Miksi kuivaruoka parempi kuin raakaruoka?

10

Te kuiva/märkäruuan syöttäjät kun aina kysytte, miksi raakaruoka/barf on mielestämme parempi ruokintatapa, voisitteko Te vuorostanne kertoa, miksi Teidän mielestänne kuiva/märkäruoka on parempi vaihtoehto ruokkia koiraa? =)

54

3618

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koiria kotona 40v

      Kuiva/märkäruoka,joka on teollisesti valmistettu,on myös tutkittu erittäin tarkasti.
      TV-dokkari esitti,että koirien valmisruuat ovat jopa lastenruokia tarkemmin, paremmin tuotettuja.Niissä kun ei tarvita lainkaan esansseja värin tai maun parantamiseksi.
      Niihin on myös laitettu koiran tarvitsemat vitamiinit jne. Itse olen valinnut teolliset "nappulat" sekä itse valmistamani kaura/neljänviljanpuuron lisänä jauhelihaa,kalaa ym. ja kananmuna keltuainen kerran viikossa.Koirillani on aina saatavilla nappuloita.Yleensä ne odottavat itse valmistettua ruokaa,mutta kyllä "nappulat" kelpaavat myös.Näin ruokituilla koirilla ei ole ollut paino-ongelmia,
      vaikka "nappulat" ovat aina esillä.Tällä hetkellä minulla on 13v Schipperke ja 6kk pentu.

    • Nappulat456

      Nappuloissa on yksinkertaisesti kaikki mitä koira tarvitsee elääkseen. Minusta se on hyvä pohja ruualle, eli nappulaa suurinosa ja joukkoon sitten koiranmakkaraa tai jotain muuta lisää. Monesti kyllä laiskottaa ja tulee annettua pelkkää nappulaa, (niinkuin itselläkin tulee joskus haettua pikaruokaa) ja hyvin maistuu sekin. Vaikka koirani on minulle rakas ei minulla yksinkertaisesti ole aikaa tehdä koiralle omaa ruokaa, meillä on 30kiloinen koira joka syö aika paljon eikä säilytystilaa juuri ole joten pitäisi parin päivän välein olla kokkailemassa. Nappulat on helppo ja nopea annostella sekä säilyttää.
      Aikaisemmalle koiralleni valmistin itse ruuan mutta sen jälkeen kun pari kertaa huomasin että olin antanut jo koiralle viimeisen satsin enkä ole hoksannut valmistaa uutta, päätin että nyt loppu tämä homma. Kävin ostamassa pussin nappulaa ja aloin käyttämään niitä pohjana enkä huomannut koiran kunnossa mitään muutosta, turkki kiilsi ja paino pysyi sopivana.
      Ainoa mikä nappuloissa on huono puoli on se että sen oikean koiralle sopivan löytäminen saattaa viedä aikaa..

      Minusta nappuloiden haukkuminen on ihan sama asia kuin pilttien haukkuminen ja pilttejä syöttävät kuitenkin todella monet vanhemmat..

    • näintäällä....

      Itse syötän kotiruokaa (lihoja, kanoja, kaloja, riistaa, sisäelimiä ja kasviksia sekä yrjölänpuuroa mm.) kypsennettynä, sillä herkkävatsainen koirani sietää huonosti raakaa ruokaa, kypsä sulaa paremmin. Noin puolet ravinnosta on raksuja, sillä koen vaikeana vitamiini- ja hivenainepitoisuuksien laskemisen ja syöttämisen pillereinä, kuivaruoassa ne on laskettu ja valmiina.

    • hr65

      On ihan normaalia,että raakaruokinnan aloituksen jälkeen koiran vatsa voi olla löysällä jopa yli kuukauden.. siinä ajassa teollinen paska tulee ulos ja suoli tottuu ottamaan vastaan uutta ravintoa.. jos nyt sattuu olemaan ns.herkkävatsainen,niin kannattaa aluksi syöttää kanaa ja kalaa,jotka ei ole niin "vahvoja" ja sitten lisätä sian ja naudan lihaa..

      Mitä järkeä kypsentää?! kypsennettäessä lihasta häviää ihan ÄLYTTÖMÄSTI proteiineja,vitamiineja ja hivenaineita joita koira tarvitsee?! minun mielestäni tuossa kohtaa syöttäisi sitten vaikka vaan pelkkää nappulaa ja jättää sen kypsennetyn pois..

      "Kuiva/märkäruoka,joka on teollisesti valmistettu,on myös tutkittu erittäin tarkasti.
      TV-dokkari esitti,että koirien valmisruuat ovat jopa lastenruokia tarkemmin, paremmin tuotettuja.Niissä kun ei tarvita lainkaan esansseja värin tai maun parantamiseksi.Niihin on myös laitettu koiran tarvitsemat vitamiinit jne"

      Kyllä on taas tyhmää koijattu :P aina kannattaa uskoa mitä tv:ssä sanotaan.. jos dokkarissa käsketään sun syödä jäniksen paskaa pihalta niin sä varmaan tottelet? käyppä kuule ihan mielenkiinnosta kaupoissa,eläinkaupoissa tms. ja vertaa nappuloiden sisällysluetteloa keskenään.. listaa on 5 rivistä,30 riviin ja lyön vetoa,että suurinta osaa luettelosta et edes tajua. Nappulat sisältävät suurissa määrin vehnää,jonka on todettu olevan koirien suurin allergian aiheuttaja ja vehnästä koira ei periaatteessa hyödy mitään. Ja jos asioita tutkii tarkemmin,niin huomaa,että nappuloihin käytetään kaikki mahdollinen teurasjäte sorkista,karvoihin ja jopa höyheniin,terveellistä eikö vain ;)

      -Katsotaan Pedigree Adult Compelet Nutrition-ruoan raaka-aineita ja ravintosisältöä:

      Raaka-aineet: kokojyvämaissi, liha- ja luujauho, kokojyvävehnä, maissigluteeni, eläinrasva (säilötty BHA:lla ja sitruunahapolla), vehnä ? (eng. "wheat mill run"), kanan sivutuotejauho, luonnollinen aromi, suola, riisi, natriumkloridi, kasviöljy, vitamiineja, kuivattuja kasviksia (herne, porkkana), mineraaleja ja väriaineita.
      (ja yhden kirjoittajan mukaan nappuloissahan ei käytetä väriaineita?)

      Raakaproteiini väh. 21.0%
      Raakarasva väh. 10.0%
      Raakakuitu max. 4.0%

      Jos nyt lähdetään liikkeelle ihan huonolaatuisen koiranruoan ensimmäisistä merkeistä niin Pedigree täyttää onnistuneesti ne kaikki. Sen pääraaka-aine on vilja, se sisältää säilöntä- ja väriaineita, se sisältää suolaa, eläinperäiset ainekset ovat epämääräisiä ja muodostavat vain pienen osan ruoasta, ruoassa on käytetty maissigluteenia proteiinipitoisuuden nostamiseksi... Minulle tämä ei ole koiranruokaa!

      On myös jo ihan maalaisjärjellä pääteltävissä,että ensimmäisten koirannappuoliden tultua markkinoille joskus 1900-luvun alkupuoliskolla (1920-1930 luvulla) on koirien allergiat,iho-oireet,suolistosairaudet,syövät tms.lisääntyneet räjähdysmäisesti,eikä tästä voida syyttää pelkkää jalostusta! tottakai sukupolvien saatossa koira yrittää mukautua tähän uuteen ruokaan,mutta todellisuudessa täysi mukautuminen lihansyöjästä,nappulan syöjäksi kestää satoja vuosia..

      Ja näin lopuksi.. viime vuosina on vedetty markkinoilta pois useita eri nappula merkkejä niiden sisältämien vaarallisten aineiden takia.. nämä nappulat ovat ennen olleet "tutkitusti" hyväksyttyjä = maksa tarpeeksi niin kaikki menee läpi.Ja EU:hun liittymisen jälkeen ovat asiat muutenkin löyhääntyneet.

      Itse olen tullut siihen tulokseen,että pelkkien nappuloiden syöttäminen on laiskojen ihmisten hommaa..

      • kashdfkawg

        Tässä sinun jutussasi oli niin monta epäkohtaa ja typerää väittämää että mietin jo että jättäisin vastaamatta mutta en voi vastustaa kiusausta!
        Ensinnäkin kovin monen mielestä kuukauden ripulointi ja oksentelu ei tee hyvää koiralle saatika sen suolistolle, varsinkaan siinä vaiheessa kun ripuloidaan jo verta. Joten jos koira ei parissa päivässä lopeta uuden ruuan oksentelua minä ainakin lopetan uuden ruuan syöttämisen siihen.

        Toiseksi mistä luotettavasta lähteestä olet saanut nämä nappuloita mollaavat tietosi? Kyllä tv:stä tulee ihan hyväkin dokkareita, jokainen tietenkin päättää mitä uskoo mutta sinulta on aika paksua noin vain lytätä dokumentin tutkimus pelkkänä tv sontana ilmat että olet nähnyt edes koko dokkaria.

        On olemassa hyviä kuivaruokia ja huonoja. Jotenkin en pidä yllättävänä että päätit ottaa esimerkiksi juuri sellaisen huonomman tuotteen. Kaikissa nappuloissa ei ole vehnää, koska olet tutkinut asiaa niin paljon, luulisi sinun tietävän. Ja minusta on jopa ekologisesti kannattavaa että eläimestä käytetään kaikki mahdollinen (sinä varmaan ottaisit vain sisäfileen ja heittäisit loput pois). Ja koska koira kykenee prosessoimaan kaikenlaista lihaa, on minusta älytöntä tuhlata ne parhaat palat eläimestä koiralle kun koira selviäsi ihan hyvin niillä "huonommillakin".

        Koira on sekasyöjä, ei lihansyöjä. Pelkästä lihasta koira ei saa kaikkea tarvitsemaansa. Laadukkaassa nappulassa on kaikki vitamiinit yms. mitä koira tarvitsee ja vielä niin kätevästi että ei tarvitse kuin mitalla mitata oikean verran nappulaa kuppiin! Maalaisjärki ei ole sama kuin tutkimus, saako joulun juhliminen taas kevään tulemaan? Jos kaksi asiaa sattuvat tapahtumaan lähes yhtä aikaa ei voi automaattisesti olettaa että kyse on syy-seuraussuhteesta. Näille koirien taudelle on väitetty syyksi myös rokotteita sekä ympäristömyrkkyjä..

        Ja vielä lopuksi! Hyvä että ne jotku nappulat on vedetty markkinoilta, sehän kertoo meille että näitä tuotteita oikeasti tutkitaan ja ne tuotteet jotka hyllyiltä löytyy on todennäköisesti hyvää tavaraa, koska niitä ei ole vedetty pois!

        Minusta kuivaruuan tai itsetehdyn ruuan syöttäminen on siitä kiinni mitä ihminen haluaa koiralleen syöttää ja mikä koiralle sopii. Kuivaruuissa kannattaa valita se paras mahdollinen joka sopii juuri sinun koirallesi, ja itsetehtyyn ruokaan kannattaa sisällyttää muutakin kuin kyljyksiä.


      • näintäällä..

        "Mitä järkeä kypsentää?! kypsennettäessä lihasta häviää ihan ÄLYTTÖMÄSTI proteiineja,vitamiineja ja hivenaineita joita koira tarvitsee?! minun mielestäni tuossa kohtaa syöttäisi sitten vaikka vaan pelkkää nappulaa ja jättää sen kypsennetyn pois"

        Kypsennän välttääkseni vatsavaivoja (ja -tauteja), sulavuutta parantamaan ja säilyvyydenkin vuoksi. Kypsennettyjähän ovat kaikki märkäruoatkin sekä nuo nappulat, joita en pelkästään tahdo syöttää, vaan niiden lisukkeena vaihdellen koirani iloksi lihoja, kanoja, kaloja ja vihanneksia, yrjölänpuuroa ja välillä piimää tai kermaviiliä sekä kananmunaa. Vaihtelu virkistää!


      • Huhhuhteitäkakaroita

        Enpä voinut muuta kun nauraa.. Tiesitkö, että ainoastaan Suomessa on tällainen outo kohu vehnästä? Missään muussa maassa ei vehnä ole ongelma, itseasiassa Jenkeissä vältetään enemmänkin maissia... Lisäksi, haluaisin tietää mistä olet saanut päähäsi että on vehnän olevan suurin allergian aiheuttaja? Tiesitkö, että TUTKIMUSTEN mukaan kana on vehnää allergisoivampia?


      • Huhhuhteitäkakaroita

        Ja kerro vielä, mistä aloitan tutkimisen, että saan selville ruoan sisältävän sorkkia yms? :---D Voisin luetella monta ruokamerkkiä (erikoisliikkeiden!!) joiden raaka-aineet on ihmisravinnoksi kelpaavia. Ja kerro mitä tuoteselosteesta et tajua? Etkö osaa lukea? Jos olet noin expertti ruokinta-asioissa niin kannattais varmaan ottaa selvää mitä ovat ne mitä et sieltä tajua niin voisit ymmärtää mistä puhut. :--D ikävää jos kukaan koskaan kuuntelee neuvojasi, et selvästikkään ole ottanut asioista tarpeeksi selvää, etkä tiedä mistä puhut. Joten kannattaa ehkä oikeesti opiskella läpi ne asiat mitä vastaan huutelee. Sitten kun sulla on oikeesti joku paikkansa pitävä fakta argumenttina niin kannattaa avata se suukku ;-)


    • 20+9

      Ei herranenaika anneta koiran ripuloida ja oksentaa kuukautta !! Raakaruokintakaan ei sovi kaikille koirille .

      Ennenkuin koiranruuat tuli markkinoille koirille syötettiin ruunatähteet ja perunankuoret jne . Luuletteko tosiaan että silloin barfattiin ? :D:D:D Kyllä tämä raakaruokinta on ihan 2000 luvun ilmiö .

    • hr65

      Täh!
      Missä vaiheessa olen sanonut,että kk:n oksentelu ja veren ripulointi on ok? näyttäkääpä se kohta minulle!

      Kirjoitin,että koiran vatsa voi olla LÖYSÄLLÄ,se on täysin eri asia kuin ripulointi tai oksentelu!

      Kyllä! otin esimerkiksi sen huonoimman nappulavaihtoehdon,mutta kuten varmaan huomasit kirjoituksestani ->

      "Jos nyt lähdetään liikkeelle ihan huonolaatuisen koiranruoan ensimmäisistä merkeistä niin Pedigree täyttää onnistuneesti ne kaikki"

      Jonka otin esimerkiksi,jotta voidaan ajatella mistä pitää pyrkiä ylöspän :)

      Ja on kyllä erittäin paljon eri nappuloista ja niiden sisällöistä kokemusta kun nyt jo edesmenneelle koiralle käytiin suunnilleen kaikki nappulat läpi ruoka-aine allergioiden takia läpi ja ainoaksi avuksi löytyi BARF,niinkuin monelle muullekin koiralleni ystävä/tuttava piiristäni,joka minusta myös kertoo aika paljon nappuloista..

      Ja näitä nappuloita ei ole vedetty markkinoilta pois sen takia,että ne olisi hyvissä ajoin tutkittu vaarallisiksi,vaan koska ovat jo ehtineet aiheuttaa lemmikeille peruuttamatonta terveydellistä vahinkoa tai jopa kuoleman ja tämän takia jouduttu vetämään pois markkinoilta.

      Puolueetonta tutkimustietoa eläinten ravitsemuksesta on erittäin vaikea löytää, sillä useimpia tutkimuksia sponsoroivat eläinruokia valmistavat yhtiöt. Viime vuosina eläinruokateollisuus on kärsinyt toistuvasti ongelmista, kun tuotantolinjoille on päässyt pilaantunutta ruokaa tai myrkkyjä, lemmikit ovat sairastuneet ja ruokaeriä on jouduttu vetämään markkinoilta. Lisääntynyt tietoisuus teollisesti tuotetun ruoan ongelmista on saanut monet lemmikinomistajat etsimään vaihtoehtoja kotiruokinnasta ja erilaisista barffauksen muodoista.

      Tässä pohdetta nappuloista:
      - Puolueetonta tutkimustietoa eläinten ravitsemuksesta on erittäin vaikea löytää, sillä useimpia tutkimuksia sponsoroivat eläinruokia valmistavat yhtiöt. Viime vuosina eläinruokateollisuus on kärsinyt toistuvasti ongelmista, kun tuotantolinjoille on päässyt pilaantunutta ruokaa tai myrkkyjä, lemmikit ovat sairastuneet ja ruokaeriä on jouduttu vetämään markkinoilta. Lisääntynyt tietoisuus teollisesti tuotetun ruoan ongelmista on saanut monet lemmikinomistajat etsimään vaihtoehtoja kotiruokinnasta ja erilaisista barffauksen muodoista.

      Ja reiluuden puolesta laitetaan nyt huolenaiheita sitten raakaruokinnastakin:
      - Raakaruokinnan kriitikot pelkäävät ravintoaineiden epätasapainoa ja mahdollisia käsittelemättömän lihan bakteeriarvoja. Vääränlaisesta ruokinnasta voi syntyä muun muassa väärä kalsium-fosfori-suhde tai kissoille hengenvaarallinen tauriininpuutos. Raaka liha voi sisältää mm. salmonellaa. Näyttää kuitenkin todennäköiseltä, että salmonellan saastuttamaa eläinruokaa käsittelevät ihmiset ovat suuremmassa vaarassa kuin sitä syövät eläimet.Ruokien jäädyttämisen pitäisi kuitenkin tappaa haitalliset bakteerit ja loiseläimet.

      Ja ei! en syötä koirilleni pelkkää sisäfilettä :D jos on yhtään perehtynyt BARFFIIN,niin tietää ettei se riitä ;)
      koirani syövät raakaa lohta,sikaa,nautaa,hirveä,hevosta ja strutsia :) pelkän lihan lisäksi lihaisia luita pääasiassa hirvestä,strutsista ja hevosesta sisäelimiä (keuhkoa,maksaa,sydäntä,munuaista)Lisäaineina: neitsyt,lohi ja pellavaöljyä (vaihtelevasti),sekä sopivina annoksina merilevää, valkosipulia,oluthiivaa ja kasvissoseita.Pidän koirilleni ns."viikko ruokalistaa" ja lasken paljon suurinpiirtein kumpainenkin saa ja tarvitsee lihaa,vitamiineja ja hivenaineita,jotta saavat kaiken mitä tarvitsevat :)

      Ja niille joiden koirat kärsivät herkästä vatsasta suosittelen lämpimästi TEHO BACTIA,jota saa ilman reseptiä apteekista :)
      http://www.aptuspet.com/tuotteet?productgroup=10367436&product=11028230
      Meillä tuota on käytetty Ab-kuurien yhteydessä,löysään vatsaan,sekä silloin kun totutettiin meidän nälässä pidettyä kodinvaihtajaa uuteen ruokaan ja annosmääriin :)

      • Hmmmmmmmmm11yyy

        Hr65 uskomatonta miten tuhlaat maapallon varoja koiran raakaruolkntaan. Lihantuotantoa yritetään vähentää maapallolla ihmisten ravinnossa mutta samalla koiraihmiset ovat keksineet barffauksen. Aivan uskomatonta! Ja on muuten kuvailemasi hyyyvin kaukana koiran luonnollisesti ruokavaliosta. Muista pitää huolta itsestäkin koirasi lisäksi vink vink


    • 7+9

      Aika kaukana koiran luonnollisesta ruokavaliosta :P

      En ymmärrä miksi tästä aiheesta pitää kinata ...kumpikaan kanta ei ole se yksi ja ainut totuus ja jokainen tehköön niinkuin omaa koiraa kohtaan hyvältä ja oikealta tuntuu . Eikä se todellakaan ole laiskuutta jos ei barfaa . Itselläni ei todellakaan riittäisi mielekiinto tuollaiseen mitä ITSE pidän huuhaana . Mutta ei ole minlta pois jos jollain muulla sitä viitseliäisyyttä löytyy . Koiran luonnoliseksi ruokavalioksi sitä on kuitenkaan turha nimittää .

