Koira yrittää alistaa minut

eli: koira on vuoden ikäinen sekarotuinen, enimmäkseen saksanpaimenta. tyttö ja ihan fiksu.

ongelma on siinä, että koira on nyt tavallaan tyrkännyt minut pois johtajan paikalta. kaikkia muita perheenjäseniä tottelee ihan hyvin, varsinkin isäntää joka on sille jonkinlainen jumala. mutta kun minä vaikkapa kävelen pihalla koiran ohi, se hyökkää heti esim. jalkaan kiinni ja hyppii päälle repien kädestä. ei ole tosissaan, aina häntä heiluu ja ilmeisesti sille jonkinlainen hauska leikki, mutta mua ei enää kyllä naurata ku olen tällanen 15 vuotias tytöntyllerö.
lenkilläkin vetää, mut sitä oon sanu kitkettyä jonkinverran vähemmäksi.
mitä tälle pitäs tehdä? välillä hyppää päälle ja nylkyttää jalkaa!

ja kyllä, tiiän että on munkin vika kun en näköjään oo tehny rajoja tarpeeksi selväksi mutta nyt kaipaisin ratkasua tähän probleemaan.

oon yrittäny ignoorata, kieltää toki, poistua tilanteesta jne. ei auta. mitä teen? muuten on aivan ihana ja fiksu tyttö, niin kiltti kuin olla voi (:

19

4188

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dog+dog

Isäsi pitäisi auttaa sinua, ja komentaa koiraa, ettei se saa hyökkiä päällesi. Ja muun perheen, jos kerran koira heitä kunnioittaa. Olet ihan oikeassa siinä, että se alistaa sinua.

• canis.familiaris

Samaa mieltä, että isällä jäänyt jotain koira hommassa kesken..Voi oireilla ihan myös turhautumistaan tai tarvetta tehdä jotain.

"..., mutta mua ei enää kyllä naurata ku olen tällanen ..."...Koiraa ehkä huvittaa, koska se tuntuu tekevän sellaista, mitä teki pentuaikana ollessaan pieni. Ihmiset ei aina tiedosta sitä, että koira toteuttaa useinb sitä leikkiä mitä sen kanssa on pienempänä tehty....ei se ymmärrä kasvanutta kokoaan, mutta ihminen sen kyllä huomaa ja kokee sen sitten ongelmaksi (näin yleisesti.)

Isän kautta tuo tilanne on lähdettävä purkamaan, ja rakentamaan yhdessä uudestaan. Liene aika nuori koira 7kk-12kk?

• Jalalla koreasti

"Koiraa ehkä huvittaa, koska se tuntuu tekevän sellaista, mitä teki pentuaikana ollessaan pieni. Ihmiset ei aina tiedosta sitä, että koira toteuttaa useinb sitä leikkiä mitä sen kanssa on pienempänä tehty....ei se ymmärrä kasvanutta kokoaan, mutta ihminen sen kyllä huomaa ja kokee sen sitten ongelmaksi (näin yleisesti.)"

Eikös tämä päde tuohonkin pistepirkkoon, ja hänen toppahousu-rukkaset käteen-kädet ylös-munasuojukset jalkaan-väistä-hyppy-väistä-hyppy-kiljaisu-perkele!-kiljaisu-perkele! -leikkiin pentunsa kanssa? Saa vissiin tuota uutta muodikasta toppahousu ja rukkaset -tanssiaan jatkaa ja jatkaa koiransa kanssa, minkä on nyt aloittanut..?

• hauvuhmur

Meillä koira yritti kukkoilla noin vuoden ikäisenä osalle perheenjäsenistä, eniten "arimmalle". Ohjasin heitä osoittamaan, että heidän paikka on koiran yläpuolella varmasti, mutta lempeästi. Noin kuukauden ajan minun piti usein mennä vähän tueksi tai jopa puuttua tilanteeseen, koska koira oli sinnikäs ja luovutti vasta minun tultua paikalle. Nyt (1v2kk) koira alkaa tasaantua omalle paikalleen ja minun ylintä auktoriteetttia tarvitaan harvemmin.

Pyydä isältäsi apua, että hän auttaa sinua auktoriteetin saannissa, ensin tuettuna, vähän ajan kuluttua vähän etäämmältä seuraten ja ehkä ohjeita antaen, ja lopulta sinä saat itse koiran hallintaan.

