Moi.
Aiempaan autohistoriaani kuuluu Pajero ja King Cap. Nykyisin ajelen henkilöautolla mutta kaipaisin jotain, joka kulkisi hieman huonompiakin uria. Toisaalta tarve olisi ajella 25 000 km/vuosi työajoja.
Neuvokaapa kokeneemmat, mikä noista kaupunkimaastureista olisi hyvä. Tehty sellaiseksi, että kestää puskettaa lumessa sen kun menee. Kestää ajaa kivikossa ilman, että putket ja piuhat putoaa alas. Kestää ajaa lammikoista ilman, että tietokoneet tilttaa. Ja tietysti pitää olla diesel, jossa kohtuuhinta ja kohtuukulutus.
Onko tällaista olemassa, vai pitäisikö ostaa vanha Pajero kakkosautoksi.
Katumaasturin valinta
42
3686
Vastaukset
- katuauto kadulle
Katumaasturit on tarkoitettu kaduille, ei urille eikä kivikkoon.
Hanki maastoauto, jos pitää ajaa maastossa. - Jimny man 1.3 POWER
Suomessa ei oikein ole enää maastoautoja uutena saatavilla. Lähtökohtana alennusvaihteisto, erillinen runko, jäykät akselit vieterijouset, kytkettävät lukot.
Citymaasturin määritelmä täyttyy kun jokin yllä olevista uupuu..Unimog täyttää oikean maasturin kriteerit. Sillä vedät katumaasturin suosta pitkittäin tai poikittain.
Siitä vaan ei ole pers'aukisille...
Googleta Unimog.- maastureita maantäydeltä
vai ei ole maastureita suomessa saatavilla??!!toyota tarjoaa upeita kuten lantikan eri mallit!lexus,land rover rangerit jne!mese g-sarja ml-sarja.chevroleilta löytyy hyviä malleja joita pelastuslaitoskin käyttää!useita japsi-merkkejä moniakin ja kaikki mainitut ihan uusina ja lisää löytyy!
- Tosion2
Kerro myös mitä etuja on noista mainitsemistasi, vaikkapa tuo erillinen runko ja jäykät akselit?
- No tuota...
Kyllä sää höpötät taas aika ranakasti.
Pitää muistaa,että maastoautokin, on määritelmältään tarkoitettu puoliksi maantieautoksi. Jos haluat ajoneuvon pelkästään maastoajoon, ei todellakaan kannata katsoa autoa ensinkään, vaan vaikka jotakin teloilla kulkevaa.
Jäykällä akselilla ei ole mitään merkitystä vakioautossa. Merkitys tulee vasta, kun autoa rakennetaan offroad käyttöön. Kytkettäviä lukkoja löytyy äärimmäisen harvasta autosta, vanhoista vielä vähemmän kuin nykyautoista, eikä ne ole mikään välttämättömyys. Jos kuitenkin on pakko saada, niitä saa jälkiasennuksena melkein mihin vain, tonnin kappale. Alennusvaihteisto löytyy kaikista oikeista maastureista.
Miten erillinen runko se vaikuttaa auton etenemiseen? Ei niin mitenkään. Kestävyysargumenttikin on merkityksetön, monokokki on useimmiten paljon vahvemmin toteutettu esimerkiksi auton keskialueelta, mitä erillinen runko ja paperikori. Kierto ja taivutusjäykkyys paljon suurempi. Ainoat positiiviset asiat mitä erilliselle rungolle näen on, helppo tehdä korin korotus, helppo korjata kun ruostuu. Vieterijouset ovat hyvät, löytyy nykyään kaikista maastoautoista. Useista löytyy ilmajouset, vielä parempi maastoajon kannalta, tosin tietenkään toimintavarmuus ei ole ihan yhtä hyvä.
Takaisin asiaan. Päteviä vakiomaastureita löytyy moneltakin valmistajalta ja varustelemalla niitä harkiten, saa erittäin päteviä laitteita.
Katumaastureistakin moni menee aika pitkälle, mutta ei ne tietenkään maasturin veroisia ole, ja juurikin esimerkiksi kytkin voi olla kovilla alennusvaihteiston puutteen vuoksi. Kuten myös muutaman muut alustan komponentit, joita ei välttämättä ole mitoitettu maastoajoa varten.
Sanoisin, että jos paljon lumisia teitä huonompaa alustaa on tarve ajaa, voisi vanha maasturi olla pätevämpi laite, mitä uusi citymaasturi. - Tosion2
No tuota... kirjoitti:
Kyllä sää höpötät taas aika ranakasti.