    • 19

      Arvatenkin täällä tuli kinaa eri ruokintatavoista.. Kukin ruokkikoon koiriaan parhaaksi katsomallaan tavalla. Halusin vaihteeksi ketjun, jossa puhutaan _kuivamuonan_ hyvistä puolista kokemuksen puolesta, joku saattaa joskus miettiä vaihtoehtoisia tapoja ruokkia koiraansa.. barf-ketjuja löytyy mielestäni jo aika paljon. pidetään ne toisten arvostelut ruudun toisella puolella jooko? =)
      T.aloittaja, raakaruokkija.

    • Rotikkarinsessa

      Voisin itse sanoa, että kun edellistä koiraani ruokin nappulalla, oli se huomattavasti helpompaa kuin tämän nykyisen kanssa. Yksinkertaisesti se oli varmasti syynä silloin - ei tarvinnut muistaa nostaa pakkasesta sulamaan ajoissa ruokaa jos näytti, että se alkoi loppua, ei tarvinnut miettiä, minä päivänä voi ruokaa saada (jos tilaa netistä tms.) vaan sitä sai haettua tarvittaessa vaikka saman tien pienen pussin, jolla pärjäsi sen aikaa, että sai kunnon kokoisen säkin ostettua, se säilyi paremmin eikä tarvinnut miettiä, että otanko nyt koko kilon pötkön sulamaan vai puolitanko sen, ettei liha ehdi mennä pilalle ennen käyttöä yms. yms.

      Toisaalta taas huonoja puolia on osassa nappuloista jonkin verran. Edellisen kanssa kakkamäärä oli ihan kohtuullinen, mutta nykyisen kanssa huomaa heti, jos ollaan pidempään oltu nappulakuurilla. Se paskan määrä on jotain ihan hirveää! Ensinnäkin sitä tulee useita kertoja päivässä ja monesti se on löysää tai vähintään löysähköäkin. Näin ns. puolibarffilla (eli ei luita ollenkaan, mutta osassa lihoista on seassa rustoja ja luumursketta - ja silloin tällöin myös oikeita luita saa ajankuluksi jyrsittäväksi) kakkamäärä on huomattavasti vähempi.

      Silti, meillä syödään myös nappulaa. Sitä annetaan herkkuina ja esimerkiksi matkoilla pääpaino ruoassa on nappulalla - paikallisista marketeista voi sitten ostaa jauhelihapötkön (tai jos ei koirien jauhelihaa ole, niin kyllä se nyt muutaman kerran kärsii ihmistenkin jauhelihapaketin ostaa), hapanmaitotuotteet, öljyn ja kananmunat siihen lisäksi, jos ollaan siellä pidempään, pelkkien viikonloppureissujen ajaksi öljy ja kananmunat jäävät pois, ellei niitä ole siellä, missä yövytään.

      Ja edelleenkin ihan vain siitä syystä, että nappula on helppoa. Ei tarvitse kantaa pakkasesta montaa kiloa ruokaa mukana ja miettiä, miten saisi pidettyä ne jäässä kun ei kaikkia voi kerralla sulattaa, miettiä että sopiiko ne pakkaseen (tai onko pakkasta ollenkaan olemassa) yms. yms. Nappulat kun säilyvät vaikka minigrip-pussissa annoksina ja jos tietää että myöhemminkin ollaan kyseiseen paikkaan menossa ja mahdollisuus on, sinne voi viedä vaikka koko säkin, eikä se mene pilalle.

    • yöks!

      ihan jo ulkonäöllisesti arvioiden; mistä kohdin nappulat näyttää edes ruualt?. Mä en itse söisi tuonnäköisesti prosessoitua ruokaa eikä syö mun paras ystävänikään!

      • se maalaisjärki!

        Juu, samaa mieltä. Arvasinkin että vastaukset ovat luokkaa: koska kuivamuona sisältää kaikki koiran tarvitsemat vitamiinit :D Eli suomeksi sanottuna tämän päivän koiran omistajat ovat täysin kädettömiä ja kykenemättömiä itse miettimään koiran ruokinta asioita. Totuushan on se että koira on sekasyöjä eli koiran ruokinta perustuu lihaan, ihraan, sisäelimiin ja ruuan tähteisiin. Jos omistajaa jollain lailla askaruttaa vitamiinien saanti, niitä voi nakata purkista. Ja reilusti ulkona oloa unohtakaa ne koirien pesut, turkki puhdistuu kesäisillä uinrireissuilla ja talvella hangessa pyöriessä.


      • Voi teitä hassuja
        se maalaisjärki! kirjoitti:

        Juu, samaa mieltä. Arvasinkin että vastaukset ovat luokkaa: koska kuivamuona sisältää kaikki koiran tarvitsemat vitamiinit :D Eli suomeksi sanottuna tämän päivän koiran omistajat ovat täysin kädettömiä ja kykenemättömiä itse miettimään koiran ruokinta asioita. Totuushan on se että koira on sekasyöjä eli koiran ruokinta perustuu lihaan, ihraan, sisäelimiin ja ruuan tähteisiin. Jos omistajaa jollain lailla askaruttaa vitamiinien saanti, niitä voi nakata purkista. Ja reilusti ulkona oloa unohtakaa ne koirien pesut, turkki puhdistuu kesäisillä uinrireissuilla ja talvella hangessa pyöriessä.

        No voi pöh teidän kanssanne! Miten niin nykyajan koiranomistajat ovat kädettömiä ruokinta-asioissa?? Ai kun ei kiinnosta alkaa koiralle valmistamaan erikseen omia pöperöitä kun voit ostaa kaupasta pussin ja syöttää siitä suoraan ilman sen kummempaa vaivaa? Minä ainakin syön päivittäin muroja eikä ne minusta ole ulkonäöllisesti kovin erilaisia kuin koiran nappulat, silti maistuu hyvältä! Eikä kyllä mämmi ja makkarakaan niin hirveän herkullisilta näytä..
        Voitte väittää mitä haluatte, haukkua miten haluatte ja syytää sitä sontaa koiran nappuloista mutta koska mikään mitä sanotte ei ole faktaa vaan teidän omia mielipiteitänne niin niillä ei ole minulle ainakaan mitään merkitystä. Sokeasti uskotte mitä vainoharhaiset salaliittoteoriitikot teille valehtelevat ja vaikka kuinka kuulisitte päin vastaisia asioita ette suostu sitä uskomaan. Ette uskokaan kuinka naurettavalta nuo väitteenne kuulostavat. Ja jotenkin hävettää olla ihminen kun huomaa että näitä typeriä salaliittoteoreetikkoja alkaa olemaan koko ajan enemmän ja enemmän.. "nappuloihin laitetaan myrkkyjä, tuoteselosteessa valehdellaan, nappuloissa ei ole yhtään lihaa, pelkkiä kavioita ja karvaa ja vehnää, vitamiinin määrät ovat huijausta" Oh my.. Eikö teillä ole taitoa kyseenalaistaa kuulemianne huhuja? Eikö ole koskaan käynyt mielessä että miten voi olla mahdollista että KAIKKI koiranruuan valmistajat ovat huijareita?
        Minä syötän koiralleni nappulaa sekä jotain aina joskus nappulan lisänä (lohiöljyä ja hainrustoa sekä ruuanjämät jos on koiralle sopivaa) ja koirani voi hyvin. En ikinä ala barffaamaan, pelkästäänkin sen takia että minusta se on huuhaata ja tapa jolla jotkin koiranomistajat voivat tuntea itsensä paremmaksi kuin muut koiranomistajat. Sen huomaa tuosta kommentistasikin, nappuloiden syöttäjät ovat mielestäsi typeriä ja avuttomia ja itse olet täydellinen ja niiiin taitava ja aikaansaava kun jaksat barffata. Onneksi olkoon ja taputus olkapäälle, oletpa sinä kyllä taitava, äitisi on varmaan niin ylpeä kun nuin osaat!
        Totuus on että koira on sekasyöjä, niin? Sitähän se nappulakin on, siinä on lihaa (sisäelimiä, lihaa ja jauhettua luuta) ja kasviksia, vitamiinit, hivenaineet ja valkuaiset päälle ja kun vielä nakkaa vähän ruuantähteitä nappulan joukkoon niin siinähän on juurikin samat ainekset kuin itse listasit! Ei muutaku annosteluohje pussin kyljestä ja nappulat kulhoon ja näin saimme tyytyväisen koiran, joka saa kaiken tarvitsemansa eikä mitään liikaa tai liian vähän!
        Uskon kyllä että saat varmaan hyvän egoboostin siitä kun saat vähätellä nappuloiden syöttäjiä kun olet itse niin mahtava mutta suoraan sanottuna näet vain ihan turhan vaivan..
        Ei tarvitse ostaa sitä kaupan halvinta nappulaa vaan kyllä nappuloidenkin kanssa pitää miettiä että minkä koiralleen valitsee. Itse syötän Jahti&Vahtia, se on sopivan hintainen (ei yli hinnoiteltu) ja ravintoainelistaa tutkiessa olin tyytyväinen lihapitoisuuteen yms. Se on hyvä kotimainen tuote ja pääasia on se että koirani voi hyvin, turkki kiiltää, ulosteen määrä ja laatu on hyvä ja koirani on pirteä ja jaksaa touhuta. Mieluummin käytän sen ajan mikä teillä menee koiranne ruuan valmistukseen/hankintaan, siihen että touhuan oman koirani kanssa.


      • Nappulat on ykkösiä.

        Oletko nähnyt mitä kulkukoirat syövät kaduilla roskiksesta? Sehän se koiran pääasiallinen ruoka on ollut ennen tätä arvoasteikossa nousemista ihmisen tasolle.. Täytyy myöntää että aluksi meinasin itsekin mennä halpaan kun kuuntelin näitä huhuja koiran napujen vaarallisuudesta mutta onneksi minulla on kuitenkin ihan omat aivot! Eläinlääkärin kanssa keskustelin aiheesta ja sanoi minulle että hän suosittelee ehdottomasti laadukasta koiran nappulaa ruuaksi ja kertoi olevansa hiukan huolissaan tästä Barffaus trendistä nimittäin näkyy kuulemma puutosoireista kärsiviä koiria kokoajan enemmän heidän klinikallaan. Aloin sitten itsekin miettimään että en ole mikään koiran terveysexpertti joten en uskalla alkaa edes kokeilemaan tällaista ravintoaineilla värkkäystä koiralleni, sen verran on kuitenkin vitaamineja yms. joiden määrät pitää tietää tarkkaan tai muuten tulee ongelmia..


      • Nappulat on ykkösiä. kirjoitti:

        Oletko nähnyt mitä kulkukoirat syövät kaduilla roskiksesta? Sehän se koiran pääasiallinen ruoka on ollut ennen tätä arvoasteikossa nousemista ihmisen tasolle.. Täytyy myöntää että aluksi meinasin itsekin mennä halpaan kun kuuntelin näitä huhuja koiran napujen vaarallisuudesta mutta onneksi minulla on kuitenkin ihan omat aivot! Eläinlääkärin kanssa keskustelin aiheesta ja sanoi minulle että hän suosittelee ehdottomasti laadukasta koiran nappulaa ruuaksi ja kertoi olevansa hiukan huolissaan tästä Barffaus trendistä nimittäin näkyy kuulemma puutosoireista kärsiviä koiria kokoajan enemmän heidän klinikallaan. Aloin sitten itsekin miettimään että en ole mikään koiran terveysexpertti joten en uskalla alkaa edes kokeilemaan tällaista ravintoaineilla värkkäystä koiralleni, sen verran on kuitenkin vitaamineja yms. joiden määrät pitää tietää tarkkaan tai muuten tulee ongelmia..

        Ihan faktoja on,että koiranruokiin on koiria myös suoranaisesti kuollut.Ainakin kaksi jenkkimerkkiä on vetänyt eriään markkinoilta,täällä Suomessakin.
        Myös melkoisia lisäaineita on käytetty ja käytettään.Mm.etoksikiiniä,käytettiin hyvinkin pitkään esim.Hilssin safkoissa,kunnes yhtäkkiä "kekkasivat" ottaa sen pois,jonka jälkeen sitten kovasti mainostivat,etteivät käytä lainkaan sitä...
        Mm.jenkeissä on aivan eri suojarajat antibioottien käytössä eläimillä,kuin meillä.
        Eli saattaapi melkoisia jäämiä olla niissä ruuaksi käytettävissä elikoissa...
        Ainoastaan luomukarjoilla se on erittäin valvottua,kuin myös ravinto,mitä syövät.
        Luomuelukkaa ei taas taida pahemmin olla koiranvalmissafkoissa...
        Netissä on myös aikoinaan ollut artikkeleita,mitä kaikkea saattaa sisältää kuivamuona,vähemmän kivaa,kylkiäisenä.Löytyy englanniksi guuglaamalla,jos vielä näkyy.
        Tutkimukset taas pelkästä terveellisyydestä ym.taitaapi perustua lähinnä koiranruokavalmistajien omiin...
        Todettu on myös ihan selvästi,että mm.vitamiinien,hyvien entsyymien ym.imeytyminen on parempi,mitä tuoreemmassa muodossa ne on.

        Ainut kuivamuonan pointti on helppous.

        Noh se sitten,että kun lekurit(ketä puolesta puhuukin)puolesta puhuu,niin on aika selvää kamaa.Toki ne puolesta puhuu,kun niitä myyvätkin :D
        Ja se koulutus,mikä niillä on ravinnosta,rajottuu lähinnä opinnoissa eläinruokafirmojen "opetuksiin"...
        Se on sitten eri asia,jos on kunnolla opiskellut ravinto-oppia ylipäätään,mutta eipä taida monikaan olla...

        ps.On niiltä kuivamuonaa syöviltäkin mitattu puutoksia.Osa esim."allergioista" on ollutkin vitamiinin tai rasvan puutosta...
        Harva lekuri,varsinkaan kuivamuonaa myyvä,niistä taitaa mainita :D


      • Helppoa! ;)
        Voi teitä hassuja kirjoitti:

        No voi pöh teidän kanssanne! Miten niin nykyajan koiranomistajat ovat kädettömiä ruokinta-asioissa?? Ai kun ei kiinnosta alkaa koiralle valmistamaan erikseen omia pöperöitä kun voit ostaa kaupasta pussin ja syöttää siitä suoraan ilman sen kummempaa vaivaa? Minä ainakin syön päivittäin muroja eikä ne minusta ole ulkonäöllisesti kovin erilaisia kuin koiran nappulat, silti maistuu hyvältä! Eikä kyllä mämmi ja makkarakaan niin hirveän herkullisilta näytä..
        Voitte väittää mitä haluatte, haukkua miten haluatte ja syytää sitä sontaa koiran nappuloista mutta koska mikään mitä sanotte ei ole faktaa vaan teidän omia mielipiteitänne niin niillä ei ole minulle ainakaan mitään merkitystä. Sokeasti uskotte mitä vainoharhaiset salaliittoteoriitikot teille valehtelevat ja vaikka kuinka kuulisitte päin vastaisia asioita ette suostu sitä uskomaan. Ette uskokaan kuinka naurettavalta nuo väitteenne kuulostavat. Ja jotenkin hävettää olla ihminen kun huomaa että näitä typeriä salaliittoteoreetikkoja alkaa olemaan koko ajan enemmän ja enemmän.. "nappuloihin laitetaan myrkkyjä, tuoteselosteessa valehdellaan, nappuloissa ei ole yhtään lihaa, pelkkiä kavioita ja karvaa ja vehnää, vitamiinin määrät ovat huijausta" Oh my.. Eikö teillä ole taitoa kyseenalaistaa kuulemianne huhuja? Eikö ole koskaan käynyt mielessä että miten voi olla mahdollista että KAIKKI koiranruuan valmistajat ovat huijareita?
        Minä syötän koiralleni nappulaa sekä jotain aina joskus nappulan lisänä (lohiöljyä ja hainrustoa sekä ruuanjämät jos on koiralle sopivaa) ja koirani voi hyvin. En ikinä ala barffaamaan, pelkästäänkin sen takia että minusta se on huuhaata ja tapa jolla jotkin koiranomistajat voivat tuntea itsensä paremmaksi kuin muut koiranomistajat. Sen huomaa tuosta kommentistasikin, nappuloiden syöttäjät ovat mielestäsi typeriä ja avuttomia ja itse olet täydellinen ja niiiin taitava ja aikaansaava kun jaksat barffata. Onneksi olkoon ja taputus olkapäälle, oletpa sinä kyllä taitava, äitisi on varmaan niin ylpeä kun nuin osaat!
        Totuus on että koira on sekasyöjä, niin? Sitähän se nappulakin on, siinä on lihaa (sisäelimiä, lihaa ja jauhettua luuta) ja kasviksia, vitamiinit, hivenaineet ja valkuaiset päälle ja kun vielä nakkaa vähän ruuantähteitä nappulan joukkoon niin siinähän on juurikin samat ainekset kuin itse listasit! Ei muutaku annosteluohje pussin kyljestä ja nappulat kulhoon ja näin saimme tyytyväisen koiran, joka saa kaiken tarvitsemansa eikä mitään liikaa tai liian vähän!
        Uskon kyllä että saat varmaan hyvän egoboostin siitä kun saat vähätellä nappuloiden syöttäjiä kun olet itse niin mahtava mutta suoraan sanottuna näet vain ihan turhan vaivan..
        Ei tarvitse ostaa sitä kaupan halvinta nappulaa vaan kyllä nappuloidenkin kanssa pitää miettiä että minkä koiralleen valitsee. Itse syötän Jahti&Vahtia, se on sopivan hintainen (ei yli hinnoiteltu) ja ravintoainelistaa tutkiessa olin tyytyväinen lihapitoisuuteen yms. Se on hyvä kotimainen tuote ja pääasia on se että koirani voi hyvin, turkki kiiltää, ulosteen määrä ja laatu on hyvä ja koirani on pirteä ja jaksaa touhuta. Mieluummin käytän sen ajan mikä teillä menee koiranne ruuan valmistukseen/hankintaan, siihen että touhuan oman koirani kanssa.

