Vuokravakuus pikku yksiössä 2 tai jopa 3kk jä kämpän vuokra 500e

1kk riittää mulle

Mihinkä oikein pyritään noilla 1000e ja 1500e vakuuksilla? Tarkoitus on ilmeisesti kusettaa se jollain keinoin vuokralaiselta? Vakuuden tarkoitushan on korvata mahdolliset vuokralaisen aiheuttamat vahingot. Mitä 1000e sit saa aikasiks? Särkee vessan pöntön h.alkaen 99e asennus 10min osaa kuka tahansa joka osaa lukee asennusohjeen. kaataa väliseinän kipsilevy alkaen 5e runkoon menevä puutavara ei hirveästi maksa eikä pahemmin peltirankakaan. Ammattimies pyörimään viikoks tekemään 8h päivää maksaa noin 500e ja tuskin se oikeesti siellä päivää kahta pitempään pyöri. Ainahan sitä voi kalliin sukulaismiehen laittaa asialle ja laskuttaa het 500e päivältä. Jos kuitenkin vuokralainen on velvollinen muutenkin korvaamaan aiheuttamansa tuhot niin mikä on pointti suuriin vakuuksiin? Jos kerta kämpässä on 1500e vakuus voi siellä huoletta väsätä pommin ja räjäyttää sen.

28

1456

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin on

      Vuokralaiset ovat paskasakkia siinä sulle.

    • Käytä järkeäsi

      Se on aivan omaa tyhmyyttään jos alkaa 2-3 kuukauden vuoratakuita maksamaan. SATO vaati 250 euron takuun jonka saan takaisin kun olen vuoden asunut kunnolla eli maksanut vuokrat enkä ole metelöinyt. Ei yksityiselle kannata mennä vuokralle, suurin osa niistä on kusipäitä. Iso vuokranantaja, SATO, VVO tai vastaavat ovat parempia.

      • pieni hinta

        Vuokravakuus on myös vuokranmaksun vakuutena. Jos vuokralainen lopettaa vuokran maksun, häätöön voi mennä jopa 6-12kk. Ei siinä paljon 3kk vakuus lämmitä, jos vielä paikkojakin on rikottu. Kukin voi miettiä, millä summalla antaisi toisen käyttöön jopa satojen tuhansien arvoisen omaisuuden...


      • Käytä järkeäsi
        pieni hinta kirjoitti:

        Vuokravakuus on myös vuokranmaksun vakuutena. Jos vuokralainen lopettaa vuokran maksun, häätöön voi mennä jopa 6-12kk. Ei siinä paljon 3kk vakuus lämmitä, jos vielä paikkojakin on rikottu. Kukin voi miettiä, millä summalla antaisi toisen käyttöön jopa satojen tuhansien arvoisen omaisuuden...

        Hohhoijaa, ihan tosissaanko pelkäät että vuokralainen tuhoaisi satojen tuhansien arvoisen kerrostalo-osakkeen? Aika fakiiri saisi olla että siihen pystyisi. Miksi muuten SATO perii vain 250 euron vuokravakuuden, eikö heitä pelota hirmutappiot?


      • hohhoijaa itsellesi
        Käytä järkeäsi kirjoitti:

        Hohhoijaa, ihan tosissaanko pelkäät että vuokralainen tuhoaisi satojen tuhansien arvoisen kerrostalo-osakkeen? Aika fakiiri saisi olla että siihen pystyisi. Miksi muuten SATO perii vain 250 euron vuokravakuuden, eikö heitä pelota hirmutappiot?

        Toope, sato on suuri yhtiö jolla on riskinsietokykyä ja juristit sitä varten että ne hakee oikeudessa korvuaksia jos 250€ ei riitä.

        Yksityiselle vuorkanantajalle asunnon vuokraus on suhteessa paljon suurempi riski ja tuo 1500€ ei ole oikeasti kuin osavakuuus mahdollisista riskeistä. Jos ottaa vasaran käteen ja alkaa riehua asunnossa niin viidessä minuutissa on tehty paljon suuremmat vahingot mihin tuo raha riittää. Lisäksi pitää huomioida se että vuokria voi jäädä maksamatta, se voi tapahtua kunnollisellekkin ihmiselle itsestään riippumattomista syistä. Työttömyyden kohdatessa voi helposti jäädä 2-3kk ilman tuloja, ennen kuin päivärahat ja asumistuet alkaa juosta.


