Hei!
Minua alkoi askarruttamaan tällainen asia kuin, että mikä on raamatussa mainittu Tuonela. Sana kääntyy suomesta englanniksi ainakin kolmeen eri muotoon, jotka ovat mm. "Grave" (Hauta) "Hell" (Helvettu) ja "Death" Kuolema. Sanakirjassa sana "Tuonela" kääntyi myös suomesta englanniksi muotoon "Underworld", eli alamaailma ja jotkin kielet muistaakseni ainakin espanja kääntävät sanan muotoon "Inferno". Tämä sana löytyy myös englannin kielestä ja käännettäessä suomeksi siitä tulee sana kiirastuli.
Mietin, että mikähän mahtaisi olla tarkka käännös kyseiselle sanalle? Hakusessa olisi siis "juurisana".
Mikä On Tuonela?
49
282
Vastaukset
Laitan kysymystä eteenpäin,
t. Merja-pappi- siinä esimakua..
Evankeliumi Luukkaan mukaan 16
20. Mutta eräs köyhä, nimeltä Lasarus, makasi hänen ovensa edessä täynnä paiseita
21. ja halusi ravita itseään niillä muruilla, jotka putosivat rikkaan pöydältä. Ja koiratkin tulivat ja nuolivat hänen paiseitansa.
22. Niin tapahtui, että köyhä kuoli, ja enkelit veivät hänet Aabrahamin helmaan.
Ja rikaskin kuoli, ja hänet haudattiin. 23. Ja kun hän nosti silmänsä tuonelassa,
vaivoissa ollessaan, näki hän kaukana Aabrahamin ja Lasaruksen hänen helmassaan.
24. Ja hän huusi sanoen: 'Isä Aabraham, armahda minua ja lähetä Lasarus kastamaan sormensa pää veteen ja jäähdyttämään minun kieltäni, sillä minulla on kova tuska tässä liekissä!'
25. Mutta Aabraham sanoi: 'Poikani, muista, että sinä eläessäsi sait hyväsi,
ja Lasarus samoin sai pahaa; mutta nyt hän täällä saa lohdutusta, sinä taas kärsit tuskaa.
26. Ja kaiken tämän lisäksi on meidän välillemme ja teidän vahvistettu suuri juopa,
että ne, jotka tahtovat mennä täältä teidän luoksenne, eivät voisi, eivätkä ne, jotka siellä ovat, pääsisi yli meidän luoksemme.'
27. Hän sanoi: 'Niin minä siis rukoilen sinua, isä, että lähetät hänet isäni taloon
28. - sillä minulla on viisi veljeä - todistamaan heille, etteivät hekin joutuisi tähän vaivan paikkaan'.
29. Mutta Aabraham sanoi:
'Heillä on Mooses ja profeetat; kuulkoot niitä'.
30. Niin hän sanoi: 'Ei, isä Aabraham; vaan jos joku kuolleista menisi heidän tykönsä, niin he tekisivät parannuksen'.
31. Mutta Aabraham sanoi hänelle:
'Jos he eivät kuule Moosesta ja profeettoja, niin eivät he usko, vaikka joku kuolleistakin nousisi ylös'."
JESAJA 38
Sillä ei tuonela sinua kiitä, ei kuolema sinua ylistä; eivät hautaan vaipuneet pane sinun totuuteesi toivoansa. 19. Elävät, elävät sinua kiittävät, niinkuin minä tänä päivänä ...
- Yu
Tarkasta käännöksestä en tiedä,mutta käännöstä tärkeämpi on TIETÄÄ millaista tuonelassa,hel-vetin esikartanossa on.Siitä antaa Herra Jeesus selonteon rikkaan ja Lasaruksen kertomuksessa.Raamatunkohtaa en nyt jaksa kaivaa esiin,mutta vaivan paikka se on ja sinne joutuvat ne sielut,jotka eivät pääse taivaaseen.Eli voi sanoa että se on hel-vetin esikartano.Mikset merja-pappi voinut tuoda tätä TOSIASIAA ILMI? Vai uskotko ettei sellaista olekaan-siis tuonelaa ja hel-vettiä?
Hei, laitoin kyselyä eteenpäin käännösasioista, koska en ole käännösasioiden asiantuntija ja koska sitä kysyttiin aloituksessa. Siinä ei kysytty sitä uskonko tuonelaan! Itse uskon, että tuonela on olemassa eli ikuinen kadotus ja ero Jumalasta. Sitä millaista siellä tai taivaassa on me ihmiset emme tiedä voimme vain arvailla.
Merja Lampila, pappi- Yu
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Hei, laitoin kyselyä eteenpäin käännösasioista, koska en ole käännösasioiden asiantuntija ja koska sitä kysyttiin aloituksessa. Siinä ei kysytty sitä uskonko tuonelaan! Itse uskon, että tuonela on olemassa eli ikuinen kadotus ja ero Jumalasta. Sitä millaista siellä tai taivaassa on me ihmiset emme tiedä voimme vain arvailla.
