Tässä tullut noita pehmeitä asioita pohdittua, mutta toisaalta olen myös yksinkertainen mies.
Pidän suoruudestakin. Mitä suorempi, sen parempi.
Empaattisuushan on myöyäelämistä ja toisien tunteiden tunnistamista. Se kuullostaa itsestäkin monimutkaiselle. Mutta voiko olla empaattinen ja kuitenkin suora, ehkä jopa ehdoton siinä, että suoraan kysymykseen tulee suora vastaus, vaikka mikä olisi?
Vai pitääkö empaattisuus tuoda esiin niin, että alkaa tulkitsemaan nenänkulmaa ja jalkaterien asentoa, kun vastaus ei ole kyllä, tai ei?
Itsestä varsinkin parisuhteessa pitäisi osata vastata tyyliin kyllä tai ei. Empaattisuuden voisi jättää muuhun kuin tulkintasektorihommiin.
Mitä muut mieltä?
Empaattisuus ja suoruus.
202
2418
Vastaukset
No en hetiseltään menisi sekoittamaan empaattisuutta ja suoruutta samaan soppaan.
Empaatikot mielestäni juurikin tulkitsevat noita ihmisten mikroeleitä ja myötäelävät. Se ei sulje pois, etteikö empaatikko voisi olla suora ihminen, mutta kun tuo suoruus yhdistetään usein jopa huonokäytöksisyyteen niin se jotenkin sit sulkee yhtälön mahdollisuuden.
Hienotunteiset eivät ole suoria ihmisinä. He vihjailevat, kiertelevät ja kaartelevat. Karkeus yhdistetään suoruuteen. Empaatikko joka on käytökseltään karkea.. en usko että sellaista on olemassa.- Anonyymi00002
Yleensä empaattisen ihmiset osaavat olla hienotunteisia. Nyt jotenkin saa käsityksen, että empaatista ihmistä pidettäisiin jotensakin heikkona tai tunteellisena. Empatia ei todellakaan ole tulkintaa; se kuuluu usein keittiöpsykologeille, joilla taas empatiaa ei riitä kuin itselle
Hienotunteiset ihmiset osaavat kertoa asiansa hienotunteisesti.
He, jotka vihjailevat, kiertelevät ja kaartelevat ovat joko heikkoja itsetunnoltaan tai manipuloijia mutta eivät missään tapauksessa hienotunteisia ihmisiä, jotka suurin osa ovat kaiken lisäksi vielä hyvin fiksuja Anonyymi00002 kirjoitti:
Yleensä empaattisen ihmiset osaavat olla hienotunteisia. Nyt jotenkin saa käsityksen, että empaatista ihmistä pidettäisiin jotensakin heikkona tai tunteellisena. Empatia ei todellakaan ole tulkintaa; se kuuluu usein keittiöpsykologeille, joilla taas empatiaa ei riitä kuin itselle
Hienotunteiset ihmiset osaavat kertoa asiansa hienotunteisesti.
He, jotka vihjailevat, kiertelevät ja kaartelevat ovat joko heikkoja itsetunnoltaan tai manipuloijia mutta eivät missään tapauksessa hienotunteisia ihmisiä, jotka suurin osa ovat kaiken lisäksi vielä hyvin fiksujaSinä arvostat hienotunteisuutta, joten tuo on sinun näkemyksesi. Olen eri mieltä kanssasi. Hienotunteiset ihmiset ovat mielestäni kieroja kuin korkkiruuvit. Usein jopa äärettömän ärsyttäviä ihmisiä omanarvontunteessaan ja itseriittoisuudessaan. Heidän ylenkatseensa muita kohtaan haisee kilometrien päähän.
Hienotunteiset ihmiset eivät ole yhtään sen fiksumpia kuin muutkaan. Toki heissäkin on fiksuja tapauksia, mutta ei sen enempää kuin muissakaan ihmisissä.- Anonyymi00004
Hassua... kun heti kättelyssä tuli vähän kaksi erilaista, jopa vastakkaista vastausta. 😄
Mutta hyvä kun otit kantaa. 🙂
Suoruus ei tarvitse olla karkeutta tai tylyä...vaikka kyllä se saattaa riipsista silti. Töksähtelevää se voi olla myös, mutta siinä on ihmisistä kiinni miten sen ottaa vastaan. Onko tarkoitus satuttaa, vai kertoa jotain yksinkertaisesti---> suoraan.
Mä hinesti oon erimieltä kanssasi, mutta katsellaan mitä muutkin tuumii. 🙂 Anonyymi00004 kirjoitti:
Hassua... kun heti kättelyssä tuli vähän kaksi erilaista, jopa vastakkaista vastausta. 😄
Mutta hyvä kun otit kantaa. 🙂
Suoruus ei tarvitse olla karkeutta tai tylyä...vaikka kyllä se saattaa riipsista silti. Töksähtelevää se voi olla myös, mutta siinä on ihmisistä kiinni miten sen ottaa vastaan. Onko tarkoitus satuttaa, vai kertoa jotain yksinkertaisesti---> suoraan.
Mä hinesti oon erimieltä kanssasi, mutta katsellaan mitä muutkin tuumii. 🙂Hyvä että olet eriävää omaa mieltäsi.. mulla on nyt angsti päällä ja intän vastaan vähän niinkuin periaatteesta. Sellaiset pikkupirun sarvet puskee otsalta ja haastan riitaa.
Tai no en riitaa, riitely on tyhmää.
Nyt ei jaksa mitään typerää hännystelyä.- Anonyymi00009
Pikku-pirpana kirjoitti:
Hyvä että olet eriävää omaa mieltäsi.. mulla on nyt angsti päällä ja intän vastaan vähän niinkuin periaatteesta. Sellaiset pikkupirun sarvet puskee otsalta ja haastan riitaa.
Tai no en riitaa, riitely on tyhmää.
Nyt ei jaksa mitään typerää hännystelyä.Voi sinua. Itse olen suorapuheinen, mutta aina ystävällinen. Tai no en aina. Kerran pahoitin naapurin mielen. Sitäpaitsi se aloitti.
>Simiti< - Anonyymi00010
Pikku-pirpana kirjoitti:
Hyvä että olet eriävää omaa mieltäsi.. mulla on nyt angsti päällä ja intän vastaan vähän niinkuin periaatteesta. Sellaiset pikkupirun sarvet puskee otsalta ja haastan riitaa.
Tai no en riitaa, riitely on tyhmää.
Nyt ei jaksa mitään typerää hännystelyä.Okei... anna tulla vaan. 🙂
Tietty saat täälläkin laittaa, mutta ehkä tiedät yksityisemmänkin tien, jos et halua, että kaikki muutkin lukee... Anonyymi00010 kirjoitti:
Okei... anna tulla vaan. 🙂
Tietty saat täälläkin laittaa, mutta ehkä tiedät yksityisemmänkin tien, jos et halua, että kaikki muutkin lukee...Ei mulla sulle ole mitään. On sellainen riiviömäinen olo ja en nyt siedä hymistelyä ollenkaan.
- Anonyymi00016
Pikku-pirpana kirjoitti:
Ei mulla sulle ole mitään. On sellainen riiviömäinen olo ja en nyt siedä hymistelyä ollenkaan.
Pikku pirpana on ihan pikkumyynä. 🤣 Jopa nuuskamuikkusta naurattaa. Tai no nykyään mulla on nikotiinipussi.
>Simiti< Anonyymi00016 kirjoitti:
Pikku pirpana on ihan pikkumyynä. 🤣 Jopa nuuskamuikkusta naurattaa. Tai no nykyään mulla on nikotiinipussi.
>Simiti<Juu.. Myytä pukkaa niin maan pirskaleesti. Sellainen känkkäränkkä, että oksat pois. Mutta minut saa vetää köysissä alastomana torille ruoskittavaksi ja jalkapuuhun jos alennun henkilökohtaisiin haukkumisiin.
Hau, hau on ääliöiden puuhaa.- Anonyymi00019
Hienotunteinen voi helposti olla myös suora. Ei hiemotunteisuus vaadi kiertelyä, eikä suoruus tökeröä töksäyttelyä.
Anonyymi00019 kirjoitti:
Hienotunteinen voi helposti olla myös suora. Ei hiemotunteisuus vaadi kiertelyä, eikä suoruus tökeröä töksäyttelyä.
Olet oikeassa.
Hienotunteiset pitävät suoria törkeinä ja suorat hienotunteisia kieroina. Se on yleistys.
Mielestäni on monenlaista erilaista hienotunteisuutta kuin on myös erilaisia tapoja olla suora. Kysehän on yksilöllisistä ominaisuuksista.- Anonyymi00022
Pikku-pirpana kirjoitti:
Olet oikeassa.
Hienotunteiset pitävät suoria törkeinä ja suorat hienotunteisia kieroina. Se on yleistys.
Mielestäni on monenlaista erilaista hienotunteisuutta kuin on myös erilaisia tapoja olla suora. Kysehän on yksilöllisistä ominaisuuksista.Se naapuri hymähteli jälkeenpäin. Sitten menimme kaljalle.
>Simiti< Anonyymi00022 kirjoitti:
Se naapuri hymähteli jälkeenpäin. Sitten menimme kaljalle.
>Simiti<Voin kuvitella tilanteen, tosin ei se kalja pelasta koko maailmaa.
Vaikka mulla ärripurri onkin päällä, jotakin rajaa silti. En ala henkilöhyökkimään tai haukkumaan. Saatan olla kärkäs, ärsyttävä ja itsepäinen. Ja olenkin.
Mutta mitä muutosta se nyt sit tuottaa ulosantiini, ei ole mitään merkittävää.- Anonyymi00027
Pikku-pirpana kirjoitti:
Olet oikeassa.
Hienotunteiset pitävät suoria törkeinä ja suorat hienotunteisia kieroina. Se on yleistys.
Mielestäni on monenlaista erilaista hienotunteisuutta kuin on myös erilaisia tapoja olla suora. Kysehän on yksilöllisistä ominaisuuksista."Hienotunteiset pitävät suoria törkeinä ja suorat hienotunteisia kieroina. Se on yleistys."
Enpä kyllä henkilökohtaisesti tunne ketään, joka ajattelisi kummallakaan noista tavoista. Ehkä en tunne noin yksioikoisia ihmisiamä. Anonyymi00027 kirjoitti:
"Hienotunteiset pitävät suoria törkeinä ja suorat hienotunteisia kieroina. Se on yleistys."
Enpä kyllä henkilökohtaisesti tunne ketään, joka ajattelisi kummallakaan noista tavoista. Ehkä en tunne noin yksioikoisia ihmisiamä.No näkemyseroja karrikoiduista yleistyksistä ei voi tehdä.
Se, että tartuit tuohon yleistykseen etkä mielipiteeseeni asian yksilöllisyydestä kertoneekin sit kaiken.- Anonyymi00028
Pikku-pirpana kirjoitti:
No näkemyseroja karrikoiduista yleistyksistä ei voi tehdä.
Se, että tartuit tuohon yleistykseen etkä mielipiteeseeni asian yksilöllisyydestä kertoneekin sit kaiken.En käsittääkseni tarttunut mihinkään. Totesin vain, etten tunne ketään, joka noin ajattelisi. Ja siis onhan tuo hyvin yksioikoista jateelua, kuten yleistykset yleensä ovat. Oiotaan mutkat suoriksi ja jätetään ympärilleen.
- Anonyymi00029
Pikku-pirpana kirjoitti:
Ei mulla sulle ole mitään. On sellainen riiviömäinen olo ja en nyt siedä hymistelyä ollenkaan.
En mä hymistele. Minusta vaan on ok, että joskus säkin oot pirunsarvet päässä ja oot tulta ja tappuraa....
Hymiön pistin, koska viestitin sillä sen, että se on minulle ok, että pistät tulee mitä haluut... tai vaikket haluis, niin silti vaan..
En minä hajoa. (Hitto kun mieli tekis tähänkin pistää hhmyhymiö) Anonyymi00028 kirjoitti:
En käsittääkseni tarttunut mihinkään. Totesin vain, etten tunne ketään, joka noin ajattelisi. Ja siis onhan tuo hyvin yksioikoista jateelua, kuten yleistykset yleensä ovat. Oiotaan mutkat suoriksi ja jätetään ympärilleen.
No voi perse! Tulitko sä vaan sit toteamaan itseäsi keskustelupalstalle?
No saat todeta ihan rauhassa ja ihan keskenäsi.Anonyymi00029 kirjoitti:
En mä hymistele. Minusta vaan on ok, että joskus säkin oot pirunsarvet päässä ja oot tulta ja tappuraa....
Hymiön pistin, koska viestitin sillä sen, että se on minulle ok, että pistät tulee mitä haluut... tai vaikket haluis, niin silti vaan..
En minä hajoa. (Hitto kun mieli tekis tähänkin pistää hhmyhymiö)Et sä hymistele.. et juu.
Joku voisi tulkita itsestään tälläisessä tilanteessa että vituttaa, mut en mä. Ei ota päähän mikään, tunnen oloni pirulliseksi ja kaikki kiehuttaa.
Mulla on temperamenttia, minkä tosin hillitsen useimmiten, mutta tää tappura on ny sitä kun päästän sen välillä kirmaamaan laitumelle.
Ei huolta, palaan pian omaksi, naurettavan lammasmaiseksi itsekseni tuota pikaa.- Anonyymi00043
Pikku-pirpana kirjoitti:
Et sä hymistele.. et juu.
Joku voisi tulkita itsestään tälläisessä tilanteessa että vituttaa, mut en mä. Ei ota päähän mikään, tunnen oloni pirulliseksi ja kaikki kiehuttaa.
Mulla on temperamenttia, minkä tosin hillitsen useimmiten, mutta tää tappura on ny sitä kun päästän sen välillä kirmaamaan laitumelle.
Ei huolta, palaan pian omaksi, naurettavan lammasmaiseksi itsekseni tuota pikaa.Etkö mieti, että tuolle sun fiilikselle voisi olla jokin syy...
Mitä voisit miettii, tai katsastella....???
Ei sinun tarvitse aina olla jokin stabiili ja fiini... - Anonyymi00044
Anonyymi00043 kirjoitti:
Etkö mieti, että tuolle sun fiilikselle voisi olla jokin syy...
Mitä voisit miettii, tai katsastella....???
Ei sinun tarvitse aina olla jokin stabiili ja fiini...Tuo on Pirppis my friend mahdollisuus!
Se, että sinua vituttaa, pistää liekit kattoon...