• hauvuhmur

Unohtui mainita, että sinä voisit sen aikaa ruokkia koiran, kun auktoriteettiasia on saatu kuntoon.

• ja iskä sanoi että kuulemma: 'pitäisi vaikka lämäistä jos päälle rupeaa käymään' jooo, myönnän, kokeiltu on kun oikeesti otti niin jalasta kiinni että _sattui_ mutta eipä se tietenkää auta. oon myös kokeillu maassa pitämistä mutta ei, ei vaan tehoa. Ja vaikuttaa siltä ettei kiinnosta isäntää mua auttaa, ku olen itse soppani keittänyt. Mun koirahan tämä periaatteessa on. Muta nyt aluksi ainakin pidennän lenkkejä ja ostan sellaisen stressilelun. sitten kohta aloitetaan agility ja pitää kai jotenkin keksiä että miten tuo uhittelu loppuisi /:

• _suffeli_

En suosittele aloittamaan agilitya ja etenkään tokoa ennen kuin suhde on kunnossa. Poista viikoksi koiralta kaikki huomio ja vaikka murahda se pois läheltäsi. Äläkä anna sille huomiota varsinkaan silloin, kun koira itse sitä hakee. Viikon päästä alkaa luultavasti kuulemaan kieltosi.

• pr_

Tulen tänne taas vastarannan kiiskenä sanomaan, että ei tässä mistään johtajuudesta ole kyse. Koira ei ole koskaan vain oppinut, että sinun kohdallasi ei ole okei käyttäytyä noin, ja todennäköisesti purkaa myös turhautumistaan minne pystyy. Käytös on sille myös erittäin palkitsevaa: riehuminen on hauskaa, ja siihen verrattuna kielto tai huomiottajättö on ihan pientä.
      Syitä käytöksen kohdistumiseen juuri sinuun on useampia: todennäköisesti olet sille helpoin kohde (vähiten negatiivisia seurauksia) ja ehkäpä olet myös pentuaikana leikkinyt sen kanssa erityisen paljon.

Pelkkä huomiotta jättäminen ja kieltäminen toimii tietyissä tilanteissa, mutta nuoren ja energisen koiran ollessa kyseessä se johtaa lähinnä korkeaan turhautumiseen ja saattaa seurauksena myös pahentaa käytöstä.
      Siispä ehdottomasti ohelle hyvästä käytöksestä palkitseminen: oli kyseessä sitten leikki, huomio tai vaikka nameja, heti kun koira käyttäytyy taas rauhallisesti niin sille täytyy kertoa että tämä käytös on ihmisen haluamaa ja myöskin sille kannattavaa. Muuten oppimisprosessi pitkittyy tarpeettomasti, tai jää tapahtumatta kokonaan.
      Tietysti pitää olla tarkkana, että koiraa palkkaa juuri siitä hyvästä käytöksestä eikä riehumisesta. Sinänsä jonkun vaihtoehtoisen hyväksyttävän "huomionhakutavan" (vaikka tietyn lelun kantaminen) voisi olla myös tehokasta (uusi käytösmalli vanhan tilalle), mutta käytännössä vaatii vähän enemmän paneutumista.

Heräsi tosin kysymys, että oletko oikeasti järjestelmällisesti jättänyt koiran huonon käytöksen huomioimatta? Toki se on harvinaisen vaikeaa kun iso koira repii kättä, mutta useimmissa tapauksissa huomiotta jättäminen (ei edes niitä kieltoja) on erittäin selvä ja tehokas viesti koiralle. Tosin jos kyseessä on pitkäaikainen, opittu tapa joka johtuu turhautumisesta, niin voi olla että sekään ei auta.

Nylkyttäminen ilmeisesti tapahtuu kun olet istumassa jossain? Sillä sekunnilla kun koira aloittaa, niin kielto (vaikka ihan vaan rauhallinen mutta lyhyt "EI") ja saman tien ylös seisomaan edes katsomatta koiraan. Voit joko poistua huoneesta jolloin tosin oikeasta käytöksestä palkkaaminen vaikeutuu, tai sitten pysyä siinä seisaallaan hetkeen (olettaen että koira lopettaa). Kun taas istut ja koira käyttäytyy mallikkaasti, niin sitten kehuja ja vaikka rapsutuksia palkaksi.
      Taas siis sama periaate: huonosta käytöksestä tehdään koiralle täysin kannattamatonta, ja tilalle opetetaan uusi tapa käyttäytyä, josta puolestaan tehdään kannattavaa.

