Jos jumala on olemassa niin hän on paha. Hän on kaikkitietävä ja kaikkivoipa. Hän siis tietoiseti antoi ihmisille vapaan tahdon ja tiesi mitä siitä seuraa. Mikä on tämän julman kokeen, jonka koe-eläimiä me ihmisetkin olemme, perimmäinen tarkoitus. Herran tiet ovat tuntemattomat, ei oikein minulle kelpaa selitykseksi.
Mitä tämä ihmisten julma kilvoittelu taivasosuudesta oikein palvelee? Miksi meitä ei luotu suoraan paratiisiin?
Onko jumala paha?
15
65
Vastaukset
- kamala Jumala
Eihän kukaan empattinen ihminen uskokaan moiseen ukkoon, tai ainakaan pidä häntä mitenkään esimerkillisenä.
Joku kirjoitti toisessa kejussa siitä, että Jumala ja Saa-tana ovat varmaankin sama heppu. Siltä kovasti vaikuttaa. No ei Jumalaa nyt kovin hyvänäkään voi pitää. Tosin eihän tuo nyt kummempi vissiin ole, kun 2. Samuel 7:7 mukaan kuljeksii teltan kanssa pitkin Israelia. Sillehän voisi maistattaa omia lääkkeitään! Ja Jumala ei todellakaan ollut monestikaan käsityksessä, mitä tulikaan tehtyä.
Mutta nuo jutut vaikuttavat niin tuulesta temmatulta, ettei minulla ainakaan käy ajatus mistään taivaallisesta jumalasta. Ja itse rauhaa ja rakkautta rakastavana kauhistelen Raamatun väkivaltaa. Ehkä se on haluttu vain kirjoittaa mahdollisimman kauheiksi kertomuksiksi. Mutta Raamattu kerää vain väkivaltaa ihannoivia, kuten tältäkin palstalta on käynyt ilmi. Mutta onneksi tuo Jumala on ja pysyy nykyään piilossa!- Kristinusko
Jumala loi ihmisen, koska halusi luoda itselleen uutta. Jumala ei ole miellistynyt taivaanenkeleihin, jotka suoraan tietävät Jumalan tahdon ja noudattavat sitä.
Jumala on miellistynyt ihmiseen, joka on pelkkä vajavainen ihminen, enkeleiden rinnalla pelkkä mitättömyys. Mitätön ja heikko Ihminen, joka päättää uskoa vapaasta tahdosta Raamatun Jumalaan ja Raamattuun.
Tämän takia Jumala on ihmiseen miellistynyt, että vajainen ihminen valitsee vapaasta tahdosta uskomisen Raamatun Jumalaan.- Mirka...
Sinut on aivopesty uskomaan olemattomaan jumalaan.
Jos jumala olisi totta niin se olisi mielipuoli hullu. Onneksi se on vain satua ja höpötystä.
> Miksi meitä ei luotu suoraan paratiisiin
Meidäthän nimenomaan luotiin suoraan paratiisiin.- ilkeää
Mutta sitten Jumala otti nokkiinsa ja aloitti tämän kokeilun meidän kustannuksellamme. Kiitti vaan!
- uskotko oike
Jumala siis teki leijonalle raateluhampaat ja käärmeelle myrkyn sen jälkeen kun ihminen lankesi syntiin? Miksi Jumala eläimet laittoi kärsimään ja toisiaan raatelemaan ihmisen synnin takia? Mitä osaa ja arpaa leijojallakin on ihmisen tekoihin? häh?
Olen itsekkin miettinyt tuon vapaan tahdon "oikeutusta" ja suurta arvoa Jumalan silmissä. Se on ainakin varmaa että jos ihmisellä ei olisi vapaata tahtoa nurinan, narinan ja kapinan määrä olisi suuri.
Vaikea on tilalle kuvitella vaihtoehtoa. Ilman vapaata tahtoa olisimme sidottuja jonkin muun päätöksiin ja aatoksiin.
Toisaalta meidäthän luotiin alussa suoraan paratiisiin, se pilattiin. Onneksi lopussa, juuri sen vapaan tahdon myötä, on mahdollisuus päästä takaisin samankaltaiseen paikkaan.- aivan sairasta
Huh, että olen onnellinen siitä, etten joudu koskaan tuolla tavalla asioita vääntelemään ja kääntelemään, jotta saisin itselleni rauhallisen mielen. Aivan hullujen puuhaa minun mielestäni!
juhani1965
18.5.2012 19:23
>>>Se on ainakin varmaa että jos ihmisellä ei olisi vapaata tahtoa nurinan, narinan ja kapinan määrä olisi suuri. Vaikea on tilalle kuvitella vaihtoehtoa. Ilman vapaata tahtoa olisimme sidottuja jonkin muun päätöksiin ja aatoksiin.aivan sairasta kirjoitti:
Huh, että olen onnellinen siitä, etten joudu koskaan tuolla tavalla asioita vääntelemään ja kääntelemään, jotta saisin itselleni rauhallisen mielen. Aivan hullujen puuhaa minun mielestäni!
