Kierron pituus ja munasolun laatu

kirahviapina

Hei,

Lueskelin PCOS:ta joka itsellänikin on ja monissa nettisivuissa sanottiin että PCOS:laisilla on huono munasolun laatu. Yhdeksi syyksi mainittiin se, että kun ovuloi myöhempään kierrossa niin se vaikuttaa negatiivisesti munasolun laatuun. Itse olen syöny kaksi kiertoa clomeja (1 tabl kp 3-7) ja ensimmäisellä kierrolla ovuloin kp 18 ja toisella kierrolla kp 22. Eli erittäin myöhään. Nyt on kp 18 eikä ovulaatiosta vielä tietoakaan. Voiko munasoluun laatuun vaikuttaa se että ovuloi myöhään kierrossa? Miksi? Voinko tehdä jotain parantaakseni munasolun laatua?
Kiitos vastauksestasi jo etukäteen!

5

383

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiitos kysymyksestäsi!

Kierronpäivinä 18-22 tapahtuva ovulaatio voi vielä aivan hyvin johtaa raskauteen. Ei ole olemassa mitään varmaan "raja-arvopäivää", mitä ennen ovulaation pitäisi tulla.
      Munasolujen laatuun ei voi kovin paljon itse vaikuttaa. Kuten varmasti tiedätkin, niin tupakointi ja naisen ikä ovat ovat ainakin tekijöitä, joilla on merkitystä. PCOS usein helpottaa ja kierto lyhenee ovulaatioiden tulessa aikaisemmin, kun painoindeksi on normaali. Tosin hoikillakin voi olla PCOS.

Hyvää jatkoa teille!

Anna-Kaisa/Väestöliiton klinikat

• kirahviapina

Kiitos vastauksestasi.. BMI minulla on 19 (on aina ollut), joten ylipainoa ei ole, en ole koskaan tupakoinut ja ikää on 24 vuotta. En ymmärrä miksi ovuloin noin myöhään kierrossa. Onko mitään lääkettä millä sitä voisi esimerkiksi aikaistaa? Onko se lainkaan mahdollista? Kiitoksia taas :)

• Hei vielä!

BMI on sinulla siten normaali. Onko myös niin ettet harrasta "liikaa" liikuntaa. Joskus pitkän kierron taustalla voi olla myös turhan alhainen rasva% ja elimistön stressihormonit voivat olla koholla suuren fyysisen rasituksen vuoksi. Tällöin munarakkula ei pysty kasvamaan tarpeeksi nopeasti aivolisäkehormonien mataluuden vuoksi.

Ovulaatioinduktiolääkkeilla (tabletit/pistokset) voidaan aikaistaa ja varmistaa ovulaatio. Munarakkula valikoituu ja kasvaa silloin nopeammin. Lääkkeen valinta on hyvä tehdä asiantuntijan avulla.

Sinua voi auttaa asiassa hedelmällisyyshoitoihin erikoistunut gynekologi. Et kertonut missä päin Suomea asut ja onko sinun mahdollista hakeutua helposti hoitoon. Joka puolella Suomea on myös mahdollisuus oman terveyskeskuksen kautta saada lähete lähimpään keskussairaalaan, josta löytyy taitoa näiden asioiden tutkimiseen ja hoitoon.

Ystävällisin terveisin,

Anna-Kaisa/Väestöliiton klinikat

• kirahviapina

Hei,

Kiitos kovasti kun jaksoit vastata vielä. Urheilen 2-4 kertaa viikossa, lenkkeilyn, salin tai pyöräilyn merkeissä. Keväällä minulta mitattiin rasvaprosentti joka oli 24% ja ainakin minulle sanottiin että se on erittäin hyvä, viskeraalista rasvaa minulla ei ollut ollenkaan. Asun PK-seudulla ja olemme mieheni kanssa lapsettomuushoidoissa Naistenklinikalla. Taidan sieltä kysellä josko jotain olisi tehtävissä.
        Ihanaa että on tämmöinen palsta jossa saa kysellä kaikkea! Kiitos teille!

• kärsimätön

Hei,

kysyisin vielä lisää ovulaatiohäiriöistä. Kuukautiset ovat olleet kauan (n.1,5v) hakusessa pillereiden lopettamisen jälkeen. Apuna Primolutit. Nyt maaliskuusta lähtien kuukautiset tulleet jokseenkin säännöllisesti,kp25-32. Kävin keväällä gynekologilla,koska toiveena olisi raskaus. Ultrassa kaikki näytti olevan kunnossa (ei siis PCO:ta),verikokeista en vielä ole vastauksia saanut. Ovulaatiota olen tikutellut,mutta tuloksetta. Näillä tiedoilla saimme ohjeeksi yrittää vielä raskautta luomusti vuoden verran. Mutta taas vuoden odottelu tuntuu kohtuuttomalta ajalta,kun ovulaatiostakaan ei ole mitään tietoa. Todella stressaavaa!! Ikää minulla 30v,BMI normaalin rajoissa (painoa tullut vuoden aikana lisää). Rankemman urheilun olen jättänyt vähemmälle. Mistä ovuloimattomuus voisi kohdallani johtua? Ja milloin esim.Clomifenia olisi aiheellista kokeilla?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      136
      4185
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      323
      2126
    3. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      3
      1904
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      248
      1851
    5. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      106
      1770
    6. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      441
      1719
    7. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      469
      1578
    8. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      53
      1355
    9. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      44
      1296
    10. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      462
      1288
    Aihe