Ja en ehkä korostanut vielä sen itse syyn ratkaisemista tarpeeksi. Kuten suunnittelitkin, niin lisää tekemistä koiralle: sekä tilaisuuksia purkaa energiaa, että tilanteita, missä opettelette rauhallista yhteistyötä ja sitä että koira kuuntelee sinua. Jos koira suunnilleen joka kerta ohi kulkiessa käy päälle riehuen, niin kyllä se oireilulta kuulostaa.

Lisättäköön vielä, että tällaisten ongelmien ratkaisu läppäisyillä, maahan painamisella tai huomioimattomuuskausilla on erittäin huono idea: rangaistus ja pitkäaikainen huomioimattomuus kasvattavat entisestään koiran turhautumista, joka todennäköisesti on jo nyt iso osa ongelmaa. Joko käytös vain pahenee, tai jos vaikka se läppäisy riittääkin sammuttamaan nämä tietyt ongelmakäytökset, niin syy jää todennäköisesti huomiotta. Ja pahimmassa tapauksessa tämä turhautuminen sitten purkautuu vähän ajan päästä vielä pahempina ongelmina.

• ujostuttaa kysyä

En nyt trollaa, mutta kun en ole varma, niin merkitseekö tuo tässä ketjussa mainittu koiran "nylkyttäminen" yhdynnän jäljittelyä tms. sukupuolista temppuilua?

• Humperdink

Kyllä, se merkitsee "köyrimistä" eli yhdynnän jäljittelyä kuten sanot. Koirathan tekee tätä toisilleen ja toisinaan ihmisillekin. Kyse on alistamisesta, eikä yhdynnästä, sillä naaraatkin tekevät tätä, kuten esim. aloittajan koira, joka on tyttö. Miksi muuten pitää ujostella luonnollista asiaa? Koirien kanssa nyt saa tottua kaikenlaiseen kikkelin ja pepun nuolemiseen ymv, joten tuollaisen tyhmän siveyden ja ujouden voi heittää romukoppaan... Toisinaan tuo tosin voi johtua jostain vaivastakin tai sairaudesta, kuten tuolla koirien terveys -palstalla on puhetta eräästä koira -parasta, joka ei ilmeisesti hoitoon pääse hullun omistajan vuoksi. :(

• Anonyymi
        Humperdink kirjoitti:

Kyllä, se merkitsee "köyrimistä" eli yhdynnän jäljittelyä kuten sanot. Koirathan tekee tätä toisilleen ja toisinaan ihmisillekin. Kyse on alistamisesta, eikä yhdynnästä, sillä naaraatkin tekevät tätä, kuten esim. aloittajan koira, joka on tyttö. Miksi muuten pitää ujostella luonnollista asiaa? Koirien kanssa nyt saa tottua kaikenlaiseen kikkelin ja pepun nuolemiseen ymv, joten tuollaisen tyhmän siveyden ja ujouden voi heittää romukoppaan... Toisinaan tuo tosin voi johtua jostain vaivastakin tai sairaudesta, kuten tuolla koirien terveys -palstalla on puhetta eräästä koira -parasta, joka ei ilmeisesti hoitoon pääse hullun omistajan vuoksi. :(

On myöskin stressin syytä. Saako koiraa tarpeeksi liikuntaa koulutetaanki koiraa oikein. Väkivaltainen käytös ihmiseltä pahentaa tilannetta. Koiraa ei saa lyödä koiran kunnioitusta ei lyömällä saa. Itse toimin näin koira alkoi pentuna nylkyttaa jalkaa vasten. Otin kevyesti niskasta kiinni (samalla tavalla emo tekee) ei niin että sattuu matalalla äänellä ei tai lopeta. Tämä tehdään vasta kun koiran liikunta ja virikkeet on kunnossa. Useamman toiston jälkeen lopetti heti kun ei tehnyt palkitsin koiran namilla heti. Koiran opettaminen vaatii kärsivällisyyttä johdonmukaisuutta rauhallisuutta. Koira ei opi asioita hetkessä ne on opetettava pikkuhiljaa. Sitten se tärkein esim hyppimisen ihmiset hyppyyttavat pentua pienenä. On aivan selvää että koira hyppii aikuisenakin. Se ei ole mukavaa kun 35-40 kg koira hyppii. Pentuna ei hyppyyteta ei leikitä paljain käsin pennun kanssa vaan lelun kanssa. Koira oppii puremaan käsiä. 100% huonoista tavoista on ihmisen aiheuttamia. En ole ikinä tavannut hullua koiranpentua. On vain eri luonteisia koiria ja jokainen vaatii omanlaisensa koulutuksen. Useita koiria kouluttanut palkitsemalla kehumalla. Näin tulee tasapainoinen koira. Koiria pitää rakastaa ei pidä ottaa koiraa jos näin ei ole

