irti päihteistä

tv 7

Tie vapauteen : Alanin tarina
Muslimitaustaisen, huumeissa eksyksissä olleen Alanin tarina siitä, kuinka hän löysi tien vapauteen. Toimittajana Eeva Kambo.Muslimitaustaisen, huumeissa eksyksissä olleen Alanin tarina siitä, kuinka hän löysi tien vapauteen. Toimittajana Eeva Kambo.Venäläinen Alan kertoo elämästään, joka on ollut hurjia käänteitä täynnä. Samalla tutustutaan Pietarissa toimivaan New Life Centeriin, jossa päihdehelvetistä irtautuneet miehet kuntoutuvat Jumalan, vertaistuen ja työn avulla.

http://www.tv7.fi/vod/player/?program=10261

66

180

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • varmaan asiaa

No hyvä että jotain kristillistäkin on tällä palstalla.

• 15 + 20

Kiitos.

• kiitos kiitos

kitos täältäkin

• Hei, iloitsen raitistumisista!
      Tuetaan silläkin tiellä toinen toisianne.
      t. Maarit-pappi

• guadalupen neitsyt

"Tuetaan silläkin tiellä toinen toisianne."

Olit sillä tiellä lauseen puoleen väliin ja sitten päätit hylätä sen lopussa. Miksi sinusta toisten tulisi tukea toisiaan tiellä jonka itse katsoit viisaimmaksi hylätä?

• guadalupen neitsyt kirjoitti:

"Tuetaan silläkin tiellä toinen toisianne."

Olit sillä tiellä lauseen puoleen väliin ja sitten päätit hylätä sen lopussa. Miksi sinusta toisten tulisi tukea toisiaan tiellä jonka itse katsoit viisaimmaksi hylätä?

Hei, ajatusvirhe:

Tuetaan silläkin tiellä toinen toisiamme.

t. Maarit-pappi

• evlut

Minäkin iloitsen

• näin on

Jumala voi vapauttaa päihteistä

• kotiäiti85

Kiitos Jeesukselle.

• varo viinaa

Viina tappaa

• Itsekin toivon, että ihmiset pääsisivät irti päihteistä, mutta se tuskin tapahtuu sillä että ihminen kääntyisi uskoon.

Kun ihmiselle tarjotaan jotakin lääkettä, niin on niitäkin tutkimuksia, jossa on osoitettu että lääkkeen ainesosat ei välttämättä paranna sairautta vaan tekee ihmiselle paremman olotilan, vaikka lääkkeen ainesosat sisältäisi samoja ainesosia vitamiinitabletissakin. Ihminen uskoo sen lääkkeen voimaan, kun nappailee niitä lääkkeitä.

Ymmärtäkää uskovaiset jo sen totuuden, että voidaanhan sanoa että uskominen Jumalaan on päihde !!

Jos haluat päästä irti päiteestä niin suosittelen kattomaan muuta telkkarin kanavaa kuin tv7, joka ei perustu mihinkään!!

• itse pääsin alkoholista eroon, kun itse päätin tehdä niin!! En lopettanut alkoholin käyttöä että a) olisin tullut uskoon tai b) aloin sairastelemaan alkoholin takia. Korkki kiinni ja päätös!! :)

• * ja alkoholisti

Itse olen raitistunut vertaistuen avulla. Arvon annan raitistumiselle vaikka se tulisikin uskoon tulon kautta. Itselleni se ei kuitenkaan ole ollut mahdollista. Uskonnollinen pohdinta on tullut mukaan kuvioihin pikku hiljaa, mutta lähinnä mielenkiinnon tasolla. En usko Jumalaan tai jumaliin.
      Tässä naapurustossa on parin kerrostalon verran opiskelija-asuntoja. Olen siis aitiopaikalla seuraamassa (siis ihan sivusilmällä vain, en kyylää ;)) nuorten aikuisten elämää. Alkoholia käytetään aika hulppeasti oli arki tai pyhä. Alkoholi nivoutuu luontevasti joka päivään, ei kyllä paljon puhutun eurooppalaisen juomatavan mukaisina kerta-annoksina. Ja kaikki vaikuttaa niin kovin "normielämältä". Näistäkö on tulossa tulevaisuuden työntekijät ja vanhemmat. Huh huh.
      Jätän tässä yhteydessä sanomatta mitä ajattele TV7:sta, mutta hyvä jos siellä kerrotaan päihderiippuvuuksista selviytymisestä. Se mitä kaipaisin on, että joku taho ottaisi asiakseen pitää yllä päihteetöntä elämäntapaa. Nyt kaikki päihteettömyyttä ajavat tahot ovat suunnatut kai päihderiippuvuuksista toipumiseen ja/tai toipuneiden tukemiseksi. Mutta että raittius olisi asia jota voisivat toteuttaa ihan "tavallisetkin" ihmiset joilla ei mitään ongelmia olisi ollut päihteiden kanssa. Tällaiseen voisi, ehkä, samaistua enemmänkin ihmisiä. Tai sitten ei, sen verran vahvaa on alkoholimyönteinen propaganda ollut. Toiveenani oli aika pitkään että kirkko jossakin vaiheessa havahtuisi ja ryhtyisi edesauttamaan raittiutta maassamme. Se toive on rauennut, taitaa käydä päin vastoin.

• ??

" Toiveenani oli aika pitkään että kirkko jossakin vaiheessa havahtuisi ja ryhtyisi edesauttamaan raittiutta maassamme. . "

Niin hyvä ja toteuttamisen arvoinen toive !

Mutta miksi juomista pidetään jonain statuksena ? Se on käsittämätöntä, koska se örvellys mitä suomalaistenkin juominen on ei mitään kaunista katseltavaa ole !
        Ja montako tappoa,auto-onnettomuutta, hukkumiskuolemaa, raiskausta ym. olisi jäänyt tekemättä ilman humalatilaa. ?

Kirkko voisi todellakin tehdä paljonkin tämän asian eteen ! Koska suurin osa heistä on kirkonjäseniä !

Ja, ateisti1982
        "se tuskin tapahtuu sillä että ihminen kääntyisi uskoon. "

Minä tunnen ja tiedän montakin tapausta, ketä on päässyt kertaheitolla viinasta eroon tultuaan uskoon !

Näin Heikki Hursti kertoo isästään
        -Isällä oli parhaimmillaan parinkin vuoden mittaisia raittiita kausia, mutta vasta uskoontulon myötä hän pääsi lopullisesti viinasta eroon. Oman kertomuksensa mukaan hän oli putkassa ollessaan rukoillut Jumalalta apua, jolloin juominen jäi totaalisesti ja muutaman kuukauden kuluttua siitä jopa tupakanpoltto.

http://raitis.fi/raitisfi/artikkelit/henkilokuvassa/heikki-hursti.html

EI ENÄÄ, SIIHEN LATTIALLE JÄIVÄT VIINANHIMOT JA KAIKKI PERKELEELLISET SUUNNITELMAT. TILALLE ASTUI TOIVO, Jumalan RAKKAUS JA VARMUUS SIITÄ, ETTÄ KAIKESTA SELVIÄÄ.

http://www.netmission.fi/fi/kristillinen_elama/todistukset/ilmo_mattila/?id=322

• * ja alkoholisti

Näittekös maikkarin seitsemän uutiset tänään? Aika synkeää faktaa alkoholitilanteesta Suomessa.

• EL.a .K:IM

tv 7

Juntti. Kirjoitettu on, että Jeesus hörppii viiniä seuraavan kerran, kun on Isänsä valtakunnassa. Ei siellä lue mitään absolutisteista. Jokaiselle oma viinikuurna!