        "Mieluummin käytän sen ajan mikä teillä menee koiranne ruuan valmistukseen/hankintaan, siihen että touhuan oman koirani kanssa."

        Voi jestas sentään :D Pakastimesta ruoka sulamaan, vaikeeta? aikaavievää? :D :D
        Jep ja ne ruuat saa tilattua ihan kotiovelle....


      • Nappulat on ykkösiä
        molossi kirjoitti:

        Ihan faktoja on,että koiranruokiin on koiria myös suoranaisesti kuollut.Ainakin kaksi jenkkimerkkiä on vetänyt eriään markkinoilta,täällä Suomessakin.
        Myös melkoisia lisäaineita on käytetty ja käytettään.Mm.etoksikiiniä,käytettiin hyvinkin pitkään esim.Hilssin safkoissa,kunnes yhtäkkiä "kekkasivat" ottaa sen pois,jonka jälkeen sitten kovasti mainostivat,etteivät käytä lainkaan sitä...
        Mm.jenkeissä on aivan eri suojarajat antibioottien käytössä eläimillä,kuin meillä.
        Eli saattaapi melkoisia jäämiä olla niissä ruuaksi käytettävissä elikoissa...
        Ainoastaan luomukarjoilla se on erittäin valvottua,kuin myös ravinto,mitä syövät.
        Luomuelukkaa ei taas taida pahemmin olla koiranvalmissafkoissa...
        Netissä on myös aikoinaan ollut artikkeleita,mitä kaikkea saattaa sisältää kuivamuona,vähemmän kivaa,kylkiäisenä.Löytyy englanniksi guuglaamalla,jos vielä näkyy.
        Tutkimukset taas pelkästä terveellisyydestä ym.taitaapi perustua lähinnä koiranruokavalmistajien omiin...
        Todettu on myös ihan selvästi,että mm.vitamiinien,hyvien entsyymien ym.imeytyminen on parempi,mitä tuoreemmassa muodossa ne on.

        Ainut kuivamuonan pointti on helppous.

        Noh se sitten,että kun lekurit(ketä puolesta puhuukin)puolesta puhuu,niin on aika selvää kamaa.Toki ne puolesta puhuu,kun niitä myyvätkin :D
        Ja se koulutus,mikä niillä on ravinnosta,rajottuu lähinnä opinnoissa eläinruokafirmojen "opetuksiin"...
        Se on sitten eri asia,jos on kunnolla opiskellut ravinto-oppia ylipäätään,mutta eipä taida monikaan olla...

        ps.On niiltä kuivamuonaa syöviltäkin mitattu puutoksia.Osa esim."allergioista" on ollutkin vitamiinin tai rasvan puutosta...
        Harva lekuri,varsinkaan kuivamuonaa myyvä,niistä taitaa mainita :D

        Ei minun eläinlääkärini ainakaan mitään J&V:tä siellä klinikallaan myy ja tajuatko oikeasti kuinka sinun on aivopesty? Eläinlääkäritkin on salaliitossa mukana!! Herra jestas sentään että olet kyllä syvällä tuossa hommassa! Nehän ovat ihmisiä joiden pitäisi pelastaa meidän koiramme hädän tullen! Sinä saat ne kuulostamaan joltain ahneilta kauppiailta! Eläinlääkärini sanoi että hän on huomannut klinikkaa pitäessään että puutostaudit ovat lisääntyneet koirilla juurikin tämän barffauksen takia kun kaikki ihmiset eivät osaa tehdä sitä oikein. Ja suositteli jatkossakin hyvälaatuisen kotimaisen nappulan syöttämistä (ei suositellut mitään merkkiä erikseen eikä edes maininnut että heillä myytäisi jotain) hän ei lytännyt barffausta, sanoi vain että kaikki eivät sitä osaa tehdä oikein ja kun netistäkin löytyy niin erilaista tietoa. Minusta tuommoisen asian huomaamisessa ei mitään ravinto-oppeja tarvita ja periaatteessa kun kyseenalaistat eläinlääkärin tiedot koiran ruokinnasta, väität samalla että SINÄ tiedät koiran ruokinnasta paremmin kuin eläinlääkäri, ja minkähänlainen koulutus sinulta löytyy?

        Koiranruoka valmistajia on satoja, se että sinne joukkoon mahtuu muutama, jotka pelaavat likaista peliä ei tarkoita sitä että ne kaikki olisivat huonoja, eihän se missään mene niin!! Ja onhan nuita kuolintapauksia tullut ihmistenkin ruuan kanssa, muistatko vielä sen "espanjalaiset kurkut"-tapauksen? Nämä ovat ikäviä juttuja mutta niitä sattuu, ja se että joku valmistaja mokaa ei tarkoita sitä että kaikki valmistajat tekevät samat virheet, päin vastoin! Virheistä opitaan ja ruokia parannellaan koko ajan.. Taidat olla juuri sellainen äärimmäinen yleistäjä, joka on sitä mieltä että kaikki rotikat on tappajia koska muutama on tappanut tai kaikki maahanmuuttajat ovat raiskaajia koska muutama tapaus on tullut ilmi. Vai koskeeko tämä typerä yleistäminen vain koirankuivaruokaa?
        Minä en syötä koiralleni jenkkisafkaa kun suomalaistakin on tarjolla, Jahti & Vahdissa käytetään ihan kotimaista lihaa joihin ei mitkään jenkkilihojen antibiootit vaikuta. Hei haloo? Näissäkin asioissa voi käyttää sitä järkeään!! Ei tarvitse valita sitä huonointa ja halvinta! Vaikka olenkin niin "laiska" koiran ruokkija että syötän nappulaa, jaksoin silti ottaa selvää ja tutkia kuivaruokapussien kylkiä ja kuulostella ihmisten mielipiteitä eri ruuista. Kyllä siinä hetki meni mutta sitten päädyimme kokeilemaan J&V:tä ja ei ole tarvinnut pettyä.
        Ymmärrän kyllä että suurin osa teistä barffaajista on niin aivopesty että te ette näe totuutta vaikka se hakkaisi teitä otsaan.. Minusta alkaa jopa kuulostamaan siltä kuin juttelelisi jonkin uskontokiihtoilijan (tai karppaajan) kanssa, niin on jyrkät ajatusmaailmat, ja varataan ne uskomukset huhujen ja puolitotuuksien varaan. Ja liian monesti barffaajilla menee sormi suuhun eikä keksitäkään enää mitään hyvää sanottavaa barffauksesta niin pitää sitten alkaa haukkumaan kuivaruokaa huhujen perusteella ja vielä pahempana aletaan haukkumaan kuivamuonan syöttäjiä. Uskon että moni barffaaja on siirtynyt siihen vain joukkopaineen alla, kun puhutaan ja haukutaan ja intetään kuinka huono koiranomistaja on kun kuivamuonaa syöttää ja kuinka se on eläinrääkkäystä yms. Itsekin olisin varmaan sortunut paineen alla mutta onneksi olen sen verran vahva että pystyn seisomaan omien mielipiteideni takana. Kun pitää alkaa ihmisiä haukkumaan ja loukkamaan, kertoo minusta siitä että ei ole kunnollisia argumentteja. Minä: "Barffaus väärintehtynä aiheuttaa puutostiloja" Barffaaja: "no itse olet ääliö!!". Jeps..
        Niin kauan kuin minulle toisin todistetaan, syötän koiralleni kotimaista nappulaa ihan hyvillä mielin. Sitten jos jokin puolueeton taho tekee tutkimuksen juuri tuosta ruuasta mitä minä syötän koiralleni ja tutkimuksessa selviää että ruuassa on jotain vikaa, voin vaihtaa johonkin muuhun ruokintaan, mutta siihen asti käytän ihan omaa järkeäni enkä kuuntele huhupuheita. On mukavaa kun ei tarvitse vaeltaa lauman mukana vaan voi kulkea ihan omia polkujaan!


      • Voi teitä hassuja
        Helppoa! ;) kirjoitti:

        "Mieluummin käytän sen ajan mikä teillä menee koiranne ruuan valmistukseen/hankintaan, siihen että touhuan oman koirani kanssa."

        Voi jestas sentään :D Pakastimesta ruoka sulamaan, vaikeeta? aikaavievää? :D :D
        Jep ja ne ruuat saa tilattua ihan kotiovelle....

        Tuohon tartuit? Aika pitkän tekstin kirjoitin ja TUO oli se asia josta päätit alkaa puolustamaan barffausta? Etkö muihin keksinyt mitään sanottavaa? Voi teitä...

        Minulla ei ensinnäkään ole arkkupakastinta jonne saisin jemmattua yli 30 kiloisen koirani kuukauden ruuat. Ja mitenkä se ruoka sinne pakastimeen menee? Kyllä kai se valmistaa pitää vai et kai sinä nyt missään nimessä valmista ruokaa osta?? Itsehän se pitää tehdä, ainoastaan lihan voit ostaa kaupasta jos ei mitenkään ole mahdollista itse teurastaa! Mitä ruokaa sinä tilaat kotiovelle? Nyt kyllä vähän huolestuttaa sinun koirasi puolesta, ettet vain nyt oikeasti syötä sille mitään tehtaalla valmistettua, kun niissähän on niitä myrkkyjä ja kaikkea!! (hox! huomaa sarkasmi..)

        Että eipä se nyt ihan niin mene että ota vain pakkasesta..


      • Nappulat on ykkösiä kirjoitti:

        Ei minun eläinlääkärini ainakaan mitään J&V:tä siellä klinikallaan myy ja tajuatko oikeasti kuinka sinun on aivopesty? Eläinlääkäritkin on salaliitossa mukana!! Herra jestas sentään että olet kyllä syvällä tuossa hommassa! Nehän ovat ihmisiä joiden pitäisi pelastaa meidän koiramme hädän tullen! Sinä saat ne kuulostamaan joltain ahneilta kauppiailta! Eläinlääkärini sanoi että hän on huomannut klinikkaa pitäessään että puutostaudit ovat lisääntyneet koirilla juurikin tämän barffauksen takia kun kaikki ihmiset eivät osaa tehdä sitä oikein. Ja suositteli jatkossakin hyvälaatuisen kotimaisen nappulan syöttämistä (ei suositellut mitään merkkiä erikseen eikä edes maininnut että heillä myytäisi jotain) hän ei lytännyt barffausta, sanoi vain että kaikki eivät sitä osaa tehdä oikein ja kun netistäkin löytyy niin erilaista tietoa. Minusta tuommoisen asian huomaamisessa ei mitään ravinto-oppeja tarvita ja periaatteessa kun kyseenalaistat eläinlääkärin tiedot koiran ruokinnasta, väität samalla että SINÄ tiedät koiran ruokinnasta paremmin kuin eläinlääkäri, ja minkähänlainen koulutus sinulta löytyy?

        Koiranruoka valmistajia on satoja, se että sinne joukkoon mahtuu muutama, jotka pelaavat likaista peliä ei tarkoita sitä että ne kaikki olisivat huonoja, eihän se missään mene niin!! Ja onhan nuita kuolintapauksia tullut ihmistenkin ruuan kanssa, muistatko vielä sen "espanjalaiset kurkut"-tapauksen? Nämä ovat ikäviä juttuja mutta niitä sattuu, ja se että joku valmistaja mokaa ei tarkoita sitä että kaikki valmistajat tekevät samat virheet, päin vastoin! Virheistä opitaan ja ruokia parannellaan koko ajan.. Taidat olla juuri sellainen äärimmäinen yleistäjä, joka on sitä mieltä että kaikki rotikat on tappajia koska muutama on tappanut tai kaikki maahanmuuttajat ovat raiskaajia koska muutama tapaus on tullut ilmi. Vai koskeeko tämä typerä yleistäminen vain koirankuivaruokaa?
        Minä en syötä koiralleni jenkkisafkaa kun suomalaistakin on tarjolla, Jahti & Vahdissa käytetään ihan kotimaista lihaa joihin ei mitkään jenkkilihojen antibiootit vaikuta. Hei haloo? Näissäkin asioissa voi käyttää sitä järkeään!! Ei tarvitse valita sitä huonointa ja halvinta! Vaikka olenkin niin "laiska" koiran ruokkija että syötän nappulaa, jaksoin silti ottaa selvää ja tutkia kuivaruokapussien kylkiä ja kuulostella ihmisten mielipiteitä eri ruuista. Kyllä siinä hetki meni mutta sitten päädyimme kokeilemaan J&V:tä ja ei ole tarvinnut pettyä.
        Ymmärrän kyllä että suurin osa teistä barffaajista on niin aivopesty että te ette näe totuutta vaikka se hakkaisi teitä otsaan.. Minusta alkaa jopa kuulostamaan siltä kuin juttelelisi jonkin uskontokiihtoilijan (tai karppaajan) kanssa, niin on jyrkät ajatusmaailmat, ja varataan ne uskomukset huhujen ja puolitotuuksien varaan. Ja liian monesti barffaajilla menee sormi suuhun eikä keksitäkään enää mitään hyvää sanottavaa barffauksesta niin pitää sitten alkaa haukkumaan kuivaruokaa huhujen perusteella ja vielä pahempana aletaan haukkumaan kuivamuonan syöttäjiä. Uskon että moni barffaaja on siirtynyt siihen vain joukkopaineen alla, kun puhutaan ja haukutaan ja intetään kuinka huono koiranomistaja on kun kuivamuonaa syöttää ja kuinka se on eläinrääkkäystä yms. Itsekin olisin varmaan sortunut paineen alla mutta onneksi olen sen verran vahva että pystyn seisomaan omien mielipiteideni takana. Kun pitää alkaa ihmisiä haukkumaan ja loukkamaan, kertoo minusta siitä että ei ole kunnollisia argumentteja. Minä: "Barffaus väärintehtynä aiheuttaa puutostiloja" Barffaaja: "no itse olet ääliö!!". Jeps..
        Niin kauan kuin minulle toisin todistetaan, syötän koiralleni kotimaista nappulaa ihan hyvillä mielin. Sitten jos jokin puolueeton taho tekee tutkimuksen juuri tuosta ruuasta mitä minä syötän koiralleni ja tutkimuksessa selviää että ruuassa on jotain vikaa, voin vaihtaa johonkin muuhun ruokintaan, mutta siihen asti käytän ihan omaa järkeäni enkä kuuntele huhupuheita. On mukavaa kun ei tarvitse vaeltaa lauman mukana vaan voi kulkea ihan omia polkujaan!

        "Ei minun eläinläkärini..." En puhunut mistään merkistä,vaan yleisesti.
        Aivopesusta tuskin on kysymys,vaan faktoista ja omilla aivoilla ajattelemisesta.Myös eläinlääkärit eivät tee työtä pelkästään hyväntekeväisyydestä,joten on selvä,että puhuvat sen puolesta,jota myyvät.Harvemmin bisnesideaan kuuluu,että puhutaan omia vastaan...
        Ja tuo myös tulonhankkiminen ei millään lailla tyrmää sitä,etteikö he voi itse hoitotyötään tehdä mahdollisimman hyvin...

        "Eläinlääkärini on sanonut..." Ihan kuin kaikessa muussakin,voi tehdä oikein ja väärin.
        Myös koiran ruokinnassa.Jos sen tekee väärin,niin toki pieleen voi mennä.Siksi pitääkin asiaan panostaa kunnolla ja ottaa selvän.Mutta yhä edelleen,myös puutoksia on todettu kuivamuonaa syövillä...

        "...hyvälaatuisen kotimaisen nappulan syöttämistä... Nyt kiinnostaakin tietää,että mikä mielestäsi on kotimainen tuote?Eli millaisen kriteerit siihen vaaditaan?Mitä tarkoitat kun puhut kotimaisesta koiranruuan yhteydessä?

        "ja periaatteessa kun kyseenalaistat...Millä lailla kyseenalaistin.Ihan oli faktatietoja.Voit soittaa vaikka oppilaitokseen ja kysyä,paljonko on ravinto-oppia ja millaista opinnoissa.
        Mitä on ollut ja mitä on nykyisin...
        Minä en ole siis väittänyt mitään ;)
        Omat opit nyt ei tähän kuulu,mutta sanottakoon,että on sitä jotain ravinto-oppia tullut kahlattua,muutakin kuin pussiien kylkiä lukemalla ja perehdyttyä myös koiran ruokintaan jonkin vertaakin.Jo silloin,kun kuivamuonat ei olleet vielä brändänneet itseään täällä läpi...
        Plus sitten se käytäntö,muutamilta vuosikymmeniltä ...Ja vähän laajemmin,kuin pelkät omat.

        "pelaavat likaista peliä..." yhä edelleen on ollut kyse faktoista.

        "vai koskeeko tämä yleistäminen..." Mikä yleistäminen?

        "...kun suomalaistakin on tarjolla..." Tähän kohtaan taas,määrittele se suomalainen ;)

        Millaista on huonoin ja halvin?

        "suurin osa teistä barffaajista..."Oletko kenties nyt itse jossain salaliitossa mukana vai äärimmäinen yleistäjä,vai miksi oletat että olen barffari?

        "varataan ne uskomukset huhujen..."Missä kohtiin nimenomaan minun kirjoitustani on uskomusta ja huhua?

        "Uskon että moni barffaaja..." Tuota,et tainnut olla elänyt aikaa,jolloin teolliset muonat rantautui.Oli muuten melkoista mainontaa ja propagandaa ;D Silloin vasta melkoista painetta tehtiin,niille jotka ruokki lähinnä sillä,millä ennen teollistakin ruokittiin...Ja on muuten jatkunut aika pitkään se joukkopaine,VAIKKA voisi kysyä,mitä oli ennen Flooraa ;D

        "...Syötän kotimaista nappulaa... Ja taas :D,kerro mikä täyttää kotimaisen ruuan kriteerit...

        Ja juu,jokainen toki syöttäköön miten syöttää.Asioista voi silti keskustella ja faktoista myös puhua...;)

        "On mukavaa,kun ei tarvitse vaeltaa..." No tuota,aika käsitteellistä on,mikä on lauman kanssa vaeltaminen... Kyllä minä enemmän katson lauman mukana vaeltamista valtavirrassa uimisen mukaiseksi :D


      • Nappulat on ykkösiä
        molossi kirjoitti:

        "Ei minun eläinläkärini..." En puhunut mistään merkistä,vaan yleisesti.
        Aivopesusta tuskin on kysymys,vaan faktoista ja omilla aivoilla ajattelemisesta.Myös eläinlääkärit eivät tee työtä pelkästään hyväntekeväisyydestä,joten on selvä,että puhuvat sen puolesta,jota myyvät.Harvemmin bisnesideaan kuuluu,että puhutaan omia vastaan...
        Ja tuo myös tulonhankkiminen ei millään lailla tyrmää sitä,etteikö he voi itse hoitotyötään tehdä mahdollisimman hyvin...

