Löysin ko,palstalta erään sekarotuisen koiranpennun ja soitin "kasvattajalle" kysyäkseni lisätietoja. Mietin asiaa seuraavaan päivään jolloin ilmoitin maksavani pennusta varausmaksun ja kasvattaja sanoi lähettävänsä tilinumeron,johon voisin summan maksaa.
Lisäksi annoin sähköposti osoitteeni,johon hän lupasi lähettää kuvia pennusta. Tämän jälkeen ei kyseisen pennun myyjästä ole kuulunut yhtään mitään ja en (onneksi) ollut maksanut pennusta mitään,kun en sitä tilinumeroakaan tullut. Ainut selitys tälle lienee,että pentu kerittiin myydä jo toisaalle itseni vielä miettiessä asiaa ja asiasta ei jostain syystä sanottu mitään? Mikähän voisi olla motiivina,kun eivät saaneet edes sitä varausmaksua itseltäni? Tiedän tapauksia,jossa naiivi ostaja on maksanut var,maksun kasvattajan tilille ja hänestä ei ole sen jälkeen enää kuulunut.
Muutenkin tuolla Apulassa on melko "omalaatuisia" yhdistelmiä...kenen taidot riittävät kouluttamaan esim, ,erilaisia taistelukoira-Rottweiler tai Kaukkari-molossi rotujen risteytyksiä?
Lisäksi olen huomannut ainakin muutaman omistajan ensin ilmoitelleen Keltaisessapörsissä pennuista ja jonkinajan kuluttua ovat Apulassa myymässä pentujen emoa pois!? Itse en tuolta koiraa hankkisi ja harmillista.että koiraharrastus menee vuosivuodelta enemmän tähänsuuntaan. Joutaisi suljetuksi koko palsta ja rotukoirille uutta kotia etsivät voisivat ottaa yhteyttä omaan rotuyhdistykseensä.
Outoa porukkaa Apula palstalla.
135
16405
Vastaukset
- Samaa mieltä
Olihan yhdessä vaiheessa myynnissä apulassa chihuahuax irlanninsusikoira... Erikoisuus menee koiran edelle, ja raha tietenkin, esim. erityisesti _rekisteröimättömiä_ "puhtaita" chihun pentuja kaupitellaan jopa 1000 euron hintaan ja bongasinpa sellaisenkin ilmoituksen jossa coton x cavalier pentujen hinta 600 euroa, rokotus tulisi _lisämaksusta_.
Tuo jälkimmäinen oli aikamoista, luulisi nyt että kauppias sen vertaa viitsisi vaivaa nähdä että rokottaisi pentueen ilman että ostaja sitä vaatisi, rokotus on vielä niin tärkeä pienelle pennulle.
Apula on kelpo paikka myydä/ostaa mutta kyllä kaikenlaisia ilmoituksia mahtuu mukaan, annetaan kodinvaihtajia joille olisi jo varmaan viides koti. Vanhoja yli 10 vuotiaita koiria, ja noita mainitsemiasi ihmeellisiä roturisteytyksiä jotka oikeasti vaativat todella koirataitoisen omistajan.
Välillä rupeaa melkein itkettämään kun lukee ihmeellisiä ilmoituksia...- Mikäs pakko
niitä on lukea? Skippaa yli vaan.
- kelasin vaan..
Rokotukset saa antaa pennuille vasta kun ne on 12 viikkosia...Yleensä kai pennut luovutetaan sitä ennen niin on aika outoa jos "kasvattaja" sanoo rokottavansa ne...
- 3+2
Joo voi koira parka. Se oli pitäny keinohedelmöittääki että oli pentuja saatu varta vasten teetätettyä ja sitten pentuja oli syntyny vaan kaks joista toinen kuoli. Ihmiset taas leikkiny luonnon kanssa. Eihän mikään pieni emo koira voi yksinkertasesti kantaa ison koiran pentuja. Ei se kohtu loputtomiin veny ja varsinkin jos siellä on enemmän kun vaan yks koira tulossa on mitä toden näkösempää että kaikki pennut ei oo enää elossa kun ne tähän maailmaan tulee.
- 6+6=12
kelasin vaan.. kirjoitti:
Rokotukset saa antaa pennuille vasta kun ne on 12 viikkosia...Yleensä kai pennut luovutetaan sitä ennen niin on aika outoa jos "kasvattaja" sanoo rokottavansa ne...
" rokotus tulisi _lisämaksusta_"
- Samaa mieltä
Niinhän se muuten menikin, suuret pahoittelut kaikille asianosaisille!
- kuin myös..
alle 12 viikkoiselle saa antaa pentuparvorokotuksen, hän on kai sitä tarkoittanut??!
- toopeli
3+2 kirjoitti:
Joo voi koira parka. Se oli pitäny keinohedelmöittääki että oli pentuja saatu varta vasten teetätettyä ja sitten pentuja oli syntyny vaan kaks joista toinen kuoli. Ihmiset taas leikkiny luonnon kanssa. Eihän mikään pieni emo koira voi yksinkertasesti kantaa ison koiran pentuja. Ei se kohtu loputtomiin veny ja varsinkin jos siellä on enemmän kun vaan yks koira tulossa on mitä toden näkösempää että kaikki pennut ei oo enää elossa kun ne tähän maailmaan tulee.
Tuliko mieleen, että saatto olla (huono) vitsi tuo chihu-irlannin susikoiramiksaus??? Ei kai toi oo ees mahdollista.
- Nähnyt myös
toopeli kirjoitti:
Tuliko mieleen, että saatto olla (huono) vitsi tuo chihu-irlannin susikoiramiksaus??? Ei kai toi oo ees mahdollista.
Irlis emänä ja chihu isänä, keinohedelmöityksellä eläinlääkärillä hoidettu. On ihan mahdollista.
- 3+2
toopeli kirjoitti:
Ei ole vitsi, koska näin saman ilmoituksen Apulassa itsekin ja taisi siinä vielä muistaakseni olla kuvakin pennusta. Ja jos luit viestini niin sanoin että koira oli syntynyt keinohedelmöityksellä. Koska isä oli irlanninsusikoira ei se olisi millään voinut astua pientä chihu narttua, joten oli pakko hoitaa homma keinohedelmöityksellä. Toki voi myös olla että koko juttu oli huijaus, eikä kasvatajalla edes ollut tätä pentua, mutta kyllä se ilmoitus vaan tuolla Apulassa oli ja näin sen omin silmin, sääliksi kävi emoa.
-"toopeli" - muistaakseni näin
3+2 kirjoitti:
Ei ole vitsi, koska näin saman ilmoituksen Apulassa itsekin ja taisi siinä vielä muistaakseni olla kuvakin pennusta. Ja jos luit viestini niin sanoin että koira oli syntynyt keinohedelmöityksellä. Koska isä oli irlanninsusikoira ei se olisi millään voinut astua pientä chihu narttua, joten oli pakko hoitaa homma keinohedelmöityksellä. Toki voi myös olla että koko juttu oli huijaus, eikä kasvatajalla edes ollut tätä pentua, mutta kyllä se ilmoitus vaan tuolla Apulassa oli ja näin sen omin silmin, sääliksi kävi emoa.
-"toopeli"Isä oli chihuahua, emä oli irlanninsusikoira, sen verran järkeä oli päässä että tekivät sen noin päin. Eikä ell olisi keinosiementänyt noin pientää koiraa ison koiran spermalla.
- Uskotteko te kaiken?
muistaakseni näin kirjoitti:
Isä oli chihuahua, emä oli irlanninsusikoira, sen verran järkeä oli päässä että tekivät sen noin päin. Eikä ell olisi keinosiementänyt noin pientää koiraa ison koiran spermalla.
No kuka hullu eläinlääkäri keinosiementää tällaista risteytystä.
Keinosiemennys on muuten sen verran tarkkaa puuhaa, että epäilen onko siihen alettu rahaa laittamaan. Luultavampaa on, että vanhemmat ovat iloisen sekarotuisia. Nähnyt myös kirjoitti:
Irlis emänä ja chihu isänä, keinohedelmöityksellä eläinlääkärillä hoidettu. On ihan mahdollista.
Aika ihme,jos joku lekuri suostuu siementämääm ilman järkevää syytä nykypäivänä...
Tosin niitäkin on(etiikka pielessä),mutta tuo on jo aika överiä...
Mutta luonnollisestihan tuo voi aivan mainiosti tapahtua.Jos nyt joku ihminen kaikkea vähemmän järkevää päähänsä saa...- LAMAMAMA
Koiranpennut rokotetaan ensimmäisen kerran 12 vk. iässä, luovutusikähän on alhaisempi. Eli rokotukset sen henkilön vastuulla, joka pennun tuossa iässä omistaa.
Varmaan sekoitat sirutukseen? Mikrosiruttaminen ei ole suomessa pakollista, sehän on vain siru, josta näkee tunnistetiedot. Sirutus myös maksaa paljon, joten en sinänsä ihmettele vaihtoehtojen antamista. Koiran omistajalla täytyy myös olla laite, jolla mikrosirun voi lukea. :)
Pentujen kasvatus ei ole ilmaista! Mahdolliset emon eläinlääkärikulut, ruoat, madotukset yms.. kaikki maksavat hyvin paljon, oli koira sekarotuinen tai ei.
Toki apula on myös pentutehtailun luvattu maa, kuten keltainen pörssi, tai mikä tahansa vapaa myyntipalsta. Jokaiseen ilmoitukseen ja yhteydenottoon tulee suhtautua varauksella, eikä pentua tulisi ottaa epäilyttävästä paikasta. Jokaisen tulisi nähdä pennut ja emo ennen ostopäätöstä, varausmaksuistakin kannattaisi sopia vain rekisteröityneiden ja luotettavien kasvattajien kanssa, ettei mitään yllätyksiä tapahdu. Apulassa on kuitenkin myös rehellisiä kauppiaita, jokainen sen kautta tekemä kauppani on sujunut hyvin ja esimerkillisesti!! olen siis ostanut sen ilmoitusten kautta jyrsijöitä ja koiran, sekä yhdelle koiralle etsinyt uuden kodin. - Pentuja rekisteröiny
LAMAMAMA kirjoitti:
Koiranpennut rokotetaan ensimmäisen kerran 12 vk. iässä, luovutusikähän on alhaisempi. Eli rokotukset sen henkilön vastuulla, joka pennun tuossa iässä omistaa.
Varmaan sekoitat sirutukseen? Mikrosiruttaminen ei ole suomessa pakollista, sehän on vain siru, josta näkee tunnistetiedot. Sirutus myös maksaa paljon, joten en sinänsä ihmettele vaihtoehtojen antamista. Koiran omistajalla täytyy myös olla laite, jolla mikrosirun voi lukea. :)
Pentujen kasvatus ei ole ilmaista! Mahdolliset emon eläinlääkärikulut, ruoat, madotukset yms.. kaikki maksavat hyvin paljon, oli koira sekarotuinen tai ei.
Toki apula on myös pentutehtailun luvattu maa, kuten keltainen pörssi, tai mikä tahansa vapaa myyntipalsta. Jokaiseen ilmoitukseen ja yhteydenottoon tulee suhtautua varauksella, eikä pentua tulisi ottaa epäilyttävästä paikasta. Jokaisen tulisi nähdä pennut ja emo ennen ostopäätöstä, varausmaksuistakin kannattaisi sopia vain rekisteröityneiden ja luotettavien kasvattajien kanssa, ettei mitään yllätyksiä tapahdu. Apulassa on kuitenkin myös rehellisiä kauppiaita, jokainen sen kautta tekemä kauppani on sujunut hyvin ja esimerkillisesti!! olen siis ostanut sen ilmoitusten kautta jyrsijöitä ja koiran, sekä yhdelle koiralle etsinyt uuden kodin.Viitaten LAMAMAMAN viestiin: "Varmaan sekoitat sirutukseen? Mikrosiruttaminen ei ole suomessa pakollista, sehän on vain siru, josta näkee tunnistetiedot. Sirutus myös maksaa paljon, joten en sinänsä ihmettele vaihtoehtojen antamista. Koiran omistajalla täytyy myös olla laite, jolla mikrosirun voi lukea. :)". Miksi koiran omistajalla pitää olla sirunlukija? Ell pennut siruttaa,tarkastaa ja merkitsee tiedot. En itse ainakaan vielä tähän päivään mennessä ole lukijaa tarvinnut.
- M.K.
LAMAMAMA kirjoitti:
Toki apula on myös pentutehtailun luvattu maa, kuten keltainen pörssi, tai mikä tahansa vapaa myyntipalsta. Jokaiseen ilmoitukseen ja yhteydenottoon tulee suhtautua varauksella, eikä pentua tulisi ottaa epäilyttävästä paikasta. Jokaisen tulisi nähdä pennut ja emo ennen ostopäätöstä, varausmaksuistakin kannattaisi sopia vain rekisteröityneiden ja luotettavien kasvattajien kanssa, ettei mitään yllätyksiä tapahdu. Apulassa on kuitenkin myös rehellisiä kauppiaita, jokainen sen kautta tekemä kauppani on sujunut hyvin ja esimerkillisesti!! olen siis ostanut sen ilmoitusten kautta jyrsijöitä ja koiran, sekä yhdelle koiralle etsinyt uuden kodin.Koiranpennun siruttaminen ON pakollista Suomessa, mikäli mielii rekisteröidä pennun! Ja kaikki koirat joita ei ole rekisteröity, ovat sekarotuisia piskejä! Hälytyskellojen pitäisi soida jokaisella pennunostajalla, kun myydään esim. "puhdasrotuisia saksanpaimenkoiran rekisteröimättömiä pentuja"! Haloo!! Jos pennut ovat puhdasrotuisia, miksi niitä ei silloin rekisteröitäisi!!!!
- Saksan Dobweiler
M.K. kirjoitti:
Koiranpennun siruttaminen ON pakollista Suomessa, mikäli mielii rekisteröidä pennun! Ja kaikki koirat joita ei ole rekisteröity, ovat sekarotuisia piskejä! Hälytyskellojen pitäisi soida jokaisella pennunostajalla, kun myydään esim. "puhdasrotuisia saksanpaimenkoiran rekisteröimättömiä pentuja"! Haloo!! Jos pennut ovat puhdasrotuisia, miksi niitä ei silloin rekisteröitäisi!!!!
Haloo mulla saku narttu rekisteröimätön koska emä ei oo rekisterissä :P miksi pitäisi rekisteröidä ne..tiedän sitä paitsi ettei koirani ole pentutehtaasta..joten eipäs yleistetä siellä ^^
- julli
M.K. kirjoitti:
Koiranpennun siruttaminen ON pakollista Suomessa, mikäli mielii rekisteröidä pennun! Ja kaikki koirat joita ei ole rekisteröity, ovat sekarotuisia piskejä! Hälytyskellojen pitäisi soida jokaisella pennunostajalla, kun myydään esim. "puhdasrotuisia saksanpaimenkoiran rekisteröimättömiä pentuja"! Haloo!! Jos pennut ovat puhdasrotuisia, miksi niitä ei silloin rekisteröitäisi!!!!