Jotain puhetta oli Johanneksesta, joka eli vanhurskaasti. Ja Jeesuksesta, joka söi ja JOI. Kumpikaan ei kelvannut. Mä dokaan ainakin taivaassa. Sivistyneesti.

• * ja alkoholisti

Ennenaikaisiin taivaan ryyppäjäisiin pääsee vuosittain aika moni suomalainen alkoholin takia, uutisoivat.

* ja alkoholisti

Mä ajattelin mennä omalla ajallani. Jokainen päivä on hyvä päivä kuolla.

• ??
        EL.a .K:IM kirjoitti:

* ja alkoholisti

Mä ajattelin mennä omalla ajallani. Jokainen päivä on hyvä päivä kuolla.

isäntäsi varmaan haluaa, että päätät päiväsi ? Mutta taivaan iloon se ei Raamatun mukaan vie.

Vaihda isäntää !

Evankeliumi Johanneksen mukaan 10

10. Varas ei tule muuta kuin varastamaan ja tappamaan ja tuhoamaan. Minä olen tullut, että heillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys.

11. Minä olen se hyvä paimen. Hyvä paimen antaa henkensä lammasten edestä.
        Minä olen tullut, että heillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys.

?? kirjoitti:

isäntäsi varmaan haluaa, että päätät päiväsi ? Mutta taivaan iloon se ei Raamatun mukaan vie.

Vaihda isäntää !

Evankeliumi Johanneksen mukaan 10

10. Varas ei tule muuta kuin varastamaan ja tappamaan ja tuhoamaan. Minä olen tullut, että heillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys.

11. Minä olen se hyvä paimen. Hyvä paimen antaa henkensä lammasten edestä.
        Minä olen tullut, että heillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys.

??

Joo. Niin haluaa. Kuolema kuuluu elämään. Mutta en mä täällä ikuisuutta haluakkaan hengata. Mulla on ollut hyvä elämä. Ei mua haittaisi vaikka se päättyisi. En ole jäänyt mistään paitsi ja kokenut yltäkylläisyyttä. Olen kokenut yhteen elämään jo tosi paljon ja muksutkin on jo isoja. Menen ihan mielelläni soittelemaan harppua, kun lähtö tulee. Täällä poukkoilu on jo vähän tylsää. Ei epämiellyttävää, vaan tylsää.

• ??

??

Joo. Niin haluaa. Kuolema kuuluu elämään. Mutta en mä täällä ikuisuutta haluakkaan hengata. Mulla on ollut hyvä elämä. Ei mua haittaisi vaikka se päättyisi. En ole jäänyt mistään paitsi ja kokenut yltäkylläisyyttä. Olen kokenut yhteen elämään jo tosi paljon ja muksutkin on jo isoja. Menen ihan mielelläni soittelemaan harppua, kun lähtö tulee. Täällä poukkoilu on jo vähän tylsää. Ei epämiellyttävää, vaan tylsää.

" Menen ihan mielelläni soittelemaan harppua,"

Soita sitä harppua mieluummin täällä..:) Harppu on kaunis soitin !

" Täällä poukkoilu on jo vähän tylsää. "

Jokaisella varmaan joskus.. Mutta kesä on ihanaa aikaa, on kukkia ja kaunista rakastan kesää ja lämmintä.

Ja ajattele jos et eläisi, rakkaasi kaipaisivat sinua, lapsesi ( ja lapsenlapset eivät tietäisi millainen olit.?).

Elämä on kuitenkin annettu meille elettäväksi.

?? kirjoitti:

" Menen ihan mielelläni soittelemaan harppua,"

Soita sitä harppua mieluummin täällä..:) Harppu on kaunis soitin !

" Täällä poukkoilu on jo vähän tylsää. "

Jokaisella varmaan joskus.. Mutta kesä on ihanaa aikaa, on kukkia ja kaunista rakastan kesää ja lämmintä.

Ja ajattele jos et eläisi, rakkaasi kaipaisivat sinua, lapsesi ( ja lapsenlapset eivät tietäisi millainen olit.?).

Elämä on kuitenkin annettu meille elettäväksi.

??

Heh. Ehkä annoin väärän kuvan. En mä kaihoisasti odota kuolevani. Mulle se kuuluu vaan osana elämää. En pelkää sitä. Ja elän tietysti elämäni loppuun asti. Mutta omalla tavallani. Mulla on pari kertaa mennyt suojelusenkelit ylitöillä pitääkseen mut vielä täällä hengaamassa. Kyllä mä sitä arvostan. Täällä on ilmeisesti vielä jotain nähtävää. Mutta ne kokemukset on pakottanut mut miettimään kuolemaakin. Olenko valmis siihenkin. Viimeksi kun kävin porteilla multa kysyttiin, olenko jättänyt jotain taakseni. Sanoin että duunireppu pitäisi hakea. Meni pari päivää harmitellessa, että tulin bumerangina takas. Se rauhan tunne oli vaan niin ylitsevuotava. Ja tohon, että elämä on annettu elettäväksi. Kyllä. Mä olen toteuttanut sitä aika täysillä aikanaan. On tullut siksi nähtyä aika paljon jo. Nyt kun olen jo rauhoittunut, niin tuntuu välillä vähän oudolta himmailla. Mutta kyllä mä tän elämän elän.

• ??

??

Heh. Ehkä annoin väärän kuvan. En mä kaihoisasti odota kuolevani. Mulle se kuuluu vaan osana elämää. En pelkää sitä. Ja elän tietysti elämäni loppuun asti. Mutta omalla tavallani. Mulla on pari kertaa mennyt suojelusenkelit ylitöillä pitääkseen mut vielä täällä hengaamassa. Kyllä mä sitä arvostan. Täällä on ilmeisesti vielä jotain nähtävää. Mutta ne kokemukset on pakottanut mut miettimään kuolemaakin. Olenko valmis siihenkin. Viimeksi kun kävin porteilla multa kysyttiin, olenko jättänyt jotain taakseni. Sanoin että duunireppu pitäisi hakea. Meni pari päivää harmitellessa, että tulin bumerangina takas. Se rauhan tunne oli vaan niin ylitsevuotava. Ja tohon, että elämä on annettu elettäväksi. Kyllä. Mä olen toteuttanut sitä aika täysillä aikanaan. On tullut siksi nähtyä aika paljon jo. Nyt kun olen jo rauhoittunut, niin tuntuu välillä vähän oudolta himmailla. Mutta kyllä mä tän elämän elän.

No hyvä niin ! Sain väärän käsityksen tosta, mitä sanoit.
        "Mä ajattelin mennä omalla ajallani. Jokainen päivä on hyvä päivä kuolla. "

Luulin et suunnittelet itsaria tai eny Way.
        Mut todella elämä on elämää iloineen ja suruineen ja kaikea mitä siihen väliin mahtuu.
        Kyllähän niitä varoituksia olen itsekkin saanut ja läheltä seurannut läheisen kamppailua. Mutta myös iloa ja rauhaa siitä, että Jeesus on joka päivä mun kanssa ja kantaa/ lohduttaa, kun sitä tarvitsee.
        " On tullut siksi nähtyä aika paljon jo " Oletko reissanut pitkin maailmaa ?
        Vai tarkoitako jtk. muuta "näkemistä" ?

