisd

Hyi sinua ja hyi teitä muita! Itsekästä touhua!

• inhotus-77

Vai et voi lopettaa!!! Ja lapsi erittäin toivottu!!!! Kyllä tollaselle kuvotukselle ei pitäisi raskautta suoda! Ei ole tainnu kaaliin mennä kuitenkaan vahingot jotka sikiölle teet kun poltat. Itse juuri kirjoituksessasi totesit, että sikiösi rakenteellinen vika saattaa jopa korjaantua, tai se voidaan korjata. Eli toivoa on täysin terveestä lapsesta. Kyllä olet heikkomielinen! Tupakointiin ei ole pätevää syytä. Saatikka kun olet raskaana!!!!! Ai että laittaa vihaks tollanen eukko.

• entinenröökaaja12

no voi voi, sä et kauheasti auta tuolla sun kirjoituksellasi vaan edesautat sitä, että se rööki suussa pysyy.

sun ajattelumalli on syvältä etkä ole kypsä ihmisenä ja silti tuomitset aloittajan, hyi häpeä että jaksat heittää kivellä kun itse et ole yhtään sen parempi.

• niin!!!
        entinenröökaaja12 kirjoitti:

no voi voi, sä et kauheasti auta tuolla sun kirjoituksellasi vaan edesautat sitä, että se rööki suussa pysyy.

sun ajattelumalli on syvältä etkä ole kypsä ihmisenä ja silti tuomitset aloittajan, hyi häpeä että jaksat heittää kivellä kun itse et ole yhtään sen parempi.

samaa mieltä ^

Maailmassa on pahempiakin asioita kun tupakointi.

• entinenröökaaja1

Mä olen entinen tupakoija ja tiedän kokemuksesta ettei lopettaminen ole mahdotonta vaan itse asiassa aika helppoa kun tajuaa miten sen saa itsellä toimimaan eli miten osaa lopettaa. Heitän sulle muutamia juttuja tuohon alle jos niistä vaikka olis apuja.

- Tupakonnin lopettamisen vaikeus on täysin omassa päässä eli se ei ole vaikeaa, joten siitä ei tarvitse itseänsä sukkeroida, että se on vaikeaa ja näin ollen lopettamis tilanteessa tulee stressiä. Ota päivä kerrallaan ja lähde siitä, että olet tyytyväinen jos et polta mutta jos hairahdut niin mitäs sitten eli älä ota stressiä lopettamisesta.

- Tupakan polttaminen ei muuten oikeasti helpota hermostunutta oloa eli on täysin tuulesta temmattu, että se tupakki rauhoittaa mieltä kun totuus on se, että itseasiassa se ns. tauko-aika rauhoittaa sen mielen (tupakka itse asiassa aiheuttaa hermostumista eikä edesauta mielen rentoutusta, sen rentoutuksen tekee se tauko-aika eikä tupakka (jos et usko niin kokeile pitää röökin mittainen tauko ilman tupakkaa niin tajuat tilanteen.

- Mä olen lopettanut tupakanpolton täysin seinään eli en vähentämällä, joko sitä poltaa tai sitten ei, vähäkin polttaminen on polttamista ja itse asiassa kroppa kärsii siitä, että on vaikka pari päivää polttamatta ja sitten taas vetää parit eli kroppa elää ns. välitilannetta kun vetää tai ei vedä.

- Jos poltat kun juot kahvia, ruokatauko-röökit ym. ns. tapaan liittyvät tupakoinnin niin nämä on helppo välttää kun sanoo joka kerta itselleen, mä en polta ja jättää sen röökin väliin, itse asiassa nämä on kaikista helpoin jättää väliin kun niihin tietää varautua, vähän vaikemapaa voi olle sellainen röökin poltto mikä ei suoranaisesti liity tapaan mutta silloinkin sanoo päässä "mä en röökaa"

tuohon ylempään kohtaan vinkiksi sellainen, että se tupakka himo on todella lyhyt-aikainen eli kestää vain sen hetken ja kun aina sanoo himon iskiessä "mä en polta" ja jättää menemättä niin se himo haihtuu ja mitä pidemmälle homma etenee niin sen harvemmin tekee mieli polttaa. Pahimmat hetket itsellä oli siinä 3 päivän päässä (nikotiini poistuu kehosta parissa päivässä), n. viikon päästä ja noin 1 kuukauden päästä, 1 kuukauden jälkeen homma helpottui aika selvästi ja siitä eteenpäin selkeästi harvemmin ja harvemmin teki edes mieli polttaa.