Jospa on jokku b lonkat niin ei saa rekisteriin
- 2 seropin omistaja
julli kirjoitti:
Jospa on jokku b lonkat niin ei saa rekisteriin
Ja näin. Paperien hommaaminen on naurettavaa puuhaa. Ihan turhaa pröystäilyä rikkaille joille kelpaa vain "puhdas rotukoira". Pyh ja pah, seropit monta kertaa yksilöllisempiä ja terveempiä.
Ite en ees uskaltais ottaa rotupiskiä (sairaita sairaita sairaita), ei ne sen arvokkaampia ole oikeesti kun sekarotuisetkaan, niinkun sanoin niin statussymboli vain. Koira on ystävä eikä mikään esittelykappale, koiranäyttelyitä en arvosta yhtään. Samaa kastia kun jenkeissä lasten missikisat.
- himskattii!
Kääk! mä en kestä!
- Pentuvälitykset <3
Minä en kanssa ymmärrä koko apulaa. Rotujärjestöjen sivuilta löytyy aina tieto, mistä ko. rodun pentuja saa. Apulassa on varmasti ihan hyviäkin pentuja, mutta vaihteleva taso teettää hankkijalle päänvaivaa. Lisäksi jobbarit ovat oppineet oveliksi: asiaa tuntematon puhutaan helposti niin ympäri, ettei hän itsekään enää tiedä mitä on hankkimassa ja onko papereita ja mitkä ja mistä....
- apulasta
Apulaan mahtuu kaikenlaisia myyjiä, mutta niinhän niitä ostajiakin on kaikenlaisia! :) Apulasta monet ovat varmastikin löytäneet hyvän ystävän itselleen.
Rotukoiran pentua en siltä palstalta koskaan ostaisi, koska siellä myytävät eivät ehkä ole päässeet rotuyhdistyksenä pentuvälitykseen jostain syystä (esim. puuttuvat vanhempien terveystutkimukset). Toki jos se on myös myynnissä rotuyhdistyksensä pentuvälityksessä, niin se on eri asia. Aikuisen rotukoiran toki voisin Apulasta ostaa, koska se on kuitenkin vain yksi myyntikanava, jonka monet ihmiset tuntevat. Moneet ihmiset eivät tajua mennä etsimään aikuista koiraa rotuyhdistysten sivuille ja olisihan siinä hommaa käydäkin eri rotuja lävitse. Sopiva koira voi löytyä Apulasta helpommin.
Järkeä pitäisi käyttää, ettei mene maksamaan koirasta mitään varausmaksua varsinkaan silloin, jos kasvattaja on tavallaan tuntematon eli hänellä ei ole kennelnimeä. Varausmaksu kannattaa maksaa vasta, kun on nähnyt pennun/koiran.
En luottaisi sellaiseen ihmiseen, joka on myymässä koiransa näkemättä edes ostajaa. - (A)
Kuka vittu on niin tyhmä että etsii koiransa apulasta.
- Bulli
Minä :D
- ihanat koirulit
Bulli kirjoitti:
Minä :D
Samoin minä. Sain upean ja ihanan sekarotuisen Onni-pojan upealta perheeltä, kiitos vaan sinne Vantaalle. Minulla on myös puhdasrotuisia koiria, siis rekisteröityjä ja paperit löytyy. Mutta olen onnellinen, että soitin kyseiseen numeroon ja sain niin hienon kaverin. Järki käteen, on siellä hyviäkin myyjiä. Ostajiakin on siellä monenlaisia, että eipä natista siellä. Itselleni ei ole väliä, onko koiralla paperit, eli kaikki ei paperikoiria halua. Mutta äly pitää olla päässä, kun sieltä etsii.....
- Töppöset
ihanat koirulit kirjoitti:
Samoin minä. Sain upean ja ihanan sekarotuisen Onni-pojan upealta perheeltä, kiitos vaan sinne Vantaalle. Minulla on myös puhdasrotuisia koiria, siis rekisteröityjä ja paperit löytyy. Mutta olen onnellinen, että soitin kyseiseen numeroon ja sain niin hienon kaverin. Järki käteen, on siellä hyviäkin myyjiä. Ostajiakin on siellä monenlaisia, että eipä natista siellä. Itselleni ei ole väliä, onko koiralla paperit, eli kaikki ei paperikoiria halua. Mutta äly pitää olla päässä, kun sieltä etsii.....
Ja minä. Ekan kanssa ei ollut ihan kunnolla järki mukana, kun paperillisen ja sirutetun kuitenkin sain, mutta turhan aran tytön ostin plus että puolivuotiasta ei ollut rokotettu, kun asuivat maalla. Terve ollut ja perheelle aivan ihana, ja toisen koiran mallilla on reipastunut vieraidenkin kanssa.
Toinen koira onkin sekarotuinen, ja loistava luonne, eikä ainakaan näin reilu 1v ole mitään terveysongelmia ilmennyt. Hänet myi (luotettavan tuntuinen) perhe, jonka pojan allergia meni liian pahaksi, eli pennun vanhempien omistajaa en tavannut.
Kyllä Apulassa näkyy paljon varsinkin rekisteröimättömiä "puhdasrotuisia" chihuja, joista ei voi olla ajattelematta, että niitä mahtuu tehtailemaan näppärän pienessä tilassa. :( - 2 seropin omistaja
Minä myös. Ja ihana on.
- Jeeees
Minä. Sain loistavan koiran apulan kautta. Tavallisella koiranostajalla ei usein ole harmaita hajua mistään rotuyhdistyksistä, saati niiden pentuvälityksestä
Ja apulan etuja on sekin että siellä ovat monenlaista koiraa tarjolla, pentua, aikuista, rotuja mielinmäärin.
Harkintaa lujasti kehiin silloin kun sitten aikoo todella koiran ostaa. Ja se on taas tehtävä ostaa koiran sitten vaikka Pietarin torilta !- oma poika
Tietysti ainut juttu yleensäkin on tää naurettava hintataso sekarotuisista puhuttaessa. Itse tosin sain mielestäni kohtuu hintaisen sekarotuisen. Mutta älkää maksako hulluja hintoja, niin hintatasokin alkaa tulla järkevälle tasolle. On älytöntä maksaa ylihintaa, kun sillä saa jo puhdasrotuisen, kuka sellaisen haluaa. Muistan aikaa, jolloin sekarotuisista ei juuri pyydetty mitään, mutta itse maksoin sopivasti ja sain ihanan koira.
- Rotikkarinsessa
Itse olen myös niin tyhmä, että etsin jopa sekä nykyisen että edellisen koirani Apulasta.
Edellinen oli kuulemma puhdasrotuinen, oletettavasti 4-vuotias uros. Paperit piti saada, mutta niitä ei koskaan näkynyt. No eipä tuo sinänsä haittaa, kun ei meillä ollut tarkoitus harrastaa, käydä näyttelyissä tai sellaista. Kotikoiraksi siis tuli. Ja eläinlääkärissä toki käytin saman tien, kun ei rokotuksista mitään tietoa, jolloin myös sitten koira tutkittiin päällisin puolin perusterveeksi (no, ei se sitä sitten ollutkaan: liekö ell kuvitellut samoin kuin iso osa rodun harrastajia, että ahtaat sieraimet ja liian pitkä pehmeä kitalaki ovat ihan normaali juttu..).
Tämä nykyinen sitten taas on ihan rotukoira, oli myös ihan oman rotujärjestön "lehdillä" pentueilmoitus, mutta sitä kautta ei tainnut yksikään pennuista lähteä uuteen kotiin, vaan ainakin kahden (itseni mukaanlukien) tiedän bonganneen kasvattajan ilmoituksen Apulasta.
Apula kuitenkin on hyvä paikka ilmoitella pentueista, varsinkin vähän harvinaisemmista roduista ja roduista, joilla on harvemmin suomalaisia pentueita (vaikka koiria paljon olisikin Suomessa). Lisäksi siellä on suht helppo ja kätevä etsiä uutta kotia jo aikuiselle koiralle - jolloin toki saa varautua oikeastaan kaikenlaisiin viesteihin, joista täytyy osata seuloa ne asialliset ja varteenotettavimmat. Sama juttu toki myös silloin, kun koiraa on etsimässä - täytyy osata lukea ilmoituksia kriittisesti eikä ottaa ensimmäistä koiraa, jonka vain ilmaiseksi saa. - laumanvartija * 2
"Kuka ***** on niin tyhmä että etsii koiransa apulasta."
MINÄ!! :) 2 meille sopivaa koiraa olen Apulasta löytänyt.
Minä tosin luen vain ei rekisteröidyt-palsaa ja sitäkin omalla suodattimelle. En maksaisi ikinä 600€ paperittomasta tai sekarotuisesta koirasta. Enkä varsinkaan suostu maksamaan varausmaksuja ventovieraille ihmisille.
Sopivan rotuyhdistelmän etsimineen menee tällä tavalla kauemmin aikaa, mutta odottaminen kannattaa. - vanhuksensa hoitaja
Kyllä apulassa rekisteröidyissä koirissa on ihan samoja kasvattajia myyjinä kuin muillakin myyntisivustoilla.Kennelnimen omaava kasvattaja on aina kuitenkin vastuussa kasvateistaan.
No sekoituksia ihmiset teettävät koska niistäkin saa rahaa,se pätjääkö ostaja sekoituksensa kanssa,tuskin kiinnostaa kasvattajaa.
Kodinvaihtajat näkyvät häviävän palstalta nopeasti,varsinkin jos ovat nuoria ja rekisteröityjä.Nuori koira tottuu viellä hyvin uuteen perheeseen ja on koulutettavissa.
Kurjempi ilmiö on nämä yli seitsemän vuotta vanhat koiravanhukset.Joskus jopa yli kymmenen vuotiaita lahjoitetaan uusiin koteihin.Niin iäkäs koira viettää viimeiset vuotensa sitten vanhaa omistajaansa ikävöiden,ja koiran ottaja maksaa viellä vanhuudesta johtuvat sairaudet ja lopetuksen...- toopeli
Jep, toi vanhojen koirien kauppaaminen on jotenkin karmivaa. Ja moni myyjä näyttää siellä myös kuvittelevan, että koiran peruskoulutus tarkoittaa sitä, että koira osaa istua, mennä maahan ja pysyä paikallaan - eiköhän peruskoulutukseen kuulu kuitenkin vähän jotain muutakin=) Mutta tosiaan suodattimet päälle omassa päässä, niin Apulassakin on hyvä tarjonta.
- susi
Ei APULA ole sen kummempi myyntikanava kuin mikään muukaan - siellä on sekä rehellisiä-että epärehellisiä ihmisiä liikkeellä sekä myyjinä että ostajina.
Itse pidän Apulasta siksi, että sieltä saa hyvin selkeän kuvan kaikista myynnissä olevista koirista ja niiden hintatasosta. Esim. koira.com pentueet ilmoitukset pitää hakea joko rotu-tai kennelkohtaisesti ja silloin pitää jo tietää mitä on hakemassa
Olen itse yhden koiran ostanut Apulan kautta - rekisteröidyn ja kasvattajalta - kaikki meni hyvin ja koira oli sellainen kuin pitikin. Tunnen monia ihan tavallisia ja rehellisiä kasvattajia, jotka ilmoittavat Apulassa pentueistaan - muiden foorumien (kuten esim. rotuyhdistyksen pentuvälityksen) lisäksi.- Ilmainen koita
Me olemme myös hankkineet koiria apulasta, mutta emme koskaan ole maksaneet niistä. Viimeisin on vanhus joka täysin terve ja menevä koira. Hänet jouduttiin luopumaan ajanpuutteen vuoksi ja saimme hänet koeajalle ensin. Hän kotiutui hyvin heti ja nauttii olostaan, ollaan tekemisissä vanhojen omistajien kanssa. Olemme tyytyväisiä koiraan.
Varausmaksua en koskan aksisi koirasta ja muutenkaan tuollaisia hintoja mitä kasvattajat pyyävät. Aivan kunnon kiskontaa. Apulassa kasvattajat eivät aita hintoja näkyviin mutta muuta joutavaa textiä kyllä metri kaupalla. Ja jos kysyy hintaa niin katsotaan heti ei on turha kyselijä vaan. Meillä ollut paljon koiria, niin hoito kuin omia ja kaikki ovat. Olleet meille rakkaita. Kennelliiton papereita ja näyttelyitä meidän koirat eivät tarvitse. Meillä koirat perheenjäseniä ja kotikoiria, ovat silti yhtä hyviä koiria kuin muutkin. Meillä ollut valioluokan koiria joilla hyvät paperit, mutta emme me heitä näyttelyyn vie. Koira on perheenäsen ei näyttely tavara.
Kasvattajalta olen meinannut ostaa muutaman kerran mutta katson että kiskovat itselleen vain rahaa ja jalostavat koiriaan liikaa. On koiralla sitten paperit tai ei se ei muuta koiraa yhtään ja olkoon näyttlyssä tulleita arvoja ei muuta koiraa. Meille on tärkeintä että me ja koira viihdytään yhdessä sekä kaikilla on hyvä olo. Siihen ei tarvita papereita, näyttelyssä pärjäämistä eikä muutakaan, vain yhdessäoloa, rakkautta a ellyyttä jota meillä koirat saa.
Tämäkin meidän vanhus on paperillinen, näyttelyssä hyvin pärjännyt muttane aperit meni heti pesään poltettavaksi koska emme hankkineet papereita vaan KOIRAN.
- ajokarhukoira
Apulaa lukiessa saa kyllä hyvän käsityksen koiranpidon tasosta 2000-luvulla. Jos hommaa itselleen kymmentä rotua sisältävän narttukoiran niin miksi helvetissä sitä ei voi steriloida? Suorastaan vituttaa tuo vanhinkopentueiden määrä. Ja eniten taitaa olla metsästykoira/paimenkoirasekoituksia.Nämä koirat ovat omistajileen varsinainen riesa.Koira ei itsekään tiedä onko lintu vai kala. Sitten niitä lahjoitellaan, tai ahneimmat koittavat jopa myydä useammalla saturaisella kun huomataan että piski on ylienerginen sekopää joka repii kaiken palasiksi.Harva koiranomistaja ehtii tehdä parin tunnin lenkkejä päivässä ja muuten aktivoida koiraa.
Leikkautin oman kahta rotua sisältävän narttukoiran puolivuotiaana. En todellakaan halua olla lisäämässä näiden ongelmakoirien määrää.- "vahinko"pentuja
Epäilen kyllä että kaikki eivät ole vahinkopentuja vaikka ilmoituksessa niin sanottaisiinkin... Mutta kun ne koiranpennut ovat niin ihania ja muutaman satasenkin saa pennusta :))))
- ihanakoira1
minä ostin apulasta aivan ihanan 7 rotusen pennun.hintaa oli 150e... minun koira ei ooo kyllä todellakaan mikään sekopää vaan aivan ihana.vaikka onkin siinä rotuina karjalankarhukoiraa,jämtlänninpystykorvaa,norjanharmaatahirvikoiraa,sileä karvasta kettuterrieriä,labradorinnoutajaa,venäläis-eurooppalaista laikaa ja chow chowia.kyllä ne täysin sekarotuset on yhtä ihania kuin rotukoiratkin :)
- Hei haloo
Itseäni hämmentää se,että apulassa myydään myös vaikeita rotuja,rodusta ei kerrota mitään/kerrotaan pari-kolme sanaa. Mm. joku myy kaukasianpaimenkoiraa,joku taasen amerikanakitaa.... ja jne.