Se on sun mahku nähdä itseesi... kipu ja vitutus... mitä hittoa se onkin... katso sitä, eläkä koeta tyynnytellä sitä...ei tartte... - Anonyymi00090
Anonyymi00022 kirjoitti:
Se naapuri hymähteli jälkeenpäin. Sitten menimme kaljalle.
>Simiti<Ja sen jälkeen annoit naapurille.
- Anonyymi00110
Pikku-pirpana kirjoitti:
Olet oikeassa.
Hienotunteiset pitävät suoria törkeinä ja suorat hienotunteisia kieroina. Se on yleistys.
Mielestäni on monenlaista erilaista hienotunteisuutta kuin on myös erilaisia tapoja olla suora. Kysehän on yksilöllisistä ominaisuuksista.Niin,yhdet ovat tosikkoja ja toiset suoraviivaisia,kolmannet ovat hännystelijöitä ja neljännet ovat kulmikkaita.Ota nyt noista selkoa.
Anonyymi00110 kirjoitti:
Niin,yhdet ovat tosikkoja ja toiset suoraviivaisia,kolmannet ovat hännystelijöitä ja neljännet ovat kulmikkaita.Ota nyt noista selkoa.
No Tämä!
Ketjun viisai kommentti. Itseni mukaanlukien.
Kiitos tästä!
Enkä edes veetuile, vaan olen ihan tosissani.- Anonyymi00116
Empatiaan,kuluu.
Hyvä,itsetunto.
Aika,normaali.
Moralikoodisto. - Anonyymi00149
Pikku-pirpana kirjoitti:
Sinä arvostat hienotunteisuutta, joten tuo on sinun näkemyksesi. Olen eri mieltä kanssasi. Hienotunteiset ihmiset ovat mielestäni kieroja kuin korkkiruuvit. Usein jopa äärettömän ärsyttäviä ihmisiä omanarvontunteessaan ja itseriittoisuudessaan. Heidän ylenkatseensa muita kohtaan haisee kilometrien päähän.
Hienotunteiset ihmiset eivät ole yhtään sen fiksumpia kuin muutkaan. Toki heissäkin on fiksuja tapauksia, mutta ei sen enempää kuin muissakaan ihmisissä.Kieroja kuin korkkiruuvit oman edun tavoittelussa ovat narsistit.
- Anonyymi00168
Pikku-pirpana kirjoitti:
Hyvä että olet eriävää omaa mieltäsi.. mulla on nyt angsti päällä ja intän vastaan vähän niinkuin periaatteesta. Sellaiset pikkupirun sarvet puskee otsalta ja haastan riitaa.
Tai no en riitaa, riitely on tyhmää.
Nyt ei jaksa mitään typerää hännystelyä.Auttaisi enemmän jos näyttäisit pirun sarvia niille,joiden vuoksi sinulla on patoutuneita tunteita etkä täällä niitä purkaisi hillittömästi keneen sattuu, jokaisella kun on omat murheensa.
- Anonyymi00001
En oikein käsittänyt pointtiasi. Ei kai empatia ole mitään tulkintaa vaan myötäelämistä. TUlkinta on tosi vaarallista ja liika tietäminen eli päättely ei myöskään kuulu empatiaan.
Suoruus? Tarkoitatko sitä, että sanoo suoraan asioita välittämättä siitä, miten ihmiset siihen suhtautuvat vaan tavoite on saada sanottua se, mitä mieltä itse on?
Kaikki vuorovaikutus on tilannekohtaista ja se, joka on fiksu ymmärtää tämän ja ymmärtää myös sen, ettei aina ole tärkeintä olla äänessä ja olla suora
Sen sijaan, jos tarkoitat suoruudella toden puhumista ja puhumista asioiden oikeilla nimillä, se on eri asia.
"Itsestä varsinkin parisuhteessa pitäisi osata vastata tyyliin kyllä tai ei. Empaattisuuden voisi jättää muuhun kuin tulkintasektorihommiin." komenttiasi en taas ymmärtänyt lainkaan eli mitä tarkoitat, pitäisi osata vastata kyll' tai ei. Miksi pitäisi? On lukuisia asioita, joissa on otettava huomioon muita asioita tai ihmisiä tai tilanteita tai seuraamuksia jne.jne.
Empatia ei ole tulkintaa!!- Anonyymi00006
No ehkä etsin tässä itsekin asian sanoitusta...
Kuten tuossa yllä Pirppiskin näkee, niin empaattista ihmistä pidetään tulkitsijana.
Ja toisaalta itsekin tuumit, että ihan kaikkea ei tarvitse sanoa ääneen tai olla aina äänessä... eli tulkita tilannetta...
Siis minusta kaiken voi sanoa suoraan, ns. "raakana tontiin", jos siitä on vaikka sovittu etukäteen. Ja toista voisi jopa huomioida kysymällä, että "saanko sanoa nyt yhden jutun suoraan? Se saattaa kirpaista, mutta sanon, koska välitän?"
Mutta minusta empaattisuutta sekoitetaan siihenkin, että "pitäisi" osata esittää asia oikein, oikeaan aikaan ja oikeaan aikaan kuun kierron aikaan jajaja....
Minulle itselle voi täräyttää asian kuin asian päin naamaa ja milloin vaan. Varmaan en aina ota sitä edes oikein vastaan, mutta näen sen itse asian tärkeämpänä, kuin sen, miten se esitetään tai tuodaan esiin.
Osaan kyllä erottaa loukkaamiset ja satutusyritykset. - Anonyymi00017
Anonyymi00006 kirjoitti:
No ehkä etsin tässä itsekin asian sanoitusta...
Kuten tuossa yllä Pirppiskin näkee, niin empaattista ihmistä pidetään tulkitsijana.
Ja toisaalta itsekin tuumit, että ihan kaikkea ei tarvitse sanoa ääneen tai olla aina äänessä... eli tulkita tilannetta...
Siis minusta kaiken voi sanoa suoraan, ns. "raakana tontiin", jos siitä on vaikka sovittu etukäteen. Ja toista voisi jopa huomioida kysymällä, että "saanko sanoa nyt yhden jutun suoraan? Se saattaa kirpaista, mutta sanon, koska välitän?"
Mutta minusta empaattisuutta sekoitetaan siihenkin, että "pitäisi" osata esittää asia oikein, oikeaan aikaan ja oikeaan aikaan kuun kierron aikaan jajaja....
Minulle itselle voi täräyttää asian kuin asian päin naamaa ja milloin vaan. Varmaan en aina ota sitä edes oikein vastaan, mutta näen sen itse asian tärkeämpänä, kuin sen, miten se esitetään tai tuodaan esiin.
Osaan kyllä erottaa loukkaamiset ja satutusyritykset.Kerran palaverin jälkeen osastonjohtaja kysyi onko kysyttävää?
Minä kysyin, että mentäiskö syömään firman piikkiin?
Osastonjohtaja tuumasi, että mennään.
>Simiti< - Anonyymi00111
Anonyymi00017 kirjoitti:
Kerran palaverin jälkeen osastonjohtaja kysyi onko kysyttävää?
Minä kysyin, että mentäiskö syömään firman piikkiin?
Osastonjohtaja tuumasi, että mennään.
>Simiti<Niin yhdenmukaisuus on ympäripyöreätä.
- Anonyymi00003
Voi vastata asioihin suorasti, mutta silti empaattisesti. Empaattisuus ei tarkoita toisen tunteista vastuunottamista. Jos kieltäydyt lähtemästä johonkin, voit sanoa suoraan, että "en halua lähteä" . Lisäät siihen empatiaa, että "tiedän, että haluaisit minut kovasti mukaasi, mutta nyt olen liian väsynyt lähtemään. Lähden seuraavalla kerralla". Esimerkkinä siis. Yhtä suoria vastauksia siis. Toinen voi suuttua tai loukkaantua molemmissa tapauksissa, mutta veikkaisin että jälkimmäiseen on helpompi suhtautua. Empatiaa enempää et voi vaikuttaa siihen, pettyykö toinen tai ei.
- Anonyymi00013
Tämä! Juuri tämä!
Loistava esimerkki!
Kiitos. T:ap
- Anonyymi00005
"Vai pitääkö empaattisuus tuoda esiin niin, että alkaa tulkitsemaan nenänkulmaa ja jalkaterien asentoa, kun vastaus ei ole kyllä, tai ei? "
Empaattisuutta tuossa tilanteessa olisi ymmärtää, ettei toinen kykene vastaamaan siinä tilanteessa. Välittömän vastauksen tivaaminen vaikkapa ahdistuneelta on epäempaattista. Suorana vastauksena kuvauksesi että olet yksinkertainen pitänee siis paikkansa.- Anonyymi00031
Itseasiassa joskus vaan vastaus pitää saada...
Tai sitten se on vaan se ei...
Oon joskus jopa antanut kaksi vaihtoehtoa... puhua, tai sitten lukita vastaus ei.
Kyseessä on myös minun elämä... en aina voi odottaa muita...
- Anonyymi00007
Mä käsittäisi suoruuden niin, että esittää asiat tai kertoo ne, kuten ne ovat. Siis pyrkien rehellisyyteen.
Minä en ainakaan jaksa yhtään sellaista vääntöä, että mitähän joku mahtaa tarkoittaa ja että täytyy tehdä koko ajan tarkistuksia ja silloinhan on mahdollisuus väärinkäsityksiin.
Ystävällinen saa olla, mutta se ei ole vielä empatiaa. Eikä sitäkään voi kaikkeen tunkea.
Joku on vihainen. Pitääkö olla myötävihainen eli vihastua myös.
Empatia on mielestäni toisen ymmärtämistä, muttei kaikkea tarvitse hyväksyä.
Vilma- Anonyymi00032
Ymmätäminen ja hyväksyminen onkin eri asia...
- Anonyymi00008
Empaattisuus vai myötätunto? Ne sekoitetaan toisinaan. Empatia on eläytymistä toisen tilanteeseen. Myötätunto on huolta toisen kärsimyksestä.
Kyllähän empaattisuus ja suoruus on mahdollista. Kyse on enemmänkin siitä, missä tilanteessa, kenen välillä/kohdalla se toimii ja miten, missä menee kummankin raja. Siitä päästäänkin toisen tuntemiseen ja omiin tulkintoihin. Ketään ei voi vaatia vastaamaan "kyllä tai ei" (tai voi mutta se saattaa tuottaa väärän vastauksen). Nykyaikana on tapana tiukata ihmisiltä mielipiteitä asiaan kuin asiaan, vaikka kaikilla ei mielipidettä ole, tai joskus on jopa useampia vaihtoehtoja 🤷♀️
Nykyisin tuijotellaan liikaa internettiä, jolloin tunnetaidot jäävät helposti jälkeen normaalista. Jokainen tarvitsee "tulkintasektorin" hommia pitääkseen vuorovaikutustaitonsa kunnossa.
- SheenaKuten tuolla ylempänä jo totesin mulla on angsti päällä ja kun noin on, en todellakaan käyttäydy hienotunteisesti.
"Jokainen tarvitsee "tulkintasektorin" hommia pitääkseen vuorovaikutustaitonsa kunnossa."
WHAT THE FU*K?
Eli joo. Ei millään pahalla sua kohtaan, mutta mikä saa sut kuvittelemaan että kaikki haluavat olla vuorovaikutuksissa ylipäätään tai sinun määrittelemälläsi oletettavasti hienotunteisella tavalla. Itseäni ei kyllä pätkääkään kiinnosta pitää vuorovaikutustaitojani "kunnossa".- Anonyymi00033
Minusta toisaalta tälläiset "internetit" on oivia keinoja löytää jäfkeviä sanoituksia asioille.
Termejä ja asian tarkoituksia sotketaan ja käsitetään ne eri tavoin... mutta täällä niitä joutuu sanoittamaan toisille... myös itselleen.
Että toisaalta netti ihan hyväkin. 🙂 - Anonyymi00041
Pikku-pirpana kirjoitti:
Kuten tuolla ylempänä jo totesin mulla on angsti päällä ja kun noin on, en todellakaan käyttäydy hienotunteisesti.
"Jokainen tarvitsee "tulkintasektorin" hommia pitääkseen vuorovaikutustaitonsa kunnossa."
WHAT THE FU*K?
Eli joo. Ei millään pahalla sua kohtaan, mutta mikä saa sut kuvittelemaan että kaikki haluavat olla vuorovaikutuksissa ylipäätään tai sinun määrittelemälläsi oletettavasti hienotunteisella tavalla. Itseäni ei kyllä pätkääkään kiinnosta pitää vuorovaikutustaitojani "kunnossa".Elämä on raskasta ilman tervettä vuorovaikutusta toisiin ihmisiin. Tervettä vuorovaikutusta ei puolestaan synny,jos sanoo mitä sattuu eikä huomioi toisia.
Ei kaikkien kanssa tarvitse eikä voikaan olla vuorovaikutuksessa ja hienotunteisuuden määrittelee jokainen itse.
Mutta vastustaessasi vuorovaikutusta ja hienotunteisuutta liität niihin varmasti sellaisia asioita ja etenkin tunteita,jotka niihin ei liity ollenkaan. Se on jopa huvittavaa ellei olisi niin traumaattista,koska olet kertonut tavattoman kurjasta lapsuudestasi/nuoruudestasi,se oli varmasti pelkkää selviytymistä,ei muuta eikä varsinkaan muita ehtinyt ajatella.
Olet ennenkin saanut "kohtauksen" kun hienotunteisuus mainittu.Se muistuttaa hyvin paljon pienen lapsen kiukkua ja vihaa " ENKÄ halua käyttäytyä hyvin,ENKÄ ENKÄ ENKÄ!!" Olet kuitenkin jo aikuinen ja soisin sinun miettivän miksi saat "raivarin" ihan normaaleista sanoista. Mietit tai et,ne on kuitenkin vain sanoja,joilla on sinuun suuri vaikutus ja tunnereaktio.
-Sheena Anonyymi00041 kirjoitti:
Elämä on raskasta ilman tervettä vuorovaikutusta toisiin ihmisiin. Tervettä vuorovaikutusta ei puolestaan synny,jos sanoo mitä sattuu eikä huomioi toisia.
Ei kaikkien kanssa tarvitse eikä voikaan olla vuorovaikutuksessa ja hienotunteisuuden määrittelee jokainen itse.
Mutta vastustaessasi vuorovaikutusta ja hienotunteisuutta liität niihin varmasti sellaisia asioita ja etenkin tunteita,jotka niihin ei liity ollenkaan. Se on jopa huvittavaa ellei olisi niin traumaattista,koska olet kertonut tavattoman kurjasta lapsuudestasi/nuoruudestasi,se oli varmasti pelkkää selviytymistä,ei muuta eikä varsinkaan muita ehtinyt ajatella.