    • pieni hinta

      Sato perii niin pienen vakuuden siksi, että muuten heille ei riittäisi vuokralaisia. Heillä on lisäksi omat asianajajat, jolloin maksamattomia vuokria ja tehtyjä vahinkoja on huomattavasti helpompi lähteä perimään kuin yksityisen vuokranantajan.

      Ja jätit kätevästi täysin huomioimatta pääpointtini, eli sen että vakuus on myös vuokranmaksun takeena. Kuten sanottu, häätöön menee pahimmassa tapauksessa jopa yli vuosi, ja päälle tulevat oikeuskulut (jotka toki saa laittaa perintään vuokralaiselta, mutta mistäpä varaton ne maksaisi). Siinä vaiheessa tappio on jo luokkaa 15 kuukauden vuokra, jolloin se 3kk takuu on vain pieni lohtu.

      Lisäksi arviosi asunnon korjausten hinnasta on aivan alimitoitettu. Itse en ainakaan osaisi pönttöä vaihtaa tai seinälevyjä, joten ammattilainen pitäisi palkata. Ei omaa asuntoaan ja sijoitustaan kannata pilata tekemällä itse korjaukset vähän miten sattuu. Lisäksi kuljetus maksaa esim. sille pöntölle, ei taida mennä polkupyörän kyydissä. Yhteensä pöntön vaihtamisen kulut olisivatkin silloin jo luokkaa monta sataa euroa. Jos vuokralainen pilaa lattian, esimerkiksi kaksion parketin, sen kunnostaminen maksaa luokkaa 500-1000 euroa. Ja niin edelleen. Ei tarvitse montaa vahinkoa tehdä, kun se 1-3kk vakuus on jo mennyt.

      Ja muista, että kenenkään ei ole pakko vuokrata asuntoa, jonka vakuuksia ei pysty maksamaan. Senkun asut sitten siellä satolla mamujen, mustalaisten ja muiden "hiljaisten ja kivojen" naapureiden keskellä, ja mietit paljonko tienasit korkotuloja kun maksoit niin vähän vakuutta.

    • Käytä järkeäsi

      "Senkun asut sitten siellä satolla mamujen, mustalaisten ja muiden "hiljaisten ja kivojen" naapureiden keskellä, ja mietit paljonko tienasit korkotuloja kun maksoit niin vähän vakuutta."

      SATOn asunnoissa ei sitten muita asu kuin mamuja ja mustalaisia, hirveitä metelöitsijöitä, mistä tämän tiedon olet saanut? Minulla on varmaan ollut ylimaallisen hyvä onni kun ei niitä ole tässä rapussa näkynyt. Oikein hiljaista on. Kun asuin yksityisen vuokranantajan asunnossa Kalliossa oli meno hurjaa, surkea äänieristys ja möykkäävät naapurit.

      Tuo on kyllä täyttä puppua että vuokralaisen häätämisessä menisi yli vuosi. Siinä on kyllä todella saamaton vuokranantaja, aivan omaa syytä tuollainen velttous.

      • laki mahdollistaa 3

        Mitä siinä istten kitiset suurista vuokravakuuksista jos kerran satolla on pieni vakuus ja olet satossa asumiseen tyytyväinen!?!?

        Laki sallii maksimissaan kolmen kuukauden vuokraa vastaavan vakuuden vaatimisen ja sillä sipuli.

        Kolmen kuukauden vuokrat jää helosti rästiin. Kun ensimmäinen vuokra on rästissä niin vuokraisäntä kysyy sitä parin viikon päästä, saa selityksen ja lupauksen että vuokra maksetaan viikon tai kahden päästä. Aika kuluu ja rästivuokraa ei kuulu ja siinä vaiheessa on jo toisenkin kuukauden vuokra maksamatta. Vuokraisäntä hakee häädön ja vaikka asiat sujuisi liukkaastikkin, niin vielä ehtii mennä kolmannenkin kuukauden vuokranmaksupäivä. Nyt on vukravakuutta vastaava summa kulutettu ja tovotaan että viiden tonnnin keittiö, tonnin parketit, tonnin väliovet, parin tonnin WC kalusteet yms. on asiallisessa kunnossa.


