Kertokaa kumman valitsen??

epäilevä..

Olen hankkimassa kameraa, tällä hetkellä on kaksi vaihtoehtoa.
canon 600d ja nikon d5100
Kumpikohan olisi parempi vaihtoehto aloittelevalle kuvaajalle?
tärkeää myös käteen sopivuus ja hallinta laitteiden sijoittelu

25

204

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 76 vai 57 pistettä?
    • Nikok´n

Joko Canon 5S markIII tai Nikon D800

• vertailen

Kummatkin on hyviä kameroita, joilla saa hyviä kuvia. On aivan sama onko jotain resoluutiota hieman enempi tai vähempi, tai tehollisten pikselien määrä jne. Loppupeleissä ratkaisee käteen sopivuus ja käyttönappuloiden sijoittelu. Toinen tykkää äidistä toinen tyttärestä, ja joku molemmista.

• kokeile...

"tärkeää myös käteen sopivuus ja hallinta laitteiden sijoittelu"

No tähän ei varmaan löydy vastausta muuten kuin itse kokeilemalla. Se mikä sopii mun käteen ei välttämättä sovi ollenkaan sun käteen...

• Tervemiehee

molemmat hyviä mutta kannattaa mennä kamera liikkeeseen ja pyytää itse kokeilla ja katsoa kumpi on parempi käteen aikalailla yhtä hyviä ovat!

• ismos

Nikonin kuvanlaatu parempi.
      Myös ergonomia ja yleinen laatuvaikutelma.

• Sebulban velipoika

Ei noissa varmaankaan suurta eroa ole, ehkä se on omista mieltymyksistä kiinni. Itse olen molempia merkkejä käyttänyt ja tykännyt molemmista. Nyt canoni menossa mutta vaihtunee nikoniin, hirvittää vaan tuo rahanmeno.

Sinällään kyllä kritisioisin noita vaihtoehtoja, eli kannattaa heti satsata laatuun. Nuo ovat entry-level kuraa, eli tulet nopeasti huomaamaan että taitosi on paljon suurempi kuin noiden runkojen mahdollisuudet. Eli säästä nyt rahaa ja osta heti kunnon vehkeet. hyvä setti voisi olla esim

Canon:
      5d mkIII EF27-70/2.8L (mahdollisesti myäs kakkosversio tästä kun se tulee) EX600 salama muut tilpehöörit (laukut yms)

tai sitten nikonilta D800 24-70 obiska

Molemmat setit saa alta viiden tonnin ja niilä pärjännee sen aikaa että kaipaat lisää optiikkaa, esim laajista tai kunnon teleä.

• ...

Tää on muuten aika jännä juttu, että aina tulee näitä jotka suosittelevat ensimmäistä järjestelmäkameraansa ostavalle jotakin 5000 euron settiä. Ei sillä, toki aloittelevien harrastajienkin taloudellinen tilanne vaihtelee, mutta silti kyseenalaistan noin suuren investoinnin siinä vaiheessa kun ei vielä oikein tiedä mitä haluaa.

Aika kalliiksi tulee jos käykin niin, että huomaa sen 2 kiloa painavan kameran olevan liian suuri mukana kannettavaksi, tai into lopahtaa jostakin muusta syystä ja viiden tonnin vehkeet jää hyllyyn pölyä keräämään.

Onkohan muilla harrastusfoorumeilla sama juttu? Että pöräilyfoorumilla suositellaan aloittelevalle harrastajalle viiden tonnin pyörää, "ettei heti tarvitse vaihtaa parempaan", Laskettelufoorumilla 5000 lumilautaa samasta syysta, jne...

• kokemuksia

Noiden järkevien hankintojen peruste on nimenomaan se, että into ei lopahda huonoihin laitteisiin jotka tekevät käytöstä hankalaa ja toisaalta jos syystä tai toisesta ei aika tai innostus riitä, niin hyvät vehkeet on helppo myydä pois.

En ole koskaan ymmärtänyt että miksi harrastus pitää aloittaa huonoilla (halvoilla) vehkeillä? Esim kun juoksua aloittelee niin aika must on investoida hyviin kenkiin ja vaatteisiin jotta siellä lenkillä on kiva käydä. Sama juttu kun lumilautailee, en lautoja tunne, mutta itse en ainkaaan ostaisi halvinta paskaa mitä kaupasta löytyy.

Viiden tonnin kamerasetti voi kuulostaa isolta investoinnilta alkuun, mutta ei se sitä pidemmän päälle ole. Kalliimmaksi se tulee kun aluksi ostaa halvimman järkkärin, sitten kalliin kropin ja sitten vasta sen täyskennoisen ja tässä välissä on myös obiskoja vekslailtu alun suttusössöistä hyviin vehkeisiin.

