Onko islam kreationistinen ja siten tieteellisen evoluutioteorian kiistävä uskonto?
Olen nähnyt tästä kahdenlaista tietoa, joten nyt totuus kehiin ja mielellään muslimien kertomana.
Kreationistinen islam?
2
<50
Vastaukset
Islam on jossain määrin koevolutiivinen eikä muslimilla ei ole tarvetta erottaa uskontoa ja tiedettä, koska Koraanissa mainitaan sekä luominen että evoluutio ja Jumalan 99 nimen joukossa on al-Khaliq (Luoja) ja al-Bari (Kehittäjä).
Koraanissa Jumala selittää luoneensa koko maailmankaikkeuden ja että kaikki elämä on lähtöisin vedestä. Hän loi ihmiset maasta (ei apinoista) eikä islamissa ihmisiä yritetä väkisin linkittää eläimiin. Toisin kuin ihmisillä, eläimillä ei ole sielua ja eläimet alistuvat täydellisesti Jumalalle.
Jumala loi ensimmäiset ihmiset Taivaassa, mutta he söivät kielletystä puusta ja heidät karkotettiin maan päälle elämään koettelemusten kanssa kuolemaansa saakka. Ennen kuin Jumala loi ihmisen, Hän sanoi enkeleille asettavansa maan päälle sijaisensa, johon enkelit reagoivat kysymällä: "Vaikka he aiheuttavat turmelusta ja vuodattavat verta, kun me ylistämme ja pyhitämme Sinua?" (2:30)
Maa on siis ollut olemassa ennen ihmisiä muine olioineen. Islam on siis sillä kannalla, että ihminen ei ole kehittynyt apinasta evoluution kautta vaikka ihminen onkin ulkomuodoltaan jokseenkin muuttunut sitten Aadamin ja Eevan, mutta islam ei kuitenkaan kiellä evoluutiota kokonaisuudessaan. Evoluutioteoria on kuitenkin vain teoria ja siinä on aukkoja tieteellisyydestä huolimatta.
Joskus sanotaan, että muslimeilla on Jumala täyttämässä tieteen jättämiä selittämättömiä aukkoja, ja ehkä osaltaan onkin niin, mutta jotta tämän voisi ymmärtää paremmin ei voida pidättäytyä vain tieteellisessä ajattelussa ja osoittaa sitä kautta paheksuntaa, koska kyseessä on kuitenkin uskonto. Aukkojen selitykset ovat loogisia, jos ja kun ymmärtää islamia kokonaisuutena, mutta kuten sanottua, ymmärtäminen vaatii kuitenkin uskoa siinä mielessä, että kykenee avaamaan "silmänsä" ja hahmottamaan maailman todellisuutta. Olisi ymmärrettävä monia henkisiä asioita nähdäkseen yhteydet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1706824
- 594582
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s353853- 673135
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161925Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗271656- 171640
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹401553- 341419
- 1431197