En siedä äitiäni

Epätoivo...

No niin, olen siisn aikuinen nainen, jolla on ala-asteikäinen lapsi. Isäni on ollut koko elämänsä tuurijuoppo mutta minulle se tärkeä vanhempi. Hän on näyttänyt rakastavansa ja kuunnellut, auttanutkin. Äitini on aina ollut kylmä, totaalisen etäinen eikä ole koskaan auttanut minua tai kuunnellut. Muistan jo lapsena päättäneeni, etten kerro hänelle mitään. Jos kerroin jotakin henkilökohtaista, hän huuteli asioita kaikille ja minä häpesin niin paljon. Tämän lisäksi hän arvosteli ulkonäköäni (et sinä nyt mikään ihmeellinen ole) ja alisti muulla tavoin (kukaan ei tule kestämään sinua jne.). Erosin lapseni isästä ollessani raskaana, tuolloin hän tokaisin minulle, ettei kukaan minua jaksaisi, oli vähällä etten tappanut häntä... Lapsena hän selitti minulle KAIKEN heidän avioelämästään ja kriiseistään, maksamattomista laskuista jne. Hoki jatkuvasti kuinka hän lähtee menemään koska isäni on sitä ja tätä, ei kuitenkaan saanut lähdettyä ikinä. Hän haukkui isääni niin rumin sanoin minun kuullen, etten voisi niitä tänne edes kirjoittaa.

Nykyäänkin hän on samanlainen. Ei enää niin paha, koska tietää saavansa samalla mitalla takaisin. Mutta vihaan häntä. Ja vaikka kuinka yrittäisin olla vihaamatta, se ei onnistu. Minusta hän on jättänyt minut lapsena ja nuorena totaalisen yksin ja tappanut tunne-elämäni kylmyydellään ja etäisyydellään. Hänen mielestään hän ei ole tehnyt mitään. Hän ei keskustele mistään eikä häneltä voi kysyä mitään, koska hän menettää hermonsa. Silti minä olen se hullu ja vaikea. Omasta mielestään hän on hyvin empaattinen, kuten taannoin tokaisi.

Ennen lapseni syntymää hän ei ollut minuun missään tekemisissä. Kun lapsi syntyi hän aloitti yhteydenpidon. Isääni ei enää ole. En haluaisi olla tekemisissä hänen kanssaan mutta olen silti lapseni takia. Kumpaa on ajateltava enemmän, omaa mielenterveyttä vai lapsen ja isoäidin suhdetta?

12

414

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oma mielenterveys en

      omaa mielenterveyttä. tekemisissä voi olla, muttei liikaa. rajanveto siihen, mikä on liikaa, on jo sitten vaikeampi juttu....kuulostaa sille, ettei hän voi olla mikään hyvä mummikaan, joten lapsesikin etu on, etteivät he ole hirveästi tekemisissä keskenään. jonkin verran tietysti on hyvä olla, muttei liikaa.

    • Mielenrauha

      Miten isoäiti voisi olla empaattinen lapsellesi, jos hän on sinua kohdellut niin kylmästi aina?
      Minä pitäisi hyvän hajuraon.
      Antaisin yhteydenppidon jäädä hänelle. Jos haluaa olla yhteyksissä, niin soitelkoon.

      Kyllä sinä voit ajatella "itsekkäästi" omaa hyvinvointiasi. Lapsellekin voit sanoa, että mummu on kova suustaan, joten et jaksa kuunnella häntä.

    • mietteitä

      Aika ikävää, että äitisi on kohdellut sinua lapsena, nuorena ja aikuisenakin kertomasi mukaan noin huonosti. Hänen täytyy olla sairas, kun on latistanut lapsensa itsetunnon noin pahasti.

      Minä ainakin ehdotan sinulle, että pidät muita ihmisiä elämässäsi ja olet heidän kanssaan yhteydessä, että sinulla ja lapsellasi olisi positiivinen ja elämänmyönteinen elämä. Älä anna äitisi pilata teidän elämää mielipiteillään ja määräyksillään - sano, että hoidat itsenäisesti oman perheesi. Toivottavasti sinulla on joitakin muita mukavia sukulaisia, joiden kanssa on voit olla yhteydessa tai ystäviä, joku mukava työkaveri, harrastusseuraa jne.

      Sukulaissuhteet ovat ihania ja usein isovanhemmat rakastavat lastenlapsiaan, vuorovaikutuksen pitäisi tuottaa iloa elämään sekä olla joskus tukena tarvittaessa. Mutta jos ne ovat vaikeat, hankalat ja mielipahaa tuottavia, niin kanssakäyminen jo oman mielenterveyden ja lastenkin kannalta ei kannata olla aivan riippuvainen esim kuvaamanlaisesta äidistäsi ja pitää todellakin 'vähän hajurakoa'.

    • Sureva mummo

      Olen aivan "rakastunut" lapsenlapsiini. Olen paljon auttanut lastenhoidossa, kun he olivat pienempiä. Nytkin autan vielä toisinaan ja otan heitä luokseni ja yökyläänkin. Nykyään vointini ei ole niin hyvä enkä jaksa enempää. Tyttäreni käytös on loukkaavaa. Hänellä ei ole mitään aikaa minulle. Ei koskaan kysy mitä kuuluu tai olenko voinut hyvin. Eikä kerro mitään asioistaa. Pari satunnaista lausetta voi sanoa. Koskaan ei ole aikaa soittaa ja ottaa yhteyttä. Mummo on aina se joka ottaa yhteyttä nähdäkseen lastenlapsia. Mummona toimiminen on aika raskasta tällaisissa olosuhteissa. Yritän kuitenkin jaksaa koska välitän lastenlapsistani paljon. Nykyään on niin kova vimma menestyä ja lastenkin pitää harrastaa lähes joka ilta. Eihän silloin tietenkään yhdestä vanhasta mummosta kannata pätkääkään piitata. Mitä mieltä olette, onko näin oikein.











      e

      • hmmm....

        Mummo, kai sinullakin on omat ystäväsi ja harrastuksesi?

        Tottakai on ihanaa, kun hoidat lastenlapsia välillä ja pidät heihin yhteyttä - luulisi tyttäresikin olevan siitä iloinen ja jopa kiitollinen saadessaan apua.

        On hämmentävää, että äidin ja tyttären välit rassaavat, vaikka kummatkin asuvat omassa huushollissaan. Mielestäni parasta on, kun ei ole riippuvainen kumpikaan toisistaan ja tapaamiset ovat vain hyötyajattelua.

        Huono käytös ja toisen lyttääminen eivät ole mukavia asioita ja varmasti jokainen haluaa välttää niitä - ei se ole lapsenlapsillekaan mikään positiivinen malli elämää varten.


      • Ketjukka

        Et ole suinkaan ainoa mummo, jolle lapset eivät soittele.
        Tyttäreni kertoi aikanaan, että hän patisti miestään soittamaan äidilleen kuulumisia, ja mies kiukutteli, ettei hänellä ole mitään asiaa.

        Vanha totuus on se, että kun ei mitään kuulu, niin hyvää kuuluu.
        Ota sinä vain puhelin kouraan vaikkapa kerran viikossa ja soittele kuulumiset. Eihän sen puhelun pidäkään olla kuin pari minuuttia.
        Jos jotain hauskaa on sattunut, niin sehän on mukava kertoa tuoreeltaan.

        Mummot ovat ne jotka helpostii unohtuvat. Ei lapsenlapsi maksa takaisin hyvää hoitoa mummollensa, kun itse on aikuinen. Lapsenlapsilla on koulunsa, harrastuksensa, työnsä. Mummot jäävät lapsuuteen.
        Se on se ketju, jossa olemme yhtenä renkaana.


      • Sureva mummo
        hmmm.... kirjoitti:

        Mummo, kai sinullakin on omat ystäväsi ja harrastuksesi?

        Tottakai on ihanaa, kun hoidat lastenlapsia välillä ja pidät heihin yhteyttä - luulisi tyttäresikin olevan siitä iloinen ja jopa kiitollinen saadessaan apua.

        On hämmentävää, että äidin ja tyttären välit rassaavat, vaikka kummatkin asuvat omassa huushollissaan. Mielestäni parasta on, kun ei ole riippuvainen kumpikaan toisistaan ja tapaamiset ovat vain hyötyajattelua.

        Huono käytös ja toisen lyttääminen eivät ole mukavia asioita ja varmasti jokainen haluaa välttää niitä - ei se ole lapsenlapsillekaan mikään positiivinen malli elämää varten.

        On omia ystäviä ja harrastuksia. On tunne että tytär on pistänyt käytännössä välit poikki. Mielestäni olisi reilua kun kyseessä on kuitenkin oma äiti, että kertoisi mistä on kyse. Kertoisi sitten vaikka suoraan etten kelpaa hänelle äidiksi. Mielestäni olen yrittänyt parhaani ja auttanut paljon. Vienyt aina pieniä tuliaisia ja lahjoja kuten mummot tapaavat osoittaa välittämistään ja rakkauttaan. Mielestäni käytös on käsittämätöntä. Olen sitä mieltä, että asioista voi puhua ja selvittää. Itse osaan ja olen valmis anteeksipyyntöön jos olen loukannut. Kohtelu on tosi rankaa ja käsittämätöntä.


      • Sureva mummo
        Ketjukka kirjoitti:

        Et ole suinkaan ainoa mummo, jolle lapset eivät soittele.
        Tyttäreni kertoi aikanaan, että hän patisti miestään soittamaan äidilleen kuulumisia, ja mies kiukutteli, ettei hänellä ole mitään asiaa.

        Vanha totuus on se, että kun ei mitään kuulu, niin hyvää kuuluu.
        Ota sinä vain puhelin kouraan vaikkapa kerran viikossa ja soittele kuulumiset. Eihän sen puhelun pidäkään olla kuin pari minuuttia.
        Jos jotain hauskaa on sattunut, niin sehän on mukava kertoa tuoreeltaan.

        Mummot ovat ne jotka helpostii unohtuvat. Ei lapsenlapsi maksa takaisin hyvää hoitoa mummollensa, kun itse on aikuinen. Lapsenlapsilla on koulunsa, harrastuksensa, työnsä. Mummot jäävät lapsuuteen.
        Se on se ketju, jossa olemme yhtenä renkaana.

        Kiitos kommentista! Siinä on paljon viisautta ja totuutta. Juuri näin olisi hyvä suhtautua. Olet varmaan elämään viisaasti ja lempeästi suhtautuva. Yritän toimia mallisi mukaan. Kiitos neuvosta. Usein joudun kuitenkin nielemään sen havainnon, ettei puhelustani niin välitetä. Olen kuitenkin sitä mieltä että vanhoille mummoille pitäisi olla hieman välittämistä ja huomiota. Inhimillisyys vaatii sen.


      • Ketjukka
        Sureva mummo kirjoitti:

        Kiitos kommentista! Siinä on paljon viisautta ja totuutta. Juuri näin olisi hyvä suhtautua. Olet varmaan elämään viisaasti ja lempeästi suhtautuva. Yritän toimia mallisi mukaan. Kiitos neuvosta. Usein joudun kuitenkin nielemään sen havainnon, ettei puhelustani niin välitetä. Olen kuitenkin sitä mieltä että vanhoille mummoille pitäisi olla hieman välittämistä ja huomiota. Inhimillisyys vaatii sen.