Sitten pennunostajat lukevat lyhyen kertomuksen rodusta ja ollaan ostamassa pentua söötin ulkonäön johdattelemana. Jos kasvattaja ei saa koiraa myytyä sivuillaan,miksei voida laittaa rotuyhdistyksen sivuille infoa pennusta? Silloin luultavasti ostaja on jo perehtynyt rotuun jonkin verran,kerta viitsii etsiä pentua itselleen eikä bongailla ties mitä vahtirotuja apulasta.
Joku myi tässä vähän aikaa sitten siperianhuskyn pentuja näyttelykaveriksi ja rekikoiriksi,ja jopa sohvaperunoiksi. Tassu pystyyn jos teidän mielestänne siperianhusky soveltuu sohvaperunaksi.
Eikös rotuyhdistyksessä lue että se on aktiivisen ihmisen rotu? Minusta lukee.
Jotkut kasvattajat jotka myyvät pentuja,ylihinnoittelevat ne siinä määrin että eivät kerro todellisuutta pentujen vanhemmista ja pennusta. Milloin jompikumpi vanhemmista osoittaa agressiivisuutta ja milloin pennulla on kasvuhäiriöitä ja muuta sellaista.
Minun tuttuni kertoi totuuden pentueen emästä,josta olin ottamassa pentua. Itselleni ei todellakaan kerrottu mitään,että koira olisi aggressiivinen IHMISILLE. Se oli näyttelyissä osoittanut kyseistä käytöstä tuomaria kohtaan,mutta tuomari katsoi sen "rodunmukaiseksi" käytökseksi. Luulisi että tuollaisessa tilanteessa informoidaan pennunostajalle!
Yhdellä kerralla soitimme toiselle kasvattajalle,kysyimme rodusta lisää (tenttasimme kasvattajaa,tosiasiassa tiesimme rodun piirteet ja luonteen) ja kasvattaja sanoi vastauksena "En mä tiedä" "EI se varmaan vaikea ole turkiltaan" vaikka tosiasiassa kyseistä rotua trimmataan joka kuukausi ja turkin laittamiseen ei riitä se 3 tuntiakaan.
JOTEN OTTAKAA SELVÄÄ KOIRASTA,SEN TAUSTOISTA JA KASVATTAJASTA.
Ei kannata maksaa rotukoirasta 1500 euroa,jos sen on kasvattanut "puskakasvattaja" eli kasvattaja ei kuulu suomen kennelliittoon ym. koska tuolloin ette saa rahallenne välttämättä vastinetta,kasvattajalta ei välttämättä saa neuvoja pennun ostossa ja hoidossa.
Jos kasvattaja on suomen kennelliiton jäsen ym. ja hänellä on kasvattajanimi,niin silloin vasta itse maksaisin täyden hinnan pennusta. Älkää myöskään kääntykö kennelittömiin kasvattajiin jos haluatte näyttelykoiraa tai harrastuskoiraa,koska tällöin yhdistelmät tuskin ovat niin tarkoin mietittyjä kuin aidoilla kasvattajilla. Omasta mielestäni tälläiset koirat kelpaavat lähinnä sohvatyynyiksi,niistä tuskin tulee IKINÄ mitään valioyksilöitä.- uusavuttomatkoiranha
"joku taasen amerikanakitaa...."
Mitä pahaa on myydä amerikan akitaa, tai hankkia sellainen, ota ensin selvää rodusta ja tutustu ihan tosielämässä rodun edustajiin, ennen kuin alat meuhkaamaan? Muutama vouhka tehnyt kärpäsestä härkäsen, onhan vieraskoiraäreitä joka rodussa. Kai pitäisi olla vajukillekkin selvää, ettei kaukasianpaimenkoiraa kannata hankkia esim.kerrostaloon?
Johtavatko muuten kultainen noutaja ja kiinanpystykorva edelleenkin tilastoja mitä tulee ihmisten puremiseen vuosittain?
Eikö sinun mielestäsi koiran hankkijalla ole mitään velvollisuutta punnita minkälaista koiraa hakee itselleen ja ottaa selvää rodusta selvää? Ihan googlettaa vaikka sanalla "amerikan akita". Olet siis sitä mieltä, että rodusta pitäisi kirjoittaa ilmoituksessa ja tehdä yksi ilmoitus tämän sivun mittaiseksi, sellaisen ihmisen joka harkitsee koiran ottoa, ei tarvitse itse selvitää minkälaista rotua on hankkimassa? Tälläisiä nämä nykyajan uusavuttomat ihmiset ovat joille kaikki pitäisi olla valmiiksi pureskeltua, ilmoituksesta pitäisi selvitä tarkka rotukuvaus ja mielellään sellainen yleispätevä (paikkaansapitämätön) teesi minkälaiselle, minkä ikäiselle, millaisen ammatin tai kulkuvälineen omaavalle henkilölle rotu sopii?;)
Itse hankin koiran pennun juuri suoraan kasvattajalta, informaation kasvattajista sain rodun sivuilta, apulassa tai papulassa en käynyt etsimässä koiraa, eikä kyllä olisi tullut mieleenikään että hankkisin sieltä koiran, mutta en tyrmää heitäkään jotka sieltä koiran hankkivat, aion mennä juuri ensimmäisen kerran elämässäni tutustumaan apulan sivustoon. Esim amerikan aktitasta on olemassa rodun sivuilla kasvattajaluettelo, en linkita, googlettakoon se jota kiinnostaa;) - Poideros
Itseolen hakenut ulkomailta asti pennun jonka kasvattajalla ei ollut kennelnimeä. On kuitenkin kasvattanut 80-luvulta asti hyvin menestyneitä koiria. En tiedä miksi kasvattaja ei ole halunnut kennelnimeä hankkia, mutta koirat on hyvin pidettyjä ja yhdistelmät erittäin tarkkaan harkittuja.
Moni kasvattaja on myös aloittanut kasvatuksen pentueella tai parilla ennen kuin kennelnimi on käynyt kaikki byrokratian portaat läpi. Ihan hyvän koiran voi saada sieltä, aivan kuten surkean koiran kymmenen vuotta kasvattaneeltakin. Tarkkana saa aina olla kun koiraa ostaa! - voi v....
Vastuu on koiranostajallakin ottaa selvää koiran rodusta/roduista. Usein ihmiset ottaa suloisen näköisen pennun, kun ihastuvat vaan ulkonäköön, vaikka ilmoituksessa koiraa ja sen luonnetta ja kokoa kuvailtaisiinkin. Sittenhän näitä yritetään muutaman kuukauden päästä myydä, kun ei ole kouluttajaksi, tai pennusta tuleekin, hups, liian iso. Käyttäkää järkee, eihän alkollakaan ole kaikkea vastuuta viinanjuonnista, vaan juojalla.
- varautuneen omistaja
Minulla on koira, joka ei todellakaan suurella sydämellä vastaanota vieraita ihmisiä. Olemme todellakin joutuneet siedättämään sitä vieraisiin. Jo pentuna se murisi vieraille, jotka halusivat tullla "ihanaa pentua" lääppimään. Tänä päivänä se ei hyväksy vierasta ihmistä kotiimme, jos en ole paikalla. Ei se ole vika. Se on ominaisuus. Koiramme ei myöskään sulata hyvin vieraita koiria kodissamme taikka pihallamme. Se kestää, jos on pakko. Mutta vaikeaa se sille on. Omat ja tutut on ok. Mutta jokainen uusi koira ja ihminen on huolella hyväksytettävä. Vahdilla on vahdin luonne. Ja koira on varautunut. Piste. Se on hyvin terävä mutta varautunut. Se reagoi asioihin aina nopeammin kui n ihminen, se tietää kaiken, mitä ympärillä tapahtuu, ja on valmis puuttumaan asioiden kulkuun. Se vaatii aikalailla osaamista. Olemme tehneet paljon työtä, että se sietää vieraita ihmisiä vieraissa paikoissa. En keksi yhtään syytä, miksi vahdin pitäisi sietää vieraat siinä omalla reviirillään ilman minua. Koira on täysin yhden ihmisen koira. Tai yhden perheen. Meille ei muksujen kavereita päästetä ensimmäsillä kerroilla ilman aikuisen läsnäoloa. Mutta kun se jonkun hyväksyy, se hyväksyminen on melkolailla täydellistä.
Meille se koira on juuri oikea. Helppo ja ihana, todella loistava harrastuskoira. Kun jotain tehdään, se tehdään hyvin.KOira ei ole akita. Mutta meillä voisi olla akitakin, jos sellaisen olisimme halunneet. Ei se myyntikanava koiranhankkijan vastuuta poista. Kuka vaan saa myydä missä vaan. Itse en ostanut koiraa apulan kautta, kyseisen rodun edustajia on niin vähän, ettei niitä apulassa tarvitse markkinoida. Mutta, jos olisin bongannut apulasta koiran, ei se olisi vaikuttanut asiaan. Jos koiran hankkija on tyhmä, ei se ole muiden vika.
Tiesin tasan tarkkaan, mihin ryhdyin. Tiesin myös aikalailla tarkkaan, mitä koiralta haluan. Ja ennen kaikkea, mitä en halua. ja tiesin, mitä tällaisen koiran kanssa eläminen vaatii. Aikaisemminkin aktiivisia koiria omistaneena ja koulineena tiesin, mitä se aktivointi tarkoittaa. KOiran hankin erittäin vakaasti harkiten. Tiesin faktat. Tunsin huhut. Enkä ole yhtä päivääkään katunut. Olen löytänyt huippuotuksen, joka on juuri sitä, mitä koiralta haen. Vaikka monia asioita on harjoiteltu ja paljon. Voi niitä onnistumisen tunteita, olen löytänyt itselleni todella motivoituneen ja fiksun ja oppivaisen kumppanin. MOni tuttumme on sanonut, että hyvä homma, että tunnen rodun edustajan, ei tule sitten itse sellaisesta haaveiltua. Ei se ole pahaa tarkoittavaa. Kaikille ei tuollainen pikkupiru sovi. Mutta meille se on juuri sitä, mitä halusimme. Vaikkakin se pitää meidät jatkuvasti varppeilla, ja on aina valmis haastamaan. Mutta yksikään aikaisemmista koiristamme ei ole ollut yhtä huippukoira. Pitää vain tietää, mitä tekee. Eikä kavahtaa pienistä. Mutta se, että huomaat koirasi lukevan ajatuksiasi melkein. Se saumaton yhteistyö ja ymmärrys. Ei parempaa voi harrastukaveriltaan saadakkaan. Vaikka se otus monen mielestä onkin huonomaineinen ja pelottavakin. Eivät vain ymmärrä, mitä menettävät. Itse en ole koskaan ymmärtänyt, miksi ihmiset jotenkin haluavat, ettyä kaikki koirat häntä koiraa heiluttaen haluaisivat kaikkia tervehtiä. Se, jos mikä on rasittava piirre. Tavallaan olen päässyt helpolla nyt, kun tälle koiralle ei ole tarttenut opettaa välimpitämättömyyttä. Sekin osaa olla raivostuttavaa, jos koira on hirmuisen innokas ja hyväksyvä. Mieluummin tällainen varautuneempi jössikkä. Oli se sitten apulassa taikka ei ollut myynnissä.
- voi jeesus taas
Haloo! Kuka on niin tyhmä, että ostaa pennun näkemättä sitä? Että maksaa varausmaksuakaan näkemättä koiraa ja koiran kotia ja kasvattajaa, puhelinsoiton perusteella? :O
- voi vittu
Apulassa ilmoittelee myös kaikenlaiset pissikset olemattomia koiria.Lainataan jostain kuva ja leikitään koiranmyyjää. sitten kun aletaan vaihtelemaan sähköposteja (puhelinnumeroa kun ei tietysti ole laitettu) ja pyydetään tarkempia yhteystietoja niin myyjä katoaa kuin pieru saharaan. Kaikenlaisia sekopäitä sitä onkin liikenteessä.
- liirumlaarum
Minulla on tapana huvittaa itseäni lukemalla apulaa. Saa sekä päivän naurut että vitutuksen. Uskomattoman typeriä myyntiilmoituksia, jostain seropista on kirjoitettu romaanin pituinen selostus ja samat asia toistetaan ainakin kolme kertaa.
Jos olisin hankkimassa koiraa, en ainakaan sitä miltään idiootilta ostaisi. Äidinkielen tunnillakin on ilmeisesti nukuttu kun yhdysanoistakaan ei mitään käsitystä.
Ilmoituksen pitäisi olla lyhyt ja ytimekäs.
Ja tilannehan on se että koiria on enemmän tarjolla kuin hyviä koteja. Sellaisia koteja jossa koira on koira eikä ihminen. En ostaisi koiraa jos ilmoituksessa mainitaan koirasta "hän".- LAMAMAMA
Otathan huomioon, että ilmoituksia voivat laittaa muutkin, kuin suomea äidinkielenään puhuvat.
- hhhghkhg
Ei Vittu! Hei vaikka kasvattajalla on kasvattaja nimi nin se EI tarkoita heti, että siltä saa hyvän koiran!!!
- Teija_K-S
Olen itsekin ollut aina Apulaa vastaan. Kunnes nyt keväällä löysimme sieltä avokin kanssa kotia etsivän puolitoistavuotiaan uroksen. Olimme kasvattajaan yhteydessä sähköpostilla ja puhelimitse. Mennessämme katsomaan koiraa ei ollut mitään "pakkoa" ottaa koira meille. Nimenomaan menimme katsomaan sitä, että sopiiko meille. Koira vaikutti lupaavalta ja lähti matkaamme. Sopimus tehtiin Kennelliiton lomakkeilla ja kasvattajan kanssa on oltu myöhemminkin yhteydessä kuin myös koiran ensimmäiseen omistajaan, jolta koira palautui kasvattajalle. Kasvattajalla ei ole kennelnimeä eikä kuulu rotuyhdistykseen, mutta on rotuun perehtynyt. Kertoi myös avoimesti syyt miksei halua olla oman rotunsa rotuyhdistyksen jäsen.
Viime viikonloppuna kävin tapaamassa kasvattajaa jolla "yli-ikäinen" narttu etsi sijoituskotia Apulan kautta. Rodulla ei ole Suomessa omaa yhdistystä, joten mahdoton käydä etsimässä sitä kautta koiraa. Kasvattajalla on kennelnimi ja tulin oikein hyvin hänen kanssaan juttuun. Mielelläni kävin yli 200km päässä kotikunnastamme tapaamassa koiraa ja kasvattajaa. Ensi kuussa tyttö muuttaa luoksemme kun saamme tulossa olevan muuton hoidettua. Samalla pääsemme asumaan hieman lähemmäs kasvattajaakin ;) - Hyvät ja huonot
Apula on mielestäni ihan oiva väline etsiä sopivaa kotia koiralle ja sopivaa koiraa omistajalle. Verrattuna keltaiseenpörssiin ja tori.fihin jne. on apulaa paljon mielyttävämpi lukea, sillä siellä toimii ylläpito melko hyvin puskun ja turhan mainostuksen estämiseksi (samoilla yhteystiedoilla ei saa montaa viestiä puskettua samalla palstalle yhtä aikaisesti) ja myöskin asiattomat postaukset poistellaan melko piakkoin pois.