- nikotiini-vieroitus purkat/laastarit ym. on täysin ihan huuhaata ja markkinointikikkaa, mä en usko niihin ja miksi pitäisi jatkaa sitä nikotiinin saantia jos kerran parissa päivässä se kehosta poistuu, mä en meinaan usko, että kehosta jo poistunu nikotiini aiheuttaa sitä välittäjä-aineen stimuloimista aivoissa, että tekee mieli poltaa vaan sen tekee eritoten tapa, tupakointi kun on hyvin pitkälle tapa ja sen voi aina korvata pelkällä tauolla.

- sä sanoit, että rv 32 ja lopettaminen olisi täysin turhaa, mä sanon tuohon että HÖPÖ HÖPÖ ja alla perustelut:

- aika nopeasti huomaat, että ruoka maistuu paremmalta, nukut paremmin, hengität paremmin ja moni asia sujuu paremmin. Tukka ja iho voi aika nopeasti paremmin ja olo on virkeämpi. Sitten vähän pidemmällä välillä eri sairauksien riskit pienenee ja siinä sivussa se syövän riski pienenee.
      Lisäksi rahaa säästyy aika tavalla eli tupakin lopettaminen on erittäin järkevää eikä todellakaan täysin turhaa.

- sitten se mukava puoli, kun huomaat että olo on parempi niin siitä saa sopivat "kiksit" jatkamiseen, myös kun rahaa jää enempi kannustaa, ota siis hyvä olo siitä, että voit paremmin ja rahaa jää enempi muuhun ja ota eritoten siitä hyvä olo --> olen tämän ansainnut ja todella ylpeä itsestäni etten polta MOTIVOI ITSÄSI oikeilla asioilla joista yksi on se, että on itsestään ylpeä (huom! tämä toimii myös toisin päin, kun poltat niin tiedät että se on tyhmää ja näin myös motivoit itseäsi negatiivisesti etkä ole kovin ylpeä, huom! käännä tämä kelkka nyt toisin päin eli ole ylpeä koska et polta ;-)

- Lopeta itsesi manipulointi eli "en voi lopettaa" "se on turhaa" "poltan enempi kun lapsi syntyy" olen ylepä itsestäni
      - ei ole turhaa -> rahat säästyy ja terveyttä enemmän ->riskejä vähempi
      - lapsi syntyy -> en halua riskeerata hänen terveyttään, haluan olla pitkään hyvä äiti enkä riskeerata tupakilla elämääni ja lapsen elämääni vaan vaalin terveyttä ja omaa sekä lapseni hyvää oloa

LYHYESTI -> SINÄ VOIT JA PYSTYT LOPETTAMAAN JA TEE SE ILMAN KORVAUSTA JA VÄHENTÄMISTÄ JA OLE YLPEÄ ITSESTÄSI JA OTA KIKSIT SIITÄ HYVÄSTÄ MITÄ LOPETTAMINEN TUO TULLESSAAN JA VAALI POSITIIVISTA ASENNETTA AJATTELUSSA JA HEITÄ NEGATIIVISUUS POIS JOS VAIN SEN VOI VÄLTTÄÄ.

Mä tiedän että tupakin voi jättää kokonaan pois, olen sen tehnyt ja olen siitä hemmetin ylpeä ja asia myös osoittaa, että olen kykeneväinen tekemään järkeviä päätöksiä ja elämä hymyilee kaikesta siitä hyvästä mitä lopettaminen on minulle tuonut JEESH!

ONNEA SINULLE

sorry isot kirjaimet mutta sä pystyt mä uskon suhun ;-)

• tiedäthän

Hei, aloittaja!

Tiesithän, että sikiön keho kramppaa ja kouristelee jo yhdestä tupakasta?

• miettikää

sinäkö sen olet nähnyt? Kyllä raskaana oleva nainenkin sen tuntisi, jos pitäisi paikkaansa. Taas palturia.