?? kirjoitti:

No hyvä niin ! Sain väärän käsityksen tosta, mitä sanoit.
        "Mä ajattelin mennä omalla ajallani. Jokainen päivä on hyvä päivä kuolla. "

Luulin et suunnittelet itsaria tai eny Way.
        Mut todella elämä on elämää iloineen ja suruineen ja kaikea mitä siihen väliin mahtuu.
        Kyllähän niitä varoituksia olen itsekkin saanut ja läheltä seurannut läheisen kamppailua. Mutta myös iloa ja rauhaa siitä, että Jeesus on joka päivä mun kanssa ja kantaa/ lohduttaa, kun sitä tarvitsee.
        " On tullut siksi nähtyä aika paljon jo " Oletko reissanut pitkin maailmaa ?
        Vai tarkoitako jtk. muuta "näkemistä" ?

??

Olen mä vähän reissannut. Liian vähän. Ainoa täyttämätön haaveeni olisi matkustaa joka paikkaan. Mutta siihen ei markat riitä. Mulle on tapahtunut aika paljon. Ehkä siksi, että vietin toistakymmentä vuotta kokoajan sinkoillen paikasta toiseen. No niillä reissuilla tuli tietysti paljon tuttavia. Mulla on joku omituinen vaikutus ihmisiin. Ne haluaa kertoa elämästään. Todella yksityiskohtaisia asioita. Jos en jotain iloa tai surua ole itse kokenut, niin olen sen myötäelänyt jonkun toisen kanssa. Olin aika monelle tukihenkilönä, kun niiden seinät kaatui päälle. Puhelin soi ihan tauotta.25 Nykyään elän aika erakko elämää. Duunissa ja kaupassa käyn. En paljon muualla. Ja toisinaan tietysti muksuja tapaan.

• ed.

??

Olen mä vähän reissannut. Liian vähän. Ainoa täyttämätön haaveeni olisi matkustaa joka paikkaan. Mutta siihen ei markat riitä. Mulle on tapahtunut aika paljon. Ehkä siksi, että vietin toistakymmentä vuotta kokoajan sinkoillen paikasta toiseen. No niillä reissuilla tuli tietysti paljon tuttavia. Mulla on joku omituinen vaikutus ihmisiin. Ne haluaa kertoa elämästään. Todella yksityiskohtaisia asioita. Jos en jotain iloa tai surua ole itse kokenut, niin olen sen myötäelänyt jonkun toisen kanssa. Olin aika monelle tukihenkilönä, kun niiden seinät kaatui päälle. Puhelin soi ihan tauotta.25 Nykyään elän aika erakko elämää. Duunissa ja kaupassa käyn. En paljon muualla. Ja toisinaan tietysti muksuja tapaan.

Sama täällä, meno mono vipattaa, mut siihen tarvitsis rahaa ja aikaa.. Ja jos toista on niin toista ei.Onhan se hienoa, jos ihmiset luottaa suhun, mut toisaalta aika rasittavaakin. Jos puhelin jatkuvasti piippaa, ei jää aikaa itselle ja omille jutuille.
        Nyt juuri kaipaa sitä auringon lämpöä, mikä yleensä kuuluu tähän vuodenaikaan.. :)
        Sais jo sateet mennä menojaan.. Vaikka tuohan ne sieniä. Iloa päivääsi.

ed. kirjoitti:

Sama täällä, meno mono vipattaa, mut siihen tarvitsis rahaa ja aikaa.. Ja jos toista on niin toista ei.Onhan se hienoa, jos ihmiset luottaa suhun, mut toisaalta aika rasittavaakin. Jos puhelin jatkuvasti piippaa, ei jää aikaa itselle ja omille jutuille.
        Nyt juuri kaipaa sitä auringon lämpöä, mikä yleensä kuuluu tähän vuodenaikaan.. :)
        Sais jo sateet mennä menojaan.. Vaikka tuohan ne sieniä. Iloa päivääsi.

ed.

Se ihmisten luottamus muuttui kun omat seinät alkoivat kaatuilla mun päälle. Pyörin sellaisissa porukoissa missä sitä pidettiin heikkoutena. Ja mut oltiin tavallisesti nähty vahvana jannuna. Mua katsottiin aika kylmästi alaspäin. Ei se sinäänsä haittaa. Mutta oli tavallaan huvittavaa elää sitä. Samat tyypit katseli nokkaa pitkin, jotka olivat mun olkapäätä vastaan itkenyt eronsa, pettämiset, fudut duunista jne... jne... Ei se silloin tietenkään naurattanut. Se vei multa aika paljon uskoa ihmisiin. Aika sääli sinäänsä. Mä olin aika hyvä siinä mitä tein. Mua ei tosi pitkään haitannut, että puhelin soi jatkuvasti. Se oli se mun juttu. Järjestellä asioita. Silloin se vasta rasitti, kun alkoivat omat ongelmat.

Ruvetaan lottoamaan, Ehkä toinen voittaa matkakassan kasaan. Maailmaa olisi siistiä nähdä enemmän. Muita kulttuureja ja tapoja elää.

Kyllä ne helteet vielä tulevat. Ne on parhaillaan eteläEuroopassa. Mä olen riippuvainen D vitamiinista, joten tarvitsen aurinkoa. Mulla on kaamos aikana sytytys ihan nollissa.

Iloa myös päivääsi. Ja koko kesään.

• ed.

ed.

Se ihmisten luottamus muuttui kun omat seinät alkoivat kaatuilla mun päälle. Pyörin sellaisissa porukoissa missä sitä pidettiin heikkoutena. Ja mut oltiin tavallisesti nähty vahvana jannuna. Mua katsottiin aika kylmästi alaspäin. Ei se sinäänsä haittaa. Mutta oli tavallaan huvittavaa elää sitä. Samat tyypit katseli nokkaa pitkin, jotka olivat mun olkapäätä vastaan itkenyt eronsa, pettämiset, fudut duunista jne... jne... Ei se silloin tietenkään naurattanut. Se vei multa aika paljon uskoa ihmisiin. Aika sääli sinäänsä. Mä olin aika hyvä siinä mitä tein. Mua ei tosi pitkään haitannut, että puhelin soi jatkuvasti. Se oli se mun juttu. Järjestellä asioita. Silloin se vasta rasitti, kun alkoivat omat ongelmat.

Ruvetaan lottoamaan, Ehkä toinen voittaa matkakassan kasaan. Maailmaa olisi siistiä nähdä enemmän. Muita kulttuureja ja tapoja elää.

Kyllä ne helteet vielä tulevat. Ne on parhaillaan eteläEuroopassa. Mä olen riippuvainen D vitamiinista, joten tarvitsen aurinkoa. Mulla on kaamos aikana sytytys ihan nollissa.

Iloa myös päivääsi. Ja koko kesään.

No aika outoa kohtelua olet saanut.. Maailma on vahvojen, kun itsellä menee hyvin...:(
        Mutta näin maailman ihmiset toimivat, ehkä he muistivat oman ahdinkonsa, ja pelkäsivät, että se tarttuu.. :( Ovatko asiasi nyt paremmin ?

Kyllähän se miettimään panee, ketkä ovat oikeita ystäviä,ketä ei.
        Mutta tärkeintä on se, ettei itse katkeroidu, vaikka ystävät pettäisivätkin.
        Jumala on se ainoa suoja , joka ei petä, eikä jätä.

Joo, ois siistiä lähteä reissaamaan, kulttuuri ja kaiken uuden näkeminen kiinostaa kyllä.

Tänään jo vähän aurinko pilkisti..:) Hyvää kesää sinne myös.

ed. kirjoitti:

No aika outoa kohtelua olet saanut.. Maailma on vahvojen, kun itsellä menee hyvin...:(
        Mutta näin maailman ihmiset toimivat, ehkä he muistivat oman ahdinkonsa, ja pelkäsivät, että se tarttuu.. :( Ovatko asiasi nyt paremmin ?