Myöskin Apulan ilmoitusten esille laitto on kaikille ilmoituksille tasavertainen, eikä kukkaan hullu ja idiootti sikaa säkissä myövä ihminen saa nostettua omaa ilmoitustaan muita näkyvämmäksi, vaan jos haluaa vakuuttavan ilmoituksen on siihen panostettava kirjoittamalla ja kuvin.
Itse olen jonkin aikaa lueskellut säännöllisesti apulaa ja muita koirien myynti kanavia ihan vain omaksi huvikseni pieni pilke silmäkulmassa, jos sattuisi sopiva kaveri ilman kotia tulemaan vastaan. Ei vika ole apulassa jos apulaa käyttää idiootit. Tai eivät he oikeastaan ole idioottejakaan kun ymmärtäävät mainostaa paikassa joka on tunnettu ja monien ihmisten suosiossa. Eivätkä apulan kautta koiransa löytävätkään ole idiootteja, sillä he ovat ymmärtäneet että eivät kaikki ihmiset ja koirat ole huonoja vaikkeivat ne suoraan kasvattajaltakaan tule.
Lisäksi kun otetaan huomioon että apulaakin käyttää lähinnä aikuiset ihmiset, joilla pitäisi olla järki päässä ja hiukan kriittisyyttä ilmoituksia kohtaan, osaavat kyllä tulkita saamaansa tietoa sen mukaan mikä on luotettavaa. En sano että apula olisi paras tapa etsiä itselleen koiraa, muttei se huonokaan ole mikäli etsii sekarotuista tai on muuten vain päättänyt tarjota hyvän kodin kodittomalle.
Ja semonen juttu vielä: jossainhan ne on myytävä nekin oikeat vahinko pennut ja rekisteröimättömät puhdasrotuisetkin. On surullista että nykyään teetätetään järjettömiä seropiyhdistelmiä, mutta jotkin yhdistelmät saattavat olla jopa toimiviakin ja itseasiassa ovatkin. Ei sekarotuiset ole sen huonompia kuin puhdasrotuisetkaan > niiden kanssa voi harrastaa ihan samalla tavalla kuin puhtaittenkin kanssa. Seropeilla ei vain jonkun ihmeen kennelliiton mielestä ole mitään jalostusarvoa ja siksi niitä ei näyttelyihin viedä, mutta mitä merkitystä sillä on jos joku hienohelma hiekkakentän laidalla tuumaa hetken katseltuaan koiraasi että miellyttääkö se häntä? Kyllä sillä on enemmän väliä että mitä mieltä minä itse olen koirastani ja toteuttaako koira ne toiveet ja vaatimukset mitä sitä odotetaan esim. käyttö koirana?
Nykyään ihmiset keskittyvät liikaa semmoisiin asioihin kuin kennelnimi, kenneli, kasvattaja, näyttelyt ja pennutus/raha. Entäs sitten koiran käyttöominaisuudet, terveys ja käyttötarkoitus? Entä onnelinen elämä?
Sen vaan sanon että otan mielummin hyvän seropi yhdistelmän kuin ylijalostetun rotupin, jolla ei tee yhtää mitää. Jokaisella tietysti mielipiteensä, mutta minä olen sitä mieltä että koiran täytyy voida olla koira ja vain kaikinpuolin hyvien koirien tulisi ainoastaan jatkaa sukuaan, eikä siinä silloin pitäisi karvan laadun tai värivirheen merkitä niin paljoa kuin toimivuuden, terveyden ja luonteen. Myöskin nykyään samaa rotua olevat koirat alkavat olla kaikki toistensa llähisukulaisia kaikista jalostetuimmissa roduissa.
Mutta joo tämä meni vähän asian vierestä tämä minun juttuni, mutta sainpas sanoa sanottavani. :) - Pimeä Pentu
Itse ostin ensimmäisen koirani reilut 5 vuotta sitten apulan kautta. Ilmoituksessa kerrottiin että pennut ovat puhatita amstaffeja mutta myydään ilman papereita koska pentujen isä ei ole rekisterissä. Olimme "kasvattajan" kanssa yhteydessä pari viikkoa sekä puhelimitse että sähköpostilla.
Sovimme että menisimme pentua katsomaan heidän kotiinsa, jotta näemme pentujen vanhemmat samalla ja saamme valita sopivan pennun juuri meille. No lähdimme matkaan, jota oli yli 150km kun puolessa välissä matkaa "kasvattajalta" tuli teksiviesti että on joutunut lähtemään töihin eikä siis itse ole tavattavavissa. Sovimme että hänen miehensä näyttää pennut meille ja jatkoimme matkaa. Hieman ennen määränpäätä Hänen miehensä soitti ja selitteli jotain esteitä tulleen, mutta kertoi että voisi tuoda yhden pennun rautatieasemalle. Ajattelimme että joku nyt mättää ja pahasti mutta koska olimme melkein perillä päätimme katsoa mitä sieltä tulee.
Miehellä oli kyydissään ihana suloinen pentu joka valtasi heti sydämemme, ja päätimme ottaa pennun mukaan. Maksoimme pennun ja lähdimme kotiin. Menomatkalla Yritin soittaa "kasvattajalle", mutta hänen puhelimensa oli kiinni Kuten myös miehensä puhelin, illalla kun koitin lähettää s-postia hänelle ei sekään enään ollut toiminnassa. Joten tarvittavat tiedot vanhemmista yms. jäi kokonaan saamatta ja "kasvattaja" hävisi kun tuhka tuuleen, liekö hän pentuja edes itse kasvattanut.
Koira on onneksi ollut terve koko elämänsä eikä mitään ongelmaa ole muutenkaan ollut, koira on loistava. Harmittaa vaan vietävästi kun ei Tiedä mitään sen taustoista saatika vanhemmista. Ja itse kyllä opin sen että en enään koskaan luota ihmisiin samalla tavalla, ja jos koiran ostan muualta kun kennelistä tai "viralliselta kasvattajalta" niin teen taustatyöt hyvin huolella ja varmistan että saan nähdä pennut etukäteen. Minulla kävi asian kanssa lopulta hyvin, Mutta olkaa ihmiset tarkkoina! Myyjiä kun on kaikenlaisia, niinkuin myöskin ostajia. :)- HUskyfani
Siperianhusky sopii kyllä käyttöön,näyttöön ja osaa vallata siitä huolimatta vielä sen sohvankin.Joten mielestäni ihan asiallinen myynti-ilmoitus johon oli tuossa aiemmin viitattu..Pitää vaan tehdä kärpäsestä härkäsiä : D
- jutila
Eikö tullut mieleen, että koira olisi varastettu ja sitä kaivattaisiin oikeiden omistajien luona?
- Miettikää_tarkoin
Viime viikolla olisi pentu pitänyt hakea kotiin...eikä ole vieläkään mitään kuulunut ja toivottavasti ei enää kuulukkaan...
- ei apula ole huono
itse olen ottanut koiran apulasta ja ei ollut siinä kaupassa mitää epärehellistä tai muuta. juuri sellainen koira tuli kuin ilmoituksessakin kerrottiin. enkä itse edes katso kuin rekisteröidyistä. se on todella tyhmää että ihmiset myy vanhoja koiria pitovaikeuksien vuoksi. sekin että jos on ollut koira koko iän samassa perheessä miten voi yhden äkin tulla pitovaikeuksia. koiran ostajat katsokaa tarkkaan minkälaisia ilmoituksia luette.
- Paras kaveri
Löysin oman ihanan koirani, spanieli-westie mixin apulasta. Myyjät olivat vastuullisia, eikä koiran hintakaan ollut suhteettoman suuri. Terveysongelmia ei ole ollut.
- No nyt pelottaa...
Kuukausi sitten ostettiin käppänämiksi Apulan kautta... Lähettiin katsomaan vesseleitä sadan kilsan päähän. Ihan päästiin kotiin asti sisälle, emä siellä vastaanotti kovin innokkaasti pusutellen. Pari tuntia istuttiin siellä pentujen, emän ja omistajan seurassa. Mitään kiirettä ei ollut sen enempää meillä sieltä pois kuin omistajallakaan päästä meistä eroon. Pentu ois saatu mukaan heti, mutta mun mielestä pennulle oli parempi olla vielä viikko emänsä kanssa (pikkasen liian arka vielä), siinäkään ei mitään ongelmaa, vaan omistaja oli ihan samaa mieltä. Sitten kun se täystuho sieltä haettiin, täytettiin ihan asialliset kauppakirjat nimineen, osoitteineen ja puhelinnumeroineen. Vielä viimeiseksi myyjä pyyteli että jos sais jossain vaiheessa vaikka sp:llä kuvia ja tietoja pennusta, että miten sillä menee. Silminnähden ilahtui kun luvattiin käydä vuoden päästä näyttämässä "täysikasvuista" (aikuinenhan se ei vielä silloin ole...) koiraa.
Ihan asiallisia varoituksia Apulasta, mutta ei nyt tyrmätä kaikkia ilmoituksia! Paljon on itsestä kiinni, mitä myyjältä ymmärtää kysyä ja mihin vastauksiin on tyytyväinen. Me kyseltiin paljon, meille vastattiin kaikkiin kysymyksiin. - minttumiau
Juuri näistä syistä kannattaakin ostaa rekisteröity rotukoira.
En väitä etteikö niidenkin kasvattajissa löytyisi jos jonkinlaisia huijareita, mutta takeet parempiin lähtökohtiin pennun suhteen ovat huomattavasti paremmat ja jos vähän näkee vaivaa kasvattajan ja hänen koiriensa taustatutkimuksessa, mitä luultavammin voi olla tyytyväinen tekemiinsä kauppoihin.
Koiran kauppahinta on pienin kulu, mitä koiran noin 10v. elämän aikana koostuu, siinä ei kannata alkaa säästelemään ja ostamaan sen takia sekarotuista tai paperitonta pentua. Paperit myös velvoittavat kasvattajaa moniin asioihin, mistä pimeän pennun "kasvattaja" pääsee kuin koira veräjästä.
Itse olen virallisena kasvattajana myynyt rekisteröityjä rotukoiran pentuja myös Apulan kautta ja saanut niille erinomaiset kodit.
Hyvä kauppakanava se on, jos myyjä toimii oikein ja ostaja järkevästi. - Lisse
kaikkee ei kyl kannata uskoo mitä netis kirjoitetaan.. voi hyvin olla vaa kusetusta.
itel on kaukkari sakemanni sekotus ja on tosi hyvä vahti koira :) oon ainakin ihan iloinen ja tyytyväinen tohon mun vahtiin :) - ihanatostajat
No ei ne ostajatkaan aina niin järin fiksuja ole, mun rekisteröidylle, huipputasokkaalle, näyttelyssä pärjänneelle nartulle sattui vahinko naapurin uroksen kanssa (onneksi oli edes lähes samanrotuinen).
Neiti oli iltapissalla juoksujen aikaan tarhassa ja uros sinkosi paikalle silmänräpäyksessä.
Sain koirat onneksi erotettua hetimiten toisistaan ja siksi en hormonipiikkiä hakenut, koska se voisi vaikuttaa niin ettei pentuja voi enää koskaan saada.
Ajattelin, että eihän siinä mitään ehtinyt tapahtua.
Pennuthan sieltä tuli parin kuukauden päästä, meiltä meni koko näyttelykausi pilalle, myös jo ilmoitetut ja maksetut näyttelyt, ja nyt sitten kasvatetaan karvoja suunnilleen vuosi takaisin, että tuon kehtaa jonnekin viedä.
Kuluja siis oli, ultrat, huippulaadukas penturuoka, madotukset emolle ja pennuille, kaiken huipentumana hätäsektio kun synnytys ei edennytkään normaalisti.
Pyysin pennuista 600e, ja laskin että se nippanappa kattaa kulut, tosin omasta työstäni en sitten saanut mitään (pentujen hoito ei ole kovin mukavaa kokopäivätyön ohella).
Illat menivät siinä kun vastaili ostajien puheluihin, tekstiviesteihin, sähköposteihin ja lähetteli heille jatkuvasti uusia kuvia.
Pahimpia olivat nämä, jotka asuivat lähellä ja ramppasivat jatkuvasti pentuja katsomassa, niin että emokin jo häiriintyiintyi.
Sitten yksi ostaja halusi välttämättä nähdä emän paperit ja otti niistä digikameralla kuvia.
Eikö tämä taulapää ollut soittanut emän kasvattajalle ja kysellyt ummet ja lammet emästä ja sen suvusta, ikään kuin suurkasvattajaa joku sekarakki hirveästi kiinnostaisi.
Minä sain sitten hirveät haukut kasvattajalta niskaani, kun ilmeisesti kuvitteli että olin tahallani tuollaisen yhdistelmän teettänyt..kyllä hävetti.
Miksi tuollainen ihminen ei osta rekisteröityä koiraa, jos kerta se suku on niin kamalan tärkeä?
Ja muutenkin pennun ostajille tiedoksi; te menette toisen ihmisen kotiin niitä pentuja katsomaan ja hakemaan.
Voi olla työkiireitä, emo voi olla väsynyt, miksi sinne kasvattajan luo pitää ängetä kello kymmenen illalla?
Tämä homma varmasti hoituu niinkin, ettei koko naapurustoa ja sukulaisten lapsia raahata mukaan.
Että jos myyjiä on monenlaisia niin on sitten kyllä ostajiakin.- ReinoKuisma
Kyllähän sinä myyjanä päätät ja olet vastuussa kenelle myyt ja keitä päästät ylipäänsä kotiisi pentuja katsomaan.
- LAMAMAMA
Eniten ärsyttää just se, että ostajat tunkee mukaan koko suvun kanssa!
Voisivat ajatella esim. pentujen herkkyyttä tartuntataudeille. Tekis mieli vaatia suojatossut jalkaan ja hengityssuojat naamaan ja iliman kumihanskoja ei kosketa.
Ja kukaan ei sais käydä ennen kuin ovat luovutusikäisiä jo, ettei emo stressaa imetyksistä ja sen sellaasista.
Äiti aina opetti, että emoa ei saa häiritä, ikinä.
- minä
miksi ihmiset myyvät vanhoja koiria.koska koira ei totu uuteen kotiin.eikö olisi helpompaa lopettaa,kun myydä kotiin mikä on sille vieras.käyttäkää järkeänne.
- hfiehie
Niinpä, minä ostin vanhan koiran, joka kärsii kaiken lisäksi epilepsiasta.
