Jo pukkas gladuu aikaa, on kesis viimeinkin

Noin soi suvivirsi pääkaupungissamme Kampin hiljaisuuden avajaisissa lopuksi!
En voi kieltää, etteikö se riemastuttanut minua, onhan sitä kuullut aikanaan kaduilla ja nuorisonkin keskuudessa.

Saattaa olla tuo pelkistettu hijaisuuden paikka tarpeen monelle, kaiken liikenteen ja hyörinän keskellä.)

Eilen myöhään soittaessani tytöilleni, hyörivät hekin vielä 22,00 aikaan valmistaessaan ylioppilasjuhlien tarjottavaa. Isosiskokin oli apuna siellä ja iloisilta vaikuttivat.

Ilon ja uusitumisen aikaa on kesäkin meille, ja vielä lopuksi stadin
slangilla: *Ja kaiken uudeks duunaa, nuo säteet solperin*

Annetaan *solperin* lämmittää sielua ja iloitaan!

21

118

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lorena*

Yritin katsoa TV 1 klo 10 alkavaa jumalanpalvelusta. Mitä ihmettä tulikin kertaus Kampin kappelin avajaistilaisuudesta. Ei enää kiinnostanut uusinta.

• että jaksaa kehua...

Itsekkö pistit sitten päähäsi tohtorin hatun. Tuossa sana ilveilyssäsi ei ollut Stadin langgia , ainoastaan bunden dorkaa sanailua..

• huohhhh

johan oli pitkä ketju suvivirrestä. mutta pääsitpäs leuhkimaan taas.
        Kyllä ne lakkiaisetkin on tavallisissa perheissä jo aikaa sitten vietetty.
        Eipä tuota väännöstä ole kaduilla onneksi kuultu eikä nuoriso tuollaisesta piittaa pätkääkään, mitä lien sekasotku slangia olevinaan.

• skiltsi
        huohhhh kirjoitti:

johan oli pitkä ketju suvivirrestä. mutta pääsitpäs leuhkimaan taas.
        Kyllä ne lakkiaisetkin on tavallisissa perheissä jo aikaa sitten vietetty.
        Eipä tuota väännöstä ole kaduilla onneksi kuultu eikä nuoriso tuollaisesta piittaa pätkääkään, mitä lien sekasotku slangia olevinaan.

Ai säkin snaijasit ton dorkan pamlaamisen. punde se on ja ei se muuta oo duunannut kuin landella perunoita jemmannut, Kyllä ton teksistä hiffasi.

• En tiedä mitä olen kehunut, kuulemastani hämmästyneen riemastunut, niin iloisesti lauloivat Lasipalatsin aukiolla.

Tuo sana *gladuu aikahan* se huvitti, enhän toki minä ole sanoittanut:D
      Niin, että gladuu aikaa nyt sitten vaan solperien kera sullekin:D

• Pöntölle

solperi oli stadissa, peltipurkki tehdas, ei sillä ole mitään tekemistä stadin murteiden kanssa.
        Nyt mä alan skriinaa ton tontun jutskuille.....

• terv.ogelista

Tarttee olle kakskielinen snaijatakseen , gartsalla griinattiin kundeille , jotka sano skriinaa, tsiigaa ny vähän sitä vanhaa ruotsin kirjaas!

• *Kukkahame*

oot Ågelist mä asuin Gamla-Kottbys, sillon ei ollut moottoriväylää oli tavallinen Hyryläntie, ja ihana tansiillava missä käytiin joraamassa viikonloppusin.
      Olisko ollut Tanhurinne?
      En bonjannu kaikkee slangii ku olin stogen tuoma ;-DD

• lättähattu,

Oliksull kledjuna blumsterhame silloiki,yhen friidun kans mä jorasin monet kerrat.Nasta gimma se oliki,me bamlattiin aina joratessa paljon,kerran skruudattiin nakkeja

• ei ole

tollasta sanaa slangissa kuin "paljon" eikä "nakkeja", nyt vastasit taas ittelles DDDDDDDDDDDDDDD

• *Kukkahame*

Se oli BB-aikaa piti olla mustavalko ruudullista, pitseillä koristeltua ja tärkättyä ;-DD
      eks snaijjaa, ite duunatti klensoi. mut kellohame piti olla.
      Ei sillo blumsteri ollu muadis.
      Jos olis se kundi jonka kans jorattii zaivii ni voit olla sama, tais tangotki slaidaa zaivina.
      Eila Pienimäki enti sjyngaa ennen dödäämist siel kans.
      Jännä kun ei musta ja haluis skrivata kuiteski slangii, bonjaan enemmä ku skrivaan, mä skriinaan jo ääneen.