• Dog+dog

Ihan sama, onko koiran huono käytös alistamista vai ajattelemattomuutta, niin kunnon reaktio vaan, jolla kerrotaan koiralle, ettei moista suvaita. Mokoman öykkäröinnin pystyy lopettamaan kerralla, jos haluaa. Eikä siinä koiran herkkä sielu saa minkäänmoista vammaa, asiastahan siinä konahdetaan. Ja varmasti koira ymmärtää.

Muu perhe näköjään asian hallitsee, mutta varsinainen omistaja, nuori tyttö on yrittänyt ehkä lähteä tällä nami-lässyn-linjalla kouluttamaan ja tässä tulos. Päätyy koiran puruleluksi.

Koira ymmärtää oikein hyvin, jos siltä kielletään päälle hyppiminen ja pureminen, älkää nyt koiraa tyhmänä pitäkö! Sitähän ne tekee toisilleenkin tasan niin pitkään kuin toinen sen suvaitsee. Ja silloin palaute annetaan muuten hampailla, rähähdyksen kera.

Pidän vähän vastuuttomana jaella täällä noita tehottomia neuvoja, kun tilanne on jo melko paha. Iso koira puree. Mitä hiivatin oppimisprosessia siinä tarvitaan, että ketään ihmistä ei purra? Tuon ikäinen koira?

Edelleen peräänkuuluttaisin vanhempien vastuuta asiassa. Teineillä on usein suuret kuvitelmat omasta osaamisestaan, ja soppa syntyy helposti. Mutta vanhempana joutuu siinä vaan avuksi olemaan ja jälkiä paikkailemaan. Vai etkö itse suvaitse, että isäsi puuttuu asiaan?

Läppäisy, varsinkin arasti ja varovasti tehtynä vain yllyttää koiraa pahempaan riehuntaan. Jos koiraa joutuu ojentamaan, auktoriteettia pitää olla. Siksi suositan isääsi.

Kurinpalautus ei tietenkään poista tarvetta lisätä koiralle aktiviteetteja, jotta se ei turhautuneena häiriköi.

• pr_

Dog dog:
        "Hiivatin oppimisprosessi" = koira oppii jotain. Tässä tapauksessa olemaan käyttytymättä (ihmisen näkökulmasta) ääliömäisesti. Ei pitäisi olla rakettitiedettä.
        Se, mikä minusta on vastuutonta, on toisten neuvojen vääristely ja perusteeton parjaaminen vain siksi, ettei itse ole vaivautunut opiskelemaan eläinten oppimista tai koirien käyttäytymistä edes perusteiden verran.

Kävin jo viestissäni läpi yhden syyn miksi rangaistuksen kautta asian ratkaiseminen on huono idea (kasvava turhautuneisuus -> isompi ongelma/ongelmia). Edelleenkin, vaikka tämä tietty käytös sammuisi, niin jos syytä ei poisteta niin se tulee vain suuntautumaan uudelleen. Tästä olemme ilmeisesti samaa mieltä.

Tämän lisäksi asian ratkaisemisessa pelkällä voimalla otetaan se riski, että koira kyllä oppii käyttäytymään perheensä parissa, mutta käytösmalli jaa silti jäljelle. Tämä on mahdollisesti näkyvissä nyt jo siinä, että käytös kohdistuu vain yhteen perheenjäseneen. Minä en ainakaan olisi valmis ottamaan sitä riskiä, että seuraava "puolustuskyvytön" kohde jonka koira yhtäkkiä bongaa riehumiselleen, on vaikka pikkulapsi.

Kolmanneksi, toimiakseen rankaisun täytyy tasoltaan ylittää koiran kannalta käytöksen palkitseva puoli. Jos koira on ihan onnessaan riehumassa ja käytetään pelkkää rangaistusta, niin tämän palautteen on pakko olla melkoisen voimakas. Ja vielä voimakkaampi, mikäli aiotaan saada ongelma "kerralla poikki".

