Esim. kuuntelisi englantia joka päivä levyltä, vaikkei ymmrtäsikään? Vai onko huono menetelmä?
Voikohan kieliä oppia sinnikkäästi paljon kuuntelemalla?
34
3726
Vastaukset
- kaksikärpästäsamalla
Ota telkusta teksti pois niin on kuule hyvää opetusta englanniksi ihan ilmeitä myöten.
- -*
Naurettavaa.
Jos ei tiedä omalla kielellään, mitä sanotaan, on kuultu siansaksaa. - enkkua lisää
Tietenkin voi!
Yksi helppo tapa on lukea kuvitettuja ja äänitettyjä lastenkirjoja/ lasten piirrettyjä elokuvia. Teksti on yksinkertaista ja sanat lyhyitä. Ne ovat helpot kääntää suomeksi sanakirjan avulla.- sic.
Eihän aloituksessa puhuttu sanakirjasta.
Jos siinä ei ole minkäänlaista suomennosta, niin ei siinä opi muutaku sanat ulkoa josta ei tiedä mitä ne tarkoittaa.
- Ei katsoja
Kauniita ja rohkeita käyttää monet opettajat työssään.
On kuulemma helppo tapa opetella englantia ja siinähän on tekstikin.
Ainakin vähän antaa osviittaa kieleen. - bessie*
Ei siitä mitään haittaakaan luulisi olevan. Ehkä oppii ainakin oikeaa ääntämistä?
Jos vähän osaa jo ennestään, niin voihan siinä muutakin oppia.
Luulisin, että televisio-ohjelmien tekstittäminen on yksi aika merkittävä syy siihen, että Suomessa niin monet osaavat englantia ainakin jonkin verran. - .- -.
Ihan yhtä iisiä, kuin opetella morsettamaan ilman tietoa, mikä mikin merkki on.
Eli mahdotonta. - hisssu&
Eli siis vain niin oppii että katsoo kirjasta tai muusta että
tämä sana tarkoittaa tätä ja toi tuota.
Ruotsia haluaisin oppia, keskellä Suomea asun. Trallalilei ja ding dinge dong, riti rati rallaa ja lallaalei...
Tuoltahan tuo Ruotsikieli kuulosti kun sinne poikasena muutin.
Suomenkieli oli siitä kaukana, jos olisin silloin tuntenut termin: Laulava vallankumous, olisin ymmärtänyt sen hyvin.
Mutta, mutta, ei kestänyt kauaakaan kun pääsin siitä jyvälle, ihan ilman sanakirjaa.
Porukan "laulaessa" mongersin sekaan "Ugriruotsia" ja kukaan ei hämmästynyt, ilmeisesti vastasin heille siihen suuntaan mistä he lauloivat.
Ihminen on erittäin hyvä assosioimaan ääntä ja elettä.
Jos joku huudahtaa mii! (me eng.) tai Jaa! ( jag ruots.)
Reagoimalla ruumiinkielellään kaikkien kansojen tunnistamalla tavalla.
Niin kyllä se ihmisen tajuntaan uppoaa yhdistelmänä että hän tarkoittaa äännähdyksellään itseään.
Ja sama äänne pulpahtaa sitten esiin, kun ummikko haluaa painottaa itseään tarkoittamalla: Minä.
H.- ?-
Aloittajahan puhuu pelkästä audiosta, ei visiosta.
?- kirjoitti:
Aloittajahan puhuu pelkästä audiosta, ei visiosta.
"?-"
En halunut jankata vieläkin monimutkaisemmista asioista, kuten äänenpainosta ja painotuksesta.
Tarkempaa tietoa saat asiasta sokeilta äänikirjojen kuuntelijoilta.
Hekin tietävät mitä väri on.
Mutta on hauskaa, että olet imenyt itseesi piikittelevän "palstan hengen"
H.- ?-
hunksz kirjoitti:
"?-"
En halunut jankata vieläkin monimutkaisemmista asioista, kuten äänenpainosta ja painotuksesta.
H.Itse en tuntenut itsessäni piikkiä, halusin vain tarkennusta.
Anteeksi, en tee sitä toiste. - piikkip*r*e
hunksz kirjoitti:
"?-"
H.Taidat hunksi piikitellä eniten.
piikkip*r*e kirjoitti:
Taidat hunksi piikitellä eniten.
"piikkip*r*e"
Vaan en aiheetomasti koskaan, ja aiheet valitsen itse.
Moni vakavamielinenkin saa minut nauramaan ja piruilemaan, joskus ilman omaa syytäänkään, van en voi auttaa.