• MItenkä sattuikaan, että eksyin Kamppiin ja nautin täysin sydämin ynnä innostuin laulamaan muitten mukana.
        Upea ihminen tämä Suomen kirkon ensimmäinen naispiispa.
        Ei turhia löpinöitä vaan lyhyet ja asialliset puheenvuorot ja laulut olivat vanhoja, tuttuja virsiä ja hengellisiä lauluja.

Pisteenä iin päällä oli Suvivirsi stadin slangilla.

Tästä ei ole monta päivää, kun meillä keskusteltiin uudesta ja vanhasta virsikirjasta.
        Mieheni oli kahden viikon fysioterapiassa, ja siellä tarjottiin myös hengen ravintoa: laulatettiin heillä uusia virsiä. Seurakunnan paimen oli halunnut tietää, miten laulut vaikuttivat. Kun kaikki olivat yhtä hiljaa kuin laulujen aikana, mieheni oli sanonut, että kun tuollaisessa hoitolassa on enimmäkseen vanhoja ihmisiä, eivätkä he näitä uusia virsiä osaa, niin turha on rahdata pikkupränttisiä virsikirjoja
        edestakaisin. Vanhat virret sen ikäinen porukka osaa suurimmaksi osaksi ulkoa.
        Keskustelu päättyi siihen.

Tämä aihe oli meillä tullut puheeksi, kun lapsuudenystäväni oli seurakunnan kuoron kanssa ollut samassa paikassa, ja hän oli ihmetellyt kuorolaisten tyhmyyttä, kun ei sen vertaa ymmärretä, että vanhoille ihmisille yritetään opettaa uusia virsiä...
        Toivottavasti Irja Askola ei saa mennen-tullen tervehdyksiä niiltä "aidoilta" kristityiltä, jotka eivät hyväksy naispappeutta. Kai stadilaisen suvivirren laulattaminenkin jonkinmoinen uskonnon häpäisy on?

Toivotan voimia ja kiitän reippaalle piispallemme.

• *Kukkahame*

EV.lut. seurakunnissa on uusittu minun muistini aikana kirkkovaatteet, virsikirja ja tuo naispappeus tullut mukaan.

Eräs ystävättäreni jolla on pappiskoulutus, kävi vihkiytymässä Tanskassa papiksi olikohan vuosikymmen 1970, niillä paikkeilla Suomessa voi opiskella silloin jo papiksi muttei saanut vihkimystä.

Koskaan hän ei toiminut pappina mutta se oli hänelle henkilökohtaisesti tärkeä, hän toimi lukiossa kahdessa vai kolmessa aineessa tuntiopettjana, taisi olla kolme.

Kirkosta erot ovat olleet suuri muutos kaiken uudistusten jälkeen, olisiko juuri uudistukset olleet eroamiseen vai verotus, lisäksi vielä kyllästyminen.

Luterilaisella kirkolla on ollut vaikeuksia jos jossakin asiassa, ja nuo kirkossa toimivat 'lahkot', vanhoilliset ja nk. yli-innokkaat uskovaiset voivat olla monelle seurakuntalaiselle vaikea hyväksyä.

Mikä on hyvä varmasti jokainen hakeutuu oman mielensä ja uskomustensa mukaiseen seuraan ja siinä jossain sitten ollaan ja sehän se on paras missä viihtyy.

• Lahkoton kirkko

Kirkossa ei toimi yksikään lahko. Ei yksikään.

Ole hyvä ja tarkista sanan 'lahko' merkitys.

• *Kukkahame*

Unohtui homoparien siunaus parisuhteeseen.