        "Eläinlääkärini on sanonut..." Ihan kuin kaikessa muussakin,voi tehdä oikein ja väärin.
        Myös koiran ruokinnassa.Jos sen tekee väärin,niin toki pieleen voi mennä.Siksi pitääkin asiaan panostaa kunnolla ja ottaa selvän.Mutta yhä edelleen,myös puutoksia on todettu kuivamuonaa syövillä...

        "...hyvälaatuisen kotimaisen nappulan syöttämistä... Nyt kiinnostaakin tietää,että mikä mielestäsi on kotimainen tuote?Eli millaisen kriteerit siihen vaaditaan?Mitä tarkoitat kun puhut kotimaisesta koiranruuan yhteydessä?

        "ja periaatteessa kun kyseenalaistat...Millä lailla kyseenalaistin.Ihan oli faktatietoja.Voit soittaa vaikka oppilaitokseen ja kysyä,paljonko on ravinto-oppia ja millaista opinnoissa.
        Mitä on ollut ja mitä on nykyisin...
        Minä en ole siis väittänyt mitään ;)
        Omat opit nyt ei tähän kuulu,mutta sanottakoon,että on sitä jotain ravinto-oppia tullut kahlattua,muutakin kuin pussiien kylkiä lukemalla ja perehdyttyä myös koiran ruokintaan jonkin vertaakin.Jo silloin,kun kuivamuonat ei olleet vielä brändänneet itseään täällä läpi...
        Plus sitten se käytäntö,muutamilta vuosikymmeniltä ...Ja vähän laajemmin,kuin pelkät omat.

        "pelaavat likaista peliä..." yhä edelleen on ollut kyse faktoista.

        "vai koskeeko tämä yleistäminen..." Mikä yleistäminen?

        "...kun suomalaistakin on tarjolla..." Tähän kohtaan taas,määrittele se suomalainen ;)

        Millaista on huonoin ja halvin?

        "suurin osa teistä barffaajista..."Oletko kenties nyt itse jossain salaliitossa mukana vai äärimmäinen yleistäjä,vai miksi oletat että olen barffari?

        "varataan ne uskomukset huhujen..."Missä kohtiin nimenomaan minun kirjoitustani on uskomusta ja huhua?

        "Uskon että moni barffaaja..." Tuota,et tainnut olla elänyt aikaa,jolloin teolliset muonat rantautui.Oli muuten melkoista mainontaa ja propagandaa ;D Silloin vasta melkoista painetta tehtiin,niille jotka ruokki lähinnä sillä,millä ennen teollistakin ruokittiin...Ja on muuten jatkunut aika pitkään se joukkopaine,VAIKKA voisi kysyä,mitä oli ennen Flooraa ;D

        "...Syötän kotimaista nappulaa... Ja taas :D,kerro mikä täyttää kotimaisen ruuan kriteerit...

        Ja juu,jokainen toki syöttäköön miten syöttää.Asioista voi silti keskustella ja faktoista myös puhua...;)

        "On mukavaa,kun ei tarvitse vaeltaa..." No tuota,aika käsitteellistä on,mikä on lauman kanssa vaeltaminen... Kyllä minä enemmän katson lauman mukana vaeltamista valtavirrassa uimisen mukaiseksi :D

        Jahas, vastasin viestiisi mutta se olikin mystisesti hävinnyt täältä, joten antaa olla.. En jaksa enää kirjoittaa samaa romaania uudestaan.
        Sen verran kuitenkin ajattelin sanoa että itse uskon eläinlääkäriäni myös ruokinta-asioissa, laskenhan kuitenkin koirani hengen hänen varaansa. En usko että hän minulle yritti nappuloita kaupata koska silloin hän olisi varmaan puhunut heillä myytävistä nappuloista ja kehoittanut minua kokeilemaan niitä..
        Ja luulisi että yli kahdenkymmenen vuoden kokemuksella (mikä eläinlääkärilläni on) saisi jotain viitettä siihen miten koiraa kannattaa ruokkia, ei taida ihan pelkkä koulussa opittu olla hänellä taustalla. Ja vielä kun ottaa huomioon sen että hän näkee päivittäin klinikallaan asiakkaita joiden kanssa varmasti tulee keskustelua ruokinnasta ja miten ruokinta vaikuttaa koiraan. Jos tahdot uskoa salaliittoihin niin usko toki.
        Minä yritin kertoa mitä hyviä puolia nappuloissa on mutta kun näillä "ei nappuloita" syöttävillä on jokin kummallinen tarve aina teilata kaikki perusteet. Ei muutama huono kokemus edelleenkään tee asiasta faktaa. Itsekin varmasti tiedät mitä huonoin ja halvin tarkoittaa..

        Minusta nappula on täydellistä ruokaa. Nappulassa on kaikki mitä koira tarvitsee, se on helppo annostella ja helppo säilyttää, yleensäkin vaivaton. Mitä muuta perustetta siihen tarvitsee olla? Jos nappulat passaavat koiralleni en näe mitään syytä alkaa vaihtamaan, miksi pitäiskään..


      • Nappulat on ykkösiä kirjoitti:

        Jahas, vastasin viestiisi mutta se olikin mystisesti hävinnyt täältä, joten antaa olla.. En jaksa enää kirjoittaa samaa romaania uudestaan.
        Sen verran kuitenkin ajattelin sanoa että itse uskon eläinlääkäriäni myös ruokinta-asioissa, laskenhan kuitenkin koirani hengen hänen varaansa. En usko että hän minulle yritti nappuloita kaupata koska silloin hän olisi varmaan puhunut heillä myytävistä nappuloista ja kehoittanut minua kokeilemaan niitä..
        Ja luulisi että yli kahdenkymmenen vuoden kokemuksella (mikä eläinlääkärilläni on) saisi jotain viitettä siihen miten koiraa kannattaa ruokkia, ei taida ihan pelkkä koulussa opittu olla hänellä taustalla. Ja vielä kun ottaa huomioon sen että hän näkee päivittäin klinikallaan asiakkaita joiden kanssa varmasti tulee keskustelua ruokinnasta ja miten ruokinta vaikuttaa koiraan. Jos tahdot uskoa salaliittoihin niin usko toki.
        Minä yritin kertoa mitä hyviä puolia nappuloissa on mutta kun näillä "ei nappuloita" syöttävillä on jokin kummallinen tarve aina teilata kaikki perusteet. Ei muutama huono kokemus edelleenkään tee asiasta faktaa. Itsekin varmasti tiedät mitä huonoin ja halvin tarkoittaa..

        Minusta nappula on täydellistä ruokaa. Nappulassa on kaikki mitä koira tarvitsee, se on helppo annostella ja helppo säilyttää, yleensäkin vaivaton. Mitä muuta perustetta siihen tarvitsee olla? Jos nappulat passaavat koiralleni en näe mitään syytä alkaa vaihtamaan, miksi pitäiskään..

        Harmi,jos kirjoitus on johonkin kadonnut.Ei kivaa,kun en viitsii jotain kirjoittaa :/

        Toki jokainen uskoo mihin uskoo.Mutta tähänkin voi sanoa,että lekureissakin on eri mieltä olevia ;) Mutta pääasiassa ne on niitä vanhoja lekureita,jotka nähnyt muutakin aikaa kun nykyaikaa ja/tai niitä,jotka on ravinto-oppiin perehtynyt muuta kautta.Ja tietty sitten ne,jotka ei vastaanotollaan myy kuivamuoniakaan,ylipäätään.

        "Ja luulisi..."Niin...Kaikkihan on käsitteellistä.
        Minä en ole puhunut mistään salaliittoteorioista,yhä edelleen kaikki mitä olen kirjoittanut on ihan faktaa.
        Mutta kun faktoista puhutaan,niin mielelläni kuulisin mitä se sanomasi kotimainen ruoka tarkoittaa ja mitä tarkoittaa muuten kotimainen liha?

        "ei nappuloita syöttävillä on..." Njaa,mites sen nyt ottaa.Ehkä osalla,paitsi jos on millä teilata,niin mikäs siinä ;)
        Toisaalta,jos lukee teollisen syöttäjiä,niin eikös niissä sitten teilaajia löydy muuhun tapaan koskien ;D

        "Minusta nappula on täydellistä...Jokainen tyylillään.
        "yleensäkin vaivaton." Sitä nimenomaan ,jos jotakin :D


      • nappulat on ykkösiä
        molossi kirjoitti:

        Harmi,jos kirjoitus on johonkin kadonnut.Ei kivaa,kun en viitsii jotain kirjoittaa :/

        Toki jokainen uskoo mihin uskoo.Mutta tähänkin voi sanoa,että lekureissakin on eri mieltä olevia ;) Mutta pääasiassa ne on niitä vanhoja lekureita,jotka nähnyt muutakin aikaa kun nykyaikaa ja/tai niitä,jotka on ravinto-oppiin perehtynyt muuta kautta.Ja tietty sitten ne,jotka ei vastaanotollaan myy kuivamuoniakaan,ylipäätään.

        "Ja luulisi..."Niin...Kaikkihan on käsitteellistä.
        Minä en ole puhunut mistään salaliittoteorioista,yhä edelleen kaikki mitä olen kirjoittanut on ihan faktaa.
        Mutta kun faktoista puhutaan,niin mielelläni kuulisin mitä se sanomasi kotimainen ruoka tarkoittaa ja mitä tarkoittaa muuten kotimainen liha?

        "ei nappuloita syöttävillä on..." Njaa,mites sen nyt ottaa.Ehkä osalla,paitsi jos on millä teilata,niin mikäs siinä ;)
        Toisaalta,jos lukee teollisen syöttäjiä,niin eikös niissä sitten teilaajia löydy muuhun tapaan koskien ;D

        "Minusta nappula on täydellistä...Jokainen tyylillään.
        "yleensäkin vaivaton." Sitä nimenomaan ,jos jotakin :D

        Kotimainen liha on kotimaista lihaa, voiko siihen jotkin omat ajatukset vaikuttaa että mikä on kotimaista ja mikä ei? Kotimainen ruoka sitten taas on minusta sellaista että _mielellään_ koko ruoka raaka-aineista ja pakkauksesta lähtien on valmistettu Suomessa mutta se harvoin toteutuu. Minulle riittää se että ruoka on prosessoitu ja tarkastettu Suomessa, meidän lakien ja säädösten alla.
        Itse syötän koiralleni sellaista ruokaa josta tiedän että siinä ei ole mitään aineita yli EU:n määräämien rajojen. Eli en ala sokkona ostamaan mitä tahansa teollista ruokaa.

        Minun koirallani on hyvin herkkä vatsa, se on ollut sellainen aina, se ei kestänyt pentunakaan edes pieniä määriä raakaa lihaa kun tarkoituksena oli aluksi syöttää sitä nappulan lisänä. Myös muutamat teolliset ruuat sekä luut ovat aiheuttaneet oksentelua ja ripulointia. Koira ei voi vahvan purukalustonsa takia syödä edes oikeita luita. Aluksi tuo ruokinta homma oli aika stressaavaa ja ongelmallista.
        Se että olemme nyt löytäneet sellaisen ruuan että se passaa koirallemme niin eikö sen pitäisi olla iloittava asia? Ymmärrän kyllä että ihmisillä on eri kantoja koiran ruuista mutta eikö kuitenkin ole kaikkein tärkeintä että koira voi hyvin? Uskoisin kyllä että koirani maha tottuisi jossain vaiheessa raakaan lihaan jos sitä vaan sinnikkäästi syöttäisi mutta kun jo haarukallinen saa aikaan kahden päivän oksentelun ja ripuloinnin. Olen myös yrittänyt syöttää kasvissosetta mutta sitä koirani ei edes suostunut maistamaan, lieneekö sitten kokissa vika vai missä.. :)

        Joillekin passaa raaka-ruokinta paremmin ja joillekin taas nappulat. Niin kuin ihmisetkin, koiratkin ovat erilaisia. Ja uskon että oikein syötettynä molemmat ovat koiralle hyvää ravintoa. Kyllä oikeanlaiset nappulat voivat minusta olla oikein hyvä pohja koiran ravinnoksi, eivät pelkästään helppoja.
        Uskon kyllä että nuo tietosi ovat faktoja mutta se että muutamassa kuivaruuassa on ollut jotain huonoa ei siltikään minusta tarkoita että ne kaikki ovat huonoja.


      • nappulat on ykkösiä kirjoitti:

        Kotimainen liha on kotimaista lihaa, voiko siihen jotkin omat ajatukset vaikuttaa että mikä on kotimaista ja mikä ei? Kotimainen ruoka sitten taas on minusta sellaista että _mielellään_ koko ruoka raaka-aineista ja pakkauksesta lähtien on valmistettu Suomessa mutta se harvoin toteutuu. Minulle riittää se että ruoka on prosessoitu ja tarkastettu Suomessa, meidän lakien ja säädösten alla.
        Itse syötän koiralleni sellaista ruokaa josta tiedän että siinä ei ole mitään aineita yli EU:n määräämien rajojen. Eli en ala sokkona ostamaan mitä tahansa teollista ruokaa.

        Minun koirallani on hyvin herkkä vatsa, se on ollut sellainen aina, se ei kestänyt pentunakaan edes pieniä määriä raakaa lihaa kun tarkoituksena oli aluksi syöttää sitä nappulan lisänä. Myös muutamat teolliset ruuat sekä luut ovat aiheuttaneet oksentelua ja ripulointia. Koira ei voi vahvan purukalustonsa takia syödä edes oikeita luita. Aluksi tuo ruokinta homma oli aika stressaavaa ja ongelmallista.
        Se että olemme nyt löytäneet sellaisen ruuan että se passaa koirallemme niin eikö sen pitäisi olla iloittava asia? Ymmärrän kyllä että ihmisillä on eri kantoja koiran ruuista mutta eikö kuitenkin ole kaikkein tärkeintä että koira voi hyvin? Uskoisin kyllä että koirani maha tottuisi jossain vaiheessa raakaan lihaan jos sitä vaan sinnikkäästi syöttäisi mutta kun jo haarukallinen saa aikaan kahden päivän oksentelun ja ripuloinnin. Olen myös yrittänyt syöttää kasvissosetta mutta sitä koirani ei edes suostunut maistamaan, lieneekö sitten kokissa vika vai missä.. :)

        Joillekin passaa raaka-ruokinta paremmin ja joillekin taas nappulat. Niin kuin ihmisetkin, koiratkin ovat erilaisia. Ja uskon että oikein syötettynä molemmat ovat koiralle hyvää ravintoa. Kyllä oikeanlaiset nappulat voivat minusta olla oikein hyvä pohja koiran ravinnoksi, eivät pelkästään helppoja.
        Uskon kyllä että nuo tietosi ovat faktoja mutta se että muutamassa kuivaruuassa on ollut jotain huonoa ei siltikään minusta tarkoita että ne kaikki ovat huonoja.

        Ensin korjataan korjoitusvirhe :D Eli tarkoitus edell.viestissä olla "ensin viitsii".

        "Kotimainen liha on..." Ihan samaa mieltä.Tarkistinkin,ollaanko samaa mieltä vai eri...
        Itse katson myös kotimaiseksi tuotteen,joka on valmistettu Suomessa ;)
        Ruuasta kun puhutaan,niin ilman muuta siihen kuuluu myös kotimaiset raaka-aineet.

        http://www.jahtivahti.fi/jahtivahti-yritys/tuotekehitys-jahtivahti/
        Nyt kyllä täytyy kysyä,että missä muodossa tuossa on kotimaista...
        Jos puhutaan juuri tärkeimmistä eli lihoista,niin roudataanko täältä teurastetut lihat,jotka täällä siis kasvatettu tuonne vai miten niillä on jotain tekemistä kotimaisen lihan kanssa?
        Toiseksi,jos itse valmiste tehdään ihan muualla,niin itse en katso sitä kotimaiseksi sen enempää,kuin vaikka vaatetta,jonka kotimaisuusaste on se,että suunnittelu on täällä ja täällä lyödään firman merkki kylkeen tai korkeintaan lisäksi joku pieni nippeli,että saadaan kotimaisuusastetta lisättyä...
        Toisin sanoen,en nyt saa tuosta safkasta kotimaista,todellakaan...

        "Itse syötän..." No ne rajat sitten onkin aika mielenkiintoisia.Aikoinaan kun soitin erääseen vastaavaan virastoon ja kysyin eräästä aineesta,joka yleisesti käytettiin kuivamuonissa,niin ensinnä ko.virkailija painotti kovasti,ettei ainetta saa edes säilyttää lähellä ruokia.Kun sitten kerroin,että sitä kyllä käytetään koirien ruuissa,niin oli hetken hiljaa ja sanoi sitten,että "ohhoh".Sitten lisäsi,että kohta kun mennään EU:hun,niin saadaan käyttää ylipäätään ruuissa vielä paljon muutakin,mitä ennen on ollut täällä jopa kiellettyjä,kuin myös rajoja pitoisuuksissa saa laskea...
        Että tässä vähän säädöksistä...

        "Minun koirallani...Ei ole mikään pakko syöttää raakaa lihaa.Lihan voi myös kypsentää.Moni pelkkään nappulaan tottunut koira on aika herkkämahainen,ja reagoi vahvasti muutoksiin.Eikä mikään ihme,kun on yksipuoliseen,prosessoituun vaan tottunut pennusta asti.
        Silloin pitääkin lähtee pienillä uusilla aineilla liikkeelle ja ensin kypsentäen.Suurin osa kyllä tottuu ajan myöteen myös raakaan lihaan.Ja jollei totu,niin sitten vaan kypsennetään.
        Luita ei ole mikään pakko syöttää ja esim.perinteiseen kotiruokaan ne ei edes kuulu.Toki niitä antaa voi,jos haluaa,vaikka silloin tällöin.Pureskelu on aina hyvää.
        Kaikki koirat ei pidä myöskään kasvismössöistä,mutta kummasti nekin maistuu,kun koko ruokinta muutetaan pois teollisesta...Ei myöskään ole pakko tehdä mössöjä,voi raastaa esm.Toiset pitää vähän rouheammasta.
        Toisin sanoen,barff ei ole ainoa vaihtoehto teolliselle.Pyörä on jo keksitty ajat sitten ;D
        Jos tosiaan haluaa ruokkia ilman teollista,niin aina löytyy mahdollisuus.Eli kotiruoka.
        Sen pystyy myös koostamaan aina niin,että sopivan siitä saa.Itse en ole ainakaan kuullut koirasta,jolle se ei minkäänlaisena sopisi...
        Täytyy siis sanoa,että en tiedä yhtään koiraa,mille nappulat olisi paras ruokintamuoto ihan itsessään.Tietty riippuu mitä asioita vertaa keskenään.Jos vaikka vertaa,että koira ei kestä luita(barf) ja vaihtoehtona on nappulat,niin toki se jälkimmäinen silloin on parempi,vaihtoehto.Mutta onko se paras ja ainoa,onkin sitten eri juttu :D
        Ja siinä yhteydessä voidaan miettiä myös sitä kotimaisuuden arvoa...

        ps.En ole sanonut,että kuivamuonat on huonoja ;) Faktoja tuossa tuotu esiin kyllä on,muutamissakin viesteissä täällä.Jokainen voi sitten miettiä,miten ajattelee...
        Itse kannatan sitä kotimaisuutta ruuassa,niin ihmisten kuin koirien,ihan oikeasti pääasiassa ;D
        Ja se,että nyt mahdollisimman hyvin tietää ja oletusarvoiltaan on uskottavia tiedoiltaan,on yksi tärkeä pointti.