Merja Lampila, pappiParahin Merja.Tuonela ja kadotus ovat kaksi eri paikkaa.Tuonela on paikkana jo kyllin kauhea,mutta hel-vetti on niin kammottava paikka että emme voi sitä käsittää.Millaista onkaan olla piinattuna tulikivijärvessä seuralaisina riivaajat ja itse Saa-tana ?
- No ihankos
Yu kirjoitti:
Parahin Merja.Tuonela ja kadotus ovat kaksi eri paikkaa.Tuonela on paikkana jo kyllin kauhea,mutta hel-vetti on niin kammottava paikka että emme voi sitä käsittää.Millaista onkaan olla piinattuna tulikivijärvessä seuralaisina riivaajat ja itse Saa-tana ?
Ja millähän perusteella sinä väität tietäväsi, millaista siellä helvetissä on, kun juuri edellä todettiin ettei meillä ole mitään mahdollisuutta tietää millaista siellä voisi olla, vaan voimme vain arvailla? Joten millä perusteella sinä väität tietäväsi sen, mitä voimme vain arvailla? Oletko muka käynyt katsomassa?
Ja jos yrität vetää tähän joitain niitä väitettyjä naurettavia "helvettikokemuksia", niin raamatussahan selvästi sanotaan, ettei kukaan joudu sinne ennen kuin vasta viimeisein ylöstuomion jälkeen. Joten jokainen joka väittää siellä käyneensä valehtelee. Mitään viimeistä tuomiota kun ei ole vielä ollut. - Raamatussa on kerrot
No ihankos kirjoitti:
Ja millähän perusteella sinä väität tietäväsi, millaista siellä helvetissä on, kun juuri edellä todettiin ettei meillä ole mitään mahdollisuutta tietää millaista siellä voisi olla, vaan voimme vain arvailla? Joten millä perusteella sinä väität tietäväsi sen, mitä voimme vain arvailla? Oletko muka käynyt katsomassa?
Ja jos yrität vetää tähän joitain niitä väitettyjä naurettavia "helvettikokemuksia", niin raamatussahan selvästi sanotaan, ettei kukaan joudu sinne ennen kuin vasta viimeisein ylöstuomion jälkeen. Joten jokainen joka väittää siellä käyneensä valehtelee. Mitään viimeistä tuomiota kun ei ole vielä ollut.Siis Raamatun peruisteella tuonela on väliaikainen säilytyspaikka, helvetti viimeisen tuomion jälkeen vasta otetaan käyttöön. Valmistettu "saatanalle" ja hänen enkelelleen, Raamatun mukaan. Ei tarkoitettu jhmiselle, osa vaan sinnekin joutuu....
- lue niin tiedät.
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Merja Lampila, pappi" Sitä millaista siellä tai taivaassa on me ihmiset emme tiedä voimme vain arvailla."
Raamattu kyllä kertoo senkin, ei tarvitse ARVAILLA.
- nykyajanKäräjäoikeus
Vanhoissa teksteissä Tuonela tarkoittaa samaa kuin Tuomiopaikka eli se oli paikka, jossa rikoksesta syytetyt henkilöt tuomittiin.
Tuonelana eli tuomiopaikkana toimi synagoogarakennus, jolla oli monta muutakin tehtävää Raamatun aikaan eli se toimi tuonela eli oikeuspaikkana, kouluna, majoituspaikkana sekä kokoontumispaikkana. - jk
Tuonela on muinaissuomalaisen mytologian nimitys kuolleiden valtakunnalle. Sinne joutuvat kaikki ihmiset kuoltuaan. Hyvillä siellä on hieman paremmat oltavat kuin pahoilla. Oikein pahat joutuvat hauen suoleen, josta henkeä ei voi enää manata pois.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tuonela- Jeesus on Herra !
"Tuonela on muinaissuomalaisen mytologian nimitys kuolleiden valtakunnalle. Sinne joutuvat kaikki ihmiset kuoltuaan. "
EIVÄT JOUDU ! Vain jumalattomat joutuvat sinne.
Evankeliumi Luukkaan mukaan 16
"Ja rikaskin kuoli, ja hänet haudattiin 23. Ja kun hän nosti silmänsä tuonelassa,vaivoissa ollessaan..
26. Ja kaiken tämän lisäksi on meidän välillemme ja teidän vahvistettu suuri
juopa, että ne, jotka tahtovat mennä täältä teidän luoksenne, eivät voisi, eivätkä
ne, jotka siellä ovat, pääsisi yli meidän luoksemme.' "
"22. Niin tapahtui, että köyhä kuoli, ja enkelit veivät hänet Aabrahamin helmaan."
JESAJA 14
Tuonela tuolla alhaalla liikkuu sinun tähtesi, ottaaksensa sinut vastaan, kun tulet. ... Alas tuonelaan on vaipunut sinun komeutesi, sinun harppujesi helinä; s
PSALMIT 49
Kuin lammaslauma heidät viedään tuonelaan, kuolema heitä kaitsee, jo huomenna oikeamieliset astuvat heidän ylitsensä; tuonela kalvaa heidän hahmoansa, ...
