Olen umpikujassa. Elämä miehen kanssa on ollut ongelmallista jo vuosia, takana erilaisia kriisejä, luottamuspulaa.. lähinnä minun puoleltani. Nyt on tunne, että en vaan jaksa enää näin. Alkaa tuntua, että ainoa ulospääsy tilanteesta on ero, en voi jatkaa enää itseni kiusaamista.. kaikki kuluttaa energiaa, mistään ei tule uutta tilalle.
Mies on ollut vuosia saamaton, ei osaa kantaa vastuuta asioista.. nyt tilanne on karannut käsistä siinä määrin, että ollaan taloudellisessa ahdingossa, kun hän ei ole kovin kiinnostunut työnteostakaan (yrittäjä).. rahaa ei siis tule. Olen käynyt keskustelemassa asiasta ammattiauttajallakin, mutta yhdessä olemme todenneet, että pelkästään minun keinoni muuttaa asioita ovat vähissä.
Miehen kanssa kommunikaatio ei pelaa, hän ei kuulemma osaa puhua. Vastaukset ovat laatua "en mä tiedä" ja "ei kai mitään". Ja hyvin herkästi saan kuulla missä kohtaa itselläni on puutteita. Hän siis kokee itsensä altavastaajaksi ja hyökkää takaisin, vaikka yritän pitää asiallisen ja ystävällisen linjan. Takaisin en nykyään enää lähde sanomaan, jään sitten hiljaa. Itse olen saanut tarpeekseni lapsellisesta riitelystä, koska nyt on jo tosi kyseessä.
Mies on mahdollisesti masentunut ja oireilee näin. Mutta hän ei ole halukas eikä valmis sitä vaihtoehtoa ajattelemaan eikä niinollen hankkimaan apua. Olen aika kädetön. Tuntuu tosi kurjalta ajatus erosta, ollaan oltu yli 20v yhdessä ja useampi lapsikin on. Puitteet olisi hyvään elämään (molemmilla työt jne), kunhan ei nyt talo menisi taloudellisen tilanteen vuoksi. Kohta se luultavasti meneekin, jos mies ei ala ottaa tilanteesta vastuuta. Kuitenkin myös rakastan tuota miestä, mutta sekin alkaa kohta olla kysymysmerkillä. Tällaista en vaan jaksa, minun pitää miettiä itseänikin ja lapsia. Alkaa kyllä houkuttaa elämä ilman tätä parisuhdestressiä ja mahdollisesti myös toisenlaisen miehen saaminen kuvioihin. Olisi joskus kiva voida hyvin ja tehdä jotain kivaa.
Onko tässä siis piste iin päällä ja papeit vetämään? Vai vieläkö yritetään? Ja montako kertaa? Missä tulee raja vastaan? Neuvoja kaipaisin.. Itse olen täysin lamaantunut tämän tilanteen ja näiden pohdintojen keskellä.
Mistä tietää erotako vai yrittää vielä kerran?
7
337
Vastaukset
- Cloetta...
Mitä se yrittäminen teillä tarkoittaa? Tilanteen sietämistä ja toivomist, että muutos tulisi vai sinun jankutustasi samasta asiasta vai miehen välinpitämättömyyttä vai? Yrittäminen ei riitä vaan pitää oikeasti tehdä jotain jos haluaa muutosta.
Ensin kuitenkin olisi hyvä tunnistaa se, mikä on ongelma. Jos koet, että mies ja hänen käyttäytymisensä on ongelma, miehen pitäisi muuttua. Jos mies taas ei koe ongelmaksi itseään, hän ei muutu. Eli ongelma, jos sitä on, on hänen mielestään muualla, tiedätkö sinä missä?
Joskus pitää voida hyvin ja tehdä jotakin kivaa vaikka ongelmia olisikin. Ja niitähän piisaa pitkässä liitossa mutta kantavana voimana on juuri tuo yhdessä on mukavampaa -ajattelu ja myös pitkä yhteinen kokemushistoria ja yhteiset lapset ja paljon muuta, mitä yhteisten vuosien aikana ollaan koettu.
Oma neuvoni on, että ala satsaamaan hyvinvointiisi muuta kautta kuin miehesi kautta. Ehkä nyt on sinulla muutoksen paikka ja jos lapset ovat jo isoja, sinulla on aikaa tehdä sinusta mukavalta tuntuvia asioita, jollaisia ei pienten lasten äitinä ole tullut ajatelleeksi. - toimimaton rakkaus
Hmm.. lapsia on, myös alle kouluikäisiä vielä. Ja tilanne alkaa olla kestämätön, pelkästään jo taloudellisesti eli jotain on nyt tehtävä. Oma kysymykseni kuuluu lähinnä hyyppäänkö pois kyydistä ottaen eron ja yrittäen pelastaa edes itseni maksuhäiriömerkinnältä? Vai yrittääkö tehdä vielä jotain, jolla voisi ehkä selvitä? Ja mitä se siinä tapauksessa olisi?
Ihan viisaita sinäänsä kirjoitit, mutta tässä tilanteessa se ei toimi. Olen parhaillaan niin ylistressaantunut tästä kaikesta, että en voi ajatella muuta kuin ulospääsyä, tavalla tai toisella. Muutoksia olisi tehtävä, mutta en todella tiedä miten. Siksi mietinkin, kannattaako enää edes yrittää vai oliko tämä nyt tässä.