        Mutta jokainen tyylillään :)
        Itse en kuitenkaan näe teollisesti tehdyssä,vielä vähemmän ulkomaisessa,sen mainittavampaa,kuin helppous,viimekädessä...


      • nappulat on ykkösiä
        molossi kirjoitti:

        Ensin korjataan korjoitusvirhe :D Eli tarkoitus edell.viestissä olla "ensin viitsii".

        "Kotimainen liha on..." Ihan samaa mieltä.Tarkistinkin,ollaanko samaa mieltä vai eri...
        Itse katson myös kotimaiseksi tuotteen,joka on valmistettu Suomessa ;)
        Ruuasta kun puhutaan,niin ilman muuta siihen kuuluu myös kotimaiset raaka-aineet.

        http://www.jahtivahti.fi/jahtivahti-yritys/tuotekehitys-jahtivahti/
        Nyt kyllä täytyy kysyä,että missä muodossa tuossa on kotimaista...
        Jos puhutaan juuri tärkeimmistä eli lihoista,niin roudataanko täältä teurastetut lihat,jotka täällä siis kasvatettu tuonne vai miten niillä on jotain tekemistä kotimaisen lihan kanssa?
        Toiseksi,jos itse valmiste tehdään ihan muualla,niin itse en katso sitä kotimaiseksi sen enempää,kuin vaikka vaatetta,jonka kotimaisuusaste on se,että suunnittelu on täällä ja täällä lyödään firman merkki kylkeen tai korkeintaan lisäksi joku pieni nippeli,että saadaan kotimaisuusastetta lisättyä...
        Toisin sanoen,en nyt saa tuosta safkasta kotimaista,todellakaan...

        "Itse syötän..." No ne rajat sitten onkin aika mielenkiintoisia.Aikoinaan kun soitin erääseen vastaavaan virastoon ja kysyin eräästä aineesta,joka yleisesti käytettiin kuivamuonissa,niin ensinnä ko.virkailija painotti kovasti,ettei ainetta saa edes säilyttää lähellä ruokia.Kun sitten kerroin,että sitä kyllä käytetään koirien ruuissa,niin oli hetken hiljaa ja sanoi sitten,että "ohhoh".Sitten lisäsi,että kohta kun mennään EU:hun,niin saadaan käyttää ylipäätään ruuissa vielä paljon muutakin,mitä ennen on ollut täällä jopa kiellettyjä,kuin myös rajoja pitoisuuksissa saa laskea...
        Että tässä vähän säädöksistä...

        "Minun koirallani...Ei ole mikään pakko syöttää raakaa lihaa.Lihan voi myös kypsentää.Moni pelkkään nappulaan tottunut koira on aika herkkämahainen,ja reagoi vahvasti muutoksiin.Eikä mikään ihme,kun on yksipuoliseen,prosessoituun vaan tottunut pennusta asti.
        Silloin pitääkin lähtee pienillä uusilla aineilla liikkeelle ja ensin kypsentäen.Suurin osa kyllä tottuu ajan myöteen myös raakaan lihaan.Ja jollei totu,niin sitten vaan kypsennetään.
        Luita ei ole mikään pakko syöttää ja esim.perinteiseen kotiruokaan ne ei edes kuulu.Toki niitä antaa voi,jos haluaa,vaikka silloin tällöin.Pureskelu on aina hyvää.
        Kaikki koirat ei pidä myöskään kasvismössöistä,mutta kummasti nekin maistuu,kun koko ruokinta muutetaan pois teollisesta...Ei myöskään ole pakko tehdä mössöjä,voi raastaa esm.Toiset pitää vähän rouheammasta.
        Toisin sanoen,barff ei ole ainoa vaihtoehto teolliselle.Pyörä on jo keksitty ajat sitten ;D
        Jos tosiaan haluaa ruokkia ilman teollista,niin aina löytyy mahdollisuus.Eli kotiruoka.
        Sen pystyy myös koostamaan aina niin,että sopivan siitä saa.Itse en ole ainakaan kuullut koirasta,jolle se ei minkäänlaisena sopisi...
        Täytyy siis sanoa,että en tiedä yhtään koiraa,mille nappulat olisi paras ruokintamuoto ihan itsessään.Tietty riippuu mitä asioita vertaa keskenään.Jos vaikka vertaa,että koira ei kestä luita(barf) ja vaihtoehtona on nappulat,niin toki se jälkimmäinen silloin on parempi,vaihtoehto.Mutta onko se paras ja ainoa,onkin sitten eri juttu :D
        Ja siinä yhteydessä voidaan miettiä myös sitä kotimaisuuden arvoa...

        ps.En ole sanonut,että kuivamuonat on huonoja ;) Faktoja tuossa tuotu esiin kyllä on,muutamissakin viesteissä täällä.Jokainen voi sitten miettiä,miten ajattelee...
        Itse kannatan sitä kotimaisuutta ruuassa,niin ihmisten kuin koirien,ihan oikeasti pääasiassa ;D
        Ja se,että nyt mahdollisimman hyvin tietää ja oletusarvoiltaan on uskottavia tiedoiltaan,on yksi tärkeä pointti.

        Mutta jokainen tyylillään :)
        Itse en kuitenkaan näe teollisesti tehdyssä,vielä vähemmän ulkomaisessa,sen mainittavampaa,kuin helppous,viimekädessä...

        Niin no otin vallan omiin käsiini ja päättelin tuosta sinun mielipiteestäsi että nappuloissa hyvää on vain se nopeus, niin kyllä minusta voi rivien välistä lukea että ne ovat mielestäsi huonoja ;)
        Ja olen tutkinut kyllä jahti vahdin ja tiedän että se valmistetaan Saksassa. se meneekin sitten juuri sinne toisen suosimani ruuan kastiin. Mutta kun en syötä pelkkää nappulaa paitsi silloin jos oikeasti laiskottaa vaan pistän ruokaan mukaan jotain muuta ja ne lisäkkeet pyrin pitämään kotimaisina, pääpaino on kuitenkin siinä nappulassa.
        Voisin kyllä uskoa että melkein kaikilla jotka nappulaa syöttävät on tuo sama toimintamalli, eli nappulaa pääasiassa, sitten ruuan jämiä yms. joukkoon. Minusta on vain kätevää että on tuommoinen oma "possu" jolle voi nakata ruuan jämät mutta siinäkin pitää miettiä aina että mitä lihaa ruuassa on, koska nautaa koirani ei kestä.. Olisihan se ihana jos olisi koira jolle voisi syöttää mitä haluaa mutta tämmönen saatiin niin ei vio mitään! :)


      • nappulat on ykkösiä kirjoitti:

        Niin no otin vallan omiin käsiini ja päättelin tuosta sinun mielipiteestäsi että nappuloissa hyvää on vain se nopeus, niin kyllä minusta voi rivien välistä lukea että ne ovat mielestäsi huonoja ;)
        Ja olen tutkinut kyllä jahti vahdin ja tiedän että se valmistetaan Saksassa. se meneekin sitten juuri sinne toisen suosimani ruuan kastiin. Mutta kun en syötä pelkkää nappulaa paitsi silloin jos oikeasti laiskottaa vaan pistän ruokaan mukaan jotain muuta ja ne lisäkkeet pyrin pitämään kotimaisina, pääpaino on kuitenkin siinä nappulassa.
        Voisin kyllä uskoa että melkein kaikilla jotka nappulaa syöttävät on tuo sama toimintamalli, eli nappulaa pääasiassa, sitten ruuan jämiä yms. joukkoon. Minusta on vain kätevää että on tuommoinen oma "possu" jolle voi nakata ruuan jämät mutta siinäkin pitää miettiä aina että mitä lihaa ruuassa on, koska nautaa koirani ei kestä.. Olisihan se ihana jos olisi koira jolle voisi syöttää mitä haluaa mutta tämmönen saatiin niin ei vio mitään! :)

        "Olen tutkinut..." Eli olemme samaa mieltä,että ei nyt ihan suomalaista taida ollakkaan ;D
        Ja jos lekuri on suosittanut kotimaista ruokaa,niin aika vänkää olisi tietää miksi ...
        Tai jos ylipäätään suosittanut kotimaista nappulaa,niin vähän outo suositus,kun sellaista ei ole.Eli toisin sanoen,et voi syöttää kotimaista nappulaa,etkä ole voinut,kun sitä ei ole(ollut jokuseen vuoteen)...
        Noh,kuten sanoin,eipä monikaan lekuri ole erikoisemmin ravintopuoleen perehtynyt,kunnolla, saati näemmä vähääkään...
        Jos sitten kuitenkin jätetään ne salaliittoteoriat vähemmälle ja keskustellaan ihan faktoista.Ja ihan tiedoista ja puhutaan suomalaisesta ihan sinä aitona ja oikeana,kaikella kunnioituksenakin sille ;D

        "Voisin kyllä uskoa..." Ei ole ollut,eikä ole,valitettavasti.Ja johtuen ihan siitä "painostuksesta",nimenomaan teollisen puolelta...
        Kun ihan jokusta lekuria myöten pelotellaan,että ei saa syöttää varsinkaan kasvaville kuin pelkkää teollista(ja siitäkin vielä ikäkausimuonia :D ),tai muuten kalkki-fosforit menee pieleen,vitamiinit sekaisin ym.ym.

        "Minusta on kätevää..." Samaa mieltä.Sen lisäksi,että koirille on tehty omat safkansa,niin kompostoreina ne myös hyvin toimii.Tosin huonopuoli siinä on,että kompostori saa sitten olla nälkäisenä :D

        ps.Tuli mieleen tuosta kotimaisuudesta tuo yhden firman mainos "Hyvä ruoka,parempi mieli :D "
        On ollut ilo kuulla ja nähdä koissuja,jotka on siirretty pois teolliselta(siis noita joille olen ohjeita tehnyt),tuloksia,kun on nirsouskin hävinnyt taivaan tuuliin.Suosia suomalaista ja syödä hyvää safkaa,niin koirillekkin parempi mieli :=D


      • Nappulat on ykkösiä
        molossi kirjoitti:

        "Olen tutkinut..." Eli olemme samaa mieltä,että ei nyt ihan suomalaista taida ollakkaan ;D
        Ja jos lekuri on suosittanut kotimaista ruokaa,niin aika vänkää olisi tietää miksi ...
        Tai jos ylipäätään suosittanut kotimaista nappulaa,niin vähän outo suositus,kun sellaista ei ole.Eli toisin sanoen,et voi syöttää kotimaista nappulaa,etkä ole voinut,kun sitä ei ole(ollut jokuseen vuoteen)...
        Noh,kuten sanoin,eipä monikaan lekuri ole erikoisemmin ravintopuoleen perehtynyt,kunnolla, saati näemmä vähääkään...
        Jos sitten kuitenkin jätetään ne salaliittoteoriat vähemmälle ja keskustellaan ihan faktoista.Ja ihan tiedoista ja puhutaan suomalaisesta ihan sinä aitona ja oikeana,kaikella kunnioituksenakin sille ;D

        "Voisin kyllä uskoa..." Ei ole ollut,eikä ole,valitettavasti.Ja johtuen ihan siitä "painostuksesta",nimenomaan teollisen puolelta...
        Kun ihan jokusta lekuria myöten pelotellaan,että ei saa syöttää varsinkaan kasvaville kuin pelkkää teollista(ja siitäkin vielä ikäkausimuonia :D ),tai muuten kalkki-fosforit menee pieleen,vitamiinit sekaisin ym.ym.

        "Minusta on kätevää..." Samaa mieltä.Sen lisäksi,että koirille on tehty omat safkansa,niin kompostoreina ne myös hyvin toimii.Tosin huonopuoli siinä on,että kompostori saa sitten olla nälkäisenä :D

        ps.Tuli mieleen tuosta kotimaisuudesta tuo yhden firman mainos "Hyvä ruoka,parempi mieli :D "
        On ollut ilo kuulla ja nähdä koissuja,jotka on siirretty pois teolliselta(siis noita joille olen ohjeita tehnyt),tuloksia,kun on nirsouskin hävinnyt taivaan tuuliin.Suosia suomalaista ja syödä hyvää safkaa,niin koirillekkin parempi mieli :=D

        No meillä ei onneksi ole ollut mitään nirsoilu ongelmia, koira syö kaiken mitä antaa jopa lattialle tipahtavat perunankuoret ovat parasta herkkua! (ainoa mikä ei kelpaa on se kasvissose ja herkkusienet) :D Olisi mahtavaa jos voitaisiin syöttää tuolle mitä tahdomme mutta kun tuntuu että jos ruuassa ei ole nappulaa "tasoittamassa" on maha löysällä ja oksennus lentää. Ei kiva.. :( Ja vaikka olemme pikku hiljaa yrittäneet syöttää enemmän ja enemmän erilaisia ruokia yms. niin ei silti pelkkä kotiruoka passaa, maha on heti löysällä jos jättää nappulat pois. Ja siis kokeilimme tätä silloin kun koira oli parin kuukauden ikäinen että ei voi edes sanoa että kun on niin kauan aikaa nappulaa syönyt kun kasvattajakin syötti piimää yms. pennuille nappulan ohella.

        Siksi olen vain päättänyt luottaa siihen että J&V tekee sen minkä lupaa eikä ole kätkenyt ruokaansa mitään myrkkyjä, koska jos jostain syystä joudumme lopettamaan sen syöttämisen koittaa koirallemme aika ankeat ja mahatautiset ajat! :(

        Minä vähän veikkaisin että lekurini tarkoitti tuolla "kotimaisella laadukkaalla nappulalla" - juurikin näitä suomalaisia merkkejä eikä niitä meren toisella puolella tehtyjä. Tiedä häntä, en osaa ajatuksia lukea enkä ole oikeastaan koskaan alkanut tarttumaan yksittäisiin sanoihin. Minulle jäi hänen sanomisistaan mieleen se että koska tietoa on niin paljon ja erilaista että ihmisillä voi olla vaikeuksia tulkita tietoja, siksi barffaus voi aiheuttaa puutostauteja koirille. Ja siksi hän suositteli nappulaa koska siinä ei ihmisen tarvitse itse laskea koiran tarvitsemia määriä vaan ne on valmiiksi siinä.


      • 31
        molossi kirjoitti:

        Ensin korjataan korjoitusvirhe :D Eli tarkoitus edell.viestissä olla "ensin viitsii".

        "Kotimainen liha on..." Ihan samaa mieltä.Tarkistinkin,ollaanko samaa mieltä vai eri...
        Itse katson myös kotimaiseksi tuotteen,joka on valmistettu Suomessa ;)
        Ruuasta kun puhutaan,niin ilman muuta siihen kuuluu myös kotimaiset raaka-aineet.

        http://www.jahtivahti.fi/jahtivahti-yritys/tuotekehitys-jahtivahti/
        Nyt kyllä täytyy kysyä,että missä muodossa tuossa on kotimaista...
        Jos puhutaan juuri tärkeimmistä eli lihoista,niin roudataanko täältä teurastetut lihat,jotka täällä siis kasvatettu tuonne vai miten niillä on jotain tekemistä kotimaisen lihan kanssa?
        Toiseksi,jos itse valmiste tehdään ihan muualla,niin itse en katso sitä kotimaiseksi sen enempää,kuin vaikka vaatetta,jonka kotimaisuusaste on se,että suunnittelu on täällä ja täällä lyödään firman merkki kylkeen tai korkeintaan lisäksi joku pieni nippeli,että saadaan kotimaisuusastetta lisättyä...
        Toisin sanoen,en nyt saa tuosta safkasta kotimaista,todellakaan...

        "Itse syötän..." No ne rajat sitten onkin aika mielenkiintoisia.Aikoinaan kun soitin erääseen vastaavaan virastoon ja kysyin eräästä aineesta,joka yleisesti käytettiin kuivamuonissa,niin ensinnä ko.virkailija painotti kovasti,ettei ainetta saa edes säilyttää lähellä ruokia.Kun sitten kerroin,että sitä kyllä käytetään koirien ruuissa,niin oli hetken hiljaa ja sanoi sitten,että "ohhoh".Sitten lisäsi,että kohta kun mennään EU:hun,niin saadaan käyttää ylipäätään ruuissa vielä paljon muutakin,mitä ennen on ollut täällä jopa kiellettyjä,kuin myös rajoja pitoisuuksissa saa laskea...
        Että tässä vähän säädöksistä...

        "Minun koirallani...Ei ole mikään pakko syöttää raakaa lihaa.Lihan voi myös kypsentää.Moni pelkkään nappulaan tottunut koira on aika herkkämahainen,ja reagoi vahvasti muutoksiin.Eikä mikään ihme,kun on yksipuoliseen,prosessoituun vaan tottunut pennusta asti.
        Silloin pitääkin lähtee pienillä uusilla aineilla liikkeelle ja ensin kypsentäen.Suurin osa kyllä tottuu ajan myöteen myös raakaan lihaan.Ja jollei totu,niin sitten vaan kypsennetään.
        Luita ei ole mikään pakko syöttää ja esim.perinteiseen kotiruokaan ne ei edes kuulu.Toki niitä antaa voi,jos haluaa,vaikka silloin tällöin.Pureskelu on aina hyvää.
        Kaikki koirat ei pidä myöskään kasvismössöistä,mutta kummasti nekin maistuu,kun koko ruokinta muutetaan pois teollisesta...Ei myöskään ole pakko tehdä mössöjä,voi raastaa esm.Toiset pitää vähän rouheammasta.
        Toisin sanoen,barff ei ole ainoa vaihtoehto teolliselle.Pyörä on jo keksitty ajat sitten ;D
        Jos tosiaan haluaa ruokkia ilman teollista,niin aina löytyy mahdollisuus.Eli kotiruoka.
        Sen pystyy myös koostamaan aina niin,että sopivan siitä saa.Itse en ole ainakaan kuullut koirasta,jolle se ei minkäänlaisena sopisi...
        Täytyy siis sanoa,että en tiedä yhtään koiraa,mille nappulat olisi paras ruokintamuoto ihan itsessään.Tietty riippuu mitä asioita vertaa keskenään.Jos vaikka vertaa,että koira ei kestä luita(barf) ja vaihtoehtona on nappulat,niin toki se jälkimmäinen silloin on parempi,vaihtoehto.Mutta onko se paras ja ainoa,onkin sitten eri juttu :D
        Ja siinä yhteydessä voidaan miettiä myös sitä kotimaisuuden arvoa...

        ps.En ole sanonut,että kuivamuonat on huonoja ;) Faktoja tuossa tuotu esiin kyllä on,muutamissakin viesteissä täällä.Jokainen voi sitten miettiä,miten ajattelee...
        Itse kannatan sitä kotimaisuutta ruuassa,niin ihmisten kuin koirien,ihan oikeasti pääasiassa ;D
        Ja se,että nyt mahdollisimman hyvin tietää ja oletusarvoiltaan on uskottavia tiedoiltaan,on yksi tärkeä pointti.