Tuli sellainen ajatus mieleen, että itse eivät ole voineet piikille viedä ja vastuu siirretään kätevästi toiselle.
Koiralla on lääkitys, joka ei auta ollenkaan. Kohtauksia tulee n. kerran viikossa ja ne on todella rajuja (paskat ja kuset alla, hakkaa päätään kirjahyllyn kulmaan ja milloin mihinkin, kohtauksen jälkeen on sitten niin sekaisin että repii verhot seiniltä, raapii omaa naamaansa ja pyörii kusissa ja paskoissaan).
Koira on 7 vuotias, mutta näyttää noin kymmenen vuotiaalta.
Eiköhän olisi armeliampaa, jos se olisi päästetty kärsimyksistään jo edellisessä kodissa. - Rotikkarinsessa
hfiehie kirjoitti:
Niinpä, minä ostin vanhan koiran, joka kärsii kaiken lisäksi epilepsiasta.
Tuli sellainen ajatus mieleen, että itse eivät ole voineet piikille viedä ja vastuu siirretään kätevästi toiselle.
Koiralla on lääkitys, joka ei auta ollenkaan. Kohtauksia tulee n. kerran viikossa ja ne on todella rajuja (paskat ja kuset alla, hakkaa päätään kirjahyllyn kulmaan ja milloin mihinkin, kohtauksen jälkeen on sitten niin sekaisin että repii verhot seiniltä, raapii omaa naamaansa ja pyörii kusissa ja paskoissaan).
Koira on 7 vuotias, mutta näyttää noin kymmenen vuotiaalta.
Eiköhän olisi armeliampaa, jos se olisi päästetty kärsimyksistään jo edellisessä kodissa.Jos et ole provo..
Miksi ihmeessä sinä et voi viedä koiraa piikille ja "päästää sitä kärsimyksistään", vaan annat sen edelleen olla elossa, vaikka olet sitä mieltä että jo edellisten omistajien olisi pitänyt se lopetuttaa? - hfiehie
Rotikkarinsessa kirjoitti:
Jos et ole provo..
Miksi ihmeessä sinä et voi viedä koiraa piikille ja "päästää sitä kärsimyksistään", vaan annat sen edelleen olla elossa, vaikka olet sitä mieltä että jo edellisten omistajien olisi pitänyt se lopetuttaa?Rotikkarinsessalle: koira ei ole ollut meillä kovin kauaa, eikä vaikuta muuten kärsivän millään tavalla.
Myyjä kaunisteli asiaa, niin "ei niitä kohtauksia tule kuin ihan harvoin" ja "lääkkeet auttavat kyllä", jos olisin tiennyt millaista tämä on, olisin jättänyt koiran ottamatta.
Tässä on nyt mietitty tuota piikille viemistä, ell:n mukaan ei se itse ei tunne kipua kohtauksien aikana, eikä niistä mitään jälkikäteen muista.
Koira myös syö hyvin ja lenkkeilee mielellään, joten ei varnasti ihan kuoleman kielissä vielä ole.
Mutta ulkonäöllisesti on kyllä niin kammottava (ei kuitenkaan laiha), että kyllä lopetus varmaan syksyllä viimeistään on ajankohtainen.
Tarkoitin viestilläni vain sitä, ettei ollut ed. omistajalta kovin viisasta laittaa koiraa kiertoon, eikä myöskään meidän ollut järkeä ajaa 1000 km katsomaan ja sanomaan myyjälle, et tää on niin huonossa kunnossa et ei me sitä oteta.
Mulla siis tälläinen kokemus Apulasta. - avuton(ko)
hfiehie kirjoitti:
Rotikkarinsessalle: koira ei ole ollut meillä kovin kauaa, eikä vaikuta muuten kärsivän millään tavalla.
Myyjä kaunisteli asiaa, niin "ei niitä kohtauksia tule kuin ihan harvoin" ja "lääkkeet auttavat kyllä", jos olisin tiennyt millaista tämä on, olisin jättänyt koiran ottamatta.
Tässä on nyt mietitty tuota piikille viemistä, ell:n mukaan ei se itse ei tunne kipua kohtauksien aikana, eikä niistä mitään jälkikäteen muista.
Koira myös syö hyvin ja lenkkeilee mielellään, joten ei varnasti ihan kuoleman kielissä vielä ole.
Mutta ulkonäöllisesti on kyllä niin kammottava (ei kuitenkaan laiha), että kyllä lopetus varmaan syksyllä viimeistään on ajankohtainen.
Tarkoitin viestilläni vain sitä, ettei ollut ed. omistajalta kovin viisasta laittaa koiraa kiertoon, eikä myöskään meidän ollut järkeä ajaa 1000 km katsomaan ja sanomaan myyjälle, et tää on niin huonossa kunnossa et ei me sitä oteta.
Mulla siis tälläinen kokemus Apulasta.Ehdottomasti tollainen koira piikille. Saattaa ärsyttää että menitte maksamaan kyseisestä koirasta, mutta sen verran vastuuta ettei anna toisen kärsiä. Jos ell. väittää ettei muista päänsä kolluuttelua nii on ihme lääkäri... Kohtausta ei ite luultavasti muista, mutta ennen ja jälkeen kivun kyllä
- KukkahattuTäti
JÄRKI KÄTEEN! Oman maalaisjärjen käyttäminen kauppoja tehtäessä on ihan suositeltavaa.
itse olin sekarotuista pentua ostamassa ja myyjä repi näistä pennuista jotain 300 euroa per kappale ja koitin keskustella asiasta ja sopia alemmasta hinnasta (en todellakaan ole noin paljoa nimittäin maksamassa pennusta). Ei onnistunut ja toivotin hyvät jatkot. Parin viikon päästä löytyi sitten se ihana oma pentu, josta soitin heti ilmoituksen nähtyäni.Pennuista sain kuvia, mutta en itse päässyt pentua kertaakaan katsomaan pitkän välimatkan tähden. Mutta maksukin tapahtui vasta paikan päällä. Juuri uuden pennun hakumatkalla tämä ensimmäinen myyjä laittaa minulle viestiä, että voi tiputtaa pentujen hintaa sittenkin, kun pakko päästä niistä eroon! :D Sääliksi käy pentuja, mutta ei myyjää! Sanoin että olen jo toista pentua hakemassa. Jos on noin jääräpää, ettei voi edes keskustella hinnan pudottamisesta niin jääköön omaan arvoonsa. Olkoon sitten keskenään lirissä ylihintaisten pentujensa kanssa.
Ja hei, tyhmähän ei ole se joka pyytää, vaan se joka maksaa!!- Dogotus
Meillä ainakin kävi hyvä tuuri "Apula-koiran" kanssa. Ilmoituksessa luki että paperiton 5- vuotias dogo argentino uros, mutta kappas vain, eläinlääkärireissulla tuosta pojasta löytyikin siru, eli rekisterissä on ja omaa upean sukutaulun! Ja iästäkin lähti 2 vuotta pois. Niin ja koira oli vieläpä ilmainen ja omaa mitä upeimman luonteen. Että näin meillä.
- Kokkelisorsa
Dogotus kirjoitti:
Meillä ainakin kävi hyvä tuuri "Apula-koiran" kanssa. Ilmoituksessa luki että paperiton 5- vuotias dogo argentino uros, mutta kappas vain, eläinlääkärireissulla tuosta pojasta löytyikin siru, eli rekisterissä on ja omaa upean sukutaulun! Ja iästäkin lähti 2 vuotta pois. Niin ja koira oli vieläpä ilmainen ja omaa mitä upeimman luonteen. Että näin meillä.
Elleivät sitten varastettua myyneet?
- kukkahattutäti
Höh kukkahattutäti nimimerkkini on napattu.. :(
Ois pitäny sekin rekata. ;)
- koira ystävä
älkää hyvät ihmiset ostako vanhaa koiraa. samalla rahalla satte nuoren koiran josta voi olla iloa moneksi vuodeksi.
- Luupaa
Pennuissa on oma riesansa. Aikuinen ja valmiiksi koulutettu ei välttämättä ole ollenkaan huono vaihtoehto. Ja jos ei ihan eläkeikäistä ota, on siitäkin iloa moneksi vuodeksi.
- ghgijgg
Dogotus: Todennäköisesti otitte osamaksulla ostetun koiran, jota edellinen omistaja ei ollut pystynyt kasvattajalle maksamaan.
Toinen syy voi olla, että koira on varastettu, eikai kukaan muuten valehtele koiraa paperittomaksi ja vieläpä eri ikäiseksi.
Varautukaa siihen, että kasvattaja jossain vaiheessa tajuaa koiran olevan jossain muualla ja saattaa sitä tulla teiltä pois hakemaan.- Rotikkarinsessa
Jotenkin tuntuu aika epätodennäköiseltä, että 3-vuotias koira olisi edelleen maksamatta.. Toki aikuisena kasvattajalta tullut voi olla tällainen, mutta enpä jotenkin jaksaisi uskoa.
Yleensä jos kasvattajien kanssa osamaksusopimuksia tehdään, niin ei niihin mitään monen vuoden maksuaikaa saa kuitenkaan. Yleensä, mitä itse olen jutustellut ihmisten kanssa, koira on maksettu joko kahdessa erässä tai max. 6 kk:ssa.
- VARO
Apulan sivuilla Saikko85: Myy ja ostaa koiraa ! Todella outo tyyppi!!
- dfjghdhg
Dogotuksen koirassa on jotain hämärää, ehkä joku on ostanut sen pentuna osarilla ja myynyt/antanut eteenpäin jättäen kasvattajalle maksut pystyyn?
Ei osamaksukauppoihin saakaan mitään vuoden maksuaikaa, mutta näitäkin on nähty jotka yhden erän jälkeen katoavat kuin pieru saharaan.
Ainahan kasvattaja voi vedota poliisiin, mutta jos koira on jo "hukattu" tuskin poliisin resurssit riittävät alkaa etsimään sitä pitkin suomea.
Kukaan ei valehtele koiran ikää ja rekisteröimättömyyttä, ellei asiassa ole jotain salattavaa.
Voihan olla, että tämä ihminen jolta koira on saatu ei ole itsekään tietoinen koiran sirusta, rekkareista ja iästä.- Dogotus
Soitin kasvattajalle asian tiimoilta ja koira oli tosiaan jäänyt pentuna maksamatta ja omistaja tehnyt katoamistempun. Kasvattaja ei vaatinut koiraa itselleen eikä meiltä rahaa. Oli onnellinen että koira nyt hyvässä loppuelämänsä kodissa.
- oikeahomma
Dogotus kirjoitti:
Soitin kasvattajalle asian tiimoilta ja koira oli tosiaan jäänyt pentuna maksamatta ja omistaja tehnyt katoamistempun. Kasvattaja ei vaatinut koiraa itselleen eikä meiltä rahaa. Oli onnellinen että koira nyt hyvässä loppuelämänsä kodissa.
Hieno homma, Onnea.
- Lilliputi
Dogotus kirjoitti:
hyvä että hoidit asian loppuun asti :) Monet olisivat jättäneet sen tekemättä vaivan, koiran menettämisen pelosta ja siitä että joutuisivat ehkä maksamaan.
- mamma vaan
Olkaa tarkkoja mitä maksatte rekisteröimättömistä koiranpennuista.Apulan seurannut, kauhistuttaa moni ilmoitus. OLKAA TARKKANA
Rekisteröimätön tai viralliseen rekisteriin kelpaamaton pentu rinnastetaan sekarotuiseen koiraan, eikä siitä tule
maksaa rotukoiran hintaa. - atakhi
Varmaan kannattaisi etsiä koiransa ihan jostain muualta kuin Apulasta..
- KoiraIhiminen
Dogotus, hienoa että soitit kasvattajalle ja mukava että kasvattajalle tuli hyvä mieli että tietää missä koira on. se on raskasta jos pentu katoaa eikä siitä saa tietoa.
Mielestäni Apula ei ole sen kummempi kuin Keltainenpörssi,Tori.fi tai vaikkapa koiratori. Sama sakki kaikissa pyörii, ja mielestäni kannattaa ihan maalaisjärkeä käyttää kun pentua etsii. Ettei heti ensimmäiseen lankea, vaan katsoo järjen kanssa kaikki läpi.
Itse ainakin huomaan/tunnen epäilyttävän henkilön jos sellaisen kanssa puhun puhelimessa, sen takia yleensä annan puhelin numeron että voi soittaa. Sähköpostilla ei saa niin helposti selvää asioista kuin soittamalla tai puhumalla naamatusten.
Monet epäilyttävät hlöt ovat yrittäneet lainata urostani,mutta ovat äkkiä lopettaneet mystisestä syystä kun olenkin alkanut kysellä kysymyksiä joita yleensä virallinen kasvattaja kysyy jos urosta halutaan lainata. Otan aina kaikki mahdolliset asiast selvää ennenkuin hyväksyn mitää, ja se on kannattanut.
Välttämättä aina se oikea kasvattajakaan ei ole hyvä. Tiedän erään ihmisen joka halusi urostani lainaan mutten antanut. Hän kasvattaa virallisesti ranskanbulldoggeja, teettä neljät pennut lähes peräkkäisistä juoksuista. Ja vielä päälle paperittomat mix pennut toisilla välissä tehdäkseen mahdollisimman paljon rahaa. toki tämä henkilö toimii tori.fissä. Ihmettelen miksei yhdistys tai kennelliitto huomaa mitään hämärää hänen toiminnassaan. - maprra
Apulassa on myös ihan hyvien, vastuullisten ja asiantuntevien kasvattajien ilmoituksia. Kyllä ilmoituksesta yleensä päälle näkee kannataako se huomioida vaiko ei. Kotisivut myös kertovat paljon. Rodussa kuin rodussa tulee kausia jolloin pentuja on paljon tarjolla. Silloin moni hyväkin kasvattaja ilmoittelee pennuistaan kaikkia mahdollisia kanavia myöten, jotta pennuille uusi koti löytyisi.
Mutta silmät kun pitää auki ja järjen kädessä niin osaa erotella ne jyvät akanoista :) - kolmesti synnyttänyt
Apulassa ja muillakin palstoilla on paljon sekarotuisia pentuja myytävänä jotka maksavat satoja euroja. En oikeen ymmärrä eivätkö koiranpentujen ostajat tajua, että sellaista koiraa ostaessaan melko varmasti osallistuu "koiratehtailuun". Risteytys variaatiot on tosiaankin melko erikoisia. Pikkukoirissa on sikinsokin yhdistelty erilaisia rotuja ja olettaisin sen johtuvan siitä, että uros ja narttu eivät ole läpäisseet virallisia terveystarkastuksia, tai sitten narttu raukkaa astutetaan mielin määrin vaikka joka juoksusta! Rotukoira on eläinsuojelullisestikkin parempi vaihtoehto eikä useinkaan maksa paljon enempää.