      • Käytä järkeäsi
        laki mahdollistaa 3 kirjoitti:

        Mitä siinä istten kitiset suurista vuokravakuuksista jos kerran satolla on pieni vakuus ja olet satossa asumiseen tyytyväinen!?!?

        Laki sallii maksimissaan kolmen kuukauden vuokraa vastaavan vakuuden vaatimisen ja sillä sipuli.

        Kolmen kuukauden vuokrat jää helosti rästiin. Kun ensimmäinen vuokra on rästissä niin vuokraisäntä kysyy sitä parin viikon päästä, saa selityksen ja lupauksen että vuokra maksetaan viikon tai kahden päästä. Aika kuluu ja rästivuokraa ei kuulu ja siinä vaiheessa on jo toisenkin kuukauden vuokra maksamatta. Vuokraisäntä hakee häädön ja vaikka asiat sujuisi liukkaastikkin, niin vielä ehtii mennä kolmannenkin kuukauden vuokranmaksupäivä. Nyt on vukravakuutta vastaava summa kulutettu ja tovotaan että viiden tonnnin keittiö, tonnin parketit, tonnin väliovet, parin tonnin WC kalusteet yms. on asiallisessa kunnossa.

        Enhän minä mitään kitise vaan kehoitan menemään isojen vuokranantajien kuten saton asuntoihin. Yksityiset vuokranantajat ovat pääsääntöisesti kusipäitä, aina jotain huijaamassa. Jos ei muuta yrittävät rosvota vuokratakuut, niillä luonnollinen kuluminen korjauttaa.


      • eri kokemus
        Käytä järkeäsi kirjoitti:

        Enhän minä mitään kitise vaan kehoitan menemään isojen vuokranantajien kuten saton asuntoihin. Yksityiset vuokranantajat ovat pääsääntöisesti kusipäitä, aina jotain huijaamassa. Jos ei muuta yrittävät rosvota vuokratakuut, niillä luonnollinen kuluminen korjauttaa.

        Olen asunut seitsemässä vuokra-asunnossa ja niistä neljä on ollut yksityisten henkilöiden omistamia asuntoja ja heistä kenestäkään ei ole pahaa sanottavaa.

        Yksi oli opiskelija-asuntosäätiö, ei moittimista. Yksi oli asumisoikeusyhteisö, siitäkään ei muuta moittimista kuin että oli todella kallista asumista.

        Suurin kusipää oli ehdottomasta suuri yleishyödyllinen vuorka-asuntoyhtiö.


      • GuubenNoach
        eri kokemus kirjoitti:

        Olen asunut seitsemässä vuokra-asunnossa ja niistä neljä on ollut yksityisten henkilöiden omistamia asuntoja ja heistä kenestäkään ei ole pahaa sanottavaa.

        Yksi oli opiskelija-asuntosäätiö, ei moittimista. Yksi oli asumisoikeusyhteisö, siitäkään ei muuta moittimista kuin että oli todella kallista asumista.

        Suurin kusipää oli ehdottomasta suuri yleishyödyllinen vuorka-asuntoyhtiö.

        Kerro mulle, mitkä on yleishyödyllisiä vuokranantajia?


    • pikkusumma

      Hakkaat keittiiön paskaksi, niin tuo 1500 ei riitä mihinkään, varsinkaan kun parin viimeisen kuun vuokrakin jää vielä maksamatta.

      • huomioitavaa

        Yksityisen asunnossa keittiö ei yleensä ole sitä ihan halvinta shittiä mitä saton keittiöt ovat.


      • Ni sulla, muilla ei
        huomioitavaa kirjoitti:

        Yksityisen asunnossa keittiö ei yleensä ole sitä ihan halvinta shittiä mitä saton keittiöt ovat.