Olet ennenkin saanut "kohtauksen" kun hienotunteisuus mainittu.Se muistuttaa hyvin paljon pienen lapsen kiukkua ja vihaa " ENKÄ halua käyttäytyä hyvin,ENKÄ ENKÄ ENKÄ!!" Olet kuitenkin jo aikuinen ja soisin sinun miettivän miksi saat "raivarin" ihan normaaleista sanoista. Mietit tai et,ne on kuitenkin vain sanoja,joilla on sinuun suuri vaikutus ja tunnereaktio.
-SheenaIhan hyviä huomioita sinulta. Ei tosin nyt osu eikä uppoa ensipuraisulla.
Minä olin kiltti ja huomaavainen, helppo lapsi kunnes opin ettei se kannata.
Kasvoin vanhaksi liian nuorena, taistelin itseni eheäksi joka kerta kun minut oli rikottu.
Olen hyvin pienestä pitäen ollut erittäin itsenäinen enkä koskaan ole rakentanut identiteettiäni muiden varaan. En ole tarvinnut hyväksyntää koskaan. Kenenkään.
Sinä koet vuorovaikutuksen tärkeäksi, minä en. Asenteessasi on korjaamista, sillä me emme ole samanlaisia.
Eilen minulla oli sellainen fiilinki, että haluan ravistella muita ja olla töykeä. Sattui sitten noita hymistelijöitä sopivasti olemaan palstalla.
Esmes sinä itse.
Kyökkistelysi ärsyttää minua pikkaisen, siksi koska luulin sinua fiksummaksi ihmiseksi. Mutta mielipiteen vapaus sinullekin. Yksi hailee mitä sinä kuvittelet minusta.
Rehellisesti myönnän, että halveksin ylimielisiä ja itseriittoisia ihmisiä. Poden suorastaan pahoinvointia kun joku alkaa puhumaan hyvistä käytöstavoista.
Varsinkin kun nuo puhujat yleensä eivät anna mitään ihmisarvoa muille kuin kaltaisilleen.
Tosiasiassa minulla on auktoriteettiongelma. En kykene kunnioittamaan ihmisiä jotka kuvittelevat saavansa kunnioitusta jonkin satunnaisen ominaisuutensa takia. Olettavat saavansa sen.
Minun arvomaailmassani jokainen on tärkeä, poislukien ne jotka asettavat itsensä muiden yläpuolelle.
Minä olen hyvin kiltti ihminen ja se on piirre jota vastaan taistelen tietoisesti, sillä kiltit syödään elävältä. Se on defenssi ja vaikuttaa käytökseeni.
Minulla nyt vain sattui olemaan ärripurripäivä eilen.- Anonyymi00121
Pikku-pirpana kirjoitti:
Ihan hyviä huomioita sinulta. Ei tosin nyt osu eikä uppoa ensipuraisulla.
Minä olin kiltti ja huomaavainen, helppo lapsi kunnes opin ettei se kannata.
Kasvoin vanhaksi liian nuorena, taistelin itseni eheäksi joka kerta kun minut oli rikottu.
Olen hyvin pienestä pitäen ollut erittäin itsenäinen enkä koskaan ole rakentanut identiteettiäni muiden varaan. En ole tarvinnut hyväksyntää koskaan. Kenenkään.
Sinä koet vuorovaikutuksen tärkeäksi, minä en. Asenteessasi on korjaamista, sillä me emme ole samanlaisia.
Eilen minulla oli sellainen fiilinki, että haluan ravistella muita ja olla töykeä. Sattui sitten noita hymistelijöitä sopivasti olemaan palstalla.
Esmes sinä itse.
Kyökkistelysi ärsyttää minua pikkaisen, siksi koska luulin sinua fiksummaksi ihmiseksi. Mutta mielipiteen vapaus sinullekin. Yksi hailee mitä sinä kuvittelet minusta.
Rehellisesti myönnän, että halveksin ylimielisiä ja itseriittoisia ihmisiä. Poden suorastaan pahoinvointia kun joku alkaa puhumaan hyvistä käytöstavoista.
Varsinkin kun nuo puhujat yleensä eivät anna mitään ihmisarvoa muille kuin kaltaisilleen.
Tosiasiassa minulla on auktoriteettiongelma. En kykene kunnioittamaan ihmisiä jotka kuvittelevat saavansa kunnioitusta jonkin satunnaisen ominaisuutensa takia. Olettavat saavansa sen.
Minun arvomaailmassani jokainen on tärkeä, poislukien ne jotka asettavat itsensä muiden yläpuolelle.
Minä olen hyvin kiltti ihminen ja se on piirre jota vastaan taistelen tietoisesti, sillä kiltit syödään elävältä. Se on defenssi ja vaikuttaa käytökseeni.
Minulla nyt vain sattui olemaan ärripurripäivä eilen.Miten pääset muitten ihmisten pään sisään selvittämään, mitä he kuvittelevat, luulevat ja olettavat? Ehkä se olet sinä, joka kuvittelee ja olettaa.
- Anonyymi00153
Anonyymi00121 kirjoitti:
Miten pääset muitten ihmisten pään sisään selvittämään, mitä he kuvittelevat, luulevat ja olettavat? Ehkä se olet sinä, joka kuvittelee ja olettaa.
Niinpä juuri.
- Anonyymi00154
Pikku-pirpana kirjoitti:
Ihan hyviä huomioita sinulta. Ei tosin nyt osu eikä uppoa ensipuraisulla.
Minä olin kiltti ja huomaavainen, helppo lapsi kunnes opin ettei se kannata.
Kasvoin vanhaksi liian nuorena, taistelin itseni eheäksi joka kerta kun minut oli rikottu.
Olen hyvin pienestä pitäen ollut erittäin itsenäinen enkä koskaan ole rakentanut identiteettiäni muiden varaan. En ole tarvinnut hyväksyntää koskaan. Kenenkään.
Sinä koet vuorovaikutuksen tärkeäksi, minä en. Asenteessasi on korjaamista, sillä me emme ole samanlaisia.
Eilen minulla oli sellainen fiilinki, että haluan ravistella muita ja olla töykeä. Sattui sitten noita hymistelijöitä sopivasti olemaan palstalla.
Esmes sinä itse.
Kyökkistelysi ärsyttää minua pikkaisen, siksi koska luulin sinua fiksummaksi ihmiseksi. Mutta mielipiteen vapaus sinullekin. Yksi hailee mitä sinä kuvittelet minusta.
Rehellisesti myönnän, että halveksin ylimielisiä ja itseriittoisia ihmisiä. Poden suorastaan pahoinvointia kun joku alkaa puhumaan hyvistä käytöstavoista.
Varsinkin kun nuo puhujat yleensä eivät anna mitään ihmisarvoa muille kuin kaltaisilleen.
Tosiasiassa minulla on auktoriteettiongelma. En kykene kunnioittamaan ihmisiä jotka kuvittelevat saavansa kunnioitusta jonkin satunnaisen ominaisuutensa takia. Olettavat saavansa sen.
Minun arvomaailmassani jokainen on tärkeä, poislukien ne jotka asettavat itsensä muiden yläpuolelle.
Minä olen hyvin kiltti ihminen ja se on piirre jota vastaan taistelen tietoisesti, sillä kiltit syödään elävältä. Se on defenssi ja vaikuttaa käytökseeni.
Minulla nyt vain sattui olemaan ärripurripäivä eilen.Sinulla on paitsi auktoriteettiongelma myös ongelma omien tunteiden säätelyssä.
Sinä et ole kiltti ihminen, vaan hyvin epävakaa, oikukas ja ailahtelevainen. - Anonyymi00167
Pikku-pirpana kirjoitti:
Ihan hyviä huomioita sinulta. Ei tosin nyt osu eikä uppoa ensipuraisulla.
Minä olin kiltti ja huomaavainen, helppo lapsi kunnes opin ettei se kannata.
Kasvoin vanhaksi liian nuorena, taistelin itseni eheäksi joka kerta kun minut oli rikottu.
Olen hyvin pienestä pitäen ollut erittäin itsenäinen enkä koskaan ole rakentanut identiteettiäni muiden varaan. En ole tarvinnut hyväksyntää koskaan. Kenenkään.
Sinä koet vuorovaikutuksen tärkeäksi, minä en. Asenteessasi on korjaamista, sillä me emme ole samanlaisia.
Eilen minulla oli sellainen fiilinki, että haluan ravistella muita ja olla töykeä. Sattui sitten noita hymistelijöitä sopivasti olemaan palstalla.
Esmes sinä itse.
Kyökkistelysi ärsyttää minua pikkaisen, siksi koska luulin sinua fiksummaksi ihmiseksi. Mutta mielipiteen vapaus sinullekin. Yksi hailee mitä sinä kuvittelet minusta.
Rehellisesti myönnän, että halveksin ylimielisiä ja itseriittoisia ihmisiä. Poden suorastaan pahoinvointia kun joku alkaa puhumaan hyvistä käytöstavoista.
Varsinkin kun nuo puhujat yleensä eivät anna mitään ihmisarvoa muille kuin kaltaisilleen.
Tosiasiassa minulla on auktoriteettiongelma. En kykene kunnioittamaan ihmisiä jotka kuvittelevat saavansa kunnioitusta jonkin satunnaisen ominaisuutensa takia. Olettavat saavansa sen.
Minun arvomaailmassani jokainen on tärkeä, poislukien ne jotka asettavat itsensä muiden yläpuolelle.
Minä olen hyvin kiltti ihminen ja se on piirre jota vastaan taistelen tietoisesti, sillä kiltit syödään elävältä. Se on defenssi ja vaikuttaa käytökseeni.
Minulla nyt vain sattui olemaan ärripurripäivä eilen.Miksi kirjoitat täällä,ellet kaipaa vuorovaikutusta? Miksi tuomiset asiattomasti toiset ihmiset ylimieliseksi?Miksi hyvä on mielestäsi väärin? Kun kiellät huonona hyväkäytöksisyyden,pidät silloin huonosta käytöksestä,kunhan se on sallittu vain sinulle.
- Anonyymi00011
Tietysti voi. Miksi ei voisi.
Kysymys on suunnattu ihmisille, jotka omassa päässään sekoittavat asioita keskenään iloisesti.
Samanlaiset ihmiset sekoittavat keskenään
- ekstroversion ja sosiaaliset taidot
- introversion ja ujouden
- mahdollisuuksien tasa-arvon ja lopputulosten tasa-arvon
- selkeän argumentoinnin ja yksimielisyyden
Ja niin edelleen.
Minusta tuo kysymys on tasoa "voiko kiharatukkainen olla empaattinen?"
🦄- Anonyymi00012
Korjaus:
- selkeän argumentoinnin ja ylimielisyyden
Autocorrectini on taas virkaintoinen.
🦄 - Anonyymi00035
Sinulla tässä suhteessa on kyllä vallaton vahvuus. Sen ymmärrän hyvin. 🙂
- Anonyymi00045
Anonyymi00035 kirjoitti:
Sinulla tässä suhteessa on kyllä vallaton vahvuus. Sen ymmärrän hyvin. 🙂
No kiitos. 😄
Palstalla näkyy enemmän suoruuteni. IRL näkyy sekä suoruus että empaattisuus.
🦄 - Anonyymi00080
Anonyymi00045 kirjoitti:
No kiitos. 😄
Palstalla näkyy enemmän suoruuteni. IRL näkyy sekä suoruus että empaattisuus.
🦄Sun mies hoitaa psljon kyllä irl...
Mutta sen sä olet kertonut... tarvitset häntä..🙂
https://youtu.be/xEQlry8YqVY?is=RTraU1e4sfvXXsHH
En tiedä mikdi tään biisin gähän pistin...mut pistin..ole hyvä...😬 - Anonyymi00092
Anonyymi00080 kirjoitti:
Sun mies hoitaa psljon kyllä irl...
Mutta sen sä olet kertonut... tarvitset häntä..🙂
https://youtu.be/xEQlry8YqVY?is=RTraU1e4sfvXXsHH
En tiedä mikdi tään biisin gähän pistin...mut pistin..ole hyvä...😬1. Noin outo (=surullinen) biisi jaettuna parisuhteessa elävälle, lisättynä irvistyshymiöllä, voi olla tulkittavissa vain loukkaavana. Jos et tiedä miksi laitoit biisin, on ehkä parempi jättää se laittamatta. Väärintulkinnan vaara on ilmeinen.
2. Jokaisessa suhteessa toinen osapuoli tuo suhteeseen jotain arvoa. Aikuisten välisissä suhteissa tarvitsevuus on pääosin negatiivinen piirre. Miksi halusit keskellä yötä esittää hypoteesin siitä, että minun ja mieheni suhde perustuisi tarvitsevuuteen ja nimenomaan niin päin, että minä olisin tarvitseva osapuoli? Tämä ei mielestäni vastaa sitä, mitä olen suhteestani palstalla kertonut.
3. "Hoidamme" molemmat paljon IRL. Se johtuu siitä, että olemme molemmat reippaita ja toimeliaita ihmisiä, emmekä oikein viihdy muunlaisten kanssa. En ymmärrä miten tämä asia liittyy ketjun aiheeseen.
4. YouTube-käyttäjänimesi näkyy jaetussa linkissä. Jos se on ok, ei ongelmaa. Jos ei, muokkaa tarvittaessa linkkien jakamisen yksityisyysasetuksiasi.
Anteeksi mutta minä en ole kiinnostunut keskustelemaan tunteista. Keskustelen mielelläni luonteenpiirteistä, kunhan keskustelu pysyy rationaalisella tasolla.
🦄
- Anonyymi00014
No, en kyllä yhtään tiedä mistä edes on kyse, mutta mielestäni tuollainen empaattisuus on ihan turha keksintö, niitä naisten krksimiä juttuja mikä olisi saanut jäädä keksimättäkin.
- Anonyymi00036
Tuskin näitä kukaan "keksii"..
Mutta mitä tuohon muuta? No ei niitä keksis ainakaan naiset...😆 - Anonyymi00038
Anonyymi00036 kirjoitti:
Tuskin näitä kukaan "keksii"..
Mutta mitä tuohon muuta? No ei niitä keksis ainakaan naiset...😆Joku on nämä empatiat sun muut roskat jossain vaiheessa keksinyt. Ei tämmöisiä ollut olemassa reilu sata vuotta sitten. Nykyajan typerien naikkosten keksintöjä ovat.