Uskaltaisin jopa väittää että tolla viidellätonnillakaan ei saa aloitettua harrastusta järkevästi. Lisäisin tuohon settiin hyvän rungon ja yleisobjektiivin lisäksi vielä esim 70-200 telezoomin ja laajiksen. Nuo kun hankkii heti kunnollisan niin ne on n. pari tonnia per putki, sitten lisäksi ainakin yksi kunnon käsisalama, jalusta, filtterit, laukku/laukut niin helposti sellaisen n. 10 tonnia voi laittaa kiinni. Ja fakta on se, että noilla vehkeillä kuvaa paljon mieluummin kuin parin satkun onnettomilla rungoilla ja putkilla joilla tulee vaan itku silmään. Ymmärrän että jollekkin, esim työttömälle tuo 5-10 tonnin alkuinvestointi voi olla isohko, mutta ei sen silti kannata antaa olla kynnyskysymys täysipainoiselle harrastukselle. Työssä käyvä ihminen pystyy kyllä tuon verran sijoittamaan itseensä jos haluaa.

• 10 autoa vai kamera

>>En ole koskaan ymmärtänyt että miksi harrastus pitää aloittaa huonoilla (halvoilla) vehkeillä?

Ehkä siksi ettei ole varaa investoida noin vaan 10:n auton hintaa kameraan?

• nälkä ei ole este

>>Ymmärrän että jollekkin, esim työttömälle tuo 5-10 tonnin alkuinvestointi voi olla isohko, mutta ei sen silti kannata antaa olla kynnyskysymys täysipainoiselle harrastukselle. Työssä käyvä ihminen pystyy kyllä tuon verran sijoittamaan itseensä jos haluaa.

Että oikeinko ymmärrät?
        Ymmärrätköhän että 5-10 tonnia on työttömälle vuoden-kahden nettotulot?

Mutta jokainenhan sitä ymmärtää olla pari vuotta vaikka syömättä, kun on kamera saatava...

• ...

Totta kai harrastuvälineiden pitää olla riittävän hyvät. Mikä on riittävän hyvä, se pitää jokaisen itse punnita.

Käyetttyä tavaraa kun myy, niin hinta pitäisi olla vähintään luokkaa 30% halvempi kuin uuden hinta. Vaikka tavara olisi uudehkoa, vähän käytettyä ja lähes uutta vastaavassa kunnossa. Viidestä tonnista 30% tekee 1500 euroa. Helppohan ne kamat on parin kuukauden päästä myydä, mutta kalliiksi sekin tulee...

Luuletko oikeasti, että kun on kerran ostanut kunnon vehkeet, niin ne riittävät koko loppuelämäksi? Vaikuttaa siltä, että välinepainotteiseen harrastusmuotoon kun hurahtaa niin runko vaihtuu viimeistään sitten kun valmistaja uudistaa mallistoa. Kuinkas nopea se malliston päivitystahti on noissa paremman luokan rungoissa, pari vuotta?

Mitä tarkoitat täyskennoisella? Kenties kinokoon kennoa? Mikä lopullinen ratkaisu se tuo on? Jos asiaa katsoo vähän laajemmin niin pienihän tuokin formaatti on. Se on pieni jopa digikameroiden joukossa (vrt. vaikka pentax 645D, jonka senkään kenno ei ole kooltaan lähelläkään suurimpia saatavilla olevia), ja ihan lilliputtikokoa suurenkoon filmeihin verrattuna.

Eikä noita objektiivejakaan mun mielestä kannata kerralla ostaa kaikkia. Ostaa alkuun yhden, ja lisää sitä mukaan kun katsoo tarpeelliseksi.

En tiedä missä todellisuudessa sinä elät, mutta mulle jää verojen ja vuokran maksun jälkeen käteen noin 1300 euroa kuukaudessa. Että jos olisin kahdeksan kuukautta syömättä, niin kyllähän mä sitten voisin kymppitonnin kameravehkeet ostaa...

• kokemuksia

Valintojahan nuo ovat. Jollekulle satanenkin on paljon, mutta kyllähän ihmiset esim moottoripyöriä ostavat. uusi pyörä maksaa varmaan keskimäärin sen kymppitonnin, miksi sellaisen ostaminen on tavallisempaa kuin kymppitonnin kameravehkeiden? Ei siinä mikään sikarikas tarvi olla, kuten sanoin, kyseessä ovat valinnat.