• marinat pois

ÄLKÄÄ SYYLLISTÄKÖ. Tyttö kaverini ei ole koskaan tupakoinut.Silti ensimmäinen lapsi jonka sai vammainen nyt heillä kolme lasta jotka kaikki olleet alle 3,5kg syntyessään ja 50cm eli aika pieniä.Itse olen tupakoinut raskaus aikana lapset terveitä ja kaikki yli 3,6kg ja 52cm .Tyttö kaverin lapsilla jatkuvasti korva tulehduksi meidän lapset terveitä.En sano että pitäis tupakoida tiedän et huono tapa mut ei pidä myöskään laittaa kaikkia tupakoinnin syyksi.Se polttaa joka polttaa.Turhaa syyllistää ja väittää et terveenpiä lapsia.Yleensä ne on nuo terveysintoilijat jotka terveyskeskuksessa istuvat joka toinen päivä.

• 35 v. mies

KYLLÄ SAA SYYLLISTÄÄ. Toiset imevat askin päivässä ja lapselle ei tule mitään. Jotkut taas elävät super terveellisesti ja silti lapsi voi syntyä sairaana tai vammaisena. Ettekö te urpot ymmärrä että tupakointikin lisää radikaalisti prosentuaalisia mahdollisuuksia että näin tapahtuu. Sama sen alkoholin kanssa.

Jos haluat olla sokea totuudelle, niin siitä vaan vähän kännäämään, tupakoimaan tai vaikka vetään huumeita. Sitten kyllä porataan ja rukoillaan apua kun tehtiin täysin henkisesti epäkypsiä valintoja, mutta ei se auta enään silloin.

• 35 v mies

Ei kannattaisi hankkia lapsia jos ei pysty edes tupakointia pakon edessä lopettamaan. Voi ihme millaisia ihmisiä joille lapsi on vähemmän tärkeä kuin oma tupakointi, raskaus ja imetys. Joo joo onnea vaan sille että lapsesta tulee normaali.

Niin ja psyykeongelmatkin kannattaisi hoidatuttaa ennen lapsen synnytystä.

• Mietis vielä

Eikö polttamisesi luulisi lisäävän stressiäsi? Kun tunnet siitä syyllisyyttä ainakin vähän ja ehkä mietit mitä se aiheuttaa vauvalle? Jos olet huolissasi, että lapsella on jotain niin luulisi sinua huolettavan se, että tupakointikin voi aiheutttaa lapselle jotain? Ehkä ei aiheuta, mutta voi aiheuttaa. Haluatko ottaa riskin?

Lopetin jo kerran, joten pystyt varmasti siihen uudelleen, jos vain haluat. Viikkoja on kuitenkin vielä jäljellä, tuskin se täysin turhaa on. Ja imetystäkin ajatellen.

Tuskin oleta ainoa polttava, mutta auttaako se asiaa?

• Vieras123

Poltin koko raskausajan ja en ole siitä ylpeä. Hävettää, kaduttaa, kamalaa....Vauva syntyi terveenä ja voi erittäin hyvin (nyt 8kk.). Ajattelen jatkuvasti kauhulla jos niitä oireita myöhemmin kuitenkin ilmenee esim. ADHD, keskittymisvaikeudet ym. että kyllä tässä ikuisen ristin itselleni tein!!! Mulla äitini on tupakoinut kaikkien 7lapsen raskausajat ja toiset ollaan ihan perusterveitä ja yhdellä on astma. Ilmeisesti hyvää tuuria matkassa.......

• daniD

äeti myös polttanu satunnaisesti kaikkia odottaessa, 6 mukulaa meit on. terveitä kaikki mitä nyt heinäallergiaa semmosta on.. korkeasti koulutettujakin suurin osa mukuloista (yliopisto/ammattikorkea). täälläkin ilmeisesti tuuria matkassa. kaikkea hyvvöö sulle ja pikkuselles

• trhetheh

Tupakoivien äidit saavat useammin keskenmenon, keskosen, kehitysvammaisen tai muuten kehitykseltään "häiriintyneen" lapsen. Lapset itkevät useammin vieroitusoireiden takia ja tulevat herkemmin flunssaisiksi ja kipeiksi myöhemmälläkin iällä. Oppimisvaikeuksia tulee myös herkemmin koulussa.

Odottavan äidin tupakointi, eikä minkään muunkaan päihteen käyttö ole koskaan hyväksyttävää, vaikkei sitä ole laissa tajuttu kieltääkään. Äidin olo helpottuu hetkellisesti, mutta lapsen terveys ja henki on vaarassa! Ja mitä nuorempi ihminen joutuu kärsimään tupakasta, sen pahempi. Vaikka polttaisit vain sen kaksi tupakkaa tai vähemmän päivässä.