Lisättäköön myös, että koiran (vaikkakin asiattomista) leikkiinkutsuista tai leikistä rankaiseminen on kaikkiaan huono idea ihan jo mitä tulee koiran ja ihmisen väliseen suhteeseen ja luottamukseen. Iik, nyt ollaan taas jo lässyn-lässyn-nami-kukkahattujutuissa! Tai sitten ei. Puhun meinaan ihan arkielämään vaikuttavista asioista, kuten kommunikaatiosta ja luottamuksesta.
        Kommunikaatiosta siksi, että verbaaliselle (kuin muullekin) rankaisulle alkaa helposti tämäntyyppinen koira kehittämään toleranssia ja lopputulos ei ole kenenkään kannalta hyvä.

Koiran tässä iässä ei pitäisi olla pelkästään purematta ihmistä, vaan osata ylipäätään hiljalleen kuunnella ihan kaunista pyyntöä lopettaa mikä tahansa ei-toivottu käytös. Mutta sitä toki koira ei itsekseen opi, vaan se pitää sille opettaa.
        Koska toisin kuin kaikki tämä lupomorfistinen johtajuuspuppu tuppaa opettamaan, on koira sosiaalisesti fiksu eläin jolla on luonnostaan erittäin hyvät valmiudet ihan edistyneeseen kommunikointiin ihmisen kanssa. Sitä ei kannata heittää hukkaan.

• Dog+dog
        pr_ kirjoitti:

Dog dog:
        "Hiivatin oppimisprosessi" = koira oppii jotain. Tässä tapauksessa olemaan käyttytymättä (ihmisen näkökulmasta) ääliömäisesti. Ei pitäisi olla rakettitiedettä.
        Se, mikä minusta on vastuutonta, on toisten neuvojen vääristely ja perusteeton parjaaminen vain siksi, ettei itse ole vaivautunut opiskelemaan eläinten oppimista tai koirien käyttäytymistä edes perusteiden verran.

Kävin jo viestissäni läpi yhden syyn miksi rangaistuksen kautta asian ratkaiseminen on huono idea (kasvava turhautuneisuus -> isompi ongelma/ongelmia). Edelleenkin, vaikka tämä tietty käytös sammuisi, niin jos syytä ei poisteta niin se tulee vain suuntautumaan uudelleen. Tästä olemme ilmeisesti samaa mieltä.

Tämän lisäksi asian ratkaisemisessa pelkällä voimalla otetaan se riski, että koira kyllä oppii käyttäytymään perheensä parissa, mutta käytösmalli jaa silti jäljelle. Tämä on mahdollisesti näkyvissä nyt jo siinä, että käytös kohdistuu vain yhteen perheenjäseneen. Minä en ainakaan olisi valmis ottamaan sitä riskiä, että seuraava "puolustuskyvytön" kohde jonka koira yhtäkkiä bongaa riehumiselleen, on vaikka pikkulapsi.

Kolmanneksi, toimiakseen rankaisun täytyy tasoltaan ylittää koiran kannalta käytöksen palkitseva puoli. Jos koira on ihan onnessaan riehumassa ja käytetään pelkkää rangaistusta, niin tämän palautteen on pakko olla melkoisen voimakas. Ja vielä voimakkaampi, mikäli aiotaan saada ongelma "kerralla poikki".

Lisättäköön myös, että koiran (vaikkakin asiattomista) leikkiinkutsuista tai leikistä rankaiseminen on kaikkiaan huono idea ihan jo mitä tulee koiran ja ihmisen väliseen suhteeseen ja luottamukseen. Iik, nyt ollaan taas jo lässyn-lässyn-nami-kukkahattujutuissa! Tai sitten ei. Puhun meinaan ihan arkielämään vaikuttavista asioista, kuten kommunikaatiosta ja luottamuksesta.
        Kommunikaatiosta siksi, että verbaaliselle (kuin muullekin) rankaisulle alkaa helposti tämäntyyppinen koira kehittämään toleranssia ja lopputulos ei ole kenenkään kannalta hyvä.

Koiran tässä iässä ei pitäisi olla pelkästään purematta ihmistä, vaan osata ylipäätään hiljalleen kuunnella ihan kaunista pyyntöä lopettaa mikä tahansa ei-toivottu käytös. Mutta sitä toki koira ei itsekseen opi, vaan se pitää sille opettaa.
        Koska toisin kuin kaikki tämä lupomorfistinen johtajuuspuppu tuppaa opettamaan, on koira sosiaalisesti fiksu eläin jolla on luonnostaan erittäin hyvät valmiudet ihan edistyneeseen kommunikointiin ihmisen kanssa. Sitä ei kannata heittää hukkaan.