• ?

etköhän´KAKKA HAME unohtunut vallan väärään ketjuun. "Jo pukkas gladuu aikaa, on kesis viimeinkin"

• huh huh !
        ? kirjoitti:

etköhän´KAKKA HAME unohtunut vallan väärään ketjuun. "Jo pukkas gladuu aikaa, on kesis viimeinkin"

Luin minäkin onpas todella kehnoa Suomen kieltä. Ajettu jonkun oikein kirjoitusohjelman lävitse. Surkea esitys....

• antaapa olla
        huh huh ! kirjoitti:

Luin minäkin onpas todella kehnoa Suomen kieltä. Ajettu jonkun oikein kirjoitusohjelman lävitse. Surkea esitys....

kkukkahameen leikkimässä lättähattua sivupersoonana, tuttuahan tuo on häneltä. Antakaa olla rauhassa, minun ja monen muun käy niin sääliksi. Texi onkin läsynsä oppinut, oikein on ystävällinen ja kaikille mukava, älykäs ja hauska ,moni sitä on sanonutkin

• Texistä tykkään

On se vaan kumma, kun sinun, Texsaneli, kimppuusi täällä niin kerkkäästi hyökätään. Kysyn vaan, että mitä pahaa tai itsekästä on siinä, jos kertoo itsestään ja läheisistään positiivisia asioita, onnistumisia, iloja.

Kiitos Texsaneli, että aina vaan jaksat loikata näiden typeryyksien yli. Eikä tätä totisesti kirjoita nyt Texsaneli itse, vaan minä, puskapertta, mon/piilonikki. Jaksamisiin!

• Glaidu friidu

Kiitos, enpä tiennytkään tästä slangivirrestä! Tässä sanat kokonaan:

Jo pukkas glaiduu aikaa,
      on kesis viimeinkin.
      Ja minne vaan kun tsiigaa,
      nii hittaa blumsterin.
      Ja kaiken uusiks duunaa
      noi säteet suulperin.
      Ne stadin nyyaks puunaa,
      vek stikkaan perperin.

Taas nurtsit vihannoivat
      ja hiffaat fogelin.
      Puut Pitskun huminoivat,
      Valgan ja Ogelin.
      Nyt ei sun tarvii snärkkää
      tai tinttaa humalaa:
      kyl ihmehommat järkkää
      toi meidän Jumala.

• Niin, siinähän se on kokonaisuudessaan:D
      Kiitos iloisista palautteista, juuri tulin kotiin tytön juhlasta. On mieltä lämmittävää lukea positiivista palautetta. Katsokaas kun tyttö jota juhlimme joutui opiskelemaan aikuislukiossa, kun työelämä vaatii (vuorotyö) paljon.

Sinnikkyys on aina kannustettavaa, pidin puheen isoäitinä ja nostimme maljan juuri sinnikkyydelle ja nuoruudelle:D

Venlastiinalle vielä, oli kiva kun satuit olemaan paikalla siellä Kampissa, kauniisti soi laulut ulkoilmassa. Tuo miellyttävä piispamme Irja Askola on reipas ja vapautunut ihminen, aidosti iloinenkin, ja niin tyylikkäästi pukeutunut.

Kauniin kesäpäivän ilta onkin rauhallinen kotona vilkkaan seurustelun jälkeen, ja tytöt oli onnistuneet kaikessa tarjoilussa niin hyvin.

Äidin iloahan se on nähdä, ja saada nauttiakin aikaansaannoksistaan:D

heippa taas,..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      31
      3527
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      123
      1399
    3. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      11
      1331
    4. Mies muistatko kun näit

Mut ensimmäisen kerran? Missä se oli? Hyvää yötä.
      Ikävä
      71
      1048
    5. Koetko sä mitään

Syyllisyyden tunteita siitä mitä teit mulle?
      Ikävä
      58
      1041
    6. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      187
      1026
    7. olet kaiken rakkauden arvoinen

Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy
      Ikävä
      26
      967
    8. Olisi kiva

Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä
      Ikävä
      38
      941
    9. Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?

Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.
      Ikävä
      67
      920
    10. Oot mun koko maailma

Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹
      Ikävä
      78
      875
    Aihe