- Anonyymi00046
Anonyymi00038 kirjoitti:
Joku on nämä empatiat sun muut roskat jossain vaiheessa keksinyt. Ei tämmöisiä ollut olemassa reilu sata vuotta sitten. Nykyajan typerien naikkosten keksintöjä ovat.
Sanat ja termit on kyllä keksittyjä...
Muut on ihmisyyttä.
- Anonyymi00015
Empaattisella ihmisellä on kyky asettua toisen asemaan. Ei tahdo toiselle sitä mikä itseä loukkaisi. Siksi empaattinen ihminen voi ottaa turhankin paljon kakkaa niskaan ennenkuin kykenee antamaan takaisin, jos kykenee. Empaattiset ihmiset on kilttejä ja siksi helposti hyväksikäytettäviä. Mutta kauniinpia sieluja joita maa tellus päällään kantaa.🤷♀️
- Anonyymi00020
Empaattinen ihminen ei tahdo pahaa, ei edes kykene pahaan. Empaattinen ihminen kärsii muiden pahuudesta ja suree kaikkea pahuutta ympärillä mihin itsellä ei ole osaa eikä arpaa. Empaattisella ihmisellä on hyvä sydän. 🤷♀️
- Anonyymi00021
Anonyymi00020 kirjoitti:
Empaattinen ihminen ei tahdo pahaa, ei edes kykene pahaan. Empaattinen ihminen kärsii muiden pahuudesta ja suree kaikkea pahuutta ympärillä mihin itsellä ei ole osaa eikä arpaa. Empaattisella ihmisellä on hyvä sydän. 🤷♀️
Narsistinen ihminen ei ymmärrä empatiaa. Narsisti jopa väheksyy ja pilkkaa muita ymmärtäviä.,eläimiä ja heikompia arvostavia. Narsisti hakee ainoastaan omaa hyvää ja kaikki oman hyvän ulkopuolinen on uhka ja narsistille kauhistus. Narsisti on oman mielensä uhri. Hänen elämänsä on suuri tradekia.🤷♀️
- Anonyymi00024
Anonyymi00021 kirjoitti:
Narsistinen ihminen ei ymmärrä empatiaa. Narsisti jopa väheksyy ja pilkkaa muita ymmärtäviä.,eläimiä ja heikompia arvostavia. Narsisti hakee ainoastaan omaa hyvää ja kaikki oman hyvän ulkopuolinen on uhka ja narsistille kauhistus. Narsisti on oman mielensä uhri. Hänen elämänsä on suuri tradekia.🤷♀️
Eli empaattinen ihminen on epäitsekäs ja narsistinen erittäin itsekäs. Kumpaa te olette, sitä voitte miettiä jokainen itsessänne.🤷♀️
- Anonyymi00025
Anonyymi00024 kirjoitti:
Eli empaattinen ihminen on epäitsekäs ja narsistinen erittäin itsekäs. Kumpaa te olette, sitä voitte miettiä jokainen itsessänne.🤷♀️
Empatia yhdistettynä liialliseen epäitsekkyyteen on varmin reitti burn outiin ja siihen, että tulee hyväksikäytetyksi, koska ymmärtää ja selittää muiden käytöstä liikaa, sen sijaan, että asettaisi selkeän rajan sen suhteen miten sallii itseään kohdeltavan.
- Anonyymi00037
Anonyymi00024 kirjoitti:
Eli empaattinen ihminen on epäitsekäs ja narsistinen erittäin itsekäs. Kumpaa te olette, sitä voitte miettiä jokainen itsessänne.🤷♀️
Kiva kun otit esille tuon narsistisuuden...
Narsistisuushsn ei ole paha...
Narsistinen persoonallisuus taas on.
Itsensä puolia pitää pitää... jos niistä ei itse välitä, niin kuka aikuisen puolia sit pitää? Ikääntyneet vanhemmat, ystävät ja kaverit?
Aikuisuuteen kuuluu pitää kai puoliaan?
Mutta hyvä pointti. Kiitos. 🙂
- Anonyymi00018
Voi tietysti olla empaattinen ja suora. Eivät ne mitenkään sulje toisiaan pois. Sinulla on myös hieman erikoinen tulkinta empatiasta. Toisaalta voihan se olla, että jollei ole luonnostaan yhtään empaattinen, niin empatian ymmärtäminen on kovin vaikeaa. Itselleni empatia on niin luonnollinen ja itsestäänselvä osa minua, etten taas voi oikein ymmärtää miten se olisi jollekin toiselle vaikeaa.
- Anonyymi00040
Ehkä esitän asioita täällä tökerösti... ehkä olen tökerö?
Mutta tuo, että empaattisuus joillekin on itsestäänselvyys, mua välillä aina mietityttää...🤔
Ei se kaikille sitä ole... ja ei ne ole välttämättä mitään mulkkuja...🤔
Uskallan ottaa palstalta esimerkin... Xliner... ei vaikuta empaattiselle tyypille äkkisiltään. Haluaa jopa olla mulkku jotenkin. Mutta onko mulkku? No ei tod. 😄
Mutta empaattisuuskin kanavoituu esiin erilsisilta ihmisilyä eritavoin...
Xlinerikin kipuilee sellaisia stereotyyppisesti empaattisia ihmisiä kohtaan. Se on likipitäin hauskaa huomata...se saa näppyjä mun jutuista välillä, mutta ei oikeasti ole kovin niistä kaukanakaan. 😄
Mutta hän on jäärä lopulta...ja haluaa pitää sen mikä on hälle hyvä. 🙂
Mutta hänkin on empaattinen ihminen... aika moni on...🙂 - Anonyymi00081
Anonyymi00040 kirjoitti:
Ehkä esitän asioita täällä tökerösti... ehkä olen tökerö?
Mutta tuo, että empaattisuus joillekin on itsestäänselvyys, mua välillä aina mietityttää...🤔
Ei se kaikille sitä ole... ja ei ne ole välttämättä mitään mulkkuja...🤔
Uskallan ottaa palstalta esimerkin... Xliner... ei vaikuta empaattiselle tyypille äkkisiltään. Haluaa jopa olla mulkku jotenkin. Mutta onko mulkku? No ei tod. 😄
Mutta empaattisuuskin kanavoituu esiin erilsisilta ihmisilyä eritavoin...
Xlinerikin kipuilee sellaisia stereotyyppisesti empaattisia ihmisiä kohtaan. Se on likipitäin hauskaa huomata...se saa näppyjä mun jutuista välillä, mutta ei oikeasti ole kovin niistä kaukanakaan. 😄
Mutta hän on jäärä lopulta...ja haluaa pitää sen mikä on hälle hyvä. 🙂
Mutta hänkin on empaattinen ihminen... aika moni on...🙂Hyvä kun uskalsit 😁
Haltioituneena (taas kerran) katselen kuinka Pirppiksestä löytyy särmää ja voimaa. Viime aikoina on löytynyt. Monta kertaa pitänyt tästä mainita, mutta olen jäänyt vain ihailemaan. Aivan mahtavaa!
Kaikista eniten kieroja selkäpuukon pelaajia löytyy empaattista ja sellaiseksi itsensä esille tuovista ihmisistä. Tyypeistä, jotka eivät sano oikeastaan mitään kun eivät uskalla ja patoavat kiukkua sisälleen. Täälläkin näkee sitä kihinää.
Suorat ihmiset ovat mun mielestäni empaattisempia ja rehellisempiä.
Suoruus ei tosiaan tarkoita epäempaattista. Päinvastoin. Silloin myös arvostaa toista.
Ja ihan henk koht en saa mitään irti pinnallisesta ympäripyöreästä itsestään selvyyksien pehmeästä läpikäynnistä, joka toimii kuin tuutulaulu. Ehkä rauhoittaa, mutta antaa kuulijalle väärän kuvan.
Kyllä palautetta täytyy kestää.
Netissä jää eleet ja ilmeet näkemättä. Niillä on usein suurempi vaikutus kuin pelkillä sanoilla.
xLiner - Anonyymi00082
Anonyymi00081 kirjoitti:
Hyvä kun uskalsit 😁
Haltioituneena (taas kerran) katselen kuinka Pirppiksestä löytyy särmää ja voimaa. Viime aikoina on löytynyt. Monta kertaa pitänyt tästä mainita, mutta olen jäänyt vain ihailemaan. Aivan mahtavaa!
Kaikista eniten kieroja selkäpuukon pelaajia löytyy empaattista ja sellaiseksi itsensä esille tuovista ihmisistä. Tyypeistä, jotka eivät sano oikeastaan mitään kun eivät uskalla ja patoavat kiukkua sisälleen. Täälläkin näkee sitä kihinää.
Suorat ihmiset ovat mun mielestäni empaattisempia ja rehellisempiä.
Suoruus ei tosiaan tarkoita epäempaattista. Päinvastoin. Silloin myös arvostaa toista.
Ja ihan henk koht en saa mitään irti pinnallisesta ympäripyöreästä itsestään selvyyksien pehmeästä läpikäynnistä, joka toimii kuin tuutulaulu. Ehkä rauhoittaa, mutta antaa kuulijalle väärän kuvan.
Kyllä palautetta täytyy kestää.
Netissä jää eleet ja ilmeet näkemättä. Niillä on usein suurempi vaikutus kuin pelkillä sanoilla.
xLinerPalautteen kestämisestä vielä. Erilaisista mielipiteistä tai vaikkapa ihan faktoista on aika turha hernestyä. Jos hakee aina vaan samanmielistä joojoo-seuraa itseä vahvistamaan, niin ehkä taustalla kummitteleekin heikko narsisti.
xLiner - Anonyymi00083
Anonyymi00081 kirjoitti:
Hyvä kun uskalsit 😁
Haltioituneena (taas kerran) katselen kuinka Pirppiksestä löytyy särmää ja voimaa. Viime aikoina on löytynyt. Monta kertaa pitänyt tästä mainita, mutta olen jäänyt vain ihailemaan. Aivan mahtavaa!
Kaikista eniten kieroja selkäpuukon pelaajia löytyy empaattista ja sellaiseksi itsensä esille tuovista ihmisistä. Tyypeistä, jotka eivät sano oikeastaan mitään kun eivät uskalla ja patoavat kiukkua sisälleen. Täälläkin näkee sitä kihinää.
Suorat ihmiset ovat mun mielestäni empaattisempia ja rehellisempiä.
Suoruus ei tosiaan tarkoita epäempaattista. Päinvastoin. Silloin myös arvostaa toista.
Ja ihan henk koht en saa mitään irti pinnallisesta ympäripyöreästä itsestään selvyyksien pehmeästä läpikäynnistä, joka toimii kuin tuutulaulu. Ehkä rauhoittaa, mutta antaa kuulijalle väärän kuvan.
Kyllä palautetta täytyy kestää.
Netissä jää eleet ja ilmeet näkemättä. Niillä on usein suurempi vaikutus kuin pelkillä sanoilla.
xLinerMoni itsensä empaattiseksi lukeva onkin todella myrkyllinen, kun muissa taidoissa on puutteita.
Kaikenlaiset erilaiset tunnetaidot toimivat vain yhdessä, eivät erikseen.
(Huom. Esim. palstakiltit ja -kunnolliset)
xLiner - Anonyymi00087
Anonyymi00040 kirjoitti:
Ehkä esitän asioita täällä tökerösti... ehkä olen tökerö?
Mutta tuo, että empaattisuus joillekin on itsestäänselvyys, mua välillä aina mietityttää...🤔
Ei se kaikille sitä ole... ja ei ne ole välttämättä mitään mulkkuja...🤔
Uskallan ottaa palstalta esimerkin... Xliner... ei vaikuta empaattiselle tyypille äkkisiltään. Haluaa jopa olla mulkku jotenkin. Mutta onko mulkku? No ei tod. 😄
Mutta empaattisuuskin kanavoituu esiin erilsisilta ihmisilyä eritavoin...
Xlinerikin kipuilee sellaisia stereotyyppisesti empaattisia ihmisiä kohtaan. Se on likipitäin hauskaa huomata...se saa näppyjä mun jutuista välillä, mutta ei oikeasti ole kovin niistä kaukanakaan. 😄
Mutta hän on jäärä lopulta...ja haluaa pitää sen mikä on hälle hyvä. 🙂
Mutta hänkin on empaattinen ihminen... aika moni on...🙂Sellainenkin huomio empatiakeskusteluista, että yleensä ne pyörii oman navan ympärillä tyyliin: mitä muilla on annettavaa minulle ja miten he voisivat muuttua jotta saisin heiltä sen mitä minä heiltä tarvitsen. Ja liian usein ollaan vaatimassa tai odottamassa erityiskohtelua. (Voi lumihiutale..)
Jo se, että tulee kuulluksi ja nähdyksi usein riittää.
Eiköhän me kaikki haluta pitää se minkä olemme itsellemme hyväksi kokeneet.
xLiner - Anonyymi00088
Anonyymi00082 kirjoitti:
Palautteen kestämisestä vielä. Erilaisista mielipiteistä tai vaikkapa ihan faktoista on aika turha hernestyä. Jos hakee aina vaan samanmielistä joojoo-seuraa itseä vahvistamaan, niin ehkä taustalla kummitteleekin heikko narsisti.
xLinerPalautettakun on monenlaista. Ne jotka ovat epäasiallisia perustelevat monesti palautettaan epäasiallisilla asioilla. Sen vuoksi joitakin ihmisiä ei saada ruotuun työpaikoilla, vaan he aiheuttavat työpahoinvointia ja vaihtavat työpaikkaa.
- Anonyymi00089
Anonyymi00088 kirjoitti:
Palautettakun on monenlaista. Ne jotka ovat epäasiallisia perustelevat monesti palautettaan epäasiallisilla asioilla. Sen vuoksi joitakin ihmisiä ei saada ruotuun työpaikoilla, vaan he aiheuttavat työpahoinvointia ja vaihtavat työpaikkaa.
Siis muut vaihtavat työpaikkaa ja joku mesoo ja pysyy vaikka mitä palautetta saisi.
- Anonyymi00144
Anonyymi00088 kirjoitti:
Palautettakun on monenlaista. Ne jotka ovat epäasiallisia perustelevat monesti palautettaan epäasiallisilla asioilla. Sen vuoksi joitakin ihmisiä ei saada ruotuun työpaikoilla, vaan he aiheuttavat työpahoinvointia ja vaihtavat työpaikkaa.