        Mutta jokainen tyylillään :)
        Itse en kuitenkaan näe teollisesti tehdyssä,vielä vähemmän ulkomaisessa,sen mainittavampaa,kuin helppous,viimekädessä...

        "kysyin eräästä aineesta,joka yleisesti käytettiin kuivamuonissa,niin ensinnä ko.virkailija painotti kovasti,ettei ainetta saa edes säilyttää lähellä ruokia.."

        voitko vielä kertoa, mikä on tuo aine? haluan itse kovasti välttää juurikin noita "myrkkyjä" koirani ruuissa!


      • 33
        molossi kirjoitti:

        "Olen tutkinut..." Eli olemme samaa mieltä,että ei nyt ihan suomalaista taida ollakkaan ;D
        Ja jos lekuri on suosittanut kotimaista ruokaa,niin aika vänkää olisi tietää miksi ...
        Tai jos ylipäätään suosittanut kotimaista nappulaa,niin vähän outo suositus,kun sellaista ei ole.Eli toisin sanoen,et voi syöttää kotimaista nappulaa,etkä ole voinut,kun sitä ei ole(ollut jokuseen vuoteen)...
        Noh,kuten sanoin,eipä monikaan lekuri ole erikoisemmin ravintopuoleen perehtynyt,kunnolla, saati näemmä vähääkään...
        Jos sitten kuitenkin jätetään ne salaliittoteoriat vähemmälle ja keskustellaan ihan faktoista.Ja ihan tiedoista ja puhutaan suomalaisesta ihan sinä aitona ja oikeana,kaikella kunnioituksenakin sille ;D

        "Voisin kyllä uskoa..." Ei ole ollut,eikä ole,valitettavasti.Ja johtuen ihan siitä "painostuksesta",nimenomaan teollisen puolelta...
        Kun ihan jokusta lekuria myöten pelotellaan,että ei saa syöttää varsinkaan kasvaville kuin pelkkää teollista(ja siitäkin vielä ikäkausimuonia :D ),tai muuten kalkki-fosforit menee pieleen,vitamiinit sekaisin ym.ym.

        "Minusta on kätevää..." Samaa mieltä.Sen lisäksi,että koirille on tehty omat safkansa,niin kompostoreina ne myös hyvin toimii.Tosin huonopuoli siinä on,että kompostori saa sitten olla nälkäisenä :D

        ps.Tuli mieleen tuosta kotimaisuudesta tuo yhden firman mainos "Hyvä ruoka,parempi mieli :D "
        On ollut ilo kuulla ja nähdä koissuja,jotka on siirretty pois teolliselta(siis noita joille olen ohjeita tehnyt),tuloksia,kun on nirsouskin hävinnyt taivaan tuuliin.Suosia suomalaista ja syödä hyvää safkaa,niin koirillekkin parempi mieli :=D

        oho, laitoin väärään kohtaan :) Molossille siis kysymykseni esitin..

        "kysyin eräästä aineesta,joka yleisesti käytettiin kuivamuonissa,niin ensinnä ko.virkailija painotti kovasti,ettei ainetta saa edes säilyttää lähellä ruokia.."

        voitko vielä kertoa, mikä on tuo aine? haluan itse kovasti välttää juurikin noita "myrkkyjä" koirani ruuissa!


      • Nappulat on ykkösiä kirjoitti:

        No meillä ei onneksi ole ollut mitään nirsoilu ongelmia, koira syö kaiken mitä antaa jopa lattialle tipahtavat perunankuoret ovat parasta herkkua! (ainoa mikä ei kelpaa on se kasvissose ja herkkusienet) :D Olisi mahtavaa jos voitaisiin syöttää tuolle mitä tahdomme mutta kun tuntuu että jos ruuassa ei ole nappulaa "tasoittamassa" on maha löysällä ja oksennus lentää. Ei kiva.. :( Ja vaikka olemme pikku hiljaa yrittäneet syöttää enemmän ja enemmän erilaisia ruokia yms. niin ei silti pelkkä kotiruoka passaa, maha on heti löysällä jos jättää nappulat pois. Ja siis kokeilimme tätä silloin kun koira oli parin kuukauden ikäinen että ei voi edes sanoa että kun on niin kauan aikaa nappulaa syönyt kun kasvattajakin syötti piimää yms. pennuille nappulan ohella.

        Siksi olen vain päättänyt luottaa siihen että J&V tekee sen minkä lupaa eikä ole kätkenyt ruokaansa mitään myrkkyjä, koska jos jostain syystä joudumme lopettamaan sen syöttämisen koittaa koirallemme aika ankeat ja mahatautiset ajat! :(

        Minä vähän veikkaisin että lekurini tarkoitti tuolla "kotimaisella laadukkaalla nappulalla" - juurikin näitä suomalaisia merkkejä eikä niitä meren toisella puolella tehtyjä. Tiedä häntä, en osaa ajatuksia lukea enkä ole oikeastaan koskaan alkanut tarttumaan yksittäisiin sanoihin. Minulle jäi hänen sanomisistaan mieleen se että koska tietoa on niin paljon ja erilaista että ihmisillä voi olla vaikeuksia tulkita tietoja, siksi barffaus voi aiheuttaa puutostauteja koirille. Ja siksi hän suositteli nappulaa koska siinä ei ihmisen tarvitse itse laskea koiran tarvitsemia määriä vaan ne on valmiiksi siinä.

        No herkkusienet meillä kyllä sentäs menee vaan omaan suuhun :D
        Tosin pitsan mukana saaneet noitakin popsia.Ja hyvin uppoo :D

        Tuo,että ei moniakaan oikeita ruoka-aineita kestä,on tyypillistä kuivamuonaa pääasiassa saaneille.Se,ei välttämättä auta,jos on jotain lisukkeita joskus pentuna saaneet.Myöskin jos on herkkävatsainen/ei ole tottunut pääasialliseen monipuoliseen,niin muutos pitää tehdä hyvin,hyvin varovasti.Ja kaikki uusi samoin.Voi joutua pitkäänkin kitutella vaan pienillä annoksilla uutta.

        Itse en ole tavannut yhtään koiraa,joka sietäisi vaan nappuloita.Ja joka ainoa,jolle olen ruokinta-ohjeet tehnyt,ei ole kyllä teollista tarvinnut.
        Eli jos ei ole passannut,niin jotain on mennyt pieleen.
        Allergia/yliherkkyys on sitten oma juttunsa.Koirahan voi karkeasti sanottuna olla melkein mille vaan yliherkkä.Mutta se selvitetään aina,mille,ja ruoka koostetaan niin,ettei allegiaa aiheuttavaa ole.Kaikille siis ei kaikki sovi,johtuu mistä johtuu,olkoon sitten oma juttunsa...

        "Minä vähän veikkaisin..." Tiedä sitten mitä tarkoitti,joko tiesi tai luuli olevan kotimaista(todennäköisesti jälkimmäistä,joka on yleinen luulo),niin mielestäni erittäin harhaanjohtavaa.Ensinnäkin siksi,että on ihmisiä,jotka haluaa yleisestikkin suosia suomalaista.Ja toiseksi,nimenomaan se luotettava ja turvallinen kuva tulee ihmisille nimenomaan siitä kotimaisesta uskomuksesta(mikä onkin omaa luokkaansa,pääasiassa).
        Toiseksi,minusta se ei anna hyvää kuvaa,jos ei tiedä edes mitä suosittaa eli mitä se tarkalleen on.ym.Mutta toisaalta,eiköhän tuo kerro jo jotainkin suuren osan lekurien ruokintatietämyksestä.Toki poikkeuksiakin on,mutta valitettavasti vähäisemmässä määrin,kun vanhat kunnon jo maalaisjärjelläkin varustetut konitohtorit :D on suurin osa jo siirtyneet oloneuvoksiksi...

        Mutta kuten jo sanoin,kyllä omatekoiset,oli mitä oli,voi aiheuttaa puutostiloja,JOS ne tehdään väärin,eikä ole kunnolla otettu selvää,päteviltä kokeneilta ihmisiltä.
        Mutta kuten sanoin,myös kuivamuonaa syöttävillä on puutostiloja todettu.Mikä todennäköisesti johtuu pitkälti imeytymisjutuista.Ihan kuin ihmisilläkin,mitä keinotekoisemmassa muodossa on,niin imeytyvyys on monesti heikompaa.
        Nii ja kun noita joskus mielenkiinnosta on tsekkaillut,niin yllättävän paljon niitä safkoja löytynyt,joista ainakin minun mielestänivitskupitoisuuksista ilmoitetuissa kohdin on aika oleellisia puuttunut...


      • 33 kirjoitti:

        oho, laitoin väärään kohtaan :) Molossille siis kysymykseni esitin..

        "kysyin eräästä aineesta,joka yleisesti käytettiin kuivamuonissa,niin ensinnä ko.virkailija painotti kovasti,ettei ainetta saa edes säilyttää lähellä ruokia.."

        voitko vielä kertoa, mikä on tuo aine? haluan itse kovasti välttää juurikin noita "myrkkyjä" koirani ruuissa!

        Etoksikiini.Käytettiin hyvinkin yleisesti,mm.ns.arvostetussa ja eläinlääkäriasemillakin myytävässä Hills`íssä...

        Sitä en tiedä,mitä kaikkea nykyään lykätään ja mihin.Ei ole ollut enää intressejä niitä pahemmin "pohtia"...
        Itse en näe millään lailla takeeksi edes sitä,että on EU:n sallimissa puitteissa.
        Onhan niitä ihmistenkin syötäviin saatu laittaa jopa sellaisia aineita,mitä ei täällä ennen saanut käyttää lainkaan ja pitoisuuksia on nostettu,kun EU:hun mentiin...


      • Nappulat on ykkösiä
        molossi kirjoitti:

        No herkkusienet meillä kyllä sentäs menee vaan omaan suuhun :D
        Tosin pitsan mukana saaneet noitakin popsia.Ja hyvin uppoo :D

        Tuo,että ei moniakaan oikeita ruoka-aineita kestä,on tyypillistä kuivamuonaa pääasiassa saaneille.Se,ei välttämättä auta,jos on jotain lisukkeita joskus pentuna saaneet.Myöskin jos on herkkävatsainen/ei ole tottunut pääasialliseen monipuoliseen,niin muutos pitää tehdä hyvin,hyvin varovasti.Ja kaikki uusi samoin.Voi joutua pitkäänkin kitutella vaan pienillä annoksilla uutta.

        Itse en ole tavannut yhtään koiraa,joka sietäisi vaan nappuloita.Ja joka ainoa,jolle olen ruokinta-ohjeet tehnyt,ei ole kyllä teollista tarvinnut.
        Eli jos ei ole passannut,niin jotain on mennyt pieleen.
        Allergia/yliherkkyys on sitten oma juttunsa.Koirahan voi karkeasti sanottuna olla melkein mille vaan yliherkkä.Mutta se selvitetään aina,mille,ja ruoka koostetaan niin,ettei allegiaa aiheuttavaa ole.Kaikille siis ei kaikki sovi,johtuu mistä johtuu,olkoon sitten oma juttunsa...

        "Minä vähän veikkaisin..." Tiedä sitten mitä tarkoitti,joko tiesi tai luuli olevan kotimaista(todennäköisesti jälkimmäistä,joka on yleinen luulo),niin mielestäni erittäin harhaanjohtavaa.Ensinnäkin siksi,että on ihmisiä,jotka haluaa yleisestikkin suosia suomalaista.Ja toiseksi,nimenomaan se luotettava ja turvallinen kuva tulee ihmisille nimenomaan siitä kotimaisesta uskomuksesta(mikä onkin omaa luokkaansa,pääasiassa).
        Toiseksi,minusta se ei anna hyvää kuvaa,jos ei tiedä edes mitä suosittaa eli mitä se tarkalleen on.ym.Mutta toisaalta,eiköhän tuo kerro jo jotainkin suuren osan lekurien ruokintatietämyksestä.Toki poikkeuksiakin on,mutta valitettavasti vähäisemmässä määrin,kun vanhat kunnon jo maalaisjärjelläkin varustetut konitohtorit :D on suurin osa jo siirtyneet oloneuvoksiksi...

        Mutta kuten jo sanoin,kyllä omatekoiset,oli mitä oli,voi aiheuttaa puutostiloja,JOS ne tehdään väärin,eikä ole kunnolla otettu selvää,päteviltä kokeneilta ihmisiltä.
        Mutta kuten sanoin,myös kuivamuonaa syöttävillä on puutostiloja todettu.Mikä todennäköisesti johtuu pitkälti imeytymisjutuista.Ihan kuin ihmisilläkin,mitä keinotekoisemmassa muodossa on,niin imeytyvyys on monesti heikompaa.
        Nii ja kun noita joskus mielenkiinnosta on tsekkaillut,niin yllättävän paljon niitä safkoja löytynyt,joista ainakin minun mielestänivitskupitoisuuksista ilmoitetuissa kohdin on aika oleellisia puuttunut...

        Uskoisin että paljolti on allergioista johtuvaa tämä meidän koiran yliherkkyys ja jotenkin on vaan paljon helpompi ostaa se säkki ruokaa minkä tietää että se ei oireita aiheuta kuin alkaa etsimään ja kokeilemaan ruoka-aineista mitkä passaa ja mitkä ei. Varsinkin kun nuo reaktiot on aika rankkoja tuolla että ei ihan pelkästään löysällä mahalla päästä jos pikkuisenkin annetaan jotain väärää. Varsinkin tuntuu että tuon lihan kanssa juurikin on se ongelma, kun sitä pitäisi kuitenkin olla ruuassa suht paljon ja tähän mennessä ainoa mikä on passannut on kana. Kana pelkästään on sitten hyvin vähärasvaista joten siihenkin varmaan sitten pitäisi jotakin rasvaa jotenkin lisätä. Ja kattaisiko muka kana-kasvis ruoka meidän koiralle kaikki mitä se tarvitsee? Ei varmaan.. Joten sitten pitäisi varmaan kaikenmaailman lisävitamiinia ynnä muuta alkaa lisäämään..Eikä nyt ihan missään rahapuutarhassa eletä joten tuoreen kanan syöttäminen koiralle pääasiallisena ravintona ei kyllä passaa meidän kukkarolle. On se niin vaikeaa niinkin yksinkertainen asia kuin koiran sapuska.


        Tämä meidän sohvapottu on rodultaan sellainen että allergioita esiintyy paljon ja oltiin valmistauduttu siihen että saattaa olla vaikea löytää sopivaa kuivaruokaa. Siksi aloitimme jo pentuna "vieroituksen" kuivaruuasta mutta se loppui aika lyhyeen kun jokaisen liha kokeilun jälkeen oli tämä ripuli/oksennus meininki.

        Koira söi pentuna kasvattajalta asti Nutroa ja se aiheutti sen että maha oli koko ajan vähän löysällä, siksi aateltiin että ehkä omat sörsselit olis parempia. Mutta todettiin sitten että jos ei voida syöttää koiralle tuoretta lihaa kuin vain meidän oman ruuan joukossa pieninä määrinä niin ehkä on parempi vaan alkaa etsimään kuivaruokaa jota sen maha kestää. Seuraava kokeilu oli J&V ja siitä ei olla vaihdettu.

        Olemme siis todenneet että nämä nappulat on meille se toimivin ja parhain vaihtoehto eikä mitenkään heppoisin perustein että kyllä tätä ruokintaa ollaan punnittu suuntaan ja toiseen. Tietenkin jos joku yhtäkkiä pamauttaisi meille täydellisen suunnitelman koiran kotiruokinnasta niin että se passais poitsun mahalle ja meidän kukkarolle, niin mikäs siinä, voisin kokeilla mutta sitä tuskin tulee tapahtumaan niin ei muuta kuin napsu ostoksille! :)

        Koirani on minulle tärkeä enkä todellakaan pelkkää laiskuutta nappulaa syötä ja kyllä minua huolestuttaa koirani tulevaisuus että aiheutanko sille nyt hallaa tällä ruualla mitä syötän. Uskoisin että samat ajatukset tulisi ihan sama mitä syöttää kun joka tuutista tulee eri tietoa ja vielä niin ääripäistä, riippuu ihan viikosta että mikä ruoka tällä kertaa on pahasta.


      • Nappulat on ykkösiä kirjoitti:

        Uskoisin että paljolti on allergioista johtuvaa tämä meidän koiran yliherkkyys ja jotenkin on vaan paljon helpompi ostaa se säkki ruokaa minkä tietää että se ei oireita aiheuta kuin alkaa etsimään ja kokeilemaan ruoka-aineista mitkä passaa ja mitkä ei. Varsinkin kun nuo reaktiot on aika rankkoja tuolla että ei ihan pelkästään löysällä mahalla päästä jos pikkuisenkin annetaan jotain väärää. Varsinkin tuntuu että tuon lihan kanssa juurikin on se ongelma, kun sitä pitäisi kuitenkin olla ruuassa suht paljon ja tähän mennessä ainoa mikä on passannut on kana. Kana pelkästään on sitten hyvin vähärasvaista joten siihenkin varmaan sitten pitäisi jotakin rasvaa jotenkin lisätä. Ja kattaisiko muka kana-kasvis ruoka meidän koiralle kaikki mitä se tarvitsee? Ei varmaan.. Joten sitten pitäisi varmaan kaikenmaailman lisävitamiinia ynnä muuta alkaa lisäämään..Eikä nyt ihan missään rahapuutarhassa eletä joten tuoreen kanan syöttäminen koiralle pääasiallisena ravintona ei kyllä passaa meidän kukkarolle. On se niin vaikeaa niinkin yksinkertainen asia kuin koiran sapuska.


        Tämä meidän sohvapottu on rodultaan sellainen että allergioita esiintyy paljon ja oltiin valmistauduttu siihen että saattaa olla vaikea löytää sopivaa kuivaruokaa. Siksi aloitimme jo pentuna "vieroituksen" kuivaruuasta mutta se loppui aika lyhyeen kun jokaisen liha kokeilun jälkeen oli tämä ripuli/oksennus meininki.