- Moonbell
Toi Apula on samantyylinen palsta kun esim. tori.fi tai keltainenpörssi. Sinne ilmoittelee niin kunnialliset ihmiset, kasvattajat kuin ne rahan perässä juoksijat a ja erikoisuuden tavoittelijat. Ainoastaa seulomalla ja kyselemällä saa selville onko millainen kauppias kyseessä. Viralliset kasvattajat yleensä laittaa nettisivujen osoitteet ja epäviralliset myös sekä lisäksi antaa pyydettäessä eläimen sukutaulut. Noita huijareita/eläinten etua polkevia on valitettevan paljon joka eläinlajin parissa. :( Hirveä sääli. Mutta mun mielestä tuota kautta voi hyvin ostaa kunhan ensin selvittää hyvin millaisesta eläimestä on kyse. Itse harrastan siis toisen eläinlajin parissa ja saman olen huomannut silläkin puolella.
- ihan kelpo koira
Oman ensimmäisen suomenlapinkoirani kasvattaja otti minuun yhteyttä apulan kautta ja ihan rekisterissä on ja tervekin ollut joten on siellä niitä ihan oikeita ja hyviäkin ihmisiä :) Itse kyllä pistin sinne ilmoituksen siitä mimmoisen koiran haluan ostaa ja odotin, että minuun otetaan yhteyttä enkä itse ottanut yhteyttä keneenkään :)
- eläimelläkin oikeus
Muistakaa että ei apula tai muukaan missä ilmoitus on ole niitten koirien myynti ilmoituksia tehnyt eikä niitä pentuja.
Eli kaikki ne oudotkin koirat tai muut eläimet on ihmisten eli HEIDÄN OMISTAJAN VASTUULLA!! ja kenenkäänhän ei ole pakko ostaa!!! Tai edes käydä niillä sivuilla katsomassa...
Hommatkaa eläimet luotettavalta kasvattajalta hintaan noin 1200e ja ainoastaan puhdasrotuisia niin ei tarvi parku eikä valittaa.
Ja muut jotka haluavat ostaa monirotuista ynm.. ostakoon ja ottakoon vastuun heistä ja hoitakoon hyvin!
KUMMINKIN JOKAINEN SYNTYNYT ELÄIN ANSAITSEE HYVÄN ELÄMÄN JA HOITAJAN SE ON MINUSTA TÄRKEINTÄ!
KASVATTAJAT MIETTIKÖÖN TAHOILLAAN KANNATTAAKO TEETTÄÄ PENTUJA!
ANTAKAA ELÄIMILLE HYVÄ ELÄMÄ! - canis.familiaris
Minä ja moni tuttu on ottanut ja antanut hyvän kodin useille kv-koirille vuosien saatossa. Saa kiittä apulaa, että tälläinen mahdollisuus on saatu. Apula on hyvä juttu.
- cb
Te, ihmiset, jotka soitatte kasvattajalle ja lupaatte palata seuraavana päivänä asiaan, niin suurin osa on pelkkiä uteliaita soittajia, joten turha ihmetellä, jos pentu on varattu jo muualle,sellaiselle, joka todella on kiinnostunut pennusta ja niille, jotka luulevat, että pentujen teettäminen on kannattavaa bisnestä, voi kokeilla sitä itse. Pienillä koirilla on usein komplikaatioita synnytyksessä, keisarinleikkaus tai emo ei halua hoitaa pentuja tai emolta ei heti tule maitoa, joten pipetillä syöttäminen on välttämätöntä 2-3 tunnein välein ja saa varota, ettei mene keuhkoihin liikaa maitoa. Pentujen hoito vaatii 24 tuntia päivässä töitä, joten jos olet töissä saat todennäköisesti pyytää työnantajaltasi palkatonta vapaata 2 kk., kun pentujen uuden kodin etsintä alkaa, niin silloin tulee paljon turhia kuvien kyselyitä, jotka eivät ole kiinnostuneet pennusta, vaan haluavat ihania kuvia pennuista ja sitten tullaan koko suvun kanssa katsomaan pentuja, eikä mitään kiirettä.eikä todellakaan aikomusta hankkia uutta perheenjäsentä Ihmiset voitte mennä esim. koiranäyttelyihin katsomaan koiria, ettei tarvitsisi, mennä toisten koteihin, viemään sitä vähäistäkin vapaa-aikaa, mitä ihmisillä on. Jokainen, voi laskea, mitä tuntipalkaksi jää pentujen, emon ruokinnan, madotuksen, eläinlääkärin tarkastuksen, sirutuksen jälkeen käteen. Kunnon kasvattaja haluaisi pitää yhteyttä pennun uuden omistajan kanssa, sekä haluaa ehdottomasti, että pentu saa rakastavan loppuiän kodin ja täytyy muistaa, että pentutehtailija ei haluaisi millään pennun ostajia kotiinsa ja lupaa viedä pennut näytille, vaikka kuinka pitkälle ja ostajat aina kannattaa muistaa, että emon pitäisi olla nähtävillä, varsinkin, jos ostatte paperitonta koiraa.
- 1xpennun myynyt
Itselläni huono kokemus kerran myymistäni pennuista. Kyselijöitä oli runsaasti ja koirat varattiin, mutta sitten oltiin vissiin selattu sivuja uudelleen ja päädyttiinkin toiseen koiraan. Eli ei edes mietitty loppuun, mitä haetaan. Onneksi sain toiselle pennulle hyvän kodin ja toisen päätimme pitää itse, onneksi. Kyllä oli kaikenlaista kyselijää, muttei sellaista, jolle olisin pentuni sitten myynyt. Kysellään tekstareilla ja perutaan tekstareilla, vaikka ilmoituksessa juuri kiellettiin tollainen toiminta. Ei kaikki myyjätkään ole rahastajia, vaan etsivät pennuille kunnon kotia, eikä vain anna ensimmäiselle ostajalle. Itsestäni ei enää olisi myyjäksi, kyllä niitä pentuja jää niin miettimään.
- pilkku
Täytyy muistaa pienillä koirilla synnytyksen jälkeen tulee helposti kalkkikrampit. Oma rotukoirani painoi 2,4 kg sai 3 pentua, josta 1 menehtyi heti synnytyksen jälkeen ja emo söi synnytykseen asti hyvin, mutta heti, kun synnytys oli ohi ruokahalukin meni, vaikka kokeiltiin sisäfilettä, kalkkunaa, kanaa ja kaikkia mahdollista, niin ei kelvannut ja kalkkitablettia ei tietenkään voinut syöttää suuren kokonsa vuoksi ja kalkkijauhetta koitettiin veteen sekoittaa ja ruutalla juottaa, mutta ei onnistunut millään, Emo sai 2 kk aikana 4 kalkkikramppia ja tietenkin, öisin ja viikonloppuisin ja eläinlääkäri laskut olivat, noin 2000€ luokkaa, kun verikokeet lasketaan päälle, mutta onneksi emo selvisi, ikinä en teetä enää pentuja, mutta ihmetellä täytyy, miten "mukamas" 1,8-2.0 kg emot, ovat synnyttäneet pentuja, joten olisi kiva, jos kasvattajat kertoisivat emojensa normaalit painonsa, eivätkä huijaisi ostajia emonsa painolla. Tässäkin rodussa, mikä minulla on voin sanoa, että melkein kaikki emot painavat 2,5-4.0 kg, mikä takaisi emojen normaalin synnytyksen, ilman komplikaatioita ja ostajat älkää ihailko niin mahdollisemman pientä kokoa. Täytyy muistaa, että mitä pienempi yksilö, on useinmiten paljon lyhytikäisempi ja sairaampi ja tämäkin rotu, joka minulla on alkuperäispainoiltaan saattaa olla, jopa 6 kg, mutta kun amerikassa päätettiin" ikävä" kyllä tehdä tästäkin rodusta pienen pieni, niin unohdettiin kaikki sairaudet ja ajateltiin vaan ihmisten mieltymyksiä.
- lappu ikkunassa
Jos ei kuulu rotuyhdistykseen tai pentue ei täytä rotuyhdistyksen kriteerejä pentulistalle pääsyyn, niin missä sitten olisi "hyvä" paikka myydä?
- canis.familiaris
Entäs ne tavalliset koiran omistajat, jotka ovat luopumassa koirastaan syystä tai toisesta?..itselläkin olisi jäänyt moni rotu mietimättä, ellei niihin olisi päässyt kuvallisen ilmoituksen kautta tutustumaan...
Itse ideahan ei ole huono,jos jotkut sen vaan huonoksi yrittävät tehdä.
Apula ei ole sen huonompi kuin muukaan paikka ilmoittaa.Ei se mikään tae vielä ole kasvattajasta ja yhdistelmästä,että on rodun pentuvälityksestä .Moneen kuin saa monenmoista...Ja jollain roduilla pentuvälitys toimii tosi huonosti(syystä jos toisesta...).Toisilla taas on hyvät välittäjät ja oikein informaatiset sivut,pentueineenkin. Silti voi tarvita laajempaakin ilmoittelua,kun aina ei yksi paikka kaikkia tavoita.
Kannattaa muistaa,että se vastuu on AINA viimekädessä ostajalla.Ostaa mitä kautta ostaa.Eli kannattaa ottaa selvän ja tutustua/käydä paikanpäällä viimekäteen.
Turha siis siirtää omaa vastuutaan millekkään muulle taholle.- Juuri näin
"Kannattaa muistaa,että se vastuu on AINA viimekädessä ostajalla.Ostaa mitä kautta ostaa.Eli kannattaa ottaa selvän ja tutustua/käydä paikanpäällä viimekäteen.
Turha siis siirtää omaa vastuutaan millekkään muulle taholle."
Juuri näin :)
- Riskit aina kaikessa
Olen Apulasta oman koirani löytänyt. Etsin sekarotuista urospentua joka olisi rakentaaltaan sopusuhtainen ja sopiva lenkkikaveri sekä seuralainen.
Pitkään etsin ja kaikenlaisia ilmoittajia löytyi.
Eniten pisti silmään ne "rakkauslapset" joita samalta tyypiltä tupsahteli vähän väliä.
Oma koirani oli oikea vahinko, kasvattajalla oli kahta rotua, uros hyppäsi korkean häkkiaidan yli nartun luo ja homma oli selvä.
Paikan päällä kävimme kaksi kertaa, yhteyttä ollaan pidetty edelleen kasvattajan kanssa. Hinta jonka maksoin oli kohtuullinen.
Olisin tietysti voinut ostaa rotukoirankin mutta kun käyttötarkoitus oli puhtaasti ulkoiluseuralainen ja vieressä makaileva rapsuteltava, en katsonut tarpeelliseksi maksaa tonnia.
Harkitsin rodut kuitenkin niin että koira olisi mahdollisimman terve, eikä mikään kahden täysin erityyppisen koirarodun sekoitus.
Isä ja emä olivat molemmat paperillisia ja terveitä, sekä hyväluonteisia....joten en koe tehneeni väärin ostaessani sekoituksen. Leikkautin uroksen n. vuoden ikäisenä.terve on ollut ja mahtava kaveri,
toisin kuin edelliseni, Belkkari, paperilla hyvä mutta toisin kävi käytännössä. En jaksa edes laskea mitä rahassa, vaivassa ja mielipahassa tuli maksamaan monisairas yksilö, joka sitten oli pakko lopettaa. - kadifadi
Itse en koskaan ole ostanut / harkinnut koiran ostoa apula sivustolta.
Olen ostanut sieltä ainoastaan 5 kania.
Niillä oli ihan järkevä ilmoitus tms.
Mutta monesti olen nähnyt siellä sivustolla eläimien ilmoituksia missä myydään esim. pihalta löydettyjä etanoita 5e kpl..
Siinä oli kuvia yms..
Äitini on ostanut sieltä puhdasrotuisen amerikanakitan ja se oli niin arka että piti lopettaa. Sille ei koskaan oltu tehty mitään pahaa mutta kun se pelkäs huppua kenkiä ukkosta lintuja iskää ja jopa KESYROTTAA! Eli se oli meillä noin. 8 vuotta niin se sitten lopetettiin. - Kasvattaja
Tämmöistä ilmenee vain ja ainoastaan siksi, koska rekisteröityjen koirien on noussut pilviin suomessa. Eihän se ole hullu joka pyytään, vaan se joka maksaa.
Kunpa ihmiset olisivat niin fiksuja etteivät maksaisi, niin ihan rekisteröityjen hinnatkin huostuisivat.
Miettikää nyt ihmiset hyvät, kannattaako maksaa koirasta 1000€ enempää. Tuosta tuhannesta eurosta jää jo kasvattajalle kaikkien kulujen jälkeen oiva summa ja jos pennun hinta on yli tuhannen euron se on jo mielestäni ihan rahastusta - tehdään pentuja ihan rahan takia.
Sitten vielä kun monet pennun ostajat eivät tiedä, että kasvattaja on korvausvelvollinen, jos pennussa ilmenee jokin vika. Jos koirasta maksaa esim. 1500€ (enemmän tai vähemmänki), niin pennun on sovelluttava näyttelyihin ja jalostukseen eli oltava priima.
On onneksi vielä joitakin kasvattajia suomessa jotka eivät tee pentuja rahasta, joilla on hinnat normaalit ja korvaavat jos pennussa ilmenee jokin vika.
Paljon myös puhutaan (useimmiten nämä rahan ahneet) ettei esim. unkarista tai virosta kannata tuoda koiraa. Itse olen tuonut molemmista maista ja saanut erittäin hyvät koirat ja ranskiksen hinta unkarista oli 600€ - chihuahuan hinta virosta 700€ kaikkine kuluineen! MISTA IHMEESTÄ SUOMALAISET KASVATTAJAT KEKSII HINNAT PENNUILLEEN???- LAMAMAMA
"MISTA IHMEESTÄ SUOMALAISET KASVATTAJAT KEKSII HINNAT PENNUILLEEN???"
Kannattaa ottaa huomioon Suomen hintataso pentujen kasvatuksessakin!
Pentueen kustannukset ovat todella korkeat, etenkin jos pitää ottaa palkatonta vapaata töistä niiden kasvatukseen!
Vittu mitä urpoja ne ihmiset, jotka oikeasti kuvittelavat, että sekarotuisten pitäisi olla ilmaisia. Ihan kuin ne olisivat jotenkin kakkoslaadun koiria.
Mutta ne kustannukset! Ne on lähestulkoon samat, oli pentu puhdas tai ei. Puhdasrotuisilla toki rekisteröinnistä tulee lisäkuluja, mutta ruuat ja matolääkkeet on saman hintaisia, oli koira sitten sekarotuinen tai ei. Myös eläinlääkärien toimenenpiteet ovat saman hintaisia, eikä siinä katsota rotuun vaan työn määrään.
- ...
Mielestäni ei ole väärää pyytää esim 300e sekarotuisesta koirasta, sillä ihan yhtä hyvin ja paljon seropienkin pennuista ja emosta tulee huolehtia kuin rotukoirienkin. Ja senkin puolesta on ihan hyvä, että seropeista pyydetään edes jotain, ettei ihan kuka vaan ota koiraa harkitsematta ja vain siksi että "tahtoisinpa tänään koiran, ahaa tossa on sopiva ja vielä ilmanen, haen pois!" Sitten ei osatakaan hoitaa tai kyllästytään yms. Hinnalla saadaan edes vähän karsittua niitä, jotka ottaa koiran miettimättä asiaa loppuun. En tietenkään tarkoita, että kaikki, jotka maksavat koirasta, antaisi hyvän kodin, mutta eiköhän se auta edes vähän. Enkä tarkoita, että sekarotusista tulis pyytää mitään älyttömiä summia, mutta itse olin valmis maksamaan sen 350e terveestä ja meille sopivasta sekarotuisesta koirasta (Apulasta bongattu, kaikki erittäin hyvin).