Riippuu tilanteesta. On ihan ok päräyttää prkl!!! isolla volyymilla jos joku aasi on hilkulla tippumassa kuiluun. Tai heittää sitä kivellä jos sillä on vielä korvanapitkin humppaa huudattamassa.
Ja palaute on syytä antaa selkeästi.
Joskus muinoin harrastettiin hampurilaismallia. Ensin kehuttiin, sitten otettiin itse asia esille ja lopuksi taas kehuttiin. Ei ihmiset ymmärtäneet ja muistaneet muuta kuin ne kehut. Kun palaverista jäi hyvä mieli... Ei sitä pahas mieltä kannata vältellä liikaa. Se on toimeenpaneva voima sekin.
Työpaikan vaihtaminen on erittäin suositeltavaa.
xLiner
- Anonyymi00023
Se on valinta miten toteutat ulosantejasi, riippuen pitkälti sanoman vastaanottajan kyvystä ymmärtää nyansseja.
ja vaikka nyt sattuisin enimmäkseen olemaan empaattinen, ei se sitä tarkoita ainakaan omalla kohdallani että vaivautuisin aina edes tulkitsemaan ihmisiä. - Anonyymi00026
Tavallaan vuorovaituktuksessahan on tarve tulla ymmärretyksi ja tarve ymmärtää.
Ois kiva, jos nää synkkais.
Vilma - Anonyymi00030
Olen varmaan sitten yliempaattinen, kun minusta tuntuu usein siltä, että ihmiset ovat töykeitä, karkeita ja töksäytteleviä.
- Anonyymi00034
Pikku-pirpana kirjoitti:
Todennäköisesti.
Tai sitten moni Suomessa yksinkertaisesti on tökerö juntti.
Anonyymi00034 kirjoitti:
Tai sitten moni Suomessa yksinkertaisesti on tökerö juntti.
Niin.. sinun subjektiivisestä näkökulmastasi katsottuna.
Yhdistävä tekijä kaikkien juntteuteen on sinä ja näkökulmasi.- Anonyymi00039
Tuolla ei ole mitään tekemistä empatian kanssa!
- Anonyymi00053
Anonyymi00034 kirjoitti:
Tai sitten moni Suomessa yksinkertaisesti on tökerö juntti.
Tämä on todennäköisintä
- Anonyymi00055
Ole mitä lystäät..
Muita ihmisiä on enempi kuin "sinuja"... - Anonyymi00098
Pikku-pirpana kirjoitti:
Niin.. sinun subjektiivisestä näkökulmastasi katsottuna.
Yhdistävä tekijä kaikkien juntteuteen on sinä ja näkökulmasi.Yhdistävä tekijä siihen, että keskustelen palstalla kaltaisesi ihmisen kanssa on se, että tämä on keskustelupalsta ja täällä on mahdollisuus vaihtaa erilaisia mielipiteitä.
Pidän montaa muuta kansallisuutta hienostuneempana tapakulttuurin puolesta. Anonyymi00098 kirjoitti:
Yhdistävä tekijä siihen, että keskustelen palstalla kaltaisesi ihmisen kanssa on se, että tämä on keskustelupalsta ja täällä on mahdollisuus vaihtaa erilaisia mielipiteitä.
Pidän montaa muuta kansallisuutta hienostuneempana tapakulttuurin puolesta.Jumpe, mikä hienostelija sinä olet. Mutta kyllä tähän maailmaan mahtuu sievistelijätkin. Ylenkatseesi vain hyppii silmille aika räikeästi, mutta se sinulle suotakoon, jos kerran et parempaan pysty. Ymmärrän sen, ettet ole vielä oppinut ymmärtämään elämän diversiteettiä. Mutta eiväthän kaikki opi. Itseriittoisuus kun on se tärkeämpi asia. Ja se hiton ego. Minä,minä ja minä. Mut olet tuollainen. Kai ihan hyvä sinuna itsenäsi, sillä tuo hölynpölysi ei voi olla muuta kuin trollausta.
- Anonyymi00119
Anonyymi00098 kirjoitti:
Yhdistävä tekijä siihen, että keskustelen palstalla kaltaisesi ihmisen kanssa on se, että tämä on keskustelupalsta ja täällä on mahdollisuus vaihtaa erilaisia mielipiteitä.
Pidän montaa muuta kansallisuutta hienostuneempana tapakulttuurin puolesta.Suomalaisten kulttuuriset tavat yms. 'hienostelu' on vielä(kin) niin kovin nuorta ja kehittymätöntä verrattuna kaikkiin historian vanhoihin yhteiskuntiin, joissa on opittu tapoja ja käyttäytymistä jo silloin, kun suomalaiset ovat olleet vielä metsäläisiä. Antakaamme siis anteeksi. Itsellemme ja muille.
- Anonyymi00123
Anonyymi00119 kirjoitti:
Suomalaisten kulttuuriset tavat yms. 'hienostelu' on vielä(kin) niin kovin nuorta ja kehittymätöntä verrattuna kaikkiin historian vanhoihin yhteiskuntiin, joissa on opittu tapoja ja käyttäytymistä jo silloin, kun suomalaiset ovat olleet vielä metsäläisiä. Antakaamme siis anteeksi. Itsellemme ja muille.
Nimenomaan näin. Olen itsekin Suomalainen, asetan siis itsenikin samaan kategoriaan.
- Anonyymi00124
Pikku-pirpana kirjoitti:
Jumpe, mikä hienostelija sinä olet. Mutta kyllä tähän maailmaan mahtuu sievistelijätkin. Ylenkatseesi vain hyppii silmille aika räikeästi, mutta se sinulle suotakoon, jos kerran et parempaan pysty. Ymmärrän sen, ettet ole vielä oppinut ymmärtämään elämän diversiteettiä. Mutta eiväthän kaikki opi. Itseriittoisuus kun on se tärkeämpi asia. Ja se hiton ego. Minä,minä ja minä. Mut olet tuollainen. Kai ihan hyvä sinuna itsenäsi, sillä tuo hölynpölysi ei voi olla muuta kuin trollausta.
”Ja se hiton ego. Minä,minä ja minä. Mut olet tuollainen. Kai ihan hyvä sinuna itsenäsi, sillä tuo hölynpölysi ei voi olla muuta kuin trollausta”.
Kyllä mä ihan tällainen olen ;)
Eikä ole trollausta.
Sallinet kommentoida hiukan myös sinun tarinointiasi. Sinulla taitaa olla ”pikkuisen palstaolemuksesi” lisäksi pienehköt ”palstaaivot”myöskin? Ei se mitään, kyllä tänne myös herneen kokoluokkaa mahtuu. :} - Anonyymi00127
Anonyymi00123 kirjoitti:
Nimenomaan näin. Olen itsekin Suomalainen, asetan siis itsenikin samaan kategoriaan.
No juuu-juuu, kaikki me suomalaiset kuulumme "samaan kategoriaan". Myös ne, jotka osaavat ja tietävät vähän paremmin ja enemmän. Kaikilla floppaa jollain 'osastolla'.
- Anonyymi00131
Anonyymi00127 kirjoitti:
No juuu-juuu, kaikki me suomalaiset kuulumme "samaan kategoriaan". Myös ne, jotka osaavat ja tietävät vähän paremmin ja enemmän. Kaikilla floppaa jollain 'osastolla'.
Tosiasioita on paha mennä kiistämään, olen ehkä keskivertoa hienotunteisempi, joten 🖕
Bye! - Anonyymi00134
Anonyymi00124 kirjoitti:
”Ja se hiton ego. Minä,minä ja minä. Mut olet tuollainen. Kai ihan hyvä sinuna itsenäsi, sillä tuo hölynpölysi ei voi olla muuta kuin trollausta”.
Kyllä mä ihan tällainen olen ;)
Eikä ole trollausta.
Sallinet kommentoida hiukan myös sinun tarinointiasi. Sinulla taitaa olla ”pikkuisen palstaolemuksesi” lisäksi pienehköt ”palstaaivot”myöskin? Ei se mitään, kyllä tänne myös herneen kokoluokkaa mahtuu. :}Pikku-pirpana olet ihan kiva oikeasti. KIVA!
- Anonyymi00157
Olet yksi normaaleista.
- Anonyymi00166
Pikku-pirpana kirjoitti:
Jumpe, mikä hienostelija sinä olet. Mutta kyllä tähän maailmaan mahtuu sievistelijätkin. Ylenkatseesi vain hyppii silmille aika räikeästi, mutta se sinulle suotakoon, jos kerran et parempaan pysty. Ymmärrän sen, ettet ole vielä oppinut ymmärtämään elämän diversiteettiä. Mutta eiväthän kaikki opi. Itseriittoisuus kun on se tärkeämpi asia. Ja se hiton ego. Minä,minä ja minä. Mut olet tuollainen. Kai ihan hyvä sinuna itsenäsi, sillä tuo hölynpölysi ei voi olla muuta kuin trollausta.
Lopeta toisten typerä arvostelu. Teet itsestäsi narettavan ja ikävän pellen.
- Anonyymi00179
Pikku-pirpana kirjoitti:
Jumpe, mikä hienostelija sinä olet. Mutta kyllä tähän maailmaan mahtuu sievistelijätkin. Ylenkatseesi vain hyppii silmille aika räikeästi, mutta se sinulle suotakoon, jos kerran et parempaan pysty. Ymmärrän sen, ettet ole vielä oppinut ymmärtämään elämän diversiteettiä. Mutta eiväthän kaikki opi. Itseriittoisuus kun on se tärkeämpi asia. Ja se hiton ego. Minä,minä ja minä. Mut olet tuollainen. Kai ihan hyvä sinuna itsenäsi, sillä tuo hölynpölysi ei voi olla muuta kuin trollausta.
Kerrotko mikä tuossa edellisessä tekstissä viittaa hienosteluun? Se olet sinä, joka ei ole oppinut olemaan hyppimättä toisten silmille ja egoilemaan.
Kiitos että sain ärhennellä ketjussasi ja anteeksi että ärhentelin ketjussasi. Nyt ponit talliin ja mun on aika mennä nukkumaan. Hyvää yötä.
- Anonyymi00047
Anytime! 😄
Sun ärhentelyt ja äkämöinnit on kuitenkin hyvin artiguloitu. Et syytä, osoita sormella ketään.. vaan toteat.
Toivon jopa enemmän tuota "ärhrntelyä", haastamista ja kyseenalsistamista...🙂
Ja täällä "parviäly" vastaa parrmmin kuin vain minä, ihan takuulla. 🙃
Täällä vasn tuppaa tulemaan muutakin kuin "rskentavaa" pslautetta, mut se pitää oppia pois. 😄 - Anonyymi00051
Ei ole kaikki ponit tallissa tuolla kirjoittajalla ainakaan.
- Anonyymi00086
😁juu, ponit joskus tuittuilee kanssa. Antaa kaviostakin jos sille päälle tulee
- Anonyymi00042
On aivan mahdollista olla sekä empaattinen että suora samanaikaisesti, mutta se vaatii ihmiseltä tahdikkuutta. Suoraan sanominen on reilua, mutta samalla täytyy muistaa, ettei suoraan sanominen tarkoita tylyä, töykeää tai loukkaavaa. Moni käyttää suoraan sanomista jonkinlaisena oikeutuksena olla töykeä, mutta ei mikään oikeuta sitä, että on ikävä toiselle ihmiselle.
Parisuhteessa arvostan sitä, että asioista pystytään puhumaan avoimesti. Se vaatii molemmilta kykyä kuunnella ja ottaa vastaan se, mitä toisella on sanottavana. Aina se ei ole helppoa, jos liikutaan alueella mikä saattaa olla arka. Vielä vaikeampaa silti tulee, jollei koskaan pystytä puhumaan vaan kaikki patoutuu sisälle.
Aletheias- Anonyymi00048
Tuo on lopulta jännä, että usealla tulee vähän kuten varoituksena, että ei pidä olla töykeä tms.
Jos miettii vaikka paria, jotka ovat olleet yhdessä 2 kk;tta. Halu on rakentaa yhteistä tulevaisuutta. Puhe on ollut, että puhutaan suoraan...
Sitten toinen sanoo vaikka tyyliin: "minusta sinä et piittaa itsestäsi, lapsistasi, läheistäsi...tms...
Tuollainen taatusti sattuu... ja mikä on tahdikkus sitten.?
Toinrn voi nähdä minun elämässä (vaikka) todella silmiinpistäviä hänen arvojen vastaisia juttuja ja huomio olisi tärkeä...
Sehän voi lopulta olla väätinkäsitys, väätinymmärrys tms... mutta minä rehellisesti omakohtaisesti en noista loukkaantuisi...ainoastaan silloin, jos joku siinä "kritiikissä" osuisi "kipeään" paikkaan.
Ja jos kukaan ei "koskisi" minuun... en ehkä näkisi kipupisteitäni.. - Anonyymi00049
Anonyymi00048 kirjoitti:
Tuo on lopulta jännä, että usealla tulee vähän kuten varoituksena, että ei pidä olla töykeä tms.
Jos miettii vaikka paria, jotka ovat olleet yhdessä 2 kk;tta. Halu on rakentaa yhteistä tulevaisuutta. Puhe on ollut, että puhutaan suoraan...
Sitten toinen sanoo vaikka tyyliin: "minusta sinä et piittaa itsestäsi, lapsistasi, läheistäsi...tms...
Tuollainen taatusti sattuu... ja mikä on tahdikkus sitten.?
Toinrn voi nähdä minun elämässä (vaikka) todella silmiinpistäviä hänen arvojen vastaisia juttuja ja huomio olisi tärkeä...
Sehän voi lopulta olla väätinkäsitys, väätinymmärrys tms... mutta minä rehellisesti omakohtaisesti en noista loukkaantuisi...ainoastaan silloin, jos joku siinä "kritiikissä" osuisi "kipeään" paikkaan.
Ja jos kukaan ei "koskisi" minuun... en ehkä näkisi kipupisteitäni..Se on vain tosiasia, että jos asian ilmaisee töykeästi, on vastaanotto yleensä sen mukainen. Ihminen menee puolustuskannalle eikä ole lainkaan niin vastaanottavainen toisten viestille, jos se toimitetaan tylysti.
Tietenkin lenpeästikin annettu kritiikki saattaa osua arkaan paikkaan ja tuntua pahalta. Varmaan meistä kaikilla on asioita, jotka ovat meille niin herkkiä, että on vain todella vaikeaa kuulla mitään negatiivista niihin liittyvää. Se on aivan inhimillistä.