Kyllähän se miettimään panee, ketkä ovat oikeita ystäviä,ketä ei.
        Mutta tärkeintä on se, ettei itse katkeroidu, vaikka ystävät pettäisivätkin.
        Jumala on se ainoa suoja , joka ei petä, eikä jätä.

Joo, ois siistiä lähteä reissaamaan, kulttuuri ja kaiken uuden näkeminen kiinostaa kyllä.

Tänään jo vähän aurinko pilkisti..:) Hyvää kesää sinne myös.

ed

Mulla on asiat jo hyvin. Mulla oli sellainen nelivuotinen kiirastuli. Se oli aika hurjaa aikaa. Mutta näin jälkeenpäin ajatellen, oli ihan hyvä, että tuli se koettua. Ei se sinä aikana tuntunut tietenkään kovin siistiltä. Paitsi ihan alussa. Meinasin että on mukavaa kun vähän koetellaan. Sehän tarkoittaa, että Jumala on kiinnostunut musta. Panokset kovenivat aika nopeasti. Eikä se enää ollutkaan kovin nastaa.

En mä katkeroitunut niistä jutuista. Mutta persoonallisuuteni muuttui. Ennen näin kaikista vaan hyvää, tai että toisessa täytyy olla jotain hyvää. Nykyään se on välillä tosi vaikeata. Se vähän harmittaa.

Joo. Jumala ei hylkää. Mutta rehellisyyden nimissä täytyy sanoa, että pelkäsin silloin sitäkin. Siis että mitä jos hylkäisikin.

Kyllä se aurinko vielä paistaa.

• * ja alkoholisti

No meneee!

• Ma5a

Alkoholismin määrä on tippunut runsaasti sen jälkeen, kun sen syyt ymmärrettiin tieteellisen tutkimuksen avulla. Valitettavasti Jumalasta ei ollut tässäkään asiassa ihmisen voittajaksi..

• et näin !

" kun sen syyt ymmärrettiin tieteellisen tutkimuksen avulla. "

Ai taasko mirkan rehellistä tiedettä ?

Totuus on vain niin toinen tässäkin, kulutus on jyrkästi noussut !
        Alkoholin kokonaiskulutus oli viime vuonna sataprosenttisena alkoholina 54 miljoonaa litraa eli 10 litraa suomalaista kohden, kertoo Valvira. Alkoholin kokonaiskulutuksen kolme vuotta jatkunut lasku pysähtyi viime vuonna. Samalla pysähtyi myös alkoholin aiheuttamien haittojen väheneminen.

http://www.uusisuomi.fi/asiasanat/alkoholin-kulutus

Nuoret jakautuvat selkeästi eri porukoihin [opiskeluasteen mukaan]. Lukiolaisista tytöistä 20 prosenttia ja pojista 25 prosenttia on ollut humalassa kerran kuukaudessa. Ammattiopiskelijoista luvut ovat tytöillä 35 prosenttia ja pojilla 42 prosenttia, Puusniekka kertoo.

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/115932-nuorten-ryyppaaminen-selva-kahtiajako-loytyi

• * ja alkoholisti

Samaa mieltä siitä että ei Jumala ihmistä voittanut ole mitä tieteelliseen tutkimukseen tulee. Mutta että alkoholismi vähentynyt?? Nyt vähän lähdetietoja pliis.

• * ja alkoholisti

Keskustelenpa sitten itsekseni kun ei asia muita kiinnosta. Tutkija eilen sanoi että Suomea uhkaa alkoholikatastrofi, mutta me emme edes näe sitä. Totta. Suomi on niin läpeensä alkoholisoitunutta kiitos käsittämättömän tehokkaan alkoholimyönteisen propagandan. Kulut Suomelle jos oikein muistan 13 miljardia vuosittain. Päihdeongelmaisten hoito/tukitoimet auttamatta riittämättömät, ja tulevat olemaankin kiitos käsiin räjähtävän ongelman. Voisiko ajatella että joku vaikutusvaltaine taho alkaisi pitää esillä päihteetöntä elämäntapaa, siis ihan kamalalta nykykorviin kalskahtavaa vanhaa kunnon raittiusliikettä. Alkoholi kun EI kuulu normaaliin elämään sanovat mitä tahansa ne tahot jotka käärivät kansalaisten kärsimyksistä tuohet liiveihinsä. Kirkkooooo!! Kiinnostaako??

• evlut

Lappi meinasi kerran hukkua viinaan, mutta Jumala lähetti Lestadiuksen saarnaamaan.

Rukoillaan, että Jumala puuttuu jälleen asiaan

• * ja alkoholisti

Sitä odotellessa voisivat ihmiset päättää tehdä jotakin. Muuten voipi käydä huonosti

• * ja alkoholisti

No joo...näinhän se menee. Ei alkoholiin kurimuksessa painivat ihmiset ketään kiinnosta. Tutkijoita sen verran että viitsivät tutkia ja päivitellä. Mutta että ENNALTA ehkäisevää raittiustyötä pitäisi...

• * ja alkoholisti

Itse itseni innoittamana jatkan itsekseni. Miksi kirkko ei voisi tehdä aktiivista raittiustyötä. Siis RAITTIUS. Diakoniatyö, niin arvokasta kuin se onkin, tavoittaa ihmiset kai vasta siinä vaiheessa kun päihteet, tai muu elämä, on runnelleet jo pahasti. Ja siinäkin vaiheessa lienee kyse hätäavusta hengen pitimiksi. Jos kirkko jo raittiustyötä tekee niin kovin on piilossa. Eikö kirkon pitäisi etunenässä nousta barrikadeille bisnesmiesten alkoholiaivopesua vastaan pienen ihmisen puolesta? Riittääkö se että Jeesuskin tiettävästi joi viiniä tekemään raittiustyön tarpeettomaksi?

Jotta saataisiin muitakin kiinnostumaan ketjusta ehdotan, että jatkamme aiheella irti päihteistä & ateismi. Jälkimmäinen kun tuntuu ainakin kiinnostavan ihmisiä. Mukavampi kai se on keskustella maailmankatsomuksista ja opillisista kysymyksistä kuin keinoista tuoda niitä kristillisiä arvoja käytännön tasolle. Vai olisivatkohan vapaa-ajattelijat innostuneempia vanhasta kunnon raittiusaatteesta?

• tehdään jo..

Kristillinen alkoholisti- ja narkomaanityö ry

Toimintaperiaate

Yhdistyksen sääntöjen 3 §:n mukaan
        Yhdistyksen tarkoituksena on kristillisen elämänkatsomuksen mukaisen kuntouttamishoidon ja avun antaminen pysyvään vapautumiseen päihdyttäviä aineita käyttäville henkilöille ja samoin vankilasta vapautuneiden auttaminen yhteiskuntaa hyödyttävään elämään

http://www.kan.fi/

Kan tekee hyvää työtä, päihderiippuvaisten parissa. Yhteiskunnantuki on vain aika pientä heille vaikka onnistumis prosentti on parempi kuin muilla ns. maallisilla instanseilla.