Pitää muistaa,että maastoautokin, on määritelmältään tarkoitettu puoliksi maantieautoksi. Jos haluat ajoneuvon pelkästään maastoajoon, ei todellakaan kannata katsoa autoa ensinkään, vaan vaikka jotakin teloilla kulkevaa.
Jäykällä akselilla ei ole mitään merkitystä vakioautossa. Merkitys tulee vasta, kun autoa rakennetaan offroad käyttöön. Kytkettäviä lukkoja löytyy äärimmäisen harvasta autosta, vanhoista vielä vähemmän kuin nykyautoista, eikä ne ole mikään välttämättömyys. Jos kuitenkin on pakko saada, niitä saa jälkiasennuksena melkein mihin vain, tonnin kappale. Alennusvaihteisto löytyy kaikista oikeista maastureista.
Miten erillinen runko se vaikuttaa auton etenemiseen? Ei niin mitenkään. Kestävyysargumenttikin on merkityksetön, monokokki on useimmiten paljon vahvemmin toteutettu esimerkiksi auton keskialueelta, mitä erillinen runko ja paperikori. Kierto ja taivutusjäykkyys paljon suurempi. Ainoat positiiviset asiat mitä erilliselle rungolle näen on, helppo tehdä korin korotus, helppo korjata kun ruostuu. Vieterijouset ovat hyvät, löytyy nykyään kaikista maastoautoista. Useista löytyy ilmajouset, vielä parempi maastoajon kannalta, tosin tietenkään toimintavarmuus ei ole ihan yhtä hyvä.
Takaisin asiaan. Päteviä vakiomaastureita löytyy moneltakin valmistajalta ja varustelemalla niitä harkiten, saa erittäin päteviä laitteita.
Katumaastureistakin moni menee aika pitkälle, mutta ei ne tietenkään maasturin veroisia ole, ja juurikin esimerkiksi kytkin voi olla kovilla alennusvaihteiston puutteen vuoksi. Kuten myös muutaman muut alustan komponentit, joita ei välttämättä ole mitoitettu maastoajoa varten.
Sanoisin, että jos paljon lumisia teitä huonompaa alustaa on tarve ajaa, voisi vanha maasturi olla pätevämpi laite, mitä uusi citymaasturi."Jäykällä akselilla ei ole mitään merkitystä vakioautossa. Merkitys tulee vasta, kun autoa rakennetaan offroad käyttöön" Tuo ei nyt paljon asiaa seventänyt, tosin tiedän kyllä ainakin yhden syyn miksi noita jäykkiä akseleita offroad laitteissa käytetään.
- No tuota...
Tosion2 kirjoitti:
"Jäykällä akselilla ei ole mitään merkitystä vakioautossa. Merkitys tulee vasta, kun autoa rakennetaan offroad käyttöön" Tuo ei nyt paljon asiaa seventänyt, tosin tiedän kyllä ainakin yhden syyn miksi noita jäykkiä akseleita offroad laitteissa käytetään.
No itse näen asian niin, että jäykän akselin joustovaraa on erittäin helppo kasvattaa reilusti, eikä pyörän sivuttainen siirtymä mene mahdottomaksi. Lisäksi jäykkäakselista autoa on helppo korottaa.
Vakioautoissa jäykät akselit kuitenkin useimmiten on jousitettu niin, ettei käytännön eroa esimerkiksi joustovaroissa ole, vaan erillisjousitettu akseli voi yhdessä autossa joustaa enempi mitä jäykkä toisessa, se paljonko joustovaraa on, on siis auto kohtaista.
Mikä jäykän akselin etua saattaa tosin lisätä vetopidon kannalta, on suurempi jousittamaton massa, mikä saa ulosjoustavan pyörän painamaan maata hieman voimallisemmin, eikä se ole niin herkkä pomppimaan irti maasta huonon pidon vuoksi, mitä erllisjousitetussa, jossa jousittamaton massa on pieni. Erillisjousitettu tietenkin taas on vakaudessa ja ajettavuudessa, hyvin epätasaisellakin alustalla ylivoimainen, aina kun vauhtia on yhtään enempi.
Lopuksi vielä sattui löytymään kuva, jossa uudehko rungollinen lavamaasturi(Ford Ranger), ja monokokki korillinen maasturi(Pajero) on ajettu nokat vastakkain:
http://www.ntnews.com.au/images/uploadedfiles/editorial/pictures/2012/10/01/Yulara-Crash.jpg
No, on tuossa pajerossakin edelleen rungon tapainen elementti, mutta se on integroitu sinne kori rakenteeseen. Ainakin sanovat, että taivutus, ja kiertojäykkyys ovat yli kolminkertaisia perinteiseen runkorakenteeseen verrattuna.
On toki erillisessäkin rungossa etunsa, korinkorotus on helppo tehdä, ja ruostevaurioita on helppo korjata. Autoa muutenkin helpompi korjata, kun korin voi ottaa pois. Mutta en näe, miksi se vakioautossa tekisi mitään eroa siihen, mikä on enempi auto johonkin tarkoitukseen mitä toinen. :)
Nämä vain minun ajatukia, eri mieltäkin saa ja pitää olla... - No tuota...
Tosion2 kirjoitti:
Kerro myös mitä etuja on noista mainitsemistasi, vaikkapa tuo erillinen runko ja jäykät akselit?
Jäykäyt akselit oikein toteutettuna, mahdollistavat suuret joustovarat.
Eli, vaikka kun ajat yhden renkaan monttuun, kaikki renkaat pysyvät maassa. Tämä tasoittaa auton menoa, ja periaatteessa puolittaa korin heilahtelut. Lisäksi tasauspyörästön lukkoja tarvitsee olla harvemmin kytkemässä kun kaikki pyörät ovat maassa, eikä veto karkaa ilmassa olevilta pyöriltä.
No, voisihan tähän vielä saivarrella, että periaatteessa kaikista isoimmat joustovarat on mahdollista saavuttaa vain erillisjousituksella, koska akselin pituus käytännössä määrittää jäykkäakselisessa, kuinka kauas pyörät voivat "joustaa" ylös tai alas. Saman asian erillisjousitetussa määrittää tukivarsien pituus.
http://youtu.be/w_F7QrR4Ur8
Eli jos teet aivan tolkuttoman pitkät tukivarret, saa joustovaraa metritolkulla.
Sitten tuleekin kysymykseksi, paljonko joustovaraa on mielekästä olla. Ei sitä ehkä ihan noin paljoa tarivtse, ja näissä äärimmilleen viedyissä vehkeissä muista asioista alkaa jo tulla negatiivisa vaikutuksia etenemiseen ja auton käytännöllisyyteen. - Tosion2
No tuota... kirjoitti:
No itse näen asian niin, että jäykän akselin joustovaraa on erittäin helppo kasvattaa reilusti, eikä pyörän sivuttainen siirtymä mene mahdottomaksi. Lisäksi jäykkäakselista autoa on helppo korottaa.
Vakioautoissa jäykät akselit kuitenkin useimmiten on jousitettu niin, ettei käytännön eroa esimerkiksi joustovaroissa ole, vaan erillisjousitettu akseli voi yhdessä autossa joustaa enempi mitä jäykkä toisessa, se paljonko joustovaraa on, on siis auto kohtaista.
Mikä jäykän akselin etua saattaa tosin lisätä vetopidon kannalta, on suurempi jousittamaton massa, mikä saa ulosjoustavan pyörän painamaan maata hieman voimallisemmin, eikä se ole niin herkkä pomppimaan irti maasta huonon pidon vuoksi, mitä erllisjousitetussa, jossa jousittamaton massa on pieni. Erillisjousitettu tietenkin taas on vakaudessa ja ajettavuudessa, hyvin epätasaisellakin alustalla ylivoimainen, aina kun vauhtia on yhtään enempi.
Lopuksi vielä sattui löytymään kuva, jossa uudehko rungollinen lavamaasturi(Ford Ranger), ja monokokki korillinen maasturi(Pajero) on ajettu nokat vastakkain:
http://www.ntnews.com.au/images/uploadedfiles/editorial/pictures/2012/10/01/Yulara-Crash.jpg
No, on tuossa pajerossakin edelleen rungon tapainen elementti, mutta se on integroitu sinne kori rakenteeseen. Ainakin sanovat, että taivutus, ja kiertojäykkyys ovat yli kolminkertaisia perinteiseen runkorakenteeseen verrattuna.
On toki erillisessäkin rungossa etunsa, korinkorotus on helppo tehdä, ja ruostevaurioita on helppo korjata. Autoa muutenkin helpompi korjata, kun korin voi ottaa pois. Mutta en näe, miksi se vakioautossa tekisi mitään eroa siihen, mikä on enempi auto johonkin tarkoitukseen mitä toinen. :)
Nämä vain minun ajatukia, eri mieltäkin saa ja pitää olla...Itse näen suurimpana etuna tuolle jäykälle akselille sen että niissä joustoissa mitä noissa offroad autoissa käytetään, on vielä mahdollisuus siihen että pyörät ovat vetäviä kaiken aikaa, erillisjousitetuissa missä ei ole tuollaista akselistoa joutuvat vetonivelet kyllä sellaiseen kulmaan että toimivuus on kyseenalaista, kulmat ovat aika suuria vakinopeus nivelille.
- Pena 50
No johan on kumma. Ajan nyt Meganella kärrypolut ja kivikot. 400 000 mittarissa ja hyvin on kestänyt. Aina välillä pitää vain uusia polttoaineletkuja tai ainakin kiinnitellä.
Onko tosi, että katumaasturit jäävät huonommaksi. Kai niissä joku malli on, jossa putket vähän piilossa ja elekrtoniikka ei tilttaa, jos vettä 30 cm.
Terv ketjun aloittaja - GV 1.9 ddis
Suzukeista löydät luotettavan ja edullisen maasturin alennusvaihteineen, erillisine tikapuurunkoineen ja riittävällä maavaralla. Nyt 70000 takana diesel Grand Vitaralla, josta kesäisin osa 1500 kilon vaunun vetoa. Mainio peli! Tsekkaa nyt ainakin, voisit kiinnostuakin!
- Tosion2
Kysytään täältäkin jospa joku valaisisi asiaa. Kerro myös mitä etuja on noista mainitsemistasi, vaikkapa tuo erillinen runko ja jäykät akselit?
- ei tulppana
Kyllä 1500kiloinen vaunu vitaran koukussa on liian painava, mikäli ei halua olla tiellä tulppana.
Lakihan sen hinaamisen juuri ja juuri sallii, mutta ihan oman itsesi ja muiden tien käyttäjien kannalta on ikäväviä nuo alimitoitetut hinurit. - äläs höpise
ei tulppana kirjoitti:
Kyllä 1500kiloinen vaunu vitaran koukussa on liian painava, mikäli ei halua olla tiellä tulppana.
Lakihan sen hinaamisen juuri ja juuri sallii, mutta ihan oman itsesi ja muiden tien käyttäjien kannalta on ikäväviä nuo alimitoitetut hinurit.Ai juuri ja juuri sallii 1500 kiloisen vaunun vedon. Vitarallapa kun saa vetää 2000kg vaunua ja dieselissä vääntöä yli 300n ja V6 koneisessa heppoja liki 300, joten tuo väite teiden tukoista on palturia.
- Pena 50
Kiitos!
Kiva saada vastaus asaintuntijalta. Pannaan mietintään.
Terv Ketjun aloittaja - : \
Shokkitesti
http://www.ruutu.fi/video?vt=video_episode&vid=398523- kuka nuita uskoo
Tuosta löytyy semmoinen virhe että kerrotaan totena että jää ristiriipuntaa. Tosiasiassa tuota EI voi saada ristiriipuntaan, ainakaan minä en ole saanut vaikka olen kokeillut monessa paikassa ja monella tavalla. Ja kannattaisi toimittajankin lukea se ohjekirja sieltä löytyy ojovinkkejä semmoisille kuljettajille jotka eivät hallitse kaikkia ajo-olusuhteita ja seiltä löytyy selitykset moneen asiaan esim. mitä tapahtuu kun kytketään hidas neliveto päälle, kun nuo asiat sisäistää niin huomaa että se ei voi jäädä ristiriipuntaan, kiinni se voi jäädä mutta se on eriasia. Sitten toinen epäkohta on se että automaatti loota ei ole paras vaiteisto maastoajoon se vaan helpottaa semmoista joka ei osaa ajaa maastossa, manuaalilla kun voi tehä semmoisia juttuja mitä automaatilla ei voi tehä ja ne jutut ovat semmoisia millä sieltä päästään poiskin sieltä maastosta
- Sportage
kuka nuita uskoo kirjoitti:
Tuosta löytyy semmoinen virhe että kerrotaan totena että jää ristiriipuntaa. Tosiasiassa tuota EI voi saada ristiriipuntaan, ainakaan minä en ole saanut vaikka olen kokeillut monessa paikassa ja monella tavalla. Ja kannattaisi toimittajankin lukea se ohjekirja sieltä löytyy ojovinkkejä semmoisille kuljettajille jotka eivät hallitse kaikkia ajo-olusuhteita ja seiltä löytyy selitykset moneen asiaan esim. mitä tapahtuu kun kytketään hidas neliveto päälle, kun nuo asiat sisäistää niin huomaa että se ei voi jäädä ristiriipuntaan, kiinni se voi jäädä mutta se on eriasia. Sitten toinen epäkohta on se että automaatti loota ei ole paras vaiteisto maastoajoon se vaan helpottaa semmoista joka ei osaa ajaa maastossa, manuaalilla kun voi tehä semmoisia juttuja mitä automaatilla ei voi tehä ja ne jutut ovat semmoisia millä sieltä päästään poiskin sieltä maastosta
Se että sinä et ole saanut sitä ristiriipuntaan ei todista mitään muuta kuin ettet ole uskaltanut sellaiseen paikkaan missä voisi niin käydä. Testaajan kommentti siitä oli että " Suzuki on alennusvaihteistolla oleva katumaasturi" pitää paikkansa.
- kuka nuita uskoo
Sportage kirjoitti:
Se että sinä et ole saanut sitä ristiriipuntaan ei todista mitään muuta kuin ettet ole uskaltanut sellaiseen paikkaan missä voisi niin käydä. Testaajan kommentti siitä oli että " Suzuki on alennusvaihteistolla oleva katumaasturi" pitää paikkansa.
Ei, kun se todistaa sen että minä osaan käyttää sitä autoa niin ette se ei jää ristiriipuntaan siinä on ESP joka toimii 4H ja 4H Lock asennolla ja sitten siinä on erillinen maasto-ohjelma joka menee päälle kun kytketään 4L Lock, vaikka turhaan minä sitä sulle selitän nuista kun et sinäkään ymmärrä sen enempää kuin nuo kyseisen jutun toimittajatkaan. Se taas ei kuulu minulle vaikka se olisikin katumaasturi minä ajan sillä kuin omallani ja oma se onkin ja pääsen sillä mihin olen menossakin, se ei todellakaan kiinnosta minua onko se jonkun mielestä maasturi vai katumaasturi. Mutta se kiinnostaa minua jos otetaan kantaa ja jopa väitetään tosissaan semmoista mikä ei pidä paikkansa ja nuo asiat saa selville jokainen joka koe ajaa kyseisen auton ja lukee sen käyttöohjekirjan.
- 34900
Joo kattelin itsekkin joskus ton Start jakson. Täytyy kyllä vähän kommentoida tuota. Harvinaisen asiantuntamatonta touhua oli. Testaaja oli joku julli iltapaivälehdestä. Antaako se jotain pätevyyttä autotestiin? Kyseinen kaveri ei kyllä tuntunut tietävän nelivetoisista mitään.
Oli valittu V6 bensakoneinen versio Grand Vitarasta, joka tietysti syö paljon bensaa. Miksei valittu varmasti paljon enemmän myytävää 1,9 dsl. koneista, jolla on aivan kohtuu kulutus.
Neliveto-ominaisuuksiiltaan tuo Grand Vitara edustaa mielestäni kaupunkimaastureiden parhaimmistoa. Jotkut kyllä laskevat sen jo maasturiksi. Onhan siinä tikapuurunko,välitykset puolittava alennusvaihteisto ja keskitasauspyörästön mekaaninenlukko viskon lisäksi. Ristiriipuntaan tuota on kyllä kohtuu vaikea saada. Onhan tuossa myös sutimisenestoelektroniikka ja poiskytkettävä ESP. Todella harvassa edes ns. oikeassa maasturissa on etu-keski ja- takatasauspyörästön lukot vakiona. Esim. Startissa markkinoiden parhaaksi nelivetojärjestelmältään kehuttu kaupunkimaasturi Subaru Forresterissa on vain visko keskellä, ja ei keskitasauspyörästön lukkoa ollenkaan. (Bensaversiossa on alennusvaihteisto, jossa kuitenkin turhan niukasti alennusta) Diesel Forresteria ei saa lainkaan alennusvaihteistolla. Kyllä esim. vetohommissa parempi on olla nimenomaan dsl. ja mielellään se alennusvaihteisto. Subaru Forresterssa sanottiin kuitenkin toisessa Start jaksossa olevan paras nelivetojärjestelmä? Tämä lause kertoikin aika paljon näiden toimittajien asiantuntemuksesta.- paska se on
Eihän tuota vitaraa saa ristiriipuntaan kun on löysä koppa, vetelä paska.