SANANLASKUT 30
16. tuonela, hedelmätön kohtu, maa, joka ei saa kylläänsä vedestä, ja tuli, joka ei sano: "Jo riittää"
Johanneksen ilmestys 20 luku
13 Meri antoi kuolleensa, Kuolema ja Tuonela antoivat kuolleensa, ja kaikki heidät tuomittiin tekojensa mukaan !... 14 Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen.Tämä on toinen kuolema: tulinen järvi.
15 Jokainen, jonka nimeä ei löytynyt elämän kirjasta, heitettiin tuohon tuliseen järveen.
Johanneksen ilmestys 6
Ja minä näin, ja katso: hallava hevonen; ja sen selässä istuvan nimi oli Kuolema, ja Tuonela seurasi hänen mukanaan,
Johanneksen ilmestys 1
18. ja minä elän; ja minä olin kuollut, ja katso, minä elän aina ja iankaikkisesti, ja minulla on kuoleman ja tuonelan avaimet.
- कु
Kiitos vastauksista! Jos vielä löytyy tarkennusta ja varmennus "nykyajanKäräjäoikeus"-nimimerkin tekstiin, niin tattis ja grattis.
- Jumala ei ol pelle
Joukossamme ei ole kuolleista nousseita, kertomassa tuonelasta. Näiden asioiden kanssa on turha askarrella,
Jeesus tai
ei Jeesusta
Taivas tai
helv'etti
Kolmatta paikkaa ei ole.
Tuonelalla ymmärretään sitä paikkaa, jossa kuolleet odottavat viimeistä tuomiota. Koska kuoleman jälkeen ei tunneta "aika" nimistä suuretta lainkaan, se on silmänräpäys kun täältä lähtenyt herää joko helv'etissä taikka taivaassa.
Moni uskossa lähtenyt ylistää lähtiessään Jeesusta, että sänky tärisee.
Kamalinta on kun lähtijä toteaa vähän ennen kuolemaansa, että minun on mentävä hel'vettiin. "Minun aikani on ohitse", sanoi lähtevä uskovalle sairaanhoitaja tuttavalleni. Mikä kamalinta, mies oli uskovana tunnettu mies. USkoisin että Tuonela on lainattu Raamatun suomennoksiin vanhasta suomalaisesta esikristillisestä uskonnollisesta sanastosta. Tuonela tunnetaan Suomen kansan vanhoista runoista. Se ei ole helvetti tai taivas vaan Tuonela: kuolleiden asuinsija.
"Iivana Koijoisen poika,
Itse Iivana Koijoin
Satuloi sata orroja.
Tuhat jousta jovvutteli
5 Sattoihen satulavöihe,
Tuhansii palkimii.
Mäni Tuonelta tytärtä,
Maan-aloilla morsianta,
Päässä Tuonelan vävyksi.
10 Ajoi viikon vitsikkee,
Toisen v[iikon] tuomikkee,
Kolmannen katajikkee;
Alkoi Tuonela näkkyy,
Tuonen kirkko kuumoitella.
15 Ajoi Tuonelan kaulle,
Akka aitasta tulloo,
Keltoilakki kellerista.
Alkoi akalta kysellä:
"Anna, akka, tyttäreis,
20 Maan-alaine marjuees!" jne.
Tuonela on myös osa alista, joka on moniulotteinen paikka syntymättömien, kuolleiden jne asioiden olomuoto tai olinpaikka.
Minulla ei ole tästä mitää yksittäistä lähdettä, mutta kun tiedetään, että suomalaiset esikristilliset runot tuntevat Tuonelan, niin se on lainattu sieltä kristilliseen sanastoon uusissa kristillisissä merkityksissä.
Onko muissa kielissä suoraa kristillistä vastinetta Tuonela-käsitteelle?Tämänkään valossa Tuonela ja Helvetti eivät mielestäni olisi sama paikka, vaikkakaan en tiedä, onko niitä kristinuskon sisällä mahdollista erottaa toisistaan:
"Tuonela Raamatussa
Suomalainen raamatunkäännös kääntää heprean sanan šeh-ole (kreikaksi Hades) Tuonelaksi, kun taas englanninkielinen eri sanaksi, Grave Pit, ja kreikan Hadeen hell-sanaksi." http://fi.wikipedia.org/wiki/Tuonela
"Haades
Haades tai Hades (muinaiskreikaksi Ἅιδης tai Ἄιδης 'näkymätön') tarkoittaa kreikkalaisessa ja roomalaisessa jumaltarustossa esiintyvää vainajalaa eli tuonpuoleista. Kreikkalaisessa mytologiassa Haades on myös paikkaa hallitsevan jumalan nimi, ..." http://fi.wikipedia.org/wiki/Haades
"Uuden testamentin vaihtoehdot
Tuonela, hepreaksi šeh-ole (hepreaksi שְׁאוֹל, Šʾôl ), siis paikka jonne kuolleet joutuivat, on mainittu 46 kertaa Vanhassa testamentissa ja 8 kertaa Uudessa testamentissa, helvetti- eli gehenna-sana mainitaan siellä 12 kertaa.