• näin on

raitis ja reilu
      ei horju, ei heilu

• evlut

Rukoillaan Suomi raittiiksi

• Tiesitkö että

Viina tappaa

• Ex- juopon tyttäriä

Sillä nyt ei ole mitään merkitystä jos viina tappaa yhden ihmisen mutta sillä, että tuo yksi ihminen ehtii sitä ennen vetää siihen "paska-ruljanssiin" vähintään 10 omaistaan on. Sitä on sitten mukava tyttärenä seurata kun oma isä juo hiljalleen itseään "hengiltä" ja koko muu perhe elää tuon yhden sontiaisen ehdoilla. Jos ei olla kännissä mesoamassa niin sitten ollaan ns. "nenän valkaisulla" hermot niin kireällä, että pelkkä kahvilusikan liiallinen kilahdus aiheuttaa jonkinasteisen "perhedraaman"

Tilanne ei tosin oleellisesti parane kun sitten vanha äijä päättää parin haimatulehduksen jälkeen kuolemanpelossaan hurahtaa uskoon. Koko lapsuutensa sivusta seuranneena kun aikuinen mies kulkee välillä kuset housuissa ja toisaalta on niin "pontevaa" että pitää akkaansa luuvitosella kurissa ja kakaroitansa helvetillisessä pelossa, että nyrkkiä tulee heillekkin jos ei turvat mene tukkoon....niin kappas vain, muutaman herätyskokouksen jälkeen ja saivartelevan anteeksipyynnön johon kuului osio "kuinka elämä oli niin raskasta ja vaikeaa" niin johan sitä pitäisi kaikki pystyä antamaan anteeksi ja kaikkihan tietävät kun on anteeksi annettu tai oikeammin pyydetty niin asioita ei enää muistella.

• body

Autoilu myös tappaa.

Ei rukoilla Suomea raittiiksi, sillä se elämän pitää olla moni-ilmeistä ja maallista.

• 33

Nisti on aina nisti. Se se muuksi muutu. Ei se kestä elämän kovuutta ilman huumeita.

Jos se lopettaa kemiallisen huumeiden käytön, niin se siirtyy psykologiseen huumeeseen. Pääasia, että jollain saa pään sekaisin.

Siksi alkoholisteista tulee raitistuttuaan uskovia.

• Totta joka sana

Näin on. Jos helvetti on niin sinne ne menevät, eivät sen takia mitä itselleen tekivät vaan sen takia, että itsekkyyttänsä pilasivat tai ainakin kovasti yrittivät pilata läheistensä elämät.

Ex-juopon tyttäriä, tiedän täsmälleen mistä puhut. Isäni samaa kastia, nykyään kovasti puuhaa piruntorjunta porukoissa ja kun mieheni juo mökillä yhden sauna oluen niin johan saa vettä myllyynsä. Mikä hän luulee olevansa sanomaan miehelleni joka aina kohdellut lapsia ja minua hyvin, lestinsä hoitanut, ollut uskollinen ja juo ehkä kaksi kertaa vuodessa itsensä humalaan mutta Isälläni on varaa sanoa, hän joka muistaakseni oli kaiket viikonloput aamusta iltaan kamalassa kännissä, ajoi koko perheen pakosalle ja istui virtahepona arki-illat olohuoneessa mutta koska Jumala on kuulema hänelle antanut anteeksi niin minunkin pitäisi kyetä, no, ehkä se johtuu siitä, ettei Jumalan tarvinut asua hänen kanssaan eikä kasvaa siinä pelon ja paheksunnan ilmapiirissä.

• UP, UP

Uppis

• Kokemusta on

Luulisi olevan aihe alkoholismi kansamme vitsaus joka polvessa josta melkein jokaisella Suomalaisella olisi jonkinlainen kokemus.

• * ja alkoholisti
        Kokemusta on kirjoitti:

Luulisi olevan aihe alkoholismi kansamme vitsaus joka polvessa josta melkein jokaisella Suomalaisella olisi jonkinlainen kokemus.

Kyllä varmasti on kokemusta. Nyt vaan on räjähtämässä käsiisn. Eikö edelleenkään kirkon edustajilla ole asiaan mitään sanottavaa vai eikö todellakaan kiinnosta? Että viini & virsi-iltoja ja muuta maistajaista valistus ja virkistysmielessä niin hyvä tulee?

• PP
        * ja alkoholisti kirjoitti:

Kyllä varmasti on kokemusta. Nyt vaan on räjähtämässä käsiisn. Eikö edelleenkään kirkon edustajilla ole asiaan mitään sanottavaa vai eikö todellakaan kiinnosta? Että viini & virsi-iltoja ja muuta maistajaista valistus ja virkistysmielessä niin hyvä tulee?

Ei kaikki juominen ole alkoholismia tai alkoholismiin johtavaa. Paljonhan sitä tuntuu nykyään olevan mutta onneksi suurinosa Suomalaisista kuitenkin hallitsee tuon alkonkäytön. En usko, että kirkon järjestämillä viinimaistiaisilla on mitään tekemistä alkoholistumisen kanssa kyllä Suomalaiset ovat osanneet aikaisemminkin siellä "pitkä-ripaisessa" piipahtaa.

• * ja alkoholisti
        PP kirjoitti:

Ei kaikki juominen ole alkoholismia tai alkoholismiin johtavaa. Paljonhan sitä tuntuu nykyään olevan mutta onneksi suurinosa Suomalaisista kuitenkin hallitsee tuon alkonkäytön. En usko, että kirkon järjestämillä viinimaistiaisilla on mitään tekemistä alkoholistumisen kanssa kyllä Suomalaiset ovat osanneet aikaisemminkin siellä "pitkä-ripaisessa" piipahtaa.

Totta että tuskin ne maistiaiset ja viini-illat saa kansaa alkoholisoitumaan, mutta mainonta markkinointi, saatavuus, yleinen ilmapiiri ym. sen tekee. Yksikään taho ei ainakaan kovin näkyvästi pidä esillä mahdollisuutta päihteettömään elämään. Siis vanhaa kunnon raittiusaatetta. Kun suuntaus on se että alkoholi ujuttautuu yhä useampaan tilaisuuteen, näköjään virren veisuuseenkin jo, eikö olisi vastaiskun aika ennen kuin on myöhäistä. Alkaa yhä näkyvämmin järjestää tilaisuuksia ihan ilman alkoholitarjoilua. Olen erittäin pettynyt siihen että kirkon edustajat ovat lähteneet nimenomaan alkoholimyönteiselle linjalle. Toivottavasti eivät kaikki.

• PP

Totta että tuskin ne maistiaiset ja viini-illat saa kansaa alkoholisoitumaan, mutta mainonta markkinointi, saatavuus, yleinen ilmapiiri ym. sen tekee. Yksikään taho ei ainakaan kovin näkyvästi pidä esillä mahdollisuutta päihteettömään elämään. Siis vanhaa kunnon raittiusaatetta. Kun suuntaus on se että alkoholi ujuttautuu yhä useampaan tilaisuuteen, näköjään virren veisuuseenkin jo, eikö olisi vastaiskun aika ennen kuin on myöhäistä. Alkaa yhä näkyvämmin järjestää tilaisuuksia ihan ilman alkoholitarjoilua. Olen erittäin pettynyt siihen että kirkon edustajat ovat lähteneet nimenomaan alkoholimyönteiselle linjalle. Toivottavasti eivät kaikki.

Tuskin se ihan noin yksinkertaista on. Kyllähän päihteetöntä elämää ja hyviä elämäntapoja "markkinoi" Suomessa esimerkiksi lukuisat urheiluseurat. Kirkko myös varmasti osaltaan nuorisotyössä kannustaa päihteettömään elämään.

Alkoholinkäyttöhän on jokaisen henkilökohtainen ratkaisu, aivan kuten tupakointi. Nuoret ovat kautta aikojen kokeilleet väkijuomia koska tunnetusti kaikki sellainen kielletty kiinnostaa tietyssä kehitysvaiheessa, eihän se varmasti hyvä asia ole mutta suurinosa selviää tuosta ihan normaaleiksi aikuisiksi jotka sitten ehkä lievä häpeän puna poskillaan muistelevat typeriä kokeilujaan.

Ylipäätänsä jos nuorista puhutaan olisin enemmänkin huolissani mietojen huumeiden yleistymisestä nimittäin tosiasia on, että nuorilla rahaa on vähemmän ja hasista saat halvemmalla kuin ne "vanhanaikaiset" kaljakännit ja tuohon ongelmaan ei ainakaan auta se, että joku Räsänen touhuaa alkoholin hinnankorotuksia. Sille keskiverto työssäkäyvälle kossunpullon ostajalle on ihan sama maksaako pullo vitosen enemmän vai vähemmän mutta jollekkin nuorelle se onkin jo vähän isompi raha.

• * ja alkoholisti
        PP kirjoitti:

Tuskin se ihan noin yksinkertaista on. Kyllähän päihteetöntä elämää ja hyviä elämäntapoja "markkinoi" Suomessa esimerkiksi lukuisat urheiluseurat. Kirkko myös varmasti osaltaan nuorisotyössä kannustaa päihteettömään elämään.

Alkoholinkäyttöhän on jokaisen henkilökohtainen ratkaisu, aivan kuten tupakointi. Nuoret ovat kautta aikojen kokeilleet väkijuomia koska tunnetusti kaikki sellainen kielletty kiinnostaa tietyssä kehitysvaiheessa, eihän se varmasti hyvä asia ole mutta suurinosa selviää tuosta ihan normaaleiksi aikuisiksi jotka sitten ehkä lievä häpeän puna poskillaan muistelevat typeriä kokeilujaan.

Ylipäätänsä jos nuorista puhutaan olisin enemmänkin huolissani mietojen huumeiden yleistymisestä nimittäin tosiasia on, että nuorilla rahaa on vähemmän ja hasista saat halvemmalla kuin ne "vanhanaikaiset" kaljakännit ja tuohon ongelmaan ei ainakaan auta se, että joku Räsänen touhuaa alkoholin hinnankorotuksia. Sille keskiverto työssäkäyvälle kossunpullon ostajalle on ihan sama maksaako pullo vitosen enemmän vai vähemmän mutta jollekkin nuorelle se onkin jo vähän isompi raha.

Yksinkertaista se ei todellakaan ole eikä mikään keino alkoholismia kokonaan poista, se on varmaa. Kaikki kunnia urheiluseurojen nuorisotyölle, mutta urheilu ei ihan paras päihteettömyyteen opettaja ole. Kaikki urheilutapahtumat olisi saatava alkoholittomiksi ja edustusurheilijat eivät saisi julkisesti alkoholia nauttia tai alkoholin vaikutuksen alaisina tiedotusvälineissä esiintyä. He ovat niitä roolimalleja joita nuoret ihailevat ja joista oppinsa ottavat.
        Aina alkoholia on kokeiltu ja tullaan kokeilemaan. Mutta milloin on ollut nykyisen kaltainen saatavuus, mielikuvamainonta ja alkoholimyönteisen elämäntavan esillä pito? Ei koskaan. Tylyt markkinavoimat ovat puhuneet, ja EU pitää huolen siitä ettei Suomi voi toteuttaa tehoavaa alkoholipolitiikkaa, siis jos vaikka tahtoa siihen joskus sattuisi löytymään (dream on!).
        En laittaisi millään lailla mietoja huumeita etusijalle huolestuneisuuslistalla. Päihteet ovat päihteitä, ja nyt tarvittaisiin nimenomaan roolimalleja päihteettömään elämään. Alkoholi kuitenkin on se aine joka suomalaisia niittää nyt ja tulevaisuudessa eniten. Alkoholin kulutuksen laskemiseen pitäisi panostaa, muita päihteitä unohtamatta. Jokainen uusi taho, joka lähtee yhdistämään toimintaansa ja tapahtumiinsa alkoholia on liikaa.

• PP

Yksinkertaista se ei todellakaan ole eikä mikään keino alkoholismia kokonaan poista, se on varmaa. Kaikki kunnia urheiluseurojen nuorisotyölle, mutta urheilu ei ihan paras päihteettömyyteen opettaja ole. Kaikki urheilutapahtumat olisi saatava alkoholittomiksi ja edustusurheilijat eivät saisi julkisesti alkoholia nauttia tai alkoholin vaikutuksen alaisina tiedotusvälineissä esiintyä. He ovat niitä roolimalleja joita nuoret ihailevat ja joista oppinsa ottavat.
        Aina alkoholia on kokeiltu ja tullaan kokeilemaan. Mutta milloin on ollut nykyisen kaltainen saatavuus, mielikuvamainonta ja alkoholimyönteisen elämäntavan esillä pito? Ei koskaan. Tylyt markkinavoimat ovat puhuneet, ja EU pitää huolen siitä ettei Suomi voi toteuttaa tehoavaa alkoholipolitiikkaa, siis jos vaikka tahtoa siihen joskus sattuisi löytymään (dream on!).
        En laittaisi millään lailla mietoja huumeita etusijalle huolestuneisuuslistalla. Päihteet ovat päihteitä, ja nyt tarvittaisiin nimenomaan roolimalleja päihteettömään elämään. Alkoholi kuitenkin on se aine joka suomalaisia niittää nyt ja tulevaisuudessa eniten. Alkoholin kulutuksen laskemiseen pitäisi panostaa, muita päihteitä unohtamatta. Jokainen uusi taho, joka lähtee yhdistämään toimintaansa ja tapahtumiinsa alkoholia on liikaa.

Tuossahan on ihan perusjuttuna Suomessa se ikuinen ristiriita eli se, että Alko on periaatteessa valtion omistama putiikki, on vähintäänkin kyseenalaista, että sama taho myy, markkinoi voimmakkaasti ja pyrkii tuottamaan voittoa ja toisella kädellä mukamiste valistaa ja ohjaa kansalaisia.

Toisaalta kaikissa jutuissahan on niin, että vaaditaan se yksi "väliinputoaja" sukupolvi, tässä tapauksessa tarkoitan tällä hetkellä nuoria joihin ehkä mainonta vaikuttaa mutta heidän lapset kasvavatkin sitten jo ihan erillaiseen maailmaan.

Eikä voida myöskään lähteä siitä, että jos joukossa on vähemmistönä ongelmakäyttäjiä niin alkoholia ei muutkaan sitten saisi. Aivan yhtä naurettavaa kuin enemmistö laitettaisiin istumaan baareissa tupansavuun vaikka eivät itse polttele.

Alkoholi on nautintoaine jota pitää osata käyttää ja vanhempien esimerkillä on varmasti nuorisoa ajatellen suurin merkitys, karkeasti sitä voisi verrata ruokaan nykyään kun tahtoo olla, että sitäkin on liikaa. Eräs työkaveri kerran sanoikin kun vastaavasta aiheesta keskusteltiin, että älä huoli ei viina ehdi Suomalaisia tappaa, läski on nopeampi.

• * ja alkoholisti
        PP kirjoitti:

Tuossahan on ihan perusjuttuna Suomessa se ikuinen ristiriita eli se, että Alko on periaatteessa valtion omistama putiikki, on vähintäänkin kyseenalaista, että sama taho myy, markkinoi voimmakkaasti ja pyrkii tuottamaan voittoa ja toisella kädellä mukamiste valistaa ja ohjaa kansalaisia.

Toisaalta kaikissa jutuissahan on niin, että vaaditaan se yksi "väliinputoaja" sukupolvi, tässä tapauksessa tarkoitan tällä hetkellä nuoria joihin ehkä mainonta vaikuttaa mutta heidän lapset kasvavatkin sitten jo ihan erillaiseen maailmaan.

Eikä voida myöskään lähteä siitä, että jos joukossa on vähemmistönä ongelmakäyttäjiä niin alkoholia ei muutkaan sitten saisi. Aivan yhtä naurettavaa kuin enemmistö laitettaisiin istumaan baareissa tupansavuun vaikka eivät itse polttele.

Alkoholi on nautintoaine jota pitää osata käyttää ja vanhempien esimerkillä on varmasti nuorisoa ajatellen suurin merkitys, karkeasti sitä voisi verrata ruokaan nykyään kun tahtoo olla, että sitäkin on liikaa. Eräs työkaveri kerran sanoikin kun vastaavasta aiheesta keskusteltiin, että älä huoli ei viina ehdi Suomalaisia tappaa, läski on nopeampi.

Siinähän se ongelma on että alkoholia "pitää osata käyttää". Osataanko? Mikä on se esimerkki jonka tämän päivän nuoret saavat? Ja mikä on se "väliinputoaja" sukupolvi? Tämän päivän nuoret? Vai tämän päivän työikäiset, joista miehillä alkoholi suurin ja naisilla toiseksi suurin niittäjä? Ja nuo on tutkittuja tietoja, ei tartte minua uskoa, seuratkaa uutisia ja etsikää tietoja, nitä löytyy. PP, edustat juuri sitä ajattelumallia joka pitäisi saada pois. Kun puhutaan alkoholihaitoista, on jotenkin tavallista että alkoholisoituneen kulttuurin edustajat kääntävät keskustelun muihin päihteisiin tai nyt jo läskiin. Huumeet, ylipaino ym. on terveysriskejä, mutta alkoholiin verrattuna ihan eri mittaluokassa tällä hetkellä.

• PP

Siinähän se ongelma on että alkoholia "pitää osata käyttää". Osataanko? Mikä on se esimerkki jonka tämän päivän nuoret saavat? Ja mikä on se "väliinputoaja" sukupolvi? Tämän päivän nuoret? Vai tämän päivän työikäiset, joista miehillä alkoholi suurin ja naisilla toiseksi suurin niittäjä? Ja nuo on tutkittuja tietoja, ei tartte minua uskoa, seuratkaa uutisia ja etsikää tietoja, nitä löytyy. PP, edustat juuri sitä ajattelumallia joka pitäisi saada pois. Kun puhutaan alkoholihaitoista, on jotenkin tavallista että alkoholisoituneen kulttuurin edustajat kääntävät keskustelun muihin päihteisiin tai nyt jo läskiin. Huumeet, ylipaino ym. on terveysriskejä, mutta alkoholiin verrattuna ihan eri mittaluokassa tällä hetkellä.

Suomalaiset kuolevat suurimmaksi osaksi vielä sepelvaltimotauteihin, no toki sieltä löytyy taustalta alkoholikin mutta suurimmat sepelvaltimotaudin aiheuttajat ovat ylipaino ja jo lapsilla tavattava kakkostyypin diabetes joten puhe läskistä ei ole liioiteltua. Kehityshän on nähtävissä ihan maailmanlaajuisestikkin.

Mitä tulee minun alkoholimyönteisyyteen tai miten nyt ilmaisitkaan " alkoholisoituneen kulttuurin edustajat" niin henkilökohtaisesti minulle on aivan samantekevää vaikka mainonta lopettaisiin tänään ja vaikkapa niissä urheilutapahtumissa ei alkoholia enää saisi. Vastuullisena aikuisena pidän kuitenkin kiinni oikeudestani juoda pari saunaolutta tai pari lasia viiniä ruuan kera jos niin haluan. Itse olen aina tuon lystini maksanut, eikä siitä ole aiheutunut yhteiskunnalle tai läheisilleni ongelmia.

Väliinputoja sukupolvella tarkoitin tietenkin nyt alkoholin käyttöön tutustuvia nuoria koska he ovat se ryhmä johon mielikuvamainonta saattaa vielä tehota. Me vanhemmat olemme jo omat kuviomme valinneet ja tässä mainoksien tulvassa jokin visuaalisesti hienosti toteutettu liköörimainos ei tehoa meihin sen enempää kuin vessapaperimainoskaan. Painotan siis edelleen sitä, että suurin vaikuttaja on kuitenkin lasten läheisimmät aikuiset, malli opitaan nuorena.

Vaikka joukossa on entisiä tai nykyisiä ongelmakäyttäjiä niin ei voida kieltää asioita kokonaan heidän "rimpuiluunsa" vedoten. Aikoinaan kun itse lopetin kessuttelun niin siinä tupakan tuskissani minusta oli kehkeytyä pahemman luokan natsi. Kaikki se tuomitseminen ja paheksuntahan johtui oikeastaan vain siitä, että vielä kolmen kuukaudenkin jälkeen toisinaan teki tupakkaa niin hemmetisti mieli ja näki jopa unia joihin sitten pelästyneenä heräsi, että en kait mä vaan ollu kessulla, koska vielä kymmenen vuodenkin jälkeen tiedostaa sen, että tarvittaisiin ehkä pari tupakkaa ja siitä se lähtisi.

• * ja alkoholisti
        PP kirjoitti:

Suomalaiset kuolevat suurimmaksi osaksi vielä sepelvaltimotauteihin, no toki sieltä löytyy taustalta alkoholikin mutta suurimmat sepelvaltimotaudin aiheuttajat ovat ylipaino ja jo lapsilla tavattava kakkostyypin diabetes joten puhe läskistä ei ole liioiteltua. Kehityshän on nähtävissä ihan maailmanlaajuisestikkin.

Mitä tulee minun alkoholimyönteisyyteen tai miten nyt ilmaisitkaan " alkoholisoituneen kulttuurin edustajat" niin henkilökohtaisesti minulle on aivan samantekevää vaikka mainonta lopettaisiin tänään ja vaikkapa niissä urheilutapahtumissa ei alkoholia enää saisi. Vastuullisena aikuisena pidän kuitenkin kiinni oikeudestani juoda pari saunaolutta tai pari lasia viiniä ruuan kera jos niin haluan. Itse olen aina tuon lystini maksanut, eikä siitä ole aiheutunut yhteiskunnalle tai läheisilleni ongelmia.

Väliinputoja sukupolvella tarkoitin tietenkin nyt alkoholin käyttöön tutustuvia nuoria koska he ovat se ryhmä johon mielikuvamainonta saattaa vielä tehota. Me vanhemmat olemme jo omat kuviomme valinneet ja tässä mainoksien tulvassa jokin visuaalisesti hienosti toteutettu liköörimainos ei tehoa meihin sen enempää kuin vessapaperimainoskaan. Painotan siis edelleen sitä, että suurin vaikuttaja on kuitenkin lasten läheisimmät aikuiset, malli opitaan nuorena.

Vaikka joukossa on entisiä tai nykyisiä ongelmakäyttäjiä niin ei voida kieltää asioita kokonaan heidän "rimpuiluunsa" vedoten. Aikoinaan kun itse lopetin kessuttelun niin siinä tupakan tuskissani minusta oli kehkeytyä pahemman luokan natsi. Kaikki se tuomitseminen ja paheksuntahan johtui oikeastaan vain siitä, että vielä kolmen kuukaudenkin jälkeen toisinaan teki tupakkaa niin hemmetisti mieli ja näki jopa unia joihin sitten pelästyneenä heräsi, että en kait mä vaan ollu kessulla, koska vielä kymmenen vuodenkin jälkeen tiedostaa sen, että tarvittaisiin ehkä pari tupakkaa ja siitä se lähtisi.

Missään tapauksessa tarkoitukseni ei ole, että alkoholi pitäisi kokonaan kieltää. Se on paitsi tarpeetonta myös mahdotonta. Toiveeni on, että yhä useampi vaikutusvaltainen taho, joihin kirkkokin yhä kuuluu, ryhtyisi pitämään esillä mieluummin päihteetöntä elämää kuin että lähtisi kehittelemään tilaisuuksia joihin ujutetaan alkoholi mukaan. Me saamme kyllä aivan tarpeeksi tietoa hienoista ruokaviineistä ja muista sivistyneistä alkoholituotteista ja käyttötavoista. Totuus kuitenkin on, että meillä alkoholikulttuuri on kaikkea muuta kuin sivistynyttä. Eikä mikään osoita että se olisi muuksi muuttumassa. Itsesi kaltaisia alkoholinkäyttäjiä on toki niitäkin, mutta ette te tarvitsekaan mitään toimenpiteitä. Peräänkuulutan vastuuta niistä, joille alkoholi ei sovi.

Aliarvioit mielikuvamainonnan mahdin meihin vanhempiin nähden. Mutta ei aivopesua kai omalla kohdallaan kukaan huomaa, vaan lähinnä muiden. Kuka lie mut aivopessyt?

• * ja alkoholisti

Missään tapauksessa tarkoitukseni ei ole, että alkoholi pitäisi kokonaan kieltää. Se on paitsi tarpeetonta myös mahdotonta. Toiveeni on, että yhä useampi vaikutusvaltainen taho, joihin kirkkokin yhä kuuluu, ryhtyisi pitämään esillä mieluummin päihteetöntä elämää kuin että lähtisi kehittelemään tilaisuuksia joihin ujutetaan alkoholi mukaan. Me saamme kyllä aivan tarpeeksi tietoa hienoista ruokaviineistä ja muista sivistyneistä alkoholituotteista ja käyttötavoista. Totuus kuitenkin on, että meillä alkoholikulttuuri on kaikkea muuta kuin sivistynyttä. Eikä mikään osoita että se olisi muuksi muuttumassa. Itsesi kaltaisia alkoholinkäyttäjiä on toki niitäkin, mutta ette te tarvitsekaan mitään toimenpiteitä. Peräänkuulutan vastuuta niistä, joille alkoholi ei sovi.

Aliarvioit mielikuvamainonnan mahdin meihin vanhempiin nähden. Mutta ei aivopesua kai omalla kohdallaan kukaan huomaa, vaan lähinnä muiden. Kuka lie mut aivopessyt?

Maikkarin tekstiltä bongasin uutisen, että Helsingin yliopiston tutkija pitää mielikuvamainontaan puuttumista näpertelynä kun yritetään vähentää alkoholin kulutusta. No, kai se sitten niin on kun ihan yliopistosta sanotaan. Tehokkaita keinoja olisivat aukioloaikojen lyhentäminen ja olut alkoon. Tästä on helppo olla samaa mieltä.

Mutta ei ole helppoa ei. Mielikuvamainontaa eivät saa päättäjät sorvattua, siitä pitää alkoholiteollisuuden suuri raha huolen. Jos yritetään viedä olut alkoon ja lyhentää ravintoloiden auki oloa noussevat barrikaadeille kaupiaiden ja anniskeluyrittäjien lisäksi suuri osa kansaakin.. Eli näitä tehokeinoja tuskin on näköpiirissä. Kannattaisiko kuitenkin aloittaa ilmapiirin muokkaus edes sillä näpertelyllä? Voisiko edes kirkko aloittaa painostuksen toimenpiteisiin ryhtymiseksi? Onko Räsänen ainoa luterilainen jota asia kiinnostaa?

• ollaan varovaisia

Koskaan ei tiedä, kuka jää koukkuun

• vanha alkkari

Kyllä ihminen tietää jos alkaa jäämään viinaan koukkuun ei se tapahdu ihan yhdestä kerrasta.

• kysyn vaan

Tietääkö?

• * ja alkoholisti

Itse en kyllä tunne yhtäkään ihmistä joka olisi tieten tahtoen ajanut itsensä alkoholismiin. Ja alkoholisteja tunnen PALJON.

• Vanha juomari

Kyllä sen tietää kun viina alkaa viemään, silloin tosin ollaan jo niin koukussa, että sen myöntäminen itselleen ja avun hakeminen onkin sitten toinen tarina mutta mitenkään salakavalasti se ei tapahdu vaikka monet meistä langenneista mielellään asian jotenkin esittäisivät itselleen parhaassa valossa. Kyllä se on aina ihmisen valinnoista kiinni ja itse sitä tein vuosikausia, enkä koskaan muista, että kukaan olisi sitä kossua kurkkuuni väkisin kaatanut mutta hyviä tekosyitä minulla oli juomiseen vaikka myyntiin asti.

• totta puhut
        Vanha juomari kirjoitti:

Kyllä sen tietää kun viina alkaa viemään, silloin tosin ollaan jo niin koukussa, että sen myöntäminen itselleen ja avun hakeminen onkin sitten toinen tarina mutta mitenkään salakavalasti se ei tapahdu vaikka monet meistä langenneista mielellään asian jotenkin esittäisivät itselleen parhaassa valossa. Kyllä se on aina ihmisen valinnoista kiinni ja itse sitä tein vuosikausia, enkä koskaan muista, että kukaan olisi sitä kossua kurkkuuni väkisin kaatanut mutta hyviä tekosyitä minulla oli juomiseen vaikka myyntiin asti.

"hyviä tekosyitä minulla oli juomiseen vaikka myyntiin asti"

Alkoholistin ex- vaimona, tuo juttu pitää niin paikkansa, syitä riitti aina.

• * ja alkoholisti
        totta puhut kirjoitti:

"hyviä tekosyitä minulla oli juomiseen vaikka myyntiin asti"

Alkoholistin ex- vaimona, tuo juttu pitää niin paikkansa, syitä riitti aina.

Niinno..salakavalasti??? Ei kai sitten. Itse kietaisin ensimmäiset kännit vielä lapsena ja olin heti koukussa. Toki päätöksen siitä kännin ottamisesta tein ihan itse ja selvin päin. Mutta ei tarkoituksena ollut jäädä koukkuun.

• varo sitä

Viina on vaarallista

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      86
      2247
    2. Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä

Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu
      Maailman menoa
      433
      2140
    3. Rakastan ja ikävöin sinua

Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      77
      1442
    4. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      110
      1420
    5. Vihjeketju naisille

Kirjoita tähän vihjeesi kaivatullesi.
      Ikävä
      67
      1313
    6. Venäläistä sukellusvenettä jahdataan Norjassa Sukellusvenettä on etsitty sunnuntaista lähtien.

Venäläistä sukellusvenettä jahdataan Norjassa Sukellusvenettä on etsitty sunnuntaista lähtien. Norjassa on käynnissä ve
      NATO
      107
      1065
    7. Haluatko tietää totuuden?

Olen kyllästynyt sinuun. Et herätä enää mielenkiintoa. Samat jutut x 100. Kuten narskuilla aina. Samalla tunnen myötätun
      Ikävä
      81
      1032
    8. Teräväkielinen Virta jauhotti totaalisesti sössöttävän Keskisarjan

Harvoin on noin suvereenia jauhotusta A-studiossa nähty. Ja minä äänestän demareita, joita ei oltu paikalle edes kutsut
      Maailman menoa
      257
      1023
    9. Sofia Virta pyyhkii pöytää Keskisarjalla A studiossa

Hurjaa on meno. Keskisarja ihan kanveesissa.
      Perussuomalaiset
      269
      1017
    10. Sä olet epävakaa

tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all
      Ikävä
      15
      952
    Aihe