On hyvä, jos pystyy puhumaan niistä kipupisteistäkin. Se voi parhaimmillaan avata pahojakin solmuja, mutta se vaatii juuri tuon, että kykenee ottamaan vastaan toisen sanat loukkaantumatta niistä liikaa.
Aletheias - Anonyymi00052
Anonyymi00049 kirjoitti:
Se on vain tosiasia, että jos asian ilmaisee töykeästi, on vastaanotto yleensä sen mukainen. Ihminen menee puolustuskannalle eikä ole lainkaan niin vastaanottavainen toisten viestille, jos se toimitetaan tylysti.
Tietenkin lenpeästikin annettu kritiikki saattaa osua arkaan paikkaan ja tuntua pahalta. Varmaan meistä kaikilla on asioita, jotka ovat meille niin herkkiä, että on vain todella vaikeaa kuulla mitään negatiivista niihin liittyvää. Se on aivan inhimillistä.
On hyvä, jos pystyy puhumaan niistä kipupisteistäkin. Se voi parhaimmillaan avata pahojakin solmuja, mutta se vaatii juuri tuon, että kykenee ottamaan vastaan toisen sanat loukkaantumatta niistä liikaa.
AletheiasNo tässäpä tämän aloituksen koko idea onkin...(mun mielestä)
Mikä idea empatialla edes olisi, jos ei voisi turvallisesti peilatustusti nähdä jotain itsestään? 🤔
Vai pitääkö sillä saada vain hyvää mieltä pelkästään? 🤔 - Anonyymi00057
Anonyymi00052 kirjoitti:
No tässäpä tämän aloituksen koko idea onkin...(mun mielestä)
Mikä idea empatialla edes olisi, jos ei voisi turvallisesti peilatustusti nähdä jotain itsestään? 🤔
Vai pitääkö sillä saada vain hyvää mieltä pelkästään? 🤔Empatia tähtää ennen kaikkea toisen ihmisen ymmärtämiseen ja tukemiseen, toisen asemaan asettumiseen. Mielestäni sillä ei haeta siis vain hyvää mieltä vaan se on perusedellytys kaikille toimiville ihmissuhteille. Empatiakyky mahdollistaa ylipäätään sen, että voimme toimia toistemme kanssa ilman jatkuvia ristiriitoja.
Sanoisin, että empatia mahdollistaa sekä itsensä että kumppanin peilaamisen, sillä se luo nimenomaan turvallisen ympäristön käsitellä vaikeitakin asioita.
Aletheias - Anonyymi00058
Anonyymi00057 kirjoitti:
Empatia tähtää ennen kaikkea toisen ihmisen ymmärtämiseen ja tukemiseen, toisen asemaan asettumiseen. Mielestäni sillä ei haeta siis vain hyvää mieltä vaan se on perusedellytys kaikille toimiville ihmissuhteille. Empatiakyky mahdollistaa ylipäätään sen, että voimme toimia toistemme kanssa ilman jatkuvia ristiriitoja.
Sanoisin, että empatia mahdollistaa sekä itsensä että kumppanin peilaamisen, sillä se luo nimenomaan turvallisen ympäristön käsitellä vaikeitakin asioita.
AletheiasAamen...😁
Empatia on kyky nähdä käytöksien taakse...
Ei empattisuus vaadi mitään tiettyä käyttääntymistä. 🙃
Empatia---> rakkaus... mitä on ero? 😄
Hihhih... kiva kun mustasydän potki mut hereille jostain ikiunesta. 😄
Oikeasti kaikelle tuntemuksille on syynsä. Kaikelle ihmisen käyttäytymiselle löytyy syyt. 😬
Näitä voi miettiä, mutta nää menee tiettyä kaavaa aina. 🙂 - Anonyymi00061
Anonyymi00058 kirjoitti:
Aamen...😁
Empatia on kyky nähdä käytöksien taakse...
Ei empattisuus vaadi mitään tiettyä käyttääntymistä. 🙃
Empatia---> rakkaus... mitä on ero? 😄
Hihhih... kiva kun mustasydän potki mut hereille jostain ikiunesta. 😄
Oikeasti kaikelle tuntemuksille on syynsä. Kaikelle ihmisen käyttäytymiselle löytyy syyt. 😬
Näitä voi miettiä, mutta nää menee tiettyä kaavaa aina. 🙂Tervetuloa ikiunesta elävien pariin 😅
Käyttäytymiselle löytyy tosiaan aina jokin syy. Syytä ei välttämättä itse heti tunnista, mutta jokin tunne siellä taustalla meitä liikuttaa ja saa tekemään ja tuntemaan asioita. On palkitsevaa, kun itse oivaltaa omat motiivinsa käyttäytymiselleen. Kasvattaa itsetuntemusta 😊
Aletheias - Anonyymi00062
Anonyymi00061 kirjoitti:
Tervetuloa ikiunesta elävien pariin 😅
Käyttäytymiselle löytyy tosiaan aina jokin syy. Syytä ei välttämättä itse heti tunnista, mutta jokin tunne siellä taustalla meitä liikuttaa ja saa tekemään ja tuntemaan asioita. On palkitsevaa, kun itse oivaltaa omat motiivinsa käyttäytymiselleen. Kasvattaa itsetuntemusta 😊
AletheiasKiitos... ikiuni teki terää... sekin. 😄
Vaikutukset vaan jäi.... muuten ois taas aamen. Vaikutukset omassa käyttäytymisessä näkee myös.. 😄 - Anonyymi00064
Anonyymi00062 kirjoitti:
Kiitos... ikiuni teki terää... sekin. 😄
Vaikutukset vaan jäi.... muuten ois taas aamen. Vaikutukset omassa käyttäytymisessä näkee myös.. 😄No totta, sekin on hyvä ymmärtää, mikä vaikuttaa mihinkin 😁
Aletheias - Anonyymi00065
Anonyymi00064 kirjoitti:
No totta, sekin on hyvä ymmärtää, mikä vaikuttaa mihinkin 😁
AletheiasEmpaattinen ja rehellisesti todellisuuteen kerrottu totuus ryhdistää ihmistä kuin ihmistä. 🙂
On ilo nähdä kun tuiskussakin hymyillään sille palautteelle. 😁
Ja se on vain yksi todellinen huomio...😄 - Anonyymi00164
Anonyymi00057 kirjoitti:
Empatia tähtää ennen kaikkea toisen ihmisen ymmärtämiseen ja tukemiseen, toisen asemaan asettumiseen. Mielestäni sillä ei haeta siis vain hyvää mieltä vaan se on perusedellytys kaikille toimiville ihmissuhteille. Empatiakyky mahdollistaa ylipäätään sen, että voimme toimia toistemme kanssa ilman jatkuvia ristiriitoja.
Sanoisin, että empatia mahdollistaa sekä itsensä että kumppanin peilaamisen, sillä se luo nimenomaan turvallisen ympäristön käsitellä vaikeitakin asioita.
AletheiasMonet ovat kykenemättömiä empatiaan ja siksi myös turvallisiin ihmissuhteisiin.
- Anonyymi00165
Anonyymi00048 kirjoitti:
Tuo on lopulta jännä, että usealla tulee vähän kuten varoituksena, että ei pidä olla töykeä tms.
Jos miettii vaikka paria, jotka ovat olleet yhdessä 2 kk;tta. Halu on rakentaa yhteistä tulevaisuutta. Puhe on ollut, että puhutaan suoraan...
Sitten toinen sanoo vaikka tyyliin: "minusta sinä et piittaa itsestäsi, lapsistasi, läheistäsi...tms...
Tuollainen taatusti sattuu... ja mikä on tahdikkus sitten.?
Toinrn voi nähdä minun elämässä (vaikka) todella silmiinpistäviä hänen arvojen vastaisia juttuja ja huomio olisi tärkeä...
Sehän voi lopulta olla väätinkäsitys, väätinymmärrys tms... mutta minä rehellisesti omakohtaisesti en noista loukkaantuisi...ainoastaan silloin, jos joku siinä "kritiikissä" osuisi "kipeään" paikkaan.
Ja jos kukaan ei "koskisi" minuun... en ehkä näkisi kipupisteitäni..Suoruudessa on tärkeää puhua suoraan itsestä. Ei voi tietää etenkään 2kk suhteessa miten paljon toinen "piittaa" itsestään,läheisistä. Ts tuo kommentti on silkkaa toisen arvostelua,ellei jopa haukkumista,joka puolestaan ei ome suoruutta ensinkään.
- Anonyymi00050
Tässä empaatikoille musiikkikappale, erityisesti ensimmäinen ja toinen kappale on oikein empaattisia https://youtu.be/UH0FoDlXSGM
- Anonyymi00054
Tässä toinen erittäin tunteisiin vetoava kappale, herättää haluja empatiaan aivan varmasti tunteettomillakin ihmisillä https://youtu.be/NeJ4wtknz44
- Anonyymi00056
Ai?
No minusta tämä biisi toimii paremmin...
https://youtu.be/7rOfMlWBxEE?is=JAa5EB_8VkZtUn0j
Meistä jokainen on pieni...lohdunkantaja. 🥰
- Anonyymi00059
Hmm, pakko myöntää että empatiani on vähentynyt sen myötä, kun olen huomannut monien vain koittavan hyötyä siitä. Ja suoraksi olen tullut samasta syystä. En viitsi pelleillä mitään ja millään. Elämä on helpompaa niin, vaikka empatia pitää välillä salata muilta.
- Anonyymi00060
Vähän niin kuin pidät tunteet omana tietonasi tai tulee ongelmia. Lisäys.
- Anonyymi00063
Anonyymi00060 kirjoitti:
Vähän niin kuin pidät tunteet omana tietonasi tai tulee ongelmia. Lisäys.
Enkä sullakin on vähän väägänlainen käsitys... ? 🤔
- Anonyymi00071
Ihmisuhteissa on todella yleistä että jäädään pohtimaan mitä toinen tarkoittaa ja juttuja käydään läpi muiden ihmisten kanssa . Moni elää suusta suuhun draamaa jossa mietitään toisten tarkoitusperiä ja toisten elämää. Suoruudella asia on yksinkertainen ja sanomisten tarkoitukset muuttuvat vasta näissä jatkodraama tilanteissa.
- Anonyymi00074
Anonyymi00071 kirjoitti:
Ihmisuhteissa on todella yleistä että jäädään pohtimaan mitä toinen tarkoittaa ja juttuja käydään läpi muiden ihmisten kanssa . Moni elää suusta suuhun draamaa jossa mietitään toisten tarkoitusperiä ja toisten elämää. Suoruudella asia on yksinkertainen ja sanomisten tarkoitukset muuttuvat vasta näissä jatkodraama tilanteissa.
Totta...
Lakonisesti tuumattu "tää oli tässä" ei vastaa ehkä jättäjänkään mieleen... - Anonyymi00084
Anonyymi00063 kirjoitti:
Enkä sullakin on vähän väägänlainen käsitys... ? 🤔
En usko. Toki ihmisen voi tulkita väärin, mutta jis sama kuvio toistuu samojen ihmisten kanssa, että empatiaa käytetään aseena. Niin kyse ei ole väärinymmärryksestä, vaan vakiosta. Silloin niille tyypeille on parempi olla empatioimatta, koska se käännetään sua itseäsi vastaan vaikka väkisin.
Mutta nyt Disse minä meen pihahommiin hetkeksi, sitten on lanttumaakarin tapaaminen 🙂 - Anonyymi00163
Oletko liikaa palstalla? Täällä voi empatia vähetä helposti.
Anonyymi00163 kirjoitti:
Oletko liikaa palstalla? Täällä voi empatia vähetä helposti.
Juurikin tämä.
- Anonyymi00066
Hyvän tahtoisuus tai rehellinen auttamisenhalu koetaan usein tunkeiluksi . Asettuminen toisen asemaan on myös joillekin sellainen luonteenpiirre, jota käytetään omien tavoitteiden saavuttamiseen.
Empaattisuus on ihmisen vahvuus jota on hyvä suojata ja ainakin minä koen suoruuden olevan keino karsia ympäriltä heikkoluonteiset ja kapea katseiset ihmiset pois. Ne jotka vielä suoruudenkin jälkeen ovat vaikutuspiirissä ovat niitä todellisia ja aitoja , hyvän itsetunnon omaavia henkilöitä joille voi näyttää empaattisuuttaan.- Anonyymi00068
Todella hyvä kommentti! 👍
Mutta tulee mieleen, että todella kovsn ja vaativan työn joutuu empaattinen ihminrn läpi käymään...🤔
Tarkoitushan on hyvä kuitenkin...🤔
Mitä siitä oot mieltä? - Anonyymi00069
Anonyymi00068 kirjoitti:
Todella hyvä kommentti! 👍
Mutta tulee mieleen, että todella kovsn ja vaativan työn joutuu empaattinen ihminrn läpi käymään...🤔
Tarkoitushan on hyvä kuitenkin...🤔
Mitä siitä oot mieltä?Ihminenhän ei millään voi miellyttää kaikkia ihmisiä. Hyvän tahtoinen ihminen kokeilee kaikki tapoja tullakseen toimeen toisten kanssa.
Vastaanottajasta riippuen tilanteet käsitetään joko hyvin tai huonosti.
Empaattiselle luonteelle koen hyväksi suoran tyylin. - Anonyymi00070
Anonyymi00069 kirjoitti:
Ihminenhän ei millään voi miellyttää kaikkia ihmisiä. Hyvän tahtoinen ihminen kokeilee kaikki tapoja tullakseen toimeen toisten kanssa.
Vastaanottajasta riippuen tilanteet käsitetään joko hyvin tai huonosti.
Empaattiselle luonteelle koen hyväksi suoran tyylin.Niin.. ei hyvyys ole syy oikotiehen..🤔
Tie pitää käyfä läpi....
- Anonyymi00067
Varmaan riippuu ihmisestä ja sen "arkuudesta". Itselläni oli nuoruudessa aika tiukka kuri kotona, eikä saanut koskaan mitään sanoa vastaan. Sen puoleen ehkä tulkitsen herkästi kaiken suoruuden väärin ja ja otan nopeasti taka-askeleet vasemmalle. Ei halua mitään despoottia vaikutuspiiriinsä kun tunnistaa vaaran. Eikä edes halua jäädä tutkimaan onko joku ensivaikutelmastaan huolimatta parempi luonne.
- Anonyymi00072
Kuri voi olla hyväkin, kun takana on perustelu...
Mutta kritiikki onkin sitten rakentavaa... - Anonyymi00073
Anonyymi00072 kirjoitti:
Kuri voi olla hyväkin, kun takana on perustelu...