EI RIITÄ, että vähennät tupakointia ja elät muutoin terveellistä elämää. Yksikin tupakka on sikiölle vaara!

SYNNYTYKSEN JÄLKEEN todennäköisesti lisäät tupakointiasi, mutta muista, että tupakointi on vaaraksi myös itsellesi. Toisekseen, pystytkö olla tupakoimatta samalla kun esimerkiksi kärryttelet ulkona lastasi?

Heitä siis samantien kaikki tupakat roskiin, mitä sinulla mahdollisesti on tällä hetkellä jäljellä. Katkaise ne sellaisiksi, ettet voi tupakanhimossasi niitä enää roskiksestakaan ryhtyä onkimaan. Sitten vain olet ostamatta tupakkaa. Jos et pysty kaupassa hillitsemään itseäsi, pyydä esim. miestäsi tekemään ostokset.

• äiti kertaa viisi

Sanokaa nyt kaikki tupakoivat äidit vielä, että tupakointi on terveellistä. Kun ei siitä kerran kenellekään mitään haittaakaan ole...

Vai jos kuitenkin voidaan olla siitä yhtä mieltä, ettei se ole hyväksi äidille eikä lapselle, niin olisi kai se lapsen etu, mikäli sillä olisi äiti, terve äiti!

Vai onko ainoa merkitsevä asia se, että äiti ei saa stressaantua joutuessaan olemaan ilman tupakkaa?

• ååpooi

Tulkoon vaikka syöpä, kunhan ei stressaa!

Jep

• l
    • Huostaan vaan.

Vanhenpainkortti pakolliseksi. Loppuisi tämän tyyliset keskustelut.

Aloittajalle:
      Aloit polttaa kun stressi kenties huonoista uutisista sai vallan.
      Kai sinä tiesit jo raskauden alussa että raskaudessa on omat riskinsä?
      Etkö vaivautunut miettimään mitä teet raskauden aikana jos jotain negatiivistä
      tulee eteen?
      Mitä teet jos kaikki meneekin nyt hyvin ja joskus tulevaisuudessa
      tulee uusi ongelma? Olet jo päättänyt jatkaa tupakointia ja lisätä sitä eli joskus sanotaan vaikka 5-vuoden päästä rööki ei varmaankaan enää auta stressiin.
      Mitäs sitten teet?
      Kirjoitat olevasi ylipainoinen. Mitäs meinaat tehdä ettet ole lapsellesi huono
      esimerkki? Ruokatottumukset opitaan kotona.
      Tosiaan tuntuu siltä että lapsi on toivottu. Onko sinulla oma elämä vai haluatko
      lapsen jotta voit elää hänen kauttaan?
      Hyvin alkaa lapsesi elämä. Altistat hänet tupakan vaaroille ja vielä äidille
      joka ei ole varautunut mihinkään.
      Häpeä!

• anna mennä vain..

Ei toi pari tupakkia päivässä mitään tee! Polttele vaan menemään.. Tiiän monta jotka ovat polttaneet askitolkulla raskausaikana..Itsekin olen aina polttanut paitsi nyt ku olen raskaana niin lopetin samantien. Toivon että jäisi pois kokonaan loppuiäksi toi tupakka. Viimeksikin kun retkahdin polttamaan 2 kk lapsen synnyttyä, jouduin myös lopettamaan imettämisen.. No en olis kyl jaksanutkaan enään imettää ;)

• SirkkaLaila

Tupakointi ei lievitä pelkojasi ja stressiä! Huomaatko nyt itsekin kuinka olet allapäin tupakointisi takia? Oletko saanut hyvänkin avun tupakasta? Mietipä nyt tarkkaan!
      Tupakoimalla teet pahaa itsellesi ja lapsellesi!