Joskus pari vuotta sitten uutisissa oli kahdesta koiranpennun tappajasta ja itse olin vielä nähnyt seropin ilmoituksen apulassa, eikä sillä hintaa ollut. Kamala olo tuli, kun jopa vielä mietin koiran ottamista, mutta koska ei tullut lasten kanssa toimeen, en voinut sitä ottaa. Sitten sen kävivät nuori pari hakemassa ja kappas, koira söi kaukosäätimen ja sen vuoksi joutui uhriksi. Tämäkin olisi EHKÄ voitu välttää, jos pennulla olisi ollut edes vähän hintaa.- fghghfgghhghggrttre
Ei se hinta estä pahoinpitelyä kyllä rotukoiratkin joutuu uhreiksi jos saa ikävän omistajan tai pahoinpitelijä voi olla sellainen joka ei edes omista koiraa eli puoliso. :(
Itse en myisi mielelläni muille kuin niille jolla edellinen koira ollut loppuun asti. Ja aistii kiintymyksen siihen.
- minä
Minua ärsyttää apulassa suunnattomasti ilmoitukset missä ei ole hintaa ja perässä lukee "en vastaa pelkille hinnan utelijoille!". Joillekkin se on äärimmäisen tärkeä tieto! Ei kaikilla ole maksaa tuhansia euroja koirasta. Typerää alkaa ensin pitkästi kertomaan perheestään ja kodista johon koiraa hankitaan yms ja sitten ilmeneekin että hintaa on yli tuhat euroa.. Noloa joutua sitten sanomaan että, ei olekaan tuohon varaa..
- Liian pehmeä luonto
Saman "virheen" olen itsekkin huomannut...
Edes kasvattajat eivät hintoja kovin usein mainitse, onko tarkoituksena ahdistaa ostaja nurkkaan?
Itse ainakin kokisin itseni äärimmäisen röyhkeäksi jos pitkien keskustelujen jälkeen sanoisin hinnan kuullessani ei kiitos, liian korkea.
Varmaan jatkaisin kauppoja "kilttinä" ihmisenä ja nieleskelisin hinnan itku kurkussa.
- Salme76
Säälistä ei kannata ostaa.
Jokainen ostettu pimeä pentu / aikuinen koira tukee pimeää ja epärehellistä toimintaa.
Koiranpennut ovat niin suloisia, että nappisilmien katseen edessä on vaikea kieltäytyä, mutta vain kysynnän loppuminen voi lopettaa lukuisien koirien kärsimyksen pentutehtaissa.
ÄLÄ SIIS OSTA KOIRAA EPÄMÄÄRÄISELTÄ MYYJÄLTÄ, ÄLÄ MAKSA MITTÄN, ENNEN KUIN OLET VARMA MYYJÄN LUOTETTAVUUDESTA. - ei kiitos
Kysyin Lemmikkipalstoilla, että miksi Apulan ilmoitukset eivät mene suodattimen läpi, niin että pentutehtailua saataisiin kuriin. Ettei selkeitä tapauksia julkaistaisiin. Samaan syssyyn ehdotin, että ilmoituspohjasta tehtäisiin sellainen, että ilmoituksesta ilmenisi ainakin rotu/rodut, paikkakunta, hinta, syntymäaika ja puhelinnumero. Tällä hetkellä kun Apula tuntuu olevan varsinaista sillisalaattia. Puutteellisia tietoja, reksiteröimättömiä "rotukoirien" pentuja kovaan hintaan jne...
Vastausena koko ketju poistettiin.
On käsittämätöntä, että tuetaan tuollaista toimintaa. Jos on kerta se mahdollisuus, ettei puutteellisia tai selvästi pentutehtailuun viittavia ilmoituksia julkaista, niin miksi niin ei toimita. En ole koskaan ko. paikassa ilmoitellut enkä varmasti ilmoitakaan. Paikka on täysin verrattavissa Keltaiseen pörssiin. - -Cara-
Meille tuli kodinvaihtajana ihana leonberginkoira apulan kautta. Koirasta luopunut oli mukava ihminen ja luopui koirastaan hyvästä syystä ja saattoi mut vielä kosketuksiin koirani kasvattajan kanssa sekä koirani isän omistajan kanssa.
Kaikkien kolmen kanssa olen tekemisissä edelleen ja koira treffejä suunitellaan koirani isän omistajan kanssa.
Koira on puhdasrotuinen, paperit löytyy ja terve plus äärettömän hyvin koulutettu. Tuli meille 2 vuotiaana ja nyt 3 vuotias ja onnellisia on niin koira kuin minäkin.
Eli siinä missä muilla myyntipalstoillakin MYYJISSÄ on niitä huippu asiallisia ihmisiäkin kuin niitä täysiä K##IPÄITÄKIN. Mutta silloin vika on myyjissä ei välttämättä palstassa.
Ja jokainen OSTAJA käyttäköön tervettä järkeä koiran hankinnassa ja äänestäköön jaloillaan jos ei myyjä miellytä ja soittakoon eläinsuojeluun jos koirien oloissa on sanomista. Jos sitä omaa tervettä järkeä ei käytä niin voisi sanoa että oma vika.
Kuka on niin tyhmä että OIKEASTI ostaa pennun ulkonäön takia tietämättä mitään rodusta, kasvattajasta, papereista, suvusta ja näkemättä vanhempia sekä kasvukotia ja maksaa vielä käteisellä jossa ihmepaikassa esim. rautatieasemalla?
Silloin pitää jo vakavasti miettiä ostajankin intressejä ja kykyjä koiran hankinnassa ja pitämisessä.- -Cara-
Ja se vielä että jokaisen on kannetta itse vastuunsa asioista eikä vaan ihmetellä ja keuhkota täällä kuinka huonosti asiat ovat.
Jos siis haet koiraa paikasta joka osoittautuu huonoksi soita ihmeessä poliisit paikalle ja odota siellä niiden saapumista. Asiat alkaa nopeasti paranemaan kun ihmiset rauhoittuu ja alkaa OIKEASTI TEHDÄ asialle jotain. - rehenjjnmytt
Mekin ostimme apulan kautta seropin ja olemme olleet erittäin tyytyväisiä kuten koirakin. Entinen omistaja kävi katsomassa vielä vuoden päästä koiraa siitä kun sen möi meille. Oli tyytyväinen ja ei enempää ota yhteyttä mutta hyvä tapa saada mielenrauha että koiralla asiat hyvin. :) Syy oli energisyys ja lapsen viemä aika joten omistajalla ei riittänyt aika koiralle. Toinen koira hänellä oli vanhempi ja rauhallisempi luonne.
- Markku. M
Minua aikanaan vitutti se että kun olin ostamassa saksanpaimenkoiraa, niin niistä pitää pulittaa 1000 euroa ja ovat kaikki kennelin koirat keskenään jalostettuja, eli jotain kautta samaa sukua ja se jalostustulos: saamarin ruma, maata laahaavat perät, joka aiheuttaa nikamaongelmia, lonkkaongelmia ja niillä et tee kyllä mitään toimintatyössä/harrastuksessa. Sitten se, että ihminen, joka haluaa tietyn rodun, niin kaikilla ei sitä 1000-3000e ole varaa laittaa elukkaan, niin on mahtava homma, että on saatavilla puhdasrotuisia halvempia versioita. Löysin suoralinjaisen terveen koiran, jolla nähtävillä oli niin emä kuin isäkin, isä ulkomailta , samoin emä, paperit oli., ei ainakaan piiri pieni pyörii- kennelistä Suomesta. Ja sain 300 eurolla, yhä yhteys pentujen kasvattajaan, ei kennelihömpätys ja ainoat pennut . Koirani on nyt 7 vuotta ja terve. Ja hälytyskellot pitää soida, jos yhteys katkeaa heti pennun/koiran ostettuasi, taustatietoja ei ole, pentu tuodaan ostopaikalle, eli et pääse heidän kotiinsa katsomaan sitä ja jos pitää etukateen pulittaa koko kauppahinta. Ja toinen juttu: s-postitse tapahtuva kommunikointi taikka viesteillä, ei edes puheyhteyttä ole, niin aika outoa.
- Yksinkertaistamista
Joo, mutta mitä tekemistä tällä on Apulan kanssa?
Siellä ilmoittelevat niin kennelit kuin "yksityisetkin"
Ilman rekisteröintiä saa kasvattaa vain yhden pentueen - ikinä. Joten eivät kaikki kennelnimen omaavat kasvata jatkuvasti koiria. Itse hankin kennelnimen, koska kasvattajakurssi on voimassa vain tietyn ajan. Se on kuitenkin hyvin hyödyllinen kurssi käydä, koska siellä käydään läpi niin astutus, emän hoito, synnytys ja pentujen hoitokin. Yhden pentueen olen teettänyt, eikä toisesta ole mitään tietoa....Niin, ja pentueen koirat ovat olleet terveitä: osa harrastaa näyttelyitä toiset ovat käyttökoirina. Koskaan eteenpäin ei voi kuitenkaan vannoa...
Mielestäni niputat kennelnimen omaavat liian helposti yhteen nippuun vaikuttimena ainoastaan pennun hinta. Koiran pitäminen tulee maksamaan moneen kertaan pennun hinnan. - ei löydy pentua
Yksinkertaistamista kirjoitti:
Joo, mutta mitä tekemistä tällä on Apulan kanssa?
Siellä ilmoittelevat niin kennelit kuin "yksityisetkin"
Ilman rekisteröintiä saa kasvattaa vain yhden pentueen - ikinä. Joten eivät kaikki kennelnimen omaavat kasvata jatkuvasti koiria. Itse hankin kennelnimen, koska kasvattajakurssi on voimassa vain tietyn ajan. Se on kuitenkin hyvin hyödyllinen kurssi käydä, koska siellä käydään läpi niin astutus, emän hoito, synnytys ja pentujen hoitokin. Yhden pentueen olen teettänyt, eikä toisesta ole mitään tietoa....Niin, ja pentueen koirat ovat olleet terveitä: osa harrastaa näyttelyitä toiset ovat käyttökoirina. Koskaan eteenpäin ei voi kuitenkaan vannoa...
Mielestäni niputat kennelnimen omaavat liian helposti yhteen nippuun vaikuttimena ainoastaan pennun hinta. Koiran pitäminen tulee maksamaan moneen kertaan pennun hinnan.No, jos kasvattaa paperikoiria niin kennelnimestä on hyötyä. Me on etsitty kohta vuosi sitä oikeaa pentua, kyselyjä olen lähetellyt niihin missä on paikkakunta, kaikissa ei ole paikkakuntaa niistä en kysele, mutta eivät edes vastaa, jos vaikka pennut olisi menneet tms.
ps. vuosien kokemus koirista, lapsetkin isoja, joten koiruus saisi loppuelämäksi rauhallisen kodin, ilman lasten melua
- Asiaa tikusta
Kaipa netissä on joka puolella outoa porukkaa. Varmaan täälläkin on, kun voi keskustella nimimerkin suojissa. Ei Apulan myyntipalsta ainoa ole. Ja kylä siellä vastaavasti kuten täälläkin käy asiallisiakin ihmisiä.
- jdghdkgh
Ei se koiran myyntikään niin mahdottoman hauskaa ole, varsinkaan aikuisen koiran.
Jouduin itse luopumaan toisesta koirastani, joka tuli aikuisena kodinvaihtajana mutta ei kertakaikkiaan soveltunut asumaan kerrostalossa.
Pelkäsi portaita, hissiä ja haukkui joka äänelle mitä kuului, vaikka myyjä vakuuttelikin sen tottuneen myös kerrostaloelämään.
Vaihtoehtona oli joko myydä koira tai saada häätö, kaksi varoitusta sain sen haukkumisesta (se piti metelliä yölläkin siis).
Ilmoitin myyjälle ja kasvattajalle mailitse, josko he haluaisivat koiran ottaa takaisin mutta mitään vastausta en kuitenkaan koskaan kummaltakaan saanut.
No laitoin sitten koiran Apulaan myyntiin ja auta armias mitä bulvaaneja minulle soittikaan!
Ensimmäisenä kysytään koiran oikeaa nimeä ja rekkarinumeroa, sukua jne, luonteesta tai koiran muista ominaisuuksista ei kukaan ollut sitten kiinnostunut.
Sitten kun nimen kerroin, alkoi jumalaton arvostelu, miksi myyn ja "se koira on sellainen ja tällainen ja sen kanssa ei pärjää näyttelyssä" jne, vaikka en sitä mihinkään näyttelykäyttöön mainostanutkaan.
Olipa vaikea arvata, ketä nämä "ostajat" olivat..eikö aikuisilla ihmisillä ole oikeasti mitään muuta tekemistä, kuin kytätä mikä koira on milloinkin myynnissä.
Loppujen lopuksi hyvä koti löytyi ja kas kummaa kun tämä ostaja oli ensin kiinnostunut koiran luonteesta ja terveydestä, rekkaritkin näki vasta sitten kun tuli koiraa katsomaan. - gfghfhghhgjgj
Juu älkää maksako varausmaksua. usein petos.
Mitä tulee risteytyksiin niin usein risteytys on jompaa kumpaa rotua luonteeltaan tai kompromissi eli vaikka olisi kaksi ns.kovaa rotua niin ei siitä kovempi rotu silti tule. Yleensä tasaisempi. Eli ihan normaali kuitenkin. :)
Hassuin yhdistelmä johon olen törmännyt oli laumanvartijan ja mäyräkoiran risteys eli uros astunut isomman..oli kuin matalajalkainen krokotiili ja massaa kuitenkin kuten bassetilla..ei kaunis mutta hyvänluonteinen. Ja jollain tavoin kiehtovakin. - gfhkdng
Eikö kasvattajat saisi sitten pyytää varausmaksua, vaan odottaa luovutusikään asti "että josko ne varaajat hakisivat pentunsa pois"?
Ja kukaan ei ikinä ilmaannu paikalle, joten pennut jää käsiin.
Onhan se ostajankin turva, että tietää pennun olevan juuri hänelle varattu eikä sitä muille silloin myydä.
Tietysti ostajalle pitää antaa mahdollisuus käydä katsomassa pentua ja maksaa sitten varausmaksun vaikka samalla. - sdfdftgfhfg
Minä en uskaltaisi maksaa varausmaksua jos en pysty pentua näkemään..moni pentu liian kaukana että voisin sitä varta vasten katsomaan ja jos ei papereita niin vaikeaa tietää kuinka monta kertaa pentu jo myyty/saatu varausmaksu.