Mutta kritiikki onkin sitten rakentavaa...Mun täytyy sanoa tämä... mun ihana kummityttöni oli puhelumen päässä. Ja yksi kskdi alkoi taustalta kuulua hiton vihaista huutoa... kummitytsy piirsi ajatuksissaan pöytään.....🙄
Hitto että teki pahaa... olisi tuon voinut hoitaa muutenkin...lyijykänä... kumittaa pyyhkiä.. ja jos vahinko käy, niin mitä sille voi?
Hänen isänsä oli mun hyvä ystävä ja nyt vaan kaveri... syy löytyy tarinasta...arvot ei kohtaa...🙄 - Anonyymi00093
Anonyymi00073 kirjoitti:
Mun täytyy sanoa tämä... mun ihana kummityttöni oli puhelumen päässä. Ja yksi kskdi alkoi taustalta kuulua hiton vihaista huutoa... kummitytsy piirsi ajatuksissaan pöytään.....🙄
Hitto että teki pahaa... olisi tuon voinut hoitaa muutenkin...lyijykänä... kumittaa pyyhkiä.. ja jos vahinko käy, niin mitä sille voi?
Hänen isänsä oli mun hyvä ystävä ja nyt vaan kaveri... syy löytyy tarinasta...arvot ei kohtaa...🙄Lapsille täytyy asettaa rajoja kotoa käsin! Ei tuollaisia saa päästää vapaaksi kotoa joilla ei ole mitään käsitystä siitä mitä saa tehdä ja mitä ei saa! Kodin jälkeen tuolla seuraava paikka on laitoshoitopaikka, siis jos sitä ei saada kotona kuriin.
Sinun kaltaisesi ihmisen seura tuolle tytölle on erittäin huono asia, se tarvitsee järkeviä ihmisiä ympärilleen eikä mitään sekopäisiä haahuilijoita. - Anonyymi00100
Anonyymi00093 kirjoitti:
Lapsille täytyy asettaa rajoja kotoa käsin! Ei tuollaisia saa päästää vapaaksi kotoa joilla ei ole mitään käsitystä siitä mitä saa tehdä ja mitä ei saa! Kodin jälkeen tuolla seuraava paikka on laitoshoitopaikka, siis jos sitä ei saada kotona kuriin.
Sinun kaltaisesi ihmisen seura tuolle tytölle on erittäin huono asia, se tarvitsee järkeviä ihmisiä ympärilleen eikä mitään sekopäisiä haahuilijoita.Ihan älytön kommentti. Sinut nyt viimeisenä kenenkään lapsen lähelle päästäisin. Edellinen ymmärsi mistä on kyse.
Jos aikuinen vetää raivarit lasten tahattomista vahingoista, niin ihan varmasta kasvaa varovaisia aikuisia, jotka välttelevät päsmäröintiin sortuvia. Siinähän jäävät puhumaan tyhjille seinille.
- Anonyymi00075
Tässäkin yhtä monta mielipidettä kuin viestejäkin siitä mitä on empaattisuus tai empatia, eikä kukaan ole samaa mieltä siitä. Kenelläkään ole mitään hajua mitä se empatia on.
- Anonyymi00076
Ehkä niille jotka sitä ei näe/koe, se on ikuinen mysteeri...
- Anonyymi00077
Anonyymi00076 kirjoitti:
Ehkä niille jotka sitä ei näe/koe, se on ikuinen mysteeri...
Ne jotka on sitä, eivät siitä pahemmin puhu. Se ei ole mikään kadehtittava tai tavoiteltava ominaisuus. En olisi ikinä vapaaehtoisesti sitä itselleni valinnut, jos joku olisi antanut minun valita. Mutta en kyllä enää luopuisikaan siitä. Olen tottunut siihen ja oppinut elämään sen kanssa.
- Anonyymi00078
Anonyymi00077 kirjoitti:
Ne jotka on sitä, eivät siitä pahemmin puhu. Se ei ole mikään kadehtittava tai tavoiteltava ominaisuus. En olisi ikinä vapaaehtoisesti sitä itselleni valinnut, jos joku olisi antanut minun valita. Mutta en kyllä enää luopuisikaan siitä. Olen tottunut siihen ja oppinut elämään sen kanssa.
Ja tulet tähän kertomaan siitä kuitenkin. 😄
Eipä siinä mitään... MÄ en tuomitse. 🙃 - Anonyymi00094
Koska se empaattisuus on vain niiden ihmisten omassa päässä, se on henkilökohtainen juttu mikä niillä on mielessään. Kahta samanlaista ei ole. Kun se on vain henkilön mielikuvitusta.
- Anonyymi00105
K V G : " Empatia on kykyä asettua toisen ihmisen asemaan ja ymmärtää hänen kokemusmaailmaansa tai tunteitaan. Se on ihmisten välisen vuorovaikutuksen perusta ja tärkeä sosiaalinen taito. "
- Anonyymi00107
Anonyymi00105 kirjoitti:
K V G : " Empatia on kykyä asettua toisen ihmisen asemaan ja ymmärtää hänen kokemusmaailmaansa tai tunteitaan. Se on ihmisten välisen vuorovaikutuksen perusta ja tärkeä sosiaalinen taito. "
Jo tuo kuvaus on täysin järjetön. Et voi asettua toisen ihmisen asemaan tietämättä sen koko historiaa ja elämänkokemuksia.
- Anonyymi00112
Anonyymi00107 kirjoitti:
Jo tuo kuvaus on täysin järjetön. Et voi asettua toisen ihmisen asemaan tietämättä sen koko historiaa ja elämänkokemuksia.
Toisen ihmisen elämänhistoriaan ei voi eikä tarvitsekaan "asettua". Mutta sen hetkiseen tilanteeseen ja / tai tapahtumaan voi silti ottaa osaa. Jos osaa, pystyy, kykenee, ymmärtää, tajuaa, käsittää ...
- Anonyymi00113
Anonyymi00112 kirjoitti:
Toisen ihmisen elämänhistoriaan ei voi eikä tarvitsekaan "asettua". Mutta sen hetkiseen tilanteeseen ja / tai tapahtumaan voi silti ottaa osaa. Jos osaa, pystyy, kykenee, ymmärtää, tajuaa, käsittää ...
No se on ihan paljasta ja selvää valehtelua. Esität niitä tunteita mitä kuvittelet sen tuntevan. Vtun typerää ja akk-amaista toimintaa. Tuollaisia ihmisiä ei kukaan täysjärkinen ota tosissaan missään asiassa.
- Anonyymi00118
Anonyymi00113 kirjoitti:
No se on ihan paljasta ja selvää valehtelua. Esität niitä tunteita mitä kuvittelet sen tuntevan. Vtun typerää ja akk-amaista toimintaa. Tuollaisia ihmisiä ei kukaan täysjärkinen ota tosissaan missään asiassa.
Toivotan onnea valitsemallasi tiellä. Sitä todella tarvitset, todellinen tattipäätaneli.
- Anonyymi00136
Anonyymi00113 kirjoitti:
No se on ihan paljasta ja selvää valehtelua. Esität niitä tunteita mitä kuvittelet sen tuntevan. Vtun typerää ja akk-amaista toimintaa. Tuollaisia ihmisiä ei kukaan täysjärkinen ota tosissaan missään asiassa.
Yritä rakastaa itseäsi ja kehittää tunnetaitoja itseä ja muita kohtaan👍
- Anonyymi00161
Anonyymi00107 kirjoitti:
Jo tuo kuvaus on täysin järjetön. Et voi asettua toisen ihmisen asemaan tietämättä sen koko historiaa ja elämänkokemuksia.
Kyllä voi,siinä vain tarvitaan taitoa,jota ei kaikilla ole.
- Anonyymi00162
Anonyymi00094 kirjoitti:
Koska se empaattisuus on vain niiden ihmisten omassa päässä, se on henkilökohtainen juttu mikä niillä on mielessään. Kahta samanlaista ei ole. Kun se on vain henkilön mielikuvitusta.
Toisen ihmisen empaattisuus tuntuu hyvälle.
- Anonyymi00079
Tää musavideo on hyvä....
Miks?
Se kysymys jää elämään...mut toisaaalta tää on todellisuuttakin...
https://youtu.be/6g6g2mvItp4?is=G7OsEx9tBiJtByob
Biisin nimikin kertoo jotain.... - Anonyymi00085
Minulla kerran meni puhelin ja SIM kortti ihan rikkipoikki. Kaveri huolestui ja soitti poliisille. Poliisit repesivät nauruun, kun kerroin jotenkin onnistuneeni laittamaan puhelimen iltapuuron kanssa mikroon.
Noh, sitten menin kaverin kanssa hakemaan uuden sim kortin ja hän antoi mulle vanhan puhelimensa.
Kaverille oli sanottu, että tämä 5G puhelin on vanhanaikainen??? En ole vielä kaivannut uudempaa.
>Simiti<- Anonyymi00095
Dementtisia kohtauksia esiintyy vanhoilla naisilla.
- Anonyymi00104
Anonyymi00095 kirjoitti:
Dementtisia kohtauksia esiintyy vanhoilla naisilla.
Kyllä juttu on mieähen. Naiset eivät tarvitse puhelinta iltapuuroa valmistaessaan.
- Anonyymi00108
Anonyymi00104 kirjoitti:
Kyllä juttu on mieähen. Naiset eivät tarvitse puhelinta iltapuuroa valmistaessaan.
Nainen ei pystyisi laskemaan kännykkää kädestään niin pitkäksi aikaa että se joutuisi mikroon
Ei ole
Mahdoton yhdistelmä.- Anonyymi00091
Tällä palstalla keskustella toistuvasti suoruudesta.
Kyllä ihmiset voivat olla niin suoria kuin haluavat, mutta ei täällä kukaan voi antaa takeita kenellekkään kenenkään puolesta, miten kulloinkin paras toimia.
Ei tämä ole mikään alusta, jossa lupia myönnetään. Jokainen joutuu harkitsemaan omat tekemisensä ja ottamaan niistä vastuun.- Anonyymi00096
No, kun se suoruus on tällä palstalla viihtyville feministeille ongelma. Kun kaikkien pitäisi mukautua heidän omaan maailmankuvaansa eikä kyseenalaistaa sitä, eikä varsinkaan sanoa suoraan että se on täyttä pötyä ja mielenvikaisten ihmisten ideologiaa.
- Anonyymi00099
Anonyymi00096 kirjoitti:
No, kun se suoruus on tällä palstalla viihtyville feministeille ongelma. Kun kaikkien pitäisi mukautua heidän omaan maailmankuvaansa eikä kyseenalaistaa sitä, eikä varsinkaan sanoa suoraan että se on täyttä pötyä ja mielenvikaisten ihmisten ideologiaa.
Nyt sotket omasta ideologiastasi vuodattamisen johonkin femismikammoosi. Osaan minäkin puhua vastoin parempaa tietoani, mutta en kutsu sitä suoraan puhumiseksi.
Jos alkaisin esitelmöimään miesylivallasta, niin saisin lähtöpassit, joutuisin puhutteluun, saisin sairaslomaa hermojen takia tai ohjauksen mielentervyspalveluihin. - Anonyymi00103
Anonyymi00096 kirjoitti:
No, kun se suoruus on tällä palstalla viihtyville feministeille ongelma. Kun kaikkien pitäisi mukautua heidän omaan maailmankuvaansa eikä kyseenalaistaa sitä, eikä varsinkaan sanoa suoraan että se on täyttä pötyä ja mielenvikaisten ihmisten ideologiaa.
Oletan, että olet niin taukki, että peukutat itse itseäsi. Kukaan muu tuolle pashkapuheelle ei anna pojoja.
- Anonyymi00109
Anonyymi00099 kirjoitti:
Nyt sotket omasta ideologiastasi vuodattamisen johonkin femismikammoosi. Osaan minäkin puhua vastoin parempaa tietoani, mutta en kutsu sitä suoraan puhumiseksi.
Jos alkaisin esitelmöimään miesylivallasta, niin saisin lähtöpassit, joutuisin puhutteluun, saisin sairaslomaa hermojen takia tai ohjauksen mielentervyspalveluihin.Mutta jos esitelmöisit feminismistä, saisit vaan kehuja ja palkankorotuksen
- Anonyymi00097
Se on vaan sellainen juttu, että kukin kuvittelee olevansa mallikas ja toimivansa just eikä melkein.
Oma kehu haisee. Työ tekijäänsä kiittää.
Kylläpä se, miten reagoidaan kertoo kaiken.
Aina ei ole kivaa olla suora.
Painostuksen alla ihmiseltä tulee karvaista tekstiä.
Vilma Tiedän olevani varsin epäempaattinen ihminen. Kysymys ei ole siitä, ettenkö tunnistaisi toisten tunteita mutta ne eivät vaan tartu sillä tavalla että osaisin tai edes haluaisin myötäelää tavalla, jota jotkut odottavat.
En näe kytköstä suoruuteen tai epäsuoruuteen. Yleensä pidän suoruudesta.- Anonyymi00101
Suora rehellinen puhe on aina paras. Turhanpäiväiset kiertelyt asioissa on rasittavia. Niiden, jotka loukkaantuu pienimmästäkin asiasta on syytä kasvattaa sietokykyään. Huomaavat siinä samalla, että onkin huomattavasti tehokkaampaa kaikkien kannalta, kun ei kuluta toisten aikaa kiertoilmaisuja käyttäen.
- Anonyymi00102
Kyllä voi olla yhtaikaa sekä empaattinen että suorapuheinen. Täytyy vain osata ja hallita enkelten kieltä, ts. puhelahjat, verbaalinen ilmaisu, ajatukset, asenne ... Kaikki sellainen 'tuuba' täytyy olla viritetty taivaalliselle tasolle.
- Anonyymi00106
Neurotyypilliset ihmiset ovat uudelleen nimenneet valehtelun kohteliaaksi käytökseksi ja sen vuoksi esim. valehtelusta politiikassa ei seuraa edes ministeritasolla yhtään mitään, vaikka perustuslain 60:n mukaan ministerien tulee olla taitavia ja rehellisiä suomenkansalaisia.
Näin on rehellisyys tuhottu yhteiskunnasta ja kaikenlainen kieroilu mahdollistettu. Lihavaa ei saa lihavaksi, valehtelijaa ei saa sanoa valehtelijaksi, pettäjää ei saa jneyms..
Tämän tulisi muuttua, ettei älykkäiden ihmisten tarvitsisi pienentää itseään vähemmän älykkäiden ihmisten seurassa konfliktien välttämiseksi.- Anonyymi00115
Olen ylipainoinen nainen ja minulla on peili kotona ja vaaka myöskin.