        Koira söi pentuna kasvattajalta asti Nutroa ja se aiheutti sen että maha oli koko ajan vähän löysällä, siksi aateltiin että ehkä omat sörsselit olis parempia. Mutta todettiin sitten että jos ei voida syöttää koiralle tuoretta lihaa kuin vain meidän oman ruuan joukossa pieninä määrinä niin ehkä on parempi vaan alkaa etsimään kuivaruokaa jota sen maha kestää. Seuraava kokeilu oli J&V ja siitä ei olla vaihdettu.

        Olemme siis todenneet että nämä nappulat on meille se toimivin ja parhain vaihtoehto eikä mitenkään heppoisin perustein että kyllä tätä ruokintaa ollaan punnittu suuntaan ja toiseen. Tietenkin jos joku yhtäkkiä pamauttaisi meille täydellisen suunnitelman koiran kotiruokinnasta niin että se passais poitsun mahalle ja meidän kukkarolle, niin mikäs siinä, voisin kokeilla mutta sitä tuskin tulee tapahtumaan niin ei muuta kuin napsu ostoksille! :)

        Koirani on minulle tärkeä enkä todellakaan pelkkää laiskuutta nappulaa syötä ja kyllä minua huolestuttaa koirani tulevaisuus että aiheutanko sille nyt hallaa tällä ruualla mitä syötän. Uskoisin että samat ajatukset tulisi ihan sama mitä syöttää kun joka tuutista tulee eri tietoa ja vielä niin ääripäistä, riippuu ihan viikosta että mikä ruoka tällä kertaa on pahasta.

        Allergiat on ikäviä,mutta vielä ikävämpiä on herkkävatsaisuus.Ja pahin herkkävatsainen ja nirso...Allergiat saa kuitenkin hyvin hanskaan,mutta toki se vaatii aikansa.Herkkävatsaisuus on kökköä,koska siihen vaikuttaa myös muut tekijät.
        Kummatkin on sellaisia,että pitäisi heivata ko.koirat ilmanmuuta pois jalostuksesta(allergioista vähintäänkin moniallertigot).

        "Varsinkin tuntuu..."Tuosta kirjoitinkin jo jotain ylempänä.Eli miten toimia pitäisi.Mitä tarkoittaa pitäisi olla paljon ja miksi?Ihan mielenkiinnosta nyt kyselen vaan.

        "Kana pelkästään..." Mutta käy silti,kun rasvaa lisätään muuta kautta(niinhän teollisissakin on).Tosin täytyy sanoa,että jos ei muuta siedä lihoista kuin kanaa,niin aika kurjasti ollaan.Siis kyllä tuolla yhdelläkin lihalla pärjää ihan hyvin(onhan noita kuivamuoniakin,ja pääasiassa,jossa vaan yksi liha),mutta siis ajatuksena koiraeläimestä tuollaisena,on aika hurja.

        "Ja kattaisiko..." No jos minulta kysytään,niin ei.Ehkä joku aikuinen koira tulee toimeen pelkällä lihalla ja kasviksilla,mutta en hyväksi katsoisi ainakaan pentua noin kasvattaa(enkä ylipäätään),vielä vähemmän luustollisesti hankalia...Mutta ilman muuta pitää lisäravinteet laittaa ja kalkki.

        Hinnasta sen verran,että ei ruuan tekeminen välttämättä kalliimmaksi tulee.Tietty mihin vertaa.Jos vertaa vaikka kovin allergisen,joka syö jotain erikoissafkaa,niin kotiruoka on reilusti jopa halvempaakin ;)
        Ja noita lihoja saa nykyään jo jokuseltakin firmalta tilattua.Eli pakastekamaa.Ja on siis halvempaa,kun ihan ihmisten lihatiskin.Ja vaihtoehtoja lihoissa löytyy jokusiakin.

        "Tämä meidän sohvapottu..." Kurjaa :( Tänään juuri juttelin erään tuttuni kanssa,jolla on rotua,jolla tyypillistä huonot mahat/allergiat.Kyllä hurjalta kuulostaa,että tuohon malliin on rotuja päästetty :/ Jalostuskysymyshän tuo pääasiassa on.

        "Koira söi pentuna..."Toivottavasti tiesitte tuon,ennen ostopäätöstä.Nimittäin jos ei kerrottu,niin kasvattajalta virhe.Erittäin olleellinen ja tärkeä tieto.Suoraan sanottuna,itse en suosittaisi ottamaan,ellei vähintään tiedä,mistä löysyys johtuu.Ja minusta kasvattajan olisi pitänyt jo asia selvittää...

        "mutta todettiin..." Kerroinkin jo,että miten varovainen pitää alussa olla(ongelmatapauksissa).Myöskin,että raakaa lihaa ei ole pakko antaa.Voi myös käsitellä.Melkein kaikki kuitenkin kestää myös raakaa,kun ensin vatsan tasapaino saadaan kuntoon.

        "enkä todellakaan pelkkää..." En minäkään sitä usko,että kaikille se vaan on viitseliäisyyskysymys.Mutta aika monelle viimekädessä kylläkin...
        Mutta paljon on vaan kyse siitä,ettei ole tietoa asioista ja pelätään,ettei osata tai on niiiiin vaikeaa.Joka taas johtuu siitä mooonen vuoden teollisen propagandasta nimenomaan...
        Noh,erityistapaukset,kuten luustollisesti vaikeat,on vähän oma juttunsa.Mutta muuten,ei se mitään ydinfysiikkaa ole,KUNHAN on riittävät tiedot(itse puhun siis ihan perinteisestä kotiruuasta,barffiin en ota kantaa).Mutta jos kyseessä siis vaikeat rodut,tai esim.pennutus,niin sitten kannatan,että ehdottomasti neuvot vain kokeneisiin näissä jutuissa oleviin ihmisiltä.
        Toki muutenkin suositan,että neuvot niiltä,joilta sitä näyttöä on itsellä jo kunnolla...

        "Uskoisin..." Näinhän se on.Ihan samoin muussakin,kuten vaikka koirien koulutuspuolessa.Itse joskus naureskellut,että jos nyt nykyaikana pitäisi aloittaa koirataival,niin taitaisin valita vaikka pitsinnypläyksen ennemmin :DDD
        On niin himskatin teoreettiseksi ja ydinfysiikka hipovaksi mennyt hommat.Ja siihen kun lisää vallalla oleva fanaattisuus ja se ettei osata aina sitä maalaisjärkeä käyttää,vaan kaikki propaganda niellään purematta,niin voi hurja...


      • Nappulat on ykkösiä
        molossi kirjoitti:

        Allergiat on ikäviä,mutta vielä ikävämpiä on herkkävatsaisuus.Ja pahin herkkävatsainen ja nirso...Allergiat saa kuitenkin hyvin hanskaan,mutta toki se vaatii aikansa.Herkkävatsaisuus on kökköä,koska siihen vaikuttaa myös muut tekijät.
        Kummatkin on sellaisia,että pitäisi heivata ko.koirat ilmanmuuta pois jalostuksesta(allergioista vähintäänkin moniallertigot).

        "Varsinkin tuntuu..."Tuosta kirjoitinkin jo jotain ylempänä.Eli miten toimia pitäisi.Mitä tarkoittaa pitäisi olla paljon ja miksi?Ihan mielenkiinnosta nyt kyselen vaan.

        "Kana pelkästään..." Mutta käy silti,kun rasvaa lisätään muuta kautta(niinhän teollisissakin on).Tosin täytyy sanoa,että jos ei muuta siedä lihoista kuin kanaa,niin aika kurjasti ollaan.Siis kyllä tuolla yhdelläkin lihalla pärjää ihan hyvin(onhan noita kuivamuoniakin,ja pääasiassa,jossa vaan yksi liha),mutta siis ajatuksena koiraeläimestä tuollaisena,on aika hurja.

        "Ja kattaisiko..." No jos minulta kysytään,niin ei.Ehkä joku aikuinen koira tulee toimeen pelkällä lihalla ja kasviksilla,mutta en hyväksi katsoisi ainakaan pentua noin kasvattaa(enkä ylipäätään),vielä vähemmän luustollisesti hankalia...Mutta ilman muuta pitää lisäravinteet laittaa ja kalkki.

        Hinnasta sen verran,että ei ruuan tekeminen välttämättä kalliimmaksi tulee.Tietty mihin vertaa.Jos vertaa vaikka kovin allergisen,joka syö jotain erikoissafkaa,niin kotiruoka on reilusti jopa halvempaakin ;)
        Ja noita lihoja saa nykyään jo jokuseltakin firmalta tilattua.Eli pakastekamaa.Ja on siis halvempaa,kun ihan ihmisten lihatiskin.Ja vaihtoehtoja lihoissa löytyy jokusiakin.

        "Tämä meidän sohvapottu..." Kurjaa :( Tänään juuri juttelin erään tuttuni kanssa,jolla on rotua,jolla tyypillistä huonot mahat/allergiat.Kyllä hurjalta kuulostaa,että tuohon malliin on rotuja päästetty :/ Jalostuskysymyshän tuo pääasiassa on.

        "Koira söi pentuna..."Toivottavasti tiesitte tuon,ennen ostopäätöstä.Nimittäin jos ei kerrottu,niin kasvattajalta virhe.Erittäin olleellinen ja tärkeä tieto.Suoraan sanottuna,itse en suosittaisi ottamaan,ellei vähintään tiedä,mistä löysyys johtuu.Ja minusta kasvattajan olisi pitänyt jo asia selvittää...

        "mutta todettiin..." Kerroinkin jo,että miten varovainen pitää alussa olla(ongelmatapauksissa).Myöskin,että raakaa lihaa ei ole pakko antaa.Voi myös käsitellä.Melkein kaikki kuitenkin kestää myös raakaa,kun ensin vatsan tasapaino saadaan kuntoon.

        "enkä todellakaan pelkkää..." En minäkään sitä usko,että kaikille se vaan on viitseliäisyyskysymys.Mutta aika monelle viimekädessä kylläkin...
        Mutta paljon on vaan kyse siitä,ettei ole tietoa asioista ja pelätään,ettei osata tai on niiiiin vaikeaa.Joka taas johtuu siitä mooonen vuoden teollisen propagandasta nimenomaan...
        Noh,erityistapaukset,kuten luustollisesti vaikeat,on vähän oma juttunsa.Mutta muuten,ei se mitään ydinfysiikkaa ole,KUNHAN on riittävät tiedot(itse puhun siis ihan perinteisestä kotiruuasta,barffiin en ota kantaa).Mutta jos kyseessä siis vaikeat rodut,tai esim.pennutus,niin sitten kannatan,että ehdottomasti neuvot vain kokeneisiin näissä jutuissa oleviin ihmisiltä.
        Toki muutenkin suositan,että neuvot niiltä,joilta sitä näyttöä on itsellä jo kunnolla...

        "Uskoisin..." Näinhän se on.Ihan samoin muussakin,kuten vaikka koirien koulutuspuolessa.Itse joskus naureskellut,että jos nyt nykyaikana pitäisi aloittaa koirataival,niin taitaisin valita vaikka pitsinnypläyksen ennemmin :DDD
        On niin himskatin teoreettiseksi ja ydinfysiikka hipovaksi mennyt hommat.Ja siihen kun lisää vallalla oleva fanaattisuus ja se ettei osata aina sitä maalaisjärkeä käyttää,vaan kaikki propaganda niellään purematta,niin voi hurja...

        Noh aloitetaan vaikka tästä ihan koiramme alku taipaleesta! Eli tiesimme kyllä etukäteen että rodulla on herkkämahaisuutta ja allergioita (ym. ihania juttuja) mutta tämä vatsan löysyys alkoi vasta kun pentu kasvoi, ehkä pari ekaa viikkoa jo meidän huomassa taisivat olla ihan ok ja sitten alkoi maha vähän löystyä. Ei se koskaa ihan vetelänä ollu mutta ei todellakaan mitään hyvää kiinteää ulostetta. Siksi päätimme että nyt vaihtuu ruoka. Huomasin että hiukan epäselvästi kerroin aikaisemmin ja siitä saikin sellaisen kuvan että kasvattajalta asti maha löysällä! Mutta näin ei tosiaan asia ollut vaan ihan hyvänä oli maha mutta jonkin ajan päästä alkoi ongelmat.. Oltiin kyllä ihan alusta asti kokeiltu kaikkea pennun ruuan sekään kun toivoin että koiran keho tottuisi vaihtelevaan ruokaan mutta selvästikin tämä on hiukan haastavampi tapaus. Masu on yhtä itsepäinen kuin koira itsekin! :D
        Ja meillä on myös sellainen rotu jonka ruokavalion kanssa piti olla aika tarkka silloin kun se oli kasvu iässä, ei saanut kasvaa liian nopeasti.. Pentu ruokaakaan ei syötetty kuin yksi pikku säkki ja sitten vaihdettiin aikuisen koiran ruokaan.

        Onhan näiden rotukoirien kanssa kaikenlaista mutta kun tykkään siitä että tiedän mitä saan! Ja sellainen elämäkin meillä on että ei tähän kyllä ihan mitä tahansa haukkua voi tuoda. Mutta olin kyllä ihan alusta asti varautunut siihen että ruokaa voi joutua metsästämään, siksi olinkin niin tyytyväinen kun heti tokalla yrittämällä löydettiin ruoka joka sopii! Tiedän muutaman samanrodun edustajan jotka joutuvat syöttämään juuri näitä hypoallergisia peruna-kalkkuna ruokia jotka maksavat 80€ 10kilon säkki! (no ehkä vähän kärjistetty mutta silti) Eikä todellakaan käy kateeksi!
        Jotenkin ymmärrän tuon allergia jutun jalostuksessa kun ajattelee sitä että jos rotu on hiukan harvinaisempi (kuten meillä vaikka meilläkin isä on ulkomailta) niin täytyy miettiä tarkkaan millaisilla vanhemmilla pennut teettää. Ei ole niin paljon varaa valita ja ennen kun nuo allergiat eivät olleet niin yleisiä ei ehkä käynyt mielessäkään tutkia osaa koirassa. Ja yleensäkin jalostuksessa on huomattavasti helpompaa saada "vika" koiraan kuin saada se pois koirasta.
        Tässä meidänkin rodussa on ihan yhtäkkiä ilmennyt arkuutta kun on suosittu koko ajan vain enemmän rauhallisempia ja helpommin käsiteltäviä koiria ja varsinkin ollaan suosittu sellaisia koiria jotka välttelevät pattitilanteita eivätkä provosoidu helposti. Hyvät tarkoitusperät mutta ehkä hiukan liian jyrkkä lähestymis kanta.. Siinä vaiheessa jos rotua kuvaillaan gladiaattorina ei tällainen täysin vastakkaisen käyttäytymismallin suosiminen koskaan tiedä hyvää..


        Paljolla lihalla tarkoitin sitä että eikös koiran ruuan pitäisi olla ainakin puolet lihaa? Niin ainakin muistelisin kuulleeni jostain.. Ja jos meidän koira syö tällä hetkellä 3-4dl nappulaa sekä lisäkkeet päälle niin kyllä siinä jo kokonainen kana minusta menee päivässä! :)

        J&V ei mitään erityisen kallista ole, vähän alle 30€ maksaa Lakkapäällä 15kilon säkki, en nyt tarkkaan muista kuinka kauan koira siitä syö..ehkä pari kuukautta..
        Meillä on myös tuo pakkas ongelma kun emme omista iso pakastinta johon voisi ostaa kerralla useamman kuukauden sapuskat.
        Me mennään näillä nyt ja jos ei mitään parempaa tule vastaan niin se on tähän tyydyttävä! :)


      • Nappulat on ykkösiä kirjoitti:

        Noh aloitetaan vaikka tästä ihan koiramme alku taipaleesta! Eli tiesimme kyllä etukäteen että rodulla on herkkämahaisuutta ja allergioita (ym. ihania juttuja) mutta tämä vatsan löysyys alkoi vasta kun pentu kasvoi, ehkä pari ekaa viikkoa jo meidän huomassa taisivat olla ihan ok ja sitten alkoi maha vähän löystyä. Ei se koskaa ihan vetelänä ollu mutta ei todellakaan mitään hyvää kiinteää ulostetta. Siksi päätimme että nyt vaihtuu ruoka. Huomasin että hiukan epäselvästi kerroin aikaisemmin ja siitä saikin sellaisen kuvan että kasvattajalta asti maha löysällä! Mutta näin ei tosiaan asia ollut vaan ihan hyvänä oli maha mutta jonkin ajan päästä alkoi ongelmat.. Oltiin kyllä ihan alusta asti kokeiltu kaikkea pennun ruuan sekään kun toivoin että koiran keho tottuisi vaihtelevaan ruokaan mutta selvästikin tämä on hiukan haastavampi tapaus. Masu on yhtä itsepäinen kuin koira itsekin! :D
        Ja meillä on myös sellainen rotu jonka ruokavalion kanssa piti olla aika tarkka silloin kun se oli kasvu iässä, ei saanut kasvaa liian nopeasti.. Pentu ruokaakaan ei syötetty kuin yksi pikku säkki ja sitten vaihdettiin aikuisen koiran ruokaan.

        Onhan näiden rotukoirien kanssa kaikenlaista mutta kun tykkään siitä että tiedän mitä saan! Ja sellainen elämäkin meillä on että ei tähän kyllä ihan mitä tahansa haukkua voi tuoda. Mutta olin kyllä ihan alusta asti varautunut siihen että ruokaa voi joutua metsästämään, siksi olinkin niin tyytyväinen kun heti tokalla yrittämällä löydettiin ruoka joka sopii! Tiedän muutaman samanrodun edustajan jotka joutuvat syöttämään juuri näitä hypoallergisia peruna-kalkkuna ruokia jotka maksavat 80€ 10kilon säkki! (no ehkä vähän kärjistetty mutta silti) Eikä todellakaan käy kateeksi!
        Jotenkin ymmärrän tuon allergia jutun jalostuksessa kun ajattelee sitä että jos rotu on hiukan harvinaisempi (kuten meillä vaikka meilläkin isä on ulkomailta) niin täytyy miettiä tarkkaan millaisilla vanhemmilla pennut teettää. Ei ole niin paljon varaa valita ja ennen kun nuo allergiat eivät olleet niin yleisiä ei ehkä käynyt mielessäkään tutkia osaa koirassa. Ja yleensäkin jalostuksessa on huomattavasti helpompaa saada "vika" koiraan kuin saada se pois koirasta.
        Tässä meidänkin rodussa on ihan yhtäkkiä ilmennyt arkuutta kun on suosittu koko ajan vain enemmän rauhallisempia ja helpommin käsiteltäviä koiria ja varsinkin ollaan suosittu sellaisia koiria jotka välttelevät pattitilanteita eivätkä provosoidu helposti. Hyvät tarkoitusperät mutta ehkä hiukan liian jyrkkä lähestymis kanta.. Siinä vaiheessa jos rotua kuvaillaan gladiaattorina ei tällainen täysin vastakkaisen käyttäytymismallin suosiminen koskaan tiedä hyvää..