• liikaakyllästynyt

Hei! Se on täysin äidin oma asia, polttaako hän vai ei. Koska suurin osa tupakoitsijoiden haukkujista on itse savuttomia, eikä siis tiedä nikootinin aiheuttamasta voimakkaasta riippuvuudesta mitään, eikä myöskään tavasta, joka tupakointi on. Onko parempi vauvan kannalta stressata (verenpaine) ja murehtia asioita nikotiinin tuskissa vai polttaa muutama hassu tupakka pahimpaan olotilaan? Itse en ole koskaan edes odottanut, mutta tiedän erään odottavan joka polttaa hieman. En syytä häntä yhtään mistään ja erittäin paljon hän vauvaansa rakastaa. Potee pahaoloa tavastaan, vaan ei pysty kokonaan tupakointia jättämään. Joten rauhoittukaa ja jättäkää kieltely yms ammattilaisille. Te ette nimittäin niitä tupakoitsijoiden lapsia kasvata. Onnea ja Voimia raskausajalle AP!!!

• 3+38

Kyllä me vaan taidetaan maksaa tupakoijien lasten terapiat, kuntoutus ja tukiopetus.

En minäkään tule väkisin tunkemaan tupakkaa teidän suuhunne joten älkää tehkö sitä lapsillennekaan.

• liikaakyllästynyt

Verorahoja käytetään turhempaankin. Uskoisin kyllä, että suurin osa terapian yms tarpeesta johtuu aivan muusta kuin tupakoitsevasta äidistä.

• 15+15

Niin varmaan mutta kuinka paljon parempi maa tämä olisi asua jos ihmiset yrittäisivät tehdä toisileen enemmän hyvää tai ainakin välttäisivät vahingoittamasta toisiaan?
        Eikä tämä nyt ole pelkästään rahasta kiinni. Kyllä tupakointi aiheuttaa lapsille myös kärsimystä.

• N78

Minä poltin 13 vuotta ja, kun tein positiivisen raskaustestin polttaminen loppui, kun seinään. Lapsen saaminen oli tupakoinnin lopettamiselle sen verran suuri motivaation lähde, että lopettaminen minulle oli itsestään selvää. Ella on nyt 8,5 kk:tta vanha enkä ajatellut rueta enää polttamaan! Jos minun mielipidettä kysytään kannattaisi ehdottomasti lopettaa kokonaan. Niin itsekäs ei ihminen voi olla, että oman terveytensä kustannuksella pilaa toisen ihmisen mahdollisuuden terveeseen elämään tämän asian suhteen! Mutta jokainen tavallaan... Jokatapauksessa äidin polttaminen ei todellakaan ole hyväksi lapselle mahassa eikä mahan ulkopuolellakaan!

• liikaakyllästynyt

Oikeassa olette, mutta lopettakaa nyt se syyllistäminen. Ei se tupakka hyvää vauvalle tee, mutta jos neuvolassakin sanotaan, että vähän voi polttaa mieluummin ku stressata kokoajan. Luulisi heidän tietävän. Onneksi polttavien äitien ei toivon mukaan tarvitse samanlaista "pilaat lapsen elämän" hömpötystä kuunnella. Eikä nuo teidän negatiiviset lausunnot ainakaan yhtään pisaraa kannusta ketään, jotta ette ilmeisesti edes yritä. Riippuvuus ja sen voimakkuus on yksilöllistä. Tahdonvoimakin voi joillakin olla vähissä. Yritys on tärkeintä, epäonnistumiset ei haittaa. Jokaisen oma päätös ja voitte uskoa että ette kirjoituksillanne aiheuta polttaville odottajille kuin mahakipua.

• liikaakyllästynyt

*onneksi polttavien äitien ei toivon mukaan tarvitse samanlaista "pilaat lapsen elämän" hömpötystä kuunnella ASIANTUNTIJOILTA.

• tupakka555555555

on laillisttua huumetta,vedä vaikka crakkia ei ole haju haittoja,

• ............

Neuvolassa sanotaan noin, koska ymmärretään että olet riskiäiti ja sinulla ei ole voimavaroja lopettaa tupakointia. Koitetaan pelastaa mitä pelastettavissa on eli sinun uskosi neuvolaan, jotta neuvola saisi ajankohtaista tietoa ongelmistasi ja säilyttäisi keskusteluyhteyden sinuun. Jos neuvola jatkaisi tupakasta saarnaamista vaikka tiedossa on, että et lopeta, sinä hiljenisit etkä enää avautusi neuvolassa. Tämä on ihan koulussakin opetettu juttu, että ongelmat kerääntyvät huono-osaisille riskiperheille ja on erittäin tärkeää että heidän uskonsa neuvolaan (joka on yhteydessä perhetukeen ja lastensuojeluun) säilyy. Olen neuvolassa töissä. Ei siellä kukaan todellakaan kehrää riemusta, että joo on ihan ok poltella tupakkaa -kaikki tietävät mitä se aiheuttaa ja siksi se kehotetetaankin ensisijaisesti lopettamaan, Lisäksi terkka voi kiehua mielessä että olet aivan kamala äiti, mutta hän pysyy ammatillisesti tyynen rauhallisena ja ottaa tupakan ikään kuin ohimennen puheeksi joka kerralla-jotta sinun luottamuksesi säilyisi.