Jos haluaa noita isompia kuin "täyskennonen" jolla viittasin tietenkin vakiintuneeseen käsitteeseen kinokoonkennosta niin läytyyhän noita tuon pentaxinkin lisäksi. Mutta keskikoon digiperseet tuppaavat maksamaan jo sitten hyvän uuden auton verran, joten se taitaa olla jo monella kipurajoilla Lisäksi ainakin omalla kohdalla intoa noihin siirtymiseen rajoittaa se tosiasia että ne soveltuvat mielestäni enemminkin studioon, sarjakuvausnopeus on usein surkea ja lisäksi ainakin omalla kohdlalani kyseeseen tulevat myös mukavuusseikat, eli näihin kahteen isoon on helppo löytää tarvittavaa palikkaa (canon, nikon). Mutta kyllähän silti toisaalta polttelisi omaan hasseen hommata digiperä joskus. Nykyään mulla menee vuodessa ehkä tonni pari kuvaukseen, mutta pohjalla on kunnon varustehankinnat ja tuo summa tulee lähinnä päivityksistä. Tietty kuvausmatkat sitten maksavat ekstraa, mutta yleensä siinä samalla lomailee muutenkin joten niitä on vaikea erottaa toisistaan.

Mutta niin, valintojahan nämä ovat ja toisilla on enemmän laittaa harrastukseen. Minä en pidä kymppitonnia pahana summana, helposti samanverran uppoaa esim moottoripyöräilyyn, veneilyyn, golffiin, lasketteluun (kun laskee esim että vuodessa yksi matka alpeille, pari lappiin jne). joten mielestäni tuota on turha väittää kalliiksi. Mutta saahan sitä jollain tonnin pari vehkeilläkin harrastaa, toin vaan esille sen tosiseikan että harrastaminen on paljon mukavampaa kunnon vehkeillä.

• Valintojahan ne,

mutta otapa huomioon se, että moottoripyöräily aloitetaan mopolla ja siitä siirrytään kevytmoottoripyörän kautta varsinaiseen moottoripyörään ja vasta ajokokemuksen ja ostokyvyn kartuttua hankitaan se 1700-kuutioinen matkapyörä. Sama periaate pätee veneilyyn ja muihin mainitsemiisi harrastuksiin.
        Miksi valokuvaus pitäisi aloittaa ostamalla suoraan ammattilaisen laitteet?
        Ei aloitteleva harrastaja sellaisia tarvitse. Useimmat eivät tarvitse koskaan.

• Mallit vaihtuvat

Kai tajuat että nuo kumpikin tai ainakin Canon 600d ovat nykyään (heinäkuu 2012) valmistajan "aiempia malleja" (vanhentuneita) joten jos maltat hetkisen mielesi niin
      Canon 650d on jo Suomessakin ja saat 600d kameran "poistomyyntilaarista"
      roimalla alennuksella.
      Nikon d5200 mallin Suomeen tulosta en minäkään viellä tiedä?
      Näin tämä nykyään menee uutta mallia pukkaa alemmassa sarjassa kokoaika
      ja pyritään myymään aikempaa alta pois alennuksella.
      Joten älä maksa noista kummastakaan ainakaan täyttä hintaa nyt ..
      Nykyään tosiaankin uutta pukkaa niin nopeasti kameratehtaanuunista että,
      vanhoista ei edes keritä keskustelemaan kunnolla täällä.

• Helppo valinta

Canon on konttorikoneisiin keskittynyt yritys, Nikon vain kameroihin.

• Canonisti minäkin

Kummasta saat tarjouksen järkevillä objektiiveilla. Nikonia myydään f/1.8 35 mm normaalilla, joka on optisesti hyvä! Canoniin tuli kelvollinen, mutta vähän pimeä f/2.8 40 mm pannari. Noiden lisäksi joku noin satanen tele, niin pääset alkuun. Canonilla esimerkiksi f/1.8 85 mm on hyvä.

• sun paatos noista kiineistä on alkanu vaikuttaa minuunki.

laskeskelin tossa kerran hintoja 24,35 ja 50 millisille (50mmf/1.4).

no laiska kun olen niin olen myös miettinyt tamronin 24-70/f2.8 ja lisäksi tuo 55 millinen sisäkuvauksiin ilman salamaa kun haluaa jostai lastenlasten lapsista (aika pieniä vielä :) ) kuvia. ja muutenkin tuo 50mm on yksittäisistä henkilöistä ja pienestä joukosta sisällä ihan ok. näin vaan kertoi yks mua viisaampi kavereistani.
        kamera on croppi ja tokinan 11-16 millinen mulla on jo joten se pää on hanskassa.

sinä kun olet kärkäs sanomaan niin mitä mieltä oot tosta tamronin putkesta? onko kokemusta tai kavereilta kuultua tietoo?