- Pöö vaan
paska se on kirjoitti:
Eihän tuota vitaraa saa ristiriipuntaan kun on löysä koppa, vetelä paska.
Sulla alkoholistilla on löysät housussa. Ikinä, ei siis ikinä kaltaisellasi juopolla runkulla ole varaa ostaa Grand Vitaraa eikä muutakaan maasturia.
- volvoholisti
Volvo xc90,suosittelen kaikille, ollut jo kaks ja parin viikon päästä tulee tehtaalta uus mun takapihalle. Ei ole ollut mitään vikoja ja pärjää muuallakin kuin vaan kaupungissa.tosin aika hintava,uutena noin. 75 000-90 00€
- volvoholisti
90 000*
- volvoholisti
volvoholisti kirjoitti:
90 000*
Sorry noi edelliset, tuli yöllä kännissä kirjoiteltua potaskaa. Kyllähän mainitsemani xc90 kelpaisi, mutta varallisuuden takia ajetaan vaan nykyisellä s80 2.5 tdi:llä, 1998 mallinen ja 690tyhatta mittarissa.
- bmw power
kande lukea autolehtien testijuttuja ja vertailuja ja vetää sit omat johtopäätökset!ite hankkisin ehdottomasti mesen tai bmw katumaasturin mutta audi tai vw käyvät myös eikä se volvon 90 ole lainkaan huono!jos enemmän maasturia haluaa toytota lantikkahan on hyvä vaihtoehto tielle ku tielle eli mukava ajaa maantietäkin!bmw mese siksi että näiden merkkien katumaasturimalleihin saa myös pohjapanssarit ainakin osittaiset joten suoja hyvin!mesellä myös hyvät tieturvat yms. jos sattuu jotain!ja bmw mese audi nyt vaan ovat parhaita katumaastureita käytännössä!audilla ja vw konsernillahan myös ns allroad malleja esim audi a6 jne!bmw neliveto paras muttei muutkaa huonoja esim audi vw!lue siis testejä koeaja ja tee oma valinta!
- Dusteristi
Dacia Duster
- Ope vm 1981
Voihan kiesus mitä tekstiä. Jätkä höpisee 50 tonnin maastureista eikä osaa edes kirjoittaa!!! Ihan saatan..i kirjoitusvirheitä. Opettele hyvä mies käyttämään Caps Lockia ja välilyöntiä! Karseeta luettavaa, jopa leikkikoulu ikäinen tyttäreni kirjoittaa paremmin.
- Shift!
Ope vm 1981 kirjoitti:
Voihan kiesus mitä tekstiä. Jätkä höpisee 50 tonnin maastureista eikä osaa edes kirjoittaa!!! Ihan saatan..i kirjoitusvirheitä. Opettele hyvä mies käyttämään Caps Lockia ja välilyöntiä! Karseeta luettavaa, jopa leikkikoulu ikäinen tyttäreni kirjoittaa paremmin.
mitä sä caps lockista hourailet? VAI ONKO TÄMÄ PAREMPI??!!!!#¤%¤&%¤
- Tässä ratkaisu
Jeep Compass 2,2 CRD 4x4. Mersun diisselimylly, hyvä vääntö, kohtuu kulutus ja parempi neliveto, kuin japseissa/korealaisissa.
- Tässä ratkaisu
Ainoastaan Japanilaisen Suzuki Grand Vitaran jatkuvaa nelivetoa alennusvaihein tämä ei ole parempi, sen tossa unohdin.
- 4wdhi
Tässä ratkaisu kirjoitti:
Ainoastaan Japanilaisen Suzuki Grand Vitaran jatkuvaa nelivetoa alennusvaihein tämä ei ole parempi, sen tossa unohdin.
Ahaa. Valaisisitko, millä tavalla Compassin neliveto on parempi kuin vaikkapa Kia Sportagen neliveto. Compassiahan myydään jenkeissä myös Trail Rated -versiona ja sen osalta en väittäisi vastaan, mutta Suomi-version neliveto on käsittääkseni samaa peruskauraa kuin tyypillisissä korealais- ja japanilaiskilpailijoissakin. Esimerksi tuossa Sportagessa saa nelivedon keskeltä lukkoon. Puhun nyt mieluummin Sportagen edellismallista kuin tästä uudesta, jonka maasto-ominaisuuksia on heikennetty (matalampi maavara).