• ...............

Ja siis aivan varmasti terkka ajatteleekin sinusta vaikka mitä, mutta koska neuvolassa ajetaan lapsen etua eikä sinun- niin on tärkeää että tuollainen hulttioäiti kokee, että neuvolassa sinuun suhtaudutaan positiivisesti ja tuomitsematta, jotta ottaisit neuvolaan yhteyttä myös myöhemmässä ongelmavaiheessa. Koska valitettavasti sinä olet riskiäiti kun tupakoit.

• liikaakyllästynyt

Voi voi teitä. "Hulttioäiti" olet itse, podet huonoa omatuntoa jostakin omasta lapsesi terveyteen vaikuttavasta asiasta ja näin purat sitä polttaviin odottajiin. Keskity omien lastesi terveyteen ja omiin päätöksiisi, kuten aiemmin sanoin, syyllistämisenne ja ilmasta tempaistujen näkemyksienne esittäminen ei aiheuta odottajille kuin vatsakipuja. Tiedän niin monia äitejä jotka ovat raskausajallaan vähän polttaneet ja lapset ovat TÄYSIN terveitä. Saisinko jonkin täydellisen tutkimustuloksen polttaneiden odottejien lapsista?! ps. lue tarkemmin, sillä ensimmäisessä kirjoituksessa mainitsin, että EN OLE KOSKAAN ODOTTANUT, mutta tiedän hyvin millainen on vahva nikotiiniriippuvuus. Se, että nainen polttaa raskaana ollessaan, ei kerro millään luojan tavalla kuinka paljon hän lastaan rakastaa. AJATTELE ENNEN KUIN TUOMITSET!!!!!!!!!!!

• .........

No kuule ihan lääkärit ympäri maailman tätä tietoa antavat, että tupakointi lisää jo edellä mainittujen sairauksien ja oireyhtymien riskiä. Ja siis suomennettuna se, että lisää riskiä tarkoittaa, että tupakoivien äitien lapset saavat ne todennäköisemmin eli suomeksi: Niitä on paljon ENEMMÄN tupakoivien äitien lapsilla ja on pystytty vertaistutkimuksissa osoittamaan, että TUPAKKA lisää näitä sairauksia. Samalla tavalla kun se lisää näitä sairauksia tupakoivilla ihmisillä- tupakka voi aiheuttaa keuhkosyöpää ja aiheuttaa keuhkoahtaumatautia aivan varmasti - joten samalla tavalla tiedetään varmasti, että koska sikiön nikotiini- ja häkäpitoisuus nousee korkeammaksi kuin äidin- altistuu hän kaikille tupakan liitännäissirauksille. Vai kiistätkö senkin että tupakka aiheuttaa aikuisille sitä polttaville ihmisille sairauksia? Millä logiikalla se ei aiheuttaisi niitä myös sikiölle, kun on todistettu että istukan läpäisee samalla tavalla ravintoaineet kuin tupakasta tulevat sadat myrkytkin? Millä logiikalla oikein ajattelet???

• Daaaahhh?!?!

Teidän kaikkien vastaukset nyt vähän sivuaa ap:n aihetta :D
      Hän ei pyytänyt mitään tupakkavalistusta vaan AIVAN VARMASTI tietää tupakan vaarat. Hän vaan halusi avautua pahasta olostaan ja morkkiksestaan ja saa niskaansa hirveät saarnat tupakan vaaroista. Kyllähän noi kaikki tietää ketkä vaan osaa aihetta tutkia tai on koulussa istunut!! Naurettavaa tommonen että pitää heti ampaista moralisoimaan ja kertomaan tänne tupakan vaaroista vaikka ne hyvin selvillä ovatkin!
      Minä en tuomitse ap:tä, ehkä olen surkea äiti siis itsekin. Hän on lopettanut ja nyt aloittanut uudelleen, mutta ei kuitenkaan polta sentään niin montaa päivässä. Ja kyllä, minäkin tiedän tupakan vaarat, enkä polta raskaana ollessani, mutta toiset ne polttaa askin päivässäkin. Joten parempi tuo muutama päivässä nyt kumminkin on kun sen 20kpl, sen nyt pitäisi vajaa-älyisenkin tajuta. Mitä vähemmän myrrkyä, sen parempi, tietenkin paras olisi jos ei polttaisi ollenkaan mutta hieno juttu on että on vähennetty edes.
      Tsemppiä ap:lle, äläkä turhista stressaa tai ota näiden päsmäreiden saarnoista itseesi! ;)