        Ai on vai? Keittiö on jääny siihen kuntoon suurimmassaosassa kun talo rakennettiin sillon 70-80-luvulla. Korvausvaatimukseen vois kirjoittaa antiikkikaapien särkeminen. Vuokrafirmoilla talot menee 10-15 vuoden välein remonttiin. Hellatkin on yksityisillä 20cm liian kapeita koloonsa ja vusmallia -76 ja päälle kun lyö niin koko talossa välähtää valot. Liesituuletinta ei ole. Firmoilta voi löytyä jopa injuktioliesiä jonka arvo on enemmän kun yksityisen koko kalustus.


    • rajaa hakijoita

      Jos asunnon vuokra on vaikka 800€ ja siitä vaatii 3kk vakuuden eli 2400€, niin tällä saa jo rajattua pahimmat ikiköyhät pois vuokrakanditaattien joukosta. Jos ei ole saanut pariatonnia säästöön, eikä ole edes luottoa sen verran että saisi summan lainaan, niin eihän sellaista kannata ottaa myöskään vuokralle.

      • Totta tuokin

        Niin on vuokralaisissa ei löydy kovin helposti 3 kk vakuuden maksajia jos vakuus pitää itse maksaa.


      • Ei käy minun järkeen

        Miksi ihminen jolla on säästössä 2400e tai oikeestaan 3200e vuokraisi asunnon? Tai lähtisi sitä pankista lainaamaan? Ei ole nimittäin kovinkaan kaukana osaomistusasunnon käsiraha.


      • Juuri näin

        Ei helmiä sioille. Jos vuokralainen ei pysty säästämään mitään, miksi sitä pitäisi tulla vastaan vakuuden maksamisessa. Ei todennäköisesti osaa noudattaa muitakaan pelisääntöjä.


      • no ei riitä
        Ei käy minun järkeen kirjoitti:

        Miksi ihminen jolla on säästössä 2400e tai oikeestaan 3200e vuokraisi asunnon? Tai lähtisi sitä pankista lainaamaan? Ei ole nimittäin kovinkaan kaukana osaomistusasunnon käsiraha.

        Miksi kukaan haluaisi osaomistusasuntoon? Niitä otetaan pakosta kun ei saada vuokra-asunto eikä haluta tai pystytä ostamaan omaa.

        Eikä kolmella tonnilla saa mitään osaomistus tai asumisoikeus asuntoa.


      • 20 k€ sinne tänne
        Ei käy minun järkeen kirjoitti:

        Miksi ihminen jolla on säästössä 2400e tai oikeestaan 3200e vuokraisi asunnon? Tai lähtisi sitä pankista lainaamaan? Ei ole nimittäin kovinkaan kaukana osaomistusasunnon käsiraha.

        Ei kovinkaan kaukana omistusasunnon käsirahana? Juuei, yksiöitähän saa jo reilulla sadalla tonnilla ja kaksioita 130 k€ tjsp kun jätetään huonokuntoisimmat pois. 800 €/kk on kaksion vuokra... tai yksiön, jos se on uusi/hyvällä paikalla. Eli puhutaan jo selvästi yli 100 k€ asunnosta. Jolloin tarvittava käsiraha ei ole 2 400 vaan ennemminkin 24 000 €.

        Eroa on vain pilkun paikassa, mutta se riittää ylläpitämään vuokra-asuntojen kysyntää.


    • kaikenlaisia tapauks

      Kuukauden takuu meni vuokralaisen poismuuttaessa maksamattomaan vuokraan. Remonttiin meni 5000, yli puolet siitä vuokralaisen jälkien korjaamiseen, osa asunnon kaunistamiseen. Vuokralaisella luottotiedot oli kunnossa vuokrasuhteen alkaessa. Rahaton opiskelija, jolla tietynlainen sairaus. Asuntoa ei oltu tahallaan tuhottu, vaan sairaus aiheutti asuntoon sellaisia haittoja, ettei voinut vuokrata edelleen. Olisi ehkä pitänyt vaatia maksamaan osa, mutten raaskinut, kun hän opiskeli haitoista huolimatta. Toivottavasti pystyy jatkossa elättämään itsensä.
      Hän irtisanoi itsensä ja muutti yhteiskunnan tukemaan asuntoon.