"Se mikä minusta on vastuutonta, on toisten neuvojen vääristely ja parjaaminen vain siksi, ettei itse ole vaivautunut opiskelemaan eläinten oppimista tai koirien käyttäytymistä edes perusteiden verran"

Miten vääristelin ja kenen neuvoja? Miksi kuvittelet, etten olisi opiskellut? Siitäkö, että olen eri mieltä asioista kuin sinä?

Nykyisin on vallalla tämä tutkimus-uskovaisuus. Tehdään tieteellinen tutkimus keinotekoisessa ympäristössä ja sitten yleistetään saadut tulokset laajemminkin. Tutkimus oikein, tulkinta silkkaa populismia. Olen yleensä lukenut kaikki linkitetyt tutkimukset, joilla halutaan perustella omaa kantaa, ja todennut tämän ilmiön.

"Koira on sosiaalisesti fiksu eläin jolla on luonnostaan erittäin hyvät valmiudet ihan edistyneeseen kommunikointiin ihmisen kanssa"
        Tästä olen samaa mieltä. Laumanjohtaja kommunikoi koiransa kanssa suoraan, ei namipalojen välityksellä. Niin hyvät kuin huonot asiat ilmaistaan selkeästi. Pelkkä palkitseminen on valheellista kommunikaatiota, vain toinen puoli asioista.

Selkeä, kansantajuinen ja oppimispsykologisesti kestävä toimintatapa on yksinkertainen: toivotuista toiminnoista positiivinen palaute, ei-toivotuista selvä negatiivinen palaute.

Jos ei haluta antaa negatiivista palautetta, käytöksen oppiminen hidastuu ja tulos on epävarma. Tämän sanon yli kolmenkymmenen vuoden kokemuksella. En myöskään ole havainnut, että lyhyt negatiivinen palaute millään tavalla rikkoisi luottamusta tai estäisi kommunikointia.

"Kukkahattuilijoiden" perusväittämä on, että johtajuus perustuisi vain koiran rankaisemiseen. Väärin. Kai sellaisiakin kouluttajia on, mutta tuskin saavat hyvää tulosta. Positiivisen palautteen varassa tapahtuu kaikki oppiminen ja kehitys. Negatiivinen palaute on vain pikainen palautus oikealle polulle. Ettei lähdetä oppimaan vääriä käytösmalleja.

Muuten, ihmisen lapsen ja koiranpennun kasvattamiseen toimivat täysin samat periaatteet. Ilmaisu vaan eroaa.

• pr_
        Dog+dog kirjoitti:

"Se mikä minusta on vastuutonta, on toisten neuvojen vääristely ja parjaaminen vain siksi, ettei itse ole vaivautunut opiskelemaan eläinten oppimista tai koirien käyttäytymistä edes perusteiden verran"

Miten vääristelin ja kenen neuvoja? Miksi kuvittelet, etten olisi opiskellut? Siitäkö, että olen eri mieltä asioista kuin sinä?

Nykyisin on vallalla tämä tutkimus-uskovaisuus. Tehdään tieteellinen tutkimus keinotekoisessa ympäristössä ja sitten yleistetään saadut tulokset laajemminkin. Tutkimus oikein, tulkinta silkkaa populismia. Olen yleensä lukenut kaikki linkitetyt tutkimukset, joilla halutaan perustella omaa kantaa, ja todennut tämän ilmiön.

"Koira on sosiaalisesti fiksu eläin jolla on luonnostaan erittäin hyvät valmiudet ihan edistyneeseen kommunikointiin ihmisen kanssa"
        Tästä olen samaa mieltä. Laumanjohtaja kommunikoi koiransa kanssa suoraan, ei namipalojen välityksellä. Niin hyvät kuin huonot asiat ilmaistaan selkeästi. Pelkkä palkitseminen on valheellista kommunikaatiota, vain toinen puoli asioista.

Selkeä, kansantajuinen ja oppimispsykologisesti kestävä toimintatapa on yksinkertainen: toivotuista toiminnoista positiivinen palaute, ei-toivotuista selvä negatiivinen palaute.