Kristinuskon käsitys helvetistä perustuu lähes kokonaan Uuteen testamenttiin. Vanhassa Testamentissa helvettiä eli šeolia ei juuri mainita Danielin kirjaa lukuun ottamatta, ja kysymys kuolemanjälkeisen elämän olemassaolosta on tulkinnanvarainen...." http://fi.wikipedia.org/wiki/Helvetti_kristinuskossa
- wwqoplo
4 Moos 16: 28 Ja Mooses puhui: "Tästä te tietäkää, että Herra on minut lähettänyt tekemään kaikki nämä teot ja etteivät ne ole tapahtuneet minun omasta tahdostani:
29 jos nämä kuolevat samalla tavalla, kuin muut ihmiset kuolevat, ja heidän käy, niinkuin kaikkien muiden ihmisten käy, niin ei Herra ole minua lähettänyt.
30 Mutta jos Herra antaa jotakin erikoista tapahtua ja maa avaa kitansa ja nielaisee heidät kaikkinensa, niin että he elävältä suistuvat tuonelaan, niin siitä tietäkää, että nämä miehet ovat pilkanneet Herraa."
31 Tuskin oli hän saanut kaiken tämän sanotuksi, niin maa halkesi heidän altansa
32 ja maa avasi kitansa ja nielaisi heidät, heidän asuntonsa, kaiken Koorahin väen ja kaikki heidän tavaransa.
33 Ja he suistuivat kaikkinensa elävältä tuonelaan, ja maa peitti heidät; ja niin heidät hävitettiin seurakunnan keskeltä.
34 Ja koko Israel, joka oli heidän ympärillänsä, pakeni kuullessaan heidän huutonsa, sillä he pelkäsivät maan nielaisevan heidätkin.
35 Mutta tuli lähti Herran tyköä ja kulutti ne kaksisataa viisikymmentä miestä, jotka olivat tuoneet suitsutusta. - YAK-42
Merja-pappi taisi olla oikeassa, kun kirjoitti, että tuonela on sama kuin helvetti. Ainakin Ortodoksi-sivuston mukaan asia on näin:
"Kristuksen laskeutuminen Tuonelaan tarkoittaa tunkeutumista kuoleman syvyyksiin, kuolevaisuuteen ja turmelukseen. Vapahtaja polki alas Tuonelan portit ja nosti Aadamin ja Eevan takaisin elämään. Hän laskeutui Tuonelaan Voittajana ja Elämänä. Jumalan Elämä loisti Tuonelan pimeydessä luomatonta Valkeutta. Jumalan Elämä tuhosi Tuonelan ja kuolevaisuuden. Tuonelaan laskeutunut Kristus julisti Elämän voittoa kuoleman toivottomuudesta. Kristus tunkeutui saatanan valta-alueelle. Hän mursi siteet, joilla saatana piti ihmissukua vallassaan. Saatana hyökkäsi kaikkia keinoja käyttäen Kristusta vastaan tuhotakseen Hänet ja tehdäkseen tyhjäksi Hänen pelastustekonsa. Mutta saatanan raivokas hyökkäys epäonnistui. Kristus ei kukistunut. Jumala tuhosi rakkaudellaan saatanan vihan ja valheen maailman."
http://www.ortodoksi.net/index.php/Tyhjän_haudan_ihme_(opetuspuhe) - kilahtanutbimbo
Taivas tai helv*tti ihan sama!
- lucifah cyphah
Eikö ole vielä selvinnyt mikä on tuonela?
Tuonela on käsittääkseni paikka, tuonpuoleinen, minne mennään kuoleman jälkeen ja sitä paikkaa hallitsee Jumala, neutraali paikka, jossa odotetaan aikojen loppua ja kuolleiden ylösnousemusta. Luther sanoi sitä horrokseksi, unikammariksi. Mutta Raamattu viittaa Vanhassa testamentissa myös tuohon tuohon käsitykseen, että tuonela on kuoleman, olemassaolon kuihtumisen paikka, ikävä paikka / negatiivinen tila.
Muinaisjuutalaiset hautasivat vainajat luoliin, hautaluolan takaseinän takaista maailmaa luonnehdittiin tuonelaksi, vainajien valtakunnaksi, paikaksi jonne vainajt ovat menneet.
1. Pietarin kirje 3: 19: .. (Kristus) meni ja saarnasi vankeudessa oleville hengille. Tästä kohdasta uskontunnustuksemme sanoo: ... astui alas tuonelaan. Se voi tarkoittaa sitä, että Jeesus todella kuoli ja hän saarnasi niille, jotka ovat ennen häntä kuolleet.
Anne-pappi- on aikoihin eletty
" Se voi tarkoittaa sitä, että Jeesus todella kuoli .."
voi Elämän kevät ! On siinä meillä PAPPI ?
Eikä vaaan VOI,vaan TARKOITTAA !