• -EAKO-

Eli ts. Ennen join (vain) korin kaljaa päivässä nyt, kun olen raskaana juon vain kaksi kaljaa päivässä!!! HALOO!!!!

• -EAKO-

Tämän on pakko olla provo. Ei kukaan voi olla näin tyhmä ja ennenkaikkea ITSEKÄS!!!

• Toivon, että lapsellasi ei ole mitään isompaa hätää.

Lähinnä ihmettelen, että miksi ihmiset eivät ENSIN lopeta tupakointia ja vasta SITTEN rupea yrittämään lasta? Mun mielestä on itsestään selvää, että se menee tässä järjestyksessä. Ja kuten joku sanoi, kuka oikeasti enää nykyään tupakoi? Oikeasti ihmettelen, että miksi kukaan enää nykyään aloittaa tupakointia? Ensin pitäisi hoitaa lapseen vaikuttavat elämäntapansa kuntoon ja vasta sitten ruveta suunnittelemaan perhettä. Ja vaikka ei raskaaksi tulisikaan heti tai koskaan, niin on ainakin itsellekin parempi elää vähän fiksummin.

Olen monesti miettinyt, että tupakoinnista pitäisi tehdä niin hankalaa, että kukaan ei sitä enää viitsisi harrastaa. Olen itse niin allerginen yms, että tulee tosi paha olo tupakansavusta ja hajusta. Toivoisin kaikkien puolesta sellaista ratkaisua, että niille, jotka tupakoi olisi eri asuinpaikat kuin savuttomille ja kaikki tupakoitsijoiden lapset otettaisiin huostaan, jos ei tupakointia lopeta kokonaan. Myös passiivinen tupakointi on vaarallista. Tekee tosi pahaa katsella vanhempia, jotka polttaa lapsi vieressään. Ja kuten joku sanoi, monille tupakointi on todellakin niin turn off kuin voi vaan olla. En voisi ikinä kuvitella olevani suhteessa tupakoitsijan kanssa. joitain harvoja tupakoitsevia ystäviä mulla on, mutta en ole heidän seurassaan, jos polttavat. Siksi aikaa siirryn muualle.

Joku voi nyt pitää tätä todella hyökkäävänä ja loukkavana viestinä, mutta jokainen on kuitenkin vastuussa omasta tupakoinnistaan tai tupakoitsemattomuudestaan. Mun mielestä on ihan eri asia tupakoida tai vaihtoehtoisesti juoda kahvia. Kumpaakaan ei pitäisi tehdä raskausaikana, mutta ei niitä voi verrata raskauden jälkeen. En usko, että kukaan on sairastunut läheisensä kahvinjuonnista, mutta passiivisesta tupakoinnista kylläkin. Kannattaa ihan oikeasti antaa omalle lapselleen ja muillekin mahdollisuus terveeseen elämään. Ja voi myös antaa hyvän esimerkin lapselleen.

• .............

Miksi lopettaminen olisi tässä vaiheessa turhaa? Ei tietenkään ole turhaa vaan päinvastoin!

• ...............

Eikös loppuvaiheessa juuri sikiön aivot kehity? Ja aistit yms.

• niinpäniin

Mun äiti poltti kun odotti mun pikkusiskoa.
      Pikkusiskolla adhd, hirveesti allergioita ja iho-ongelmia. Myös ensimmäiset kaksi vuotta jatkuvasti korvatulehdus. Joten pahimmassa tapauksessa voi käydä näin.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      107
      6842
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      91
      5105
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      111
      3349
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      33
      3232
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      28
      2391
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1746
    7. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      96
      1391
    8. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      339
      1332
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1246
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      1014
    Aihe