• harrastelijakirurgi kirjoitti:

sun paatos noista kiineistä on alkanu vaikuttaa minuunki.

no laiska kun olen niin olen myös miettinyt tamronin 24-70/f2.8 ja lisäksi tuo 55 millinen sisäkuvauksiin ilman salamaa kun haluaa jostai lastenlasten lapsista (aika pieniä vielä :) ) kuvia. ja muutenkin tuo 50mm on yksittäisistä henkilöistä ja pienestä joukosta sisällä ihan ok. näin vaan kertoi yks mua viisaampi kavereistani.
        kamera on croppi ja tokinan 11-16 millinen mulla on jo joten se pää on hanskassa.

sinä kun olet kärkäs sanomaan niin mitä mieltä oot tosta tamronin putkesta? onko kokemusta tai kavereilta kuultua tietoo?

korjaan 50mm f/1.4

• ......///..........
        harrastelijakirurgi kirjoitti:

sun paatos noista kiineistä on alkanu vaikuttaa minuunki.

Oletko jo hakkinut sen Canon 17-55 2,8 IS USM. Se on erinomainen lasi. Muut, jotka moittivat jostakin, niillä ei ole koskaan sitä ollut. Vain lukeneet "testejä"

• Canonisti minäkin
        ......///.......... kirjoitti:

Oletko jo hakkinut sen Canon 17-55 2,8 IS USM. Se on erinomainen lasi. Muut, jotka moittivat jostakin, niillä ei ole koskaan sitä ollut. Vain lukeneet "testejä"

Olen minäkin käyttänyt joskus zoomeja, joten tuo ei koske ainakaan minua. ;) Ymmärsin zoomit vielä jotenkin filmi aikana, kun dia piti oikeasti rajata etsimessä. Nyt, kun laatuero saman hintaluokan primeihin on kuitenkin suuri, en digiaikana oikein keksi miksi varsinkaan normaaliobjektiivin pitäisi olla vaihtuva polttovälinen.

• keksi miksi
        Canonisti minäkin kirjoitti:

Olen minäkin käyttänyt joskus zoomeja, joten tuo ei koske ainakaan minua. ;) Ymmärsin zoomit vielä jotenkin filmi aikana, kun dia piti oikeasti rajata etsimessä. Nyt, kun laatuero saman hintaluokan primeihin on kuitenkin suuri, en digiaikana oikein keksi miksi varsinkaan normaaliobjektiivin pitäisi olla vaihtuva polttovälinen.

Minäpä ”keksin” pari arvausta miksi zoom:
        – näppäilijä joka ei osaa käyttää kuvankäsittelyohjelmaa, kuva pitää saada ”valmiina” kamerasta.
        – markettikitillä zoomeineen on sama näyttöarvo (katu-uskottavuus) kuin kalleimmillakin primeillä

Ajattelen, että syy on jotenkin sama kuin kysymys peilietsin vai prismaetsin peilinheiluttimessa. Uskon, että useimmat peilietsimen omistaja ei edes tiedä em. eroista. Täydellinen tietämättömyys tekee monista ylimmän asiantuntijan.

• niinkö?
        keksi miksi kirjoitti:

– näppäilijä joka ei osaa käyttää kuvankäsittelyohjelmaa, kuva pitää saada ”valmiina” kamerasta.
        – markettikitillä zoomeineen on sama näyttöarvo (katu-uskottavuus) kuin kalleimmillakin primeillä

Ajattelen, että syy on jotenkin sama kuin kysymys peilietsin vai prismaetsin peilinheiluttimessa. Uskon, että useimmat peilietsimen omistaja ei edes tiedä em. eroista. Täydellinen tietämättömyys tekee monista ylimmän asiantuntijan.

Vaikuttaa siltä että sinua vaivaa täydellinen tietämättömyys zoomin ja priimen välisistä eroista. Jos sinulla olisi 300 millinen zoomi max, ja 50 millinen priime ja ottaisit kuvan 20 metrin päästä kuvattavan ihmisen kasvoista. Mikä olisi silloin lopputulos? Zoomilla saat terävän kasvokuvan, mutta 50 millisen kuva kaikkien suurennosten ja rajausten jälkeen on yhtä epämääräistä pikselimössöä.

• .....///.......
        ......///.......... kirjoitti:

Tarkoitin kyllä http://www.suomi24.fi/yhteisö/harrastelijakirurgi enkä Canonistia

• Kuules 'keksi miksi'
        keksi miksi kirjoitti:

Minäpä keksin sinulle aivan oivan uuden nimityksen, nimittäin:

Täysi tollo.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      125
      6510
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      160
      4112
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3366
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      490
      2924
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      283
      1916
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      34
      1606
    7. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1436
    8. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      14
      1413
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      174
      1399
    10. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1386
    Aihe