        Olet tietysti oikeassa siinä, että mummot kaipaavat välittämistä ja huomiota. Niinhän kaikki.
        Soittamalla puhelun aina silloin tällöin osoitat itse huomiota ja välittämistä lapsenlapsillesi. Se on tärkeämpää kuin uskotkaan.

        Itse havaitsen, että minun on pidettävä yhteyttä poikani perheeseen, koska kumpikaan heistä ei ilman asiaa soittele. En kuitenkaan usko epäsopua syyksi. Ihan hyvät välit meillä on. Eivät vain niin läheiset kuin voisivat olla.
        Miniä on kotona viihtyvä ja ainokaiseen lapseensa syvästi omistautunut, eikä hän ole oikein sallinut lapsensa kiintyvän muihin ihmisiin.
        Näen lapsenlasta harvoin, koska minun on aina tarjouduttava tapaamaan pojan perhettä. Ei heistä mitään kuulu, jollen pidä itse yhteyttä.
        Lapsi kuitenkin on aina iloinen kun tapaamme, ja juttu luistaa siitä mihin se edellisellä kerralla jäi. Valoisa lapsi, josta näkee, että hän on sovussa koko maailman kanssa.

        Tytär taas on aina ollut viikottaisissa yhteyksissä, ja olen hoivannut paljon hänen lapsiaan vuosien aikana.
        Nyt ne lapset ovat aikuisia, ja arvaapa, soittelevatko! :)
        Enpä usko kuitenkaan, että välimme haalenevat. Side on kyllä vahva, vaikka emme tapaakaan montaa kertaa vuodessa.


      • Sureva mummo
        Ketjukka kirjoitti:

        Olet tietysti oikeassa siinä, että mummot kaipaavat välittämistä ja huomiota. Niinhän kaikki.
        Soittamalla puhelun aina silloin tällöin osoitat itse huomiota ja välittämistä lapsenlapsillesi. Se on tärkeämpää kuin uskotkaan.

        Itse havaitsen, että minun on pidettävä yhteyttä poikani perheeseen, koska kumpikaan heistä ei ilman asiaa soittele. En kuitenkaan usko epäsopua syyksi. Ihan hyvät välit meillä on. Eivät vain niin läheiset kuin voisivat olla.
        Miniä on kotona viihtyvä ja ainokaiseen lapseensa syvästi omistautunut, eikä hän ole oikein sallinut lapsensa kiintyvän muihin ihmisiin.
        Näen lapsenlasta harvoin, koska minun on aina tarjouduttava tapaamaan pojan perhettä. Ei heistä mitään kuulu, jollen pidä itse yhteyttä.
        Lapsi kuitenkin on aina iloinen kun tapaamme, ja juttu luistaa siitä mihin se edellisellä kerralla jäi. Valoisa lapsi, josta näkee, että hän on sovussa koko maailman kanssa.

        Tytär taas on aina ollut viikottaisissa yhteyksissä, ja olen hoivannut paljon hänen lapsiaan vuosien aikana.
        Nyt ne lapset ovat aikuisia, ja arvaapa, soittelevatko! :)
        Enpä usko kuitenkaan, että välimme haalenevat. Side on kyllä vahva, vaikka emme tapaakaan montaa kertaa vuodessa.