Tiedän että olen lihava ei sitä tarvitse erikseen minulle sanoa.
Käytöstavat kunniaan ihan joka alueella. - Anonyymi00122
Ei kaikkea tarvitse ääneen sanoa. Se, mikä toiselle on rehellisyyttä, on toiselle itsekeskeistä minä-puhetta ja turhaa raportointia. Jotkut ihmiset ovat vain niin itsekeskeisiä, että kuvittelevat olevansa erityisen aitoja omassa itsekeskeisyydessään.
Osa ihmisistä ei tunnu myöskään ymmärtävän, ettei heidän tarvitse raportoida joka paikassa omaa syömistään tai ruumiin lämpöä, pökäleiden tai eritteiden väriä, rakennetta ja koostumusta. Jutut eivät ole kiinnostavia, vaikka olisivat miten aitoa kamaa hyvänsä.
Sanottakoon, ettei sanomatta jättäminen ole epäaitoa. Se on vain normaalia tilannetajua. - Anonyymi00128
Anonyymi00115 kirjoitti:
Olen ylipainoinen nainen ja minulla on peili kotona ja vaaka myöskin.
Tiedän että olen lihava ei sitä tarvitse erikseen minulle sanoa.
Käytöstavat kunniaan ihan joka alueella.Laihduta niin ei kukaan sanokkaan. Ei valehtelu ole käytöstapoja. Jos oot lihava niin ei sua voi laihaksi kutsua, tai leikkiä ettet oo. Eihän köyhäkään pyri näyttelemään rikasta ja loukkaannu, jos joku sanoo, että tee kovemmin töitä.
- Anonyymi00142
Anonyymi00128 kirjoitti:
Laihduta niin ei kukaan sanokkaan. Ei valehtelu ole käytöstapoja. Jos oot lihava niin ei sua voi laihaksi kutsua, tai leikkiä ettet oo. Eihän köyhäkään pyri näyttelemään rikasta ja loukkaannu, jos joku sanoo, että tee kovemmin töitä.
Mistäs sä tiedät vaikka olenkin yrittänyt laihduttaa, stressi vaan vähän vaikeuttaa ja naiselliset hormoonit sekoittamassa pakkaa.
Että eläpä ohjeista laihduttamaan kun et tiedä toisen taustoja ja mitä käy läpi elämässään juuri sillä hetkellä. - Anonyymi00143
Anonyymi00128 kirjoitti:
Laihduta niin ei kukaan sanokkaan. Ei valehtelu ole käytöstapoja. Jos oot lihava niin ei sua voi laihaksi kutsua, tai leikkiä ettet oo. Eihän köyhäkään pyri näyttelemään rikasta ja loukkaannu, jos joku sanoo, että tee kovemmin töitä.
Kun olen lihava niin kyllä sen itsekkin tiedän.
Tarkoitin että ei sitä tarvitse ilmoittaa minulle erikseen että olen lihava.
Käytöstavat ovat sulle varmaan aika hankalia?
- Anonyymi00114
Puhutaan kai nk. tunneälystä, sosiaalisista taidoista. Empatiakyky auttaa kun ollaan sosiaalisessa kanssakäymisessä toisten kanssa. Itse näkisin, että riippuu täysin siitä persoonasta kenen kanssa on tekemisissä kuinka suora häntä kohtaan voi olla, jotta ei tulisi tahattomasti loukanneeksi.
- Anonyymi00117
tunnrlinäkö kin joku maisttikin opåettaisi fysiikkaa, kieltäyttää hyväkstä uusiateorieota, todeksi gtodettujakin
- Anonyymi00120
humalassako taas kirjoitat..
- Anonyymi00125
Voiko kukaan määritellä itseään?
Mielestäni ei.
Sitä voi pyrkiä sanoissaan ja teoissaan johonkin.
Muu maailma määrittelee.
Vilma
Ällöttävintä on itsekehu.- Anonyymi00126
Yeap. Yhden tuntemiseen tarvitaan kaksi.
- Anonyymi00155
KAIKKI VOI.
Itsemäärittely (tai itsensä määrittely) tarkoittaa ihmisen perustavanlaatuista oikeutta ja kykyä määritellä itse, kuka hän on, miten hän haluaa tulla nähdyksi ja mihin ryhmiin hän kokee kuuluvansa. Se on vapaaehtoista identiteettityötä, johon kuuluu myös oikeus olla määrittelemättä itseään mihinkään lokeroon. - Anonyymi00156
Anonyymi00126 kirjoitti:
Yeap. Yhden tuntemiseen tarvitaan kaksi.
Parempi on tuntea itse itsensä, muuten ei tiedä kuka määrittelee väärin.
- Anonyymi00159
Anonyymi00156 kirjoitti:
Parempi on tuntea itse itsensä, muuten ei tiedä kuka määrittelee väärin.
Ei. Tai toki itsensä pitää tuntea, mutta oikeasti tunnet vasta sitten, kun joku kertoo, millainen olet. Tai ei kerro suoraan, mutta osoittaa jotenkin.
- Anonyymi00160
Anonyymi00159 kirjoitti:
Ei. Tai toki itsensä pitää tuntea, mutta oikeasti tunnet vasta sitten, kun joku kertoo, millainen olet. Tai ei kerro suoraan, mutta osoittaa jotenkin.
Itsetuntemus on ehdoton edellytys muiden tuntemiseen.
- Anonyymi00169
Anonyymi00160 kirjoitti:
Itsetuntemus on ehdoton edellytys muiden tuntemiseen.
Ehkä ei niinkään "tuntemiseen", kun ketään ei voi loppuun asti / pohjimmiltaan tuntea. Mutta itsensä pitää kyllä tuntea, jotta voi kohdata toiset ihmiset vailla epäilyjä, luuloja, kuvitelmia ja pelkoja.
- Anonyymi00130
Ennen on läskisoosia tehny emäntä ja isäntä lasta siinä takana.
Hame vaan nostettu ylös ja ukkeli suonikasta työnnelly himokkasti. - Anonyymi00132
Tsiijus mitä roskaa koko ketju ihan täynnä! Voi vttu teitä naisia, menee pää ihan sekaisin kun yrittää tälläistä soopaa lukea!
- Anonyymi00133
Keskity toki miehiin. Ei oo kukaan kieltänyt.
- Anonyymi00140
Anonyymi00133 kirjoitti:
Keskity toki miehiin. Ei oo kukaan kieltänyt.
No voisko selkeästi ilmoittaa heti alussa että tämä on naisten keskustelu niin tietäisi välttää sitä.
- Anonyymi00171
Anonyymi00133 kirjoitti:
Keskity toki miehiin. Ei oo kukaan kieltänyt.
Samaa minäkin suosittelen!
- Anonyymi00135
Ylianalisointi on paha paikka elää, varsinkin jos henkilö ei ymmärrä mitään, sekä viaraantunut tunteista ja empatiasta…
- Anonyymi00147
Minä ylianalysoin siksi koska minulle ei kerrota asioita suoraan. En ole vieraantunut tunteista enkä myöskään empatiasta.
- Anonyymi00137
Miten nämä nyt edes liittyvät toisiinsa? Onko tämä taas joku keino yrittää perustella oma (suora) mulkkuus?
- Anonyymi00172
Hyvin todennäköisesti se on juuri sitä!
- Anonyymi00139
Tätä mieltä https://youtu.be/iUQ6UVV4AWY?si=LELBRydEUYB6jYh4 .
- Anonyymi00141
Kun liian tunteellinen ja käsittelee tunteita hyvin myös vastakohtaisesti sillä ei ole mitään merkitystä nykyään. Miksikö no siksi koska siitä eivälitä tai kukaan reagoi enää mitenkään.
- Anonyymi00145
Liian ymmärrettävää ( kyllä tai ei ) sillä kaikkeen sisältyy jos ehkä , voi olla vaihtoehdot . Niillä on tapana muuttaa kysymys moniulotteiseksi .
- Anonyymi00146
Rakkautta yli rajojen💩
- Anonyymi00148
Voi minulle kertoa asioita suoraan, mutta ei mulkulla tavalla, sillei nätisti.
- Anonyymi00150
suoruushan tarkoittaa myös sitä ettei piilottele omia asioitansa maton alle ja huijaa muita. Jotkut ovat korkkiruuveja jotka laittavat omia asioitansa ja virheitänsä piiloon. Sitten on soppa valmis kun paljastuu että on peliveloissa tai huumekoukussa. Muut joutuvat maksumiehiksi. Tai että avopuolisonsa käymällä vieraissa. Silloin ei ole suora vaan pimittää asioita vaimoltansa . Suoruus on tavallansa luottamuksen mittari. Kyse on siitä mitä suoruudella tarkoittaa.Joku tarkoittaa suorudella sitä että voi ja saa puhua mitä sylki suuhun tuo muista välittämättä. Suoruutta on siis monenlaista. Hyvää ja hunoa suoruutta. Sekin vielä onko suoruus egosta lähtevää itsekyyttä vai asiapohjaista pohdintaa ja faktojen esillepanoa.
- Anonyymi00173
Hyvä kirjoitus!
- Anonyymi00151
Empatiakyvyttömyys on merkki autismista tai narsismista (psykopatiasta.) Sosiaalisesti kömpelö autisti töksäyttelee asioita päin naamaa kuin pieni lapsi ja kyselee typeriä.
- Anonyymi00158
Tuollainen yleistäminen on hyvin tyhmää. Ja tuhmaa. Sanoja / kirjoittaja lienee empatiakyvytön.
- Anonyymi00152
Suoruus liittyy rehellisyyteen.
Tunteet tulevat ja menevät. - Anonyymi00170
Suoruus on valttia. Inhottaa kaikki sellaiset ihmiset, jotka eivät osaa puhua! Siksi alankin etsiä sellaista ikäistäni miestä, joka osaa puhua! Kunhan ensin selviän elämäni kamalimmista vuosista! Se kestää muutaman kuukauden ajan!
- Anonyymi00180
Kommunikointi ml suoruus on enemmän kuin puhetta. Todellisuudessa ihmisten kanssakäymiseen tarvitaan enemmän älliä ja tahdikkuutta kuin puhetta ja suoruutta. Puheessa laatu korvaa määrän. Itseäni ärsyttää ihmiset, jotka jaarittelevat ja höpöttävät turhia, puhuessaan muka asiaa suoraan. Aina pitäisi myös kysyä itseltään miksi puhuu ja toiselta sama. Monet puhuvat vain puhumisen ilosta ja omalla puheella voidaan viedä tilaa toiselta, tai jopa vaientaa toinen. Sitten pälisijä ihmettelee miksei toinen puhu.
Kun puhuu ja silloinkin kun ei puhu, toisen ihmisen kanssa, kannattaa havainnoida dialogia. Kumpi sanoo miten sanoo ja mitä. - Anonyymi00182
Niin ja vielä, toisen puhumattomuuteen on usein syynä suhteen selvittämättömät ongelmat. Kun puhuja painostaa toista puhumaan, ja nimenomaan puhumaan siten mitä puhuja toivoo ja haluaa, toinen vaikenee, koska jos puhumaton puhuisi ja sanoisi sitä mitä ajattelee, hän tietää siitä syntyvän riitaa. Jonka puhuja haluaa "voittaa". Ts. vuorovaikutusongelma suhteessa.
- Anonyymi00174
Empatia on eliitin mukaan heikkous mikä johtaa länsimaiden romahtamiseen
- Anonyymi00175
joku ihmeellinen nukutgus suihkrjuyyu jollato... ihmetytttää juttu joku naton nopean toiminnan yksiköillä, hassu joku... mutta niin tehokkaita juttuja jotain mitä ei saa reseptyillä apteekistga.
hassua joku jutyyu, ei vaikuta heti kohta vaan alksas vaikuttamaan
Salainen agentti 007 ja lääkäörti numero 0 alkaa kohta nelonen-kanavalla, Ursula Andersson on yässä ja panssarivaunu jota luulee lohikäärmeeksi joka syöksee tltaa suustr5aaan.- Anonyymi00176
mitäs muuta?
- Anonyymi00177
Anonyymi00176 kirjoitti:
mitäs muuta?
Taitaa olla koko dosetti vetästy heti maanantaiaamuna kerralla tyhjäks. Siksi näillä veijareille pitäis aina toimittaa sen hetken tabut vaan.
- Anonyymi00178
Siunattuja olkoon räätälit
Naamiot leikataan sopivaksi
Siunattuja olkoon puusepät
Ristit ja hirsipuu
Siunattuja olkoon raudan takojat
Ja piikit ja piikkilanka
Siunatut olkoon kivenhakkaajat
Unelmien hautaamiseen tarvittiin louhos
Siunattu olkoon kurjuus
Saasta, eripura ja kauhu
Siunattuja olkoon valheet
Syyllisyys, pelko, suru ja petos
Sillä nämä eivät tarvinneet ulkopuolista lähdettä
Sillä nämä tulevat sisältä
Ja tässä se on
Sisältä kasvanut
Voittamaton linnoitus
Kuolemalla koristeltu
Kiiltävä haarniska
Ihon tilalla
Ja kaunokirjoitettuja syntejä
Vaakunana - Anonyymi00181
ILLALLA lallatiti lalllaa... pärjääkököö miyen Sveitsin jääKrkkonrn-Jakkanrn joukkue noiller uillan ottelu. jääkää-Kekkonen-Ka
kkanen ottwlussa. - Anonyymi00183
Empaattisuus ja suoruus toimii hyvin yhteen. Ja suoruus toimii parhaiten silloin, kun taustalla on vahva psykologinen turvallisuus.
Muistakaapa että suora ihminen viestii omista rajoistaan ja tarpeistaan minä-viesteillä. Palstalla on liian usein toisten arvostelua ja syyttelyä, joka puolestaan on vain surkeaa käytöstä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama907502Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä1216237Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve1604357Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu2302990Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta912608Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut
Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh181818- 1111348
Yhteydenotto
Tiedätkö tai ymmärrätkö syyn, miksi kaivattusi ei ota sinuun yhteyttä? Mikä se syy on?1651334Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontohommista?
Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille? Tätä ei tv:ssä: Susanna Laine paljastaa, mikä yksi asia hermostuttaa Farmi-kuvauk21741"Suomen Gossip Girl" Jannica Nordberg voitti Farmi Suomen
Onnea, Jannica! Jannica Nordberg voitti Farmi Suomen ja 30 000 euroa. Nordberg kutsuu itseään Suomen Gossip Girliksi19676