H.- en voi auttaa
hunksz kirjoitti:
"piikkip*r*e"
Vaan en aiheetomasti koskaan, ja aiheet valitsen itse.
Moni vakavamielinenkin saa minut nauramaan ja piruilemaan, joskus ilman omaa syytäänkään, van en voi auttaa.
H.Naurat ja piruilet kanssaeläjillesi, ilman syytä, epänormaalia. Nautit siitä nauraen.
Ei se nyt aivan huono ole, mutta paljon parempi olisi että kuuntelet oikeita ihmisiä jotka sitten yrittävät selittää (sillä kielellä mitä haluat oppia) jos et tunnu tajuavan mistä puhutaan...
hunksz kirjoitti:
"yo-huuhkaja"
No mutta! Sinähän luit kirjoitukseni!
H.Älä vastaa minulle jos sinulla ei ole mitään asiaa.
yohuuhkaja kirjoitti:
Älä vastaa minulle jos sinulla ei ole mitään asiaa.
"yo-huuhkaja"
tietenkään en.
Ainakaan jos sinä otat minusta oppia.
H.
- helppoa ja iisiä
Kuuntele kielikurssilevyä, sillon opit :)
http://www.finnlectura.fi/kuuntele-ja-opi.html - Kaupunkilainen
En usko, että pelkästään, pitäisi olla jotain aavistusta siitä, mitä sanat tarkoittavat. Matkimallahan lapsi äidinkielensäkin oppii, mutta siinäkin on koko ajan konteksti, kaikki muu viestintä ja tilanne, jossa jotain sanotaan.
Vieraaseen kieliympäristöön joutunut ummikko aikuinen on samanlaisessa tilanteessa, mutta hänellekin sanojen merkitykset avautuvat tilanteiden kautta ja sen avulla, mitä muuta tehdään tai tapahtuu. Tervehdykset, anteeksipyynnöt ja kiitokset oppii jo viikon turistimatkalla, tv-uutisten ymmärtämiseen tarvitaan koko lailla enemmän.
Opiskelin innoissani englantia itsekseni pari vuotta ennen kuin sitä ruvettiin lukemaan koulussa, ja ääntämistä opettelin pääasiassa tv-sarjoista. Myöhemmissä opinnoissani moni syntyperäinen opettaja on kiitellyt ääntämistäni, joten ehkä siihen on aavistus brittiaksentista tarttunut.
Ihailen kauniisti äännettyä englantia, sellaista, jota esimerkiksi luontodokumenttien tekijä David Attenborough puhuu. Se on puhdasta, mutta aitoa."Kaupunkilainen"
"Ihminen on erittäin hyvä assosioimaan ääntä ja elettä.
Jos joku huudahtaa mii! (me eng.) tai Jaa! ( jag ruots.)
Reagoimalla ruumiinkielellään kaikkien kansojen tunnistamalla tavalla."
Olisit päässyt helpommalla viittaamalla vain minun kirjoitukseeni.
Monisanainen kopiointisi on turhaa.
H.- dsgdfasdfasdfadsfasd
vanha ketju, mutta vastaanpa silti.
http://www.mtv.fi/koti/arki/artikkeli.shtml/2014/02/1856961/nain-opiskelet-uuden-kielen-ilman-kielioppia
eli tosiaan samalla tavalla voi oppia kuin lapsetkin. helpoimmin ehkä televisiosta ilman tekstejä katselemalla, siitä on helppo kuvasta ymmärtää asiayhteys. toisaalta jopa täysin sokeat lapset oppii puhumaan kyllä pelkästään kuuntelemalla, ei se toki varmaan silloin yhtä helppoa ole.
Ei menetelmä ole huono, muttei varmaankaan riitä ihan sellaisenaan. Kuunteleminen ja kuullun toistaminen on tehokas tapa oppia kieliä. Kirjastoista sai ainakin ennen lainaksi kielikursseja, joihin kuuluu sekä äänitteitä että tekstikirjoja. (Lainailin sellaisia ja kuuntelin niitä ennen uudelle kielialueelle matkustamista, jos matkasuunnitelma oli tehty hyvissä ajoin etukäteen. Kielen ymmärtäminen oli välillä vaikeaa, mutta sain itse kerrotuksi asiani ja ihmiset uskaltautuivat helpommin puhumaan myös jotain muuta yhteistä kieltä.)