        Paljolla lihalla tarkoitin sitä että eikös koiran ruuan pitäisi olla ainakin puolet lihaa? Niin ainakin muistelisin kuulleeni jostain.. Ja jos meidän koira syö tällä hetkellä 3-4dl nappulaa sekä lisäkkeet päälle niin kyllä siinä jo kokonainen kana minusta menee päivässä! :)

        J&V ei mitään erityisen kallista ole, vähän alle 30€ maksaa Lakkapäällä 15kilon säkki, en nyt tarkkaan muista kuinka kauan koira siitä syö..ehkä pari kuukautta..
        Meillä on myös tuo pakkas ongelma kun emme omista iso pakastinta johon voisi ostaa kerralla useamman kuukauden sapuskat.
        Me mennään näillä nyt ja jos ei mitään parempaa tule vastaan niin se on tähän tyydyttävä! :)

        Tuosta herkkävatsaisuudesta vielä...
        Kannattaa tarkistaa(ja toivoa rehellistä vastausta),millaiset ovat vanhemmat niiltä osin.Kuin myös onko lähisuvussa ongelmaa ja miten.Siis yleisesti,kun ollaan hankkimassa koiraa.
        Tuossa yhtä rotua vastaavaa seurannut kaverin kautta,ja ei voi kun sanoa,mihin malliin on rotu viety,kun ei ole tuosta puolesta välitetty.Itse en suosittelisi ottamaan mistään huonovatsaisista,enkä myöskään huonosti syövistä pentua.Sitä ongelmaa,kun on jonkin verran katsellut,mitä voi seurata :(
        Koiran ei kuulu olla mikään ihan herkkis,vanha tunkioeläin :D,joten en pidä siitä,että jalostuksella pilataan tuo puoli ja turhan usein kuitataan "että tämä nyt on rotuominaisuus"
        Mutta kun se rotuominaisuus on ihan puhtaasti jalostuksen tuotos.Eli mitä "tilataan",sitä "saa"...

        Allergia on sellainen,että ei edes pienen geenipoolin varjolla,pidä allergista(varsinkin jo selkeää)käyttää.Se on immuniteettiongelma,josta voi kehittyä pitemmän päälle myös muita juttuja,jos niihin ei kiinnitetä huomioita.Jos geenipooli on turhan pieni,niin silloin pitää miettiä sen laajentamista kyllä muilla tavoin viimekädessä,kuin sairaiden käyttämisellä.Siitä kun ei ole pitemmänpäälle mitään hyötyä edes.
        Kyllä yliherkkyydet on ennenvanhaankin tunnettu.Tosin oli paljon harvinaisempia.Mutta ei niiden tutkimiseen aina tarvinnut kuin maalaisjärkeä,johon kuului myös hyvillä kasviksilla se,että sairasta,oireilevaa,käytetä.

        "Ja yleensähän..." Juuri noin.Siksi ei pitäisi verta kaivaa nenästä...

        Tuosta luonne/käyttäytymispuolesta olisikin niin paljon sanottavaa,että vaatisi jo oman ketjun :D
        Mutta yhä edelleen,minkään varjolla,ei selkeästi oireilevia varsinkaan,sairaita pitäisi käyttää.Valitettavasti jotkut kasvattajat pesee vain omia kasvojaan,mitä ihmellisemmillä syillä...

        "Paljolla lihalla..." Ei ole tarvis.Se on sitten eri asia,mitä mielipiteitä kelläkin on ja millä perustein...Mutta mitään pakkoa ei ole,saati välttämätöntä.
        Missään nimessä en itse tuota suhdetta suosittele ainakaan kasvu-iässä,jos kyseessä on luustoltaan ongelmainen rotu.
        Aikuisena sitten eri juttu,mutta ei silloinkaan tarvetta ole,kuin harvemmin erityisjutuissa,kuten erittäin aktiiviset harrastuskoirat,jotka kuluttaa myös lisänä aineenvaihdunnaltaankin hyvin paljon.Ym.erityisjutut.
        Ja itse puhun siis kotiruuasta,joka siis jo ikivanha juttu,ei mikään uusi trendi :D

        No ei meilläkään niin suurta pakastinta ole,että mahtuisi usean kuukauden :D
        Kerran kuussa tankataan lihoilla pakkasta.
        Kotiruuassahan periaatteessa pärjää ihan lihojen pakastuksellakin.Kasvikset ym.ei ole pakko pakastaa millään muotoa.Ja luut on "satunnaisia".
        Barffaus on sitten oma lukunsa.

        Mutta ihan hyvä,että teillä vatsa nyt on hallinnassa koissulla :).Oli sitten millä.


    • jh7i6

      "Puolueetonta tutkimustietoa eläinten ravitsemuksesta on erittäin vaikea löytää, sillä useimpia tutkimuksia sponsoroivat eläinruokia valmistavat yhtiöt. Viime vuosina eläinruokateollisuus on kärsinyt toistuvasti ongelmista, kun tuotantolinjoille on päässyt pilaantunutta ruokaa tai myrkkyjä, lemmikit ovat sairastuneet ja ruokaeriä on jouduttu vetämään markkinoilta."

      Siinä edelleen sitä FAKTAA!

      Ja jos ne nappulat on kerta NIIN kaikkisen hyviä,niin miksi ihmiset jatkuvasti kirjoittelee joka paikkaan siitä,että heidän sessellään on sitä ja sitä vaivaa,että mitä nappuloita nyt lähtis kokeilemaan kun nämä aih,sitä ja sitä vaivaa ja ollaan kokeiltu sitä ja sitä ja mikään ei auta ja OHO! aloitettiin raakaruokinta niin jopas alkoi vaivat helpottamaan!

      Ja monet eläinlääkärit tosiaan saa provikkaa kun myyvät koiranomistajille niitä tiettyjä nappuloita,ja jos oikein alat utelemaan,niin harvemmin niiltä kunnon tietoa,eikä järkevää vastausta saa siihen miksi juuri sen tietty nappula on parempaa.

      Mikä peruste se "eläinlääkärini omaa 20v.kokemuksen"on? = silloin uskon kaiken mitä hän sanoo? Itse hoitoalan ihmisenä voin kertoa,että se 30v kokemuksella varustettu lääkäri ei välttämättä ole parempi vaihtoehto kuin se 5v hommia tehnyt ;)

    • Leonberg

      Kuivaruoan syöttäminen on toki helppoa kun laitat tynnyristä nappulat kuppiin..No ei se raakaruokintakaan sen vaikeampaa ole kun otat lihan edellisenä iltana jääkaappiin sulamaan;)kasvissoseita jos syöttää niin niiden teko tietenkin mutta,sitäkin saa valmiina pötkössä.Rustoluuthan otat tietenkin pakkasesta ja tarjoat koiralle syötäväksi.ei hirveen vaikeeta ole.;)Itse siirryin pelkkään raakaruokaan koska,koirani ei syönyt nappulaa hyvin.nyt ruoka maistuu hyvin eikä kauan mene kun kuppi on tyhjä.(kai se koirakin nyt haistaa ja maistaa mikä on hyvää ruokaa)Ja tota kypsentämistä en tajua..eihän susillakaan ole mikroa/hellaa metsässä!?Koira on petoeläin ja rakastaa raakaa ruokaa luonnostaan..Ja tuo ainainen murina niistä vitamiineista ja hivenaineista:D Niitäkin saa ihan ostettua ja annettua purkista jos epäilee koiran saavan jotain liian vähän..onhan niihin nappuloihin lisätty ne vitamiinit ja hivenaineet!Ja tosiaan itse en luota mitä kuivaruokapussi sisältää...on tuoteselosteet toki...mutta,raakaruokinnassa tiedät varmasti mitä koirasi suuhunsa pistää!Ei tarvitse pähkäillä mistäköhän johtuu jos allergioita tai muita oireita tulisi.Itse syötän koiralleni monipuolisesti nautaa,sikaa,hevosta,poroa,kalkkunaa,broileria ja lohta.Itse annan 35% lihaisia luita,50% lihaa ja loput 15%kasviksia suunnilleen.Kasvissoseet teen itse blenderillä.sitten öljyt ja Hiven rekkua purkista!viikoittain merilevää ja oluthiivaa ja kuureina vitamiineja välillä!Kananmunia raakana pari viikossa..niistä on meidän murren ruoka tehty tällä hetkellä.Nuo prosenttimääräthän vaihtelevat yksilöittäin mikä kellekkin sopii mutta,meidän ukolla menee maha liian kovalle jos enemmän tosta syö lihaisia luita.=)Mutta joo mielipiteitä on monia niinkuin ruokintatapojakin ja kai ihmiset tietää mikä omalle koiralle on paras ruoka:)

      • Leonberg

        Jäi tuosta äskeisestä viestistä nuo sisäelimet..ne kuuluu tuon lihan kanssa 50% Pieninä määrinä pari kolme kertaa viikossa:)


    • Jaa-a

      Luonnonmukainen ruokinta vs teolliset kuivaruuat? Kaiketi se luonnonmukaisuus on eläinlajille kuin eläinlajille paras mahdollinen.

      • kgkdsss

        siis no tässähän ei tuosta aiheesta keskustella vaan siitä miksi ihmiset valitsevat mieluummin kuivaruuan kuin raaka-ruokinnan. Jos et syötä koirallesi kuivaruokaa on aika turha osallistua.. On näitä kuivaruuan haukkumis-keskusteluja tuolla ihan tarpeeksi joten sinne vaan jonon jatkoksi!


    • 10

      märkäruuasta!
      olen syöttänyt koirilleni jo vuosia murre-mixejä, neuta, lihaa ym ym.
      aiemmin syötiin kuivaruokaa, ei juuri koskaan koiranmakkaroita tai purkkiruokaa.
      nyt olen parina kertana ostanut purkkiruokaa ihan vain mielijohteesta. koirani on ihan hulluna siihen kun purkin avaa. onhan ne tuotesisällöt... "vähintään 4% kanaa" :( mut ei kai satunnaisessa käytössä ja muun ruuan lisänä haittaa jos annan? ihmetyttää niissä vaan jotkut "EU:n hyväksymät hyytelöitymisaineet", mitä ne on? Ja sit niissä jopa 81% vettä, en oikein osaa annostella niitä koirille että tulis vastaava määrä kuin esim lihaa. ne tuoksuu niin hyvältä, ja kun koirat tykkää, niin miks ei vois antaa satunnaisesti..

    • 10 e kk

      En jaksanut lukea tämän ketjun kiistelyitä, mutta vastaan alkuperäiseen kysymykseen.

      Meillä suositaan kuivaruokaa ihan vaan sen helppouden ja säilyvyyden kannalta. Kun lähdetään sähköttömälle mökille pariksi kuukaudeksi, olisi aika hankalaa barffata ilman pakastinta. Silloin ihmistenkin perusruoka on esim. puuroa, makaronia, soijarouhetta ym. helposti säilyvää.

      Samaten kun käydään talvisin ulkomaanreissuilla ja jätetään koira sukulaiselle hoitoon, olisi minusta kohtuutonta vaatia hoitajaa valmistamaan barffia koiralle. Nappulat ovat nykypäivänä laadukkaita, joten en pode huonoa omaa tuntoa kun koirani ei barffaa. Hyvin ollaan terveydenkin puolesta pärjätty nappuloilla, koirani on perusterve. Tietysti jos jotain ruokintaperäistä ilmenisi, miettisin asiaa uudemman kerran.

    • eyht

      Keskustelu on kyllä nyt saanut jo aikamoisen kommentti määrän ja väittely kierteen, mutta pari sanaa nyt tältäkin suunnalta. Täällä syötetään nappulaa yksinkertaisesti siitä syystä, että ensimmäisen nuoren koiran kanssa elämisessä on niin paljon uutta opittavaa jo muutenkin, etten uskalla lähteä kokeilemaan vielä barffia, nappuloista kun on varmemmin saatavilla kaikki tarvittavat ravintoaineet.

      Nappuloissakin on jo vähällä kokemuksella huomattu huikeita eroja, joten mitä vaan nappulaa ei täälläkään koiralle syötetä. Ja herkkä vatsaiselle koiralle kun on useiden kokeilujen jälkeen löytynyt nappula, jolla koiran keho näyttää hyvältä, turkki on hyvässä kunnossa ja vihdoin se vatsakin normalisoitunut, en lähtisi mitään muuttamaan koiran voidessa hyvin. Luotan myös kasvattajan mielipiteeseen, barffista kiinnostunut hänkin, mutta syöttää myös edelleen nappulaa, koska todennut kyseisellä rodulla näin saavansa hyvä kuntoisia ja pitkäikäisiä koiria. Mikäli vatsa ongelmat palaavat, siirrymme täälläkin barffiin, on kuulemma monella auttanut. En sanoisi nappuloiden syötön olevan laiskuutta, sen verran paljon olen koirani ruokintaa pohtinut ja puljannut. Tällä vain pyrin kokemattomana koiran omistajana varmistamaan nuoren koiran normaalin kehityksen.

    • ..

      Itse EN luottaisi nappulavalmistajan puheisiin.Ne saavat rahaa myymällä tuotettaan,joten totta kai omaa tuotetta kehutaan maasta taivaisiin.
      Syötän kyllä itsekkin raa'an vierellä nappuloita.
      Lähes kaikki nappulat tai jotkin niiden ainesosat ovat eläimillä testattu(enkä tarkoita nyt sitä,että niitä syötetään eläimille...).

      Laadukas kuivaruoka on ihan ok juttu,mutta chappi ja pedigree...En syöttäisi niitä edes lihan ohella lukuisien väri-ja makulisäaineiden takia.

      • tulipa vain mieleen.

        "Ne saavat rahaa myymällä tuotettaan,joten totta kai omaa tuotetta kehutaan maasta taivaisiin."
        Tämä pätee ihan kaikkeen ruokaan mikä ostetaan, on se luomua, luontaistuotteita, vitaamineja, reilua kauppaa, lähitorilta, eläinlääkäriltä, lääkkeet..ihan mitä vain jonka voi kaupasta ostaa joten miksi juuri koiran nappuloiden valmistajat ovat niitä jotka valehtelevat eikä niiden sanaan voi luottaa?


    • ..

      Tietenkin oma on aina paras,en sitä sanonut etteikö muut tekisi sitä,
      VAAN ETTÄ eläinten tuotteiden kohdalla se on helpompaa ja mahdolliset säädösten rikkomiset on rangaistuksiltaan pienempiä kuin ihmisten ruuissa.

      • Tulipa vaan mieleen.

        Okei..Onko ihan kaikki eläinten ruokien valmistajat huijareita? Eläimille hiiristä hevosiin ja kaikille siltä väliltä pitää syöttää vain kotiruokaa eikä todellakaan mitään rehua eikä tehdas valmisteita, koska mihinkään eläinten ruoka yritykseen ei voi luottaa, koska ne ovat huijareita? Ihan sama kuka valmistaja ja mitä valmistaa mutta jos se on eläinten ruokaa niin siihen ei ole luottaminen?


    • barfiiiiiii

      Suosittelen tilaamaan koiran lisäravinteet suoraan netistä osoitteesta www.iherb.com

      -toimitus suoraan kotiovelle
      -hinnat HUOMATTAVASTI edullisemmat kuin Suomessa
      -pystyy maksamaan mm Visa electronilla
      -ensimmäisen tilauksen yhteydessä kun kysytään alennuskoodia niin syötä koodikenttään PEK241 niin saat 5 dollarin alennuksen!

      Löytyy PALJON TUNNETTUJA LAATU MERKKEJÄ vain PALJON HALVEMMALLA KUIN SUOMESTA!

    • maiskismaiskis

      En anna kuivaruokaa. Koirani on allerginen pahoin.

      Eikä ole elämässään saanut paljoakaan nappulaa. Se sisältää usein ns varastopölypunkkeja.

      Keitän puuron ohra tai maissi, Joskus vehnä. Tai Bataatti
      Liha on raaka sika, saksanhirvi tai poro. Joskus paistettu kana (aiheuttaa kutinaa jos enempi).
      Seitiä raakana. Kananmuna joskus. Juustoa ja piimää.

      Ei ole kuivaruoka parempi mitenkään.

      • nappulahommia

        Mistä tiedät jos et ole ikinä syöttänyt? ;)


    • meillä nappulat

      Meidän koirat syö nappuloita ja voi erittäin hyvin. Ajatelkaa, ne nappulat sisältää jopa VEHNÄÄ!!! Ja tämä on vieläpä ihan tietoinen valinta! Odottelen tässä nyt, että jos koirani vaikka sattuvat kuolemaan tuon vehnän takia? :( Kun barffihan on ainoa oikea koiran ruokintatapa...

      Meidän koirat elää todella hyvää koiranelämää vaikka syövätkin pääasiassa nappuloita. Tiesittekös sitä, että jos joku koira on allerginen vehnälle, niin se ei automaattisesti tarkoita sitä, että KAIKKI koirat olisivat sille allergisia ja se olisi pahasta kaikille koirille. Koiratkin on yksilöitä. Miten mun koirat voisivat olla näin hyvässä kunnossa jos niiden ruokinta olisi täysin poskellaan?? Kaikkihan lähtee suolistosta. Ja aina voi valita nappulaksi jotain muuta kuin Pedigreetä, yllättäen se otettiin taas esimerkiksi, jotta voitaisi mustamaalata sen avulla kaikki nappulat. :D

      JOTKUT koirarodut ovat herkkiä vehnälle mutta monesti koira allergisoituu (jos niin käy) sille tuttuun valkuaisaineeseen eli LIHAAN! Toki niitäkin kannattaa valita raakaruokkijoidenkin sen mukaan, että mitä koira sietää mutta sama valinnan vapaus se on meillä kuivaruuan syöttäjilläkin! Onneksi on nykyään nappuloita joka lähtöön, löytyy jokaiselle joku. :)

      Ja säilöntäaineista on turha alkaa mäkättämään tai syynätkää sitten myös omat ruokanne yhtä sairaalloisen tarkasti, ettei vahingossakaan elimistönne saa mitään sellaista myrkkyä! Harmiksenne voin sanoa, että niitä on lähes jokaisessa ihmisenkin ruuassa, myös esim. PURKASSA, joten viskatkaa ne ihmeessä suustanne mäkeen ennen kuin menette täydellisinä koiran omistajina ostelemaan niitä lihojanne. ;D

      Ei tästä elämästä kannata tehdä mitään joko tai -juttua, asioita voi myös yhdistellä ja löytää sen kultaisen keskitien. Koirapiirit on yleensä todella aggressiivisia omistajien osalta ja vertaillaan koko ajan itseä toisiin. Relatkaa vähän!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      967
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      724
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe