1,5 vuotias ei usko sanaa EI

eräät vanhemmat

onko kellään kokemuksia, ettei lapsi yksinkertaisesti kuuntele, kun kielletään, tai päinvastoin, silmistä näkee, että kuulee ja ymmärtääkin. saattaa löydä, nipistää, purra repiä ja riuhtoa, joka kerta kielletään sanomalla tiukasti ei. mutta ei mene perille, joskus suorastaan hymyilee ovelasti pahimmillaan nauraa, kun kielletään. fyysisesti ei kuriteta, olisiko hyviä keinoja meidän avuksi? lapsi on kaikin puolin normaali, toisinaan heittäytyy hankalaksi, eikä silloin tottele mitään. pääosin iloinen, reipas, tutkiva ja hyvin puhetta ymmärtävä aurinkoinen persoona.

27

3432

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koitakestää

      Ymmärsinkö nyt oikein, että lapsi protestoi ei-sanaa lyömällä ja puremalla? Siinä tapauksessa kannattaa ottaa lasta tiukasti käsistä kiinni ja katsoa silmiin ja painottaa "Ei saa lyödä, se sattuu!" Jos vielä jatkaa, jätät lapsen huomioitta vähän aikaa ja teet omia asioitasi etkä välitä hymyilystä tai naurusta yms. kiukunpurkauksista. Ehkä lapsi siinä sitten rauhoittuu jonkinajan päästä.

    • Tuppivyö

      Paras konsti on tuppivyö,sitä ahteriin niin kyllä oppii. Joka vitsaa säästää se lastaan vihaa.

      • voi juma

        juma ei 1,5 v ymmärrä mikä on väärin ja mikä on oikein vielä!


    • Viisaudenhammas

      Ota lyövästä kädestä lujasti kiinni, katso tiukasti silmiin ja sano EI. Joka kerran.
      Jos riuhtoo kättä irti, pidä vain tiukasti otteessasi. EI Ei.
      Lapsi on vasta 1,5 v. Ei muisti pelaa pitkään, joten hän on vaistojensa varassa ja puolustautuu kynsin hampain. Lapsesi on vielä vauvaiän puolella.

      Muistan että kun lapseni alkoi purra, nostin hänen kätensä omani päälle, joten hän haukkasi omaa kättään. Ei tarvinnut tehdä kuin pari kertaa, niin pureminen unohtui.

      Puolitoistavuotias heittäytyy hankalaksi ihan mistä syystä tahansa, joten kärsivällisyyttä vain.
      Olen monta kertaa sanonutkin, että lapsihan se kasvattaa vanhemipiaan pitkämielisyydessä ja kärsivällisyydessä, ja siinä lapsi on erittäin johdonmukainen ja taitava.
      Usein sitkeämpi kuin aikuinen.

    • mami22+3

      1,5v on vielä niin pieni ettei todellakaan ymmärrä mitään syy-seuraus yhtälöä, kärsivällisyyttä. Meillä menee kolmevuotiaalla tytölläkin ei-käsky ohi korvien välillä, ja sekään ei johdu huonosta kasvatuksesta. Lapset ovat lapsia ja vaatii paaaaaaaaljon kärsivällisyyttä ,ainakin seuraavat loppuelämäsi ajan :-) Ohjaa lasta positiivisella ilmaisulla ja kun tekee jotain mikä kielletään, keksi korvaavaa tekemistä. Jos meillä kaupassa ei saa jotain mitä halutaan,kiinnitetään huomio niihin kivoihin asioihin mitkä on mahdollista toteuttaa.

      • Pipepo

        Kyllä 1,5v pitää jo ymmärtää, miksi häntä kielletään! Ei- käsky ei voi myöskään voi mennä korvien ohi. Ei lapsi tule koskaan ymmärtämään kieltojen merkitystä, jos häntä ei opeteta siihen. Jos lapsi tekee toimii väärin ja hänelle pitäisi keksiä korvaavaa tekemistä. Mitä ihmettä? Jos lapsi toimii väärin esim. päiväkodissa, mitä siellä on tapana tehdä? No ihan varmasti komennetaan, että ei näin saa tehdä. Opetelkaa nyt jo perusasiat lasten kasvattamisessa!!!


      • Päiväkodissakin...
        Pipepo kirjoitti:

        Kyllä 1,5v pitää jo ymmärtää, miksi häntä kielletään! Ei- käsky ei voi myöskään voi mennä korvien ohi. Ei lapsi tule koskaan ymmärtämään kieltojen merkitystä, jos häntä ei opeteta siihen. Jos lapsi tekee toimii väärin ja hänelle pitäisi keksiä korvaavaa tekemistä. Mitä ihmettä? Jos lapsi toimii väärin esim. päiväkodissa, mitä siellä on tapana tehdä? No ihan varmasti komennetaan, että ei näin saa tehdä. Opetelkaa nyt jo perusasiat lasten kasvattamisessa!!!

        Kielletään kiellettyjen asioiden teko (siten että lapsi varmasti kuulee ja ymmärtää miksi, ei siis huudella kaukaa ja ylhäältä "EIEIEI", vaan mennään lapsen tasolle ja varmistetaan katsekontakti) ja sitten ohjataan lapsi sallittujen asioiden pariin. Taaperon saattaa olla vaikea "ohjelmoida" itseään uuteen toimintaan, jos vain sanotaan ei noin, eikä anneta mitään mielenkiinnon kohdetta kielletyn tilalle tai näytetä esim. miten kaveriin voi koskea lyömisen sijaan.


      • Päiväkodissakin...
        Päiväkodissakin... kirjoitti:

        Kielletään kiellettyjen asioiden teko (siten että lapsi varmasti kuulee ja ymmärtää miksi, ei siis huudella kaukaa ja ylhäältä "EIEIEI", vaan mennään lapsen tasolle ja varmistetaan katsekontakti) ja sitten ohjataan lapsi sallittujen asioiden pariin. Taaperon saattaa olla vaikea "ohjelmoida" itseään uuteen toimintaan, jos vain sanotaan ei noin, eikä anneta mitään mielenkiinnon kohdetta kielletyn tilalle tai näytetä esim. miten kaveriin voi koskea lyömisen sijaan.

        Plus tietysti kehutaan, kun lapsi kielletyn toiminnan jälkeen tarttuu johonkin sallittuun/toimii niin kuin on opastettu.


    • Hyvä käytös ........

      ...palkitaan, huono ei.

      Lapsi huomaa, että hän saa paljon huomiota, kun tekee jotain kiellettyä. Pyri huomioimaan lasta silloin, kun hän on "kiltti" ja jätä huomiotta, jollei hän tottele.

      Älä missään nimessä jää itse nipisteltäväksi ja raavittavaksi. Hänhän on vasta polvenkorkuinen. :D

      Tuottaako lapsi vielä itse sanoja?

    • peekule

      Ei vittu sanon minä teille kaikille.. Itse tässä vasta ensimmäistä odotan mutta työkseni olen hoitanut lapsia muutaman vuoden, ja kavereiden lapsien kasvatusta vierestä seuranneena sanon kyllä että EI NÄIN!!!

      Jos lapsi ei kuuntele kieltoa, varmistetaan hyvä kontakti lapseen ja toistetaan kielto.. Hyvä hyvä, tähän mennessä ihan oikein, mutta mitä sitten! Toistetaan, toistetaan, toistetaan. Mitä pirua??! Silläkö se lapsi oppii?? Pelkkä ei-sanan pitäisi olla lapselle niin epämiellyttävä että ei toivottu käytös loppuisi? Ei todellakaan! Muutaman kiellon jälkeen lapsi laitetaan joko jäähylle, tai keksitään muu rangaistus tottelemattomuudelle. Tietenkään 1,5 vuotias ei tätä vielä ymmärrä mutta vanhempana tämä todennäköisesti tulee toistumaan sen verran useasti että pieni tottuu siihen että jotain kivaa lähtee esim pois kun on ollut tuhma eikä tottele. Ei luulisi menevän kovin kauaa tämän jälkeen kun alkaa ymmärtää kieltämisen, ymmärtää siinä vaiheessa jo että jos tätä pidempään jatkuu niin sittenpä ei enää nauratakkaan!

    • LT

      Surullista luettavaa näiden lasten osalta täällä.

      18kk vanha lapsi ei todellakaan kykene vielä työmuistinsa rajoissa edes ymmärtämään kieltoja, eikä tarvitsekaan.

      Olette neuvottomia ja ehkä lastenpsykologiaa ymmärtämättömiä. Lapsen ei edes tarvitse osata ei-sanaa vielä pitkään aikaan tuossa iässä. Maailma on täynnä ihmeellisiä asioita ja lapsen maailmaa ei saa rajoittaa. Lapsi oppii vuorovaikutuksessa ja mielellään positiivisen palautteen kautta turvallisen aikuisen seurassa. Lapsi oppii myös vaarallisten asioiden välttämistä/ymmärtämistä mallioppimisen kautta ja ei-termiä tulisi käyttä todella vähän. Lapselle tulee jutella ja selittää asioita - syys-seuraus -periaatteella, ei negaation värittämänä.

      Paras neuvo tässä ketussa tuli ihmiseltä, joka neuvoi kiinnittämään lapsen huomio muualle. Lapsi ei ole paha. Jäähyt yms. ovat kertakaikkiaan laitettu Pohjoismaissa pannaan lastenspykiatrisilla osastoilla ja kauhulla katsellaan, kun tällainen on rantautunut Suomeen ja, jota käytetään typeryyden huipentumana joissakin päiväkodeissakin. Englannin kielellä "naughty step" l. "tuhma alias paha nurkkaus" on hyvin huonovaikeutteinen lapselle vrt. ennenvanhaan nurkassa seisottaminen.

      Älkää hyvät vanhemmat sellaiseen turvautuko. Jos tuntuu, että tilanteet karkaavat käsistä, ottakaa yhteyttä perheneuvolaan tai lääkärin kautta lähetteellä lastenspykiatriselle. Yksityiselläkin puolella on hyviä lääkäreitä ellei julkista tahdo käyttää.

      On toki hyvä asia, että keskustelette netinkin kautta näin palstojen välityksellä, mutta ottakaa varovasti vastaan neuvoja ihmisiltä, joilla ei ole lastenspykiatrista ammattiosaamista. Haitta voi olla lapsillenne suunnaton.

      Onnea ja jaksamista lastenkasvatuksen iloisessa ja rankassakin maailmassa!

      T. lastenpsykiatrialla työskentelevä

      • fdhf

        "Ottakaa yhteyttä perheneuvolaan ... tai lääkärin lähetteellä lastenpsykiatriselle". Jos todella olet alalla niin tiedät tasan tarkaan lasten psykiatrisen jonot! Ei sinne noin vaan mennä. Jonot kuukausitolkulla. Ja ei ihme että ruuhkautuu jos neuvotaan 1,5 v. lapsen kanssa (joka ei tottele sanaa ei) menenmään lasten psykiatriselle. Haloo.


      • Äitee-78

        Aikuinen varmaan kestääkin tuota lyömistä, potkimista ja puremista, koska kykenee käsittämään lapsen ymmärtämättömyyden mutta ihan aina tällainen linja ei ole edes lapsen parhaaksi:

        Tulitko ajatelleeksi, että lapsi voi olla kovakourainen myös perheen lemmikkiä kohtaan? Jos ei voida olettaa lapsen ymmärtävän kieltosanaa eikä tekojensa seurauksia, niin vielä vähemmän voidaan olettaa, että lemmikkikoira tai -kissa ymmärtää olla puolustautumatta, jos lapsi lyö tai repii niitä.

        Kyllä 1,5 vuotiaalla lapsella voi jo olla kykyä ymmärtää kieltoja ihan suoraankin ilman, että koko ajan päivystetään vieressä vahtimassa ja yritetään kääntää huomiota pois ei-toivotusta tekemisestä. Toki on varmasti niitäkin lapsia, keillä ei vielä tuossa vaiheessa ole riittävää ymmärrystä.

        En jaksa tajuta, miksei lasta voida kieltää, sitten rauhallisesti selittää asia ja vasta sen jälkeen näyttää muuta tekemistä tuon ei-toivotun toiminnan sijaan?!

        Se mikä on kerran kiellettyä, on aina kiellettyä. Ei olisi kovinkaan vaikea neuvo aikuisten noudatettavaksi, sillä lapsi tarvitsee systemaattisuutta ja turvallisen aikuisen, joka ohjaa oikein toimimista.

        Jäähy tai nurkkaan laittaminen molemmat vastaavat itse asiassa hyvin eläinmaailmassa tapahtuvaa laumasta eristämistä: jos et käyttäydy kunnolla, sinun kanssasi ei haluta olla. Koska lapsia ei saa lyödä takaisin, väkisin sylissä pitäminenkään ei ole kovin fiksua (lapsi yhdistää sylin ja halaamisen rangaistukseksi vielä vanhempanakin) ja jos lapsi ei ymmärrä kieltoa, niin kyllä aikuisella on oltava jokin keino osoittaa lapselle, ettei kyseinen toiminta ole sallittua. Ei sen jäähyn herranjumala tarvitse kestää minuuttikaupalla ja sen jälkeen otetaan syliin ja hellitään lasta.

        Sen alleviivaan, että lapsi oppii erittäin hyvin positiivisten esimerkkien ja kannustamisen kautta: monestihan turhautunut lapsi kiukuttelee. Miksei anneta lapsen osallistua enemmän: mitä siitä jos vaikka kauppakassin purkaminen jääkaappiin pienen ihmisen avustuksella kestääkin vähän kauemmin, jos lapsi on tyytäväinen ja kokee onnistumista saadessaan auttaa ja osallistua.

        POINTTI: ei ole järkevää reagoida vasta kiukkuun (lyömiseen, puremiseen jne.) vaan miettiä mistä ne johtuvat ja puuttua jo ajoissa asioihin, ennen kuin tilanne edes pääsee kehittymään raivonpuuskaan.


    • opi luonnollisesti

      Kolmevuotiasta voi jo pitää "jäähyllä", mutta puolitoistavuotias ei sitä vielä ymmärrä,

      Pieni kipu opettaa joskus paremmin. Itse semmoisena hieman alle kaksivuotiaana olin oppinut nykertämään irti pistokkeiden suojatulpat ja pelkkä kielto ei riittänyt pitämään pikku sormia irti HYVIN vaarallisesta paikasta. Pasifisti-äitini järkytykseksi lastenlääkärin suositus oli, elttä "läpsäise kevyesti sormille" - lapsi yhdistää kivun ja pistorasian ilman, että tarvitsee oppia yhteyttä sähköiskun kautta. Yksi kerta kuulemma riitti (koski luultavasti äitiin enemmän kuin minuun). Myöhemmin kuulemma kuumasta levystä varoitukset ja lapsisuojat eivät riittäneet - vasta kämmenen vahingossa polttaminen opetti, miksi se äiti siitä kielsi... (tarkennan vielä, että äitini ei siis todellakaan polttanut minua, onnistuin vahingossa polttamaan itseäni) Tässäkin aiemmin sormille läpsäisemällä olisi ehkä jäänyt se käden palaminen väliin...

      Omille lapsilleni olenkin pienenä, kun kieltoja ei voi oikein lapsen nuoren iän takia perustella, toistuvien kiellon rikkomisten jälkeen tähdentänyt kieltoja läpsyllä. Ja hyvin toimii. Yksi pureskeli johtoja hampoessaan, vaikka oli mitä hienoja puruleluja - kielloista ja johtojen piilotusyrityksistä huolimatta. Toinen oli kaltaiseni pölvästi pistorasioiden suhteen. Ja kummallekaan ei mennyt vanhempien (tai isomman siskon) varoitukset kuumasta takanluukusta jakeluun. Vaarallinen käytös loppui yhteen sormille läpsäisyyn joka kerta.

      Väkivalta ei ole ratkaisu, mutta kivun kautta me opimme tehokkaasti, siihen on luontainen mekanismi aivoissa. Sitä voi siis HYVIN HARKITEN ja mahdollisimman lempeästi käyttää. Tietenkin vain, kun tottelemattomuudesta koituu aitoa fyysistä vaaraa lapsella. Lasta ei tietenkään saa läpsiä minkä tahansa käskyn tehostamiseksi. Ja läpsyn tarkoitus on siis vain tuottaa pikkuisen kipua, ei satuttaa ihan tosissaan.

    • neeaminea

      Puolitoistavuotias on vielä tosi tosi pieni, oppii kyllä ajallaan, kunhan jaksatte olla johdonmukaisia. Fyysinen rangaistus nostaa vain kapinaa myöhemmällä iällä. Itsellän on viisi lasta hyvin pitkällä (22 vuoden) ikäerolla ja neljännen lapsen kun sain, olisin voinut tehdä kaiken ihan väärin. Nuorempana olin siis ollut varsin topakka äiti ja kolme vanhinta lasta olivat kasvaneet ilman sen kummempia konflikteja. Mutta sitten tuli tämä neljäs! Mikään ei mennyt jakeluun, tyttö teki mitä tahtoi ja minä suunnilleen revin hiukset päästäni. Kunnes vasta kahden vuoden iässä selvsi, että tytöllä oli vaikea kuulonalenema ja hän ei yksinkertaisesti kuullut ohjeitani! Nyt hän on reipas 8-vuotias implanttityttö, tavallisessa koulussa hiukan tuettuna, iloinen ja touhukas... Mutta joskus kauhulla ajattelen, miten olisin voinut häntä "rangaista" ja "kurittaa", kun hän oli "tuhma", jos en olisi jo etukäteen ajatellut, että fyysinen kuritus on sula mahdotomuus..

    • peekule

      Täytyy kyllä sanoa että en enää _ollenkaan_ ihmettele miten nykyajan lapset ovat niin helvetin huonotapaisia. Joku tuolla aikaisemmin sanoi että lapselle pitää kertoa ja selittää paljon asioita että tämä ymmärtäisi miksei esimerkiksi kylässä ollessa ei saa juosta ja kiljua kuin päätön kana. Toisaalta kyllä, asian voi selittää tietyn ikäiselle mutta toisaalta lapsen pitäisi uskoa myös aikuisen sanoma EI ilman että vaatii tälle kiellolle järkevän selityksen. Lapset ovat tosissaan nykyään LIIAN fiksuja. Tämän perustelen itse lasten kanssa työskennelleenä sillä kun itse olen kieltänyt tekemästä jotain kiellettyä, lapset eivät usko vaan hyökkäävät vastaan koska "minulla ei ole oikeuksia tehdä heille mitään vaikkeivat he tottele" SIIS MITÄ IHMETTTÄ oli ensimmäinen ajatus kun tämän ensimmäisen kerran kuulin. Kun minä olin lapsi, aikuisen sana oli laki eikä sitä kyseenalaistettu, syy siihen oli etten tiennyt kaikkea eikä minun tarvinnut tietää. Olin lapsi ja kunnioitin aikuisten päätäntävaltaa. Nykyään lasten ei ilmeisesti enää tarvitse koska vanhemmat ovat kertoneet heille asioista liian paljon eivätkä lapset enää luota aikuisten päätöksiin

    • dfdfh

      Kyllä EI sanaa tulee opettaa jo vuoden ikäiselle. Vai ollaanko sitä kuin pellossa ja sitten yht' äkkiä 3 vuotiaana ruvetaan vasta kieltämään. Silloinhan lapsi ei ymmärrä että miksi nyt kielletään kun aiemmin on saanut tehdä vapaasti. Meillä ainakin 1v ymmärtää kun sanoo tiukasti EI (esim. jos lapsi on ottamassa jotain mitä hän ei saa ottaa). Näin meillä on kasvatettu vanhin laspi nyt jo 11vuotias ja ikinä ei ole ollut mitään ongelmia kieltämisen suhteen.
      Pienen kanssa ei vain saa antaa periksi, EIKÄ OLLA VIHAINEN. Ei saa huutaa, vain sanoa päätäväisesti EI. Joten toistoja toistoja ja toistoja

      • Hammaspeikko :)

        "Kyllä EI sanaa tulee opettaa jo vuoden ikäiselle".

        Niinpä, se opettaminen on pitkällinen prosessi. Joka kuvittelee lapsen oppivan ei:n tuosta vaan, ei ymmärrä lapsista mitään.
        Kaikkeahan lapsi joutuu opettelemaan viikkoja, jopa kuukausia: liikkumista, kävelyä, puhetta jne. Miten hän nyt tuollaisen kiellon omaksuisi sen nopeammin? Hän opettelee yhtä aikaa monia asioita.

        Jos lapsi ottaa kielletyn esinen tai menee vaaralliseen paikkaan, on hänen huomionsa kiinnitettävä muuhun. Samalla kun sanotaan EI EI, kannetaan hänet omien leikkien pariin, annetaan oma turvallinen lelu ja jutellaan kunnes äskeinen on unohtunut.
        Lapselle voi myös avata keittiön alalaatikon, missä on kattilankansia tai muuta mukavaa ja vaaratonta. Siellä lapsi viihtyy.

        Puremiseen ei pidä lasta totuttaa, se on kiellettävä ensi kerrasta ja tiukasti, sillä pureva lapsi voi olla tarhassa ja pihalla hyvin vaarallinen vastus saman ikäisille lapsille.
        Puremisesta pitää olla seuraus aina. Riippuu lapsesta, ja sen osaa äiti parhaiten päätellä. Samalla tavalla kuitenkin on toimittava joka kerran, jolloin lapsi vähitellen havaitsee, että puremisella ja äidin keljuilulla on yhteys. Joku oppii pian, joku ei.
        Muissakin asioissa oppimisaika vaihtelee.


    • ????????????????

      Minneköhän se avaaja katosi, kun ei ole ehtinyt kolmeen kuukauteen vastaamaan kysymyksiin?

    • Eräskin pieni tyttö oli käyttäytymiseltään holtiton eikä uskonut sitä ei-sanaa. Minä yritin opettaa hänelle ihmisten tapoja mutta eräs isopölvänä koko ajan sabotoi minun kasvatustyötäni, "antaa lapsen leikkiä". Ikään kuin käski tytön olla holtiton.

      Kovin tiukka ja ankara ei viitsinyt olla kun tämä tyttö ihan selvästi kärsi olostaa kahden tulen välissä, toisaalta ihminen nyt vain ei voi käyttäytyä holtittomasti.

      Pieni lapsi ei vain vielä kykene ymmärtämään jos kodin ja ympäröivän yhteiskunnan normit ovat keskenään sovittamattomassa ristiriidassa.

      • Se isopölvänä väänsi marttyyripuhetta siitä kun kukaan ei halunnut tehdä yhteistyötä hänen kanssaan, ihmekös tuo kun hän koko ajan keikutti venettään oikkujensa tahdissa.

        Luottamus pitää ansaita, se ei ole kenellekään mikään oikeus.


    • luukurkkuu

      Lyödä luu kurkkuun tuollaasille 1.5litraasille tenaville

    • mammaaa12

      lapset kehittyy eri tahtiin ja en pitäisi epänormaalina sitä että lapsi ei usko ei sanaa. lapsen oma sanavarasto on olematon mutta kun hänelle puhutaan ja yksinkertaisesti selitetään mikä on kiellettyä niin kyllä lapsi sen ymmärtää. en ole koskaan ymmärtänyt kun moni vanhempi vain sanoo ei ja ei ja ei jatkuvasti. kai se lapsi menee ymmälle siitä jo vähemmästäkin. miksi ei selitetä mitenkään sitä ei sanaa tarkemmin ?
      jatkuva lapsen vanhemman koettelu johtuu useasti siitä että lasta ei aktivoida tarpeeksi ja hän jää ilman huomiota.
      jos lapsi uskoisi jatkuvasti jo yksi vuotiaana kaiken oisi ihme. sillä eihän vanhemmatkaan lapset aina usko. koko lapsen elämän ajan he tekevät asioita jotka hyvin tietävät ovat kiellettyjä, se on sitä kehitystä, rajojen kokeilua ja itsenäistymistä. ei kai kenenkään vanhemman elämä lapsen kanssa ole ollut vain ruusuilla tanssimista ? on vain kielletty lasta ja hän on uskonut ? tuskinpa.

      jospa menisitte lapsen kanssa ulos vaikka metsään, antaisitte hänen itse kävellä jotta hän saa purkaa energiaansa. se oli meillä tapana tehdä. kun hän halusi syliin väsymyksestä niin harhautettiin jollain asialla ulkona ja hän unohti väsymyksen väliaaikaisesti. en häntä kannellut kun oli selkä huonona. joten tiedän että lapsi oppii itse liikkuun eikä tarvi syliä jatkuvasti.

      nuo tv:eestä otetut kuripenkit on järjetöntä. ainoa hyvä puoli on se että ohjelmassa katsotaan lasta silmiin ja puhutaan.

      kun oma lapseni sai tavaksi lyödä, läppäsin itse pikkaisen säärelle. itku tuli ja kun hän rauhoittui puhuin hänelle että minuunkin koski kun hän löi. yksi kerta riitti ja sen jälkeen ei lyöntejä tullut. jokainen uhma/ riita selvitettiin lapsen tasolla puhuen. hyvin on mennyt ja on nykyisin hyväkäytöksinen nuori.

    • jäähylle

      jos lapsi tekee jotain kiellettyä, esim. puree, nappaa kädestä kiinni ja taluta jollekin tuolille istumaan. Siinä lapsi saa sitten istua hetken, äläkä kiinnitä häneen huomiota. jos hän aikoo nousta tuolista, kiellä. Huutohan siitä voi seurata, mutta kun lapsi on hetken istunut rauhallisena tuolissa, saa hän mennä. Muista kuitenkin muistuttaa lasta kuitenkin sitä ennen ettei toisia saa purra.

      Näin meillä tehdään päiväkodissa, ja eräs 2-vuotias istuu välillä aika useinkin tuolissa, kun hänellä on tapana purra muita lapsia ihan yllättäen. Siinä ei paljoa toruta, vaan lapsi päätyy heti tuolille istumaan. välistä talutetaan ripeää tahtia, välillä napataan kainaloista kiinni ja kannetaan.
      sohvaa ei tähän kannata käyttää, vaan ihan aikuisten istuttavaa tuolia, jolta lapsi joutuu laskeutumaan alas kääntyen vatsalleen ja sitten jalat edellä. Näin huomaat sivusilmälläkin koska lapsi on lähdössä tuolista jos on lähteäkseen.

    • Maammamiia

      Minulla on viisi lasta, mutta koen tätä ketjua seuratessani olevani todella pihalla...
      kun hämmästellään, että 1,5 vuotias lapsi ei tajua EI-sanan merkitystä. Suositellaan taaperolle jopa jäähypenkkiä ja sormille napsauttamista ym.
      Kaiken huippu tuon päiväkodin kaksivuotias, joka alituiseen istuu rankaisuaan tuolilla...

      johan tuon "usein" pitäisi ilmaista, että rankaisukeino on tehoton.

      Se on vaan niin, että oletetaan lapsen osaavan ajatella aikuismaisen loogisesti ennakoiden... näin ei kuitenkaan ole 1,5 kohdalla.

      Puolitoistavuotias on vielä niin hetkessä elävä, ettei pysty katsomaan menneisyyteen että muistaisi eilisestä jonkin lineaarisen tapahtumaketjun, joka päättyi sormille läppäisyyn.

      Lapsen uteliaisuus on niin hetkellisen välitöntä, että siihen ei mahdu kuin se tilanne, jossa on.
      Vanhemman tehtäväksi jää minusta ainoastaan se, että siirtää lapsen pois kielletystä tekemisestä ja antaa tilalle jotain muuta, joka vie mielenkiinnon.
      Kaikki johdot ja muuta vaaralliset esineet pidetään pois lapsen ulottuvilta.
      Jos lapsi toistuvasti menee kiellettyyn tekemiseen, niin hänet yhä uudelleen ja uudelleen siirretään pois ja annetaan muuta tekemistä...

      Meillä on koti aina ollut melko riisuttu malli, kun lapset olivat siinä iässä, että EI-sana ei pysynyt mielessä... tuossa 2 iässä alkaa jo muisti ja loogisuus pelata.
      Meillä ei nurkkaa eikä jäähyä ole jostain syystä tarvittu. Olemme pyrkineet kiirettömään arkeen ja lapsen kohteluun rauhallisin ottein.
      Kun itse on rauhallinen ja levollinen, sitä on lapsikin... hän imee vanhemmistaan samaa tunnetilaa kuin on aikuisissa.

      Meillä ei missään nimessä ole huudettu ja karjuttu lapselle, ei riepoteltu käsistä, vaan suhtauduttu kunnioituksella hänen henkiseen ja fyysiseen olemukseen.
      Kuri tulee kuin itsestään ja lapsi kasvaa hallitsemaan käytöstään, kun vanhemmat hallitsevat oman käytöksensä.

      Kiirettömyys on avainsana. Pukemiseen ja syömiseen on annetta aikaa. Ei ole väärin keskustella lapsen kanssa. Se ei ole neuvottelemista, vaan keskinäistä vuorovaikutusta. Lapsi ei tietenkään voi määrätä eikä tehdä valintoja aikuisen puolesta.
      Pienissä asioissa aikuinen voi antaa "periksi". Lapsen on opittava myös valitsemaan. Sitäkin voi harjoitella, että antaa niitä tilaisuuksia, mutta aikuinen määrittää raamit, minkä sisällä liikutaan. Esim. kahdet parit lapasia, punaiset tai siniset. Lapselta voi kysyä, miksi juuri punaiset... ja lopputuloksena voi olla että ne ovat iloisemman väriset.
      Ja ne iloiset sitten puetaan ylle.
      Täytyyhän lapsen opetella tekemään valintoja, hallitsemaan itseään ja tuntemaan itsensä arvokkaaksi ihmiseksi.

      Hyvällä itsetunnolla varustettu lapsi ei lyö eikä sodi muita lapsia.. eikä tarvitse erityistä kurikoulua.

      • mammaaa12

        olen samaa mieltä kanssasi kaikessa paitsi en siinä että pienissä asioissa voi antaa periksi. riippuu lapsen iästä mutta se ei ole ajankohtaista 1-2 vuotiaalle sillä varmasti jokainen vanhempi tietää / muistaa miten lapsen mieli muuttuu. yks hetki halutaan esim. joku määrätty väri kunnes jo kohta halutaan se toinen. tähän mielenmuuttumiseen ei ole vanhempana aina aikaa tai ei edes kärsivällisyyttä sillä onhan meilläkin huonoja päiviä. sama asia koskee monessa muussakin asiassa. tuon ikäinen ei ole kypsä tekemään valintoja.
        huvittaa kun näkee kaupassa kun 2-3 vuotiailta kysellään kaupassa että mitä sipsiä hän haluaa, älytöntä edes opettaa lapselle sipsin syöntiä tuossa iässä. kyllä lapset kerkiävät myöhemminkin ne valintansa tekemään eivätkä kärsi siitä että vanhempi määrää, siitä tulee heille yhtä tavallinen asia kuin arkipäivän muissakin rutiineissa.


    • ei ei ei on ei

      MINÄ EN JAKSA ENÄÄ, MINÄ EN KESTÄ ENÄÄÄÄÄÄ!!! just 1japuol vee tyttöä kielsin että ei koske tuhkakuppiin jos menee parvekkeelle. Joka vitun päivä kiellänkommennan sanon EI, ei koske uuniin,eikoske kännyihin,ei koske tupakkaa,ei koske sytkäriin,ei koske kaukosäätimeen,ei koske ja ei seiso tv edessä, ei vedä koiraa hännästä, ei mene kissan hiekkalaatikkoa sotkee,ei juokse auton alle, ei lyö pikkuveljeä, ei ei ei ei ei..... loputon ei ja kieltäminen ja toinen ei ymmärrä!!!! mielestäni ymmärtää joka päiväiset ei puhelinta,kaukosäädintä ym ota. Onko tuolla älyssä jotain vikaa?? olen vihainen, hänelle ja itselleni koska hän pudotti ja rikkoi juur tuhkakupin....minä hermostuin liikaa....löin häntä :( tekisi mieli soittaa sossuun mitä tein ja hakevat lapset pois, olen paha äiti. tulin googletta onko tapahtunut samaa, tämän löysin,jos joku jotain sanois...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      107
      7714
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2852
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2432
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2155
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1819
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1583
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1436
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1434
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1397
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1359
    Aihe