        Olen samassa tilanteessa, minuun ei oteta koskaan yhteyttä. Tyttären mukaan minun kuuluu tarjota apua hänelle. Monta kertaa kun olen tarjonnut apua se ei ole kelvannut. Tilanne on raskas. Hän on antanut ymmärtää, että kunnon mummot auttavat paljon. Itse olen nykyään sairastellut enkä jaksa auttaa niin paljon kuin ennen. Vaikka hän tietää vaivoistani, ei hän koskaan kysy miten olen voinut. Olen kuitenkin pitänyt yhteyttä ja tavannut lapsenlapsiani, kun se tuottaa niin suurta iloa. En odota heiltä kiitosta. Ilo ja kiitoskin on siinä yhdessäolen hetkessä. On hienoa kun nämä pienet ihmiset kertovat asioitaan ja haluavat jakaa niitä mummon kanssa.
        Tyttärelle soittaminen on tietenkin teoriassa yksi mahdollisuus yrittää luoda/parantaa välejä. Se ei ole niin toiminut kun hän ei halua puhua ja kahden lauseen jälkeen on mentävä jotain tekemään yleensä perhe jo kovasti odottaa. Siis äidille ei ole aikaa eikä kiinnostusta. Tosi paljon autoin heitä vuosien mittaan. Virheeni oli . se, että kerroin tyttärelleni.että muutama kohtelu loukkasi. Sitä en olisi saanut tehdä. Asiaa ei käsitelty mitenkään niistä ei puhuttu. Olen aina sanonut hänelle, että minulle saa sanoa asiat suoraa. Tyhmyydessäni kuvittelin, että itsekin voin sanoa jos koen tulleeni loukatuksi. Äiti on kuitenkin siitä erikoinen ihmissuhde, että se rakastaa ja kärsii lapsensa takia hamaan loppun.. Lapsi taas ei välttämättä piittaa äidistään. Tämä lapsi ei piittaa äidistään ja sitä on vaikea niellä. Onko niin, että vain äidillä on velvollisuuksia ja lapsella oikeuksia. Onko niin, että mitättömästä loukkaantumisesta ei voi puhua. Ratkaisu on välien poikki pistäminen. On tunne, että tyttäreni on vielä ylpeä teostaan. Kuitenkin ratkaisu olisi asiastas puhuminen ja kertoisi ja mummokin saisi sanoa. Mutta ei koska on parempaa tekemistä.


    • eikö?

      'Olen kuitenkin sitä mieltä että vanhoille mummoille pitäisi olla hieman välittämistä ja huomiota. Inhimillisyys vaatii sen.'

      Kyllä toki, kaikki me kaipaamme välittämistä ja myös inhimillistä kanssakäymistä toistemme kesken - niin nuoret kuin vanhatkin. Anna arvo toisellekin, niin kyllä hän antaa arvoa sinullekin.

      • Sureva mummo

        Yritän nykyään tarkkaan miettiä sanani, ettei vain tulisi väärinkäsityksiä. Olen hyvin kiltti ja ystävällinen ja auttavainenkin ihminen. Monet sanovatkin, että olen kiltti ihminen. Arvostan ihmisiä, enkä koskaan halua loukata ketään. En sano minkäänlaisia piikkejä tai ilkeyksiä. Lähtökohtaisesti oletusarvo ihmisiin on aina positiivinen, en usko pahaa ihmisistä. Työpaikalla huomaan sen, että näen paljon hyvää monissa sellaisissa työtovereissa joita seläntakana parjataan ja nähdään vain jotain negatiivista. Pyrin tuomaan myös ihmisille , että arvostan heitä, kehumaankin ja olemaan positiivinen. Työpaikalla tällaiset asiat tulevat esille. Ihmiset ovat erilaisia ja voi ikäänkuin peilata itseään toisiin. Huomaa miten itse suhtautuu ja miten toiset suhtautuvat. Mielestäni olen pelkästään kehunut tytärtäni ja hänen perhettään ja lapsiaan. Vienyt pikku lahjoja ja yrittänyt ilahduttaa. Vanhalle vaan ei löydy aikaa. Minun pitäisi myös toimia joka tilanteessa tyttären mielen mukaan. Sitäkään en ymmärtänyt.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      946
    2. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      830
    3. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      743
    4. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      731
    5. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      76
      727
    6. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      46
      719
    7. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      34
      687
    8. Mitäs meinaatte vappuna

      ikävöivät ihmiset?
      Ikävä
      107
      673
    9. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      82
      672
    10. Pistetään panokset

      Vielä korkeammalle! Eli mitäs numeroa kaipaat? Kaikki mukaan! Itse kaipaan 5
      Ikävä
      35
      610
    Aihe