- 6+16
4wdhi kirjoitti:
Ahaa. Valaisisitko, millä tavalla Compassin neliveto on parempi kuin vaikkapa Kia Sportagen neliveto. Compassiahan myydään jenkeissä myös Trail Rated -versiona ja sen osalta en väittäisi vastaan, mutta Suomi-version neliveto on käsittääkseni samaa peruskauraa kuin tyypillisissä korealais- ja japanilaiskilpailijoissakin. Esimerksi tuossa Sportagessa saa nelivedon keskeltä lukkoon. Puhun nyt mieluummin Sportagen edellismallista kuin tästä uudesta, jonka maasto-ominaisuuksia on heikennetty (matalampi maavara).
Compassin BLD tekniikka toimivampi
- Bua hahaha
6+16 kirjoitti:
Compassin BLD tekniikka toimivampi
Ja auta armias luoja, kun tulee aika katsastuttaa Jiippi, siintä se riemu alkaa. Ei leimaa sitten kirveelläkään. Ei auta BLD tekniikka eikä rukoileminen karua tosiasiaa vastaan, että leimaa ei tule.
- 4wdhi
6+16 kirjoitti:
Compassin BLD tekniikka toimivampi
No sehän voi tietysti olla mahdollista. Ei ole Compassista omaa kokemusta. Ilmeisesti BLD vaikuttaa molemmilla akseleilla?
- Maaseutuyrittäjä
Hi näitähän on kiva lueskella. Itsellä hiukka kokemusta huonoilla teillä ajosta. Maastureita ollut parisenkymmentä ja merkkeinä tojota mersu range ja lantikka. Jäykät akselit ehdottomat ja siksi että kun ajetaan röykkystä tietä hiukka lujempaa niin maavara pysyy kokolailla samana koko ajan ainoastaan renkaan jouston verran voi laskea. Jäykkä runko jonka väliin tekniikka jää suojaan ja mihin voi kiinnitellä suojia jos tarvis. Panssarointi on mielenkiintoinen juttu kun alusta ei saisi olla tasianen eikä edessäkään saisi olla tasaista levyä koska lumella se alkaa kantaa . eli ainoastaan putkia yms. kun ajellaan paksuissa hagissa. Mielellään isot allroad renkaat niilä pärjää. tottakai alennusvaihteisto ja vähintään keskitasauspyörästön lukko. Lyhyet etu ja takaylitykset yms. Tällähetkellä autoina 300 gd mersu 90 land rover defender ja mb unimog. Land Rover käyttökelpoisin, menee siitä heittäen mihin 300 gd jää kiinni lukkoineen. Unimog sinne kun pitää metsäkoneelle viedä polttoaineet tiettömille metsäurille. ja auraamattomille teille. Pitkiä matkoja tottakai 300 gd kulkee mukavimmin hiljaisen arvokkaasti. Noin yleiseti ottaen mitä vähemmän elektroniikkaa sen varmempi kulkija.
- Ajatuksia...
Akselin keskellä jäykässä akselissä on yleensä pienempi maavara, mitä erillisjousituksessa parhaimmillaan on, mutta tämäkin riippuu toteutuksesta tottakai.
Nimenomaan nopeassa ajossa erillisjousitus pieksee jäykän akselin täysin, pienen jousittamattoman massan vuoksi, joka vakauttaa menoa merkittävästi, eikä maavara ole ongelma, sehän on täysin säädettävissä oleva suure.
Miten ne aavikkorallien voittaja-autot on kaikki erillisjousitettuja edestä ja takaa, ja niillä jos joillakin ajetaan kovaa erittäin epätasaista tietä?
Sama pätee sotilasajoneuvoihin, joissa erillisjousitus on tulossa yhä enempi standardiksi, esimerkiksi miehistönkuljetusvaunut jne. Ajettavuus on merkittävästi parempi nopeassa ajossa. Parhaat maastokuorma-autotkin, ovat yhä enempi erillisjousitettuja kaikilta akseleilta.
Jäykän akselin etu on suuri joustovara, ja helppo korotettavuus, sekä yksikertaisuus josta toki on hyötyä luotettavuusperspektiivistä kun auton omistamisen pitää olla edullista eikä nopea ajo ole pääasia.