Maksan koko hinnan vasta kun haen pennun näin olen aiempienkin kanssa tehnyt. - hjgggk
Moni kasvattaja kyllä edellyttää pentujen ostajien käyvän katsomassa pentuja ja sitten päättää, myykö edes tällaiselle ostajalle.
Luulisi pennun ostajalla olevan sen verran viitseliäisyyttä, että käy tutustumassa kasvattajaan ja pentuihin ennen luovutusta.
Mun mielestä varausmaksu on ihan ok homma, en usko että kukaan vastuullinen kasvattaja viitsii huijata ja myydä yhtä pentua usealle henkilölle.
Ja kasvattajanhan on palautettava varaus, mikäli pentua ei myykään.
Itse en odottelisi 8 viikkoa pelkillä puheilla, koska on todellakin iso riski, että kukaan ei pentuja haekaan.
Turhia kyselijöitä kun koirakaupassa on niin paljon liikkeellä ja näitä jotka varaavat koiran joka pentueesta.
Joka ei halua varausmaksua maksaa, voi tulla sitten kysymään luovutusiässä onko pentuja vielä jäljellä ja saada sitten sen pahnanpohjimmaisen.- jk
En ole kasvattaja, mut meille sattu nyt käymään vahinko ja tuloksena 4 pentua. Nyt, kun ensi kertaa näin myyjän roolissa olen, niin kyllä nyt ymmärrän varausmaksun. itselläni ei suurta kiirettä ole, kun pennutkin vasta pariviikkoisia. About 10 kyselyä tullu ja 4 kanssa sitten sovittiin varaukset ilman minkäänlaista varausmaksua. ilmoittelin kyseisille ostaehdokkaille, parin viikon päästä olis mahdollisuus tulla pentuja katsomaan. Emoa ja isäkin on paikalla. Yksi näistä neljästä ostajasta lupasi tulla. Muista ei ole kuulunu mitään. Voisivat nyt sen verran ilmoittaa, ettei koiraa otakaan. Vaikka en kasvattaja olekaan, niin yhtäkään pentua en myy ilman, et olen kasvotusten jutellu tulevan pennun isännän/emännan kanssa.
- ymmärrys hoi!
Varmasti vitsi, tai rahankalastelu.Eipä ole myyjä eikä ostaja kertonut mitään. Onhan tästä jo pitkään ihmetelty!!!
Itselläni tällainen kokemus:
23-vuotiaana etsiskelin itselleni ihka ensimmäistä koiraani, joka olisi ollut rodultaan saksanpaimenkoira, mutta hyvää kenneliä ei löytynyt eikä sellaista joka olisi ollut lähellä Oulua.
Eteeni sitten sattui sellainen ilmoitus, jossa oli myynnissä 2 rodun coctail eli punaisen irlanninsetterin ja musta ruskein merkein olevan saksanpaimenkoiran mix narttuja ja uroksia. No nämä oli sitten Lammilla. Välimatka ei haitannut, koska silloisen miehen kanssa kuljimme omalla autolla Oulusta Lohjalle, joten se oli sitten matkan varrella Lohjalta Ouluun.
Soitin kasvattajalle ja juttelimme pennusta ja sain sähköpostilla osoitteen ja pennusta kuvia.
Käytiin miehen kanssa katsomassa pennun emää ja isää sekä pentuja.
Yksi pennuista oli sitten kiinnostavin ja varasin sen.
Haimme pennun kesäkuussa 2008 kasvattajan kaverin luota, koska kasvattaja oli lähtenyt reissuun.
Koiran ollessa 1v kasvattajasta ei kuulunut enään mitään. Laitoin kuulumisia ja kuvia pennusta 1v ikään asti ja muutamaan viestiin se ei sitten vastannut. Laitoin viestiä ja kysyin että eikö sinua kiinnosta kuulla kuulumisia, niin vastaus oli että kiinnostaa. Koirani siis täytettyä 1v ei ole kasvattajasta kuulunut mitään.
Sähköpostiosoite ilmeisesti lopetettu / vaihtunut, koska ei ole viestit mennyt perille eikä vastausta kuulunut. Puhelinnumeronkin on vaihtanut.
Tämä siis apulasta.- olen häirikkö
Miksi pitäisi kiinnostaa. Anna kasvattajan elää elämäänsä äläkä häiritse. Tuosta huomaa myös, että "eternallove1985" ei ole koiramaailman terävin omistaja koska syyttää apulaa vaikka sieltä sai oman koiran.
olen häirikkö kirjoitti:
Miksi pitäisi kiinnostaa. Anna kasvattajan elää elämäänsä äläkä häiritse. Tuosta huomaa myös, että "eternallove1985" ei ole koiramaailman terävin omistaja koska syyttää apulaa vaikka sieltä sai oman koiran.
Kyllä nyt normaalisti kasvattajaa pitäisi kiinnostaa kasvattinsa kuulumiset, varsinkin jos EIVÄT ole PENTUTEHTAILIJOITA, niin kuin tämä!
Sakemannin kasvattajan kanssa PIDÄMME yhteyttä MELKO tiiviisti sillä HÄN haluaa kuulla kasvattinsa kuulumisia!
Ja kyllä mä olen terävin omistaja!
Mä EN apulaa syytä mistään, vaan KERROIN oman TARINANI!
- caninefamiglia
Apulassa oli jokin aika sitten ilmoitus jossa myytiin espanjanvesikoiran pentuja. Ilmoitus oli asiallinen, mutta se mikä kiinnitti huomion oli että kasvattaja väitti rotua allergiaystävälliseksi. Ei voi kuin ihmetellä sellaista kasvattajaa, joka uskoo tuollaisiin urbaanilegendoihin (varmaan melkein jokaista kiharakarvaista koiraa on väitetty sopivan allergikolle) ja vielä levittelee niitä eteenpäin totuuksina. Se on aika suuri lupaus jos allergiselle ihmisille, jos väittää että "Nää meidät koirat ei aiheuta sulle mitään oireita! Tässä sulle ihana koira josta oot jo vuosia haaveillut! Viimeinkin voit sellaisen hankkia!"
Mitäs sitten jos koirasta tuleekin oireita? Sitten se pentu pitää itku silmässä joko palauttaa kasvattajalle tai se on kohta tuolla Apulassa myynnissä kun sitä ei voidakaan pitää.
Ihmiset se kiharakarvaisuus ei ole mikään tae. Se koirasta lähtevä hilse ei ole ainoa mikä allergisoi.- tulee lisääntymään
Se on nykyajan trendi...myydä millä nimikkeellä vain menee ja hölmöt sen kun uskovat.........
Vastuuntunnotonta kyllä ja tuo on kasvamaan päin.........
Sitten toisena on nää idiootit jotka haluu allergisoimattoman koiran, eivätkä suostu ymmärtämään, ettei sellaista ole!!!!!
- janskujl1
Mä olen Apulassa myynyt monta pentuetta ja kaikki on sujunut kivuttomasti. Pentuni ovat seropeja ja olen kaikki pennut siruttanut ja eläinlääkäri on ne kotona käynyt tarkastamassa. Ostajat ovat olleet tyytyväisiä ja monen kanssa olen yhteydessä koska on mukava kuulla mitä mun vauvoille kuuluu nyt isompina:) Pari perhettä on ostanut multa jopa kaksi koiraa eri pentueista. Itse varasin eilen pikku poikavauvan, ihan vain kuvan perusteella mutta menen toki ens viikolla sitä katsomaan. Ja tammikuun lopulla pitäisi meidän hauvaperhe kasvaa tällä pikkusella pojalla. Mulla on Apulasta vain hyviä kokemuksia niin myyjänä kuin ostajanakin:)
- Apula-kokemuksia
Itse hankin koiranpentuni juurikin Apulan palstalta ja maksoin pienestä 850€... Vierailin palstalla n. 2 viikon ajan kunnes tärppäsi minulle sopiva koira.
Huomasin, että palstalla on uskomattoman paljon 1-2 vuotiaita pentuja? Onko jollain kokemusta kertoa, miksi pennuista luovutaan?
Eikö pentua hankkiessa ymmärretä, että se elää jopa 15 vuotta. Muuttunut elämäntilanne ei mielestäni ole syy koirasta luopumiseen, jos koira on alle 2 vuotias.
Henkilökohtaisesti en luopuisi koirastani mistään syystä, vaikka 8kk iässä koetteleekin hermoja. - äly hoi
Kyllä sitä kuule pitää miettiä etukäteen, minkälaista koiraa on hankkimassa. Jos jokainen pennun myyjä jää odottelemaan, jää pennut myymättä. Taidat olla sellainen, ettet tiedä itsekään mitä haluat. Kun seuraava pentu onkin söpömpi, soitat tietysti sinnekin. Olen itse myynyt vain yhden kerran pennun, enkä toista kertaa myy. Kyllä oli varaajia ja seraavana päivänä peruttiin, kun ei oltu loppuun asti mietitty, mitä haetaan. Onneksi peruivat, löytyi sitten pennulle hyvä koti. Ihminen, joka tiesi, mitä haki ja pysyi päätöksessään. Jos on kaikenlaisia myyjiä, niin on kyllä ostajiakin.
- 16+6
En Apulasta mutta Keltaisestapörssistä... 50euroa vuoden vanhasta seropista, joka tuotiin meille juna-asemalle ja kaupat hoidettiin siinä... Miehiä koira karttaa ja humalaisia pelkää vielä 10-vuotiaanakin, ja omistajapariskunnan isäntä olikin vähän sellainen rähjäisempi.... Mutta koira oli täysin terve ja kaikki ok, ja kymmenen vuoden aikana vakavin juttu on ollut virtsakivet, jotka nekin poissa nykyään. Päivääkään en vaihtaisi pois.
- Koirien ystävä
Kuinka juuri satuin lukemaan yhdestä huijarista ja siksi googlasin Apulaa ja löysin tuon kirjoituksesi. Luin muun muassa tämän:
http://www.karkurit.fi/ajankohtaista/lumi-koira-sieppauksen-kohteena- Onnellinen omistaja
Itse ostin 7vk sitten ihanan pienen chihuahua/toy mixin naiselta joka myi pentuja apulassa. Pyysin etukäteen kuvia pennuista ja myyjä vaikutti asialliselta. Menimme pentua katsomaan ja sehän sulatti sydämemme täysin, pyysimme myös etukäteen että haluamme nähdä emän. Tälläisistä kennelin ulkopuolisilta myyjiltä on aina pyydettävä nähdä emä kun käy pentua katsomassa: koska pennuthan imevät vielä emän rintamaitoa, ja myyjän tietää olevan pentutehtailija jos emä on toisessa paikassa kun pennut. Myös varsinkin pienillä koirilla liian aikainen vieroitus emästä voi aiheuttaa pennulle pysyviä traumoja. Ja on katsottava että pennut ovat reippaita ja terveen oloisia. Sukupuuta voi myös pyytää näytille, missä nähdään että ei ole tapahtunut sukulaisten keskenäistä siitosta. On myös AINA tehtävä kirjallinen sopimus, Kennelliiton sivuilta löytyy virallinen kauppakirja pohja ja se on tulostettavissa! Itse ainakin myös halusin että pentu on madotettu x3, sirutettu ja eläinlääkärin tarkistama. Pennut rokotetaan vasta ensimmäisen kerran 12vk ikäisinä. Itsellä ainakin sujui todella hyvin ja myyjä on vielä jälkeenpäinkin kysellyt pennun kuulumisia. Kyllä se niin on että ei se ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka ostaa! Nämä kaikki asiat on huomioitava ennen pennun ostoa, ettei pääse itku myöhemmin. :)
- erittäin pettynyt
Apula on perseestä.olen kirjautunut 5 kertaa mutta en pääse sisälle ilmoituksiin jossa pelkkä email
- pentu myyjä
Itse myin apulan kautta omien koirieni "rakkaus pennut".. Sekarotuiset pennut, jotka sallin tulla, ehkäistäkseni emän kohtu syöpää.
Pennuista tuli aivan mahtavia, molemmat vanhemmat olivat pieni kokoisia ja hyvä luonteisia. Pennut rokotettiin ja mato-kuurit annettiin asian mukaisesti, alkaen siitä että emä "madotettiin" oikea oppisesti jo ennen astutusta! Jokainen viidestä pennusta myös sirutettiin.
Hintana oli 250€/pentu, joka periaatteessa kattoi pentujen kulut. Ell tark rokotukset sirutukset, ruokinnat, sekä pentu paketit, jotka pennuille keräsin ostamalla tavarat, lisäksi teetin valokuva-kirjat syntymästä luovutukseen asti. Ostajat saivat seurata pennun kehitystä alusta asti, mukaan lukien tarkka painon seuranta.. Useimmat perheet kävivät meillä useamman kerran odottaessaa pennun luovutusta. Perheistä kolme jäi jopa ystäväksi, joiden kanssa edelleen olemme tekemisissä!!
Yksikään pennuista ei ole vaihtanut kotia luovutuksen jälkeen.
Heti teimme myös kirjallisen sopimuksen pentu-kaupasta, jossa ostajalla oli "rahat takaisin takuu" mikäli pennussa ilmenee sairaus tai vain muuttaa mieltään.. Mieluummin palautan varausmaksun, kuin luovutan pennun henkilölle joka ei ole varma asiasta.. Itselleni varasin oikeuden perua kaupan, mikäli ilmenee joku todellinen syy, eli esim.tuomio eläin rääkkäyksestä. Lähetin sopimuksen luettavaksi ENNEN varausmaksun maksamista ja kun hyväksyi sopimuksen ja maksun maksoi, ostajat tulostivat sopimuksen ja lähettivät minulle postitse, allekirjoitettuna. Luovutuksen yhteydessä ostajat saivat mukaan myös sukutaulut molemmista vanhemmista, vaikka olivatkin eri rotuisia, sekä terveystarkastus tiedot näyttelyiden takia tehdyistä tarkistuksista.. Ja kaikilla ostajilla oli mahdollisuus lukea vanhempien terveyskortit koko elämän ajalta.
Itse olen joutunut joskus petetyksi liittyen lemmikin ostoon ja halusin kaikin tavoin ehkäistä tämän, kun kyseessä olivat "omat" pennut. Mutta toivottavasti pentutehtaat saadaan joskus kuriin.. Meillä pennuista saatu "tuotto" käytettiin isän kastrointiin. - MarsuMisu
A) Itse apulasta kyselen, että onko enempää kokemuksia siitä, että apula-tilin rekisteröinnin vahvistussähköposti jää tulematta?
B) Onko tuossa jotakin outoa :
http://lemmikkipalstat.fi/jyrsijat-ja-kanit-f9/myydaan-kaksi-urosmarsua-oulussa-t6507.html
...minusta kun marsu ja norjankissa eivät voi olla sama eläin? Onko tämä nyt jotakin luvallista/luvatonta ostajien kalastelua "vahingossa" väärään ryhmään tulleella ilmoituksella?- MarsuMisu
Lisäys vielä kohtaan A) Muuta sähköpostia kyllä tulee ja osoitteen kirjoitin oikein rekisteröintiin.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 407003
- 323948
- 463357
- 402949
- 172726
- 372238
- 162196
- 412153
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons472097- 402058