    • Mikaihmisiavaivaa

      En tiiä missä päin maailmaa sää asut mut toi et saat ammattimiehen 500€ viikoksi töihin ni on pikkasen alakanttiin. Mun isällä on rakennusalan yrits Pohjanmaalla niin ne laskuttaa 45€/h niin tolla sun 500€ et sais oikeita ammattimiehiä ku vaan päiväksi. Tosin jos alkaa vertaamaan niin noi sun ammattimiehen varmaan tekee viikon sitä samaa mitä nämä päivässä.

      • Viikon remppa 1500

        Rempaamies maksaa vähintään 30€/h ALV. 40 x 36€ = 1440€ matkakulut työmaalle.


      • Halvallakin saa
        Viikon remppa 1500 kirjoitti:

        Rempaamies maksaa vähintään 30€/h ALV. 40 x 36€ = 1440€ matkakulut työmaalle.

        Kuka hullu tuollaisia alkaa maksamaan remonttireiskalle, ei kukaan järkevä. Itse käytän "työtöntä" remonttireiskaa, hän saa ansiosidonnaista, minä maksan 15 euroa tunti puhtaana käteen. Kaikki voittavat!


      • asdfdfgfsdgfdfgsdfgf
        Halvallakin saa kirjoitti:

        Kuka hullu tuollaisia alkaa maksamaan remonttireiskalle, ei kukaan järkevä. Itse käytän "työtöntä" remonttireiskaa, hän saa ansiosidonnaista, minä maksan 15 euroa tunti puhtaana käteen. Kaikki voittavat!

        >>>Kuka hullu tuollaisia alkaa maksamaan remonttireiskalle, ei kukaan järkevä. Itse käytän "työtöntä" remonttireiskaa, hän saa ansiosidonnaista, minä maksan 15 euroa tunti puhtaana käteen. Kaikki voittavat!

        Ja just noi "Ranet" on niitä sällejä, jotka tekevät urakalla ja helpoimman kautta, jolloin laadun osalta korjaus on uhkapeliä. Ja jos ongelmia tulee parin vuoden päästä esim. ei anneta kylpyhuoneen perusteiden kuivua kunnolla ja uutta kamaa lätkitään vain kiireellä päälle, niin saatko mukamas jotain korvausta "15e/h ammattilaiselta" vai kieltääkö hän vain kaikki ongelmat... ja ennenkaikkea sen ettei koskaan ole nähnytkään kämppääsi edes. Toisinsanoen korvausten hakeminen ongelma tapauksissa voi olla aika mahdotonta pimeitä töitä tehneiltä eikä heitä jaskaakaan kiinnosta sinun ongelmasi ja tulevat kalliit laskut kun pitää tehdä paikkauksia aikaisempiin korjauksiin.

        Sama ilmiö on myös kun ostat jobbarilta auton. Korjattu MAHDOLLISEMMAN HALVALLA ja autosi ei kestä niin hyvin esim. katsastusmies huomaa popniitti pelti paikkauksen pohjassa ja hylky tulee. Mitä sitä kunnolla korjaamaan kun voi päästä vähemmällä.


    • pläääääääääääääääääh

      Itse ei saa asentaa vesikalusteita ja oltava taloyhtiön lupa.
      Jos luottotiedot kunnossa voi 2kk vakuus riittää.
      Jos ei ole luottotied. ok en vuokraa.
      Jos jäämässä ilman vuokralaista voin harkita luottotiedot huonolle jos maksaa 3kk vakuus ja 3kk vuokraennakkoa.
      Muuten menkööt satoille ja muille.

      • Puunenä

        Ei kannata puusilmäisesti tuijottaa vain vakuuden suuruutta - tai voithan tehdä ihan niinkuin itse haluat.


    • Välttämätön paha

      Valitettavasti Siperia opettaa tässäkin. En mullään haluaisi vuokralaisten vakuuksia, mutta on osoittautunut, että toimii kannusteena pitää kämppä kunnossa. Ei ole tarvinnut moneen vuoteen pidättää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      67
      1706
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      163
      1411
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1232
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1204
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1106
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      70
      869
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      835
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      190
      758
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      95
      751
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      654
    Aihe