Niissä uudemmissa maastureissa, joissa itsekantava kori on, on kyllä edelleen runkopalkkien omaiset rakenteet. Nykyajan turvallisuusstandardien vuoksi, korista kannattaa tehdö itsekantava. Se on paljon lujempi rakenne törmäyksessä, ja kestää kyllä rääkkäystä ja taivutusta siinä missä rungollinenkin, sehän on täysin suunnittelukysymys. Onhan lentokoneetin kaikki itsekantavia runkorakenteeltaan, ja niiden lujuusvaatimukset on ihan toista luokaa kuin autoilussa. Eli kestävyysargumentti rungon voitoksi, ei kestä perusteellisempaa tarakstelua, täysin suunnittelukysymys.
Mutta toki runkoa on helppo korjata, se on helppo oikaista, tekniikkaan on helppo päästä käsiksi ja kun ei ole suurlujuusteräksiä kuten uusissa autoissa, ei pieni ruostuminen pudota rakenteiden vahvuutta niin radikaalisti.
Eli rungollinen ja suora-akselinen maasturi on ennenkaikkea tavalliselle ihmiselle halpa ja hyvä työkalu. - Kiinteistöhuolto
Ajatuksia... kirjoitti:
Akselin keskellä jäykässä akselissä on yleensä pienempi maavara, mitä erillisjousituksessa parhaimmillaan on, mutta tämäkin riippuu toteutuksesta tottakai.
Nimenomaan nopeassa ajossa erillisjousitus pieksee jäykän akselin täysin, pienen jousittamattoman massan vuoksi, joka vakauttaa menoa merkittävästi, eikä maavara ole ongelma, sehän on täysin säädettävissä oleva suure.
Miten ne aavikkorallien voittaja-autot on kaikki erillisjousitettuja edestä ja takaa, ja niillä jos joillakin ajetaan kovaa erittäin epätasaista tietä?
Sama pätee sotilasajoneuvoihin, joissa erillisjousitus on tulossa yhä enempi standardiksi, esimerkiksi miehistönkuljetusvaunut jne. Ajettavuus on merkittävästi parempi nopeassa ajossa. Parhaat maastokuorma-autotkin, ovat yhä enempi erillisjousitettuja kaikilta akseleilta.
Jäykän akselin etu on suuri joustovara, ja helppo korotettavuus, sekä yksikertaisuus josta toki on hyötyä luotettavuusperspektiivistä kun auton omistamisen pitää olla edullista eikä nopea ajo ole pääasia.
Niissä uudemmissa maastureissa, joissa itsekantava kori on, on kyllä edelleen runkopalkkien omaiset rakenteet. Nykyajan turvallisuusstandardien vuoksi, korista kannattaa tehdö itsekantava. Se on paljon lujempi rakenne törmäyksessä, ja kestää kyllä rääkkäystä ja taivutusta siinä missä rungollinenkin, sehän on täysin suunnittelukysymys. Onhan lentokoneetin kaikki itsekantavia runkorakenteeltaan, ja niiden lujuusvaatimukset on ihan toista luokaa kuin autoilussa. Eli kestävyysargumentti rungon voitoksi, ei kestä perusteellisempaa tarakstelua, täysin suunnittelukysymys.
Mutta toki runkoa on helppo korjata, se on helppo oikaista, tekniikkaan on helppo päästä käsiksi ja kun ei ole suurlujuusteräksiä kuten uusissa autoissa, ei pieni ruostuminen pudota rakenteiden vahvuutta niin radikaalisti.
Eli rungollinen ja suora-akselinen maasturi on ennenkaikkea tavalliselle ihmiselle halpa ja hyvä työkalu.Rungollinen auto on ainoa vaihtoehto myös silloin, kun auton päälle rakennetaan jotain hyötykäyttöön tarkoitettua päällirakennetta tai se varustetaan työlaitteilla. Siis jotain muuta rakentamista kuin lokasuojan levikettä ja kromikaarta.
- lapio mies
uusi auto, manuali vaihte. ei voi kaynnistaa maki startilla tai hinaamalla. ohjaus ei toimi jos moottori ei ole kaynnissa..... automatin ohjaus on lukossa jos moottori ei ele kaynnissa
- wek
Unimog sen olla pitää. Ensi vuoden alusta tulee uusi malli U200 ja U20 valmistus lopetetaan. Liikkuu erittäin hyvin maastossa ja tundralla sillä pääsee ihan mihin vain.
- Monii käyttöi
Kuulostaa hyvältä. Mutta mites hiljainen se on 120 kmh vauhdissa motarilla?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581381Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491195Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä241139Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111070- 1261051
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307947- 42919
- 72895
- 73869