- Yu
Anne-pappi.Etkö tunne kirjoituksia?? Tässä faktaa Tuonelasta itse KRISTUKSEN kertomana. "22 "Sitten köyhä kuoli, ja enkelit veivät hänet Abrahamin huomaan. Rikaskin kuoli, ja hänet haudattiin. 23 Kun hän tuonelan tuskissa kohotti katseensa, hän näki kaukana Abrahamin ja Lasaruksen hänen rintaansa vasten. 24 Silloin hän huusi: 'Isä Abraham, armahda minua! Lähetä Lasarus tänne, että hän kastaisi sormenpäänsä veteen ja vilvoittaisi kieltäni. Näissä liekeissä on kauhea olla.' 25 Mutta Abraham sanoi: 'Muista, poikani, että sinä sait eläessäsi hyvän osan, Lasarus huonon. Nyt hän saa täällä vaivoihinsa lohdun, mutta sinä saat kärsiä tuskaa. 26 Sitä paitsi meidän välillämme on syvä, ylipääsemätön kuilu, niin ettei täältä kukaan voi tulla teidän luoksenne, vaikka tahtoisikin, eikä sieltä pääse kukaan kuilun yli meidän puolellemme.' 27 Rikas mies sanoi: 'Isä, minä pyydän, lähetä hänet sitten vanhempieni taloon. 28 Minulla on viisi veljeä -- hänen pitäisi varoittaa heitä, etteivät hekin joutuisi tähän kärsimyksen paikkaan.' 29 Abraham vastasi: 'Heillä on Mooses ja profeetat. Kuulkoot heitä.' 30 'Ei, isä Abraham', mies sanoi, 'mutta jos joku kuolleiden joukosta menisi heidän luokseen, he kääntyisivät.' 31 Mutta Abraham sanoi: 'Jos he eivät kuuntele Moosesta ja profeettoja, ei heitä saada uskomaan, vaikka joku nousisi kuolleista2.---Tämä oli luukkaan evakeliumista.
- Wikipediasta
Tuonelasta:
"Tuonela on muinaissuomalaisen perinteen ja maailmankuvan mukaan kuolleiden valtakunta tai asunto tuonpuoleisessa. Muinaisten suomalaisten uskomuksissa kuolleet vaeltavat tuonelassa varjomaisina haamuina. Hyvien ja pahojen kohtalo on samanlainen."
Tuonela on siis lainattu kristinuskoon. Todellisuudessa sinne menevät siis kaikki.- Wikipediasta
Kari Kuula on näköjään kirjoittanut kirjankin aiheesta H*lvetin historia. Siitä löytynee tietoa siitä, miten olemme kehitelleet erilaisia käsityksiä H*lvetistä aikojen kuluessa.
Nykyään kai h*lvetti onkin vain ikuinen ero Jumalasta. Näin ei ollut Jeesuksen aikaan. :-)
- Yu
Ateisti uskoo wikipediaa,uskovainen Raamattua.siinä se.
- WP
Se nyt vain on fakta, että Tuonela on muinaissuomalainen käsite. Sen tietävät myös uskovat.
- WP
Ei Wikipediaan tarvittse kenenkään uskoa. Suomalaisilla on kuitenkin ollut usko jo ennen kristinuskoa. Sehän nyt opetetaan jo peruskoulussa.
- Kirjoittelija 2
WP kirjoitti:
Se nyt vain on fakta, että Tuonela on muinaissuomalainen käsite. Sen tietävät myös uskovat.
Tässä tuonelasta tietosanakirjan mukaan: tuonela, muinaissuomalaisissa uskomuksissa kuolleiden asuinpaikka virran takana, Raamatun käsitteenä kaikkien kuolleiden yhteinen olinsija ja tila
- Yu
Wp sanoi:"Se nyt vain on fakta, että Tuonela on muinaissuomalainen käsite. Sen tietävät myös uskovat."------Tuonela EI ole mikään "käsite".Se on paikka jonne kuoltuaan joutuvat ne ihmissielut,jotka joutuu hel-vettiin viimeisen tuomion jälkeen-se on siis eräänlainen säilytyspaikka kadotetuille-väliaikaisesti.Ovatko palstan papit samaa vai eri mieltä? Kommenttia!
- Eri käsityksiä
"-Tuonela EI ole mikään "käsite".
Et taida ymmärtää, mikä on käsite.
Raamatun Tuonela on eri asia kuin muinaisuskontomme Tuonela. Suomalaisen uskonnon mukaan Tuonelaan menevät kaikki, Lähi-Idän uskonnoissa sinne joutuvat vain ne, jotka sinne tuomitaan.
- Հ
No eikö pyhät immeiset nyt sitten tunnekkaan pyhää kirjaansa vai mistä nyt oikein kiikastaa?
- ליי
Kolme kuukautta tässä nyt ollaan tähän vastausta odoteltu... Oikeasti ei voisi vähempää kiinostaa. Ainakaan tämä tieto. =D
- aika erota
Mitä ihmettä tarkoittaa, että joku luulee olevansa kristitty?
Eivät lutterin lahkokirkkoon pakkoliitetyt tiedä satukirjansa jutuista yhtään mitään, mutta ovat tyhmän onnellisia, kun saavat maksaa kirkollisveroa.
Sanasta tuonela käytetään Vanhassa testamentissa yleisimmin heprean kielen sanaa sheol. Kreikan kielen vastaava sana on puolestaan haades. Sana sheol viittaa kirjaimellisesti kuolleiden asuinpaikkaan tai paikkaan, minne ihmiset menevät kuoleman jälkeen.