Miehenkään mielestä kaikki ei ole ok, mutta jos kysyn mitä teemme, on vastaus "en mä tiedä". Hän ei ota kantaa, ei osaa tehdä mitään. Silti hän sanoo, että rakastaa ja haluaa elää perheen kanssa tässä talossa ja toivoo, että selvitään. Mutta tekoihin hänestä ei tunnu olevan. Ongelmia hän ei suostu jotenkin näkemään tai myöntämään, en tiedä. Itselleen apua hän ei halua eikä halua tilanteellensa tehdä mitään. Hän näkee kasvavat laskupinot kyllä, mutta ei tee mitään niiden eteen.. en tiedä, ihan kuin hän vain odottaisi niiden häviävän.
Minä sitten stressaan ja menetän yöuneni miettien miten selvitään eteenpäin ja onko nyt todella tehtävä se ratkaisu, että ottaa ero. Silloin poistuisi ainakin jossain määrin tämä taloudellinen huoli ja lisäksi myös tämän suhteen ahdistavuus..
Olen pitkään ollut "jankuttamatta" samoista asioista... mutta hitto vie, pakko niitä on puheeksi alkaa ottaa, kun ollaan korvia myöten kusessa... vai eikö? Itse välttelen "jankuttamista", koska en tykkää siitä itsekään. Peräänkuulutan asiallista keskustelua, josta seuraisi jotain, mutta se tuntuu olevan tässä suhteessa utopiaa...- saman kokenut
Näyttää pahasti siltä että vain sinä voit tehdä asialle jotain. Miten oma työsi, pärjäätkö palkallasi hyvin jos jätät miehesi. Entä nykyisellään, pystytkö laittamaan perheelle niin tiukan linjan että pääsette laskupinon herraksi, jos sanot miehelle että se on nyt tämä, tai sitten otat lapset ja lähdet.
Kokemuksesta tiedän että tuon kaltaista miestä ei asioista saa puhumaan asiallisesti ja jos joskus se ihme tapahtuisi että hänet saa puhumaan ja asioista sopimaan, muistaa hän sovitun vain parin viikon ajan ja sitten palaa entiseen
- 13
-> ap
Ilmeisesti päsmäröit niin että miehesi kokee tilansa ahtaaksi.
On kuin nurkkaan ajettu eläin joka yrittää puolustautua. - toimimaton rakkaus
13: Miten minä päsmäröin, jos/kun olen pitkään alistunut tilanteeseen? Onko päsmäröinti sitä, että tarttuu härkää sarvista, kun on pakko? Tai onko päsmäröinti sitä, että vaatii edes jonkinasteista tarttumista yhteisiin asioihin? Jos en päsmäröi, niin pitääkö vastuu kaikesta kantaa yksin? Mielestäni se ei silloin ole parisuhde alkuunkaan.
Saman kokenut: kuulostaa niin tutulta tuo loppu mitä kirjoitit: "tuon kaltaista miestä ei asioista saa puhumaan asiallisesti ja jos joskus se ihme tapahtuisi että hänet saa puhumaan ja asioista sopimaan, muistaa hän sovitun vain parin viikon ajan ja sitten palaa entiseen" Näin meillä ollut pitkään, varmaankin niin kauan kuin voin muistaa ylipäätään. Sopimuksista lipsuminen on syönyt luottamusta aina.. ja todella, jokainen kerta on palattu entiseen uomaan. Onko siis mahdotonta ajatella, että se ikinä voisi muuttuakaan?
Meillä on joskus ollut myös onnellista ja kaikin puolin hyvää aikaa.. käytännössä aina tuohon asti, kun viitisen vuotta sitten alkoi mennä huonommin. Sitä ennen siis ns. hyvää aikaa oli jo reilut 15v... tämän pohjalta mietin vieläkin, että voisiko sitä jotenkin saada takaisin... Jos miehen saisi tarttumaan omaan hoitoonsa ja jaksamiseensa ja sitä kautta oma jaksamisenikin paranisi. Vai onko tässä kohtaa jo epärealistista ajatella. että tuon työn voisi jaksaa tehdä?
Menojen karsimisella minimiin emme pääse todellakaan laskupinon herraksi enää. Se voisi nippanappa riittää, jotta ns. omat laskut saisi maksettua, mutta miehen firmalla on isoja, tuhansien eurojen, laskuja auki.. niitä ei todellakaan makseta pois ellei mies ala tehdä hurjasti enemmän töitä, vaatisi myös ylitöiden tekemistä. Siihen hän ei tunnu olevan millään muotoa halukas, vaan kääntää senkin asian niin, että miksi minä itse en ole hakenut parempipalkkaista paikkaa...
En tosiaan tiedä mitä tehdä. Kaipa tässä taas pitää ottaa asia vakavasti miehen kanssa puheeksi (onko se sitä päsmäröintiä?), mutta miten, siihen ottaisin vinkkejä vastaan? Miten siis ottaisin asian puheeksi parhaiten niin, että se voisi johtaa asialliseen ja rakentavaan keskusteluun?- 4
Kun asia on jo tuossa pisteessä niin "rakentava" keskustelu johtaa vain kasvavaan umpikujaan.
Näin miehenä voin sanoa että kun ollaan tilanteessa missä nainen alkaa pomottamaan ja mies tietää että omat voimat ei enää riitä niin tilanne on vaarallinen.
Vastaavia tapauksia saa lukea iltasanomista yms.
- ?
Eli jos mies ei kanna vastuuta eikä saa mitään aikaiseksi, niin nainenkaan ei saa saada, edes yrittää? Mies kun heittää pyyhkeen kehään, niin naisen on vain alistuttava kiltisti tilanteeseen? Onpa logiikka. Mielestäsi tällaisesta tilanteesta ei siis ole edes teoriassa ulospääsyä? Kaikki tavat jatkaa eteenpäin voivat johtaa perhemurhaan?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial151730Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras1401712Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva3041352Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221098Mies profiloin sinut
Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.2101086- 132984
- 285965
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt3935- 10915
- 77897