En koe että vääntelen ja kääntelen asioita. Paremminkin on antoisaa pohtia ja tuumailla, välillä kokea että löydän ja tajuan asioita, ne ne vasta onki upeita hetkiä :)
ikiateisti kirjoitti:
juhani1965
18.5.2012 19:23
>>>Se on ainakin varmaa että jos ihmisellä ei olisi vapaata tahtoa nurinan, narinan ja kapinan määrä olisi suuri. Vaikea on tilalle kuvitella vaihtoehtoa. Ilman vapaata tahtoa olisimme sidottuja jonkin muun päätöksiin ja aatoksiin.Ihan hyvä kirjoitus. En itsekkään ajattele vapaan tahdon käsitettä kaiken kattavaksi. Järetöntä kai se olisikin ajatella niin. Sillä kyllähän elinolot, kulttuuri,kasvatus,geenit ynm. vaikuttavat ihmisiin, niin että niitä et välttämättä voi valita. Ei meistä kaikista ole Albert Einsteineiksi, vaikka kuinka haluaisi. Tai ei me kaikki kipaista 100 metriä kuten Usain Bolt.
Mutta on myös sellaista jäljelle jäävää josta voimme itse päättää. Joka päivä teemme omia, vapaita päätöksiä ja valintoja erinäisten asioiden suhteen.
Kyllähän näiden kahden seikan välille jää jännite, en kiellä :)- Nasse.
juhani1965 kirjoitti:
En koe että vääntelen ja kääntelen asioita. Paremminkin on antoisaa pohtia ja tuumailla, välillä kokea että löydän ja tajuan asioita, ne ne vasta onki upeita hetkiä :)
Kun ja jos juhani joku päivä miettii näitä asioita hiukan pidemmälle niin hän huomaa väistämättömän tosiseikan; taivaassa ei ole vapaata tahtoa.
(Toki kysymys on retorinen mutta silti normivajakille aivan liian haastava)
"Hän on kaikkitietävä ja kaikkivoipa. Hän siis tietoiseti antoi ihmisille vapaan tahdon ja tiesi mitä siitä seuraa."
Olen eri mieltä tästä, ennen kaikkea siitä, miten aloittaja siirtää vastuun Jumalalle.
Ihmisille on annettu mahdollisuus tehdä sekä pahaa että hyvää. Ihminen kykenee kumpaankin, uskoi hän tai ei. Ihmiset ovat myös moraalisia olentoja, he siis kykenevät arvioimaan tekojen ja asioiden hyvyyttä ja pahuutta. Kun ihmisillä on sekä mahdollisuus päättää teoistaan, että myös valmiudet arvioida tekojensa hyvyyttä, silloin kyllä vastuu teoista on myös tekijällä itsellään.
On hyvä muistaa, että tuo toimii molempiin suuntiin. Ihmiset tekevät paljon pahaa, kyllä, mutta niin he tekevät myös paljon hyvää. Kehtaan jopa väittää, että maailmassa tehdään enemmän hyvää kuin pahaa. Jos olisi toisinpäin, niin en tiedä miten ihmiskunta olisi selviytynyt tänne asti tuhoamatta itseään (yritys on tosin ollut kova).
Vilppu H.
pappi- Nasse.
Vilppu H
Selkeästi et ole miettinyt näitä jtuuja yhtään.
Kun Julmalasi on sekä kaikkivaltia että hyvä, on hänen tekemänsä kansanmurhat ja kidutukset ok, kuten myös tuleva ihmisten iänkaikkinen grillaaminen helvetissä.
Paitsi jos uskot tiohon zombieen :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20v on otettu kiinni
Tulipalo oli sytytetty joten murhasiko ex omat lapsensa ja heidän Äidin. Tuskin sitä kukaan ohikulkijakaan sytytti.34412797Suomessa on ollut suurtyöttömyyttä ennenkin, ja lääkäriin pääsee nykyäänkin
Täällähän oli jonkun sekopään(vas.) juttu, että ennen ei ollut työttömyyttä ja lääkäriin pääsi. Siihen alkoi tietysti ko613824- 853264
S-kaupoissa on nykyään ihanaa käydä
Kun niissä ei enää käy satuolentoihin uskovat hihhuIit eivätkä persut. Asiakaskunta on huomattavasti siistiytynyt muutam773249Kysymys: Kuinka moneen maahan neuvosto-venäjä on hyökännyt
viimeisten 90-vuoden aikana? Ja lähinnä on siis kyse neuvosto-venäjän naapurimaista - kuten Suomesta. Lista on huomatta533132IL - Auerin lapsia oli houkuteltu rahalla Annelin puolelle?
16:12 Outoja väitteitä Sijaisäidin mukaan Auerin lapsia koetettiin houkutella nettipalstoilla muuttamaan kertomuksiaan1353068- 1033018
Riikka runnoo! Uutta velkaa tänä vuonna 17 mrd. euroa
Tirsk. Nyt kyllä hihityttää kuin pientä eläintä. Riikka takoo maailmanennätyksiä tasaiseen tahtiin. " [Riikka] joutuu102848Savonlinan perhesurma, epäilty mies romani, äiti kantaväestöä
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011676508.html Savonlinnan seudun romaniyhdistyksestä kerrottiin lauantaina IS:lle, e1592704Näin tyhmä vasemmistolainen on: "S-kaupoissa on nykyään ihanaa käydä
kun siellä ei ole hihhuleita eikä persuja." Vain tyhmä eli heikkoälyinen vasemmistolainen voi tehdä noin lapsellisia ju432638