Vilppu H.
pappi- Kristitty_
Eikö olekin niin että Jeesukseen uskovat menevät paratiisiin ja Jeesuksen torjuneet tuonelaan odottamaan viimeistä tuomiota.
- Kristinuskon kirja.
Vilppu H.
pappi
Hyvä Vilppu. Tuonela on paikka, johon me ihmiset mennään poislähtömme jälkeen tästä maaiilmasta, jos sellaista on sitten olemassakaan. Ruumis kun on tehtävänsä tehnyt maatuu, tuhkaantuu, tänne maailman syövereihin. Henki, jos on uskomista Jeesuksen sanomaan , niin se lähtee meissä vaikuttavan Jumalan hengen kanssa pois. Minne, sitä ei tiedä kukaan ihminen. - toista yhtä suurta..
Tuonela on paikka jonne Jeesus Kristus astui meidän jokaisen synnit taakkanaan kolmeksi päiväksi.
- nuo tuo riittaköön
Haluat tietää TUONELASTA, joten tässä pari valaisevaa asiaa.
Abaddon sana, jota nykyisin käytetään hepreankielisissä Raamatuissa tarkoittaa suomeksi tuhoa, perikatoa, tuonelaa ja manalaa.
Raamatussa käytetään myös sanoja sheol, joka tarkoittaa sielujen paikkaa, ja sachat ruumiille varattua hautaa.
Katso ja vertaa alkuperäisiä sanoja: Job. 21:26, Psalm. 16:10
Raamatussa lukee myös, että Tuonelassa on myös Tuomari = Saafat (Diina = tuomio, oikeus), ja käännöksissä pitäisi lukea itse asiassa Tuonelan kohdalla, että Tuomioistuin eli Sanhedrin. Esimerkiksi Jeesuksen kohdalla, kun kerrotaan, että hän astui alas Tuonelaan, niin se tarkoittaa sitä, että hän asui Jerusalemin kukkulalla, jossa hallitsijan palatsi sijaitsi sekä saddukeusten temppeli, niin rinteessä näiden hallintorakennuksista hieman alempana oli synagooga rakennus, mikä toimi kouluna, majoituspaikkana sekä tuomiopaikkana.
Jeesus vietiin kolmeksi päiväksi tuomiopaikkaan, josta hän nousi kolmantena päivänä ylös taivaisiin eli hän käveli päästyään tutkintavankeudesta kolmantena päivänä isänsä luo palatsiin. Jerusalemin kukkulan rakennuksia sanottiin taivaaksi, koska ne sijaitsivat lähellä taivaankattoa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Helvetti
Kadotus ja helwetti mielletään samaksi asiaksi.
Muistathan, että KADOTUS ei kuulu juutalaisuuteen, vaan tähän harhaoppiseen kristinuskoon ja luterilaisuuteen, jota itsekkin edustat.
Tuomiota ilmaisevia sanoja on muitakin kuin Diina, Eflal = tuomio, Midian = tuomio, Mispatin lähde = tuomion lähde, Siftan = tuomio t. tuomari.
Suomenkielinen Raamattu puhuu kadotuksesta, ja käyttää kreikan sanoja
katakrinô = tuomita,
apôleia = tuho, tuhoutua ja
olethros = turmio, tuho.
Sanoilla on lopullisen tuhoutumisen ja kuoleman merkitys. Suomen käännöksiin on lisätty sana kadotus, jolla on iankaikkisen tuomion ja helvetin kärsimyksen merkitys.
Vanhoissa käännöksissä ja käsikirjoituksissa ei ole iankaikkissta kadotusta, vaan iankaikkinen kuolema Kun Raamattu puhuu kadotuksesta, niin oikea käännös olisi kuolema, tuhoutuminen ja häviäminen.- KiitosKirjoittajalle
Saitkin jo oikein kattavan esityksen asiasta.
Kun luterilaisessa kirkossa puhutaan, että kadotus on ikuinen ero Jumalasta, on asiassa vedetty monta mutkaa suoraksi. Raamattu on käännetty niin, että se sopii länsimaiseen makuun.
Tämä asia on se, jonka kristityt kieltävät, vaikka se on suoraan Raamatusta:
"Raamatussa lukee myös, että Tuonelassa on myös Tuomari = Saafat (Diina = tuomio, oikeus), ja käännöksissä pitäisi lukea itse asiassa Tuonelan kohdalla, että Tuomioistuin eli Sanhedrin. Esimerkiksi Jeesuksen kohdalla, kun kerrotaan, että hän astui alas Tuonelaan, niin se tarkoittaa sitä, että hän asui Jerusalemin kukkulalla, jossa hallitsijan palatsi sijaitsi sekä saddukeusten temppeli, niin rinteessä näiden hallintorakennuksista hieman alempana oli synagooga rakennus, mikä toimi kouluna, majoituspaikkana sekä tuomiopaikkana.
Jeesus vietiin kolmeksi päiväksi tuomiopaikkaan, josta hän nousi kolmantena päivänä ylös taivaisiin eli hän käveli päästyään tutkintavankeudesta kolmantena päivänä isänsä luo palatsiin. Jerusalemin kukkulan rakennuksia sanottiin taivaaksi, koska ne sijaitsivat lähellä taivaankattoa." - Jeesus on Herra !
KiitosKirjoittajalle kirjoitti:
Saitkin jo oikein kattavan esityksen asiasta.
Kun luterilaisessa kirkossa puhutaan, että kadotus on ikuinen ero Jumalasta, on asiassa vedetty monta mutkaa suoraksi. Raamattu on käännetty niin, että se sopii länsimaiseen makuun.
Tämä asia on se, jonka kristityt kieltävät, vaikka se on suoraan Raamatusta:
"Raamatussa lukee myös, että Tuonelassa on myös Tuomari = Saafat (Diina = tuomio, oikeus), ja käännöksissä pitäisi lukea itse asiassa Tuonelan kohdalla, että Tuomioistuin eli Sanhedrin. Esimerkiksi Jeesuksen kohdalla, kun kerrotaan, että hän astui alas Tuonelaan, niin se tarkoittaa sitä, että hän asui Jerusalemin kukkulalla, jossa hallitsijan palatsi sijaitsi sekä saddukeusten temppeli, niin rinteessä näiden hallintorakennuksista hieman alempana oli synagooga rakennus, mikä toimi kouluna, majoituspaikkana sekä tuomiopaikkana.
Jeesus vietiin kolmeksi päiväksi tuomiopaikkaan, josta hän nousi kolmantena päivänä ylös taivaisiin eli hän käveli päästyään tutkintavankeudesta kolmantena päivänä isänsä luo palatsiin. Jerusalemin kukkulan rakennuksia sanottiin taivaaksi, koska ne sijaitsivat lähellä taivaankattoa.""Jeesus vietiin kolmeksi päiväksi tuomiopaikkaan, josta hän nousi kolmantena päivänä ylös taivaisiin eli hän käveli päästyään tutkintavankeudesta"
Älä puhu soopaa !
mat 27:64
27:50 Niin Jeesus taas huusi suurella äänellä ja antoi henkensä.
27:51 Ja katso, temppelin esirippu repesi kahtia ylhäältä alas asti, ja maa järisi, ja kalliot halkesivat,
27:52 ja haudat aukenivat, ja monta nukkuneiden pyhien ruumista nousi ylös.
27:53 Ja he lähtivät haudoistaan ja tulivat hänen ylösnousemisensa jälkeen pyhään kaupunkiin ja ilmestyivät monelle.
27:54 Mutta kun sadanpäämies ja ne, jotka hänen kanssaan vartioitsivat Jeesusta, näkivät maanjäristyksen ja mitä muuta tapahtui, peljästyivät he suuresti ja sanoivat:
"Totisesti tämä oli Jumalan Poika."
28:2 Ja katso, tapahtui suuri maanjäristys, sillä Herran enkeli astui alas taivaasta, tuli ja vieritti kiven pois ja istui sille.
28:3 Hän oli näöltään niinkuin salama, ja hänen vaatteensa olivat valkeat kuin lumi.
28:4 Ja häntä peljästyen vartijat vapisivat ja kävivät ikäänkuin kuolleiksi.
28:5 Mutta enkeli puhutteli naisia ja sanoi heille
: "Älkää te peljätkö; sillä minä tiedän teidän etsivän Jeesusta, joka oli ristiinnaulittu.
28:6 Ei hän ole täällä, sillä hän on noussut ylös, niinkuin hän sanoi. Tulkaa, katsokaa paikkaa, jossa hän on maannut.
28:7 Ja menkää kiiruusti ja sanokaa hänen opetuslapsillensa, että hän on noussut kuolleista. Ja katso, hän menee teidän edellänne Galileaan; siellä te saatte hänet nähdä
- bishop83
Tuonela on sama asia kuin satukirjan Liisa Ihmemaassa eli ei ole olemassakaan =)
- pääpensaaseen
Mikä älynväläys, mitä ET YMMÄRRÄ, sitä ei ole..
- Slomoh
Ihminen on monista teologeista yksi jakamaton sieluruumis ja sanalla sielu onkin sama merkitys kuin sanalla henkilö. Kuitenkin tämä kuollut sielu jossain ihmeellisessä olomuodossa on tuonelassa odottaen siellä tietoisena ja ruumiillisena uutta luomistaan ja ylösnousemistaan.
On myös teologeja, joiden mielestä koko ihminen sieluineen kuolemassa kuolee ja luodaan ylösnousemuksessa kokonaan uudelleen, kuitenkin samaksi persoonaksi kuin mikä hän kuollessaan on ollut. He eivät kuitenkaan kerro, luodaanko hänet uudelleen samanlaiseksi. Ylösnouseeko tällaisen tulkinnan mukaan ylös esim. synnytyksessä kuollut lapsi muutaman minuutin ikäisenä, vanhus vanhuksena, halvaantunut halvaantuneena , nuorukainen nuorukaisena jne.