Jos ei haluta antaa negatiivista palautetta, käytöksen oppiminen hidastuu ja tulos on epävarma. Tämän sanon yli kolmenkymmenen vuoden kokemuksella. En myöskään ole havainnut, että lyhyt negatiivinen palaute millään tavalla rikkoisi luottamusta tai estäisi kommunikointia.

"Kukkahattuilijoiden" perusväittämä on, että johtajuus perustuisi vain koiran rankaisemiseen. Väärin. Kai sellaisiakin kouluttajia on, mutta tuskin saavat hyvää tulosta. Positiivisen palautteen varassa tapahtuu kaikki oppiminen ja kehitys. Negatiivinen palaute on vain pikainen palautus oikealle polulle. Ettei lähdetä oppimaan vääriä käytösmalleja.

Muuten, ihmisen lapsen ja koiranpennun kasvattamiseen toimivat täysin samat periaatteet. Ilmaisu vaan eroaa.

"nami-lässyn-linjalla" "noita tehottomia neuvoja" "hiivatin oppimisprosessia" "koiran herkkä sielu saa minkäänmoista vammaa"
        Ymmärtänet yskän. Minua ei sinänsä minkäänmoiset retoriset keinot haittaa, mutta kun niillä aletaan hyväntahtoisen kysyjän silmissä viedä (edelleenkin suuremmin perustelematta) ihan asiallisten neuvojen uskottavuutta, niin se alkaa olla kyseenalaista. Tunnustan toki itse syyllistyneeni toisessa kommentissani vastaavaan kommentointiin, mutta näin puolustukseni sanon, että vasta siinä vaiheessa kun tälle linjalle oli jo lähdetty. Epäilemättä ei viisasta, mutta silti ehkä tarpeellista.

"Miksi kuvittelet, etten olisi opiskellut? Siitäkö, että olen eri mieltä asioista kuin sinä?"
        Siksi, ettet viestissäsi nähdäkseni esittänyt mitään perusteluja väitteille jotka nykytiedon valossa ovat vanhentuneita ja pitkälti hatusta vedettyjä. Pääosin viitaten ajatukseen jäykähköön sosiaaliseen hierarkiaan pohjautuvasta laumanjohtaja-seuraaja-suhteesta ihmisen ja koiran välillä, johon koko lähestymistapasi ongelmaan tuntui perustuvan.

"Nykyisin on vallalla tämä tutkimus-uskovaisuus."
        Tutkimusten rajoitukset tiedostetaan kyllä, labraympäristöhän lähinnä vaikuttaa tutkimuksiin oppimisteoriasta. Oikeastaanhan tilanteissa, joissa tutkitaan vaikka pelkkää oppimisen nopeutta, parhaat tulokset saataneen käyttäen runsasta positiiivista vahvistusta yhdistettynä niin vahvaan positiiviseen rankaisuun, kuin eläin vain kestää menemättä lukkoon. Käytännössä se ei kuitenkaan mene niin, koska tosielämässä muitakin tekijöitä pitää ottaa huomioon. Kuten ne rangaistuksen sivuvaikutukset.
        Tutkimukset koiraeläinten sosiaalisesta rakenteesta on puolestaan tehty nimenomaan vapaiden susien, "villi"koirien ja kotikoirien luonnollisessa ympäristössä. Yhteenkään en ole vielä törmännyt, joka tukisi ajatusta ihmisen laumanjohtajuudesta perinteisessä mielessä. Eivätkä selvästikään alan tutkijatkaan, kun asiasta näkyy vallitsevan käyttäytymistieteilijöiden keskuudessa yksiselitteinen konsensus.

"Laumanjohtaja kommunikoi koiransa kanssa suoraan, ei namipalojen välityksellä."
        Ei ne namipalat koiran kanssa palkitessa kommunikoi, vaan ihminen. Itse suosin kyllä muita palkitsemisen muotoja kuin ruokaa, mutta tilanteissa, joissa koiran pitää sekä pysyä rauhallisena että muodostaa positiivisia assosiaatioita klassisen ehdollistamisen kautta, on ruoka varsin kätevä apuväline.
        Mitä tulee palautteen binäärisyyteen, niin totta kai sitä tarvitaan. Mutta siinä vaiheessa kun puhutaan ihmiselle, joka on jo fyysisiäkin keinoja kokeillut siitä, miten pitää antaa kunnon kurinpalautus auktoriteetilla, niin mulla alkaa hälytyskellot soida.
        Rangaistus oppimisteorian kannalta voi olla yhtä hyvin toimia linjalla P-/R- kuin P (punishment/reinforcement, negatiivinen ja positiivinen). Pelkän selvän äänenkäytön pitäisi riittää. Tulipa vastaan Dr. Ian Dunbarin ihan fiksu video aiheesta: http://www.youtube.com/watch?v=KqburMFcPoU

Tähän liittyen tosin toistaisin vielä, on myös huono idea lähteä suoraan rankaisemaan käytöstä, josta ei aikaisemmin ole opetettu koiralle laisinkaan, että se on ei-toivottua.