Kielen rytmi ja ääntäminen selviää kuuntelemalla, mutta onko siitä hyötyä ellei itsekään ymmärrä puhuttua kieltä? Vieraita sanoja ja lauseita pitäisi varmaan tarkastaa aina kuuntelukerran jälkeen vaikkapa sanakirjan avulla, jos haluaa oppia, ja vähitellen sanavarasto karttuu niinkin.
Brittiaksentin "täydellisestä" omaksumisesta voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä, jos puhuu englantia vieraana kielenä opiskelleiden kanssa.
Uuden oppiminen on mielestäni aina hauskaa. Toivotan hauskoja kielenopiskeluhetkiä.- meeriamanda
Ääntämisen oppii kun kuuntelee, mut en ainakaan oppisi ellei minulla olsi sanojen merkitystä ensin opetuksessani. Senjälkeen aletaan muodostaan lauseita, ja sepä ei ainakaan minulle ole ollut helppoa.
Mitä paremmin osaa suomemkielen sen helpompaa on oppia vierasta kieltä minulle sanottiin... ei minulla ole koskaan ollut niin intopiukeena oikein oppiminen, se et selviän riittää . Ei mulla muuta kun vaan viittaan kintaallani hunksin kirjotukselle.
- Vaihto-oppilas 1967
Kielen oppii kohdemaassa.
Kirjoitit monikossa kieliä. Taitaa kuitenkin olla parempi pitää yllä yhden kielen ymmärrettävää puhumisen ja ymmärtämisen taitoa kuin useamman kielen.
Puhumalla ja taas kerran puhumalla saa riittävän kielitaidon pärjätä. Kuuntelemalla oppii ymmärtämään.Onhan niitä metodeja. Paras tietenkin asumalla kohdemaassa. Joku on puhunut metodista jossa laitetaan joku kieliohjelma päälle ja mennään nukkumaan kuulokkeet korvissa.
En ole kokeillut ;)Hollannissa olen oppinut kuuntelemalla ymmärtämään Hollannin kieltä, en kuitenkaan ole panostanut kielen puhumiseen vaan englanti on puhekielemme molemmissa maissa. Päivittäin kun puhun englantia käytän usein suomi-englanti sekoitusta. Hollannissa taas keskityn puhumaan parenpaa englantia. Petze puhuu englantia toisena äidinkielenään. Mitä kieltä puhut miehesi kanssa?
korppis kirjoitti:
Hollannissa olen oppinut kuuntelemalla ymmärtämään Hollannin kieltä, en kuitenkaan ole panostanut kielen puhumiseen vaan englanti on puhekielemme molemmissa maissa. Päivittäin kun puhun englantia käytän usein suomi-englanti sekoitusta. Hollannissa taas keskityn puhumaan parenpaa englantia. Petze puhuu englantia toisena äidinkielenään. Mitä kieltä puhut miehesi kanssa?
Edesmenneen kanssa ensiksi englantia sitten aina espanjaa.
Lutunen on Lappeenrannan poikia, karjalaisvoittoista ruotsinsuomea, yritän olla sekoittamatta kauheesti.
Lasten kanssa englantia paitsi poika joka puhuu välillä mielellään espanjaa mun kanssa. Ruotsia puhutaan kun on ummikkoja joukossa (siis ei-suomenkielentaitoisia). Olen laittanut säännöksi että kun ollaan koko porukka niin puhutaan sitä kieltä mitä KAIKKI ymmärtää siis ruotsia.
Meinasin ihan kauhistua, mutta en kuitenkaan.
Ei kai vaan "koti-kiusattu" nostanut tätä aloitusta :)
Ei tetenkään, mutta joku tällä nostolla jotain tarkoitti varmaan...
Kaikki kielet ovat opittavissa, joku vaikeammin, joku helpommin.
Pää-asia on että ei tee oppimisesta työtä ja pakko-paitaa.
Joitain Aasian kieliä lukuun-ottamatta, ihmisen eleet auttavat ymmärtämään mihin
hänen sanomansa viittasi.
Kysymys, nolous, anteeksi-pyyntö, ilo, rakkaus, viha jne.
Sana-kirja fonetiikalla on pakollinen.
Ruotsia opetellessa pitää osata laulaa iloisia lauluja.
Tanskassa auttaa kurkku-syöpä.
H.En ole koskaan käyttänyt sanakirjaa. Joskus, tosi harvoin, guuglaan jotain sanaa mistä en ole varma, siis oikeinkirjoitusasua. Mulla on vahva näkömuisti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e2476787Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne664214Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1313165- 1562332
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla181860Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1701597- 821484
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o301461Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!
Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https381383Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista
Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.1111061