Teologit eivät edelleen käy juurikaan arvailemaan, missä muualla kuin hautausmaalla sielu ylösnousemista odottaa. Tuonelaa ei haluta paikallistaa. Muutoin jouduttaisiin ottamaan kantaa kysymykseen, miten jakamaton sieluruumis voi yhtä aikaa olla kahdessa eri paikassa, sillä Raamatun mukaan tuonela eli s h e o l on varattu sieluille ja hauta s a c h at ruumiille. Että paikat ole samoja, ilmenee selvästi Jobin kirjan 21. luvun jakeesta 26 ja psalmista 16 jakeesta 10:
Yhdessä he panevat maata multaan
Ja madot peittävät heidät (Job)
Sillä sinä et hylkää minun sieluani
tuonelaan etkä anna hurskaasi nähdä
kuolemaa.
Kun teologit eivät yritä kahden odotuspaikan ongelmaa kosketella, he joutuvat ohittamaan koko ongelman. Ja joutuvat ohittamaan ja selittämään pois paljon muutakin, kuten Jeesuksen monet selvästi jälleensyntymää tulevat kannanotot, sekä myös sen, että ”jakamattoman” sieluruumiin sijasta Raamattu selvästi tuntee kolmijaon sieluun, ruumiiseen ja vielä henkeen.- Jeesus on Herra !
" Kuitenkin tämä kuollut sielu jossain ihmeellisessä olomuodossa on tuonelassa odottaen siellä tietoisena ja ruumiillisena uutta luomistaan ja ylösnousemistaan. "
Tuonelassa EI ODOTETA ylösnousemusta, vaan sieltä mennään vielä alemmas l. he lvettiin.
PSALMIT 49
Kuin lammaslauma heidät viedään tuonelaan, kuolema heitä kaitsee, jo huomenna oikeamieliset astuvat heidän ylitsensä; tuonela kalvaa heidän hahmoansa, ...
JESAJA 14
Tuonela tuolla alhaalla liikkuu sinun tähtesi, ottaaksensa sinut vastaan, kun tulet. ... Alas tuonelaan on vaipunut sinun komeutesi, sinun harppujesi helinä;
" On myös teologeja, joiden mielestä koko ihminen sieluineen kuolemassa kuolee ja luodaan ylösnousemuksessa kokonaan uudelleen "
Raamattu ei tue sitäkään.
Ensimmäinen kirje korinttilaisille 15
49. Ja niinkuin meissä on ollut maallisen kuva, niin meissä on myös oleva taivaallisen kuva.
50. Mutta tämän minä sanon, veljet, ettei liha ja veri voi periä Jumalan valtakuntaa, eikä katoavaisuus peri katoamattomuutta.
51. Katso, minä sanon teille salaisuuden: emme kaikki kuolemaan nuku, mutta kaikki me muutumme,
52. yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme.
53. Sillä tämän katoavaisen pitää pukeutuman katoamattomuuteen, ja tämän kuolevaisen pitää pukeutuman kuolemattomuuteen.
54. Mutta kun tämä katoavainen pukeutuu katoamattomuuteen ja tämä kuolevainen pukeutuu kuolemattomuuteen,
silloin toteutuu se sana, joka on kirjoitettu: "Kuolema on nielty ja voitto saatu".
55. "Kuolema, missä on sinun voittosi? Kuolema, missä on sinun otasi?"
- Theologi
Jahas "Jeesus on Herra, missä niiden sielut odotelevat,jotka pääsevät taivaaseen?
Eikös Lasarus päässytkään Taivaasen hän kuin odotti Tuonelassa? - ookko tyhymä
Lasarus oli AABRAHAMIN HELMASSA, eikä missään Tuonelassa. se on hel vetin esikartano !
- Theologi
Mikäs se semmoinen Abrahamin helma oli? Abrahamin helma oli runollinen ilmaus Tuonelalle, johon kaikkien vainajien uskottiin sieluina joutuvan.
Tottamaar Lazarus oli Tuonelassa koskapa hän siellä näki myös rikkaan miehen .- ed.
"Tottamaar Lazarus oli Tuonelassa koskapa hän siellä näki myös rikkaan miehen"
Näki KAUKAA !
23. Ja kun hän nosti silmänsä tuonelassa,
vaivoissa ollessaan, näki hän kaukana Aabrahamin ja Lasaruksen hänen helmassaan.
24. Ja hän huusi sanoen: 'Isä Aabraham, armahda minua ja lähetä Lasarus kastamaan sormensa pää veteen ja jäähdyttämään minun kieltäni, sillä minulla on kova tuska tässä liekissä!
26. Ja kaiken tämän lisäksi on meidän välillemme ja teidän vahvistettu suuri juopa,
että ne, jotka tahtovat mennä täältä teidän luoksenne, eivät voisi, eivätkä ne, jotka siellä ovat, pääsisi yli meidän luoksemme.'
SIELLÄ ei ole TÄÄLLÄ.
- Theologi
No kai tuo Tuonela on aika laaja paikka kun sinne mahtuu miljardeja ihmisiä niin että kyllä sinne sanonta 'kaukaa'kin hyvin mahtuu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nasima löi Jussille luun kurkkuun
Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse4928573Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"
jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r1205862Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?
Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos2794849Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa
SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli584635Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta
Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s714166Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun
ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta1603940SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat
Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha1723778- 901718
- 991282
- 47889