"Kukkahattuilijoiden" = ilmeisesti käyttäytymistieteilijöiden perusväittämä on, että mitään perinteisen koirankoulutuksen käsittämää johtajuutta ei ole olemassakaan. Erityisesti normaalissa ja terveessä ihmis-koiravuorovaikutuksessa.

Ystävällisesti myös ehdottaisin, että jos jatketaan vielä keskustelua pääosin alkuperäisen aiheen vierestä, niin siirrytään muualle tätä ketjua sotkemasta. Anteeksi popcorni_:lle tilaavievistä viesteistä.

• en minä tuota koiraa pelkää, eikä se todellakaan tosissaan ole 'puremisen' kanssa. Ja ei, sillon ku oli nuorempi niin ei ikinä leikitty mitään jahtaa-pure-jee-jee leikkejä, koska tiesin että ne ei yhtäkkiä sitte lopu ku koira kasvaa.

Ei nylkytä kun istun, hyppää vasten ja tarttuu tassuilla kiinni ja alkaa nylkyttää ihan seistessä.

Ja kyllä huomasi että oli rauhallisempi eilen kun käytiin paljon tavallista pidempi lenkki ja käytiin uimassa. normilenkki on n. 2.5 km- 3 km ja eilen käytiin joku hieman alle 5 km uiminen/kahlaus. ryhdynkin nyt lomalla käyttään vieläkin pidempiä lenkkejä.

Kyllähän tää minun vika on, selvästi oon antanu jotain vääriä signaaleja ja tuppaa mullaki näitä räjähdyksiä olemaan ku oon angstinen teini, mutta pyrin kuitenkin siihen johdonmukasuuteen. On kyllä iso koira mutta en minä omaa koiraani pelkää, jotakin on kyllä mennyt _pahasti_ pieleen jos omaa koiraansa varoo ja pelkää. Tuo käytös on vaan niin turhauttavaa ja rasittavaa.

Kiitos vastauksista ja saa tulla lisää.

• Ja en tiiä liittyskö asiaan se, että minä sen kanssa periaatteessa kaiken teen. Lenkitän, harjaan turkin, leikkaan kynnet, päästän pihalle/sisälle jne. jos olen kotona niin annan ruuatkin.

• Dog+dog

Koira elää perheessä laumassa. Se ei tiedä olevansa sinun koirasi. Se luokittelee ilmeisti isän laumanjohtajaksi, koska kerta "palvoo". Muut on kavereita, sinäkin. Olet varmasti hyvä kaveri, koska olet paljon sen kanssa. Sen riehunta on normaalia koirien leikkejä, leikkeihin kuuluu myös toisen alistaminen. Leikkien myötä hahmottuu koiran oma paikka laumassa.

Koiralle pitäisi valistaa, että sillä ei ole tasa-arvoa ihmisten kanssa, vaan sen tulisi olla kaikille ihmisille alisteinen. Kieltää tuollaiset haastavat leikit. Tämä valistustyö kuuluu laumanjohtajalle. Rajojen asettamista se on.

Minä en sinua syyttelisi, vaan pistäisin laumanjohtajan hoitamaan hommansa.

• Anonyymi

Jos ei osaa koiraa opettaa oikein olisiko syytä mennä koira kouluttajan pakeille saa hyviä neuvoja koiran oikeanlaiseen kohteluun. Väkivalta on pilannut niin monen koiran kuinka moni koira on lopetettu. Tämä on lopputulos kun ihminen ei osaa kouluttaa kun vain hakkaamalla. Koirat eivät synny hulluina vaan ihmisen kohtelu tekee niistä hulluja

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      224
      1958
    2. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1758
    3. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      55
      1227
    4. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      80
      1065
    5. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      998
    6. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      15
      940
    7. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      46
      855
    8. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      89
      854
    9. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      70
      802
    10. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      784
    Aihe